Den meget omtalte 'enig-knap'.

Her kan brugerne indgå i debat med Debatjuntaen, komme med konstruktiv kritik, forslag til ændringer og forbedringer.
Brugeravatar
Søndergaard
1. div
1. div
Indlæg: 327
Tilmeldt: 19. jul 2005, 21:44

Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Søndergaard » 27. jan 2016, 20:13

Hej Junta

Kunne det være en idé, at tilføje en enig/tak/like/thumbs-up-knap, som brugerne kan trykke på, hvis det altså er teknisk muligt.

Det kunne fx være denne: https://www.phpbb.com/customise/db/mod/ ... for_posts/

Det vil give mere passive brugere (som jeg) mulighed for at erklære mig enig og deltage, uden nødvendigvis at skulle oprette et indlæg, hvor jeg bare skriver det samme som andre (hej Spalvis-tråd).

Ligeledes kan man honorere folk for brugbare, informationsrige, gennemtænkte og sjove indlæg - og dermed fremme god dabatstil.

Håber, I vil overveje det - og hvad siger folket i øvrigt til en sådan knap?

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Buzz Killington » 27. jan 2016, 23:51

Syntes ikke det er en god ide, og jeg mindes endnu ikke at have set eksempler på andet end at det ender i like-hunting med "sjove" kommentarer og "memes". Jeg frygter også lidt at det ender med at styre debatten mere en højst nødvendigt, og dræber upopulære synspunkter.

Hvis der var en effektiv måde hvorpå man kunne "straffe" folk for ubehøvlethed og ellers bare belastende debatform, eller belønne andre brugere for det modsatte, uden de andre negative konsekvenser, så ville jeg være med på den. Jeg tror bare ikke en enig-, eller uenig-knap er en effektiv løsning på det problem.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Pastorius » 28. jan 2016, 00:01

Sålænge der kun er en like-knap har jeg svært ved at se det store problem i det, så det ville være helt fint med mig.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Trickster
Superliga
Superliga
Indlæg: 533
Tilmeldt: 22. feb 2014, 22:27
Favoritspiller: Lynge Jakobsen
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Trickster » 28. jan 2016, 01:46

God idé. Jeg kan ikke se hvordan det skulle være ødelæggende for debatten.

Jeg vil i øvrigt gerne have mulighed for at auto-like Brent's kommentarer.
Hair is not a right: it´s a privilege!

Debatjuntaen
Administrator
Administrator
Indlæg: 1668
Tilmeldt: 25. jun 2006, 16:57

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Debatjuntaen » 30. jan 2016, 10:24

Hej med jer,

Vi har nu set jeres input og vi tager den op i Debatjuntaen. Vi kan ikke sige noget om, hvor lang tid der går, men vi skal nok se på det og komme med et svar!

God weekend
Debatjuntaen

Debatjuntaen
Administrator
Administrator
Indlæg: 1668
Tilmeldt: 25. jun 2006, 16:57

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Debatjuntaen » 8. feb 2016, 08:04

Vi har nu talt om "like" funktion på debatten, og det er vi enige i er en god idé! Vi er enige i betragtningen, at det kun skal være en "like" og ikke en "dislike" knap. Vi tror det kan være med til at fremme en bedre debatkultur på siden.

De teknisk funderede i Debatjuntaen har undersøgt lidt dybere ift. implementering, og det viser sig, at det som er tilgængeligt lige nu er plug-ins, som er add-ons til phpBB. For at sikre, at funktionaliteten virker, og vi ikke støder ind i problemer i implementeringen, vil vi afvente release af phpBB v.3.2, da "like" funktionen muligvis kan blive en integreret del. Vi afventer derfor release og vender tilbage, når vi har opgraderet.

/Debatjuntaen

Brugeravatar
Søndergaard
1. div
1. div
Indlæg: 327
Tilmeldt: 19. jul 2005, 21:44

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Søndergaard » 8. feb 2016, 14:59

Hvor fedt! Tak for opfølgningen.

Ved I noget om hvilken tidsramme vi taler om her? Hvor flittige er de med opdateringerne?

Mvh Søndergaard

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Pastorius » 8. feb 2016, 15:05

Søndergaard skrev:Hvor fedt! Tak for opfølgningen.

Ved I noget om hvilken tidsramme vi taler om her? Hvor flittige er de med opdateringerne?

Mvh Søndergaard
Den er i beta, så mon ikke det er forholdsvis tæt på - et par måneder maksimalt er mit gæt:
https://tracker.phpbb.com/projects/PHPB ... status=all
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Buzz Killington » 8. feb 2016, 17:28

Tænk at alle disse problemer kan blive løst i dag med en enkelt diktatorisk handling fra Juntaen. Vi ved alle hvad jeg mener... men ja, den slags er altid en god idé indtil det er en selv der kommer op imod muren.

Så lad os da prøve med og se om eksperimentet med enigknappen virker. Et eller andet skal der ske.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Pastorius » 8. feb 2016, 17:56

Buzz Killington skrev:Tænk at alle disse problemer kan blive løst i dag med en enkelt diktatorisk handling fra Juntaen. Vi ved alle hvad jeg mener... men ja, den slags er altid en god idé indtil det er en selv der kommer op imod muren.

Så lad os da prøve med og se om eksperimentet med enigknappen virker. Et eller andet skal der ske.
Enig-knappen gør ingen forskel på det problem. Der er to muligheder. Han bliver smidt ud, eller I holder op med at svare ham - tjek linket i min signatur.
Med venlig Hilsen
--
Robert

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af sulakvelidze » 9. feb 2016, 00:40

Jeg er ikke tilhænger af sådan en knap. Det stærke ved et debatforum er, at alle kan kom til orde og argumentere for deres synspunkt - også når flertallet er uenig. Det kan man selvfølgelig stadig med en enigknap, men der kan også udvikle sig en tilstand, hvor en mur af enig-tryk ved et indlæg hæmmer modpartens lyst til at argumentere videre = slet ikke fremmende for debat.

Det vil næppe hæmme de allermest ihærdige. Dem, der har en kæphest, de skal prygle til døde. De ved i forvejen, at de har 90 procent af brugerne imod sig og sætter måske endda en ære i at vise, at de er ligeglade = en helvedes masse enigknap til modparten vil bare animere dem til endnu flere gentagelser. Men det vil måske hæmme andre, som ikke fortjener at få deres meninger underkendt, bare fordi modparten har flere støtter. Og det vil måske stoppe andre i at komme på banen med relevante indspark eller nuanceringer, hvis de ser, at et indlæg har fået 50 enigklik.

Jeg tror, at sådan en knap kvæler mere god debat end dårlig debat.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af limey » 9. feb 2016, 20:11

sulakvelidze skrev:Jeg er ikke tilhænger af sådan en knap. Det stærke ved et debatforum er, at alle kan kom til orde og argumentere for deres synspunkt - også når flertallet er uenig. Det kan man selvfølgelig stadig med en enigknap, men der kan også udvikle sig en tilstand, hvor en mur af enig-tryk ved et indlæg hæmmer modpartens lyst til at argumentere videre = slet ikke fremmende for debat.

Det vil næppe hæmme de allermest ihærdige. Dem, der har en kæphest, de skal prygle til døde. De ved i forvejen, at de har 90 procent af brugerne imod sig og sætter måske endda en ære i at vise, at de er ligeglade = en helvedes masse enigknap til modparten vil bare animere dem til endnu flere gentagelser. Men det vil måske hæmme andre, som ikke fortjener at få deres meninger underkendt, bare fordi modparten har flere støtter. Og det vil måske stoppe andre i at komme på banen med relevante indspark eller nuanceringer, hvis de ser, at et indlæg har fået 50 enigklik.

Jeg tror, at sådan en knap kvæler mere god debat end dårlig debat.
Hvor er enigknappen når man har brug for den?

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1858
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af 634 » 9. feb 2016, 21:03

limey skrev:
sulakvelidze skrev:Jeg er ikke tilhænger af sådan en knap. Det stærke ved et debatforum er, at alle kan kom til orde og argumentere for deres synspunkt - også når flertallet er uenig. Det kan man selvfølgelig stadig med en enigknap, men der kan også udvikle sig en tilstand, hvor en mur af enig-tryk ved et indlæg hæmmer modpartens lyst til at argumentere videre = slet ikke fremmende for debat.

Det vil næppe hæmme de allermest ihærdige. Dem, der har en kæphest, de skal prygle til døde. De ved i forvejen, at de har 90 procent af brugerne imod sig og sætter måske endda en ære i at vise, at de er ligeglade = en helvedes masse enigknap til modparten vil bare animere dem til endnu flere gentagelser. Men det vil måske hæmme andre, som ikke fortjener at få deres meninger underkendt, bare fordi modparten har flere støtter. Og det vil måske stoppe andre i at komme på banen med relevante indspark eller nuanceringer, hvis de ser, at et indlæg har fået 50 enigklik.

Jeg tror, at sådan en knap kvæler mere god debat end dårlig debat.
Hvor er enigknappen når man har brug for den?
:thumbsup:
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Provst i Brovst » 9. feb 2016, 21:12

634 skrev:
limey skrev:
sulakvelidze skrev:Jeg er ikke tilhænger af sådan en knap. Det stærke ved et debatforum er, at alle kan kom til orde og argumentere for deres synspunkt - også når flertallet er uenig. Det kan man selvfølgelig stadig med en enigknap, men der kan også udvikle sig en tilstand, hvor en mur af enig-tryk ved et indlæg hæmmer modpartens lyst til at argumentere videre = slet ikke fremmende for debat.

Det vil næppe hæmme de allermest ihærdige. Dem, der har en kæphest, de skal prygle til døde. De ved i forvejen, at de har 90 procent af brugerne imod sig og sætter måske endda en ære i at vise, at de er ligeglade = en helvedes masse enigknap til modparten vil bare animere dem til endnu flere gentagelser. Men det vil måske hæmme andre, som ikke fortjener at få deres meninger underkendt, bare fordi modparten har flere støtter. Og det vil måske stoppe andre i at komme på banen med relevante indspark eller nuanceringer, hvis de ser, at et indlæg har fået 50 enigklik.

Jeg tror, at sådan en knap kvæler mere god debat end dårlig debat.
Hvor er enigknappen når man har brug for den?
:thumbsup:
Der var den!
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Pastorius » 9. feb 2016, 23:42

limey skrev:
sulakvelidze skrev:Jeg er ikke tilhænger af sådan en knap. Det stærke ved et debatforum er, at alle kan kom til orde og argumentere for deres synspunkt - også når flertallet er uenig. Det kan man selvfølgelig stadig med en enigknap, men der kan også udvikle sig en tilstand, hvor en mur af enig-tryk ved et indlæg hæmmer modpartens lyst til at argumentere videre = slet ikke fremmende for debat.

Det vil næppe hæmme de allermest ihærdige. Dem, der har en kæphest, de skal prygle til døde. De ved i forvejen, at de har 90 procent af brugerne imod sig og sætter måske endda en ære i at vise, at de er ligeglade = en helvedes masse enigknap til modparten vil bare animere dem til endnu flere gentagelser. Men det vil måske hæmme andre, som ikke fortjener at få deres meninger underkendt, bare fordi modparten har flere støtter. Og det vil måske stoppe andre i at komme på banen med relevante indspark eller nuanceringer, hvis de ser, at et indlæg har fået 50 enigklik.

Jeg tror, at sådan en knap kvæler mere god debat end dårlig debat.
Hvor er enigknappen når man har brug for den?
Jeg tror i overvurderer betydningen af sådan en knap - dog måske knap så meget som dem der mener den faktisk har en gavnlig effekt.
Jeg oprettter den som en sjov gimmick for facebookfolket.

Prøv en gang at overveje, hvor lidt gode, saglige argumenter kan rykke på en diskussion - men en like-knap skulle kunne gøre det?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Buzz Killington » 10. feb 2016, 00:13

Pastorius skrev:
limey skrev:
sulakvelidze skrev:Jeg er ikke tilhænger af sådan en knap. Det stærke ved et debatforum er, at alle kan kom til orde og argumentere for deres synspunkt - også når flertallet er uenig. Det kan man selvfølgelig stadig med en enigknap, men der kan også udvikle sig en tilstand, hvor en mur af enig-tryk ved et indlæg hæmmer modpartens lyst til at argumentere videre = slet ikke fremmende for debat.

Det vil næppe hæmme de allermest ihærdige. Dem, der har en kæphest, de skal prygle til døde. De ved i forvejen, at de har 90 procent af brugerne imod sig og sætter måske endda en ære i at vise, at de er ligeglade = en helvedes masse enigknap til modparten vil bare animere dem til endnu flere gentagelser. Men det vil måske hæmme andre, som ikke fortjener at få deres meninger underkendt, bare fordi modparten har flere støtter. Og det vil måske stoppe andre i at komme på banen med relevante indspark eller nuanceringer, hvis de ser, at et indlæg har fået 50 enigklik.

Jeg tror, at sådan en knap kvæler mere god debat end dårlig debat.
Hvor er enigknappen når man har brug for den?
Jeg tror i overvurderer betydningen af sådan en knap - dog måske knap så meget som dem der mener den faktisk har en gavnlig effekt.
Jeg oprettter den som en sjov gimmick for facebookfolket.

Prøv en gang at overveje, hvor lidt gode, saglige argumenter kan rykke på en diskussion - men en like-knap skulle kunne gøre det?
Jeg forstår ikke hvorfor man skal lefle for facebookfolket. Der er intet der er mere irriterende i en saglig diskussion, end når nogle i højere grad liker den ene eller anden part, og der er en skammelig tendens til at folk der får nok "likes" pludselig ikke har så stort et behov for at fortsætte diskussionen når de føler de har publikum på deres side, uagtet kvaliteten af deres argumenter. Derudover i det hele taget, hvis folk vitterligt er enige eller uenige, så skal de sgu ikke slippe afsted med at gemme sig bag et like. De skal argumentere!

Jeg er også sikker på folk i høj grad begynder at 'like' ud fra andre kriterier end substansens og argumentets gyldighed. F.eks. er det helt sikkert at jubelidioterne altid vil like positive indlæg. Og dommedagsprofeterne det modsatte. Jeg er helt sikkert, ligesom flertallet tror jeg, jubelidiot. Men jeg syntes det vil være skide træls, hvis der opstår et ekkokammer af folk der ikke kan se AaB gøre det mindste galt.

Derudover, så syntes jeg skam saglige argumenter rykker en del. Ikke at folk altid er klar til at indrømme når de tager fej. Og jo, jeg tror bestemt en like-knap har en effekt, ja, ellers kan jeg da slet ikke se formålet med den. Tilhængere af knappen står som jeg ser det med følgende valg:

Knappen har ikke nogen relevant effekt = ingen grund til at have den,
Knappen virker = mulighed for utilsigtede konsekvenser.

Jeg håber virkelig man kun betragter det som et eksperiment.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Pastorius » 10. feb 2016, 00:29

Buzz Killington skrev: Jeg forstår ikke hvorfor man skal lefle for facebookfolket. Der er intet der er mere irriterende i en saglig diskussion, end når nogle i højere grad liker den ene eller anden part, og der er en skammelig tendens til at folk der får nok "likes" pludselig ikke har så stort et behov for at fortsætte diskussionen når de føler de har publikum på deres side, uagtet kvaliteten af deres argumenter. Derudover i det hele taget, hvis folk vitterligt er enige eller uenige, så skal de sgu ikke slippe afsted med at gemme sig bag et like. De skal argumentere!

Jeg er også sikker på folk i høj grad begynder at 'like' ud fra andre kriterier end substansens og argumentets gyldighed. F.eks. er det helt sikkert at jubelidioterne altid vil like positive indlæg. Og dommedagsprofeterne det modsatte. Jeg er helt sikkert, ligesom flertallet tror jeg, jubelidiot. Men jeg syntes det vil være skide træls, hvis der opstår et ekkokammer af folk der ikke kan se AaB gøre det mindste galt.

Derudover, så syntes jeg skam saglige argumenter rykker en del. Ikke at folk altid er klar til at indrømme når de tager fej. Og jo, jeg tror bestemt en like-knap har en effekt, ja, ellers kan jeg da slet ikke se formålet med den. Tilhængere af knappen står som jeg ser det med følgende valg:

Knappen har ikke nogen relevant effekt = ingen grund til at have den,
Knappen virker = mulighed for utilsigtede konsekvenser.

Jeg håber virkelig man kun betragter det som et eksperiment.
En like-knap er da en fin måde at tilkendegive at man er enig i et indlæg, sætter pris på en skribent eller synes noget er sjovt, uden at behøve at skrive et nyt indlæg.

Selvfølgelig vil folk bruge det forskelligt, og der skal da også nok være nogen der tillægger det stor værdi hvormange likes de får.

Jeg kender ét forum der bruger likes, og det er et af de bedst fungerende debatfora jeg har mødt på nettet. Jeg et andet, der både bruger likes og dislikes, det er et af de dårligste (de har iøvrigt samme målgruppe). Ikke at jeg tror det er ret meget andet end en tilfældighed, men det understøtter da ikke din frygt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Jesper Schmidt » 17. feb 2016, 04:42

Jeg kan faktisk meget godt lide det bedømmelses system man har lavet på bold.dk, som jo i en eller anden forstand er en "like knap". Jeg må sige at jeg bedre kan lide tanken om at man bedømmer et indlæg med en karakter i en eller anden form, om det så er på relevans, om det er på seriøsitet, omfang, eller slet og ret holdningen.

Men lad os endelig prøve nye funktioner af uanset hvad, det er kun fint, så kan man jo se om det fungerer :thumbsup: (kunne iøvrigt være en kæk lille tilføjelse hvis :curth: fik den smiley frem).

Bortset fra det, og nu hijacker jeg måske lidt tråden sorry, så er jeg altså kæmpe fortaler for at man tilføjede en helt simpel chatfunktion - ét enkelt chatrum ville efter min mening være nok. Det var sgu sjovt da det en kort overgang eksisterede, specielt til kampe som indtages i ensom majestæt foran tv'et, men jeg tror egentlig også det ville være givende for klimaet herinde, hvis man nogle gange på den måde "snakker" med folk man typisk er uenige med, men med tankerne på et fælles mål... anyways det var en afsporing.

Debatjuntaen
Administrator
Administrator
Indlæg: 1668
Tilmeldt: 25. jun 2006, 16:57

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Debatjuntaen » 17. feb 2016, 09:48

Tak for jeres feedback. Vi tager det hele med i overvejelserne!
Jesper Schmidt skrev:(kunne iøvrigt være en kæk lille tilføjelse hvis :curth: fik den smiley frem).
Den findes faktisk allerede under et alias ;)

Kode: Vælg alt

:JeppeCurth:

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den meget omtalte 'enig-knap'.

Indlæg af Jesper Schmidt » 17. feb 2016, 12:17

Debatjuntaen skrev:Tak for jeres feedback. Vi tager det hele med i overvejelserne!
Jesper Schmidt skrev:(kunne iøvrigt være en kæk lille tilføjelse hvis :curth: fik den smiley frem).
Den findes faktisk allerede under et alias ;)

Kode: Vælg alt

:JeppeCurth:
:JeppeCurth:

Besvar