Formation efter transfervinduet

I dette forum debatteres transfers vedrørende AaB Fodbold.
Besvar
baresi
Allstar
Allstar
Indlæg: 2556
Tilmeldt: 17. aug 2017, 16:53
Favoritspiller: baresi

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af baresi » 16. jul 2021, 17:02

Forza skrev:
16. jul 2021, 16:44
baresi skrev:
16. jul 2021, 16:38
Formationer.
Jeg tror vi skal spille med 3 nede bagi, og så gad jeg godt det så sådan her ud: 3-4-2-1 (jeg vil rigtigt gerne have plads til kusK) :-)
Ross - Thelander - hagelskjær
Palle - Pedro - Ny mand - Ahlmann
Kusk - Prip
Milan

Det kommer helt sikkert ikke til at ske :-9

Hvis man kunne vælge frit gad jeg godt: 4-3-2-1 (her synes jeg vi udnytter de ressourcer der er optimalt - hvis vi får en ny CM)
Palle - Ross - thelander - Ahlmann
Ny CM - Pedro - Fossum
Kusk Prip
Milan
Har du set Hagelskjær spille siden du foretrækker ham i forsvaret? I ripodsten snakkede de om at han var klart bagefter de 3 andre forsvarere.

Jeg tror næppe vi ser en opstilling uden Fossum og jeg synes også han bør starte. Men jeg er med dig langt henad vejen. Jeg håber også der er plads til Kusk.
i et 2 mands forsvar der sejlede han rundt hagelskjær. men han var faktisk ganske fin i et 3 mands med sit venstreben. nogle fine tværpasninger og god på bolden. OG så kommer han jo fra 1. div uden samme fart i spillet. Men enig, han er ikke naturlig starter dog ikke langt fra granli en et 3 mands forsvar.
fossum ser jeg også gerne inde, men jeg har ham jo også på i det system jeg også godt gad :-)

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5201
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Jakobsen » 16. jul 2021, 18:12

Forza skrev:
16. jul 2021, 16:44
baresi skrev:
16. jul 2021, 16:38
Formationer.
Jeg tror vi skal spille med 3 nede bagi, og så gad jeg godt det så sådan her ud: 3-4-2-1 (jeg vil rigtigt gerne have plads til kusK) :-)
Ross - Thelander - hagelskjær
Palle - Pedro - Ny mand - Ahlmann
Kusk - Prip
Milan

Det kommer helt sikkert ikke til at ske :-9

Hvis man kunne vælge frit gad jeg godt: 4-3-2-1 (her synes jeg vi udnytter de ressourcer der er optimalt - hvis vi får en ny CM)
Palle - Ross - thelander - Ahlmann
Ny CM - Pedro - Fossum
Kusk Prip
Milan
Har du set Hagelskjær spille siden du foretrækker ham i forsvaret? I ripodsten snakkede de om at han var klart bagefter de 3 andre forsvarere.

Jeg tror næppe vi ser en opstilling uden Fossum og jeg synes også han bør starte. Men jeg er med dig langt henad vejen. Jeg håber også der er plads til Kusk.
Det må vel også komme lidt an på kampen, men i de sværest kampe tror jeg vi skal gøre sådan her

Rinne

Ross, Thelander, Granli (gerne ny)

Palle, ny, Pedro, Ahlmann

Fossum

Kusk/Prip, Milan/Prica

Jeg tror Fossum er essentiel i at få holdet til at hænge sammen i de her kampe og han har vist hans målfarlighed og løberarbejdet er vigtigt både defensivt og offensivt. Derudover så jeg gerne man fik kørt Pedro ind igen da han kan bidrage på et højere niveau end MC.

Skal vi så spille mod dårligere hold kunne vi måske gøre sådan her

Rinne

Ross, Thelander, Granli (Gerne ny)

Palle, Ny/Pedro, Fossum, Ahlmann

Kusk, Milan/Prica, Prip

Alternativt en variant med Kusk/Prip bag Milan og Prica. Jeg kan i det hele taget godt lidt vi har tre fremme, da det giver os en masse variationsmuligheder efter den enkelte kamp.
SSE22 Indexet

Tror ikke på1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tror på
Kommentar: Tror på man gør det rigtige og retningen findens, men synes der for lidt positiv fremgang og tvivler gevaldigt på deres dygtighed.

baresi
Allstar
Allstar
Indlæg: 2556
Tilmeldt: 17. aug 2017, 16:53
Favoritspiller: baresi

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af baresi » 2. aug 2021, 16:50

hvad skal der ske med formationen? Der hvor jeg er ærgerlig over Cifu er at det ikke er tydeligt hvilket mønster der skal spilles efter og hvorfor, og at det er som om hans egen model er 4-2-3-1 men den kan han ikke lykkes med i AaB, og så prøver han et alternativ med en 3 back kæde, der på sin vis kan være god nok.
Derfor synes jeg vi skal fortsætte med 3, men det kræver indkøb og ændringer så man få allermest ud af de spillere der allerede er til rådighed.

Med en 3 back kæde har man både offensive og defensive wingbacks. MAn kan reelt have 5 nede bagi. Det kræver 3 stærke stoppere og som MIN. 1 stopper der kan spille bolden. Det ser jeg hverken i granli, ross eller thelander men faktisk i hagelskjær (som har en ret fin venstrepote)
De 2 wingbacks skal 100% kunne noget offensivt. De skal ikke kun kunne presse, de skal kunne kombinere og komme med indlæg. Der har vi kun ahlmann og til dels hannesbo men det er i samme side. Vi har simpelthen ikke løsningen på højre back. jeg er vild med palle, han kommer med 100% hver gang og en fed ambassadør for klubben, men som højre wingback har han klare mangler.
så skal der spilles med 2 centrale og ikke 3. Hvis det er med 3 er det fordi vi har en pirlo type eller en der skubbes op i en form for diamant meeeen det har vi ikke.
Vi skal spille med 2 så vi frigiver 3 offensive pladser. Af de 2 skal der helt klart være en meget stærk 6er (her har vi pedro synes jeg) og så må der gerne være en 6er/8er kombi. En der tager de ekstra meter, en der kan komme i vejen for modstanderen, men som også kan komme i boksen og spille kombinations spil. Ham har vi ikke. heller ikke i fossum. Ikke i Højholdt og slet ikke i MC (mc duer heller ikke som 6er som fast mand)
i de 3 offensive kan man have forskellige 3kanter. 1 angriber med 2 kanter. 1 angriber med 2 mere centrale 10ere. 2 angribere med 1 10er bag, osv. I AaBs tilfælde der synes jeg vi har det der skal til umiddelbart. Makaric må bygges op, og indtil da må det være kusk, prip og prica. Men det må være utvivlsomt at der skal være 3 offensive kort på plads der kan indgå i kombinationer og blive farlige. Ikke 2. For når det er 2 så bevæger de sig over et alt for stort område, f.eks som da Prica tosser rundt ude ved kanten flere gange og laver indlæg. Pointen med en 3back kæde og 2 centrale midt er netop at den defensive akse bør være på plads.

Så hvis man kunne ønske så jeg det gerne sådan her, udfra form på spillerne lige nu.

granli - Thelander - hagelskjær (her får Ross en tur på bænken og hagelskjær får chancen og skal være spilopbyggende)

Børsting - Højholdt - Pedro - ahlmann (både MC og Fossum må ud efter mange dårlige kampe, og højholdt skal holde sit momentum)

Kusk - Prip (ligger begge foran midtbanen, lidt mere centralt end ellers med rum til frihed)
Prica (her skal makaric overtage pladsen snart, måske endda med dem begge fremme og prip bagved)

INDKØB:
Prioritet 1:
Klart en Central Midt der har lederegenskaber, overblik, en stor motor, som som kan spille bold.
Prioritet 2:
En ny højre wingback der er bedre offensivt end det vi har
Prioritet 3:
et nyt offensivt kort, højrebenet, som kan presse sig på til start 11eren.

MEN jeg synes ikke kun det er ny indkøb der afgør det her. Det er virkelig hvordan vi bruger vores spillere.
KOM SÅ - nu skal AGF nakkes, på vores præmisser. Spil som i 2. halvleg mod silkeborg, så går det også. De er også nede, men ser stærkere ud på papiret lige umiddelbart

baresi
Allstar
Allstar
Indlæg: 2556
Tilmeldt: 17. aug 2017, 16:53
Favoritspiller: baresi

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af baresi » 17. feb 2022, 08:15

okay har egentlig først nu lagt mærke til hvordan Bayern Munchen stiller op formationsmæssigt, og det var da ikke uinteressant.
3-2-4-1 (de vender det simpelthen på hovedet)
Spiller med en bred 3 back kæde
2 6ere (der så på skift kan skubbe ned i bagkæden, og flytte den højre eller venstre liggende forsvarer mere ud som en back)
4 midt/offensive midt der alle har karakter af noget offensivt, stærke på bolden, omstilling, gennembrud, og ikke mindst presspil. og ingen wingbacks
1 angriber

Hvis man leger med den i AaBs nuværende trup og med de skader der er kunne det blive ret interessant, for her kunne man bruge højholts og pedros styrker til os at hjælp defensivt i forsvaret og vendt spillet fremad. Desuden kunne man bænke Palle så indlæggene og det offensive ikke skal komme fra ham, og ahlman kunne enten gå endnu længere op eller ryge i midterforsvaret.
Ross - thelander - (ahlman/hagelskjær/granli)
Højholt - pedro
Kusk - Prip - fossum - (ahlman/Børsting/lucas)
Makaric

Og de fleste af de 4 midt, kan jo let arbejde retur også.

Det er da en meget sjov en at lege med hvis det kunne lade sig gøre. Bayern får lagt et højt pres, og vi har de fleste spillere til det.
Hvad har vi at tage, den nuværende formation er i min verden helt smadret med de spillere man anvender. der er ingen drivkraft. ren overlevelse.
Vi skal ikke bare sige at vi 100% er i top 6, det kan sagtens komme i problemer.
2 sejre til agf og 2 nederlag til os, så er vi allerede presset.

jaykobsen
2. div
2. div
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11. mar 2009, 10:22

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af jaykobsen » 17. feb 2022, 15:57

baresi skrev:
17. feb 2022, 08:15
okay har egentlig først nu lagt mærke til hvordan Bayern Munchen stiller op formationsmæssigt, og det var da ikke uinteressant.
3-2-4-1 (de vender det simpelthen på hovedet)
Spiller med en bred 3 back kæde
2 6ere (der så på skift kan skubbe ned i bagkæden, og flytte den højre eller venstre liggende forsvarer mere ud som en back)
4 midt/offensive midt der alle har karakter af noget offensivt, stærke på bolden, omstilling, gennembrud, og ikke mindst presspil. og ingen wingbacks
1 angriber

Hvis man leger med den i AaBs nuværende trup og med de skader der er kunne det blive ret interessant, for her kunne man bruge højholts og pedros styrker til os at hjælp defensivt i forsvaret og vendt spillet fremad. Desuden kunne man bænke Palle så indlæggene og det offensive ikke skal komme fra ham, og ahlman kunne enten gå endnu længere op eller ryge i midterforsvaret.
Ross - thelander - (ahlman/hagelskjær/granli)
Højholt - pedro
Kusk - Prip - fossum - (ahlman/Børsting/lucas)
Makaric

Og de fleste af de 4 midt, kan jo let arbejde retur også.

Det er da en meget sjov en at lege med hvis det kunne lade sig gøre. Bayern får lagt et højt pres, og vi har de fleste spillere til det.
Hvad har vi at tage, den nuværende formation er i min verden helt smadret med de spillere man anvender. der er ingen drivkraft. ren overlevelse.
Vi skal ikke bare sige at vi 100% er i top 6, det kan sagtens komme i problemer.
2 sejre til agf og 2 nederlag til os, så er vi allerede presset.
Det er en sjov tanke, men jeg tror, at den ekstreme kvalitet hos Bayerns 6'ere (Kimmich og Tolisso) er den vigtigste årsag til, det lader sig gøre. Personligt har jeg svært ved at se forbi 3-5-2 / 3-4-3 / 3-4-2-1 som det optimale. Altså formationer som har tre stoppere og to wingbacks. Det fundament har jeg slet ikke fantasien til at rive op, og det skyldes blandt andet også, at truppen er så smal, som den er lige pt.

Personligt både tror og mener jeg, at man bør arbejde med nogenlunde dette udgangspunkt: https://lineupbuilder.com/football/?sk=wx19 - i hvert fald indtil Lucas er tilbage på fuld tid. Til den tid har vi en ny virkelighed, hvor offensiven igen kan/bør/skal/vil komme til at gå primært igennem ham.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2998
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af raekkeettre » 17. feb 2022, 16:04

jaykobsen skrev:
17. feb 2022, 15:57
baresi skrev:
17. feb 2022, 08:15
okay har egentlig først nu lagt mærke til hvordan Bayern Munchen stiller op formationsmæssigt, og det var da ikke uinteressant.
3-2-4-1 (de vender det simpelthen på hovedet)
Spiller med en bred 3 back kæde
2 6ere (der så på skift kan skubbe ned i bagkæden, og flytte den højre eller venstre liggende forsvarer mere ud som en back)
4 midt/offensive midt der alle har karakter af noget offensivt, stærke på bolden, omstilling, gennembrud, og ikke mindst presspil. og ingen wingbacks
1 angriber

Hvis man leger med den i AaBs nuværende trup og med de skader der er kunne det blive ret interessant, for her kunne man bruge højholts og pedros styrker til os at hjælp defensivt i forsvaret og vendt spillet fremad. Desuden kunne man bænke Palle så indlæggene og det offensive ikke skal komme fra ham, og ahlman kunne enten gå endnu længere op eller ryge i midterforsvaret.
Ross - thelander - (ahlman/hagelskjær/granli)
Højholt - pedro
Kusk - Prip - fossum - (ahlman/Børsting/lucas)
Makaric

Og de fleste af de 4 midt, kan jo let arbejde retur også.

Det er da en meget sjov en at lege med hvis det kunne lade sig gøre. Bayern får lagt et højt pres, og vi har de fleste spillere til det.
Hvad har vi at tage, den nuværende formation er i min verden helt smadret med de spillere man anvender. der er ingen drivkraft. ren overlevelse.
Vi skal ikke bare sige at vi 100% er i top 6, det kan sagtens komme i problemer.
2 sejre til agf og 2 nederlag til os, så er vi allerede presset.
Det er en sjov tanke, men jeg tror, at den ekstreme kvalitet hos Bayerns 6'ere (Kimmich og Tolisso) er den vigtigste årsag til at det lader sig gøre. Personligt har jeg ærligt talt svært ved at se udover varianterne 3-5-2 / 3-4-3 / 3-4-2-1 som det optimale. Altså alle formationer som har tre stoppere og to wingbacks. Det fundament har jeg ikke helt fantasien til at rive op, og det skyldes blandt andet også, at truppen er så smal, som den er lige pt.

Personligt mener jeg at bør arbejde med nogenlunde det her udgangspunkt: https://lineupbuilder.com/football/?sk=wx19 - i hvert fald indtil Lucas er tilbage på fuld tid. Til den tid har vi en ny virkelighed, hvor offensiven igen kan/bør/skal/vil komme til at gå primært igennem ham.
Jeg er enig. Selvom når du lister den op på den måde, så håber jeg dælme at Granli, Thelander, Højholt, Fossum og Pallesen kan spille alle kampene :)

jaykobsen
2. div
2. div
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11. mar 2009, 10:22

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af jaykobsen » 17. feb 2022, 16:15

raekkeettre skrev:
17. feb 2022, 16:04
jaykobsen skrev:
17. feb 2022, 15:57
baresi skrev:
17. feb 2022, 08:15
okay har egentlig først nu lagt mærke til hvordan Bayern Munchen stiller op formationsmæssigt, og det var da ikke uinteressant.
3-2-4-1 (de vender det simpelthen på hovedet)
Spiller med en bred 3 back kæde
2 6ere (der så på skift kan skubbe ned i bagkæden, og flytte den højre eller venstre liggende forsvarer mere ud som en back)
4 midt/offensive midt der alle har karakter af noget offensivt, stærke på bolden, omstilling, gennembrud, og ikke mindst presspil. og ingen wingbacks
1 angriber

Hvis man leger med den i AaBs nuværende trup og med de skader der er kunne det blive ret interessant, for her kunne man bruge højholts og pedros styrker til os at hjælp defensivt i forsvaret og vendt spillet fremad. Desuden kunne man bænke Palle så indlæggene og det offensive ikke skal komme fra ham, og ahlman kunne enten gå endnu længere op eller ryge i midterforsvaret.
Ross - thelander - (ahlman/hagelskjær/granli)
Højholt - pedro
Kusk - Prip - fossum - (ahlman/Børsting/lucas)
Makaric

Og de fleste af de 4 midt, kan jo let arbejde retur også.

Det er da en meget sjov en at lege med hvis det kunne lade sig gøre. Bayern får lagt et højt pres, og vi har de fleste spillere til det.
Hvad har vi at tage, den nuværende formation er i min verden helt smadret med de spillere man anvender. der er ingen drivkraft. ren overlevelse.
Vi skal ikke bare sige at vi 100% er i top 6, det kan sagtens komme i problemer.
2 sejre til agf og 2 nederlag til os, så er vi allerede presset.
Det er en sjov tanke, men jeg tror, at den ekstreme kvalitet hos Bayerns 6'ere (Kimmich og Tolisso) er den vigtigste årsag til at det lader sig gøre. Personligt har jeg ærligt talt svært ved at se udover varianterne 3-5-2 / 3-4-3 / 3-4-2-1 som det optimale. Altså alle formationer som har tre stoppere og to wingbacks. Det fundament har jeg ikke helt fantasien til at rive op, og det skyldes blandt andet også, at truppen er så smal, som den er lige pt.

Personligt mener jeg at bør arbejde med nogenlunde det her udgangspunkt: https://lineupbuilder.com/football/?sk=wx19 - i hvert fald indtil Lucas er tilbage på fuld tid. Til den tid har vi en ny virkelighed, hvor offensiven igen kan/bør/skal/vil komme til at gå primært igennem ham.
Jeg er enig. Selvom når du lister den op på den måde, så håber jeg dælme at Granli, Thelander, Højholt, Fossum og Pallesen kan spille alle kampene :)
Hehe, jamen jeg kan sgu ikke rigtigt se alternativerne. Man kunne naturligvis vælge at skrive Børsting ud for 7-8 positioner. Men reelt har vi vel kun én reserve blandt stopperne, én blandt backs, én reserve til de centrale pladser og én (fit) til kant/offensiv midt. Medmindre Gedsted og/eller Prijovic er tættere på holdet, end jeg tror.

Det er vel kun på spidsangriberen, at der er flere gangbare muligheder. Og selv der er de to reserver er begge unge og uprøvede på suppe-niveau. Selvom jeg er ret optimistisk omkring Ementa.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1054
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Sønderhof » 17. feb 2022, 22:12

Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7828
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Forza » 17. feb 2022, 22:50

Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede
Har man ikke spillet med 3 mand bagerst i alle træningskampene? Det har trods alt også skaffet os en fjerdeplads, hvor især det defensive har været godt.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men jeg tror først det bliver aktuelt til sommer.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Sønderhof
Allstar
Allstar
Indlæg: 1054
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:51
Favoritspiller: Thomas Augustinussen

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Sønderhof » 17. feb 2022, 23:11

Forza skrev:
17. feb 2022, 22:50
Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede
Har man ikke spillet med 3 mand bagerst i alle træningskampene? Det har trods alt også skaffet os en fjerdeplads, hvor især det defensive har været godt.

Jeg kan sagtens se hvad du mener, men jeg tror først det bliver aktuelt til sommer.
Hvis du sletter "især" fra din post, så er vi enige :cheers:

Håber vi får en stærk erstatning for Thelander, så Friis går over til 4-back, som han også har gjort i Viborg.

baresi
Allstar
Allstar
Indlæg: 2556
Tilmeldt: 17. aug 2017, 16:53
Favoritspiller: baresi

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af baresi » 18. feb 2022, 09:00

Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede
jeg er helt enig, og synes det er et fint take den du kommer med. jeg vil klart hellere i et 4 mands forsvar. Og det SKAL vi jo kunne finde ud af. Synes endda man skulle have solgt Thelander for 6mio og så gået i et 4 mands forsvar de næste 5 kampe her i grundspillet og se om det ikke kunne bringe top 6. Med den måde vi spiller på lige nu er vi satme pressede på top 6.
vil også gerne se pedro som en mere decideret 6er sammen med højholt. kunne være virkelig stærkt.
og så ind med KUSK. lad os nu få nogle hurtige vendinger og noget kreativitet.

jaykobsen
2. div
2. div
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11. mar 2009, 10:22

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af jaykobsen » 18. feb 2022, 10:05

baresi skrev:
18. feb 2022, 09:00
Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede
jeg er helt enig, og synes det er et fint take den du kommer med. jeg vil klart hellere i et 4 mands forsvar. Og det SKAL vi jo kunne finde ud af. Synes endda man skulle have solgt Thelander for 6mio og så gået i et 4 mands forsvar de næste 5 kampe her i grundspillet og se om det ikke kunne bringe top 6. Med den måde vi spiller på lige nu er vi satme pressede på top 6.
vil også gerne se pedro som en mere decideret 6er sammen med højholt. kunne være virkelig stærkt.
og så ind med KUSK. lad os nu få nogle hurtige vendinger og noget kreativitet.
Undskyld, men er det ikke nøjagtigt den samme diskussion, som vi også havde dengang Cifuentes kom til? Da han straks skiftede J. Friis femmandsforsvar ud med fire, og det ikke fungerede? Og for den sags skyld også flere gange helt tilbage under Friis, som teoretisk også foretrak fire, men alligevel landede på fem.

Vi er vel stort set alle enige i at en firebackkæde på papiret er det mest optimale - men vi har bare været der. Igen og igen. Det har ikke virket. Stort set alle gode præstationer de sidste ca. 2 år har været med tre stoppere og wingbacks. Sådan har jeg i hvert fald oplevet det.

Jeg tror og håber, vi kommer til at spille med fire i forsvaret under Lars Friis. Men tidligst fra den nye sæson. Til den tid skal vi alligevel skifte halvdelen af holdkortet, og så kan man jo starte øvelsen forfra...

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5324
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af R Rosenberg » 18. feb 2022, 10:17

At kunne spille med et 4-mandsforsvar ville være stærkt ønskelig, men kræver, at vi har spillerne til det.

Thelander vil kunne, men han er desværre nok på vej videre.
Ross vil måske kunne, men ligner lidt for meget Thelander.
Hagelskjær vil måske kunne. Desuden kan han noget med føderrne, som Ross ikke kan.
Granli måske, men jeg er ikke helt tryg ved det.
Pallesen kan overhovedet (heller) ikke finde ud af at forsvare.
Ahlmann kunne i dén grad i '14, men kan han endnu?

Som jeg ser det, vil en omstilling til 4 kræve mindst én centerstopper i klasse med Thelander og Okore, en højre back, der kan finde ud af det og en Ahlmann, der genfinder sit niveau.

Det betyder, at vi skal ud og hente 2-3 spillere bare til forsvarskæden, og det har jeg meget svært ved at se ske.
Ædruelighedens stemme

jaykobsen
2. div
2. div
Indlæg: 126
Tilmeldt: 11. mar 2009, 10:22

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af jaykobsen » 18. feb 2022, 10:34

R Rosenberg skrev:
18. feb 2022, 10:17
At kunne spille med et 4-mandsforsvar ville være stærkt ønskelig, men kræver, at vi har spillerne til det.

Thelander vil kunne, men han er desværre nok på vej videre.
Ross vil måske kunne, men ligner lidt for meget Thelander.
Hagelskjær vil måske kunne. Desuden kan han noget med føderrne, som Ross ikke kan.
Granli måske, men jeg er ikke helt tryg ved det.
Pallesen kan overhovedet (heller) ikke finde ud af at forsvare.
Ahlmann kunne i dén grad i '14, men kan han endnu?

Som jeg ser det, vil en omstilling til 4 kræve mindst én centerstopper i klasse med Thelander og Okore, en højre back, der kan finde ud af det og en Ahlmann, der genfinder sit niveau.

Det betyder, at vi skal ud og hente 2-3 spillere bare til forsvarskæden, og det har jeg meget svært ved at se ske.
Enig. Og så er der også noget af det her, der handler om de ting, som vi gerne vil lidt længere fremme - især presse. Når man insisterer på at presse højt (og det er jeg vild med) så åbner det jo banen for til lange/direkte bolde. Det er prisen, når man skubber op, helt uundgåeligt. Ergo efterlader man stopperne lidt mere på egen hånd.

Vi har især i Thelander og til dels også i Ross nogle udmærkede duelspillere, men det er sgu lang tid siden jeg personligt har følt mig helt tryg ved en 2 mod 2 situation. Så jeg tror også, at tremandsforsvaret handler om at sikre overtal, når modstanderne kommer forbi vores høje pres.

Presspillet er i min optik også en væsentlig del af forklaringen på at vi ser så relativt lidt til Kusk. Ingen er i tvivl om hans kvaliteter, når han selv har bolden, men han har sgu aldrig været andet end et vejbump i presspillet. Og når den er let at få forbi ham, så øger det igen kravene til midtbane, backs og stoppere.

Dennis Nielsen
Landshold
Landshold
Indlæg: 788
Tilmeldt: 23. okt 2015, 10:07

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Dennis Nielsen » 18. feb 2022, 10:36

R Rosenberg skrev:
18. feb 2022, 10:17
At kunne spille med et 4-mandsforsvar ville være stærkt ønskelig, men kræver, at vi har spillerne til det.

Thelander vil kunne, men han er desværre nok på vej videre.
Ross vil måske kunne, men ligner lidt for meget Thelander.
Hagelskjær vil måske kunne. Desuden kan han noget med føderrne, som Ross ikke kan.
Granli måske, men jeg er ikke helt tryg ved det.
Pallesen kan overhovedet (heller) ikke finde ud af at forsvare.
Ahlmann kunne i dén grad i '14, men kan han endnu?

Som jeg ser det, vil en omstilling til 4 kræve mindst én centerstopper i klasse med Thelander og Okore, en højre back, der kan finde ud af det og en Ahlmann, der genfinder sit niveau.

Det betyder, at vi skal ud og hente 2-3 spillere bare til forsvarskæden, og det har jeg meget svært ved at se ske.
Den største hæmsko for det projekt er vores backs.

Ahlmann er decideret dårlig og med den skadeshistorik + alder, så går det desværre yderligere i den retning. Pallesen er marginalt bedre, men det er 2 pladser, som vi virkelig skal have forstærkninger på.

Thelander + Ross eller Thelander + Granli vil jeg ikke være synderligt bekymret over i en 4 back kæde

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4738
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Maglau » 18. feb 2022, 10:46

Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede

Fuldstændig enig - min drømme opstilling.
Det har fungeret før med Ahlmann og Pallesen på backs i en 4 back kæde så ja. De er som flere skriver ikke dygtige nok offensivt til at spille wingback. De fleste gode wingbacks er tidligere kantspillere på midten eller i angrebet og dermed en trussel i offensiven og så lever man med at deres defensiv halter for der er 3 midterforsvar til at hjælpe. Ingen af vores backs udgør nogen speciel trussel offensivt og er typisk back i 4 back kæde.
Ciffuentes forsøgte sig lidt med at sætte Prip derned for at skabe en offensiv wingback men det fik ikke fuldblodet chancen.

Thelander (eller Thelander klasse) kan sagtens med Ross udgøre et to mands midterforsvar. især med en defensiv Pedro foran dem til at skærme dem.

Vi vil samtidigt få frigjort en ekstra mand i offensiven og kan så spille med både Prip, Kusk og Fossum samt en angriber.

Den opstilling med 3 i midterforsvaret samt 2 normale backs og en decideret 6´er foran er en udpræget bange for at tabe opstilling og jeg tror ikke på den i længden. Men det er klart at hvis ikke Thelander spiller så er vi svage i forsvaret da et to mandsforsvar af enten Hagelskjær/ Granli og Ross ikke tager mange kegler.

Men igen skal vi vel ikke forvente at der bliver lavet noget om før Friis er på plads - mon vikarerne kører videre med det spillerne kender og er trygge i. Vi risikerer jo der går Feher i den med vilde eksperimenter.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5324
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af R Rosenberg » 18. feb 2022, 12:24

Maglau skrev:
18. feb 2022, 10:46
Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede

Fuldstændig enig - min drømme opstilling.
Det har fungeret før med Ahlmann og Pallesen på backs i en 4 back kæde så ja. De er som flere skriver ikke dygtige nok offensivt til at spille wingback. De fleste gode wingbacks er tidligere kantspillere på midten eller i angrebet og dermed en trussel i offensiven og så lever man med at deres defensiv halter for der er 3 midterforsvar til at hjælpe. Ingen af vores backs udgør nogen speciel trussel offensivt og er typisk back i 4 back kæde.
Ciffuentes forsøgte sig lidt med at sætte Prip derned for at skabe en offensiv wingback men det fik ikke fuldblodet chancen.

Thelander (eller Thelander klasse) kan sagtens med Ross udgøre et to mands midterforsvar. især med en defensiv Pedro foran dem til at skærme dem.

Vi vil samtidigt få frigjort en ekstra mand i offensiven og kan så spille med både Prip, Kusk og Fossum samt en angriber.

Den opstilling med 3 i midterforsvaret samt 2 normale backs og en decideret 6´er foran er en udpræget bange for at tabe opstilling og jeg tror ikke på den i længden. Men det er klart at hvis ikke Thelander spiller så er vi svage i forsvaret da et to mandsforsvar af enten Hagelskjær/ Granli og Ross ikke tager mange kegler.

Men igen skal vi vel ikke forvente at der bliver lavet noget om før Friis er på plads - mon vikarerne kører videre med det spillerne kender og er trygge i. Vi risikerer jo der går Feher i den med vilde eksperimenter.
Aaaah... Pallesen er da en katastrofe som back i den formation. Han sejler rundt defensivt. Grunden til, at man har kunnet acceptere hans niveau de seneste par dage, er da, at han blev holdt lidt væk fra defensiven.
Ædruelighedens stemme

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4738
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af Maglau » 18. feb 2022, 12:38

R Rosenberg skrev:
18. feb 2022, 12:24
Maglau skrev:
18. feb 2022, 10:46
Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede

Fuldstændig enig - min drømme opstilling.
Det har fungeret før med Ahlmann og Pallesen på backs i en 4 back kæde så ja. De er som flere skriver ikke dygtige nok offensivt til at spille wingback. De fleste gode wingbacks er tidligere kantspillere på midten eller i angrebet og dermed en trussel i offensiven og så lever man med at deres defensiv halter for der er 3 midterforsvar til at hjælpe. Ingen af vores backs udgør nogen speciel trussel offensivt og er typisk back i 4 back kæde.
Ciffuentes forsøgte sig lidt med at sætte Prip derned for at skabe en offensiv wingback men det fik ikke fuldblodet chancen.

Thelander (eller Thelander klasse) kan sagtens med Ross udgøre et to mands midterforsvar. især med en defensiv Pedro foran dem til at skærme dem.

Vi vil samtidigt få frigjort en ekstra mand i offensiven og kan så spille med både Prip, Kusk og Fossum samt en angriber.

Den opstilling med 3 i midterforsvaret samt 2 normale backs og en decideret 6´er foran er en udpræget bange for at tabe opstilling og jeg tror ikke på den i længden. Men det er klart at hvis ikke Thelander spiller så er vi svage i forsvaret da et to mandsforsvar af enten Hagelskjær/ Granli og Ross ikke tager mange kegler.

Men igen skal vi vel ikke forvente at der bliver lavet noget om før Friis er på plads - mon vikarerne kører videre med det spillerne kender og er trygge i. Vi risikerer jo der går Feher i den med vilde eksperimenter.
Aaaah... Pallesen er da en katastrofe som back i den formation. Han sejler rundt defensivt. Grunden til, at man har kunnet acceptere hans niveau de seneste par dage, er da, at han blev holdt lidt væk fra defensiven.
Jeg synes ikke han er så katastrofal defensiv - jeg er med på at han ikke er topklasse men, ikke så dårlig at jeg tør spille med ham
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

raekkeettre
Allstar
Allstar
Indlæg: 2998
Tilmeldt: 16. jul 2015, 17:11
Favoritspiller: Lars Thomsen

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af raekkeettre » 18. feb 2022, 14:28

Maglau skrev:
18. feb 2022, 12:38
R Rosenberg skrev:
18. feb 2022, 12:24
Maglau skrev:
18. feb 2022, 10:46
Sønderhof skrev:
17. feb 2022, 22:12
Jeg synes, at vi med den trup vi står med, er fjollet, at holde fast i 5 mands forsvaret. Vi har simpelhen ikke dygtige nok wingbacks til at retfærdiggøre den opstilling. Er det fordi man ikke emner Ross og T. er stærke nok til at spille i en 4 back? Hvem fanden er så?

Jeg er overbevist om, at vi får det optimale ud af spillerne med denne formation. Det kræver selvfølgelig, at man har tro på egne evner, og det tegner senest træningskamp ikke på.

Billede

Fuldstændig enig - min drømme opstilling.
Det har fungeret før med Ahlmann og Pallesen på backs i en 4 back kæde så ja. De er som flere skriver ikke dygtige nok offensivt til at spille wingback. De fleste gode wingbacks er tidligere kantspillere på midten eller i angrebet og dermed en trussel i offensiven og så lever man med at deres defensiv halter for der er 3 midterforsvar til at hjælpe. Ingen af vores backs udgør nogen speciel trussel offensivt og er typisk back i 4 back kæde.
Ciffuentes forsøgte sig lidt med at sætte Prip derned for at skabe en offensiv wingback men det fik ikke fuldblodet chancen.

Thelander (eller Thelander klasse) kan sagtens med Ross udgøre et to mands midterforsvar. især med en defensiv Pedro foran dem til at skærme dem.

Vi vil samtidigt få frigjort en ekstra mand i offensiven og kan så spille med både Prip, Kusk og Fossum samt en angriber.

Den opstilling med 3 i midterforsvaret samt 2 normale backs og en decideret 6´er foran er en udpræget bange for at tabe opstilling og jeg tror ikke på den i længden. Men det er klart at hvis ikke Thelander spiller så er vi svage i forsvaret da et to mandsforsvar af enten Hagelskjær/ Granli og Ross ikke tager mange kegler.

Men igen skal vi vel ikke forvente at der bliver lavet noget om før Friis er på plads - mon vikarerne kører videre med det spillerne kender og er trygge i. Vi risikerer jo der går Feher i den med vilde eksperimenter.
Aaaah... Pallesen er da en katastrofe som back i den formation. Han sejler rundt defensivt. Grunden til, at man har kunnet acceptere hans niveau de seneste par dage, er da, at han blev holdt lidt væk fra defensiven.
Jeg synes ikke han er så katastrofal defensiv - jeg er med på at han ikke er topklasse men, ikke så dårlig at jeg tør spille med ham
Var sidste gang vi prøvede med en 4-back ikke med Okore? For han var dælme ikke særlig god i et zone forsvar, men en monster i en 3 back kæde med mere mand-mand. Men kan bare ikke huske at vi har prøvede det siden? Jeg tænker heller ikke den gang det var backs der var de største synder...

R Rosenberg
Allstar
Allstar
Indlæg: 5324
Tilmeldt: 6. aug 2020, 13:45

Re: Formation efter transfervinduet

Indlæg af R Rosenberg » 9. apr 2022, 12:23

Vi har, hvis status quo på transferfronten, følgende offensiv til næste sæson:

Lucas
Prip
Sousa
Kusk
Makaric
Høgh
Fossum
Rufo

Dertil:
Ementa
Ross

Det er numerisk meget højt, og så er det spillere på meget højt niveau mange af dem. Jeg er meget glad for, at det ikke er mig, der skal sætte hold, for som det spiller nu, så spiller det godt. Og jeg er ikke fan af rotation for rotationens skyld.

Rufo ryger nok. Fossum vil man sikkert gerne have en bette mønt for. Prip ryger også, hvis der dukker et ekstraordinært godt bud op. Men tror, han bliver.

Det betyder, at Friis skal jonglere mellem Prip, Kusk, Lucas og Sousa til to pladser. Den er svær.
Ædruelighedens stemme

Besvar