Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
MrDomoon
Superliga
Superliga
Indlæg: 591
Tilmeldt: 4. dec 2017, 09:21
Geografisk sted: Geografisk sted

Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af MrDomoon » 9. dec 2018, 16:44

Glem Okore for en sekund nu...

Nu er det vist den 7 kamp hvor dommer præstationen har påvirket resultaterne.
Hvor herre bevares..
alle de her lotte dommers som MKK, Putros, Jørgen, og så mange flere er så elendig at man skulle tro at man ser 2. divisions fodbold.
Hvad er svaret til det her problem....?
VAR?
Hvad skal vi som fans gøre for divisionsforeningen kan åbnes deres øjne og se hvad der sker med ligaens kvalitet med alt de dommerfejls?

AaB 3-3 FCM

Okore blev hivet i tøjren i boksen sekunder for kampen bliver fløjtet af. Intet.

AGF 2-2 AaB
En klusterfucks af dommerfejls og vanvid. 10 mand.

AaB 2-4 ACH

Masser af Frisparks og højnesparks misset af dommeren. 10 mand.

Og så videre og videre

Og vi er ikke de eneste der får de her fuck-ups...

Der skal ske noget snart.
Drengene. Klubben. Byen. | JYLLAND ER RØD OG HVID! | Aalborg Boldklubspil Af 1885

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af MrBangDK » 9. dec 2018, 18:49

Wilczek har lige lavet den vildeste hævnagt. Går 120% efter manden og planter en albue i ansigtet på Vejle spilleren. Dommeren giver gult....
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af NIN » 9. dec 2018, 19:14

MrBangDK skrev:
9. dec 2018, 18:49
Wilczek har lige lavet den vildeste hævnagt. Går 120% efter manden og planter en albue i ansigtet på Vejle spilleren. Dommeren giver gult....
Det der er helt galt i den situation er, at han ser det og vælger at taksere det til gult.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af MrBangDK » 9. dec 2018, 19:27

NIN skrev:
9. dec 2018, 19:14
MrBangDK skrev:
9. dec 2018, 18:49
Wilczek har lige lavet den vildeste hævnagt. Går 120% efter manden og planter en albue i ansigtet på Vejle spilleren. Dommeren giver gult....
Det der er helt galt i den situation er, at han ser det og vælger at taksere det til gult.
Fuldstændigt - helt gak!
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Klaus » 10. dec 2018, 23:28

Jeg ved ikke om Var er løsningen, men noget må der gøres. Vi har en hærskare af helt ubergribeligt, utroligt dårlige dommere. Ham i søndags var måske nok i særklasse. Men hvad med sådan en som Mads Christoffer Christoffersen?? Jeg har ikke tal på de dårlige kampe han har dømt med os som det ene hold.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Pastorius » 11. dec 2018, 00:17

Klaus skrev:
10. dec 2018, 23:28
Jeg ved ikke om Var er løsningen, men noget må der gøres. Vi har en hærskare af helt ubergribeligt, utroligt dårlige dommere. Ham i søndags var måske nok i særklasse. Men hvad med sådan en som Mads Christoffer Christoffersen?? Jeg har ikke tal på de dårlige kampe han har dømt med os som det ene hold.
Jeg tror simpelthen ikke på at så mange dommere kan være så dårlige... Der er noget andet galt.

1) Meget bedre TV-dækning, så det er meget nemmere at afsløre dommerfejl.
2) Spillet er blevet hurtigere
3) Spillerne er blevet bedre til at filme, og det er blevet 100% socialt acceptabelt at snyde sig til en dommerkendelse. I "gamle" dage med tipslørdag, var der sgu ikke mange der kastede sig med vilje - det var første da der kom italiensk fodbold på skærmen, det var noget vi så ofte.

Jeg tænker at reglerne skal skrives om. Der er masser af muligheder. Fx. at et forsøg på film giver straffe i den modsatte ende, eller at man bliver taberdømt hvis det efterfølgende kan konstateres at det var et helt bevidst forsøg på film - og man ikke forinden har gjort dommeren opmærksom på at man ikke blev ramt.

Nu er det måske helt ovre i den anden grøft, men det er den retning vi skal over imod. Det skal være helt uacceptabelt at forsøge at snyde sig til kendelser.

Jeg kunne også godt tænke mig at se flere sidestillede dommere til kampene. Så linjevogter og mållinjedommerne fik en fløjte i munden, og dommerne så hurtigt kunne konferere inden de lagde sig fast på en kendelse, som det ses i fx hockey og basket.

VAR kunne være en mulighed, men jeg tænker det er langt fra afgørende.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3533
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Hovedet » 11. dec 2018, 11:13

Pastorius skrev:
11. dec 2018, 00:17
Klaus skrev:
10. dec 2018, 23:28
Jeg ved ikke om Var er løsningen, men noget må der gøres. Vi har en hærskare af helt ubergribeligt, utroligt dårlige dommere. Ham i søndags var måske nok i særklasse. Men hvad med sådan en som Mads Christoffer Christoffersen?? Jeg har ikke tal på de dårlige kampe han har dømt med os som det ene hold.
Jeg tror simpelthen ikke på at så mange dommere kan være så dårlige... Der er noget andet galt.

1) Meget bedre TV-dækning, så det er meget nemmere at afsløre dommerfejl.
2) Spillet er blevet hurtigere
3) Spillerne er blevet bedre til at filme, og det er blevet 100% socialt acceptabelt at snyde sig til en dommerkendelse. I "gamle" dage med tipslørdag, var der sgu ikke mange der kastede sig med vilje - det var første da der kom italiensk fodbold på skærmen, det var noget vi så ofte.

Jeg tænker at reglerne skal skrives om. Der er masser af muligheder. Fx. at et forsøg på film giver straffe i den modsatte ende, eller at man bliver taberdømt hvis det efterfølgende kan konstateres at det var et helt bevidst forsøg på film - og man ikke forinden har gjort dommeren opmærksom på at man ikke blev ramt.

Nu er det måske helt ovre i den anden grøft, men det er den retning vi skal over imod. Det skal være helt uacceptabelt at forsøge at snyde sig til kendelser.

Jeg kunne også godt tænke mig at se flere sidestillede dommere til kampene. Så linjevogter og mållinjedommerne fik en fløjte i munden, og dommerne så hurtigt kunne konferere inden de lagde sig fast på en kendelse, som det ses i fx hockey og basket.

VAR kunne være en mulighed, men jeg tænker det er langt fra afgørende.
Jeg forstår dine synspunkter, for jeg er selv frustreret over disse forsøg på film og overdrivelse, som vi så det i søndagens kamp mellem AaB og Horsens. Dine forslag er dog for vidtgående, fordi der så ofte er tale om skøn, og hvordan takserer man f.eks. overdrevne fald, men dog fysisk kontakt?

Der burde snarere strammes op på kriterierne for at dømme et straffespark. I en anden tråd skriver jeg, at det efterhånden er blevet sådan, at blot der kan konstateres fysisk kontakt mellem to spillere, kan der dømmes straffespark, og det her er jo ikke basketball.

Det er ok, at der uddeles et gult kort ved forsøg på film. Her kunne man godt stramme skruen yderligere en tand og give rødt i groteske tilfælde; kan nogen f.eks. huske ham brasilianeren (Rivaldo tror jeg nok), der faldt teatralsk ved hjørneflaget i en VM-kamp, da en modstander i irritation skød bolden hårdt ud til ham ved et hjørnespark?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Pastorius » 11. dec 2018, 11:35

Hovedet skrev:
11. dec 2018, 11:13
Pastorius skrev:
11. dec 2018, 00:17
Klaus skrev:
10. dec 2018, 23:28
Jeg ved ikke om Var er løsningen, men noget må der gøres. Vi har en hærskare af helt ubergribeligt, utroligt dårlige dommere. Ham i søndags var måske nok i særklasse. Men hvad med sådan en som Mads Christoffer Christoffersen?? Jeg har ikke tal på de dårlige kampe han har dømt med os som det ene hold.
Jeg tror simpelthen ikke på at så mange dommere kan være så dårlige... Der er noget andet galt.

1) Meget bedre TV-dækning, så det er meget nemmere at afsløre dommerfejl.
2) Spillet er blevet hurtigere
3) Spillerne er blevet bedre til at filme, og det er blevet 100% socialt acceptabelt at snyde sig til en dommerkendelse. I "gamle" dage med tipslørdag, var der sgu ikke mange der kastede sig med vilje - det var første da der kom italiensk fodbold på skærmen, det var noget vi så ofte.

Jeg tænker at reglerne skal skrives om. Der er masser af muligheder. Fx. at et forsøg på film giver straffe i den modsatte ende, eller at man bliver taberdømt hvis det efterfølgende kan konstateres at det var et helt bevidst forsøg på film - og man ikke forinden har gjort dommeren opmærksom på at man ikke blev ramt.

Nu er det måske helt ovre i den anden grøft, men det er den retning vi skal over imod. Det skal være helt uacceptabelt at forsøge at snyde sig til kendelser.

Jeg kunne også godt tænke mig at se flere sidestillede dommere til kampene. Så linjevogter og mållinjedommerne fik en fløjte i munden, og dommerne så hurtigt kunne konferere inden de lagde sig fast på en kendelse, som det ses i fx hockey og basket.

VAR kunne være en mulighed, men jeg tænker det er langt fra afgørende.
Jeg forstår dine synspunkter, for jeg er selv frustreret over disse forsøg på film og overdrivelse, som vi så det i søndagens kamp mellem AaB og Horsens. Dine forslag er dog for vidtgående, fordi der så ofte er tale om skøn, og hvordan takserer man f.eks. overdrevne fald, men dog fysisk kontakt?

Der burde snarere strammes op på kriterierne for at dømme et straffespark. I en anden tråd skriver jeg, at det efterhånden er blevet sådan, at blot der kan konstateres fysisk kontakt mellem to spillere, kan der dømmes straffespark, og det her er jo ikke basketball.

Det er ok, at der uddeles et gult kort ved forsøg på film. Her kunne man godt stramme skruen yderligere en tand og give rødt i groteske tilfælde; kan nogen f.eks. huske ham brasilianeren (Rivaldo tror jeg nok), der faldt teatralsk ved hjørneflaget i en VM-kamp, da en modstander i irritation skød bolden hårdt ud til ham ved et hjørnespark?
Det bliver jo ikke mere tilfældigt at skønne bevidst film, end det pt. er når der dømmes straffespark.

Et andet forslag - man bare burde inføre med det samme - er et dommerudvalg der offentligt gennemgår alle vigtige kendelser i en kamp, og i bagklogskabens klare lys gøre rede for hvordan den burde være dømt.

Der sker noget tilsvarende i NHL og (for de sidste minutters vedkommende ) i NBA for hver eneste kamp. Så ved både dommere og spillere hvad linjen burde være fremover. Det hjælper intet i den aktuelle kamp, men er med til at uddanne og oplyse fremover.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Dr. Holst
1. div
1. div
Indlæg: 310
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:53
Geografisk sted: 9tuz baby baby

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Dr. Holst » 11. dec 2018, 12:45

Pastorius skrev:
11. dec 2018, 00:17
Klaus skrev:
10. dec 2018, 23:28
Jeg ved ikke om Var er løsningen, men noget må der gøres. Vi har en hærskare af helt ubergribeligt, utroligt dårlige dommere. Ham i søndags var måske nok i særklasse. Men hvad med sådan en som Mads Christoffer Christoffersen?? Jeg har ikke tal på de dårlige kampe han har dømt med os som det ene hold.
Jeg tror simpelthen ikke på at så mange dommere kan være så dårlige... Der er noget andet galt.

1) Meget bedre TV-dækning, så det er meget nemmere at afsløre dommerfejl.
2) Spillet er blevet hurtigere
3) Spillerne er blevet bedre til at filme, og det er blevet 100% socialt acceptabelt at snyde sig til en dommerkendelse. I "gamle" dage med tipslørdag, var der sgu ikke mange der kastede sig med vilje - det var første da der kom italiensk fodbold på skærmen, det var noget vi så ofte.

Jeg tænker at reglerne skal skrives om. Der er masser af muligheder. Fx. at et forsøg på film giver straffe i den modsatte ende, eller at man bliver taberdømt hvis det efterfølgende kan konstateres at det var et helt bevidst forsøg på film - og man ikke forinden har gjort dommeren opmærksom på at man ikke blev ramt.

Nu er det måske helt ovre i den anden grøft, men det er den retning vi skal over imod. Det skal være helt uacceptabelt at forsøge at snyde sig til kendelser.

Jeg kunne også godt tænke mig at se flere sidestillede dommere til kampene. Så linjevogter og mållinjedommerne fik en fløjte i munden, og dommerne så hurtigt kunne konferere inden de lagde sig fast på en kendelse, som det ses i fx hockey og basket.

VAR kunne være en mulighed, men jeg tænker det er langt fra afgørende.
Jeg har været frusteret over hvor afgørende en dommers kendelser i superligaen kan være i længere tid. Og jeg har også forsøgt at gøre noget ved det udover at råbe og skrige på stadion, jvf nedenfor.

Som du argumenterer for er der
1.) kommet mere kommerciel interesse for spillet, altså flere penge involveret
2.) Niveauet er højere end nogensinde - hurtigere spil, kræver hurtigere reaktionsevner
3.) Spillerne udnytter de muligheder de har og lader sig inspirere af andre ligaer og kulturer.

Men disse argumenter er netop grundlag for at dommerne skal have et ordentligt løft. Og det er netop min tilgang. Altså at dommerstandarden skal højnes og efteruddannes i laaangt højere grad. Det slår slet ikke til at have 1 eller 2 fuldtidsdommere og resten er enkeltpræstationslønnet for kampe i weekend. Vi skal lade dommernes standard følge udviklingen -og selvfølgeligt skal de derfor have ressourcer hertil og det skal klubberne og de kommercielle rettighedsindehavere naturligvis give. Det er i deres interesse. Der er for mig at se rigtigt mange muligheder for at løfte dommernes standard også. Derudover kan man evt supplere med VAR. Det er også en udmærket ide at modne dommerloven noget så den passer ind efter den for for fodbold vi ønsker at fremelske i DBU-regi. Og her mener jeg heller ikke udviklingen er positiv, hvilket må være et godt udgangspunkt til at man tager tyren ved hornene og reagerer.

Efter 3-3 kampen mod FCM på hjemmebane 22.4.18* (i pressen kendt som Racisme-kampen) skrev jeg til dommerforeningen, BT, Gaarde og ASC herom. Men det er som om ingen tør gøre noget ved det:
(*https://www.bold.dk/fodbold/kamp/AaB-vs ... /21923023/)

"Dommerstandens standard
Som tilskuer på Aalborg stadion var jeg senest vidne til en underholdende, men dommermæssigt
yderst reaktionsmotiverende præstation. Jeg gav inde på stadion højlydt og langvarigt udtryk for min
holdning til både holdets og dommerens præstation -to udpræget modsvarende præstationer. Man
fristes til at skrive som nat og dag, sort/hvid, men det ville blot fjerne fokus fra det egentlige problem
ved gårsdagens kamp, og det er sportspressen allerede godt igang med i forvejen.
Dommerpræstationen igår gjorde at jeg måtte fare i blækhuset, i et forsøg på at få startet en debat
med det formål at finde løsninger på at hjælpe dommerne til at blive bedre endnu, og efter min
mening gode nok.
Der er flere årsager til at vi må understøtte en ordentlig standard af dommere.
● En liga som forventer et hold i champions league gruppespil hvert år, må naturligvis indeholde
spillere af en vis standard. Med disse spillere, følger naturligvis dommere af samme standard.
Spillere træner deres spiller-egenskaber flere gange dagligt. Dommere, ja hvad med
dommerne? Vi ved de fleste er amatører, lønnen er altså ikke til af leve af -modsat velsagtens
alle superligaspillere? Derudover er dommeren alene med sin indflydelse på kampen, modsat
de enkelte spillere hvor præstationen kan fortabe sig i holdets samlede præstation. Alt er så
at sige på et bræt, for dommeren. Der er et åbentlyst mis-match imellem spiller-standard, og
dommer-standard. I den forbindelse er diskussionen om VAR eller ej, som at diskutere om
kejserens nye klæder er photo-shoppet eller ej, dommeren har ikke noget, eller i det mindste
alt for lidt, tøj på! Med uddannelse når vi langt, med teknologi får vi blot flere der skal
uddannes til noget andet, og flere der skal skønne om det samme.
● Som fan er det frustrerende at være vidne til talrige store fejldomme. Var det på et minimum
ville flere acceptere dette menneskelige skøn, men der må være en grænse, og givet
ovenstående argument må der være potentiale for at sænke antallet af fejlskøn væsentligt.
De potentielle frustrationer man oplever kommer nogen gange til udtryk på uhensigtmæssige
måder. Og i sidste ende taber man tilskuerne på gulvet. Man opgiver som tilskuer sin tro på at
der er rimelighed til, og bliver ramt af mismod og mister derved sin motivation for at betale
100,-+ for at lade sig underholde.
● Dommerfejl er tidligere refereret af BT (November 2014) at have afgørende indflydelse på
stillingen i tabellen, og dermed også på hvor mio. af kroner placeres som flg af TV-pengene.
Argumentet om at disse fejlkendelser udlignes over en sæson holder ikke. I så fald skulle der
være tale om en normalfordeling, og det har statistikken vist ikke er tilfældet. Der er typisk
nogen der, også point-mæssigt, drager fordel af fejldomme og andre ulempe, også over en
hel sæson. Dette må, og kan, minimeres yderligere.
● Rekruttering af dommerne er udfordret. Hvorfor mon? Det er en udskældt rolle, og ikke godt
betalt. En højere standard af dommerne, med bedre uddannede og bedre lønnede dommere
ville gøre en forskel. Når vi endelig har en kvalitetsdommer, så inspirerer det andre til at følge
efter. Fuldstændigt som alle andre sportsgrene.
Jeg har tidligere, i et forsøg på at bruge mine frustrationer konstruktivt (modsat visse FCM-fans efter
fodboldkampen i Aalborg), skrevet til Dansk Fodbolddommer Union (DFU) efter en lignende oplevelse
(Se mail til DFU nedenfor). DFU skriver nemlig, yderst positivt på deres hjemmeside, at man kan kontakte
dem med ris og ros,. Jeg hørte dog aldrig fra dem, måske fordi det hverken var ris eller ros, men blot
en oprigtig ment, konstruktiv forespørgsel om hvordan man kunne støtte deres uddannelse. Der må
være tale om en fejl, så jeg forsøger igen denne gang.
Med håb om yderligere dygtiggørelse af vores fodbolddommere til glæde for alle parter,
Med venlig hilsen

“Kan i give nogle råd om hvordan eller hvor man kan understøtte dommernes uddannelse på eliteniveau? Det er ved at være for pinligt.
Senest spiller man over 5mins overtid i en kamp regulær kamp hvor der ikke er meget tidsrøveri generelt, hvilket ender med at koste det
ene hold sejren. Trist der skal være så stor niveauforskel imellem spilleres evner og uddannelsesniveau og dommernes. Der må gøres noget!"

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af BassogogsVen » 14. dec 2018, 19:14

Ja.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af 9520AaB » 15. dec 2018, 16:29

Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.



Billede
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Pastorius » 15. dec 2018, 21:09

9520AaB skrev:Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.



Billede
Den er hård!
Med venlig Hilsen
--
Robert

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af sulakvelidze » 15. dec 2018, 23:59

Pastorius skrev:
15. dec 2018, 21:09
9520AaB skrev:Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.



Billede
Den er hård!
Det er den. Og efter min smag også lidt for hård pga afsenderens fortid som topdommer. Han har ret til at håne, som han vil, men et eller andet sted synes jeg, at en tidligere dommer godt må holde sig for god til den slags. Om ikke pga solidaritet med en tidligere kollega så bare for at overlade den slags til dem, der bliver ramt af dommerfejl - nuværende aktører og tilhængere.

Man kan selvfølgelig mene, at man ikke behøver vise solidaritet over for tidligere kollegaer, men almindelig god stil er vel ikke også gået af mode?

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4411
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af le Cid » 16. dec 2018, 01:30

sulakvelidze skrev:
15. dec 2018, 23:59
Pastorius skrev:
15. dec 2018, 21:09
9520AaB skrev:Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.



Billede
Den er hård!
Det er den. Og efter min smag også lidt for hård pga afsenderens fortid som topdommer. Han har ret til at håne, som han vil, men et eller andet sted synes jeg, at en tidligere dommer godt må holde sig for god til den slags. Om ikke pga solidaritet med en tidligere kollega så bare for at overlade den slags til dem, der bliver ramt af dommerfejl - nuværende aktører og tilhængere.

Man kan selvfølgelig mene, at man ikke behøver vise solidaritet over for tidligere kollegaer, men almindelig god stil er vel ikke også gået af mode?
Jeg vil SÅ gerne sige, at du har helt ret, men det vi så fredag aften, ligger så langt fra min fatteevne, at jeg sagtens kan bakke op om Lortedommerens udfald mod en tidligere kollega.
Kenn Hansen siger som regel tingene, som de er, og især efter han er gået på pension, har han været meget interessant at høre på!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af sulakvelidze » 16. dec 2018, 08:14

le Cid skrev:
16. dec 2018, 01:30
sulakvelidze skrev:
15. dec 2018, 23:59
Pastorius skrev:
15. dec 2018, 21:09
9520AaB skrev:Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.



Billede
Den er hård!
Det er den. Og efter min smag også lidt for hård pga afsenderens fortid som topdommer. Han har ret til at håne, som han vil, men et eller andet sted synes jeg, at en tidligere dommer godt må holde sig for god til den slags. Om ikke pga solidaritet med en tidligere kollega så bare for at overlade den slags til dem, der bliver ramt af dommerfejl - nuværende aktører og tilhængere.

Man kan selvfølgelig mene, at man ikke behøver vise solidaritet over for tidligere kollegaer, men almindelig god stil er vel ikke også gået af mode?
Jeg vil SÅ gerne sige, at du har helt ret, men det vi så fredag aften, ligger så langt fra min fatteevne, at jeg sagtens kan bakke op om Lortedommerens udfald mod en tidligere kollega.
Kenn Hansen siger som regel tingene, som de er, og især efter han er gået på pension, har han været meget interessant at høre på!

Jeg kan sagtens følge dig, og kendelsen var jo totalt på Månen og berettiger til hård kritik. Men her er vi ovre i decideret hån/mobning fra en tidligere topdommer mod en ex-kollega. Og det synes jeg bare, at den Twitter-glade Kenn Hansen burde holde sig for god til. Det er at træde på en mand, der ligger ned, og når afsenderen selv er tidligere dommer, bliver det lidt for ukollegialt efter min smag.

Men hvad fanden. Fejlen var jo abnorm, og Michael Johansen får jo nok rigeligt at høre også fra andre sider. Jeg tænker bare, at hvis Kenn Hansen var min flabede teenageknægt, ville jeg bede ham om at skrue lidt ned for charmen på de sociale medier eller i de mindste nøjes med at anvende den over for dem, der ikke ligger ned i forvejen.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1984
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af 9520AaB » 16. dec 2018, 09:37

sulakvelidze skrev:
le Cid skrev:
16. dec 2018, 01:30
sulakvelidze skrev:
15. dec 2018, 23:59
Pastorius skrev:
15. dec 2018, 21:09
9520AaB skrev:Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.



Billede
Den er hård!
Det er den. Og efter min smag også lidt for hård pga afsenderens fortid som topdommer. Han har ret til at håne, som han vil, men et eller andet sted synes jeg, at en tidligere dommer godt må holde sig for god til den slags. Om ikke pga solidaritet med en tidligere kollega så bare for at overlade den slags til dem, der bliver ramt af dommerfejl - nuværende aktører og tilhængere.

Man kan selvfølgelig mene, at man ikke behøver vise solidaritet over for tidligere kollegaer, men almindelig god stil er vel ikke også gået af mode?
Jeg vil SÅ gerne sige, at du har helt ret, men det vi så fredag aften, ligger så langt fra min fatteevne, at jeg sagtens kan bakke op om Lortedommerens udfald mod en tidligere kollega.
Kenn Hansen siger som regel tingene, som de er, og især efter han er gået på pension, har han været meget interessant at høre på!

Jeg kan sagtens følge dig, og kendelsen var jo totalt på Månen og berettiger til hård kritik. Men her er vi ovre i decideret hån/mobning fra en tidligere topdommer mod en ex-kollega. Og det synes jeg bare, at den Twitter-glade Kenn Hansen burde holde sig for god til. Det er at træde på en mand, der ligger ned, og når afsenderen selv er tidligere dommer, bliver det lidt for ukollegialt efter min smag.

Men hvad fanden. Fejlen var jo abnorm, og Michael Johansen får jo nok rigeligt at høre også fra andre sider. Jeg tænker bare, at hvis Kenn Hansen var min flabede teenageknægt, ville jeg bede ham om at skrue lidt ned for charmen på de sociale medier eller i de mindste nøjes med at anvende den over for dem, der ikke ligger ned i forvejen.
Men det der fylder mest i medierne er den helt groteske kendelse ved straffespark.
Det er mindst ligeså grotesk at Michael Johansen og linievogter skal diskutere om en AaB’er er offside på 1-2 målet. Det er på et hjørnespark!!!!!!, der må de sgu aldrig udstille sig selv så meget, og lave så meget tvivl. Kig målet igen. KP kommer langt udefra ved sparket, Risgård har minimal kontakt med målmand, hvad fanden kan de være i tvivl om??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Elscorpio » 16. dec 2018, 10:15

Det eneste der kan hæve standarden, er at få fuldtidsprofessionelle dommere + indføre VAR systemet.

Men hverken klubberne eller DBU vil lave den investering.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Sønderhof » 16. dec 2018, 10:16

9520AaB skrev:Svar fra tidligere dommer til Vejle fan der syntes det var hårdt.


Men det der fylder mest i medierne er den helt groteske kendelse ved straffespark.
Det er mindst ligeså grotesk at Michael Johansen og linievogter skal diskutere om en AaB’er er offside på 1-2 målet. Det er på et hjørnespark!!!!!!, der må de sgu aldrig udstille sig selv så meget, og lave så meget tvivl. Kig målet igen. KP kommer langt udefra ved sparket, Risgård har minimal kontakt med målmand, hvad fanden kan de være i tvivl om??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Situationen omkring det straffespark er vitterligt det mest groteske jeg har set i dansk fodbold. Det mest skræmmende er, at der er 3 andre dommere, som er i kontakte med Michael Johansen via headset. INGEN siger stop, stop, stop. At én mand kan lave en så gravende fejl er skræmmende. At de andre følger trop som en flok lemmings, er udover min fatteevne. Jeg er ellers ikke en af dem som synes at dommerstanden er SÅ ringe. Jeg synes også der er håbløse kendelser i Premier Leaugue, og i La Liga, er det ikke sgu heller ikke imponereden. Når man tænker på niveauet i Superligaen, så synes jeg dommerne passer fint hertil :cool:

Ang. målet ved hjørnesparket, så er der intet, som i absolut intet, at kommer efter ifht. Michael Johansen ageren. Hans linjevoger flager. Det reagere han på. Det er svært at se hvem der røre bolden inde omkring Grytebust, og han vurdere at det er AaB'er der har hovedet på. Det kan Michael Johansen fra sin position tydeligt se det ikke er. Derfor løber han ud til linjedommeren, og de bliver enige om at dømme mål. Det er ikke imponerede af linjedommeren, men det er ikke fair at klandre Michael Johansen i den situation, da han rent faktisk overruler en fejlvurdering.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14623
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af Hanga » 16. dec 2018, 10:49

Elscorpio skrev:
16. dec 2018, 10:15
Det eneste der kan hæve standarden, er at få fuldtidsprofessionelle dommere + indføre VAR systemet.

Men hverken klubberne eller DBU vil lave den investering.
I den ideelle verden er der ingen tvivl om at vores dommere skulle være professionelle, men jeg er ikke 100% overbevist om at professionelle tilstande vil reducere antallet af fejlkendelser betragteligt. Mange ligaer der har professionelle dommere kæmper ligeledes meget med mange store fejlkendelser. Her er England et oplagt eksempel, de har virkelig mange dårlige dommere, og havde slet ingen dommere med til VM. Jeg er med på at det er et andet niveau hvor tingene går hurtigere, hvorfor muligheden for fejlkendelser også bliver større.

Kenn Hansen argumenterer også for at det altså ikke kun er professionelle tilstande der mangler, og for flere dommeres vedkommende kunne det faktisk betyde at de dropper dommergerningen, fordi de allerede har gode jobs som de ikke vil miste.

Jeg er i øvrigt enig i at selvsamme Kenn Hansen går over stregen i måden han hænger Michael Johansen ud på her. Det er helt fint og et dejligt indspark med en tidligere dommer der kommer med neutral og kritisk bedømmelse af Superligaens kendelser, men han kan godt kritisere fredagens dommerpræstation hårdt uden at decideret ydmyge manden.

Når det så er sagt, så var det en grotesk dårlig dommerpræstation. Men det gælder jo hele dommerteamet, og ikke kun manden med fløjten. Som Sønderhof er inde på, er det simpelthen utroligt at ingen i dommerteamet reagerer på den kæmpe fejl omkring straffesparket. At for tidligt indløb i feltet medfører omspark og ikke frispark burde være simpel viden for en dommer over serie 4 niveau. Der må være gået et eller andet helt galt i kommunikationen der, for hvis han melder kendelsesårsagen ud til de andre, er der vel minimum én af dem der retter ham? Eller tør de ikke? Det kunne være interessant at høre den samtale der foregik lige der.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Dommerstandaren i Superligaen er så lavt.

Indlæg af frederikshavneren » 16. dec 2018, 19:56

Tyndt, tyndt straffespark sikrer Vendsyssel FF sejren på Brøndby stadion. Hvis det er linjen så skal der godt nok dømmes mange straffespark fremover

Besvar