Lukas Spalvis

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 969
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Rams » 14. jan 2016, 12:43

Gamen skrev:
Hanga skrev: Hvis man helt oprigtigt mener, at vi ikke kan få mere end 2,5 mio euro for Spalvis, så accepterer jeg den holdning. Jeg mener blot, at vi sjældent har stået med en så god salgsvare, som vi gør nu. I en alder af 21 år er Spalvis suveræn superligatopscorer, dette lige efter at være kommet sig over en karrieretruende skade. Forinden dette var han også gået direkte ind på AaB holdet og markeret sig som en af forårets profiler i 2014. Han har de helt rigtige egenskaber for en målsluger, og han har vist enorm mental styrke. Han har kontrakt til sommer 2018.

Man kan altid diskutere hvor vi skal ende, men jeg synes absolut han skal over 20 millioner, og også gerne 30, men man sidder med en følelse af, at AaB aldrig nogensinde kommer derop.
Jeg synes det er sådan lidt svært at vurdere Spalvis. Han har ikke rigtig haft muligheden for at overbevise i Europa, og det er dét mange klubber betaler for (undtagen i Kina). Han er dertil ikke særligt hurtig, og det er noget af det man ikke kan arbejde specielt meget med. Dertil har han erklæret at han vil finde et sted der har en plan for ham, og hvor han er garanteret spilletid.
Jeg tror han har noget af det de gerne betaler for i Holland, hvor det mere handler om afslutningskvaliteter.

Derfor har jeg kigget lidt på hvad hollandske klubber betaler for spillere med hans profil. I sommerens vindue kan jeg finde en 3-4 spillere der minder om ham, og ham der blev solgt for den største sum blev solgt for 2,2 mio. euro. Ser man på handler ud af Holland, kan han vel bedst sammenlignes med Mark Uth, der bombede for Heerenveen og blev solgt for 3 mio. euro til Hoffenheim.

Kigger man mod 2. Bundesliga, og nedover deres transfers i løbet af sidste år, så er der stort set ingen klubber der har givet over 1 mio. euro for spillere. Det tyder på, at det vil være meget overraskende hvis vi får afhændet ham til 2. Bundesliga. De bruger altså ikke specielt mange penge dernede.

Vi skal håbe på et salg á la Uth, hvis vi skal have de penge i kassen for ham, eller håbe på at han bliver solgt til et andet land, f.eks. Rusland, The Championship i England eller Belgien, hvor pengene stadig sidder løst hos top 4-klubberne. Men vi skal lige huske på, at det skal være en klub hvor han får spilletid, og det tror jeg både ham og Henner Janzen står rimelig fast på. Det snævrer naturligvis udvalget af klubber ind. Jeg tror ikke på vi får mere end max. 15-18 mio. for ham, hvis vi skulle sælge ham nu.
Som jeg har skrevet en andet sted så blev Rouwen Hennings fra Karlsruhe solgt som 2. bundesligatopscorer til Burnley i sommers for 2,5 mio. euro. Hennings er godt nok 28 år, men til gengæld har han ikke fået pillet ved korsbåndene, så jeg vil tro at en tilsvarende pris er mulig. Spalvis er i mine øje klasser over Makienok - der mest er en Jan Koller light - og jeg tror han vil passe fint til the Championship, men kan også godt se ham i Frankrig, Schweiz eller et lignende sted.
In verbis simus faciles

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gnu » 14. jan 2016, 12:46

FlæskeFrank skrev:
Gnu skrev:I så fald er jeg meget glad for, at det ikke er dig, der styrer finanserne i AaB. Det er de mest ufattelige ting, man læser her. Nu er 15 millioner ekstra åbenbart være et problem.
Det er ikke mig, som styrer finanserne i AaB.

Jeg skriver intet sted, at det er et problem. Jeg skriver blot, at jeg hellere så salg til PrL end til Kina. Også selv om det kan koste penge.

Hvis du vil i ugebladene, så er der nok også forskel for dem, som higer efter det, om det er til spisning med dronningen eller realitystjerner.

Fodboldstjernerne kunne jo alle tjene væsentlig mere ved at spille for Dubai FC end Barcelona, men det er et fåtal, som vælger Dubai før Barcelona. Sådan har jeg det også som fan.
Er du så ikke sød at forklare, hvad det er du mener med denne sætning?
Problemet og det loft ramte FCK vel også for et par år siden, er vel, at vi kan alligevel ikke bruge de 15 mio kr. på spillerindkøb uden at bryde alle vores normer i klubben. Samt at alt bare bliver dyrere uden, at vi nødvendigvis får noget for pengene.
Kunne du i øvrigt forestille dig Allan Gaarde stå og forklare følgende scenarie?: "Ja, vi kunne godt have solgt ham for 50 millioner, men vi valgte at sælge for 35."
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Gamen

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gamen » 14. jan 2016, 12:47

FlæskeFrank skrev:
Det er ikke mig, som styrer finanserne i AaB.

Jeg skriver intet sted, at det er et problem. Jeg skriver blot, at jeg hellere så salg til PrL end til Kina. Også selv om det kan koste penge.
Jeg (og AaB) vil nok foretrække 15 mio. fremfor at én mand får ståpels af at se et sjældent glimt af en tidl. AaB-spiller med træsplinter i røven.

Gamen

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gamen » 14. jan 2016, 12:58

Rams skrev:
Som jeg har skrevet en andet sted så blev Rouwen Hennings fra Karlsruhe solgt som 2. bundesligatopscorer til Burnley i sommers for 2,5 mio. euro. Hennings er godt nok 28 år, men til gengæld har han ikke fået pillet ved korsbåndene, så jeg vil tro at en tilsvarende pris er mulig. Spalvis er i mine øje klasser over Makienok - der mest er en Jan Koller light - og jeg tror han vil passe fint til the Championship, men kan også godt se ham i Frankrig, Schweiz eller et lignende sted.
I min optik er der også stor forskel på angriber-niveauet i 2. Bundesliga kontra Superligaen. Og de engelske klubber betaler grundlæggende noget højere transfersummer end de steder Spalvis og hans agent selv har udset sig, Tyskland og Holland.

Spalvis har overbevist i, hvad der med lidt god vilje svarer til lidt over 1 sæson. Som boksspiller har han nogle spidskompetencer, som er på et højt niveau. Men hans hovedspil kan forbedres meget, han er ikke specielt hurtig og det er svært at vurdere hans udviklingspotentiale.
Vi er forhåbentligt enige om, at hans agent og han selv har sagt at det skal være et sted han er i spil som starter, og de har nævnt Holland og Tyskland som steder der vil være interessante. Han har selv afvist Rusland. Så kommer han næppe til at ville acceptere en plads som 3. angriber i en klub i England. Der er 3 schweiziske klubber der har penge, resten har ikke råd til ham. Hvis han vil til Tyskland eller Holland (og han ryger næppe til Bundesligaen), så får vi i hvert fald ikke bud på over 2-2,5 mio euro.
Han har spillet 40 kampe for AaB, heraf ingen i Europa. Det får du næppe nogen til at betale 20-25 mio. for, medmindre det er til f.eks. Rusland eller Kina. Og kineserne skulle være igang med at trække mange penge ud af ligaen, fordi firmaerne bag klubberne ikke har råd. Derfor køber klubberne billigere spillere end tidligere.

Lad os lige huske på at Lasse Vibe blev solgt til England for 10 mio. kr, efter at have bombet i 3 sæsoner i Norden. Og han havde 1,5 år tilbage af sin kontrakt med IFK. Så tvivler jeg lidt på at vi får 25-30 mio. for Spalvis. Der var væsentligt mere interesse omkring Vibe.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14784
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Hanga » 14. jan 2016, 13:23

Rams skrev: Som jeg har skrevet en andet sted så blev Rouwen Hennings fra Karlsruhe solgt som 2. bundesligatopscorer til Burnley i sommers for 2,5 mio. euro. Hennings er godt nok 28 år, men til gengæld har han ikke fået pillet ved korsbåndene, så jeg vil tro at en tilsvarende pris er mulig. Spalvis er i mine øje klasser over Makienok - der mest er en Jan Koller light - og jeg tror han vil passe fint til the Championship, men kan også godt se ham i Frankrig, Schweiz eller et lignende sted.
Enig i at Spalvis er klasser over Makienok, som blev solgt for 20 millioner til Palermo... så skal vi stadig være tilfreds med 2,5 mio. euro?
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Gamen

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gamen » 14. jan 2016, 13:32

Hanga skrev:
Enig i at Spalvis er klasser over Makienok, som blev solgt for 20 millioner til Palermo... så skal vi stadig være tilfreds med 2,5 mio. euro?
Om han er klasser over Makienok ved jeg ikke. Det afhænger af øjnene der ser, og de er vidt forskellige spillertyper. Makienok var, da han blev solgt, nærmest en enmands-hær for Brøndby, og ligesom det var tilfældet med Cornelius var evnen til at modtage bolden og holde modstanderne væk samt hovedspillet helt uovertruffent. En kvalitet som gør, at man som oftest også vil fungere på et hold hvor man er meget alene.
Spalvis har været heldig med nu de i de 2 halvsæsoner han har præsteret, at være på et hold hvor kuglerne bliver støbt gang på gang. Jeg forestiller mig at han vil passe godt til et hold som Heerenveen eller Feyenoord i den hollandske liga, eller Young Boys eller Grasshoppers i den schweiziske liga når jeg ser hvad han kan. Men ud fra at han ikke har præsteret mere end han har, og her vil jeg gerne hive Vibe frem igen som sammenligning, så ser jeg absolut ikke at vi kan få mere end 18-20 mio. for ham, i bedste fald. Han er landsholdsspiller på et af de ringeste europæiske landshold, og han haft én hel sæson med succes og derudover en alvorlig korsbåndsskade. Det er tilladt at drømme, men man er nødt til at være bare en smule realistisk.

Får vi ham solgt for det til sommer, så så jeg gerne at vi prøvede at hente en spiller som Bård Finne, og skilte os af med Jönsson i stedet. Et super talent, med kæmpestort udviklingspotentiale og hår på brystet efter 2 år i tysk fodbold. Han kan spille alle pladser i offensiven.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af thomasjn » 14. jan 2016, 13:59

Det er altid lidt uldent det her med priser, men Spalvis bør koste mere pga. potentialet. De er cirka nok lige gode, hvis man giver dem en overordnet karakter (selvom de jo er vidt forskellige typer), men Spalvis er kun 21 med potentiale til at blive væsentligt bedre. Bruninho er 26 og bliver næppe bedre end han er.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af FlæskeFrank » 14. jan 2016, 15:06

Gnu skrev:Er du så ikke sød at forklare, hvad det er du mener med denne sætning?
Problemet og det loft ramte FCK vel også for et par år siden, er vel, at vi kan alligevel ikke bruge de 15 mio kr. på spillerindkøb uden at bryde alle vores normer i klubben. Samt at alt bare bliver dyrere uden, at vi nødvendigvis får noget for pengene.
Kunne du i øvrigt forestille dig Allan Gaarde stå og forklare følgende scenarie?: "Ja, vi kunne godt have solgt ham for 50 millioner, men vi valgte at sælge for 35."
Det med FCK er, at de pga. superligaen har svært ved at tiltrække meget bedre spillere end de andre klubber i superligaen. Ganske enkelt fordi ligaen er for svag. Og nok også fordi løndelen ikke bliver helt så attraktiv pga. de danske regler.

Derfor bruger de stadig 20 mio kr. på norske angribere, selvom de måske for det beløb faktisk kunne hente nogle rigtige navne. Og inden du nævner Kadlec, så er det ukendt land om ligaen rent faktisk er begyndt at flytte sig.

Mht. pris så siger jeg blot, at jeg vil være gladere for et salg til Premier League end til den indonesiske første division. Selv også hvis prisen var lavere. Der er selvfølgelig en grænse, men det er alt andet lige også nemmere for Gaarde og co at fortælle historien overfor sponsorere om salg til PrL end til den finske 2. division.
Men alle klubber acceptere selvfølgelig salg til absurde summer, men oftest er det jo spilleren som melder fra, senest vel Makienok og Grozny.
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Kristian60
1. div
1. div
Indlæg: 307
Tilmeldt: 5. okt 2009, 05:10

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Kristian60 » 14. jan 2016, 15:17

FlæskeFrank skrev: Mht. pris så siger jeg blot, at jeg vil være gladere for et salg til Premier League end til den indonesiske første division. Selv også hvis prisen var lavere. Der er selvfølgelig en grænse, men det er alt andet lige også nemmere for Gaarde og co at fortælle historien overfor sponsorere om salg til PrL end til den finske 2. division.
Men alle klubber acceptere selvfølgelig salg til absurde summer, men oftest er det jo spilleren som melder fra, senest vel Makienok og Grozny.
Og en forskel på 15 milioner er ikke over den grænse?

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af FlæskeFrank » 14. jan 2016, 15:29

Kristian60 skrev:Og en forskel på 15 milioner er ikke over den grænse?
Firkantet. Nej ikke hvis vi får 35 mio kr. for Spalvis.

Men har vi begge bud, så kan man selvfølgelig fortælle PrL-klubben, at vi har et bud på 50 liggende. Mit scenario er, at man får et bud ind fra PrL på 35 mio og accepterer. Det er en rigtig god betaling for Spalvis.

Og når man skal købe spillere, så tæller det for dem(spiller som vi skal købe) nok også væsentlig mere, at AaB sælger til PrL end Kina. Så selv et spænd på 15 mio kr. kan hurtigt blive tjent ind mange gange.

Men nu har AaB vist hverken fået bud på 35 eller 50 mio kr. og får det måske aldrig.
- FlæskeFrank

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Gnu » 14. jan 2016, 15:47

FlæskeFrank skrev:Mht. pris så siger jeg blot, at jeg vil være gladere for et salg til Premier League end til den indonesiske første division. Selv også hvis prisen var lavere.
Som AaB-tilhænger foretrækker jeg at AaB får flest mulige penge til fortsat at udvikle klubben. 15 millioner kr. tæller i min bog uendeligt meget mere end eventuelle tv-minutter til en tidligere spiller. Men sådan er vi jo så forskellige.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Pastorius » 14. jan 2016, 15:48

FlæskeFrank skrev:
Kristian60 skrev:Og en forskel på 15 milioner er ikke over den grænse?
Firkantet. Nej ikke hvis vi får 35 mio kr. for Spalvis.

Men har vi begge bud, så kan man selvfølgelig fortælle PrL-klubben, at vi har et bud på 50 liggende. Mit scenario er, at man får et bud ind fra PrL på 35 mio og accepterer. Det er en rigtig god betaling for Spalvis.

Og når man skal købe spillere, så tæller det for dem(spiller som vi skal købe) nok også væsentlig mere, at AaB sælger til PrL end Kina. Så selv et spænd på 15 mio kr. kan hurtigt blive tjent ind mange gange.

Men nu har AaB vist hverken fået bud på 35 eller 50 mio kr. og får det måske aldrig.
(Måske er det ikke det rigtige sted jeg bryder ind i diskussionen, men nu blev det her).

Det lader til at der er nogen der tror at AaB bare kan vælge mellem klubber der byder på Spalvis. Det kan vi ikke. Hvi s han vil til PL eller Bundesligaen er det ikke meget bevendt at vi har klubber i Kina eller Rusland der vil byde det dobbelte.

Der er altså en sammenhæng mellem de typer vi foretrækker, hvordan vi behandler dem og hvad vi kan sælge dem for - det er den samme forskel der også gør at vi kan have en slagkraftig spillertrup for langt færre penge end nogle af de konkurrenter vi misunder for at være gode til at sælge.
Med venlig Hilsen
--
Robert

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3537
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af hje1980 » 14. jan 2016, 15:49

FlæskeFrank skrev:
Kristian60 skrev:Og en forskel på 15 milioner er ikke over den grænse?
Firkantet. Nej ikke hvis vi får 35 mio kr. for Spalvis.

Men har vi begge bud, så kan man selvfølgelig fortælle PrL-klubben, at vi har et bud på 50 liggende. Mit scenario er, at man får et bud ind fra PrL på 35 mio og accepterer. Det er en rigtig god betaling for Spalvis.

Og når man skal købe spillere, så tæller det for dem(spiller som vi skal købe) nok også væsentlig mere, at AaB sælger til PrL end Kina. Så selv et spænd på 15 mio kr. kan hurtigt blive tjent ind mange gange.

Men nu har AaB vist hverken fået bud på 35 eller 50 mio kr. og får det måske aldrig.
Hold nu op... AaB skal acceptere højeste bud - INTET ANDET... alt andet er der fuldstændig hul i hovedet!
Vil blive tosset hvis det scenarie udspillede sig...

Det kan så godt være at det blev salget til 35 mio. der gik hjem da Spalvis også har noget at skulle have sagt om hvor næste klub har hjemme.

Men at AaB skal sidde og bedømme hvilket land man helst vil sælge til er idioti.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af FlæskeFrank » 14. jan 2016, 21:01

hje1980 skrev:Men at AaB skal sidde og bedømme hvilket land man helst vil sælge til er idioti.
Så det er i orden at sælge Spalvis til FCK eller Brøndby, hvis de byder ind med et ordentlig beløb ? Landet er jo underordnet...
- FlæskeFrank

Mogens
Allstar
Allstar
Indlæg: 2626
Tilmeldt: 16. jun 2007, 20:41
Favoritspiller: Mig selv
Geografisk sted: 9000 i hjertet, 2000 rent fysisk

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Mogens » 14. jan 2016, 22:38

FlæskeFrank skrev:
hje1980 skrev:Men at AaB skal sidde og bedømme hvilket land man helst vil sælge til er idioti.
Så det er i orden at sælge Spalvis til FCK eller Brøndby, hvis de byder ind med et ordentlig beløb ? Landet er jo underordnet...
Det er ren spekulation, for de klubber ville jo aldrig byde +25 mio, som Spalvis SKAL indbringe. Hvis de bød 35 kunne jeg i øvrigt godt leve med at se ham i en af de klubber, for så er han jo endnu et eksempel på, at sportslige ambitioner åbenbart let kan erstattes af ussel mammon.
Unus vita, unus stipes...
95-99-08-14

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2882
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Eksil » 15. jan 2016, 08:10

Han skriver desuden 2,6 mio euro, hvilket vil være 20 mio kr.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af doukas » 15. jan 2016, 08:26

Jeg får fucking lange løg af de klausuler! :@
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af doukas » 15. jan 2016, 08:31

doukas skrev:Jeg får fucking lange løg af de klausuler! :@
Og hvilke kontakter er det Dennis Søndergaard har på Hornevej? Det var også ham, der var først til at breake Kasper Kusks klausul og prisen på Helenius, så vidt jeg husker.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af Provst i Brovst » 15. jan 2016, 08:40

doukas skrev:Jeg får fucking lange løg af de klausuler! :@
Når man ikke længere er optimistisk med hensyn til AaB salg er det meget lettere. Bliv en lykkelig pessimist og opgiv håbet om at de endelig laver et stort salg.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6403
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Lukas Spalvis

Indlæg af FlæskeFrank » 15. jan 2016, 08:48

Så må vi bare hente Rade hjem!!!
- FlæskeFrank

Besvar