AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Gamen

AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Gamen » 13. maj 2015, 08:00

AaB og resten af ligaen begynder at halte alvorligt efter særligt vores svenske naboer, når det gælder tilskuertal, fankultur, samspil mellem klub og fans og i det hele taget at have et attraktivt produkt.
Faldende tilskuertal betyder bl.a. at vi er mindre attraktive for spillere udefra, at den variabel i vores økonomi som udgøres af tilskuere (herunder bl.a. sæsonkortsholdere) bliver sværere at forudsige, at stemningen og kampoplevelsen forringes markant og i det hele taget at AaB har et dårligere produkt at sælge til fans, TV-selskaber, sponsorer og andre interessenter.

Hvad skyldes det?

Med afsæt i denne artikel http://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/da ... ge/5560059 kunne jeg godt tænke mig, at vi kom til at debattere AaB på nogle af de væsentlige parametre.

- Kampoplevelsen

- Markedsføring, herunder den digitale profil (hjemmeside, Twitter, Instagram og Facebook)

- Samspil med, og inddragelse af, fans og andre interessenter


Hvor synes du, som tilskuer/fan, at der er noget at hente hvis AaB skal løfte sit tilskuertal, herunder f.eks. antallet af sæsonkortholdere?

Jeg vil løbende prøve at byde ind med min oplevelse af, hvor jeg synes AaB halter gevaldigt ifht. de toneangivende svenske klubber, som er noget af det jeg mener at have forstand på.

Gamen

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Gamen » 13. maj 2015, 08:10

Jeg kan starte med at byde ind med et kort oplæg skrevet forrige uge om, hvorfor Allsvenskan i øjeblikket har medvind ifht. Superligaen.

Det skulle gå lidt hurtigt, så det er ikke så udførligt, men det giver et fingerpeg om hvorfor svenskerne i øjeblikket, med rette, oplever en helt fantastisk interesse omkring Allsvenskan, på trods af udbuddet af f.eks. Premier League-kampe, specielle kamptidspunkter ligesom herhjemme og et tidl. ry som en ikke-attraktiv liga, hvor der spilles kedelig fodbold.

Alarmklokkerne ringer. Hos medierne, hos Divisionsforeningen og hos alle de der er vant til at følge dansk fodbold.
”Tilskuerne flygter” og ”Dansk klubfodbold er banket 11 år tilbage” lyder nogle af de kulørte overskrifter, der bruges til at beskrive den forfatning ALKA – Superligaen er i.
I øjeblikket bløder langt de fleste klubber tilskuere, og selv hovedstadsklubberne FCK og Brøndby har svært ved at hamle op med tilskuerinteressen på den anden side af Sundet.

Klubdirektører og medier skæver misundeligt til broderlandet Sverige, hvor udviklingen i øjeblikket går i den stik modsatte retning.
En klummeskribent på en af landets største aviser Aftonbladet jublede for nylig over tilskuerboomet i svensk fodbold, og vurderede interessen for svensk klubfodbold som værende på sit højeste niveau siden årtusindskiftet.

I Norge kører debatten også lige nu, eftersom flere norske spillere, og særligt profiler som Wolff Eikrem, Jo Inge Berget, Henning Hauger og Thomas Rogne alle tilvalgte den svenske liga fremfor den norske, da de vendte hjem fra mere eller mindre succesfulde udlandsophold.
Ligaer der ellers både i lønniveau og spillemæssigt niveau ligger tæt på hinanden.
Det norske svar på Divisionsforeningen, Norsk Toppfotboll, fravalgte for nyligt at tage på inspirationstur til Chelsea, og drog i stedet mod Stockholm og Hammarby for at finde nøglen til at øge tilskuerinteressen.

Jeg har gennem mange år fulgt den svenske liga, og fankulturen, tæt og vil her forsøge at gennemgå nogle af hovedårsagerne til at Superligaen i øjeblikket på flere væsentlige parametre, bortset fra det generelle lønniveau, må se sig kraftigt distanceret af Allsvenskan.

Tilknytningen til fansene er funderet på loyalitet og traditioner, og klubberne evner at værdsætte deres fans:
Langt de fleste hold i Allsvenskan har både lange og stolte traditioner i svensk fodbold.
Der er ingen FC-hold, og det betyder også at den historieløshed og påtagede facon der præger enkelte af de større klubber i dansk fodbold, ikke gør sig gældende i svensk fodbold.
Traditioner, historie og loyalitet gennem generationer spiller en væsentlig rolle i klubbernes evne til at fastholde tilskuere.
De er samtidig langt bedre end de danske klubber til at inddrage fansene i væsentlige beslutninger, og f.eks. gøre dem til en aktiv del af klubbens markedsføringsstrategi.
Det afspejler sig bl.a. i et markant større salg af sæsonkort, i et prisleje der endda i de fleste tilfælde ligger noget over det danske ditto.

1. Hammarby: 14 200
2. AIK: 12 450
3. Malmö FF: 11 675
4. Djurgårdens IF: 9 200
5. IFK Göteborg: 6 082
Elfsborg IF 4 667
Helsingborgs IF: 4 550


Til sammenligning solgte FCK i succesåret 10/11 11.500 sæsonkort, heraf omkring 2.000 tilkøbte halv-sæsonkort efter man havde kvalificeret sig til 1/8 finalen i Champions League mod Chelsea FC.

Esbjerg fB nåede lige over 2.000 sæsonkort til den igangværende sæson.

Stemning/atmosfære på internationalt niveau:

Et punkt der i særdeleshed gør sig gældende, er at de svenske klubber spiller langt flere opgør for 15.000-20.000 tilskuere og i en atmosfære der sagtens kan måle sig med langt større ligaer. Dette gælder særligt klubber som Djurgården, Hammarby, AIK, Malmö FF og IFK Göteborg.

Dette gør ifølge agenter og trænere i ligaen, at de er langt bedre til at vænne sig til at spille foran mange tilskuere i de store ligaer, fordi de er vant til tætpakkede stadions, enorme tifoer, pyroteknik en masse og fuldt kog på lægterne i langt flere kampe pr. sæson end de danske spillere.

Fankulturen er på et uhørt højt niveau hos de 5-6 største klubber, og hvor man herhjemme har travlt med at diskutere brug af pyroteknik, så accepterer langt de fleste klubber i Sverige at det er blevet en del af den helhedsoplevelse der får svenskerne til at gå på stadion år.
Indramningen omkring kampene får selv udenlandske spillere med erfaring fra de store ligaer, til at forbløffes over det ekstremt høje niveau på lægterne.

Mere international spillestil, og deraf følgende europæisk succes
De toneangivende svenske hold er de senere år begyndt at spille mere attraktiv fodbold, og har distanceret sig fra den typisk norske spillestil og læner sig tættere op af den der kendetegner flere af holdene i den danske ligaer. Højt presspil, short-passing, kvikke omstillinger og dermed et mere internationalt udtryk.

Det øger chancerne for at få solgt spillere videre til andre europæiske ligaer, og det giver bedre resultater i de europæiske turneringer, som vi senest har været vidne til med hhv. Malmö 2-3 år i træk, og Helsingborg og AIK forrige år.

Dernæst er de blevet enormt dygtige til at få det bedste ud af udenlandske spillere, der bevæger sig i det svenske divisionssystem, eller kryber under radaren i de andre skandinaviske ligaer, f.eks. Bangura-brødrene og Alhassan Kamara for at nævne nogen af dem der er, eller har været, profiler.

En af topscorerne i rækken lige nu er f.eks. Mushekwi fra Zimbabwe, der var til prøvetræning i Hobro, inden han skrev kontrakt med Djurgården.

Dette er i korte træk nogle af grundene til at Allsvenskan for øjeblikket giver Superligaen baghjul, både ifht. tilskuertal, attraktivitet og generel interesse fra spillere, agenter og udenlandske klubber.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Køllen I Møllen » 13. maj 2015, 08:34

I min verden bærer medierne også en kæmpemæssig del af skylden. Deres evige fokus på FCK og Brøndby gør at interessen for de andre ikke vokser i befolkningen. I mediernes øjne ER superligaen FCK og Brøndby. Det er dem der får al dækning og derfor også befolkningens interesse. Folk kender ikke spillerne på de andre hold.
Janteloven eksisterer IKKE!

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af frederikshavneren » 13. maj 2015, 09:13

Gamen skrev:Jeg kan starte med at byde ind med et kort oplæg skrevet forrige uge om, hvorfor Allsvenskan i øjeblikket har medvind ifht. Superligaen.

Det skulle gå lidt hurtigt, så det er ikke så udførligt, men det giver et fingerpeg om hvorfor svenskerne i øjeblikket, med rette, oplever en helt fantastisk interesse omkring Allsvenskan, på trods af udbuddet af f.eks. Premier League-kampe, specielle kamptidspunkter ligesom herhjemme og et tidl. ry som en ikke-attraktiv liga, hvor der spilles kedelig fodbold.

Alarmklokkerne ringer. Hos medierne, hos Divisionsforeningen og hos alle de der er vant til at følge dansk fodbold.
”Tilskuerne flygter” og ”Dansk klubfodbold er banket 11 år tilbage” lyder nogle af de kulørte overskrifter, der bruges til at beskrive den forfatning ALKA – Superligaen er i.
I øjeblikket bløder langt de fleste klubber tilskuere, og selv hovedstadsklubberne FCK og Brøndby har svært ved at hamle op med tilskuerinteressen på den anden side af Sundet.

Klubdirektører og medier skæver misundeligt til broderlandet Sverige, hvor udviklingen i øjeblikket går i den stik modsatte retning.
En klummeskribent på en af landets største aviser Aftonbladet jublede for nylig over tilskuerboomet i svensk fodbold, og vurderede interessen for svensk klubfodbold som værende på sit højeste niveau siden årtusindskiftet.

I Norge kører debatten også lige nu, eftersom flere norske spillere, og særligt profiler som Wolff Eikrem, Jo Inge Berget, Henning Hauger og Thomas Rogne alle tilvalgte den svenske liga fremfor den norske, da de vendte hjem fra mere eller mindre succesfulde udlandsophold.
Ligaer der ellers både i lønniveau og spillemæssigt niveau ligger tæt på hinanden.
Det norske svar på Divisionsforeningen, Norsk Toppfotboll, fravalgte for nyligt at tage på inspirationstur til Chelsea, og drog i stedet mod Stockholm og Hammarby for at finde nøglen til at øge tilskuerinteressen.

Jeg har gennem mange år fulgt den svenske liga, og fankulturen, tæt og vil her forsøge at gennemgå nogle af hovedårsagerne til at Superligaen i øjeblikket på flere væsentlige parametre, bortset fra det generelle lønniveau, må se sig kraftigt distanceret af Allsvenskan.

Tilknytningen til fansene er funderet på loyalitet og traditioner, og klubberne evner at værdsætte deres fans:
Langt de fleste hold i Allsvenskan har både lange og stolte traditioner i svensk fodbold.
Der er ingen FC-hold, og det betyder også at den historieløshed og påtagede facon der præger enkelte af de større klubber i dansk fodbold, ikke gør sig gældende i svensk fodbold.
Traditioner, historie og loyalitet gennem generationer spiller en væsentlig rolle i klubbernes evne til at fastholde tilskuere.
De er samtidig langt bedre end de danske klubber til at inddrage fansene i væsentlige beslutninger, og f.eks. gøre dem til en aktiv del af klubbens markedsføringsstrategi.
Det afspejler sig bl.a. i et markant større salg af sæsonkort, i et prisleje der endda i de fleste tilfælde ligger noget over det danske ditto.

1. Hammarby: 14 200
2. AIK: 12 450
3. Malmö FF: 11 675
4. Djurgårdens IF: 9 200
5. IFK Göteborg: 6 082
Elfsborg IF 4 667
Helsingborgs IF: 4 550


Til sammenligning solgte FCK i succesåret 10/11 11.500 sæsonkort, heraf omkring 2.000 tilkøbte halv-sæsonkort efter man havde kvalificeret sig til 1/8 finalen i Champions League mod Chelsea FC.

Esbjerg fB nåede lige over 2.000 sæsonkort til den igangværende sæson.

Stemning/atmosfære på internationalt niveau:

Et punkt der i særdeleshed gør sig gældende, er at de svenske klubber spiller langt flere opgør for 15.000-20.000 tilskuere og i en atmosfære der sagtens kan måle sig med langt større ligaer. Dette gælder særligt klubber som Djurgården, Hammarby, AIK, Malmö FF og IFK Göteborg.

Dette gør ifølge agenter og trænere i ligaen, at de er langt bedre til at vænne sig til at spille foran mange tilskuere i de store ligaer, fordi de er vant til tætpakkede stadions, enorme tifoer, pyroteknik en masse og fuldt kog på lægterne i langt flere kampe pr. sæson end de danske spillere.

Fankulturen er på et uhørt højt niveau hos de 5-6 største klubber, og hvor man herhjemme har travlt med at diskutere brug af pyroteknik, så accepterer langt de fleste klubber i Sverige at det er blevet en del af den helhedsoplevelse der får svenskerne til at gå på stadion år.
Indramningen omkring kampene får selv udenlandske spillere med erfaring fra de store ligaer, til at forbløffes over det ekstremt høje niveau på lægterne.

Mere international spillestil, og deraf følgende europæisk succes
De toneangivende svenske hold er de senere år begyndt at spille mere attraktiv fodbold, og har distanceret sig fra den typisk norske spillestil og læner sig tættere op af den der kendetegner flere af holdene i den danske ligaer. Højt presspil, short-passing, kvikke omstillinger og dermed et mere internationalt udtryk.

Det øger chancerne for at få solgt spillere videre til andre europæiske ligaer, og det giver bedre resultater i de europæiske turneringer, som vi senest har været vidne til med hhv. Malmö 2-3 år i træk, og Helsingborg og AIK forrige år.

Dernæst er de blevet enormt dygtige til at få det bedste ud af udenlandske spillere, der bevæger sig i det svenske divisionssystem, eller kryber under radaren i de andre skandinaviske ligaer, f.eks. Bangura-brødrene og Alhassan Kamara for at nævne nogen af dem der er, eller har været, profiler.

En af topscorerne i rækken lige nu er f.eks. Mushekwi fra Zimbabwe, der var til prøvetræning i Hobro, inden han skrev kontrakt med Djurgården.

Dette er i korte træk nogle af grundene til at Allsvenskan for øjeblikket giver Superligaen baghjul, både ifht. tilskuertal, attraktivitet og generel interesse fra spillere, agenter og udenlandske klubber.
Den demografiske forskel på Sverige og Danmark er ikke uvæsentlig. Iflg. wiki er indbyggertallet i Sverige på 9,75 mill., de svenske klubber har derfor et større tilskuerpotentiale.
Jeg følger også med i Allsvenskan da det er en yderst interessant liga. De har nogle fede tophold og at Hammarby efter fem års ørkenvandring i Superettan nu endelig er tilbage i Allsvenskan betyder et yderligere boost til ligaen. Det er fedt at se den fankultur som præger de største svenske klubber, her har de danske klubber virkelig meget at lære (AaB inkl.), men generelt set virker det bare som om at der er større passion blandt de svenske fans. Nordjyder derimod er et lidt trægt folkefærd som generelt set ikke gør væsen af sig (no offence).
Når det er sagt så er det også vigtigt at skelne mellem de svenske klubber. De store klubber som Hammarby, Djurgården, AIK Stockholm, Malmö FF og IFK Göteborg har mange tilskuere og en fed fankultur, men der findes altså også mange fesne svenske klubber som er lige så uinteressante som flertallet af de danske Superligahold. Halmstad, Gefle, Mjällby, GIF Sundsvall, BK Häcken mv. er nøjagtig lige så kedelige som eksempelvis Hobro, Hjørring, Viborg, Randers, Farum, Haderslev mv.

Nu ved jeg ikke om Eikrem havde tilbud fra danske klubber, men det er et kæmpe scoop MFF har gjort ved at signe nordmanden. Før i tiden er jeg overbevist om at en spiller som Eikrem havde valgt dansk fodbold hvis valget stod mellem en dansk eller en svensk klub. At han har valgt den svenske liga kan måske godt sige noget om at den svenske liga er mere interessant da der er flere storkampe end der er i den danske liga.

Eksempelvis er det helt hen i vejret at der kun er ét storopgør i dansk fodbold (FCK - Brøndby) og selv det københavnske derby har haft det svært i de seneste sæsoner. At fanbasen i Aalborg og Århus ikke har været i stand til at opbygge en rivalisering og lave nogle fede rammer til de indbyrdes opgør er trist. AGF har selvfølgelig været hårdt ramt af de sportslige resultater, men hvis vi nu er lidt selvkritiske så kan vi ikke bruge samme undskyldning. Jeg var positiv da Gaarde mv. lancerede "Slaget om Jylland", men det er da faldet helt til jorden. Nu virker det mest af alt utrolig kikset og iscenesat. Jeg var bl.a. til et pressemøde i Friis hvor Kent, Peter S., Steffen Rasmussen, Augu, Gaarde mv. blev interviewet af Rishøj foran omtrent ti tilhørere, det var tåkrummende pinligt med et så svagt fremmøde.
Læren må være at man ikke kan iscenesætte et opgør fra ledelsesgangen på Hornevej, det skal komme fra fanbasen og de nordjyske tilskuere.

Jeg har netop læst et spændende interview med Ene i Nordjyske. Ene giver udtryk for nogle klare holdninger, eksempelvis giver han udtryk for at spillerne klart kan mærke at der er færre tilskuere på stadions. Det er ikke for at kritisere, jeg har kun den største respekt for stemningsskaberne, men overordnet set så synes jeg at stadion oplevelsen i Aalborg er for nedadgående. Fjern musikken før kickoff og man kan høre en knappenål ramme betonen. Der er få tilskuere på stadion og stemningsmæssigt så er det bestemt ikke prangende. Måske er det bare mig men jeg synes at stadion oplevelsen var langt bedre for eksempelvis ti år siden, selv om jeg dengang var træt af at høre Hamrén snakke om attityd i hvert eneste optaktsinterview på stadion.

Gamen

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Gamen » 13. maj 2015, 09:58

Lidt ærgerligt, at emnet er flyttet af admin, når det nu netop handler om hvad AaB kan/skal gøre for at løfte tilskuertallet...

Debatjuntaen
Administrator
Administrator
Indlæg: 1668
Tilmeldt: 25. jun 2006, 16:57

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Debatjuntaen » 13. maj 2015, 10:13

Emnet er flyttet da det vurderes til at blive en meget generel diskussion af årsager til vigende tilskuertal.

/Debatjuntaen

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af jonas386 » 13. maj 2015, 16:40

Problemet med dansk fodbold er at halvdelen af klubberne er yngre end de spillere der render rundt på banen, og derfor kommer der mange tilskuere når det går godt, og når det går knap så godt så gider folk ikke fordi det aldrig har været en tradition at se klubben spille. FCM, FCK, FCN, Randers, SønderjyskE og FCV er alle yngre end jeg er, og jeg er altså kun 22. Der vil selvfølgelig være nogen der ikke mener det har noget at sige, men der er jo en grund til at de 3 nederste klubber (tilskuersnit) er FCV, FCN og SønderjyskE. Lige over ligger Silkeborg. BIF og FCK ligger selvsagt i toppen, og derefter kommer FCM, hvor det også går godt.

FCN er et fremragende billede på hvad jeg mener. Klubben har præsteret rimelig fornuftigt sportsligt over de sidste par år, og selvom Farum ikke er nogen stor by, så ligger man lige op af København, og man kunne sådanset sagtens have været et fint alternativ til FCK/BIF, men sådan er det ikke. Folk giver ikke en fuck, og klubben er i bedste fald ligegyldig.

EDIT: Og så hjælper det selvfølgelig heller ikke rigtigt at AGF lever en tilværelse som elevatorhold.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Since
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 2. aug 2009, 21:03

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Since » 13. maj 2015, 18:34

Køllen I Møllen skrev:I min verden bærer medierne også en kæmpemæssig del af skylden. Deres evige fokus på FCK og Brøndby gør at interessen for de andre ikke vokser i befolkningen. I mediernes øjne ER superligaen FCK og Brøndby. Det er dem der får al dækning og derfor også befolkningens interesse. Folk kender ikke spillerne på de andre hold.
Det er da nok dit mest rigtige indlæg nogensinde....

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af limey » 14. maj 2015, 08:37

Hvor det i så mange andre sammenhænge er nærliggende at sammenligne danske og svenske tilstande, så er det nærmest omsonst at gøre det når det handler om commitment og passion. Generelt er danskerne et folkefærd som vil have alt det gode serveret uden at man selv skal bidrage til, at det bliver til noget. Omvendt er det med svenskerne, som synes, at tænke på hvordan de selv kan bidrage til, at det bliver godt. Jeg ved, at denne svada er uvidenskabelig og blottet for empiri, men det er helt klart min oplevelse. Hvad denne forskel så grunder i, er nok sværere at sætte fingeren på.

nik
Landshold
Landshold
Indlæg: 842
Tilmeldt: 17. jan 2009, 11:29

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af nik » 15. maj 2015, 18:23

Tror også man skal se på entreprisen, den er for dyr for mange familier, det koster jo nemt 500 kr for en tur på stadion, så tager mange kampen hjemme foran fjernsynet i stedet for og så tager man hellere en enkelt kamp af de store

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Kristian » 15. maj 2015, 21:20

nik skrev:Tror også man skal se på entreprisen, den er for dyr for mange familier, det koster jo nemt 500 kr for en tur på stadion, så tager mange kampen hjemme foran fjernsynet i stedet for og så tager man hellere en enkelt kamp af de store
det skal ikke koste det samme og gå til bold for en børnefamilie som f.eks. en tur i tivoli eller fårup.

AaB spiller 16 hjemmekampe og tvivler på en familie går i fårup 16 gange på en sæson:-)

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Jesper Schmidt » 16. maj 2015, 01:22

Jeg tror bestemt ikke billetpriserne skal undervurderes, specielt ikke når det gælder at få marginaltilskueren på stadion.

460 kr. alene for billetter, skal Hr. Jensen betale hvis han får lokket fruen og de to unger under 15 med på stadion, og vil sidde ned andre steder end ved siden af abeburet. Et par fadøl til de voksne, en håndfuld franske hotdogs og sodavand plus lidt is eller slik til ungerne, så rammer vi hurtigt mindst et par hundrede mere. Realistisk set, så koster det vel som et minimum 800 kr. for ovennævnte kernefamilie inkl. transport, hvis de ikke lige bor i Aalborg.

Det er, for de fleste, mange penge at give for en oplevelse som, i modsætning til de fleste andre oplevelser som tit bruges til sammenligning, kan opleves direkte på TV hjemme i den trygge og varme stue.

Peder V Mikkelsen
Junior
Junior
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. jul 2011, 11:33

Re: AaB (og dansk fodbold) i tilskuermæssig krise - hvad skyldes det?

Indlæg af Peder V Mikkelsen » 17. maj 2015, 14:24

Sidste gang dette var oppe at vende, synes jeg at kunne huske at sulakvelidze lavede en opgørelse som viste at der ikke var nogen krise, tilskuertallene og tv-seer-tallene var bare lavere fordi nogle hold med mange tilskuere var rykket ned til næstbedste række (hold som ACH, AGF, VB og VFF).

Der var stor tilskuertilgang til den næstbedste række i de samme år hvor pressen kalder det krise, det er sikkert også derfor at Viasat har valgt at vise flere 1. divisions kampe om ugen end det var planlagt fra starten af den nuværende medieaftale.

Dem som har rettighederne til at sende kampe fra pokalturneringen kunne nok også gøre lidt mere for at sende nogle flere af kampene på tv eller som stream.
Kom så de Hviie

Besvar