Reddit eller Newz lignende indlægs-vurderings knapper?

Her kan brugerne indgå i debat med Debatjuntaen, komme med konstruktiv kritik, forslag til ændringer og forbedringer.
Besvar
Brugeravatar
rAaBe
Superliga
Superliga
Indlæg: 581
Tilmeldt: 6. jul 2005, 11:15
Geografisk sted: Cape Town (Sydafrika)

Reddit eller Newz lignende indlægs-vurderings knapper?

Indlæg af rAaBe » 25. jan 2011, 13:00

Hej Debatjunta

Først og fremmest 1000 tak for et kanon stykke arbejde med at holde forumet pænt og sobert!

Jeg vil høre om i har overvejet at indføre et "Reddit" eller "Newz" lignende bruger-indlægs-vurderings system? Jeg kunne godt tænke mig et system hvor man som bruger kan vælge kun at se de indlæg, som x-antal andre har markeret som relevant, oplysende eller sjov. Eller modsat at kunne fravælge at se indlæg som X antal brugere har vurderet som off-topic?

Reddit: Et simpelt system hvor alle registrerede brugere kan give et indlæg et plus eller et minus. Derved opnår alle indlæg en ranking under hvert emne, hvor de bedst rankede står øverst og de værst rankede nederst (eller simpelthen ikke bliver vist).
Newz: Et mere kompliceret system hvor hver bruger kan vurdere hver eneste indlæg, om det er; off-topic, irrelevant, relevant, spændende, flamebait, etc.

Formålet:
1. At øge læsbarheden og brugervenligheden i f.eks. en transferønske-tråd, hvor der så mange off-topic indlæg, og mange gentagelser.
2. At give feedback til de som skriver indlæg (her er Newz-modellen måske mest brugbar), og dermed højne niveauet og motivere brugere til at deltage i debatten.
3. At lette behovet for oprydning i emner(/tråde) for Debatjuntaen
4. Aktivt at involvere/engagere brugere som ellers blot læser, men ikke skriver herinde
5. At tillade brugere at oplyse indlægsskriver om at et indlæg er off-topic, uden at det bliver personligt.

Jeg skal indrømme at jeg ikke er klar over om et sådan system(/modul) findes til phpBB, og ej heller har teknisk forstand nok til at kunne vurdere om det reelt vil betyde et større eller mindre arbejde for Debatjuntaen og/eller infrastruktur.

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

Re: Reddit eller Newz lignende indlægs-vurderings knapper?

Indlæg af Kilde » 25. jan 2011, 14:14

rAaBe skrev:Reddit: Et simpelt system hvor alle registrerede brugere kan give et indlæg et plus eller et minus. Derved opnår alle indlæg en ranking under hvert emne, hvor de bedst rankede står øverst og de værst rankede nederst (eller simpelthen ikke bliver vist).
Bold.dk har haft sådan et system og det endte med at blive fjernet. Folk gav andre minus, når de var uenige med dem eller lign. Det vil altså ende i, at man udelukker folk fra debatten, som størstedelen ikke er enige i. Jeg ved udmærket godt, at det ikke er meningen med systemet, men det er desværre resultatet. Om man så er mindre begavet, har en usædvanlig mening til forskellige ting omkring AaB eller lignende, så burde man da stadig have lov til at ytre sig.

EDIT: Kan godt lide den anden mulighed, som du fremlægger.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Reddit eller Newz lignende indlægs-vurderings knapper?

Indlæg af Køllen I Møllen » 25. jan 2011, 14:58

Kilde skrev:
rAaBe skrev:Reddit: Et simpelt system hvor alle registrerede brugere kan give et indlæg et plus eller et minus. Derved opnår alle indlæg en ranking under hvert emne, hvor de bedst rankede står øverst og de værst rankede nederst (eller simpelthen ikke bliver vist).
Bold.dk har haft sådan et system og det endte med at blive fjernet. Folk gav andre minus, når de var uenige med dem eller lign. Det vil altså ende i, at man udelukker folk fra debatten, som størstedelen ikke er enige i. Jeg ved udmærket godt, at det ikke er meningen med systemet, men det er desværre resultatet. Om man så er mindre begavet, har en usædvanlig mening til forskellige ting omkring AaB eller lignende, så burde man da stadig have lov til at ytre sig.
EDIT: Kan godt lide den anden mulighed, som du fremlægger.
Og hvis de mindre begavede blev blokeret herinde ville debatsiden ret hurtigt dø ud...
Janteloven eksisterer IKKE!

Besvar