Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3593
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Hovedet » 16. jan 2013, 18:29

Jeg forsøgte blot at perspektivere: Hvis Brøndbys gæld til Spillerforeningen antager karakter af stormen, der blæser klubben omkuld eller dog meget langt tilbage. Hvor meget har AaB så egentlig at stå imod med under en næsten tilsvarende storm? Derfor skal vi, uagtet diverse aversioner mod Brøndby, håbe på så mild en landing som muligt for klubben i forhold til Spillerforeningen, da Brøndbys og AaBs skæbner i denne sammenhæng er nært forbundne.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Køllen I Møllen » 16. jan 2013, 19:19

Hovedet skrev:Jeg forsøgte blot at perspektivere: Hvis Brøndbys gæld til Spillerforeningen antager karakter af stormen, der blæser klubben omkuld eller dog meget langt tilbage. Hvor meget har AaB så egentlig at stå imod med under en næsten tilsvarende storm? Derfor skal vi, uagtet diverse aversioner mod Brøndby, håbe på så mild en landing som muligt for klubben i forhold til Spillerforeningen, da Brøndbys og AaBs skæbner i denne sammenhæng er nært forbundne.
Jeg mener ikke at der foreligger nogen grund til at tro st de to klubbers sag får samme udfald i retten. Ellers havde de vel kørt alle klubbernes sag sammen.

Med andre ord : Fuld storm, tak!
Janteloven eksisterer IKKE!

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3593
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Hovedet » 16. jan 2013, 20:03

Jeg håber så sandelig, du har ret, kære Kølle. Altså i gisningen om, at AaBs sag i Spillerforeningen skulle forholde sig markant anderledes end Brøndbys. Umiddelbart kan jeg ikke se, hvad der skulle pege i den retning. Ellers ville Lynge vel næppe have udtalt sig i retning af, at "vi er bagud 0-8" efter kendelsen i september. Men skal erkende, at jeg ikke ved, hvor hårdt eller blødt AaB rammes i denne sag.

jensemand57
Allstar
Allstar
Indlæg: 2060
Tilmeldt: 12. feb 2008, 21:49

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af jensemand57 » 16. jan 2013, 21:00

Hovedet skrev:Jeg håber så sandelig, du har ret, kære Kølle. Altså i gisningen om, at AaBs sag i Spillerforeningen skulle forholde sig markant anderledes end Brøndbys. Umiddelbart kan jeg ikke se, hvad der skulle pege i den retning. Ellers ville Lynge vel næppe have udtalt sig i retning af, at "vi er bagud 0-8" efter kendelsen i september. Men skal erkende, at jeg ikke ved, hvor hårdt eller blødt AaB rammes i denne sag.
Det er rigtigt svært, at få et overblik over AaBs situation pt i feriepengesagen. Men Lynges udmeldinger angående vores nuværende økonomi, virker som om, at der er styr på sagen fra vores side. Samtidig tror jeg ikke, at Lynge vil have stoppet, hvis der ikke var ro omkring vores økonomi. Men det er selvfølgelig ikke et bevis på AaBs situation, blot et gæt.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3593
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Hovedet » 17. jan 2013, 09:46

Netop - vi befinder os her i gisningernes og spekulationernes verden, om end jeg da også har noteret mig Lynges fortrøstningsfulde udtalelser om AaBs økonomi.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 17. jan 2013, 21:30

For lige at få debatten væk fra feriepenge og tilbage til emnet om, at det er en myte, at dansk fodbold har brug for Brøndby, er her endnu et eksempel, der taler imod påstanden.

I Schweiz var Grasshopper fra Zürich i mange år den dominerende klub. Med 27 mesterskaber er de den suverænt mest vindende foran Servette Geneve (17 mesterskaber), og næsten parallelt med Brøndby havde klubben sin storhedstid fra 1970’erne og frem til 2003. Her blev det til 26 medaljesæt på 33 sæsoner – en medaljehøst, der minder om Brøndbys i dansk fodbold, om end Grasshopper var endnu mere dominerende i Schweiz.

Hvis påstanden om Brøndbys uundværlighed for dansk fodbold er sand, må man formode, at schweizisk fodbold også led skade, da Grasshopper gik ned med flaget. Det gjorde de efter seneste mesterskab for ti år siden. Siden er det blevet til to bronzemedaljer og mange sekundære placeringer. I sidste sæson blev de nummer otte – lige over nedrykningsstregen.

Har den schweiziske liga tabt tilskuere på det? Nej, tværtimod, for siden Grasshoppers seneste mesterskabssæson er tilskuertallet steget fra 7.779 til 12.253 = en vækst på 57 procent!

Er den schweiziske liga blevet svagere internationalt? Nej, Schweiz har bevaret sin position omkring nummer 13-17 på UEFA’s rangliste, og vi har i de senere år blandt andet set FC Basel imponere i Champions League.

Alligevel kan man sikkert godt forestille sig nogle forvirrede schweiziske sportsøkonomer i 2004 sige noget i stil med: ”Vi må håbe, at Grasshopper snart er tilbage i toppen. Schweizisk fodbold har brug for et stærkt Grasshopper!” Men hvis de eller andre havde sagt sådan, havde de altså taget fejl.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af BoT » 21. jan 2013, 14:05

Det er en rigtig fin og troværdig gennemgang, Sulakv., men én ting er tal, noget andet er følelser. Og jeg bliver altså nødt til at gentage mig selv: For ja, det er da pisse-irriterende, at Viasat insisterer på,a t det kun er Brøndby, der er interessant at vise. Men jeg vil til hver en tid hellere spille mod Brøndby end mod Brønshøj. Jeg vil til enhver tid juble højere og mere intenst over en sen udligning mod Brøndby, end et 4-0 mål mod SønderjyskE. Det er for mig langt sjovere at konfrontere og til tider tæske en klub, jeg virkelig hader, end ligegyldige hold som Vestsjælland, Viborg, HB Køge, eller hvem der nu end måtte overtage Brøndbys plads i superligaen.
Og jeg vil mene, at Brøndby er vores hovedfjende - det er dem, der var dominerende i vores opblomstrings-periode i midt-halvfemserne, dem, vi oftest har kæmpet om guldet med, dem, hos hvem vi har haft de måske længste udebane-kompleks, dem, hvis tilskuere oftest har indtaget vores stadion på godt og ondt. Jeg hader Brøndby, og jeg elsker dermed også at vinde over dem. Der er brug for reelle og sande hademodstandere i fodbold, ellers bliver det hele reduceret til - nå ja, kedelige tal det hele!

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1630
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Halil » 21. jan 2013, 16:09

BoT skrev:Det er en rigtig fin og troværdig gennemgang, Sulakv., men én ting er tal, noget andet er følelser. Og jeg bliver altså nødt til at gentage mig selv: For ja, det er da pisse-irriterende, at Viasat insisterer på,a t det kun er Brøndby, der er interessant at vise. Men jeg vil til hver en tid hellere spille mod Brøndby end mod Brønshøj. Jeg vil til enhver tid juble højere og mere intenst over en sen udligning mod Brøndby, end et 4-0 mål mod SønderjyskE. Det er for mig langt sjovere at konfrontere og til tider tæske en klub, jeg virkelig hader, end ligegyldige hold som Vestsjælland, Viborg, HB Køge, eller hvem der nu end måtte overtage Brøndbys plads i superligaen.
Og jeg vil mene, at Brøndby er vores hovedfjende - det er dem, der var dominerende i vores opblomstrings-periode i midt-halvfemserne, dem, vi oftest har kæmpet om guldet med, dem, hos hvem vi har haft de måske længste udebane-kompleks, dem, hvis tilskuere oftest har indtaget vores stadion på godt og ondt. Jeg hader Brøndby, og jeg elsker dermed også at vinde over dem. Der er brug for reelle og sande hademodstandere i fodbold, ellers bliver det hele reduceret til - nå ja, kedelige tal det hele!
Selvom jeg er enig med dig, at det er federe at tæve Broby m.m., så er det vel sagen uvedkommende for en "økonomisk" diskussion angående Brobys "nødvendighed" for suppens popularitet m.m.

Det forplumrer diskussionen, når noget subjektivt bliver hevet ind i en relativt objektiv diskussion.
Uden Synd Ingen Frelse

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 21. jan 2013, 18:36

BoT skrev:Det er en rigtig fin og troværdig gennemgang, Sulakv., men én ting er tal, noget andet er følelser. Og jeg bliver altså nødt til at gentage mig selv: For ja, det er da pisse-irriterende, at Viasat insisterer på,a t det kun er Brøndby, der er interessant at vise. Men jeg vil til hver en tid hellere spille mod Brøndby end mod Brønshøj. Jeg vil til enhver tid juble højere og mere intenst over en sen udligning mod Brøndby, end et 4-0 mål mod SønderjyskE. Det er for mig langt sjovere at konfrontere og til tider tæske en klub, jeg virkelig hader, end ligegyldige hold som Vestsjælland, Viborg, HB Køge, eller hvem der nu end måtte overtage Brøndbys plads i superligaen.
Og jeg vil mene, at Brøndby er vores hovedfjende - det er dem, der var dominerende i vores opblomstrings-periode i midt-halvfemserne, dem, vi oftest har kæmpet om guldet med, dem, hos hvem vi har haft de måske længste udebane-kompleks, dem, hvis tilskuere oftest har indtaget vores stadion på godt og ondt. Jeg hader Brøndby, og jeg elsker dermed også at vinde over dem. Der er brug for reelle og sande hademodstandere i fodbold, ellers bliver det hele reduceret til - nå ja, kedelige tal det hele!
Du har gode pointer og argumenter, og langt hen ad vejen er jeg enig i meget af det, du skriver. Men det ændrer ikke på, at jeg bliver 20 år ældre, hver gang jeg hører nogen sætte lighedstegn mellem Brøndbys nedtur og nedtur for dansk fodbold. Et farvel til Brøndby er ikke lig med alle mulige katostrofer for dansk fodbold og superligaen. Mange eksempler fra udlandet viser det modsatte. Så når såkaldte eksperter påstår, at Brøndbys nedtur også er en nedtur for AaB, AGF og OB, skylder de at forklare, hvorfor det samme fænomen ikke har gjort sig gældende i andre lande.

Men de har det så afsindig let, disse selvbestaltede eksperter, som får lov til at fyre letkøbte påstande og konklusioner af, uden at nogen bare gør et minimalt forsøg på at forholde sig kritisk til det. Og der kommer til at flyve grønne grise på himlen over Brøndby Stadion, før nogen gør sig den ulejlighed at bede om noget, der ligner dokumentation for påstandene. Når Troels Troelsen og hans ligesindede udtaler sig om Brøndby, er der tale om rendyrket mikrofonholderi. Det er jo nærmest pinligt, at det kan lade sig gøre i en oplyst tidsalder som vores.

Angående hadet til Brøndby, som jo er et lidt andet tema end myten om, at Brøndby trækker dansk fodbold med i sit fald. Ja, på en eller anden bizar måde kan man da sikkert komme til at savne at hade Brøndby, hvis de går konkurs. I hvert fald kan man savne glæden over at se dem tabe. Jeg er dog ikke så nervøs ved tanken. Hvis OB eller (især) AGF træder et skridt opad på rangstigen, er jeg sikker på, at kampene mod dem vil kunne få den samme rivalisering som før i tiden. Engang var AaB-AGF en jysk klassiker, der kunne koges suppe på i hele ugen op til kampen. Men især takket være Viasats skandaløse mishandling af dansk fodbold er AaB-AGF nu reduceret til et ganske almindeligt opgør i Superligaen helt uden hype og foromtale. Det kan der hurtigt laves om på, hvis Brøndby forsvinder.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af BoT » 21. jan 2013, 22:39

Det var bestemt ikke min mening at forplumre debatten eller sætte spørgsmålstegn ved dine glimrende påstande, sulakvelidze. Jeg ville blot nuancere det syn, som mange herinde (ikke nødvendigvis i denne tråd) har til en potentiel konkurs/nedrykning for Brøndby. Jeg er enig i, at det ikke ville betyde noget for AaB som klub, men for mig som rivaliserende fan vil det være et stort tab!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af sulakvelidze » 22. jan 2013, 17:13

BoT skrev:Det var bestemt ikke min mening at forplumre debatten eller sætte spørgsmålstegn ved dine glimrende påstande, sulakvelidze. Jeg ville blot nuancere det syn, som mange herinde (ikke nødvendigvis i denne tråd) har til en potentiel konkurs/nedrykning for Brøndby. Jeg er enig i, at det ikke ville betyde noget for AaB som klub, men for mig som rivaliserende fan vil det være et stort tab!
Helt ok, og som sagt kan jeg godt følge dine argumenter et stykke af vejen . Men måske kan du søge trøst i, at en Brøndby-konkurs jo ikke er lige med et evigt farvel til hadeholdet. De skal jo nok vende tilbage efter en tur op igennem rækkerne. Desværre. :)

Brugeravatar
Meelsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:40
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Meelsen » 24. jan 2013, 10:34

Jeg ved ikke hvor meget man skal ligge i dette rygte og artiklen giver ikke rigtig nogen legitim grund til at decideret tro på at situationen forholder sig således, men I får den sku' alligevel..

http://www.denfri.dk/2013/01/dbu-er-int ... y-stadion/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bliv medlem af Vesttribunen på Facebook: http://www.facebook.com/Vesttribunen - Fællesskab, udebaneture, merchandise og meget mere!

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Mr. Larsen » 24. jan 2013, 10:38

Meelsen skrev:Jeg ved ikke hvor meget man skal ligge i dette rygte og artiklen giver ikke rigtig noget legitim grund til at decideret tro på at situationen forholder sig således, men I får den sku' alligevel..

http://www.denfri.dk/2013/01/dbu-er-int ... y-stadion/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kvalmende hvis DBU går ind og redder deres røv, men det bekræfter jo bare at DBU altid har haft en svaghed for Brøndby.
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Fabbe » 24. jan 2013, 11:41

Hvis DBU gør det, vil det ikke være for at redde bundby. fck mister enorme indtægter og bundby skal leje sig ind i DBU's arena - ikke omvendt. Det vil samlet set kunne stække københavnermagten i dansk fodbold, så jeg er egentlig meget positiv, selv om prisen kunne blive, at bundby overlever. Det overlever vi nok.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1630
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Halil » 24. jan 2013, 11:44

http://www.bt.dk/node/265139/print" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan så undre sig over, hvorfor DBU ikke købte Parken tilbage i 1998.

Nå ja - inkompetence...
Uden Synd Ingen Frelse

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Fabbe » 24. jan 2013, 11:50

Halil skrev:http://www.bt.dk/node/265139/print

Man kan så undre sig over, hvorfor DBU ikke købte Parken tilbage i 1998.

Nå ja - inkompetence...
Senere kom det jo frem, at køberen var forpligtet til en ombygning af den gamle hovedtribune fra midten af 1950'erne, som i den ombyggede Parken blev til D-tribunen bag det ene mål. Det var medvirkende til, at flemming østergaards undergang og PSE's tur i tovene. I lang tid var det godt Don Ø-spin, at han havde købt Parken til vanvittig spotpris, men det var reelt ikke sandt. Parken blev snarere købt lige så dyrt, som anlægget er.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1630
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Halil » 24. jan 2013, 12:23

Fabbe skrev:
Halil skrev:http://www.bt.dk/node/265139/print

Man kan så undre sig over, hvorfor DBU ikke købte Parken tilbage i 1998.

Nå ja - inkompetence...
Senere kom det jo frem, at køberen var forpligtet til en ombygning af den gamle hovedtribune fra midten af 1950'erne, som i den ombyggede Parken blev til D-tribunen bag det ene mål. Det var medvirkende til, at flemming østergaards undergang og PSE's tur i tovene. I lang tid var det godt Don Ø-spin, at han havde købt Parken til vanvittig spotpris, men det var reelt ikke sandt. Parken blev snarere købt lige så dyrt, som anlægget er.
Hmm, jeg tvivler ærlig talt på, at en tvungen investering i den tribunen var en af hovedårsagerne til det gik så skidt.

Det var snarere diverse ejendomsspekulationer.

Samtidigt ville det være langt mere naturligt for DBU, at købe det Parken med dens beliggenhed og historie m.m. end et i fucking Broby.
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Provst i Brovst » 24. jan 2013, 14:13

Halil skrev:http://www.bt.dk/node/265139/print

Man kan så undre sig over, hvorfor DBU ikke købte Parken tilbage i 1998.

Nå ja - inkompetence...
"Jeg ville godt have købt Parken for de cirka 140 millioner, som var FCKs pris. Vi fik tidligere et tilbud fra Gefion, men da var prisen godt det dobbelte, og det ville have været umuligt for vores forbund at forrente," siger Jim Stjerne Hansen.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1630
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Halil » 24. jan 2013, 15:40

Provst i Brovst skrev:
Halil skrev:http://www.bt.dk/node/265139/print

Man kan så undre sig over, hvorfor DBU ikke købte Parken tilbage i 1998.

Nå ja - inkompetence...
"Jeg ville godt have købt Parken for de cirka 140 millioner, som var FCKs pris. Vi fik tidligere et tilbud fra Gefion, men da var prisen godt det dobbelte, og det ville have været umuligt for vores forbund at forrente," siger Jim Stjerne Hansen.
Meget præcist.

Inkompetence.

Var DBU lidt oppe på mærkerne ville det nok også have været muligt for dem, at købe Parken for de cirka 140 mio. Det var de selvfølgelig ikke.
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Myten om, at dansk fodbold har brug for Brøndby

Indlæg af Provst i Brovst » 24. jan 2013, 20:24

Halil skrev:
Provst i Brovst skrev:
Halil skrev:http://www.bt.dk/node/265139/print

Man kan så undre sig over, hvorfor DBU ikke købte Parken tilbage i 1998.

Nå ja - inkompetence...
"Jeg ville godt have købt Parken for de cirka 140 millioner, som var FCKs pris. Vi fik tidligere et tilbud fra Gefion, men da var prisen godt det dobbelte, og det ville have været umuligt for vores forbund at forrente," siger Jim Stjerne Hansen.
Meget præcist.

Inkompetence.

Var DBU lidt oppe på mærkerne ville det nok også have været muligt for dem, at købe Parken for de cirka 140 mio. Det var de selvfølgelig ikke.
Nu er det ikke fordi jeg skal forsvare DBU men det er useriøst at forhandle med bestyreren af Balticas konkursbo, der har en pris til sin ven Flemming Østergaard og en anden pris for alle andre. Jeg mener ikke man kan forhandle på de præmisser og det mente DBU tydeligvis heller ikke. Det hjælper altid at have gode forbindelser og det havde Flemming Østergaard til overflod i dette tilfælde.
http://www.bt.dk/node/696273/print" onclick="window.open(this.href);return false;
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Låst