Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Viva i cazzi rossi
1. div
1. div
Indlæg: 287
Tilmeldt: 16. okt 2012, 09:58
Favoritspiller: Lasse Nielsen

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Viva i cazzi rossi » 18. sep 2014, 18:07

Provst i Brovst skrev:
Yankee skrev:
Provst i Brovst skrev: Det er helt absurd at diskutere om det er lettere at score på straffe end i åbent spil.
Hvorfor? Det ville klæde dig at droppe den hånlige attitude og prøve at argumentere.
Siger du som begyndte at skive om ikke reelle mål.

Men hvis du virkelig skal have at vide på skrift hvorfor et straffespark er lettere at score på, så er det fordi straffesparket skal tages fra straffesparksmærket. Den forsvarende målmand skal forblive på mållinjen mellem målstængerne med front mod sparkeren, indtil sparket er taget. Øvrige spillere skal befinde sig på banen uden for straffesparksfeltet, bag straffesparksmærket og mindst 9,15 m fra straffesparksmærket.

Her kan du se en situation med et straffespark, bemærk spilleren uhindret får lov til at afslutte af andre markspillere samt målmandensplacering på mållinjen, samt straffesparksmærkets placering lige ud foran målet.
Billede

Så derfor er det lettere at score på straffespark. Spilleren får lov til at skyde på mål, lige foran målet, uden andre spillere må forsøge at forhindre ham i at score, før han har rørt bolden.

Statistisk set scores der på 85%af straffespark der rammer målet. Straffespark tilkendes desuden af en dommer, derfor er det ikke en chance som alle andre. Hvem der får lov til at sparke straffesparket afgøres af det hold straffesparket tilkendes. Spilleren der udfører straffesparket behøver slet ikke at have været involveret i situationen, det kunne være målmanden der sparker straffesparket.

Sådan forløber en normal spilsituation ikke, men det er du klar over, ligesom du også er klar over hvordan et straffespark udføres. Deraf det absurde!
Jeg elsker denne side

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10714
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af jonas386 » 18. sep 2014, 18:18

Yankee skrev:Pointen er i hvert fald, at jeg synes det er rigtig flot at Nicklas så hurtigt har fundet ind på holdet i en helt ny taktisk rolle og samtidig har fået lavet 3 mål i 7 kampe.
Undskyld, men den køber jeg altså ikke. Som Provsten helt rigtigt siger så er et straffespark ikke at sammenligne med et almindeligt mål, og selvom det er rart at have en sikker skytte, så skal man som angriber også gerne kunne noget mere end "blot" at sparke et straffespark. Cornelius er i samme situation som Helenius, 3 mål i 7 kampe, heraf 2 på straffe. Skulle de 2 nå lad os sige 13 mål hver og begge har scoret 10 på straffe, så vil jeg, uanset antallet af mål, mene det er skuffende for en angriber der skal forestille at være en af de store offensive profiler. Selvfølgelig tæller et straffe på lige fod med alle andre mål, men hvis ikke Helenius havde sparket de bolde ind så tør jeg næsten garantere en anden havde gjort det. Hvorimod de mål som Helenius scorede sidst han var her imod Horsens, Lyngby eller FCM (når jeg husker de mest spektakulære), så er jeg rimelig overbevist om det ville være de færreste spillere i ligaen der kunne have gjort det samme.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af thomasjn » 18. sep 2014, 19:22

Yankee skrev:Pointen er i hvertfald, at jeg synes det er rigtig flot at Nicklas så hurtigt har fundet ind på holdet i en helt ny taktisk rolle og samtidig har fået lavet 3 mål i 7 kampe.
Hvad bygger du på, at Helenius skulle have fundet ind på holdet og fundet sin nye rolle? For mig at se virker han nærmest malplaceret på det hold og uanset tilvænning vil det klæde ham med noget mere vilje, energi og bevægelighed. Det er fint han scorer på straffespark, men det ændrer ikke på, at Helenius har store spille- og formmæssige problemer og nok er den ringeste i vores startopstilling udover alle vores skiftende højrekanter, som aldrig bliver spillet ind på holdet og derfor er ustabile. Fan af Helenius eller ej kan man ikke komme uden om, at han i det etablerede spil/opspillet er en klods om benet. Han placerer sig dårligt, tager ingen/forkerte løb og kommer sjældent til chancer.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Køllen I Møllen » 18. sep 2014, 19:54

Yankee skrev:
Køllen I Møllen skrev:Et straffespark er et reelt mål men det tæller bare (uanset man vil det eller ej) ikke 100% det samme som et "almindeligt mål" i bedømmelsen af en angriber.
Sådan er det bare - uanset hvad jeg har af holdninger og argumenter? Arh, come on.

Pointen er i hvert fald, at jeg synes det er rigtig flot at Nicklas så hurtigt har fundet ind på holdet i en helt ny taktisk rolle og samtidig har fået lavet 3 mål i 7 kampe.
Okay, indrømmer at det var arrogant formuleret. Men jeg tror simpelthen ikke på at du ikke er (en smule) enig! Og der var jeg så arrogant igen :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af thomasjn » 19. sep 2014, 07:53

Vi skal have tilført 4 ting til truppen, hvoraf de tre ikke kan vente til vintervinduet.

- Mod
- Vilje
- Modenhed

Derudover skal vi simpelthen have en ny højre kant og også gerne en afløser for KEP (sker næppe så længe Kent er træner).

Derudover bør vi undersøge om der er garanti på Ene og Helenius og få dem sendt retur til deres respektive bænke i vinterpausen og se om vi kan få nogle sultne spillere der er i form i stedet.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Søgaard » 19. sep 2014, 08:18

Hold nu op. Ene spiller en god kamp i går og mangler nu bare noget skarphed. Højre kant, der skal vi bare til at bruge en spiller stabilt og aå må man æde de udsving der er i et stykke tid i starten..

Og Helenius. Ja, han skuffer også mig - men det hjælper ikke, at alle omkring ham har svinget voldsomt i kvalitet. Ham skal tage sig sammen, så tror jeg stadig han kan finde niveau og rytme.

KEP - enig. Vi har brug for en rutineret kerne og den magter han bare ikke at være en del af. Han går aldrig forrest. Blunder hele tiden i bagkæden. Vil gå så langt som til at sammenligne ham med Zanka. Arrogant, lavt bundniveau, præsterer kun hver 10. kamp. Han spillede virkelig lækkert i foråret, og lignede en der var modnet og færdig med de udsving og den attitude - men nu er vi tilbage.
Aalborg BK 1885!

Remark
1. div
1. div
Indlæg: 398
Tilmeldt: 19. feb 2009, 11:35
Geografisk sted: Amager

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Remark » 19. sep 2014, 08:56

Hvis der er penge til at forstærke truppen, og vi skal altså huske, at AaB stadig ikke har balance på driften med en midterplacering, så må det være forsvaret.

Holder meget af KEPs attitude, men det svære skridt op til europæisk niveau har han ikke. Han bliver alt for mange gange fanget i ubalance. Vi har haft tradition for spillere som Wæhler, Sareenpaa og Matovac, som rykkede AaBs forsvarsspil og organisation op. Jeg ville kigge efter sådan en mand, som kan blæse en midterskilning på backs og midtbane, hvis de ikke leverer.

Så en kontrolleret satsning på en spiller med internationalt niveau vil være godt.

Med den lange svensker tilbage til foråret, er vi angrebsmæssigt godt dækket ind.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3600
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Hovedet » 19. sep 2014, 09:21

Remark skrev:Hvis der er penge til at forstærke truppen, og vi skal altså huske, at AaB stadig ikke har balance på driften med en midterplacering, så må det være forsvaret.

Holder meget af KEPs attitude, men det svære skridt op til europæisk niveau har han ikke. Han bliver alt for mange gange fanget i ubalance. Vi har haft tradition for spillere som Wæhler, Sareenpaa og Matovac, som rykkede AaBs forsvarsspil og organisation op. Jeg ville kigge efter sådan en mand, som kan blæse en midterskilning på backs og midtbane, hvis de ikke leverer.

Så en kontrolleret satsning på en spiller med internationalt niveau vil være godt.

Med den lange svensker tilbage til foråret, er vi angrebsmæssigt godt dækket ind.
Selvfølgelig er der penge til forstærkninger. Klubben regner med overskud i størrelsesordenen 40 til 50 millioner kr. i år, og egenkapitalen er mindst 90 millioner ved årets udgang. Vi skal bort fra den afviklingstankegang, der af bitter nød har kendetegnet AaB siden 2010 og udvikle forståelse for, at økonomisk ansvarlighed også indebærer investeringer i spillertruppen. Der kan være virkelig mange millioner at tabe i TV-penge, sponsor- og entreindtægter på at have for mange spillere, der ikke præsterer.

Det kan være svært ikke at lade sig helt styre af gårsdagens katastrofe, men helt overordnet set har AaBs problem i denne sæson været en impotent offensiv midtbane. Her burde AaB i mine øjne have reageret inden 1. september.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af BoT » 22. sep 2014, 13:38

Muligvis er der penge til at hente forstærkninger, men spørgsmålet er mere, om der er vilje til at hente forstærkninger. Både i forhold til en overordnet strategi om, hvad vi bruger vores penge til - og her tvivler jeg på, 1. prioritet er et løft af spillerbudgettet - især taget i betragtning, at UEFA-pengene må anses som et engangsbeløb, der derfor ikke retfærdiggør et permanent løftet spillerbudget.

Desuden kan man vel med rette argumentere for, at truppe faktisk på papiret er tæt på at være komplet. Vi råder over et passende antal spillere (26), der dækker pladserne på banen fint. Truppen er fint harmoneret i forhold til alder og rutine, og vi har set, at vi desuden råder over flere spillere, der er i stand til at præstere på ypperste superliga-niveau.

Vores problem lige for tiden er, at vi er ret hårdt ramt af skader og manglende form. Årsagen til skaderne kan selvfølgelig komme af forkert træning eller dårlig pleje, men jeg hælder nu til, at vi har været lidt mere uheldige, end vi andre gange har været - både i forhold til antal og i forhold til, hvem skaderne rammer.

I forhold til manglende form hentyder jeg naturligvis til Helenius og Enevoldsen (+Rasmus Jönsson, som dog også er i skadeskategorien, men næppe er i topform inden jul). Altså 3 af vores nyindkøb her i sommer. Det kan man så vælge at kritisere ud fra det argument, at man have truppen 100% klar til premieren. Hvilket ikke vil være en helt uretfærdig indvendning. Jeg vil dog vælge at forsvare Allan Gaardes prioritering ud fra den forventning, at alle tre spillere må formodes at komme tilbage og virkelig gøre en forskel, når de kommer i ordentlig form - og at vi aldrig ville kunne hente spillere i topform på samme niveau, som de tre potentielt har. Derfor er den langsigtede satsning på de tre i mine øjne helt i orden, men vi må jo samtidig erkende, at det på kort sigt har kostet dyrt, fordi vi samtidig er ramt af skader hos de spillere, der skulle have spillet indtil de andre kom i form (Thomsen (som først nu i form), Spalvis og Ahlmann).

Jeg tror derfor, at man overordnet er tilfreds med truppens nuværende udformning, og at der højest hentes en enkelt spiller i vinterpausen - og det kun, hvis der kommer en mulighed, der er for god at sige nej til.

Jeg har i øvrigt sparket to straffespark i min lange fodboldkarriere og brændt dem begge. Så straffespark er langt sværere at score på, end fx de ca 10 hjørnespark, jeg i stedet har scoret på. (altså ikke direkte!).

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3600
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Hovedet » 22. sep 2014, 14:43

Vi har i mine øjne heller ikke behov for at gå ud at købe til højre og venstre, som vi ser FCK og Brøndby gøre det. En sådan indkøbspolitik er præget af desperation og evig jagt på den hurtige gevinst med manglende kontinuitet til følge.

Det er naturligvis også korrekt, at indtægten fra Europa i princippet er engangsindtægt - og under alle omstændigheder bliver en engangsindtægt, såfremt AaB ensidigt lader sig styre af nøjsomhedstankegang, hvor klubbens eneste raison d´etre er balance mellem indtægter og udgifter med uinteressante sportslige resultater til følge.

Vi skal tilstræbe en situation, hvor vi tilhører Superligaens top 5 mht. spillerbudget. Vi må hjertens gerne fortsætte med at levere en superduper - sæson hvert 7. år - vel at mærke uden at de 6 mellemliggende bliver ren ørkenvandring.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Elscorpio » 22. sep 2014, 15:44

Mit ønske er ikke nye spillere til næste transfervindue, men en forlængelse af kontrakterne til vinter med dem der overordnet set over hele den her kommende efterårssæson har spillet over niveau. Hvis Nikolaj Thomsen kommer op på samme niveau som sidste sæson, vil han være den første jeg synes vi skal overtale til en kontraktforlængelse.

Synes det er fint vi ikke gør som FCK og Brøndby og bare køber 10 nye spillere fordi der er penge i budgettet til det.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3600
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Hovedet » 22. sep 2014, 21:45

Elscorpio skrev:Mit ønske er ikke nye spillere til næste transfervindue, men en forlængelse af kontrakterne til vinter med dem der overordnet set over hele den her kommende efterårssæson har spillet over niveau. Hvis Nikolaj Thomsen kommer op på samme niveau som sidste sæson, vil han være den første jeg synes vi skal overtale til en kontraktforlængelse.

Synes det er fint vi ikke gør som FCK og Brøndby og bare køber 10 nye spillere fordi der er penge i budgettet til det.
Vi kommer i mine øjne ikke uden om at hente et par etablerede klassespillere (skadesfri og i ordentlig form) i vinterhalvåret, hvis vi skal ende i top 4. Vi har midlerne til at gøre det, og vi skal være opmærksomme på, at det økonomiske tab ved at stille op med et middelmådigt hold kan være betydeligt større end omkostningen ved at hente gode spillere.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2877
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Eksil » 22. sep 2014, 21:54

Hovedet skrev:
Elscorpio skrev:Mit ønske er ikke nye spillere til næste transfervindue, men en forlængelse af kontrakterne til vinter med dem der overordnet set over hele den her kommende efterårssæson har spillet over niveau. Hvis Nikolaj Thomsen kommer op på samme niveau som sidste sæson, vil han være den første jeg synes vi skal overtale til en kontraktforlængelse.

Synes det er fint vi ikke gør som FCK og Brøndby og bare køber 10 nye spillere fordi der er penge i budgettet til det.
Vi kommer i mine øjne ikke uden om at hente et par etablerede klassespillere (skadesfri og i ordentlig form) i vinterhalvåret, hvis vi skal ende i top 4. Vi har midlerne til at gøre det, og vi skal være opmærksomme på, at det økonomiske tab ved at stille op med et middelmådigt hold kan være betydeligt større end omkostningen ved at hente gode spillere.
Du overser de økonomiske tabt der er i at hente klassespillere (5-10 mio kr + alt det andet) og så alligevel ende midt i tabellen, bare se Brøndby der gør netop det og taber 50 mio om året på driften. AaB har prøvet at række ud efter stjernerne og falde ned i et stort sort hul på grund af det. Det er røvsygt at tabe til Slagelse, men man må ikke sætte økonomien over styr på grund af det. Du kan bare se til Vejle for at se hvad den strategi kan medføre.

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 969
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Rams » 23. sep 2014, 10:01

Går Vejle konkurs om en uge, så vil det være oplagt at hente Neftali ind som den spillende forsvarer ved siden af Thelander og udvise rettidig omhu og hente en kvalitetskeeper, som Kristian Fæste ind til fremtiden (han er pt. skadet)-
In verbis simus faciles

jayC
Superliga
Superliga
Indlæg: 672
Tilmeldt: 23. jun 2009, 22:39

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af jayC » 26. sep 2014, 18:16

Nu der er kommet lidt penge i kassen, ville jeg gerne se en Emil Larsen i AaB.. En spiller som ham, kunne udfylde pladsen for Kusk - en plads som Enevoldsen ikke har kunne formå.. Det er drømmetænkning, som nok ikke kommer til at ske.. Men et ønske af en spiller fra en høj hylde ! :)
AaB - nu, i morgen & altid! :)

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af frederikshavneren » 28. sep 2014, 17:45

I Sverige har det 19 årige stortalent Simon Gustafson kontraktudløb til vinter. Han er venstre fodet og er en teknisk stærk spiller. Han kan spille bag en enlig angriber, på den offensive midtbane eller på højrekanten. Han kan sagtens spille på den problematiske højre kant, han har mange af de samme kvaliteter som Kusk. Alternativt kan han danne angrebs duo med Helenius/AK/RJ. Centralt er han langt bedre end Risgård.

Større klubber rører på sig, men han har udtalt at det måske vil være fornuftigt f.eks. ikke at tage til Italien. Hvis nu Martin Ericsson taler godt om AaB vil det være et scoop hvis Gaarde kan hente Simon Gustafson.

Ved godt at jeg har nævnt ham et par gange før, men der er tale om en ung spiller med et stort potentiale.

Brugeravatar
Henriksen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:47
Favoritspiller: Thomas Müller
Geografisk sted: På tønden

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Henriksen » 28. sep 2014, 20:11

Ifølge en bekendt jeg har på Vestegnen, så verserer der adskillige rygter på de kanter om, at den tidl. Brøndby-spiller Jens Stryger Larsen (Austria Wien) skulle være en kommende AaB-spiller....

Da ikke lige et transfer-rygte der er nået ret meget herop?
Madsen er Jesus og Høghen han er Gud...

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af frederikshavneren » 28. sep 2014, 20:20

Henriksen skrev:Ifølge en bekendt jeg har på Vestegnen, så verserer der adskillige rygter på de kanter om, at den tidl. Brøndby-spiller Jens Stryger Larsen (Austria Wien) skulle være en kommende AaB-spiller....

Da ikke lige et transfer-rygte der er nået ret meget herop?
Overraskende hvis det er sandt. Så sent som for et par dage siden læste jeg en artikel hvor Stryger udtalte, at han var meget tilfreds med opholdet i Austria Wien. Det kan selvfølgelig være spin, det ved jeg ikke.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14773
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af Hanga » 28. sep 2014, 20:21

Henriksen skrev:Ifølge en bekendt jeg har på Vestegnen, så verserer der adskillige rygter på de kanter om, at den tidl. Brøndby-spiller Jens Stryger Larsen (Austria Wien) skulle være en kommende AaB-spiller....

Da ikke lige et transfer-rygte der er nået ret meget herop?
Vil du virkelig stå ved, at du er ven fra pestegnen ? ;)

Det vil være et ret mærkeligt tidspunkt at lukke en transfer. Der er lang tid til vintervinduet og vi har allerede hentet Gorter, så vi er egentlig pænt dækket på venstresiden. Så skal man være fordi man tænker på ham som højre midt i stedet?

Edit: Jeg kan se, at han først skiftede til Austria Wien i juni, og det er altså en 4-årig aftale. Hvad skulle have fået hans situation til at ændre sig så drastisk på få måneder?
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Transferønsker vol. 18 (Vintervinduet 2015)

Indlæg af thomasjn » 28. sep 2014, 20:28

Mener at kunne huske, at Kent var ret begejstret for Jens Stryger dengang han prøvede kræfter med Cirkus Brøndby. Forstår dog ikke hvis Stryger allerede vil hjem, det er jo ikke længere siden end i sommer i han skiftede.

Om det er en spiller vi kan bruge er jeg lidt betænkelig ved. Vi har Dalle og Paddy til højre back og synes ikke vi skal hente en højre benet til at spille venstre back. I vores system vil han vel i lighed med FCNs egne sig bedst til backen. Selvfølgelig kan vi ikke hente Kusk nr. 2, men så hellere en med kvaliteter ala. Kusk, Lucas, Uffe Bech eller Rasmus Falk f.eks. Han ville self. være bedre end Børsting, Bruhn, Thrane og evt. Ene afhængigt af formen, men så hellere en anden type. Som backup ville han derimod være en god type at have.

Låst