Økonomi i dansk fodbold

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
seamann

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af seamann » 28. mar 2017, 22:34

FlæskeFrank skrev:Esbjerg er vel for store til at gå konkurs. Men de har godt ikke plads til ret mange skæverter.

Faktisk virker deres dårlige økonomi langt mere absurd end Brøndbys. Og jeg plejer ikke at give Brøndby kredit for ret meget, men her bliver de slået.
Hvorfor syntes du det? Brøndby har vel brændt i tifold af hvad Esbjerg kan præstere.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 28. mar 2017, 23:46

seamann skrev:Hvorfor syntes du det? Brøndby har vel brændt i tifold af hvad Esbjerg kan præstere.
Måske jeg bare er vænnet til, at Brøndby har meget store underskud og ikke har tænkt særlig meget over, hvordan de kan gå væk. Det havde jeg trods alt ikke mistænkt Esbjerg for.
- FlæskeFrank

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af De Fem » 29. mar 2017, 08:33

Når Esbjerg går konkurs, kan man så købe deres stadion af kommunen og sende det nordpå?

seamann

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af seamann » 29. mar 2017, 09:36

De Fem skrev:Når Esbjerg går konkurs, kan man så købe deres stadion af kommunen og sende det nordpå?
Hvis du kamouflerer det som en vindmølletransport kan du sende hvad som helst - når som helst - op at E45.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 5. maj 2017, 17:01

http://finans.dk/erhverv/ECE9554330/end ... ef=forside

Ja, ikke rigtig nogen nyhed, blot 7. gang i år, at de får saltvandsindsprøjtning.
- FlæskeFrank

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Hovedet » 5. maj 2017, 21:19

FlæskeFrank skrev:http://finans.dk/erhverv/ECE9554330/end ... ef=forside

Ja, ikke rigtig nogen nyhed, blot 7. gang i år, at de får saltvandsindsprøjtning.
Lyngby er vel en slags FC Vestsjælland og holder næppe længe.

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af KJ » 7. maj 2017, 10:51

Jeg undrer mig over, hvor alle de penge i Lyngby forsvinder hen? De har et fint hold, men vel ingen for alvor dyre spillere? Det er vel mere eller mindre deres 1. div. hold, de spiller med...?

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 626
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Alexis » 7. maj 2017, 11:50

KJ skrev:Jeg undrer mig over, hvor alle de penge i Lyngby forsvinder hen? De har et fint hold, men vel ingen for alvor dyre spillere? Det er vel mere eller mindre deres 1. div. hold, de spiller med...?
Tror nærmere det er problemet at der ingen penge kommer ind. Deres udgifter er vel ikke højere end fx Viborgs. Tror problemet ligger i at de ingen sponsor og stadionpenge får.

Edit: Nu lavede jeg lige et tjek af diverse klubbers seneste regnskab
Personaleomkostninger:
Silkeborg: 27,5
Viborg: 29,5
Lyngby: 28
Horsens: 18

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Provst i Brovst » 7. maj 2017, 13:13

Alexis skrev:
KJ skrev:Jeg undrer mig over, hvor alle de penge i Lyngby forsvinder hen? De har et fint hold, men vel ingen for alvor dyre spillere? Det er vel mere eller mindre deres 1. div. hold, de spiller med...?
Tror nærmere det er problemet at der ingen penge kommer ind. Deres udgifter er vel ikke højere end fx Viborgs. Tror problemet ligger i at de ingen sponsor og stadionpenge får.

Edit: Nu lavede jeg lige et tjek af diverse klubbers seneste regnskab
Personaleomkostninger:
Silkeborg: 27,5
Viborg: 29,5
Lyngby: 28
Horsens: 18
Jeg er for doven til at google men alligevel nysgerrig men hvodden ser det ud med Aalborg? 35 millioner?
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Alexis
Superliga
Superliga
Indlæg: 626
Tilmeldt: 3. maj 2014, 01:27
Favoritspiller: Martin P

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Alexis » 7. maj 2017, 15:11

Provst i Brovst skrev:
Alexis skrev:
KJ skrev:Jeg undrer mig over, hvor alle de penge i Lyngby forsvinder hen? De har et fint hold, men vel ingen for alvor dyre spillere? Det er vel mere eller mindre deres 1. div. hold, de spiller med...?
Tror nærmere det er problemet at der ingen penge kommer ind. Deres udgifter er vel ikke højere end fx Viborgs. Tror problemet ligger i at de ingen sponsor og stadionpenge får.

Edit: Nu lavede jeg lige et tjek af diverse klubbers seneste regnskab
Personaleomkostninger:
Silkeborg: 27,5
Viborg: 29,5
Lyngby: 28
Horsens: 18
Jeg er for doven til at google men alligevel nysgerrig men hvodden ser det ud med Aalborg? 35 millioner?
47 millioner. De har opgjort det er for 56 medarbejdere

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Yankee » 8. maj 2017, 20:12

KJ skrev:Jeg undrer mig over, hvor alle de penge i Lyngby forsvinder hen? De har et fint hold, men vel ingen for alvor dyre spillere? Det er vel mere eller mindre deres 1. div. hold, de spiller med...?
Emil Larsen, Michael Lumb, Halgrimur Jonasson, David Boysen, Jesper Hansen og Martin Ørnskov er rigtig dyre spillere. Lyngby lever på at de stadig har en del gode spillere på "1. divisionskontrakter", så de havde råd til at købe nogle dyre veteraner, der kunne sikre dem den første overlevelse.

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af De Fem » 9. maj 2017, 08:31

Lyngby skal rigtigt snart sælges, eller brænder det sammen i nord for København:

Det er en række private investorer, der har udlånt de millioner, som investeringsfirmaet Hellerup Finans de seneste måneder har skudt i den pressede Lyngby Boldklub. Hellerup Finans har lånt pengene ved at stille en stor aktiepost i fodboldklubben som sikkerhed, og dermed risikerer investorerne at ende som ejere af svært omsættelige fodboldaktier - for lånene skal snart indfries igen.

Lånene har ifølge Torben Jensen også sikkerhed i Hellerup Finans E-signaturs aktiver, og ifølge Torben Jensen også indtil et nyligt salg i aktier i selskabet Cembrane. Obligationerne med sikkerhed i selskaberne løber i to-tre måneder med månedlige renter på 1,25 pct., og en udbetalingskurs på 97.

Groft sagt vil det sige, at Hellerup Finans betaler mellem 105 og 107 kr. tilbage for hver 100 kr., man har lånt i de to-tre måneder, svarende til en kviklåns-agtig rente på 18 pct. om året.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Søgaard » 9. maj 2017, 14:17

De Fem skrev:Lyngby skal rigtigt snart sælges, eller brænder det sammen i nord for København:

Det er en række private investorer, der har udlånt de millioner, som investeringsfirmaet Hellerup Finans de seneste måneder har skudt i den pressede Lyngby Boldklub. Hellerup Finans har lånt pengene ved at stille en stor aktiepost i fodboldklubben som sikkerhed, og dermed risikerer investorerne at ende som ejere af svært omsættelige fodboldaktier - for lånene skal snart indfries igen.

Lånene har ifølge Torben Jensen også sikkerhed i Hellerup Finans E-signaturs aktiver, og ifølge Torben Jensen også indtil et nyligt salg i aktier i selskabet Cembrane. Obligationerne med sikkerhed i selskaberne løber i to-tre måneder med månedlige renter på 1,25 pct., og en udbetalingskurs på 97.

Groft sagt vil det sige, at Hellerup Finans betaler mellem 105 og 107 kr. tilbage for hver 100 kr., man har lånt i de to-tre måneder, svarende til en kviklåns-agtig rente på 18 pct. om året.
Selvom de bliver solgt er der et kæmpe hul i kassen. Stort set ingen tilskuer og sponsorbase, kombineret med lønudgifter der unægteligt bør stige og eneste salgbare spiller i Jens Odgaard. Og de taber allerede 1,5 mill. om måneden.

Spændende hvem der vil smide penge efter det. Tror godt det kunne blive rentabelt, men det kommer til at tage mange år før man når breakeven, endvidere hvis man skal have sine penge hjem som udenlandsk investor.
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Yankee » 9. maj 2017, 16:47

Søgaard skrev: Spændende hvem der vil smide penge efter det. Tror godt det kunne blive rentabelt, men det kommer til at tage mange år før man når breakeven, endvidere hvis man skal have sine penge hjem som udenlandsk investor.
Jeg tror aldrig Lyngby bliver en god forretning. De har et fint stadion og en god ungdomsafdeling, men de er afhængige af hele tiden at ligge i Superligaen. Lige så snart de rykker ud er de ikke længere beskyttet af brancheaftalen og så bliver mange af deres bedste U13-U17-spillere plukket af København og Nordsjælland. Det betyder at en enkelt nedrykning er fatal for flere årgange af deres ungdomshold. Det ser man jo blandt andet på deres nuværende Superliga-hold hvor de næsten ingen egenudviklede spillere har fordi de har ligget et par år i 1. division.

Derudover lever de lige nu højt på at have et par ekstremt dygtige enkeltpersoner i bl.a. Birger Jørgensen, Morten Nagel og Thomas Nørgaard, der driver klubben på meget imponerende vis, men som man selvfølgelig også er dybt afhængige af.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Klaus » 9. maj 2017, 17:00

Yankee skrev:
Søgaard skrev: Spændende hvem der vil smide penge efter det. Tror godt det kunne blive rentabelt, men det kommer til at tage mange år før man når breakeven, endvidere hvis man skal have sine penge hjem som udenlandsk investor.
Jeg tror aldrig Lyngby bliver en god forretning. De har et fint stadion og en god ungdomsafdeling, men de er afhængige af hele tiden at ligge i Superligaen. Lige så snart de rykker ud er de ikke længere beskyttet af brancheaftalen og så bliver mange af deres bedste U13-U17-spillere plukket af København og Nordsjælland. Det betyder at en enkelt nedrykning er fatal for flere årgange af deres ungdomshold. Det ser man jo blandt andet på deres nuværende Superliga-hold hvor de næsten ingen egenudviklede spillere har fordi de har ligget et par år i 1. division.

Derudover lever de lige nu højt på at have et par ekstremt dygtige enkeltpersoner i bl.a. Birger Jørgensen, Morten Nagel og Thomas Nørgaard, der driver klubben på meget imponerende vis, men som man selvfølgelig også er dybt afhængige af.
Nu har du flere gange omtalt brancheaftalen. Hvad er det egentlig for noget???

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Jesper Schmidt » 9. maj 2017, 21:19

De Fem skrev:Lyngby skal rigtigt snart sælges, eller brænder det sammen i nord for København:

Det er en række private investorer, der har udlånt de millioner, som investeringsfirmaet Hellerup Finans de seneste måneder har skudt i den pressede Lyngby Boldklub. Hellerup Finans har lånt pengene ved at stille en stor aktiepost i fodboldklubben som sikkerhed, og dermed risikerer investorerne at ende som ejere af svært omsættelige fodboldaktier - for lånene skal snart indfries igen.

Lånene har ifølge Torben Jensen også sikkerhed i Hellerup Finans E-signaturs aktiver, og ifølge Torben Jensen også indtil et nyligt salg i aktier i selskabet Cembrane. Obligationerne med sikkerhed i selskaberne løber i to-tre måneder med månedlige renter på 1,25 pct., og en udbetalingskurs på 97.

Groft sagt vil det sige, at Hellerup Finans betaler mellem 105 og 107 kr. tilbage for hver 100 kr., man har lånt i de to-tre måneder, svarende til en kviklåns-agtig rente på 18 pct. om året.
Hellerup Finans satser tydeligvis ALT på at kunne sælge fodboldklubben, for at redde deres egen røv. De må altså være fantastiske sælgere, siden det er lykkes dem at få investorer til at bide på, for det virker som en fuldstændigt håbløs mission at kunne sælge Lyngby. Det eneste reelle håb om et salg, var vel da man var tæt på en aftale med udlandske investorer, men den er jo så vidt jeg husker helt lagt død.

Hvad angår sammenligninger af personalelønninger, så skal man huske at Lyngby er en ekstremt lille forretning, som næppe har mere end en håndfuld fuldtidsansatte, udover dem som er helt tæt på holdet. Jeg er sikker på der er markant forskel der til f.eks. Viborg eller for den sags skyld AaB. Jeg tror at en rigtig stor del af Lyngbys omkostninger på lønsiden går til spillerne, og at det kæmpeløft de har givet deres lønbudget er en klar strategi som 100% fra starten har haft til hensigt at øge klubbens værdi frem mod et salg, koste hvad det vil, og for penge man ikke selv har. Jeg synes det er et usmageligt forløb, både overfor konkurrenter og fans af klubben, som sandsynligvis endnu engang må starte forfra efter en konkurs.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Yankee » 10. maj 2017, 07:38

Klaus skrev: Nu har du flere gange omtalt brancheaftalen. Hvad er det egentlig for noget???
En intern aftale mellem Superliga-klubberne der forhindrer dem i at stjæle hinandens ungdomsspillere.

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Frygah » 10. maj 2017, 08:44

Yankee skrev:
Klaus skrev: Nu har du flere gange omtalt brancheaftalen. Hvad er det egentlig for noget???
En intern aftale mellem Superliga-klubberne der forhindrer dem i at stjæle hinandens ungdomsspillere.
Døde den aftale ikke for over 10 år siden, hvor FCM gik ud og nappede spillere fra de andre klubber? Jeg husker i hvert fald Lynge snakke om det på en generalforsamling for ASC at FCM havde ødelagt den aftale, som han vist mest beskrev som en gentlemanaftale.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2017, 10:20

De Fem skrev:Lyngby skal rigtigt snart sælges, eller brænder det sammen i nord for København:

Det er en række private investorer, der har udlånt de millioner, som investeringsfirmaet Hellerup Finans de seneste måneder har skudt i den pressede Lyngby Boldklub. Hellerup Finans har lånt pengene ved at stille en stor aktiepost i fodboldklubben som sikkerhed, og dermed risikerer investorerne at ende som ejere af svært omsættelige fodboldaktier - for lånene skal snart indfries igen.

Lånene har ifølge Torben Jensen også sikkerhed i Hellerup Finans E-signaturs aktiver, og ifølge Torben Jensen også indtil et nyligt salg i aktier i selskabet Cembrane. Obligationerne med sikkerhed i selskaberne løber i to-tre måneder med månedlige renter på 1,25 pct., og en udbetalingskurs på 97.

Groft sagt vil det sige, at Hellerup Finans betaler mellem 105 og 107 kr. tilbage for hver 100 kr., man har lånt i de to-tre måneder, svarende til en kviklåns-agtig rente på 18 pct. om året.
Hellerup Finans satser tydeligt på at der kommer en køber og overtager deres forpligtelser. Det er alt eller intet. Enten så skifter Lyngby ejere eller også bliver de tvangsnedrykket.

Et andet sted var der nogen der skrev de måtte være til at forhandle med - det tror jeg ikke på. De vil for alt i verden holde fast i det de har, for at se så attraktive ud som muligt. Hvorvidt det på kort sigt hænger lidt bedre eller lidt dårligere sammen i budgettet er helt ligegyldigt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

RendOs
Drenge
Drenge
Indlæg: 45
Tilmeldt: 19. feb 2017, 06:18

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af RendOs » 10. maj 2017, 12:01

Frygah skrev:
Yankee skrev:
Klaus skrev: Nu har du flere gange omtalt brancheaftalen. Hvad er det egentlig for noget???
En intern aftale mellem Superliga-klubberne der forhindrer dem i at stjæle hinandens ungdomsspillere.
Døde den aftale ikke for over 10 år siden, hvor FCM gik ud og nappede spillere fra de andre klubber? Jeg husker i hvert fald Lynge snakke om det på en generalforsamling for ASC at FCM havde ødelagt den aftale, som han vist mest beskrev som en gentlemanaftale.
FCM nappede da også Mikkel Duelund fra GF.

Besvar