Eagledrop skrev: ↑25. apr 2021, 09:18
Vores smukke hovedstad Aalborg havde formået at samle mægtige 2.672 tilskuere til sidste kamp.. Første kamp med mulighed for fans.
Kan godt være du føler jeg presser citronen lidt. Men jeg synes det er til grin vi kun må være så få. Og til grin at ikke flere møder op på stadion.
Jeg glæder mig bare til endelig at kunne troppe op og se AaB spille. Jeg har lige været nede og få stukket en vatpind i næsen. Det skal alle derinde. Slap aaafff
Du ser jo også problematikken igennem en noget snæver linse. Du har selvfølgelig ret i at det næppe ville gøre nogen forskel hvis du og evt en kammerat kom ind på stadion i Horsens som AaB fans. Men du ved formodentlig også, at du ikke er den eneste i landet med det behov og at en åbning for udebanefans vil åbne for en masse rejseri på tværs af landet med dertilhørende værtshusbesøg før og efter kampen. Evt smitteopsporing er bare besværligt hvis der pludselig skal tages hensyn til, at folk rejser på tværs af kommuner og regioner. Det er sikkert ikke et større gamble end så meget andet, men det er også et spørgsmål om prioriteter.
Personligt synes jeg det er dejligt at fodbold er åbnet lidt igen, men jeg må også sige at jeg slet ikke forstår hvorfor indendørs værtshus,- og restaurantsbesøg er det samme. Jeg så et klip i fredags, fra et værtshus i København, hvor nogle unge piger blev interviewet om hvordan det var at kunne komme i byen igen. De var selvfølgelig glade for, at de kunne mødes med deres venner, komme lidt ud osv. I baggrunden kunne man se godt 100 mennesker der stod som sild i en tønde på samme værtshus, uden mundbind eller afstand. Pigerne fortalte lidt om hvor rart det var at kunne se sine venner igen, og fortalte så hvordan gruppen senere skulle videre til en større privatfest med alle deres venner for at fejre man nu kunne tage i byen igen. Det er jo superspreder events der bare venter på at ske.
Folk snyder åbent med deres 'fritaget for x', og nu er nogle restauranter og værtshuse (herunder smedekroen) begyndt at se stort på bordbestilling osv. Noget der af 'migogaalborg', der stadig har svindleren Michael Qureshi ansat, blev set som god humor.
Jeg er næsten overbevist om, at vi begynder nedlukning igen om en 14 dages tid. Kontakttallet er over 1 og folk begynder at slække. Man kan sige sig selv, at det næppe er en holdbar situation med yderligere genåbninger ved et kontakttal på 1,1 når 0,6 ikke var tilstrækkeligt for et par måneder siden. Siden da har vi så pauset en vaccine og stadig kun vaccineret ca. 10% af befolkningen.
Summa summarum. Du kan ikke komme til fodbold som udebanefan fordi folk igen og igen viser, at de ikke kan administrere bare den mindste smule personlig ansvar. Man har i forvejen gang i en større genåbning end hvad jeg tror er fornuftigt, så det handler også om prioriteringer. Og her kommer fodbold desværre langt nede på listen fordi vi det sidste år er blevet tudet ørene fulde over hvor synd det hele er for restauratørerne eller frisøerne.