Deeplinks til Nordjyske?

Her kan brugerne indgå i debat med Debatjuntaen, komme med konstruktiv kritik, forslag til ændringer og forbedringer.
Besvar
Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af limey » 4. maj 2009, 17:47

Hvordan ser det ud i forhold til muligheden for at deeplinke til Nordjyske? På et tidspunkt skrev juntaen noget om, at I var ved at undersøge, om det virkelig kan passe, at Nordjyske kan bestemme det. Det virker absurd, at det lokale medie helt og holdent nægter at deltage i informationsdelingen anno 2009 - især når den halvvejs er gift med forretningen AaB A/S.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af limey » 13. aug 2009, 09:43

Er der kommet en afklaring på dette spørgsmål, jeg stillede for 3 måneder siden? De sidste par dage har der været linket et par gange til Nordjyske - er det stadig ulovligt, eller hvordan?

Debatjuntaen
Administrator
Administrator
Indlæg: 1669
Tilmeldt: 25. jun 2006, 16:57

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Debatjuntaen » 13. aug 2009, 11:21

Det er ikke lovligt at deeplinke til Nordjyske fra Debatsiden. Desværre.
Links bliver erstattet med tekst, således, at de ikke virker.
En officiel udmelding fra ledelsen er undervejs.

/Juntaen

Elegia

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Elegia » 13. aug 2009, 13:33

Debatjuntaen skrev:Det er ikke lovligt at deeplinke til Nordjyske fra Debatsiden. Desværre.
Links bliver erstattet med tekst, således, at de ikke virker.
En officiel udmeldelse fra ledelsen er undervejs.

/Juntaen
Hehe, hvad vil ledelsen melde sig ud af?

Brugeravatar
AaB1978
Allstar
Allstar
Indlæg: 2338
Tilmeldt: 19. jul 2005, 13:40
Geografisk sted: Foran fjerneren

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af AaB1978 » 13. aug 2009, 13:34

Debatjuntaen skrev:Det er ikke lovligt at deeplinke til Nordjyske fra Debatsiden. Desværre.
Links bliver erstattet med tekst, således, at de ikke virker.
En officiel udmeldelse fra ledelsen er undervejs.

/Juntaen
Jeg håber, den officielle udmeldelse indeholder et svar på, hvorfor det er ulovligt at deeplinke lige præcis til Nordjyske, men ikke til Sporten.dk, EB.dk, Jp.dk, Tipsbladet.dk, bold.dk - ja faktisk alle andre sider virker det ikke som om, at der er noget galt i at deeplinke til.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Pastorius » 13. aug 2009, 16:22

AaB1978 skrev: Jeg håber, den officielle udmeldelse indeholder et svar på, hvorfor det er ulovligt at deeplinke lige præcis til Nordjyske, men ikke til Sporten.dk, EB.dk, Jp.dk, Tipsbladet.dk, bold.dk - ja faktisk alle andre sider virker det ikke som om, at der er noget galt i at deeplinke til.
Jeg går ud fra at Det er Nordjyske der meddelt at de ikke ønsker deeplinks til deres artikler. Det udspringer sikkert af en sag, hvor en nyhedstjeneste samlede nyheder fra de forskellige aviser og sendte dem ud som samlede deeplinks til deres abonenter. Den virksomhed blev kendt ulovlig.

Der er mig bekendt endnu ingen dom der fastslår at Nordjyske har nogen som helst hjemmel til at frabede sig at man linker til deres sider, som almindelig privat borger. Jeg tvivler på de ville få medhold. Det der undrer mig allermest er dog, at de overhovedet frabeder sig at vi linker til deres artikler. Gad vide om nogen i koncernen har taget sig fem minutter til at overveje hvorfor de overhovedet har en hjemmeside, samtidig med at de frabeder sig at få interesserede besøgende. Det ligger hinsides min fatteevne.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af limey » 13. aug 2009, 19:42

Pastorius skrev: Det der undrer mig allermest er dog, at de overhovedet frabeder sig at vi linker til deres artikler. Gad vide om nogen i koncernen har taget sig fem minutter til at overveje hvorfor de overhovedet har en hjemmeside, samtidig med at de frabeder sig at få interesserede besøgende. Det ligger hinsides min fatteevne.
Ja, med den kundepleje skulle man tro at de var i familie med AaB koncernen... hov, vent lidt!

Thorshauge

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Thorshauge » 15. aug 2009, 11:23

Hvis man går ind på Nordjyske.dk - hjælp - ophavsret, kan man se deres Q&A section. Det virker til at privat personer gerne må deeplinke til det de vil (dog ikke systematisk). Men finten må ligge i at ASC som forening bør forhindre (ikke opmuntre) dets medlemmer til at linke systematisk.

Jeg sendte en mail til den mailadresse de oplyser under Q&A for flere måneder siden, for at finde ud af hvordan jeg skulle forholde mig. Intet svar. Det er muligt at ASC kan blive sanktioneret, men ikke privat personer (så længe Nordjyskes ophavsret til indhold or format ikke bliver brudt). Altså direkte kopiere tekst og udlægge det som ens eget eksempelvis.

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 15. jul 2005, 09:03
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Lindmark » 17. aug 2009, 04:53

limey skrev:
Pastorius skrev: Det der undrer mig allermest er dog, at de overhovedet frabeder sig at vi linker til deres artikler. Gad vide om nogen i koncernen har taget sig fem minutter til at overveje hvorfor de overhovedet har en hjemmeside, samtidig med at de frabeder sig at få interesserede besøgende. Det ligger hinsides min fatteevne.
Ja, med den kundepleje skulle man tro at de var i familie med AaB koncernen... hov, vent lidt!
:D :D
Lindmark / Vendelbokartellet

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af thomasjn » 18. aug 2009, 00:08

Bare lidt generelle gisninger om sagen. Nordjyske har tydeligvis en rigid holdning til internettet siden de tackler deeplinking på denne måde. De er helt galt på den for de kunne jo netop få flere hits på deres hjemmeside ved at så mange som muligt læser deres til tider ret skrabede artikler på deres hjemmeside.

Men i stedet mener Nordjyske, at deeplinking af uvisse grunde kan skade deres forretning, mærkeligt nok da man vel har en hjemmeside for at folk skal læse på den. Og der er jo ikke tale om, at indhold fra http://www.nordjyske.dk/aalborg/forside.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; copy+pastes, derimod bare at en person gør andre opmærksomme på, at de kan finde relevant information. Nordjyske skulle da tværtimod tage det som en cadeau at folk gider læse der artikler og få andre til at gå ind på deres hjemmeside.

Men når Nordjyske stiller sig på halen og formodentlig har kontaktet ASC og beder om der ikke deeplinkes fra debatten, hvad skal en forening som ASC så gøre? Admins såvel som alle andre i ASC (kontormanden undtaget vel) arbejder på frivilligt basis. Foreningen arbejder på at lave tilbud til AaB fans og samtidig have en drift der går i nul på diverse arrangementer samtidig med det gerne skal være sjovt. Dvs. alle dem der laver et kæmpe stykke arbejde for at skabe oplevelser for andre AaB fans har arbejde, studie eller hvad de nu laver ved siden af.

Så det at trodse nordjyske kan være meget risikabelt omend alle (garangeret også ASC folkene) nok synes Nordjyske er nogle klaphatte i den her sammenhæng. Nordjyske har råd til at føre en sag mod ASC, hvis det skulle være. Og mon ikke de har raslet med sablerne siden admins og ASC vælger at stå model til en sådan gang navlepilleri. Derimod synes jeg det er tvivlsomt at ASC har råd til at være involveret i en retssag mod Nordjyske om så man måske skulle vinde på den lange bane. Den slags sager kan jo være langtrukne og en dyr fornøjelse under vejs.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af jydenfranord » 18. aug 2009, 07:47

thomasjn skrev:Bare lidt generelle gisninger om sagen. Nordjyske har tydeligvis en rigid holdning til internettet siden de tackler deeplinking på denne måde. De er helt galt på den for de kunne jo netop få flere hits på deres hjemmeside ved at så mange som muligt læser deres til tider ret skrabede artikler på deres hjemmeside.

Men i stedet mener Nordjyske, at deeplinking af uvisse grunde kan skade deres forretning, mærkeligt nok da man vel har en hjemmeside for at folk skal læse på den. Og der er jo ikke tale om, at indhold fra Link til nordjyske.dk:/forside.aspx copy+pastes, derimod bare at en person gør andre opmærksomme på, at de kan finde relevant information. Nordjyske skulle da tværtimod tage det som en cadeau at folk gider læse der artikler og få andre til at gå ind på deres hjemmeside.

Men når Nordjyske stiller sig på halen og formodentlig har kontaktet ASC og beder om der ikke deeplinkes fra debatten, hvad skal en forening som ASC så gøre? Admins såvel som alle andre i ASC (kontormanden undtaget vel) arbejder på frivilligt basis. Foreningen arbejder på at lave tilbud til AaB fans og samtidig have en drift der går i nul på diverse arrangementer samtidig med det gerne skal være sjovt. Dvs. alle dem der laver et kæmpe stykke arbejde for at skabe oplevelser for andre AaB fans har arbejde, studie eller hvad de nu laver ved siden af.

Så det at trodse nordjyske kan være meget risikabelt omend alle (garangeret også ASC folkene) nok synes Nordjyske er nogle klaphatte i den her sammenhæng. Nordjyske har råd til at føre en sag mod ASC, hvis det skulle være. Og mon ikke de har raslet med sablerne siden admins og ASC vælger at stå model til en sådan gang navlepilleri. Derimod synes jeg det er tvivlsomt at ASC har råd til at være involveret i en retssag mod Nordjyske om så man måske skulle vinde på den lange bane. Den slags sager kan jo være langtrukne og en dyr fornøjelse under vejs.
Det er meget sjovt med Nordjyske, de har for hovedparten hentet deres artikler fra Ritzau og lign. som så krydres med en høstfest i en mindre landsby og så lige skrive en sviner om en spiller i AaB. Med andre ord så er der ikke videre meget brugbar fakta i den avis, ihvertfald ikke noget man ikke kan finde alle andre steder.

Nordjyske har så valgt at true ASC, der bygger på frivillig arbejdeskraft, det er naturligvis heller ikke svært at true sådan en "modstander". Men det er blot sørgeligt at Nordjyske tager den vinkel på tingene.

Men såfremt at Nordjyske går ind på debatsiden.dk og bruger indlæg fra folk herinde i en artikel, kan og vil ASC så ikke true dem med et sagsanlæg, da de ikke har ret til det? Jeg kan ikke huske om nordjyske har gjort det.

Brugeravatar
JSJ
Allstar
Allstar
Indlæg: 8289
Tilmeldt: 13. jul 2005, 17:39
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Kontakt:

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af JSJ » 18. aug 2009, 09:53

jydenfranord skrev:
thomasjn skrev:Bare lidt generelle gisninger om sagen. Nordjyske har tydeligvis en rigid holdning til internettet siden de tackler deeplinking på denne måde. De er helt galt på den for de kunne jo netop få flere hits på deres hjemmeside ved at så mange som muligt læser deres til tider ret skrabede artikler på deres hjemmeside.

Men i stedet mener Nordjyske, at deeplinking af uvisse grunde kan skade deres forretning, mærkeligt nok da man vel har en hjemmeside for at folk skal læse på den. Og der er jo ikke tale om, at indhold fra Link til nordjyske.dk:/forside.aspx copy+pastes, derimod bare at en person gør andre opmærksomme på, at de kan finde relevant information. Nordjyske skulle da tværtimod tage det som en cadeau at folk gider læse der artikler og få andre til at gå ind på deres hjemmeside.

Men når Nordjyske stiller sig på halen og formodentlig har kontaktet ASC og beder om der ikke deeplinkes fra debatten, hvad skal en forening som ASC så gøre? Admins såvel som alle andre i ASC (kontormanden undtaget vel) arbejder på frivilligt basis. Foreningen arbejder på at lave tilbud til AaB fans og samtidig have en drift der går i nul på diverse arrangementer samtidig med det gerne skal være sjovt. Dvs. alle dem der laver et kæmpe stykke arbejde for at skabe oplevelser for andre AaB fans har arbejde, studie eller hvad de nu laver ved siden af.

Så det at trodse nordjyske kan være meget risikabelt omend alle (garangeret også ASC folkene) nok synes Nordjyske er nogle klaphatte i den her sammenhæng. Nordjyske har råd til at føre en sag mod ASC, hvis det skulle være. Og mon ikke de har raslet med sablerne siden admins og ASC vælger at stå model til en sådan gang navlepilleri. Derimod synes jeg det er tvivlsomt at ASC har råd til at være involveret i en retssag mod Nordjyske om så man måske skulle vinde på den lange bane. Den slags sager kan jo være langtrukne og en dyr fornøjelse under vejs.
Det er meget sjovt med Nordjyske, de har for hovedparten hentet deres artikler fra Ritzau og lign. som så krydres med en høstfest i en mindre landsby og så lige skrive en sviner om en spiller i AaB. Med andre ord så er der ikke videre meget brugbar fakta i den avis, ihvertfald ikke noget man ikke kan finde alle andre steder.

Nordjyske har så valgt at true ASC, der bygger på frivillig arbejdeskraft, det er naturligvis heller ikke svært at true sådan en "modstander". Men det er blot sørgeligt at Nordjyske tager den vinkel på tingene.

Men såfremt at Nordjyske går ind på debatsiden.dk og bruger indlæg fra folk herinde i en artikel, kan og vil ASC så ikke true dem med et sagsanlæg, da de ikke har ret til det? Jeg kan ikke huske om nordjyske har gjort det.
Mener bestemt at Nordjysle var med på den "Alvaro Santos" historie - Problemet er bare at der ikke blev citeret direkte herinde fra - Men ingen tvivl om at historien opstod herinde..

/Jesper
"Fodbold er en kampsport, og kan man ikke tåle mosten, så må man sgu spille ludo."

Citat: Preben Elkjær

FCM fans: Fodboldens svar på jehovas vidner...

www.clubnews.dk

Brugeravatar
Brian Thuesen
2. div
2. div
Indlæg: 241
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:22

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Brian Thuesen » 18. aug 2009, 11:32

jydenfranord skrev:Men såfremt at Nordjyske går ind på debatsiden.dk og bruger indlæg fra folk herinde i en artikel, kan og vil ASC så ikke true dem med et sagsanlæg, da de ikke har ret til det? Jeg kan ikke huske om nordjyske har gjort det.
I følge loven findes der en citatret, som går ud på, at man har ret til at citere offentligjort materiale såfremt man gør det på en sober måde. Jeg ser derfor ikke nogen mulighed for, at ASC kan stoppe Nordjyske fra at citere brugere herinde fra.

Mvh.
Brian

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Pastorius » 18. aug 2009, 11:36

Brian Thuesen skrev:
I følge loven findes der en citatret, som går ud på, at man har ret til at citere offentligjort materiale såfremt man gør det på en sober måde. Jeg ser derfor ikke nogen mulighed for, at ASC kan stoppe Nordjyske fra at citere brugere herinde fra.
Heller ikke jeg, og selv hvis de citerede et indlæg fuldstændigt ville det kræve at retten vurderer indlægget til at have værkshøjde før det bliver ulovligt. Der er nok ingen tvivl om en journalistisk artikel (uanset hvad vi så ellers ville mene om det journalistiske niveau) vil blive betraget som at have værkshøjde, men jeg kunne godt se flere indlæg herinde, hvor værkshøjde ikke ville komme på tale.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Deeplinks til Nordjyske?

Indlæg af Frygah » 18. aug 2009, 12:23

Pastorius skrev:
Brian Thuesen skrev:
I følge loven findes der en citatret, som går ud på, at man har ret til at citere offentligjort materiale såfremt man gør det på en sober måde. Jeg ser derfor ikke nogen mulighed for, at ASC kan stoppe Nordjyske fra at citere brugere herinde fra.
Heller ikke jeg, og selv hvis de citerede et indlæg fuldstændigt ville det kræve at retten vurderer indlægget til at have værkshøjde før det bliver ulovligt. Der er nok ingen tvivl om en journalistisk artikel (uanset hvad vi så ellers ville mene om det journalistiske niveau) vil blive betraget som at have værkshøjde, men jeg kunne godt se flere indlæg herinde, hvor værkshøjde ikke ville komme på tale.
Omvendt husker de fleste af os herinde vel "Augo-effekten", hvor en bruger havde regnet sig frem til hvor mange mål der blev scoret i de kampe Augo ikke var med, i forhold til de kampe hvor han var med. Derudover var der også lavet statistik af mål scoret mod AaB i de enkelte kampe når han var på banen, og så når han blev skiftet ud. Mener at kunne huske en journalist på Nordjyske på magisk vis havde lavet samme statistik i en artikel, blot nogle dage senere.

Nogle der kan huske hvem brugeren egentlig var? Det var godt arbejde, og en skam at det blev åbenlys planket og lavet til en Nordjyske-historie.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Besvar