Nedrykningstråden

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2011, 15:15

Pastorius skrev:
Yankee skrev:
Pastorius skrev: Selv med din skitserede stilling, er sandsynligheden for at vi så rykker ned, stadig kun lidt mere end 10%.
Med sejr over Sønderjyske er vi 100% sikre (igen med dit udgangspunkt i runde 30).
Hvad er det for noget vrøvl? Hvordan kan vi med sejr over Sønderjyske være 100% sikre på overlevelse? I det scenarie vil stillignen være:

AaB 37
Sønderjyske 33 (med to kampe igen, runde 31 og 33)
Lyngby 32 (med tre kampe igen, runde 31, 32 og 33)

Kan du ikke forklare mig hvordan det giver os en 100% garanti for overlevelse? Det giver os måske en 100% garanti mod at blive nr. 12 da Sønderjyske også møder Esbjerg, men det kan jo være ligemeget hvis vi bliver nr. 11.

Vi møder nu Esbjerg og Silkeborg på udebane. Begge hold præsterede utrolig flot i søndags og kommer med selvtillid og god energi. Vi kan sagtens tabe begge kampe.
Du har ret. Der er ca. 1 promiles statistisk sandsynlighed for at vi ender på 11.pladsen i dit scenarie, yderligere ca. 1% for at vi ender på en delt 10.plads hvor målforskel så bliver afgørende.

Jeg havde glemt at regnearket favoriserer AaB ved pointlighed.
Det kræver endvidere yderligere 4 point til FCN . Randers skal vinde én kamp, for at holde os bag sig. Randers og FCN møder hinanden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Busk79
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 75
Tilmeldt: 23. jul 2009, 21:21
Favoritspiller: Calle Facius, Erik Bo Andersen, Søren Frederiksen, Lee Sharp, Paulo Maldine, Hagi, Gassa, Romario
Geografisk sted: Vensyssel

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Busk79 » 10. maj 2011, 15:28

Synes bare vi skal vinde alle kampene.. Kæmpe som en sindsyg og gør lortet selv.. På papiret kan vi slå dem alle..
Og FCK er alligevel på ferie så dem skal vi tage røven på med Attack attack attack :-D

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af fish » 10. maj 2011, 15:31

Busk79 skrev:Synes bare vi skal vinde alle kampene.. Kæmpe som en sindsyg og gør lortet selv.. På papiret kan vi slå dem alle..
Og FCK er alligevel på ferie så dem skal vi tage røven på med Attack attack attack :-D
+1

Brugeravatar
Flower
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 24. apr 2008, 14:32
Favoritspiller: Soren Evigglad
Geografisk sted: Aalborg

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Flower » 10. maj 2011, 15:41

fish skrev:
Busk79 skrev:Synes bare vi skal vinde alle kampene.. Kæmpe som en sindsyg og gør lortet selv.. På papiret kan vi slå dem alle..
Og FCK er alligevel på ferie så dem skal vi tage røven på med Attack attack attack :-D
+1
Omvendt kunne man forestille sig at FCK gerne vil fejre deres guldfest i parken, med en sejr ;) jeg tror bestemt ikke at FCK lader sig tage i røven, om man så må sige. Jeg vil for alt i verden ønske at vi ikke ender i en situation hvor vi SKAL have point i parken.
- Winning doesn't really matter as long as you win.

Brugeravatar
mindre_gult_og_blåt_tak
Superliga
Superliga
Indlæg: 557
Tilmeldt: 11. jun 2007, 22:51
Geografisk sted: Århus

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af mindre_gult_og_blåt_tak » 10. maj 2011, 21:04

Pastorius skrev:
Yankee skrev:
Jesper Schmidt skrev: Men om ikke andet har jeg da i hvertfald ret i at vores målscore minimum bliver endnu 2 mål bedre i forhold til Esbjergs, hvis vi slår dem...
Men det er ikke specielt afgørende. Hvis vi slår Esbjerg skal de alligevel vinde de sidste 3 mens vi skal tabe dem. Og hvis de vinder 3 x 1-0 og vi taber 3 x 1-0 har de allerede hentet 6 mål.

Vi må dog ikke blive for cocky. Hvis weekendens resultater går helt i lort, så ser situationen sådan her ud:

Randers 35
FCN 34
AaB 34
Sønderjyske 33
Lyngby 32
Esbjerg 31

Og så er vi ude i at vi skal vinde de sidste tre (da vi ikke kan få præcis 8 point) for at være matematisk sikre.
Selv med din skitserede stilling, er sandsynligheden for at vi så rykker ned, stadig kun lidt mere end 10%.
Med sejr over Sønderjyske er vi 100% sikre (igen med dit udgangspunkt i runde 30).

Du har ret i at vi stadig kan rykke ned, men vi skal godtnok være uheldige og dårlige på samme tid. Vi har dog i efterårssæsonen set at det ikke er et helt urealistisk scenarie.
Jeg forstår ikke helt din måde at regne procent ud. Kan du ikke sige mig hvor mange procent der er for at vi slår Esbjerg på søndag?

JLB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 15. mar 2007, 20:59
Geografisk sted: Her

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af JLB » 10. maj 2011, 21:13

mindre_gult_og_blåt_tak skrev:
Jeg forstår ikke helt din måde at regne procent ud. Kan du ikke sige mig hvor mange procent der er for at vi slår Esbjerg på søndag?
Gennemsnittet af de ti bookmakere på bold.dk
---------------------1--------X------2
Gennemsnit-----2,71-----3,26---2,53
Højeste odds---2,85------3,45---2,65
Sandsynlighed--35,1%----29,0%-37,7%
Hvem der bare var irsk

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Yankee » 10. maj 2011, 21:31

Pastorius skrev: Du har ret. Der er ca. 1 promiles statistisk sandsynlighed for at vi ender på 11.pladsen i dit scenarie, yderligere ca. 1% for at vi ender på en delt 10.plads hvor målforskel så bliver afgørende.

Jeg havde glemt at regnearket favoriserer AaB ved pointlighed.
Først vil jeg lige beklage at mit indlæg blev lidt hårdt formuleret - det blev skrevet lidt halvhurtigt så det var ikke meningen :)

De 1 promille passer sikkert, men det er altså stadig et udfald. Og vi kan ikke rigtig bruge sandsynlighedsregning til så meget når det er vores egen præstation det handler om. Hvis vi taber til Silkeborg og FCK i dét scenarie så er vi nok tættere på 10-20%. Hvilket odds sætter du eksempelvis på Lyngbys sidste kampe?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2011, 21:33

JLB skrev:
mindre_gult_og_blåt_tak skrev:
Jeg forstår ikke helt din måde at regne procent ud. Kan du ikke sige mig hvor mange procent der er for at vi slår Esbjerg på søndag?
Gennemsnittet af de ti bookmakere på bold.dk
---------------------1--------X------2
Gennemsnit-----2,71-----3,26---2,53
Højeste odds---2,85------3,45---2,65
Sandsynlighed--35,1%----29,0%-37,7%
Eksempel på udregningen ovenfor,

100/2,71 = 35,08%

Den skarpe vil bemærke at procenterne lagt sammen ikke giver 100% (bookmakerne skal jo også tjene noget, men når det er kombineret med bedste odds fra flere bookmakere, er det faktisk ikke ret meget).

35,1 + 29 + 37,7 = 101,8%
Det giver en tilbagebetalingsprocent på 100/101,8 = 98,2%
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2011, 21:48

Yankee skrev:
Pastorius skrev: Du har ret. Der er ca. 1 promiles statistisk sandsynlighed for at vi ender på 11.pladsen i dit scenarie, yderligere ca. 1% for at vi ender på en delt 10.plads hvor målforskel så bliver afgørende.

Jeg havde glemt at regnearket favoriserer AaB ved pointlighed.
Først vil jeg lige beklage at mit indlæg blev lidt hårdt formuleret - det blev skrevet lidt halvhurtigt så det var ikke meningen :)

De 1 promille passer sikkert, men det er altså stadig et udfald. Og vi kan ikke rigtig bruge sandsynlighedsregning til så meget når det er vores egen præstation det handler om. Hvis vi taber til Silkeborg og FCK i dét scenarie så er vi nok tættere på 10-20%. Hvilket odds sætter du eksempelvis på Lyngbys sidste kampe?
Det er helt i orden, når man slynger om sig med tal, skal de være korrekte, ellers forvirrer de mere end de gavner. Jeg regner heller ikke sandsynlighederne ud, jeg fylder bare i regnearket, og forlader mig på at der er iterationer nok til at give valide tale (man skal nok op på omkring 10000 før det bliver nogenlunde præcist).

Alle kampe foruden dem du har sat op som forudsætning, har lige stor sandsynlighed for sejr, uafgjort eller nederlag.

Forudsætningerne (i de grå felter):
Billede

Resultat:
Billede

Det bliver altså maksimalt en 3-4% risiko for nedrykning, selv i dit scenaire, hvis resten af resultaterne fordeler sig tilfældet.

Men jeg vil gerne understrege (som jeg også har gjort flere gange tidligere) at jeg er helt enig i at alle udfald er mulige. Jeg kan godt lide at nørde med tallene, men jeg håber spillerne koncentrerer sig om at vinde fodboldkampe, for det er den eneste måde at blive sikker på - og den der 5.plads kommer kun hvis vi hiver maksimumpoint hjem i de resterende kampe.

Virkeligheden kan heller ikke helt afspejles i statistik. Fx vil sandsynlighederne nok tippe en hel del for de hold der har noget på spil. På den anden side kan de også blive låst af nerver, og det kan stadig også overgå os.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2011, 21:51

Pastorius skrev:
Forudsætningerne (i de grå felter):
Billede
Hov, nu fedter jeg rundt igen. Her har AaB så 50% chance for at få uafgjort mod SIF og FCK.

Hvis man ændrer til af vi "kun" får point mod Sønderjyske, ser det således ud:
Forudsætning:
Billede

Resultat:
Billede

Hvilket giver omkring 13% for at AaB ender på en placering som nummer 10, 11 eller 12, og altså stadig mulighed for at rykke ned som nummer 10, da vi altid vil blive favoriseret af regnearket ved point lighed.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Yankee » 10. maj 2011, 22:57

Ja okay, nu kan jeg godt følge din metode. Jeg er selv statskundskaber, og der er vi lykkelige hvis vi bare kan sige noget med 95% sikkerhed, så det er ikke fordi jeg er vant til hardcore statistik. Men tallet 100% ifm. statistik får alligevel altid mine alarmklokker til at ringe.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Køllen I Møllen » 10. maj 2011, 23:15

Nørder....
Janteloven eksisterer IKKE!

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af fish » 10. maj 2011, 23:20

Yankee skrev:Men tallet 100% ifm. statistik får alligevel altid mine alarmklokker til at ringe.
Hvis det ikke lige er fordi man regner på sandsynligheden for at FCK render med mesterskabet ;)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2011, 23:24

Yankee skrev:Ja okay, nu kan jeg godt følge din metode. Jeg er selv statskundskaber, og der er vi lykkelige hvis vi bare kan sige noget med 95% sikkerhed, så det er ikke fordi jeg er vant til hardcore statistik. Men tallet 100% ifm. statistik får alligevel altid mine alarmklokker til at ringe.
Jeg har ingen problemer emd at bruge 100%. Man skal bare sørge for at der er nogle forudsætninger der kan bøjes lidt, så man kan forklare hvorfor det ikke holdt alligevel. Det er nøjagtig det samme med deadlines på projekter fx.

"I like deadlines - I love the swushing sound as they pass by."
- Douglas Adams.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Pastorius » 10. maj 2011, 23:30

fish skrev:
Yankee skrev:Men tallet 100% ifm. statistik får alligevel altid mine alarmklokker til at ringe.
Hvis det ikke lige er fordi man regner på sandsynligheden for at FCK render med mesterskabet ;)
De kan vel stadig risikere at få frataget point for tilskueroptøjer.... :-)
Med venlig Hilsen
--
Robert

tommas jensen
Superliga
Superliga
Indlæg: 730
Tilmeldt: 6. aug 2005, 10:30
Favoritspiller: Wæhler / Augo / Thelander
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af tommas jensen » 11. maj 2011, 07:48

Lyngby kan blive sendt ud på en ulovlig aftale. Alle kampe vil være tabt 0 - 3 Hvordan vil stillingen så se ud for de røde ???
http://www.sporten.dk/superligaen/avis- ... -lyngby-ud" onclick="window.open(this.href);return false;

marshmellow
Superliga
Superliga
Indlæg: 661
Tilmeldt: 3. nov 2008, 15:55

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af marshmellow » 11. maj 2011, 07:52

sikke en gang bræk at anvende alle disse statistiske forudsætninger.
så burde man vel også medtage sandsynlighederne for at hold under os indbyrdes spiller uafgjort og dermed kun bidrager med 2 og ikke 3 point i scenariet (sandsanligheden for at randers spiller uafgjort er næsten 50%/kamp

faktum er at en sejr over efb på søndag i praksis sikrer os overlevelsen
at"frede" træneren betyder at fyre træneren inden for de næste tre uger

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9614
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Buzz Killington » 11. maj 2011, 08:01

tommas jensen skrev:Lyngby kan blive sendt ud på en ulovlig aftale. Alle kampe vil være tabt 0 - 3 Hvordan vil stillingen så se ud for de røde ???
http://www.sporten.dk/superligaen/avis- ... -lyngby-ud" onclick="window.open(this.href);return false;
Uden at have regnet på det så = ikke godt. Vi har som et af de eneste hold vundet alle kampe mod dem, så mange af de hold omkring os kommer til at hale ind på os, eller løbe fra os. F.eks. bliver femtepladsen formegentlig uopnåelig da Silkeborg og Horsens begge har sat point til mod dem.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Jacob
Superliga
Superliga
Indlæg: 542
Tilmeldt: 26. okt 2005, 20:34
Geografisk sted: Belgien

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af Jacob » 11. maj 2011, 08:02

tommas jensen skrev:Lyngby kan blive sendt ud på en ulovlig aftale. Alle kampe vil være tabt 0 - 3 Hvordan vil stillingen så se ud for de røde ???
http://www.sporten.dk/superligaen/avis- ... -lyngby-ud" onclick="window.open(this.href);return false;
Det vil være umanerligt skidt for os, da vi er de eneste der har gjort rent bord imod Lyngby. Hvis alle de andre hold får 3 point i de kampemod Lyngby istedet for de faktiske resultater, henter de ca 3-6 point på os i snit. Med andre ord - det kan godt være at der kun er en nedrykningsplads at spille om så, men vi ligger lige omkring den så. :(
Life is good..... AaB is better!

voigt2006
Miniput
Miniput
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28. apr 2008, 13:08

Re: Nedrykningstråden

Indlæg af voigt2006 » 11. maj 2011, 08:06

Ny stilling

Klub Point
1 FC København 74
2 FC Midtjylland 49
3 OB 48
4 Brøndby IF 46
5 Silkeborg 37
6 AC Horsens 35
7 Randers FC 34
8 AaB 34
9 FC Nordsjælland 34
10 SønderjyskE 30
11 Esbjerg fB 28
12 Lyngby 20

Låst