Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Læs med i gamle tråde om kampe, AaB, transfers, etc. Skriv til Debatjuntaen hvis der er tråde du mener bare MÅ foreviges.
Låst
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Yankee » 3. dec 2015, 08:26

Gamen skrev:
Økonomi er da en væsentlig forudsætning for at kunne udvikle og fastholde spillere.
Præcis. Og når økonomien så er bedre i Superligaen end i Allsvenskan, hvor tror du så der findes flest gode spillere?

Gamen skrev: Hvis vores liga er så meget bedre burde det også udmønte sig i flere gruppespil, hvor man naturligvis optjener flere koefficientpoint end det er tilfældet i kval-runderne. Men vi er altså dårligere end Sverige over de seneste 5 år.

Hvordan vil du ellers måle det indbyrdes styrkeforhold?
Jeg vil måle styrkeforholdet på antal gruppespil, som vist i min forrige post.

degn
1. div
1. div
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11. dec 2007, 19:35
Geografisk sted: nordjylland

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af degn » 3. dec 2015, 09:34

Skulle det skrækkelige ske at vi sælger Spalvis i vintervinduet, tror jeg at Mayron George fra Hobro kunne være en god erstatning. Med de rigtige medspillere og træning, tror jeg han kunne blive et monster.

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 969
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Rams » 3. dec 2015, 09:38

Uanset, hvordan du vender og drejer det er der sket en positiv trendvending i svensk fodbold, mens tendensen er stagnation i DK.

Med Hammarbys oprykning er snittet nu ca. 10000 tilskuere til hver Allsvenskan-kamp. Det gør produktet interessant for sponsorer, så selvfølgelig vil der flyde penge til ligaen. I DK er vores flagskib FCK stagneret. Det kan direkte måles på tribunesponsorerne i Parken (TeliaArena), hvor Coca-Cola er byttet ud med Jyske Bank og Sportsmaster. Superligaen er i øjeblikket delt op i "næring-efter-tæring" hold, som AaB, SønderJyskE og Hobro m.fl. og så klubber, der er afhængige af sugar daddys som BIF og FCM. FCM har brugt nogle af pengene på fornuftige spillere, mens BIF har købt "has-beens" som Agger, Kahlenberg og Elmander samtidig med, at klubben har skyllet årgang på årgang af talenter ud i lokummet.

Ift. økonomi er det også en kraftig indikation på lønningsniveauet, at spillere som Rieks og Albæk har valgt svensk fodbold fremfor AGF, Esbjerg eller OB, hvor spillere på det niveau tidligere var havnet.

Ift. det sportslige niveau har du selvfølgelig ret i, at DK har været det skandinaviske flagskib i de sidste ti år. Om fem år er jeg knap så sikker på DK dominans. Der er det min fornemmelse, at klubber som Malmø, Gøteborg, Rosenborg, Molde og måske Djurgården/AIK vil være helt på niveau med FCM, FCK, AaB og BIF. Det er selvfølgelig et spørgsmål om tro. I øvrigt er jeg meget forundret over, at du i den grad ser ned på det taktiske niveau i Sverige - og dermed svenske trænere. Jeg kan komme på op til flere svenske trænere, der har haft stor succes i udlandet, mens det kniber noget mere med danske trænere i udlandet. Det ser snarere ud til, at de danske trænere foretrækker fætter-kusine festen herhjemme.
In verbis simus faciles

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Pastorius » 3. dec 2015, 09:59

Rams skrev:Det ser snarere ud til, at de danske trænere foretrækker fætter-kusine festen herhjemme.
Det er vel snarere den eneste fest de bliver inviteret til, og undtagelserne har ikke rigtig klaret sig godt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Yankee » 3. dec 2015, 10:53

Rams skrev:Uanset, hvordan du vender og drejer det er der sket en positiv trendvending i svensk fodbold, mens tendensen er stagnation i DK.

Med Hammarbys oprykning er snittet nu ca. 10000 tilskuere til hver Allsvenskan-kamp. Det gør produktet interessant for sponsorer, så selvfølgelig vil der flyde penge til ligaen. I DK er vores flagskib FCK stagneret. Det kan direkte måles på tribunesponsorerne i Parken (TeliaArena), hvor Coca-Cola er byttet ud med Jyske Bank og Sportsmaster. Superligaen er i øjeblikket delt op i "næring-efter-tæring" hold, som AaB, SønderJyskE og Hobro m.fl. og så klubber, der er afhængige af sugar daddys som BIF og FCM. FCM har brugt nogle af pengene på fornuftige spillere, mens BIF har købt "has-beens" som Agger, Kahlenberg og Elmander samtidig med, at klubben har skyllet årgang på årgang af talenter ud i lokummet.

Ift. økonomi er det også en kraftig indikation på lønningsniveauet, at spillere som Rieks og Albæk har valgt svensk fodbold fremfor AGF, Esbjerg eller OB, hvor spillere på det niveau tidligere var havnet.

Ift. det sportslige niveau har du selvfølgelig ret i, at DK har været det skandinaviske flagskib i de sidste ti år. Om fem år er jeg knap så sikker på DK dominans. Der er det min fornemmelse, at klubber som Malmø, Gøteborg, Rosenborg, Molde og måske Djurgården/AIK vil være helt på niveau med FCM, FCK, AaB og BIF. Det er selvfølgelig et spørgsmål om tro. I øvrigt er jeg meget forundret over, at du i den grad ser ned på det taktiske niveau i Sverige - og dermed svenske trænere. Jeg kan komme på op til flere svenske trænere, der har haft stor succes i udlandet, mens det kniber noget mere med danske trænere i udlandet. Det ser snarere ud til, at de danske trænere foretrækker fætter-kusine festen herhjemme.
Det taktiske niveau i Sverige er efter min mening ubetinget dårligere end Danmark. Næsten alle hold spiller en flad 4-4-2 og deres eneste angrebsåbning er lange bolde til duel eller i bagrummet på modstanderens backs. Der er ingen hold, der for alvor prøver at dominere kampene - det er hele tiden reaktiv fodbold.

Du kan også se det når svenske ungdomshold møder de danske. De danske hold har altid 60-70 pct. boldbesiddelse. Det havde Danmark også i begge play-off-kampene for nyligt - og selvom det ikke gav os sejren, så siger det noget om hvilke spillere, man uddanner. Svenske spillere har haft langt færre timer på græs end danske og de er generelt ikke uddannet til pasningsspil i højt tempo. Det synes jeg man skal være opmærksom på når man snakker transferemner til et boldbesiddende hold som AaB.

Gamen

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Gamen » 3. dec 2015, 12:53

Yankee skrev:
Det taktiske niveau i Sverige er efter min mening ubetinget dårligere end Danmark. Næsten alle hold spiller en flad 4-4-2 og deres eneste angrebsåbning er lange bolde til duel eller i bagrummet på modstanderens backs. Der er ingen hold, der for alvor prøver at dominere kampene - det er hele tiden reaktiv fodbold.

Du kan også se det når svenske ungdomshold møder de danske. De danske hold har altid 60-70 pct. boldbesiddelse. Det havde Danmark også i begge play-off-kampene for nyligt - og selvom det ikke gav os sejren, så siger det noget om hvilke spillere, man uddanner. Svenske spillere har haft langt færre timer på græs end danske og de er generelt ikke uddannet til pasningsspil i højt tempo. Det synes jeg man skal være opmærksom på når man snakker transferemner til et boldbesiddende hold som AaB.
Det passer altså ikke, Yankee.

Du skal desuden være opmærksom på, at der altså er væsentlig forskel på udgangsformation og angrebsformation. Rigtig mange hold stiller jo som udgangspunkt i en 4-4-2, som ændres når man er i boldbesiddelse.
Häcken har spillet udpræget 4-3-3 denne sæson. AIK har spillet 4-3-3 i mange kampe denne sæson, med Goitom som falder ned og to spillere der løber dybt.
Norrköping har spillet en form for 4-3-2-1, hvor Traustason og Nyman har ligget lige bag Kujovic.
Malmö med en 4-2-3-1 med ligeså angribende backs som os.

Elfsborg dominerer deres kampe hjemme, IFK Göteborg har gjort det i stort set alle deres hjemmekampe. AIK har hamret mål ind på hjemmebane, og spillet overfaldsfodbold, hvor de i angreb ofte ændrer trækker den ene back op som permanent midtbane, så det bliver en 3-4-3.

Det nytter ikke at knytte sig til myterne, når virkeligheden ser anderledes ud. Jeg er helt enig med dig i, at flere af de store derbys har manglet spillemæssig kvalitet, men det mangler Brøndby-FCK ved gud også.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Yankee » 3. dec 2015, 12:58

Gamen skrev:
Det passer altså ikke, Yankee.

Du skal desuden være opmærksom på, at der altså er væsentlig forskel på udgangsformation og angrebsformation. Rigtig mange hold stiller jo som udgangspunkt i en 4-4-2, som ændres når man er i boldbesiddelse.
Häcken har spillet udpræget 4-3-3 denne sæson. AIK har spillet 4-3-3 i mange kampe denne sæson, med Goitom som falder ned og to spillere der løber dybt.
Norrköping har spillet en form for 4-3-2-1, hvor Traustason og Nyman har ligget lige bag Kujovic.
Malmö med en 4-2-3-1 med ligeså angribende backs som os.

Elfsborg dominerer deres kampe hjemme, IFK Göteborg har gjort det i stort set alle deres hjemmekampe. AIK har hamret mål ind på hjemmebane, og spillet overfaldsfodbold, hvor de i angreb ofte ændrer trækker den ene back op som permanent midtbane, så det bliver en 3-4-3.

Det nytter ikke at knytte sig til myterne, når virkeligheden ser anderledes ud. Jeg er helt enig med dig i, at flere af de store derbys har manglet spillemæssig kvalitet, men det mangler Brøndby-FCK ved gud også.
Det må være forskellige kampe, vi har set. Jeg var ovre og se Malmö-Norrköping, eksempelvis, og der spillede begge hold 4-4-2. Så kan man kalde det hvad man vil, men når man forsvarer med to flade 4-kæder og to angribere i førstepresset, så kalder jeg det altså 4-4-2. Det er også sådan jeg ser AIK og Djurgården, for eksempel.

Du har ret hvad angår Elfsborg og Göteborg. De prøver at spille boldbesiddende og dominere kampene, men deres spillere er simpelthen ikke dygtige nok til det. Og det er sådan set hele min pointe. Svenske spillere passer (meget generaliseret) ikke til AaB, fordi spillerne ikke er vant til at spille hurtigt langs græsset.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af thomasjn » 3. dec 2015, 13:44

Omvendt har svensk fodbold slået dansk fodbold to gange i 2015. Først i semien til U/21 og siden i Play-of for de voksne landshold. Så kan den danske stil være nok så pæn, men hvis den ikke kan vinde er det jo et fedt. Og derudover er det for plat at generalisere en hel liga taktisk. Jeg tror simpelthen ikke du finder ligaer idag, hvor alle hold spiller ens.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Yankee » 3. dec 2015, 13:48

thomasjn skrev:Omvendt har svensk fodbold slået dansk fodbold to gange i 2015. Først i semien til U/21 og siden i Play-of for de voksne landshold. Så kan den danske stil være nok så pæn, men hvis den ikke kan vinde er det jo et fedt. Og derudover er det for plat at generalisere en hel liga taktisk. Jeg tror simpelthen ikke du finder ligaer idag, hvor alle hold spiller ens.
Så læser du heller ikke hvad jeg skriver.

Jeg påstår at svenske spillere generelt er dårligere til pasningsfodbold i højt tempo og at vi derfor generelt ikke bør rekruttere spillere i Allsvenskan sålænge vi praktiserer vores nuværende spillestil.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4759
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Maglau » 3. dec 2015, 14:04

Yankee skrev:
thomasjn skrev:Omvendt har svensk fodbold slået dansk fodbold to gange i 2015. Først i semien til U/21 og siden i Play-of for de voksne landshold. Så kan den danske stil være nok så pæn, men hvis den ikke kan vinde er det jo et fedt. Og derudover er det for plat at generalisere en hel liga taktisk. Jeg tror simpelthen ikke du finder ligaer idag, hvor alle hold spiller ens.
Så læser du heller ikke hvad jeg skriver.

Jeg påstår at svenske spillere generelt er dårligere til pasningsfodbold i højt tempo og at vi derfor generelt ikke bør rekruttere spillere i Allsvenskan sålænge vi praktiserer vores nuværende spillestil.
Kender ikke meget til svensk fodbold, men kan det du skriver være en indirekte årsag til at vores svenske midtbanespiller er faldet helt i gennem. Han blev beskrevet som en teknisk stærk spiller da han kom - men var det bedømt ud fra svensk standard.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2894
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Eksil » 3. dec 2015, 14:05

Ham Køge backen Kristian Pedersen bliver ved med at dukke op på U21 landsholdet. Det tyder på en smule kvalitet. Håber Gaarde har styr på ham før Esbjerg nupper ham for næsen af os.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10768
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af jonas386 » 3. dec 2015, 14:21

Eksil skrev:Ham Køge backen Kristian Pedersen bliver ved med at dukke op på U21 landsholdet. Det tyder på en smule kvalitet. Håber Gaarde har styr på ham før Esbjerg nupper ham for næsen af os.
Ja, han virker som en interessant spiller. Uden at have set ham spille, så er han vel en typisk AaB signing (set over de seneste år). Han er ung, formegentligt ikke hunde-dyr, og spiller en plads hvor vi er en anelse udsatte på bredden.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

N
1. div
1. div
Indlæg: 309
Tilmeldt: 2. jan 2006, 11:48

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af N » 3. dec 2015, 15:05

Gamen skrev:Det er altså ufatteligt, at man kan slippe afsted med at påstå, at det skulle være lig med en kæmpe økonomisk bet hvis vi skruer bare lidt op for investeringen i spillertruppen.

N, vi har ikke ligaens 6. største spillerbudget. Lynge nævnte for et par år siden, at vi vel havde det 3. eller 4. laveste budget, og EB (hov, nu skal jeg passe på Buzz ikke læser med) mente at vide at vi nærmest havde halveret vores spillerbudget fra 41 til 22 mio. siden de guldrandede dage, hvor der var råd til at bidrage til bestyrelsesmedlemmernes privatøkonomi og hælde penge ud af vinduet på fata morgana-projekter. De 22 mio. passer fint med Tipsbladets gennemgang der kunne fortælle at vi stadig lå omkring 10-12 mio. efter f.eks. AGF og Randers, og endnu mere efter FCN.

Vi har næppe øget budgettet meget siden sidste år, og med det in mente, så har vi altså masser af luft til at skrue budgettet op med mindst 10-15 %. Vi kan ikke prædike at vi vil ligge med i toppen, og stadig have et budget som et bundhold. Det holder ikke i længden, og den dag vi rammer en dårlig årgang (hvilket f.eks. var tilfældet med 88/89 årgangen, som kun producerede Lasse Nielsen) så har vi et problem. Vi leverer over evne lige nu, og det bliver vi ikke ved med. Et så lavt lønbudget gør det jo også væsentligt sværere for os at holde på vores spillere.

Når vores erfarne spillere i flere tilfælde sætter lighedstegn mellem for mange unge spillere og for ustabile præstationer, så giver det da også lidt bekymringer. Jeg så gerne at AaB gik ud og hentede en spiller med niveau som erstatning for mindst den ene, så vi også viser omverdenen at AaB gerne vil være med i toppen af dansk fodbold. Og toppen er ikke nr. 6 - det er midten. Den topspiller kan f.eks. få hele den løn vi pt. giver for reserven Jönsson.
Nu mindes jeg ikke jeg har anvendt tillægsord, så venligst ikke citer mig for det. Men siden du nævner det, så er "kæmpe økonomisk bet" det vi har oplevet nærmest uden sidestykke og undtagelse i årene 99-14. Jeg kender slet ikke AaB regnskaber nok til om de kan hæve deres budgetter med 10-15% men eksemplet er jo godt, for min pointe er jo netop at selv om vi gjorde dette så kom vi ikke i nærheden af top4 budgetterne - lige nu opererer 2-3 klubber med fantasimillioner de ikke SELV har eller ikke tjener - vi er netop ved at vise (og gjorde det også i 2013-2014) at det kan gøres på en anden måde.

Spillestilen er højt anlagt og når tingene ikke lykkedes ser vi dumme ud og kan tabe til alle hold i ligaen. Det handler ikke nødvendigvis om erfaring, en erfaren spiller laver sandt nok færre fejl men han spiller også med mindre risici. Men jagter vi stabiliteten kan vi samtidig også være med til at dræbe det spil vi elsker de spiller nu. Det var lidt off topic vores diskussion, men jeg tolker ikke at der er nogle der har ment vi har for mange unge, snarere at det er en forklaring på det mønster vi har set i resultater.

Arendt
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 23. maj 2014, 00:51
Favoritspiller: Rasmus Würtz

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Arendt » 3. dec 2015, 15:09

jonas386 skrev:
Eksil skrev:Ham Køge backen Kristian Pedersen bliver ved med at dukke op på U21 landsholdet. Det tyder på en smule kvalitet. Håber Gaarde har styr på ham før Esbjerg nupper ham for næsen af os.
Ja, han virker som en interessant spiller. Uden at have set ham spille, så er han vel en typisk AaB signing (set over de seneste år). Han er ung, formegentligt ikke hunde-dyr, og spiller en plads hvor vi er en anelse udsatte på bredden.
Morten Rokkedal, som er fast mand på U19-landsholdet på venstre back, kommer i seniortruppen til næste år. Derfor tror jeg, at Gaarde ikke har hentet denne mand, da vores strategi er at bruge vores egne talenter.

Det vil betyde, at vi på venstre back vil kunne bruge Ahlmann, Blåbjerg, og Rokkeldal, mens vi i centerforsvaret vil kunne bruge Kasper P., KEP og Blåbjerg. Med tre venstrebacks, vil Gilli og PK kunne koncentrere sig om højre side.

Vi kunne dog godt bruge en ung lovende central forsvarsspiller, så vi har fire, således at denne 4. mand på sigt ville kunne bryde igennem på førsteholdet.
Succés er midlertidigt. Loyalitet er for altid.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2580
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af troelsh » 3. dec 2015, 16:12

Arendt skrev:
jonas386 skrev:
Eksil skrev:Ham Køge backen Kristian Pedersen bliver ved med at dukke op på U21 landsholdet. Det tyder på en smule kvalitet. Håber Gaarde har styr på ham før Esbjerg nupper ham for næsen af os.
Ja, han virker som en interessant spiller. Uden at have set ham spille, så er han vel en typisk AaB signing (set over de seneste år). Han er ung, formegentligt ikke hunde-dyr, og spiller en plads hvor vi er en anelse udsatte på bredden.
Morten Rokkedal, som er fast mand på U19-landsholdet på venstre back, kommer i seniortruppen til næste år. Derfor tror jeg, at Gaarde ikke har hentet denne mand, da vores strategi er at bruge vores egne talenter.

Det vil betyde, at vi på venstre back vil kunne bruge Ahlmann, Blåbjerg, og Rokkeldal, mens vi i centerforsvaret vil kunne bruge Kasper P., KEP og Blåbjerg. Med tre venstrebacks, vil Gilli og PK kunne koncentrere sig om højre side.

Vi kunne dog godt bruge en ung lovende central forsvarsspiller, så vi har fire, således at denne 4. mand på sigt ville kunne bryde igennem på førsteholdet.
Spiller Rokkedal ikke i det centrale forsvar på AaB's u19?

Brugeravatar
Jonas K
1. div
1. div
Indlæg: 378
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:47
Geografisk sted: Færøkroen

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Jonas K » 3. dec 2015, 16:55

Korrekt yankee

Rokkedahl spiller central midtstopper

På u/19 bruger de Bardhec som venstre back (i en Dalsgård rolle) hvor han er mere venstre wingback når der angribes

Generelt får vi utrolig mange u/19 spilere op til sommer, flere i AaB taler om den bedste årgang i 10 år. Tror det vil betyde farvel tll de yderste trupspillere som fx Thrane
Martin P - ægte Aalborg

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10768
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af jonas386 » 3. dec 2015, 17:02

Rokkedal blev også nævnt som et alternativ til midterforsvaret da vi solgte Thelander i sommers. Så gik udfra det er sådan han ses i AaB. Om han så passer bedst til backen, eller midterforsvaret ved jeg dog ikke.

Ift oprykkede spillere læste jeg også at man forventer at rykke 4 spillere op i 1.holdstruppen til sommer. Hvem det så er, har jeg ikke meget ide om. Udover Rokkedal altså.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5097
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Kunji » 3. dec 2015, 17:59

Jonas K skrev:Generelt får vi utrolig mange u/19 spilere op til sommer, flere i AaB taler om den bedste årgang i 10 år. Tror det vil betyde farvel tll de yderste trupspillere som fx Thrane
Jeg synes ellers, at det er 00'erne og især 02'erne som man hører positive ting om. Senest har 02'erne vist lige vundet en stor turnering et sted.
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Gamen

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Gamen » 3. dec 2015, 18:21

Yankee skrev:
Det må være forskellige kampe, vi har set. Jeg var ovre og se Malmö-Norrköping, eksempelvis, og der spillede begge hold 4-4-2. Så kan man kalde det hvad man vil, men når man forsvarer med to flade 4-kæder og to angribere i førstepresset, så kalder jeg det altså 4-4-2. Det er også sådan jeg ser AIK og Djurgården, for eksempel.

Du har ret hvad angår Elfsborg og Göteborg. De prøver at spille boldbesiddende og dominere kampene, men deres spillere er simpelthen ikke dygtige nok til det. Og det er sådan set hele min pointe. Svenske spillere passer (meget generaliseret) ikke til AaB, fordi spillerne ikke er vant til at spille hurtigt langs græsset.
Hvis det var Malmö-Norrköping som i guldkampen, så stillede Malmö alternativt op pga. fravær. Men de spillede ikke 4-4-2. Rosenberg som frontangriber, og den vanlige back Yotun samt Berget som kanter. Det er ikke 4-4-2, men 4-3-3.

I sæsonoptakten fra Expressen, tror jeg det var, gennemgik de sammen med trænerne de enkelte holds taktiske opstillinger, og illustrerede med pile forandringer når man var i boldbesiddelse.
Malmö har spillet 4-2-3-1 store dele af sæsonen, med undtagelse af CL-kampene hvor man spillede 5-3-2. Du har ret i, at man mod hold der står kompakt har spillet meget 4-4-2, ganske enkelt fordi det var den formation der sidste sæson bedst fungerede til at åbne kompakte forsvar op. Med Djurdjic på leje fik man også pludselig et luksus problem i front, og har derfor i perioder prioriteret 4-4-2.

Jeg kan godt undre mig lidt over, at du mener spillerne ikke er gode nok til at spille i Superligaen, men alligevel eksporterer svenskerne væsentligt flere til f.eks. Holland, hvor det netop er det hurtige, flydende pasningsspil er centralt. Tibbling, Sam Larsson, Simon Gustafsson har alle stor succes i Holland hvor de dansk skolede spillere flopper.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Transferønsker vol. 20 (Vintervinduet 2015/2016)

Indlæg af Yankee » 4. dec 2015, 10:03

Gamen skrev: Jeg kan godt undre mig lidt over, at du mener spillerne ikke er gode nok til at spille i Superligaen, men alligevel eksporterer svenskerne væsentligt flere til f.eks. Holland, hvor det netop er det hurtige, flydende pasningsspil er centralt. Tibbling, Sam Larsson, Simon Gustafsson har alle stor succes i Holland hvor de dansk skolede spillere flopper.
Hvem er de dansk-skolede spillere, der flopper i Holland? Jeg kan ikke komme på dem i særligt stort antal ud over Kasper Kusk.

Vi bliver nok ikke enige om kvaliteten i svensk fodbold. Jeg vil gerne anerkende at deres liga er på vej frem, men samtidig ser jeg konstant deres ungdomshold spille dødssyg kick-and-rush-fodbold med meget begrænsede spillere. Og jeg ser spiller efter spiller dominere i Allsvenskan for derefter at være middelmådig i Superligaen.

Magnus Eriksson er for mig et rigtig godt eksempel. Han var måske den allerbedste offensivspiller i Allsvenskan, men er i Superligaen reduceret til en ren duelspiller fordi han simpelthen ikke er god nok teknisk til at blive retvendt eller at sætte en modstander én-mod-én. Det er ikke fordi han er nogen dårlig spiller, men fordi det er nogle andre krav, der stilles til spillerne i Thomas Franks system - ligesom det i øvrigt ville være det i AaB.

Jeg tror til gengæld at Magnus Eriksson ville være en fremragende spiller for Randers eller Sønderjyske, som jo også har gode erfaringer med at rekruttere i Allsvenskan.

Låst