Økonomi i dansk fodbold

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 5. jul 2016, 09:58

FlæskeFrank skrev:
Randers-indkøb er altid anderledes og en svær størrelse. Men de seneste måneder har det været svært at være misundelig på dem.
Og det har nok også sin egen forklaring når deres chefscout er rejst :-) Læg dertil, at de er et klub der har sejlet siden årsskiftet. Det gør det næppe nemmere at hente spillere. Går man tilbage i tiden har de dog været mindst ligeså gode som os til at hente transferfrie spillere, og er endda (modsat os) lykkedes med at sælge dyrt.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af NIN » 5. jul 2016, 13:41

Yankee skrev:
NIN skrev:
Buzz Killington skrev:
FlæskeFrank skrev:Mærkeligt transfervindue eller måske superligaen i nye klæder.

Det er uinteressant hvem FCK henter. For de henter nogle, som alle os andre ikke har råd til.

Men det virker ikke som, der er ret meget debat hverken hos os, AGF, FCM, Brøndby og OB, når de andre henter. "Altså kunne vi ikke have hentet ham, ham ville jeg gerne have set i vores klub...".

Jeg ved godt, at FCMs succeskriterie er bare skal holde på så mange spillere indtil evt. EL-gruppespil. Og Brøndby os luger mest ud i truppen. Men alligevel påfaldende, at der er så lidt liv de forskellige fora, når der hentes spillere til de andre konkurrenter.

Casper Sloth og Emil Larsen burde være navne, som fik alle SL-fans til at ymte sig om, at ham kunne man godt se i vores klub. Mads Hvilsom er der stort set ingen, som har registreret er kommet tilbage til superligaen.

Er vi blevet for økonomisk bevidste eller er navnene blot for kedelige ?
De tre du naevner er ret kedelige navne. Casper Sloth er glemt og lidt en lotto, Emil Larsen er traels, og har ikke praesteret i lang tid. Og Mads Hvilsom er en tonser. Ingen af dem er specielt sexede for de klubber med den stoerste online fanbase, forstaaet paa den maade at man nok anser markedet som fyldt med spillere paa deres niveau. Men naa ja, der er nok ogsaa mere oekonomisk bevidsthed blandt fans i dag.
Ganske enig. Havde eksempelvis Brøndby eller GF hentet Sloth, ville jeg næppe have løftet et øjenbryn i hverken misundelse eller ærgrelse.
Men du havde heller ikke løftet et øjenbryn hvis Brøndby eller FC Midtjylland havde købt ham - fordi han er et stærkt anvn. Det samme gør sig gældende for Meilinger og Holgersson, selvom vi selvfølgelig slet ikke kender deres reelle niveau.

Til gengæld havde jeg været pænt overrasket hvis Brøndby eller FC Midtjylland havde hentet Emil Larsen, Mustafa Amini, Mads Hvilsom eller Mathias Thrane. Jeg synes vi henter spillere på en noget anden hylde end hold som FCN, Esbjerg, AGF og OB og det er selvfølgelig et rigtig godt tegn.
Nej, fordi jeg som udgangspunktet forskriver, hverken vil være misundelig eller nysgerrig på Sloth i en anden klub.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Eksil » 7. jul 2016, 08:57

Esbjerg ligner den næste syge mand i dansk fodbold. Flere år overforbrug har ikke kastet andet af sig end en trænerfyring og pengemændene smutter fra bestyrelsen en for en. Sidst forlod manden bag "fagforeneingen" det faglige hus og har nu tegnet sponsorat med FCM. Tror de kommer til at geare helt ned på niveau med Horsens, Silkeborg og Viborg meget snart, og dermed bliver det brede midterfelt en klub smallere.

Næste spørgsmål er om Brøndbt forsætter med fuld damp på, eller om de skruer forbruget ned?

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Yankee » 7. jul 2016, 10:19

Eksil skrev:Næste spørgsmål er om Brøndbt forsætter med fuld damp på, eller om de skruer forbruget ned?
De har jo meldt ret tydeligt ud at de skærer væsentligt i spillerbudgettet og fremover ikke forventer mere end top-5.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Eksil » 7. jul 2016, 10:35

Yankee skrev:
Eksil skrev:Næste spørgsmål er om Brøndbt forsætter med fuld damp på, eller om de skruer forbruget ned?
De har jo meldt ret tydeligt ud at de skærer væsentligt i spillerbudgettet og fremover ikke forventer mere end top-5.
Med Brøndby arbejder jeg mere ud fra, at man skal se på hvad de gør end hvad de siger. Som jeg husker det, så skal de vinde mesterskabet inden næste sæson og løbe økonomisk rundt på samme tid.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Pastorius » 7. jul 2016, 10:54

Yankee skrev:
Eksil skrev:Næste spørgsmål er om Brøndbt forsætter med fuld damp på, eller om de skruer forbruget ned?
De har jo meldt ret tydeligt ud at de skærer væsentligt i spillerbudgettet og fremover ikke forventer mere end top-5.
Joe, men de har vel ikke overbevist deres fans om at det bliver virkeligheden - og vel heller ikke os andre om at det er andet end spin for at tage lidt af presset af.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 7. jul 2016, 12:05

Det er tragisk med Esbjerg. Jeg forstår det simpelthen ikke. Og så dyre spiller har de heller ikke haft. Men måske de har "lige" brugt af formuen for at få den økonomiske gevinst, som visse debattører herinde mener AaB skal gøre :P

Brøndby er vel en ukendt størrelse frem til aktieemissionen. Hvis der kommer Euro League-gruppespil, så er alt vel glemt om økonomisk ansvarlighed. Selv Jan Bech putter vel ikke yderligere 60-80 mio kr. i Brøndby, hvis ikke han regner med at pengene nogenlunde holder værdi. Og det virker ikke til at skuden er vendt endnu.

Tilsvarende er FCM vel meget hårdt spændt for og uden gruppespil til dem, så skal de tro meget på talenterne. Men da vi troede på talenterne i 2014 gik det meget godt...

Jeg tror højst, at Esbjerg kan komme i en stopopbremsning a la os. FCM og Brøndby har gjort det denne sommer, men "det har været en billig omgang" for begge klubber, da de enten med trænerskifte og talentoprykning har kunne sløre det. Og så har de længere ned til nedrykning end Esbjerg.

Jeg tror dog mindst en af de tre klubber sidst på efteråret vil have nogle økonomiske kvaler. Enten pengetilførsel eller "kedelige avisartikler om trængt økonomi".
- FlæskeFrank

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 7. jul 2016, 12:12

FlæskeFrank skrev:Det er tragisk med Esbjerg. Jeg forstår det simpelthen ikke. Og så dyre spiller har de heller ikke haft. Men måske de har "lige" brugt af formuen for at få den økonomiske gevinst, som visse debattører herinde mener AaB skal gøre :P
Det er ikke noget problem at bruge penge, så længe du får noget for dem. Men Esbjerg har handlet decideret hovedløst, og deres sportslig ansvarlige burde være fyret for længst. At hente spillere som Nordvik og Söder som i deres hjemlande er kendt som omvandrende skader er bare... dumt.
Jeg ved det er i spøg, men det er en åndssvag parallel du drager til sidst. Vi har ikke, som Esbjerg brugt penge som skidt på helt, helt forkerte spillere. Bjørn Paulsen som købes for 4 mio. i Sønderjyske og loves en fast plads i forsvaret, hvorefter han bruger det næste år på at spille overalt på banen uden kvalitet i noget af det han foretager sig.
Michael Jakobsen, som siden han kom fra Spanien har været decideret elendig. Alligevel får han næsten en Rasmus Würtz-løn i Esbjerg.

Listen er lang.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 7. jul 2016, 12:23

Gamen skrev:Jeg ved det er i spøg, men det er en åndssvag parallel du drager til sidst. Vi har ikke, som Esbjerg brugt penge som skidt på helt, helt forkerte spillere. Bjørn Paulsen som købes for 4 mio. i Sønderjyske og loves en fast plads i forsvaret, hvorefter han bruger det næste år på at spille overalt på banen uden kvalitet i noget af det han foretager sig.
Michael Jakobsen, som siden han kom fra Spanien har været decideret elendig. Alligevel får han næsten en Rasmus Würtz-løn i Esbjerg.

Listen er lang.
Jeg er enig i, at de har også ramt pænt ved siden af skiven. Men det er altså et godt bevis på, at det ikke er risikofrit at bruge af formuen.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1205
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Spanky » 7. jul 2016, 12:26

EfB er en af de få konkurrenter jeg har lidt respekt for, men ikke så meget respekt, at vi ikke skal udnytte af det sejler fuldstændig dernede.

Kan vi enten nu eller i løbet af det næste års tid få fingrene i Magnus Lekven, så skal det bare udnyttes. Han vil være en fornem afløser for Würtz på sigt. Lekven har en god alder (bliver 29 år til januar) dernæst har han kontraktudløb næste sommer.

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 7. jul 2016, 12:38

FlæskeFrank skrev:
Men det er altså et godt bevis på, at det ikke er risikofrit at bruge af formuen.
Nej, det er et godt eksempel på, at du ikke skal have en talentløs sportschef ansat, der bruger dine penge forkert. Det andet er der absolut intet belæg for at påstå.
AaB er ligesom alle andre virksomheder af og til nødt til at investere for at tjene penge. Hvis man investerer hovedløst og med stor risiko, så tager man en chance. Det er hvad EfB har gjort, og indtil videre har det kostet dem meget, meget dyrt.

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 7. jul 2016, 12:40

Spanky skrev: Kan vi enten nu eller i løbet af det næste års tid få fingrene i Magnus Lekven, så skal det bare udnyttes. Han vil være en fornem afløser for Würtz på sigt. Lekven har en god alder (bliver 29 år til januar) dernæst har han kontraktudløb næste sommer.
Lekven har bare haft et generelt faldende niveau det sidste halvandet år. Han er gået fra at være en profil i Superligaen, til at være en meget, meget gennemsnitlig midtbanespiller.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 7. jul 2016, 12:52

Gamen skrev:
Spanky skrev: Kan vi enten nu eller i løbet af det næste års tid få fingrene i Magnus Lekven, så skal det bare udnyttes. Han vil være en fornem afløser for Würtz på sigt. Lekven har en god alder (bliver 29 år til januar) dernæst har han kontraktudløb næste sommer.
Lekven har bare haft et generelt faldende niveau det sidste halvandet år. Han er gået fra at være en profil i Superligaen, til at være en meget, meget gennemsnitlig midtbanespiller.
Jeg vil være meget skuffet, hvis AaB henter Lekven. Han er om nogen gået fra top til yderst ordinær. Og det virker ikke til at være medspillernes skyld alene. Så kunne vi ligeså godt hente Ørnskov.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Spanky
Allstar
Allstar
Indlæg: 1205
Tilmeldt: 6. nov 2007, 17:11
Favoritspiller: Risgård og Mini
Geografisk sted: Vodskov

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Spanky » 7. jul 2016, 13:18

FlæskeFrank skrev:
Gamen skrev:
Spanky skrev: Kan vi enten nu eller i løbet af det næste års tid få fingrene i Magnus Lekven, så skal det bare udnyttes. Han vil være en fornem afløser for Würtz på sigt. Lekven har en god alder (bliver 29 år til januar) dernæst har han kontraktudløb næste sommer.
Lekven har bare haft et generelt faldende niveau det sidste halvandet år. Han er gået fra at være en profil i Superligaen, til at være en meget, meget gennemsnitlig midtbanespiller.
Jeg vil være meget skuffet, hvis AaB henter Lekven. Han er om nogen gået fra top til yderst ordinær. Og det virker ikke til at være medspillernes skyld alene. Så kunne vi ligeså godt hente Ørnskov.
Gaarde og staben kan jo passende vurdere Lekvens niveau i løbet af det næste halve års tid og, hvis niveauet holder, slå til med en kontrakt fra sommeren 17. Jeg tror nu de fleste spillere vil blive påvirket negativt når det sejler på det niveau som vi har set i EfB de seneste år, bl.a. derfor tror jeg stadig på manden.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af thomasjn » 7. jul 2016, 13:43

FlæskeFrank skrev:Det er tragisk med Esbjerg. Jeg forstår det simpelthen ikke. Og så dyre spiller har de heller ikke haft. Men måske de har "lige" brugt af formuen for at få den økonomiske gevinst, som visse debattører herinde mener AaB skal gøre :P
Der er stor forskel. Esbjerg har brugt pengene dumt og det har man sågar kunnet se på forhånd. Bare det at man henter Almebäck, Michael Jakobsen anno 2015 og Daniel Stenderup taler sit helt eget sprog. Derudover smed man mange lønkroner efter Lasse Rise som har været skadet og har hentet ordinærere spillere i Norge/Sverige som Söder og Nordvik. Esbjerg var nødt til at bruge penge, problemet er snare man har brugt dem dårligt. Alene det, at en ledelse kan finde på at hente Brøndbys forsvarsflops siger alt.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af sulakvelidze » 7. jul 2016, 16:19

Selvfølgelig har Esbjerg brugt pengene dumt, men selv hvis man bruger sine penge klogt, er det jo ikke det vigtigste for en klubs trivsel. Hvis alle klubber havde dygtige sportschefer, som hentede kanonspillere til superligaen for de samme penge, som Esbjerg har brugt på fejlkøb, ville det jo stadig sejle hos flertallet.

Der bliver kun kåret en mester pr sæson og uddelt 3-4 pladser i Europa, så selv hvis alle købte dygtigt ind, ville der stadig være nogen, der blev straffet på pengepungen. Især i en liga, hvor det er tilladt nogle klubber at køre med styrtblødende regnskaber, fordi de er legetøj for milliardærer.

Det er nemt at sige, at man godt kan bruge løs af pengene, man skal bare gøre det klogt. Selv hvis man gør det, kan man stadig være fucked, hvis andre også køber klogt eller får røven fuld af rige mænds penge. Eller hvis man rammes af andre ydre omstændigheder, man ikke er herre over.

Derfor er sund fornuft med formuen det klogeste i det lange løb. Dermed ikke sagt, at man ikke skal investere, men man skal ikke gøre det i en grad, så man ikke kan undvære sportslig succes.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 27. jul 2016, 21:49

Så har AGF meldt ud, at de har brugt transferpengene for dette vindue. Deres indkøb gør ikke mig just misundelig. Jeg mener at vi stadig har en bedre trup end dem, selvom vi formentlig stadig har penge på lommen.
- FlæskeFrank

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 18. aug 2016, 13:43

Nu har vi tidligere drøftet det økonomiske styrkeforhold klubberne imellem. Sandhedsvidne er blevet den udmelding omkring klubbernes løn- og transferbudget, som er drøftet i en anden tråd. Den hvor FCK havde 100 mio, mens AaB lå omkring 25-30 mio.

Det vi så også kan konstatere er, at f.eks. Brøndbys 60-70 mio kr er under forudsætning af at sælge for 15 mio kr. AaB har ikke den forudsætning, så vores salg smides ind oveni i vores pulje, så selv salg af Gilli til ½ mio kr. er ikke til driften, men ekstraordinær og hæver vores løn og transfer(i så fald vi bruger pengene).
- FlæskeFrank

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 24. okt 2016, 11:00

Økonomi er stadig en øvelse, som fodboldklubberne har det svært med.

Nu er Brøndby kommet med deres 3. kvartalregnskab, som godt nok viser et overskud, men samlet forventer de, når året er omme et underskud på mellem 21-25 mio kr. Det kan endda øges til i alt 28-32 mio kr. noget renteswap-teknik de har været i gang med.

Altså er det stadig en syg patient. At de alene skylder Jan Bech Andersen små 30 mio kr. beviser al snak om sugardaddyklub.

FCM meldte i sidste uge lidt kringlet ud, at de også for sæson 2015-2016 kommer ud med et underskud, trods det lovede overskud på 5 mio kr.

Så selvom det er lidt sort med vores 8. plads, så tumler nogle af klubberne foran os med nogle problemer.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Yankee » 24. okt 2016, 11:12

FlæskeFrank skrev: Så selvom det er lidt sort med vores 8. plads, så tumler nogle af klubberne foran os med nogle problemer.
Det må man sige. I Brøndbys regnskab er salget af Riza Durmisi endda med og året før solgte de både Nikolai Laursen og Lukas Hradecky for ret pæne beløb. De har altså realiseret stærke transferindtægter, men virker alligevel til at være fanget i en gældsfælde.

FCM har vel ikke salgene af Sisto og Kadlec med i 15/16-regnskabet, så der må være lidt mønt på kistebunden. De foretog massive spillerinvesteringer i 15/16-sæsonen, men de var altså også i EL-gruppespil, så det er svært at vurdere hvor godt styr de har på deres drift.

Besvar