'VAR'

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Julgranen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4270
Tilmeldt: 30. jul 2020, 14:18
Favoritspiller: Jacob Nordstrøm

Re: 'VAR'

Indlæg af Julgranen » 28. feb 2021, 20:23

Elvis lever skrev:
28. feb 2021, 18:55
Der er jeg fuldstændig enig i. Jeg har tilgengæld hørt, at man i Holland anvender nogle bredere streger i stedet for den tyndest mulige linje når man bedømmer off-side. På den måde bevarer de et bedre flow i kampen og undgår de situationer, som i England, hvor de kan bruge 5 min. på ingenting. Jeg har dog ikke kunnet finde noget beskrivelse på nettet. Er der nogen, som ved noget?
https://www.reddit.com/r/soccer/comment ... r_offside/

Her er noget om det.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af Pastorius » 28. feb 2021, 20:29

Julgranen skrev:
28. feb 2021, 20:23
Elvis lever skrev:
28. feb 2021, 18:55
Der er jeg fuldstændig enig i. Jeg har tilgengæld hørt, at man i Holland anvender nogle bredere streger i stedet for den tyndest mulige linje når man bedømmer off-side. På den måde bevarer de et bedre flow i kampen og undgår de situationer, som i England, hvor de kan bruge 5 min. på ingenting. Jeg har dog ikke kunnet finde noget beskrivelse på nettet. Er der nogen, som ved noget?
https://www.reddit.com/r/soccer/comment ... r_offside/

Her er noget om det.
Jeg synes det er lidt underligt. Hvis teknologien er god nok til at 1 cm kan måles, hvad skulle årsagen så være for ikke at dømme det korrekt?
Det blive jo stadig 1 centimeter der kommer til at afgøre det, om den så ligger fra 0-1 cm eller fra 4,5-5,5 cm.

Jeg synes jo egentlig VAR skal helt afskaffes - det dræber alt det spontane ved fodbolden, men når man nu kan se så mange fejlafgørelser på banen i de sidste par runder, som tilfældet er, så bliver det jo også tungt. Problemet med at dommerne eller reglerne er for dårlige løses bare ikke med at bruge VAR. Det tager alt for lang tid, giver lige så meget brok og diskussion og fjerne i sidste ende fokus fra spillet. Det er den helt forkerte vej at gå.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Olev74
Junior
Junior
Indlæg: 69
Tilmeldt: 25. aug 2018, 09:43

Re: 'VAR'

Indlæg af Olev74 » 28. feb 2021, 22:43

En spiller kan flytte sig mere end et par cm fra den ene frame til den anden.

Mogens
Allstar
Allstar
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 16. jun 2007, 20:41
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Re: 'VAR'

Indlæg af Mogens » 1. mar 2021, 10:47

Isoleret set er VAR et fint redskab, men jeg synes, at det bruges elendigt stort set alle steder.

Min klare mening er, at man skal afskaffe lortet. Så må vi leve med de fejl, der nu en gang kommer i første omgang, og så slipper man for at diskutere de fejl, som er der på trods af brugen af VAR.
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: 'VAR'

Indlæg af FlæskeFrank » 1. mar 2021, 14:28

Der skal en grundig evaluering til af VAR og brugen af det efter sæsonen, men det skal da ikke skrottes efter en sæson.

Personligt synes jeg ansvaret er flyttet fra dommeren til en automat ude bag ved og det er skidt.

Hands-delen, som VAR har tænkt at dømme denne sæson er håbløs. Kakeeto's hånd er teoretisk og burde ikke dømmes, ligesom AGF nok mener det samme om hændelsen i går. Her bør dommeren have mulighed for at ignorerer forseelsen. Der bliver ellers hurtigt flere som vil prøve at ramme hænder end tidligere.

Dernæst virker den også tidskrævende. Det skal væk. Så hvis VAR skal bruge et minut på afgørelsen, så er den ikke soleklar og vi skal videre.

Så ja til VAR, men det er ikke målfoto i 100 meter løbet ved OL, men mere obvious foul. Det er ikke juridisk detaljerytteri. Iøvrigt tænker jeg, at kameraernes placering, spillerens placering og banens dimensionering må være udsat for noget triangulering inden kampstart.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: 'VAR'

Indlæg af Hanga » 1. mar 2021, 15:02

FlæskeFrank skrev:
1. mar 2021, 14:28
Der skal en grundig evaluering til af VAR og brugen af det efter sæsonen, men det skal da ikke skrottes efter en sæson.
Du kan være helt rolig, det bliver ikke skrottet... desværre.

Jeg ser primært dansk og engelsk klubfodbold, og det eneste vi kan trøste os med herhjemme, er at det kører endnu ringere med endnu flere obskure kendelser i England... og de har haft flere sæsoner til at få det til at fungere.

VAR har på ingen måde opnået det som det skulle, nemlig at reducere antallet af store fejlkendelser, og dermed give færre frustrationer og mindre diskussion om kendelser. Læg dertil, at det nu er sværere at acceptere fejlene, fordi de ikke skal træffes på et splitsekund. Slutteligt, og mest alvorligt for mig, så ved man ikke længere at et mål er et mål. Den spontane, euforiske jubel er i fare. De der øjeblikke på tribunen hvor det hele eksploderer over en vigtig scoring i sidste minut... nej, vi skal lige igennem et VAR review først, før man kan give slip, og så bliver det bare ikke det samme. Og uanset hvor meget bedre man bliver til at benytte VAR, kan jeg ikke se at vi nogensinde kommer den problemstilling til livs.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: 'VAR'

Indlæg af FlæskeFrank » 1. mar 2021, 15:25

Jeg havde gennemlevet mange sindstilstande ved Pricas mål, hvis jeg havde været på stadion. Og ikke alle havde været anbefalet af sundhedsmyndighederne...
- FlæskeFrank

Brugeravatar
MortenN
Superliga
Superliga
Indlæg: 666
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:21
Favoritspiller: Strandli
Geografisk sted: Nibe

Re: 'VAR'

Indlæg af MortenN » 1. mar 2021, 15:43

Hanga skrev:
1. mar 2021, 15:02
FlæskeFrank skrev:
1. mar 2021, 14:28
Der skal en grundig evaluering til af VAR og brugen af det efter sæsonen, men det skal da ikke skrottes efter en sæson.
Du kan være helt rolig, det bliver ikke skrottet... desværre.

Jeg ser primært dansk og engelsk klubfodbold, og det eneste vi kan trøste os med herhjemme, er at det kører endnu ringere med endnu flere obskure kendelser i England... og de har haft flere sæsoner til at få det til at fungere.

VAR har på ingen måde opnået det som det skulle, nemlig at reducere antallet af store fejlkendelser, og dermed give færre frustrationer og mindre diskussion om kendelser. Læg dertil, at det nu er sværere at acceptere fejlene, fordi de ikke skal træffes på et splitsekund. Slutteligt, og mest alvorligt for mig, så ved man ikke længere at et mål er et mål. Den spontane, euforiske jubel er i fare. De der øjeblikke på tribunen hvor det hele eksploderer over en vigtig scoring i sidste minut... nej, vi skal lige igennem et VAR review først, før man kan give slip, og så bliver det bare ikke det samme. Og uanset hvor meget bedre man bliver til at benytte VAR, kan jeg ikke se at vi nogensinde kommer den problemstilling til livs.
Helt enig! Den spontane voldsomme glæde, som er den vi lever for, hvor alt eksploderer og man vælter rundt sammen med folk man kender og folk man ikke kender, er afløst af en venten på dom! Røvsygt! At sige det ødelægger den generelle glæde ved at se en fodboldkamp, er en gigantisk underdrivelse, og ingen snakker om spillet, de flotte detaljer osv mere.. alle snakker om VAR! Sådan noget LORT!
The games you play
Make people say
You're either weird or lonely

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 1. mar 2021, 15:48

Som så meget andet, så er det klubbernes egen grådighed og kortsigtede perspektiver der ødelægger det for alle os andre.
Indfør nu professionelle dommere hvis det er så hårdt at være offer for dårligt dommerarbejde igen og igen. Hvad forventer man, sådan ærlig talt, når dommerne må leve for lommepenge, mens alt andet omkring sporten er en millionforretning for de fleste involverede.

Hvornår har man sidst set en superligaklub lægge pres på at opprioritere træningen af landets dommere? Eller klubber der har slået et slag for professionelle dommere, nu hvor det er mange penge (også for klubberne) det drejer sig om, hvis en fejlkendelse kan koste en placering. Man ser det aldrig. Klubberne vil ikke betalt for bedre dommere, men vil gerne tude over deres beslutninger, og hvor hårdt det er som fodboldklub at skulle leve med fejldomme.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: 'VAR'

Indlæg af Hanga » 1. mar 2021, 15:54

jonas386 skrev:
1. mar 2021, 15:48
Som så meget andet, så er det klubbernes egen grådighed og kortsigtede perspektiver der ødelægger det for alle os andre.
Indfør nu professionelle dommere hvis det er så hårdt at være offer for dårligt dommerarbejde igen og igen. Hvad forventer man, sådan ærlig talt, når dommerne må leve for lommepenge, mens alt andet omkring sporten er en millionforretning for de fleste involverede.
Jeg køber den ikke for at være helt ærlig. I hvert fald ikke som en ensidig løsning på problemerne. Hvis jeg igen skal sammenligne med England, så har dommerne derovre været professionelle i mange år, og de er simpelthen grotesk ringe.

Jeg er nok nået dertil hvor jeg mener at forkerte dommerskøn er noget vi må leve med. Så vil jeg hellere have fejlene up front på et splitsekund end ved VAR systemet... og så sørge for at give dem så gode muligheder live, samt så godt et regelsæt som muligt. F.eks. er handsreglen helt håbløs som den er nu.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af Pastorius » 1. mar 2021, 16:05

Hanga skrev:
1. mar 2021, 15:54
jonas386 skrev:
1. mar 2021, 15:48
Som så meget andet, så er det klubbernes egen grådighed og kortsigtede perspektiver der ødelægger det for alle os andre.
Indfør nu professionelle dommere hvis det er så hårdt at være offer for dårligt dommerarbejde igen og igen. Hvad forventer man, sådan ærlig talt, når dommerne må leve for lommepenge, mens alt andet omkring sporten er en millionforretning for de fleste involverede.
Jeg køber den ikke for at være helt ærlig. I hvert fald ikke som en ensidig løsning på problemerne. Hvis jeg igen skal sammenligne med England, så har dommerne derovre været professionelle i mange år, og de er simpelthen grotesk ringe.

Jeg er nok nået dertil hvor jeg mener at forkerte dommerskøn er noget vi må leve med. Så vil jeg hellere have fejlene up front på et splitsekund end ved VAR systemet... og så sørge for at give dem så gode muligheder live, samt så godt et regelsæt som muligt. F.eks. er handsreglen helt håbløs som den er nu.
Enig - det er langt fra nok. Banen er for stor, spillet for hurtigt og reglerne for komplicerede og ulogiske til at det nogensinde kan styres af én mand og to linjedommere. Der er skal en regelrevision til, fem dommere på banen (der alle har en fløjte) og de skal så være professionelle.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 1. mar 2021, 16:10

Hanga skrev:
1. mar 2021, 15:54
jonas386 skrev:
1. mar 2021, 15:48
Som så meget andet, så er det klubbernes egen grådighed og kortsigtede perspektiver der ødelægger det for alle os andre.
Indfør nu professionelle dommere hvis det er så hårdt at være offer for dårligt dommerarbejde igen og igen. Hvad forventer man, sådan ærlig talt, når dommerne må leve for lommepenge, mens alt andet omkring sporten er en millionforretning for de fleste involverede.
Jeg køber den ikke for at være helt ærlig. I hvert fald ikke som en ensidig løsning på problemerne. Hvis jeg igen skal sammenligne med England, så har dommerne derovre været professionelle i mange år, og de er simpelthen grotesk ringe.

Jeg er nok nået dertil hvor jeg mener at forkerte dommerskøn er noget vi må leve med. Så vil jeg hellere have fejlene up front på et splitsekund end ved VAR systemet... og så sørge for at give dem så gode muligheder live, samt så godt et regelsæt som muligt. F.eks. er handsreglen helt håbløs som den er nu.
Omvendt fungerer VAR rimelig gnidningsfrit i både Italien og Tyskland (af hvad jeg lige har set). Jeg ser ikke meget fodbold fra de lande, men jeg har ikke en eneste gang oplevet at en VAR kendelse har taget flere minutter, eller oplevet situationer som den vi selv var ude for i går (hvor bolden gives op af FCN før man finder ud af at målet skal tælle), eller i FCK kampen hvor kampen fløjtes af, og der først bagefter dømmes straffe. Noget af det handler selvfølgelig om hvordan man har valgt at bruge VAR, og hvilke sekvenser der skal ses igennem igen, men en del handler ganske enkelt også om dårligt dommerarbejde. Det kan bare ikke være tilfældigt at det er et issue i nærmest hver eneste kamp, og som minimum i samtlige runder. Det er ikke mit indtryk at der er problemer med VAR i hver eneste PL runde, men jeg ser så også langt fra alle kampe.

Det sidste er jeg helt enig i. Man må se på hands-reglen, og så må det i højere grad være et spørgsmål om hændelsen er forstætlig eller ej (skulle den ikke opfanges af dommeren i første omgang). Både FCKs straffe i går, og Kakeetos straffe imod BIF er super latterlige domme, og er sådan noget der får mig til at miste lysten til at se fodbold.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: 'VAR'

Indlæg af Sønderhof » 1. mar 2021, 16:57

jonas386 skrev:
1. mar 2021, 16:10
Hanga skrev:
1. mar 2021, 15:54
jonas386 skrev:
1. mar 2021, 15:48
Som så meget andet, så er det klubbernes egen grådighed og kortsigtede perspektiver der ødelægger det for alle os andre.
Indfør nu professionelle dommere hvis det er så hårdt at være offer for dårligt dommerarbejde igen og igen. Hvad forventer man, sådan ærlig talt, når dommerne må leve for lommepenge, mens alt andet omkring sporten er en millionforretning for de fleste involverede.
Jeg køber den ikke for at være helt ærlig. I hvert fald ikke som en ensidig løsning på problemerne. Hvis jeg igen skal sammenligne med England, så har dommerne derovre været professionelle i mange år, og de er simpelthen grotesk ringe.

Jeg er nok nået dertil hvor jeg mener at forkerte dommerskøn er noget vi må leve med. Så vil jeg hellere have fejlene up front på et splitsekund end ved VAR systemet... og så sørge for at give dem så gode muligheder live, samt så godt et regelsæt som muligt. F.eks. er handsreglen helt håbløs som den er nu.
Omvendt fungerer VAR rimelig gnidningsfrit i både Italien og Tyskland (af hvad jeg lige har set). Jeg ser ikke meget fodbold fra de lande, men jeg har ikke en eneste gang oplevet at en VAR kendelse har taget flere minutter, eller oplevet situationer som den vi selv var ude for i går (hvor bolden gives op af FCN før man finder ud af at målet skal tælle), eller i FCK kampen hvor kampen fløjtes af, og der først bagefter dømmes straffe. Noget af det handler selvfølgelig om hvordan man har valgt at bruge VAR, og hvilke sekvenser der skal ses igennem igen, men en del handler ganske enkelt også om dårligt dommerarbejde. Det kan bare ikke være tilfældigt at det er et issue i nærmest hver eneste kamp, og som minimum i samtlige runder. Det er ikke mit indtryk at der er problemer med VAR i hver eneste PL runde, men jeg ser så også langt fra alle kampe.

Det sidste er jeg helt enig i. Man må se på hands-reglen, og så må det i højere grad være et spørgsmål om hændelsen er forstætlig eller ej (skulle den ikke opfanges af dommeren i første omgang). Både FCKs straffe i går, og Kakeetos straffe imod BIF er super latterlige domme, og er sådan noget der får mig til at miste lysten til at se fodbold.
Dine betragtninger er jeg enige i, udover det med andre lande. Både italiensk, tysk og engelsk fodbold, har haft VAR-episoder, der er langt vildere end det fra FCK-kampen. Der var en bundesligakamp, hvor holdene var gået til halvleg, hvor de så blev kaldt op for, fordi dommeren havde overset et straffespark.
Ligeledes husker jeg en CL-kamp, hvor Real Madrid, var impliceret, hvor dommeren vælger IKKE at dømme et frispark midt på banen, hvor et af holdene så går ned og scorer. Da han så efterfølgende genser episoden, dømmer han frispark og målet annulleres. Der groteske var, at han stod lige ved siden af episoden, og billederne ikke viste noget han ikke så i første omgang.
Generelt kan man konkludere at jo mere erfaring de forskellige lande får med VAR, jo bedre fungere det.
At det dræber den spontane glæde, synes alle vi fodboldfans er nederen. Hvis man så bare slap for en masse frustrationer, grundet dårlige dommeren, så ville det opveje det, men det er desværre ikke den fornemmelse vi sidder tilbage med so far.

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: 'VAR'

Indlæg af Danni » 3. mar 2021, 11:01

Danni skrev:
28. feb 2021, 17:37
Jeg har nogle spørgsmål i ift. VAR-reglerne, jeg håber nogen kan svare på;

1. Hvor længe skal der gå, for man ikke kan annullere et mål med hjælp fra VAR? Sat på spidsen; hvis en målmand udfører et kort målspark forkert, ved bolden ikke ligger stille eller marginalt udenfor målfeltet, målmandens hold scorer så efterfølgende 15 afleveringer og 30 sekunder senere nede i den anden ende, skal VAR så annullere målet?

2. Hvad skal der forstås ved det, som jeg hører så ofte "clear and obvious" fejl? Jeg synes jo ved offside-kendelser, at de går i allermindste detalje, for at se, om der er offside.

3. Hvad sker der, hvis en spiller kommer alene igennem, men er marginalt offside, dommeren lader spillet køre, for han er i tvivl om der er offside. På vej ned mod målet, bliver den angribende spiller flæsket af en forsvarsspiller, på en måde, der er til rødt kort. Efterfølgende viser VAR, at der er offside. Hvad skal der dømmes?
Okay, jeg tænker, der ikke rigtig er nogen af os, der ved det. Det er måske heller ikke så vigtigt med de regler...
Længe leve arbejderklassen!

abbifar
Superliga
Superliga
Indlæg: 664
Tilmeldt: 17. sep 2008, 21:32
Favoritspiller: Alle der hedder Prica
Geografisk sted: 6933 Kibæk

Re: 'VAR'

Indlæg af abbifar » 3. mar 2021, 11:40

Danni skrev:
3. mar 2021, 11:01
Danni skrev:
28. feb 2021, 17:37
Jeg har nogle spørgsmål i ift. VAR-reglerne, jeg håber nogen kan svare på;

1. Hvor længe skal der gå, for man ikke kan annullere et mål med hjælp fra VAR? Sat på spidsen; hvis en målmand udfører et kort målspark forkert, ved bolden ikke ligger stille eller marginalt udenfor målfeltet, målmandens hold scorer så efterfølgende 15 afleveringer og 30 sekunder senere nede i den anden ende, skal VAR så annullere målet?

2. Hvad skal der forstås ved det, som jeg hører så ofte "clear and obvious" fejl? Jeg synes jo ved offside-kendelser, at de går i allermindste detalje, for at se, om der er offside.

3. Hvad sker der, hvis en spiller kommer alene igennem, men er marginalt offside, dommeren lader spillet køre, for han er i tvivl om der er offside. På vej ned mod målet, bliver den angribende spiller flæsket af en forsvarsspiller, på en måde, der er til rødt kort. Efterfølgende viser VAR, at der er offside. Hvad skal der dømmes?
Okay, jeg tænker, der ikke rigtig er nogen af os, der ved det. Det er måske heller ikke så vigtigt med de regler...
Ang. pkt 3, så står det beskrevet som pkt. 9 i VAR-protokollen:
9. Hvis spillet fortsætter efter en hændelse, som efterfølgende reviewes, fastholdes enhver disciplinær straf i denne periode, også selv om den oprindelige afgørelse ændres. Dette gælder dog ikke advarsler / udvisninger for at bremse et lovende angreb eller for at berøve en oplagt scoringsmulighed.

Så: Et rødt kort fastholdes, selvom der dømmes off-side... MED MINDRE at flæskningen er i forbindelse med at bremse et lovende angreb eller berøve en oplagt scoringsmulighed (så der fastholdes bortset fra ca. 95 % af typiske røde kort :-) )
/Thomas
Proud fan of AaB since 1983

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af Pastorius » 3. mar 2021, 12:03

abbifar skrev:
3. mar 2021, 11:40
Danni skrev:
3. mar 2021, 11:01
Danni skrev:
28. feb 2021, 17:37
Jeg har nogle spørgsmål i ift. VAR-reglerne, jeg håber nogen kan svare på;

1. Hvor længe skal der gå, for man ikke kan annullere et mål med hjælp fra VAR? Sat på spidsen; hvis en målmand udfører et kort målspark forkert, ved bolden ikke ligger stille eller marginalt udenfor målfeltet, målmandens hold scorer så efterfølgende 15 afleveringer og 30 sekunder senere nede i den anden ende, skal VAR så annullere målet?

2. Hvad skal der forstås ved det, som jeg hører så ofte "clear and obvious" fejl? Jeg synes jo ved offside-kendelser, at de går i allermindste detalje, for at se, om der er offside.

3. Hvad sker der, hvis en spiller kommer alene igennem, men er marginalt offside, dommeren lader spillet køre, for han er i tvivl om der er offside. På vej ned mod målet, bliver den angribende spiller flæsket af en forsvarsspiller, på en måde, der er til rødt kort. Efterfølgende viser VAR, at der er offside. Hvad skal der dømmes?
Okay, jeg tænker, der ikke rigtig er nogen af os, der ved det. Det er måske heller ikke så vigtigt med de regler...
Ang. pkt 3, så står det beskrevet som pkt. 9 i VAR-protokollen:
9. Hvis spillet fortsætter efter en hændelse, som efterfølgende reviewes, fastholdes enhver disciplinær straf i denne periode, også selv om den oprindelige afgørelse ændres. Dette gælder dog ikke advarsler / udvisninger for at bremse et lovende angreb eller for at berøve en oplagt scoringsmulighed.

Så: Et rødt kort fastholdes, selvom der dømmes off-side... MED MINDRE at flæskningen er i forbindelse med at bremse et lovende angreb eller berøve en oplagt scoringsmulighed (så der fastholdes bortset fra ca. 95 % af typiske røde kort :-) )
Bare en præcisering. Jeg tror du skal læse det som, hvis udvisningen kun er for at bremse et lovende angreb etc. Hvis man flæsker til et rødt kort, så ryger man ud uanset.

Mht 1) Der kan kigges på alt siden holdet erobrede bolden. MEn 2 træder jo i kraft.
2) Har jeg ikke set en bedre forklaring på end udtrykket i sig selv. Mht. offside er det jo uafklaret hvor nøjagtigt der bliver dømt. Jeg synes ikke vi har set eksempler i DK, a la det i England, hvor det blev afgjort at en centimeter.
Med venlig Hilsen
--
Robert

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: 'VAR'

Indlæg af FlæskeFrank » 3. mar 2021, 14:35

Jeg tror faktisk at VAR kan blive fint supplement til et hele tiden hurtigere spil. Men det skal nok fastslås, at det er dommeren, som er øverste myndighed og ikke VAR-vognen.

Så når dommeren dømmer noget, så må det være den afgørelse, som står til troende og kun den, som VAR kan sige er helt forkert omgøres. Og her er det jo rigtig nok at gå ind og annullere Rufo's mål, fordi Kusk stod offside ved modtagelsen af bolden inden den blev afleveret til Rufo. Det havde en dommer svært ved at se, men tv-billederne viser klart noget andet. Men sidde og måle på centimetermål er svært. Her kunne man vel passende blot ligge en linje ind, som er f.eks. 10 cm - er foden indenfor det spænd, så videre - uanset om den er "for langt fremme". Politietets fartkontrol hiver jo også automatisk nogle procent fra den kørte hastighed, her prøver man at komme lidt for tæt på sandheden uden at kunne det.

Hvis en spiller løber f.eks. 18 km i timen, så er det 5 m/s. Er vi så nede og snakke 5 cm, så skal billedet fastfryses med 1/100 sekund nøjagtighed. Jeg er med på at det er en meget forenklet regnemåde, men vil bare påpege at tolerancen for fejl bør være meget højere end den er i dag.

Iøvrigt har jeg som myndighedsperson gennem årene truffet rigtig mange afgørelser, som kunne påklages. Og det i henhold til mange forskellige lovgivninger og dermed klageinstanser. Yderpunkterne var en klageinstans, som mente, at der burde have været en høring af klager inden afgørelsen blev truffet, men vurderede at eftersom der i forbindelse med klagesagen havde været denne del og klagen iøvrigt ikke kunne imødekommes ift. de muligheder myndigheden havde for at give lov, stod afgørelsen ved magt. I den anden sag og anden instans blev sagen hjemsendt, fordi vi ikke havde specifikt spurgt ansøger om han mente det, som han søgte om???!!! Så kan VAR nok også arbejder på forskellige plan. Jeg synes pt. VAR nærmer sig den sidste type instans, som ikke tør træffe en afgørelse, men blot henvise til en målfoto uden realitetsbehandling.

FodboldFM havde forleden et par gode pointe omkring VAR, tror det var Sandro Spasojevic, som sagde, at man som spiller ikke kiggede på om modstanderens brystkasse var længere fremme end en selv, men fødderne, når man skulle vurdere en offsidesituation på banen. VAR gør det omvendt. Og så ville de små svinestreger i feltet nok forsvinde, fordi der var VAR på.
- FlæskeFrank

Ibiza Polar

Re: 'VAR'

Indlæg af Ibiza Polar » 7. mar 2021, 15:44

Hands og VAR. Det er simpelthen for vildt, at FCKs mål skal annulleres.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3264
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: 'VAR'

Indlæg af Brodernumsi » 7. mar 2021, 15:46

Ibiza Polar skrev:
7. mar 2021, 15:44
Hands og VAR. Det er simpelthen for vildt, at FCKs mål skal annulleres.
Dumme regler - ikke VAR.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af Pastorius » 7. mar 2021, 15:47

Brodernumsi skrev:
7. mar 2021, 15:46
Ibiza Polar skrev:
7. mar 2021, 15:44
Hands og VAR. Det er simpelthen for vildt, at FCKs mål skal annulleres.
Dumme regler - ikke VAR.
Det er sådan set ligegyldigt. Fodbolden lider. FIK AGF ikke et mål mod AaB i en helt tilsvarende sidtuation?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar