Vietnamesiske spillere

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Vietnamesiske spillere

Indlæg af Worminator » 5. sep 2019, 04:41

Jeg fandt dette indlæg fra Martino i en transfertråd fra sidste år, og tænkte at jeg ville følge lidt op på det:

"Da jeg rejste i Vietnam for nogle år siden, fandt jeg ud af at ham her, Nguyen Quang Hai skulle være det helt store Vietnamesiske talent. Tjekkede lige op på ham, og han lever pt ret meget op til hypen(I Vietnam). Han spiller for topholdet T&T Ha Noi, og blev kåret til bedste unge spiller i ligaen i sidste sæson. En lille teknisk meget dygtig spiller.
https://youtu.be/b5C6dOJy13E"

Nguyen Quang Hai er Vietnams ubestridt største fodboldnavn for tiden, og forventningerne er ikke blevet mindre siden Martinos indlæg blev skrevet. Han trækker ekstra tilskuere til uanset hvor Hanoi spiller, og man skal ikke bevæge sig meget omkring for at se hans ansigt i reklamer for det ene eller det andet produkt.

Jeg bor selv i Saigon og følger lidt med i vietnamesisk fodbold - både landsholdet og ligaen. Derfor er jeg på sin vis også hamrende nysgerrig efter at se hvordan en spiller som Quang Hai ville klare sig i dansk fodbold, men jeg er enig med dem som kommenterede på indlægget i at hans fysik (eller mangel på samme - han er 165 cm høj) ville blive et problem for ham, og derfor har jeg heller ikke voldsomt travlt med at få ham til AaB.

Når alt det så er sagt, så er vietnamesisk fodbold inde i en rivende udvikling i øjeblikket, og deres landshold er gået fra den ene succes til den anden. I januar nåede de til kvartfinalen i de asiatiske mesterskaber, hvor de tabte 1-0 til Japan på et særdeles tvivlsomt straffe.

Det har også været medvirkende til Europa så småt er begyndt at få øjnene op for de vietnamesiske talenter. Hele to spillere er rykket til europæisk fodbold i det seneste transfer-vindue. Nguyen Quang Hai er ganske vist stadig i Hanoi FC (de har droppet T&T-navnet), men angriberen Nguyen Cong Phuong og forsvarsspilleren Doan Van Hau er skiftet til henholdsvis St. Truiden i Belgien og Heerenveen i Holland, begge dog endnu kun på lejebasis. Det lyder ikke som noget særligt, men det er vildt i lyset af at kun en enkelt vietnamesisk spiller før dem har spillet i den øverste liga i noget europæisk land. Le Cong Vinh spillede to kampe for Leixoes i Portugal i 2009.

Det økonomiske potentiale har allerede så småt vist sig. Her tænker jeg ikke så meget på transferpenge - de er nok endnu til at overse - men på de fem dage, der er gået siden Heerenveen hentede Van Hau, har klubbens Facebook-side fået lidt over 200.000 nye fans. Det er en tredobling! Får han spilletid går der ikke lang tid før Heerenveens kampe bliver vist direkte på vietnamesisk TV, og så skal der ikke meget fantasi til at forestille sig hvad der kan tjenes af sponsorpenge med vietnamesiske bandereklamer og meget andet.

Jeg ville meget gerne lave en lang liste med vietnamesiske spillere, som med sikkerhed ville kunne begå sig hos AaB, men der må jeg nok melde pas. Pointen er mest at der er en interessant udvikling i gang - også fra et europæisk synspunkt - som helt sikkert er værd at have et øje på.
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

9000AA
Superliga
Superliga
Indlæg: 678
Tilmeldt: 7. aug 2016, 18:28

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af 9000AA » 5. sep 2019, 05:21

Det er vel ikke meget anderledes end da vi fik Edison Flores til Aalborg. Og det kan ikke just siges at være nogen større succes.

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 965
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Rams » 5. sep 2019, 08:44

Vi fik da solgt nogle trøjer, men de havde selvfølgelig også en kampagne.
In verbis simus faciles

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Yankee » 5. sep 2019, 09:04

Det er en rigtig spændende idé. Hvis det for alvor skulle være interessant skulle de dog hentes ind ret tidligt, så de kan vænne sig til europæisk fodbold og få 1-2 års skoling inden de bliver sluppet løs i Superligaen og så solgt videre 1-2 år senere. Og det harmonerer jo rigtig dårligt med AaBs beslutning om ikke at hente unge spillere syd for Mariager Fjord.

Hvis man først henter dem ind som 21-24-årige, så er videresalgspotentialet allerede halveret og så kan jeg ikke helt se fidusen i det.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3246
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Brodernumsi » 5. sep 2019, 13:38

9000AA skrev:
5. sep 2019, 05:21
Det er vel ikke meget anderledes end da vi fik Edison Flores til Aalborg. Og det kan ikke just siges at være nogen større succes.
Vietnam er 3 gange så stort som Peru.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af MrBangDK » 5. sep 2019, 15:46

Brodernumsi skrev:
5. sep 2019, 13:38
9000AA skrev:
5. sep 2019, 05:21
Det er vel ikke meget anderledes end da vi fik Edison Flores til Aalborg. Og det kan ikke just siges at være nogen større succes.
Vietnam er 3 gange så stort som Peru.
Og der er væsentligt flere vietnamesiske take-aways end Peruvianske, så det bliver ikke et problem at integrere.. ;)
Ska' vi hak'?

Gamen

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Gamen » 5. sep 2019, 15:57

MrBangDK skrev:
5. sep 2019, 15:46
Og der er væsentligt flere vietnamesiske take-aways end Peruvianske, så det bliver ikke et problem at integrere.. ;)
Tjoh, nu er integration jo mange ting. Vietnameserne er så absolut én af de befolkningsgrupper der har været nemmest at integrere. Meget hårdt arbejdende mennesker. Det største minus er, at de ikke er specielt sociale.

Jeg har også set lidt vietnamesisk fodbold, og vietnameserne er i laget under de bedste asiatiske klubhold. Ha Noi er vel i finalen i AFC Cup, hvilket er pænt gået, men kan ikke rigtig få slået hul ind til AFC Champions League. Jeg mindes at Binh Duong også endte i et gruppespil for et par år siden.
Jeg aner ikke om de ville have niveau til dansk fodbold, men de er jo typisk kvikke og hurtige på fødderne på de breddegrader. Selv håbløst middelmådige udlændinge løfter dog niveauet i V.League. Den i sig selv er ikke noget særligt.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af MrBangDK » 5. sep 2019, 17:16

Gamen skrev:
5. sep 2019, 15:57
MrBangDK skrev:
5. sep 2019, 15:46
Og der er væsentligt flere vietnamesiske take-aways end Peruvianske, så det bliver ikke et problem at integrere.. ;)
Tjoh, nu er integration jo mange ting. Vietnameserne er så absolut én af de befolkningsgrupper der har været nemmest at integrere. Meget hårdt arbejdende mennesker. Det største minus er, at de ikke er specielt sociale.
Shit, hvor tager du mange ting helt bogstaveligt!
Ska' vi hak'?

Gamen

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Gamen » 5. sep 2019, 17:55

MrBangDK skrev:
5. sep 2019, 17:16
Shit, hvor tager du mange ting helt bogstaveligt!
Det var nu i henhold til Worminators indlæg. Men OK, skal da nok lade være med at hyre dig til min næste grillfest...

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af MrBangDK » 5. sep 2019, 19:27

Gamen skrev:
5. sep 2019, 17:55
MrBangDK skrev:
5. sep 2019, 17:16
Shit, hvor tager du mange ting helt bogstaveligt!
Det var nu i henhold til Worminators indlæg. Men OK, skal da nok lade være med at hyre dig til min næste grillfest...
Så er du virkelig dårlig til at quote - og tak for den manglende invitation. Du ville alligevel få et nej!
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Worminator » 5. sep 2019, 22:22

Gamen skrev:
5. sep 2019, 15:57
Jeg har også set lidt vietnamesisk fodbold, og vietnameserne er i laget under de bedste asiatiske klubhold. Ha Noi er vel i finalen i AFC Cup, hvilket er pænt gået, men kan ikke rigtig få slået hul ind til AFC Champions League. Jeg mindes at Binh Duong også endte i et gruppespil for et par år siden.
Jeg aner ikke om de ville have niveau til dansk fodbold, men de er jo typisk kvikke og hurtige på fødderne på de breddegrader. Selv håbløst middelmådige udlændinge løfter dog niveauet i V.League. Den i sig selv er ikke noget særligt.
Det bliver vi sådan set ikke uenige om. V-League er ikke mange potter pis værd, selv om det er meget sjovt at stå på stadion og få en flok bajere, mens man forsøger at finde ud af om dommerne er decideret korrupte eller om det bare er lortedommere i en lorteliga. Som du siger er de kvikke og hurtige på fødderne (spillerne - ikke dommerne), men spilforståelsen grænser sig til tider til det håbløse.

Jeg synes dog det er blevet bedre i løbet af de snart tre sæsoner. hvor jeg har fulgt med, og det skal det også, for ellers kan man frygte at landsholdets udvikling går i stå. Der er dog stadig visse forhindringer i vejen for at det kan blive helt godt, og om de nogensinde forsvinder er et godt spørgsmål.

Landsholdets succes stammer fra et par gode akademiprojekter fra især Hanoi FC og Hoang Anh Gia Lai; sidstnævnte i øvrigt i samarbejde med Arsenal. Det er dem, der er begyndt at spytte talenter ud, og de vil givetvis blive forsøgt kopieret, hvis de ikke allerede bliver det. Indtil de begynder at give lignende resultater, er der dog ingen grund til at kigge længere end landsholdet for at finde emner, der kunne være bare marginalt interessante for AaB.

Foreløbigt synes jeg dog helt sikkert det er værd at holde øje med de to herrer i Holland og Belgien, for kan de begå sig der, kan der helt sikkert også findes andre, der kan bruges i Superligaen. Indtil videre har Cong Phuong haft et enkelt 20-minutters indhop i et 6-0 nederlag til Club Brugge, mens Van Hau først blev signet i fredags, så han har ikke haft chancen endnu.
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

Martino
Allstar
Allstar
Indlæg: 3788
Tilmeldt: 4. aug 2005, 11:10
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vietnamesiske spillere

Indlæg af Martino » 7. sep 2019, 09:34

Jeg er stadig fan af Quang Hai - en sjov lille spiller. Hvem pitcher ideen til Gaarde? ;) Og ja AaBs Fb/insta ville få et seriøst boost, hvis vi fik en Vietnamesisk spiller. Der bor alligevel 80mio mennesker der...
Jeg savner Winsnes

Besvar