Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Christian Rothmann
Miniput
Miniput
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. mar 2014, 15:08
Geografisk sted: Aalborg

Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Christian Rothmann » 12. okt 2016, 15:18

Rasmus Trenskow og jeg har skrevet et indlæg omkring hverdagskampe, og hvordan kampprogramet er med til at fjerne tilskuere fra kampene.

Indlægget kan også læses her:
https://aabsupportclub.dk/?p=1894

Molholt
Lilleput
Lilleput
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13. aug 2011, 15:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Molholt » 12. okt 2016, 16:58

Skide godt skrevet; det er virkelig god læsning, kan kune give jer helt ret, især når man som nordjyde er fanget, i det midtjyske og det gør det kamp tidspunkterne mindst lige så vanskelige, men for det da heldigvis til og passe i ny og næ, nu som på Søndag er jeg da glad for en kamp kl 18 i lorte Herning, når jeg kan blive samlet op i Viborg

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2247
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af alithebeast » 12. okt 2016, 18:14

Godt skrevet rotten!
Hader København!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af FlæskeFrank » 12. okt 2016, 18:37

Jeg synes, at det er en god vinkel. Og er heller ikke uenig i helheden.

Men der er alligevel nogle punkter, som jeg studser over (sagligheden).
* Til en fredagskamp, der spilles kl. 18.00, burde udeholdets fans ikke køre mere end 100 kilometer til hjemmeholdets stadion.
* Til den sene fredagskamp, der spilles kl. 20.15, burde udeholdets fans ikke køre mere end 250 kilometer til hjemmeholdets stadion.
* Til den sene søndagskampe, der spilles kl. 18.00, burde udeholdets fans ikke køre mere end 270 kilometer til hjemmeholdets stadion.
* Til en mandagskamp, der spilles kl. 19.00, burde udeholdets fans ikke køre mere end 195 kilometer til hjemmeholdets stadion.
Det virker lidt underligt, at man pludselig operer med 195 km til mandagskampe og 270 km til søndagskampe. Det er ikke nok ikke tilfældige tal, men går ud fra, at der menes(som tabellen også antyder), at 270 km er at forstå som Vestdanmark for AaB. Det betyder så også, at fF.eks. Horsens godt kan spille i Brøndby(251 km), men ikke i Parken(276 km).

Tilsvarende kunne man fra 3+ side måske have svært ved at vælge Brøndby til hver søndagskamp, da antallet af klubber indenfor 270 km er lidt begrænset(ikke at jeg ville brokke mig).

Jeg er helt enig i, at der ved tv-valg bør tages nogle andre kriterier op ved udvælgelse end der gøres i dag. Er ligeledes enig i, at der er en fare for halvtomme udebaneafsnit, hvis ikke tv/klubberne tager nogle nødvendige hensyn.

Men bygge et system op på, at fans først får fri kl. 16.15 sharp er nok ikke vejen frem, men få lagt nogle rimelige hensyn ind ift. fans, det mangler i dag.
- FlæskeFrank

Christian Rothmann
Miniput
Miniput
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. mar 2014, 15:08
Geografisk sted: Aalborg

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Christian Rothmann » 17. okt 2016, 12:55

Som det skrives i vores indlæg er det utopi at tro at vi fra den ene dag til den anden har mulighed for at ændre spilletidspunkterne. Vi har derfor set på hvordan kampe kunne fordeles i det nuværende system.

Grunden til at der variation mellem mandags- og søndags-kampe er at der er indlagt en buffer før kampen, så eventuel kø ikke forhindre udeholdets fans i at se kampen. Da kø er ikke ligefrem et kæmpe problem søndag/mandag aften er der her ingen buffer.

Det er også væsentligt at pointere at dette ikke skal ses som et endegyldigt løsningsforslag, men et skridt i den rigtige retning. Kampen for at få flere fans på stadion bliver lang og sej, det er ønsketænkning at tro vi kan ændre det hele med ét trylleslag.

Vores indlæg er I ligeså høj grad et oplæg til en væsentlig debat: Hvordan får vi flere fans på stadion?
- vi kender ikke det endelige svar, det gør klubberne tilsyneladende heller ikke. Men gennem dialog kan vi, i fællesskab, forhåbenligt finde svaret på overnævnte spørgsmål.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af jonas386 » 17. okt 2016, 13:26

Christian Rothmann skrev: Vores indlæg er I ligeså høj grad et oplæg til en væsentlig debat: Hvordan får vi flere fans på stadion?
- vi kender ikke det endelige svar, det gør klubberne tilsyneladende heller ikke. Men gennem dialog kan vi, i fællesskab, forhåbenligt finde svaret på overnævnte spørgsmål.
Det er bare at lade være med at se superligaen i fjernsynet. Viasat har vist de sidste 10 år at de er røvligeglade med superligaen, og superligaklubberne, som sådan, så længe folk bare ser kampene i TV.
Hvor mange gange har man ikke set at en topkamp er blevet spillet på et eller andet lortetidspunkt for at gøre plads til Brøndby - Esbjerg, eller Brøndby - FCN, søndag klokken 19. Konceptet "Match of the week" er jo eksempelvis helt til grin når man foretrækker nummer 4 mod nummer 11. over nummer 3 mod nummer 1 (hvilket er sket mere end en gang).
Der er en grund til at superligaen efterhånden er blevet et fuldstændigt ligegyldigt produkt. Det eneste de reagerer på er faldende seertal, alt andet er fuldstændig ligegyldigt.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af doukas » 17. okt 2016, 19:01

jonas386 skrev:
Christian Rothmann skrev: Vores indlæg er I ligeså høj grad et oplæg til en væsentlig debat: Hvordan får vi flere fans på stadion?
- vi kender ikke det endelige svar, det gør klubberne tilsyneladende heller ikke. Men gennem dialog kan vi, i fællesskab, forhåbenligt finde svaret på overnævnte spørgsmål.
Det er bare at lade være med at se superligaen i fjernsynet. Viasat har vist de sidste 10 år at de er røvligeglade med superligaen, og superligaklubberne, som sådan, så længe folk bare ser kampene i TV.
Hvor mange gange har man ikke set at en topkamp er blevet spillet på et eller andet lortetidspunkt for at gøre plads til Brøndby - Esbjerg, eller Brøndby - FCN, søndag klokken 19. Konceptet "Match of the week" er jo eksempelvis helt til grin når man foretrækker nummer 4 mod nummer 11. over nummer 3 mod nummer 1 (hvilket er sket mere end en gang).
Der er en grund til at superligaen efterhånden er blevet et fuldstændigt ligegyldigt produkt. Det eneste de reagerer på er faldende seertal, alt andet er fuldstændig ligegyldigt.
Noget kunne tyde på, at Superligaen er ved at miste grebet om tv-seeren.

I de første 11 runder i sæsonen 15/16 så 83.484 i gennemsnit pr. kamp med (uden tal fra Eurosport og Canal 9 i 5 tilfælde, heraf de 4 kampe var med FCK). Til sammenligning så kun 56.896 i gennemsnit pr. kamp med i de første 11 runder denne sæson.

Det er et fald på næsten 32 % og på trods af en ekstra kamp hver spillerunde, så har denne sæsons Superliga allerede haft omkring 2.000.000 færre seere sammenlignet med sidste sæson på denne tid.

Gad vide hvad Divisionsforeningen mener om det.

Tal fra Superstats.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Yankee » 17. okt 2016, 20:27

doukas skrev:
Noget kunne tyde på, at Superligaen er ved at miste grebet om tv-seeren. I de første 11 kampe i sæsonen 15/16 så 83.484 i gennemsnit med (uden tal fra Eurosport og Canal 9 i 5 tilfælde, heraf de 4 kampe var med FCK). Til sammenligning så kun 56.896 i gennemsnit med i de første 11 kampe denne sæson. Det er et fald på næsten 32 % og på trods af en ekstra kamp hver spillerunde, så har denne sæsons Superliga allerede haft omkring 2.000.000 færre seere sammenlignet med sidste sæson på denne tid.

Gad vide hvad Divisionsforeningen mener om det.

Tal fra Superstats.
Snakker du kampe eller runder? Antallet af kampe er jo steget med 17 pct. så det er jo en del af forklaringen at TV-seerne bliver spredt ud over lidt flere kampe. Personligt ser jeg typisk 4-5 kampe pr. runde ligesom jeg gjorde sidste år og det giver jo et lavere snit når der så er én kamp mere, jeg ikke får set.

Det er dog maksimalt halvdelen af forklaringen, så det er ikke for at tage noget fra din pointe som er fuldt valid og meget bekymrende.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af doukas » 17. okt 2016, 20:37

Yankee skrev:
doukas skrev:
Noget kunne tyde på, at Superligaen er ved at miste grebet om tv-seeren.

I de første 11 runder i sæsonen 15/16 så 83.484 i gennemsnit pr. kamp med (uden tal fra Eurosport og Canal 9 i 5 tilfælde, heraf de 4 kampe var med FCK). Til sammenligning så kun 56.896 i gennemsnit pr. kamp med i de første 11 runder denne sæson.

Det er et fald på næsten 32 % og på trods af en ekstra kamp hver spillerunde, så har denne sæsons Superliga allerede haft omkring 2.000.000 færre seere sammenlignet med sidste sæson på denne tid.

Gad vide hvad Divisionsforeningen mener om det.

Tal fra Superstats.
Snakker du kampe eller runder? Antallet af kampe er jo steget med 17 pct. så det er jo en del af forklaringen at TV-seerne bliver spredt ud over lidt flere kampe. Personligt ser jeg typisk 4-5 kampe pr. runde ligesom jeg gjorde sidste år og det giver jo et lavere snit når der så er én kamp mere, jeg ikke får set.

Det er dog maksimalt halvdelen af forklaringen, så det er ikke for at tage noget fra din pointe som er fuldt valid og meget bekymrende.
Det er pr. kamp. Beklager den upræcise formulering. Retter det til.

Jeg har valgt at se på de første 11. runder af sæsonerne, for at have et nogenlunde sammenligningsgrundlag (og fordi data er tilgængeligt).
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Yankee » 17. okt 2016, 21:49

doukas skrev:
Det er pr. kamp. Beklager den upræcise formulering. Retter det til.

Jeg har valgt at se på de første 11. runder af sæsonerne, for at have et nogenlunde sammenligningsgrundlag (og fordi data er tilgængeligt).
Nej, det er jo egentlig også åbenlyst ud fra antal seere. Der er heldigvis lidt flere end 50.000 seere til en hel runde :)

Men selvom der helt sikkert er en effekt af at man ikke kan nå at se alle kampene, så er det et rigtig skidt og alarmerende tal.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af doukas » 17. okt 2016, 22:35

Yankee skrev:
doukas skrev:
Det er pr. kamp. Beklager den upræcise formulering. Retter det til.

Jeg har valgt at se på de første 11. runder af sæsonerne, for at have et nogenlunde sammenligningsgrundlag (og fordi data er tilgængeligt).
Nej, det er jo egentlig også åbenlyst ud fra antal seere. Der er heldigvis lidt flere end 50.000 seere til en hel runde :)

Men selvom der helt sikkert er en effekt af at man ikke kan nå at se alle kampene, så er det et rigtig skidt og alarmerende tal.
Det har helt sikkert en effekt på det gennemsnitlige antal seere pr. kamp.

Det ændrer bare ikke på, at Superligaen sidste sæson trak ca. 2 mio (ca. 6,3 mio imod 4,3 mio denne sæson) flere seere i de første 11 runder sammenlignet med denne sæson. På trods af, at der spilles en kamp mere pr. runde denne sæson.

Det bliver spændende at se, om tendensen fortsætter sæsonen ud, eller om vi ser et markant løft i slutspillene.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Jevs
Junior
Junior
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. nov 2005, 15:33

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Jevs » 18. okt 2016, 07:14

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -nu-fanden

Randers har måske indset at kampprogrammet ikke er optimal for fansene.

Brugeravatar
Flower
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 24. apr 2008, 14:32
Favoritspiller: Soren Evigglad
Geografisk sted: Aalborg

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Flower » 18. okt 2016, 09:39

Jevs skrev:http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -nu-fanden

Randers har måske indset at kampprogrammet ikke er optimal for fansene.
Gravgaard skrev:vi har et mega fedt fodboldstadion – måske endda Danmarks bedste alt taget i betragtning.
Gad vide hvad han vurderer et stadion ud fra...
- Winning doesn't really matter as long as you win.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Gnu » 18. okt 2016, 10:59

Man kan godt undre sig over, om Randers ikke har nogen, der er ansvarlig for klubbens kommunikation. Michael Gravgaard har adskillige gange fremstået som elefanten i glasbutikken, og nu har vi så endnu et godt eksempel på dårlig kommunikation i form af et læserbrev.

Udover at han formulerer sig som en 13-årig i klassens tunge ende, så har han heller ikke styr på tekstens appelformer og retoriske virkemidler. Man kan ganske simpelt ikke skamme eller skælde nogen ud til at gøre noget. Det virker ikke, og når han skriver, at publikum trænger til et spark i røven risikerer han i stedet, at modtagerne bliver vrede på afsenderen, fordi de ikke vil finde sig i at blive talt sådan til.

Til slut indbyder han til en form for dialog ved at man kan sende sine forbedringsforslag, men det er ekstremt afsenderorienteret (husk navn, adresse og telefonnummer (øh, hvad skal I bruge det til?, tænker modtageren)) og upersonligt i form af en firma-mail. Hvis han vil tages seriøst, som én der virkelig gerne vil have publikums input til forbedringer skal det da være direktørens egen kontaktdata, der fremgår.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Jevs
Junior
Junior
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. nov 2005, 15:33

Re: Et kampprogram der forårsager tomme tribuner

Indlæg af Jevs » 20. okt 2016, 11:21

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... -foraeldet

Viasat-chefen tager jo ikke stilling til det DFF foreslår. Fansene ved jo godt at der ikke er noget at gøre ved hverdagskampe, men det er fordelingen og tilskuerfjendtlige kampe der skal fokus på.

Besvar