Denne tråd kan måske fungere som generel diskussion for folk der følger øvrige ligaer, og måske der derigennem kan falde lidt analyser og transferfroslag af til os andre

Det er yderst forsimplet. Det handler først og fremmest om, at de spiller på et hold der spiller forrygende fodbold.
Der må være en forskel når man ser på hvor mange middelmådige Superligaspillere og Superligaflop der har spillet fast i Rosenborg. Rosenborg havde jo en halv startopstilling af Superligaaffald for et par år siden.Julgranen skrev:Det er yderst forsimplet. Det handler først og fremmest om, at de spiller på et hold der spiller forrygende fodbold.
Det lyder som du har en aversion mod de regler som VAR følger.Aalborg frederikshavner skrev: ↑24. sep 2020, 06:11Jeg så Molde FK - Ferencvaros i CLs Play Off runde som var en medrivende kamp der endte 3-3.
Ungarerne var i fuld kontrol i 1. halvleg men nordmændene kæmpede sig flot tilbage og havde fortjent sejren.
Min aversion mod VAR bliver kun større efter sådan en kamp. Ungarerne fik et tyndt tyndt straffe kort før tid mens nordmændene blev snydt for et tydeligt et og Molde FK fik derudover annulleret et mål for et mikroskopisk frispark.
Det der burde være endt 4-2 el. 5-2 og dermed formentlig en plads i CLs gruppespil endte i stedet 3-3 men hey det handler kun om +100 mio. kr.![]()
Jeg har god nok ondt af nordmændene.
For mig er det ubegribeligt (bortset fra, at det jo fortsat er kampens dommer, der træffer afgørelsen efter at have set tv-billeder) at Molde ikke fik et straffespark, der var ligeså tydeligt/utydeligt, som det straffespark Ferencvaros fik. Til gengæld synes jeg, at målet blev korrekt annulleret. Men samlet set var det alt for lidt Molde fik med sig fra kampen, og dommeren var ikke skyld i det hele.Aalborg frederikshavner skrev: ↑24. sep 2020, 06:11Jeg så Molde FK - Ferencvaros i CLs Play Off runde som var en medrivende kamp der endte 3-3.
Ungarerne var i fuld kontrol i 1. halvleg men nordmændene kæmpede sig flot tilbage og havde fortjent sejren.
Min aversion mod VAR bliver kun større efter sådan en kamp. Ungarerne fik et tyndt tyndt straffe kort før tid mens nordmændene blev snydt for et tydeligt et og Molde FK fik derudover annulleret et mål for et mikroskopisk frispark.
Det der burde være endt 4-2 el. 5-2 og dermed formentlig en plads i CLs gruppespil endte i stedet 3-3 men hey det handler kun om +100 mio. kr.![]()
Jeg har god nok ondt af nordmændene.
Jeg regnede ærligt talt med at de fleste var bevidste om at danske klubber siden Rosenborg var konge har været vores naboer overlegne i europæisk fodbold (mest FCK). Så det ville ikke give så meget. Derudover vil sådan en analyse ikke nødvendigvis sige noget om ligaen i det hele taget, men nærmere noget om et par enkelte holds styrke, og deres europæiske seedning. Dertil så er der grundlag for at påstå at transfermarkts vurderinger er ret pålidelige mht. til at vurdere spillernes markedsværdi, som er en konsekvens af algoritmisk analyse og crowsourcing (medlemmerne "stemmer" om spillernes værdi)***.
Jeg er ret uenig. Transfermarkt siger noget om de store ligaer, men meget lidt om de små. Jeg kiggede lige ned over en 5-6 klubber i de 3 lande, og der er altså nogle vurderinger der er helt skæve.Buzz Killington skrev: ↑7. okt 2020, 13:22. Dertil så er der grundlag for at påstå at transfermarkts vurderinger er ret pålidelige mht. til at vurdere spillernes markedsværdi, som er en konsekvens af algoritmisk analyse og crowsourcing (medlemmerne "stemmer" om spillernes værdi)***.
Så jeg syntes egentlig det siger noget interessant og måske mere præcist om det relative styrkeforhold mellem ligaerne.
***Torgler, B.; Schmidt, S.L. What shapes player performance in soccer? Empirical findings from a panel analysis.
Appl. Econ. 2007, 39, 2355–2369.
De undersøgelser jeg kan finde tager hovedsagligt udgangspunkt i tysk fodbold, hvor transfermarkt historisk (og af gode grunde) har set mest aktivitet blandt brugerne.Julgranen skrev: ↑7. okt 2020, 17:45Jeg er ret uenig. Transfermarkt siger noget om de store ligaer, men meget lidt om de små. Jeg kiggede lige ned over en 5-6 klubber i de 3 lande, og der er altså nogle vurderinger der er helt skæve.Buzz Killington skrev: ↑7. okt 2020, 13:22. Dertil så er der grundlag for at påstå at transfermarkts vurderinger er ret pålidelige mht. til at vurdere spillernes markedsværdi, som er en konsekvens af algoritmisk analyse og crowdsourcing (medlemmerne "stemmer" om spillernes værdi)***.
Så jeg syntes egentlig det siger noget interessant og måske mere præcist om det relative styrkeforhold mellem ligaerne.
***Torgler, B.; Schmidt, S.L. What shapes player performance in soccer? Empirical findings from a panel analysis.
Appl. Econ. 2007, 39, 2355–2369.
Bare lige for at tage afsæt i vores eget hold:
Rinne vurderes til næsten samme værdi som Magnus Sidelæns.
Og sidstnævnte værdisættes højere end Kusk, Okore og Thelander, samt næsten dobbelt så højt som Tom Van Weert. Pedro Ferreira vurderes til lidt over 1/3 af Magnus' værdi.
Jamen, enig, for så vidt gælder lande som Tyskland og Østrig, hvor det også bruges til at vurdere transferrygters pålidelighed f.eks.Buzz Killington skrev: ↑7. okt 2020, 19:15
Så, jeg syntes ikke der er nogen grund til at have mistillid til transfermarkts crowdsourcing-metode, som metode. Dog går jeg ud fra pålideligheden hænger sammen med graden af engagement blandt transfermarkts brugere. Og hvis der e.g. er meget lidt deltagelse blandt skandinavere, så vil der antageligvis være større udsving spiller for spiller i forhold til deres reelle værdi. Nogle bliver under- og andre overvurderet. Jeg tror dog min gamle statistikprofessor vil påstå at datasettets størrelse udligner fejlvurderingerne overordnet set. Så selvom Magnus bliver overvurderet og Kusk undervurderet (lad os antage), så passer AaB's overordenede markedsværdi nok nogenlunde. Og selv hvis nogle klubber bliver overvurderet og andre undervurderet, så passer ligaens samlede markedsværdi nok også nogenlunde... indtil nogen kan finde en bedre indikator.
Der er selvfølgelig risikoen for at han ender som Van der Vaart i FCM, men det er godt nok et stærkt navn at hente.
Jeg er selv imponeret over de tilskuertal svensk fodbold har kunnet generere, selvom de selvfølgelig også har flere store byer (Aalborg ville være 10. Største by i Sverige). Dog var det egentlig mit indtryk, at det altid har været noget højere end i DK, og at Sverige ikke på samme måde har været i en bakkedal hvad tilskuertal angår.