Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Her kan brugerne indgå i debat med Debatjuntaen, komme med konstruktiv kritik, forslag til ændringer og forbedringer.
Brugeravatar
Larstyndskid
1. div
1. div
Indlæg: 413
Tilmeldt: 15. dec 2008, 10:51

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Larstyndskid » 27. aug 2009, 21:44

Debatjuntaen skrev:Som mange sikkert ved, er deeplinking til Nordjyske fortsat forbudt.
Som de fleste brugere ved, kom der for længere tid siden et nyhedsopslag på Debatside.dk om, at Nordjyske ikke ville tillade deeplinking til deres hjemmeside på Debatside.dk.

Da vi i sin tid blev kontaktet af Nordjyske, prøvede vi i admin-teamet via dialog at snakke os frem til en løsning, deværre uden held. Nordjyske vil under ingen omstændigheder have, at vi kopierer artikler eller deeplinker til deres hjemmeside.

Vi er kede af, at det forholder sig sådan, men både admin-teamet og senere ASC’s bestyrelse, har forsøgt en dialog med Nordjyske, også om andre emner end deeplink, men har konsekvent fået afslag.

Derfor er vi tvunget til at opretholde forbuddet om at deeplinke til Nordjyske, og skulle man alligevel forsøge at gøre dette, er der nu kommet et filter på, der automatisk forhindrer, at brugerne kan gøre dette. Som frivillige admins er dette vores eneste måde, hvorpå vi kan håndhæve Nordjyske's krav 24:7!

Med venlig hilsen
Debatadmin-teamet
Slettet.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13718
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Funky » 27. aug 2009, 21:46

Vældig dårlig reklame for Nordjyske, vil jeg mene - det er da i alt fald ikke noget, de sælger flere aviser på her hos undertegnede. Men der er naturligvis intet at bebrejde debatside.dk.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
JSJ
Allstar
Allstar
Indlæg: 8289
Tilmeldt: 13. jul 2005, 17:39
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Kontakt:

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af JSJ » 27. aug 2009, 21:58

Så burde det satme heller ikke være tilladt for dem, mere eller mindre at citere herinde fra - Det sker jo gang på gang.. Det er jo til at brække sig over!!

/Jesper
"Fodbold er en kampsport, og kan man ikke tåle mosten, så må man sgu spille ludo."

Citat: Preben Elkjær

FCM fans: Fodboldens svar på jehovas vidner...

www.clubnews.dk

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13718
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Funky » 27. aug 2009, 22:03

JSJ skrev:Så burde det satme heller ikke være tilladt for dem, mere eller mindre at citere herinde fra - Det sker jo gang på gang.. Det er jo til at brække sig over!!

/Jesper
Nope. Bed Nordjyske oplyse deres brugernavne, og så er det bare at bonne dem kraftigt for hver gang de logger på. Debatside.dk skal da ikke levere gratis historier til Nordjyske. Føj!
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Pastorius » 27. aug 2009, 22:25

JSJ skrev:Så burde det satme heller ikke være tilladt for dem, mere eller mindre at citere herinde fra - Det sker jo gang på gang.. Det er jo til at brække sig over!!

/Jesper
Men det er helt tilladt at citere folk. Vi kan også citere Nordjyske, blot ikke afskrive hele artikler.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Krushave
1. div
1. div
Indlæg: 305
Tilmeldt: 7. aug 2005, 19:42
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Krushave » 27. aug 2009, 22:42

Må man have lov at spørge om Nordjyske har givet nogen, som helst begrundelse, eller kommet med "beviser" på at de overhovedet har et krav på at i skal fjerne deeplinks. (Siden Nordjyske åbenbart selv læser med her på siden må de da også gerne selv komme med et svar...)

Grunden til jeg spørger er nemlig, at der intet sted i den danske lovgivning står noget, som helst om at deeplinking eller lignende er ulovligt. I lærebøger angående emnet, siges det godt nok at man teoretisk skal kunne frabede sig dette. Det fremføres dog samtidigt, at linking, og dermed deeplinking er så stor en del af selve Internettet at det næppe holder i retten at forbyde det. Medmindre der er tale om ulovligt materiale man linker til, så er der selvfølgelig tale om lovbrud.

Hvis der skulle være nogle, som måske finder det mærkeligt at Nordjyske går så meget op i det her skyldes det selvfølgelig ophavsretten. Denne giver blandt andet retten til at sprede sit "værk" til almenheden. Men det er så også lige netop her jeg mener Nordjyskes sag falder helt fra hinanden. Der er her tale om en lille, forholdsvis lukket hjemmeside, hvilket som oftest ikke kan siges at falde under det man kalder almenheden. Derfor skulle der heller ikke være noget i vejen for deeplinking, så længe man husker at angive kilden til det man skriver.

Hvad angår krav om hele artikler og tekstbidder, som jeg så vidt jeg kan forstå åbenbart også har været problemer er det egentligt ret simpelt. At tage en hel artikel og kopiere ind er selvfølgelig ikke lovligt, heller ikke med kildeanvisning. Derimod er der intet ulovligt hvis man tager et LILLE stykke tekst og sætter ind, med kildehenvisning, da man har det der hedder citatret.

Nu blev det godt nok en lidt længere smøre, men forstår, som sagt ikke helt med hvilken baggrund Nordjyske egentligt påstår de har en sag her?

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Fabbe » 27. aug 2009, 23:41

Det ville glæde mig at se det blive afgjort i retten. Tror ikke at Nordjyskes påstand holder, og det er da vildt irriterende, at man skal ligge under for sådan noget.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af thomasjn » 28. aug 2009, 00:19

Kæft en gang stivnakker. Ærgeligt, at adminteamet og tilsyneladende også bestyrelsen har måttet have så meget vrøvl med dem. Men fair nok må man ikke læse i Nåååååårjyskes avis så vil jeg da følge dette - lade være at besøge deres makværk af en hjemmeside, aldrig abonnere på deres alt for dyre avis og ærbødigst afkode 24 Nåååååårjyske fra mit TV med det samme.

Nåååååårjyske Medier - et bonderøvs foretagende af rang.

Tror seriøst ikke den ville holde i retten, men som skrevet andet stedes forstår jeg godt, at ASC afholder sig fra at gøre forsøget. Vi kunne evt. lave en mailstorm mod Nordjyske og en kollektiv debatside.dk boykot af skidtet, men det er nok lettest når man ikke er avismenneske.

Brugeravatar
flummer
Superliga
Superliga
Indlæg: 541
Tilmeldt: 7. jul 2005, 01:02
Geografisk sted: Nr.Sundby
Kontakt:

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af flummer » 28. aug 2009, 00:41

Fabbe skrev:Det ville glæde mig at se det blive afgjort i retten. Tror ikke at Nordjyskes påstand holder, og det er da vildt irriterende, at man skal ligge under for sådan noget.
deeplinking har været prøvet i både fogedrettet og sø-og handelsretten i sagen mod Newsbooster, mener det var i 2003
Og der kom et forbud mod deeplinkning dengang.

http://www.comon.dk/nyheder/Newsbooster ... 65177.html" onclick="window.open(this.href);return false;

BoomZ0R
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 22. mar 2009, 00:33

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af BoomZ0R » 28. aug 2009, 01:44

Hva har de tænkt sig hvis det blev gjort alligevel? Hive folk i retten? Hvis jeg ser et eller andet, så må jeg blankt indrømme at jeg på intet tidspunkt tænker på om jeg må linke/citere fra siden.

Brugeravatar
flummer
Superliga
Superliga
Indlæg: 541
Tilmeldt: 7. jul 2005, 01:02
Geografisk sted: Nr.Sundby
Kontakt:

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af flummer » 28. aug 2009, 05:31

Du må, som jeg frstår det, gerne citerer en artikel, bare du har tydelig kilde angivelse, men du må ikke linke direkte til artiklen, kun til deres hoveddomain og derefter guide folk ind på artiklen.
De kan ikke hive dig i retten for at linke herinde, du er jo forholdsvis anonym herinde så skal de gå til fogedretten for at kræve adgang til debatside.dk's logiler, for at få din IP adresse.
Men de kan jo gøre det der er meget værer, de kan gå efter ASC og kræve forumet lukket via retten, og derfor gør admins jo også det at de helt fratager muligheden for at deeplinke, da folk ikke helt fatter at det ikke er dem personligt der kommer i fedtefadet, men ASC der bliver straffet.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Links til Nordjyske - Forbudt og ikke længere muligt

Indlæg af Pastorius » 28. aug 2009, 06:35

flummer skrev:
Fabbe skrev:Det ville glæde mig at se det blive afgjort i retten. Tror ikke at Nordjyskes påstand holder, og det er da vildt irriterende, at man skal ligge under for sådan noget.
deeplinking har været prøvet i både fogedrettet og sø-og handelsretten i sagen mod Newsbooster, mener det var i 2003
Og der kom et forbud mod deeplinkning dengang.

http://www.comon.dk/nyheder/Newsbooster ... 65177.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Forudsætningerne fra den dom, kan slet ikke sammenlignes med lejlighedsvise links fra enkeltbrugere uden kommercielle interesser.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af limey » 28. aug 2009, 09:31

Kan juntaen løfte sløret for, hvorfor I føler jer presset, til at gøre hvad Nordjyske siger? Er I selv inde i reglerne vedrørende deeplinking og ophavsret, eller har I blot taget Nordjyskes krav til efterretning, uden først at have undersøgt det juridiske aspekt? Det er af ren interesse jeg spørger, for jeg kan godt forstå, hvis ikke I har ressourcerne til at iværksætte en undersøgelse om hvorvidt Nordjyske har retten på sin side eller ej.

Brugeravatar
Flower
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 24. apr 2008, 14:32
Favoritspiller: Soren Evigglad
Geografisk sted: Aalborg

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af Flower » 28. aug 2009, 09:57

Jeg syntes det er utrolig underligt at Nordjyske IKKE ønsker deres nyheder spredt blandt nordjyder ?!
Jeg er uforstående overfor det, men det må de da selv ligge og rode med!
- Winning doesn't really matter as long as you win.

jydenfranord
Allstar
Allstar
Indlæg: 3393
Tilmeldt: 11. feb 2007, 09:53
Favoritspiller: Jozo Matovac
Kontakt:

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af jydenfranord » 28. aug 2009, 10:15

Nordjyske er og bliver en latterlig lille avis, med latté tendenser.

En avis hvis primærer artikler handler om en skolefest, en gårdbrand og så enkelte, ganske korte artikler om AaB. Deres primærer overlevelse findes i dødsannocer.
Jeg forstår som så mange andre ikke hvad Nordjyske kan have imod at folk linker til deres artikler, og da slet ikke når det er fra AaB, en virksomhed de selv har aktier i.

jspr
2. div
2. div
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28. aug 2006, 00:19
Geografisk sted: 9000

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af jspr » 28. aug 2009, 13:13

Jeg prøver virkelig at sætte mig i Nordjyskes sted for at forstå deres forbud mod deeplinking.

Fra virksomhedens synspunkt kan jeg godt se at de selvfølgelig helst vil have at folk går ind og tjekker nyheder via deres hovedside, så også deres andre artikler kan fange læserens interesse. Deres artikler er trods alt deres levebrød, så man skal passe på ikke at se så snæversynet på det at man glemmer Nordjyskes interesser pga. egne interesser.

Når dette så er sagt (!!!), kan man spørge sig selv om et sådant forbud mod deeplinking, på et mere eller mindre lille lukket AaB-forum, ikke skader deres besøgsantal mere end det gavner?
Jeg vil da i hvert fald besøge deres side langt mindre (ca. 0 gange) for eftertiden, da jeg indtil nu stort set kun har besøgt deres side GRUNDET links her på debatside.

Generelt har de valgt ikke at gøre forskel på folk (hjemmesider), ved altså at skære alle over en kam og sige at de ikke tillader deeplinking. Det er i dette tilfælde så bare ærgeligt for os (og til dels også dem selv)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af Pastorius » 28. aug 2009, 13:46

jspr skrev:Jeg prøver virkelig at sætte mig i Nordjyskes sted for at forstå deres forbud mod deeplinking.

Fra virksomhedens synspunkt kan jeg godt se at de selvfølgelig helst vil have at folk går ind og tjekker nyheder via deres hovedside, så også deres andre artikler kan fange læserens interesse. Deres artikler er trods alt deres levebrød, så man skal passe på ikke at se så snæversynet på det at man glemmer Nordjyskes interesser pga. egne interesser.
Man hvad opnår de? Færre besøgende fordi vi slet ikke kommer ind på siden, hvis vi selv skal rode med at finde en artikel.
Desuden er der links til andre historier - også fra et deeplink. Endelig tilbyder Nordjyske selv et RSS-feed, så du offcielt fra deres side kan få besked om nye nyheder, og nøjes med at klikke dig direkte ind p dem, du finder interessante.

Der findes ingen logisk eller fornuftig forklaring på at forbyde deeplinks fra debatsiden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4978
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af Mr. Larsen » 28. aug 2009, 13:50

Her er lidt om reglerne på området : http://www.bjconsult.dk/jurori.asp?aid=36" onclick="window.open(this.href);return false;
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af Pastorius » 28. aug 2009, 13:56

Mr. Larsen skrev:Her er lidt om reglerne på området : http://www.bjconsult.dk/jurori.asp?aid=36" onclick="window.open(this.href);return false;
Næ, det er en beskrivelse af retspraksis i tre specifikke sager fra en kilde der ingen autoritet har på området.

Uanset er det dog svært at finde noget i deres fremstilling, der skulle kunne betyde at det vil være forbudt at ignorere Nordjyskes anmodning om ikke at deeplinke til dem.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jspr
2. div
2. div
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28. aug 2006, 00:19
Geografisk sted: 9000

Re: Reaktioner på blokeringen af deeplinking til Nordjyske

Indlæg af jspr » 28. aug 2009, 15:12

Pastorius skrev:
jspr skrev:Jeg prøver virkelig at sætte mig i Nordjyskes sted for at forstå deres forbud mod deeplinking.

Fra virksomhedens synspunkt kan jeg godt se at de selvfølgelig helst vil have at folk går ind og tjekker nyheder via deres hovedside, så også deres andre artikler kan fange læserens interesse. Deres artikler er trods alt deres levebrød, så man skal passe på ikke at se så snæversynet på det at man glemmer Nordjyskes interesser pga. egne interesser.
Man hvad opnår de? Færre besøgende fordi vi slet ikke kommer ind på siden, hvis vi selv skal rode med at finde en artikel.
Desuden er der links til andre historier - også fra et deeplink. Endelig tilbyder Nordjyske selv et RSS-feed, så du offcielt fra deres side kan få besked om nye nyheder, og nøjes med at klikke dig direkte ind p dem, du finder interessante.

Der findes ingen logisk eller fornuftig forklaring på at forbyde deeplinks fra debatsiden.
Nu citerede du kun halvdelen af mit tidligere indlæg, hvilket ikke er helt fair da jeg i resten af indlægget egentlig når frem til samme konklusion som dig.
Første del af mit indlæg gik på at jeg for så vidt godt kan se pointen i at være imod deeplinking fra andre sider/forummer. Jeg mener dog personligt ikke at det gavner Nordjyske at forbyde dette - tværtimod.

Synes det er naivt af Nordjyske at tro at blot fordi man forbyder deeplinking, vil de pågældende mennesker istedet troligt gå ind og tjekke nyheder på siden istedet. De bør istedet "ta' hvad de ka' få" og være glade for de ekstra besøgstal deeplinking nu engang gir'

Besvar