EINHILL skrev:1: At konkludere noget fra ét enkelt RCT studie med 28 forsøgspersoner er håbløst.
2: Den uharmoniske randomiserede gruppesammensætning i studiet, hvor gennemsnitsvægten
Varier 6,6 kg fra quarter til full gruppen og 9,2 kg fra quarter til half, er kritisabelt.
3: Desuden skal man altid forholde sig kritisk til den anvendte matematiske metode i ét enkelt studie, da man ofte vil kunne få små usignifikante forskelle til, at fremstå signifikante, hvis bare man vælge en anden matematisk tilgang.
Man vil derfor næsten altid kunne finde, et eller andet ligegyldigt pis studie, som kan backe sin hypotese op, hvis bare man glemmer at forholde sig kritisk.
For god ordens skyld, så siger jeg ikke at quarter squats ikke kan være berettiget.
Det jeg ville frem til, var sådan set også bare, at der måske er en årsag til, at Ene squatter som han gør i dette tilfælde. Jeg formoder, der er en mening med det og at en forhåbentlig kompetent træner har instrueret ham i det.
Schytte efterspurgte så en kilde på, at partial squats kunne give mening at indkorporere i sin træning, og sådan én er der så her.
Som sagt er der næppe lavet en masse studier af dette emne, og derfor er der sikkert ikke god og omfattende videnskabelig dokumentation for den eventuelle effekt. Min mening var heller ikke at ophøje det studie til den endegyldige sandhed, blot at dele at der måske er lidt nuancer her og at Ene og AaB's fysiske stab ikke nødvendigvis er brændt helt af.