Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
mindre_gult_og_blåt_tak
Superliga
Superliga
Indlæg: 557
Tilmeldt: 11. jun 2007, 22:51
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af mindre_gult_og_blåt_tak » 26. maj 2008, 17:37

Kasper Møller skrev:
mindre_gult_og_blåt_tak skrev:Men begge ord staves jo med bindestreg!
Was?! Hvorfor skulle de gøre det?
Pga. de 3 konsonanter. Du kan jo slå det op! Den er god nok.

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kenneth K » 26. maj 2008, 18:03

mindre_gult_og_blåt_tak skrev:
Kasper Møller skrev:
mindre_gult_og_blåt_tak skrev:Men begge ord staves jo med bindestreg!
Was?! Hvorfor skulle de gøre det?
Pga. de 3 konsonanter. Du kan jo slå det op! Den er god nok.
Selvfølgelig skal de ikke det. Bindestreger er jo bare noget dumme mennesker har opfundet for læsevenlighedens skyld. De skal ikke være der.

Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Worminator » 26. maj 2008, 18:12

Kenneth K skrev:Selvfølgelig skal de ikke det. Bindestreger er jo bare noget dumme mennesker har opfundet for læsevenlighedens skyld. De skal ikke være der.
Ah... så det var for læsevenlighedens skyld at mine forældre valgte at jeg skulle hedde Poul-Henrik? :P
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kenneth K » 26. maj 2008, 18:17

Worminator skrev:
Kenneth K skrev:Selvfølgelig skal de ikke det. Bindestreger er jo bare noget dumme mennesker har opfundet for læsevenlighedens skyld. De skal ikke være der.
Ah... så det var for læsevenlighedens skyld at mine forældre valgte at jeg skulle hedde Poul-Henrik? :P
Nej, det er fordi de ikke kan lide dig. :)

Men her er forklaringen fra Dansk Sprognævn, som vi alle elsker:
Fordomme om bindestreger

Det er vores erfaring at mange sprogbrugere tror at der gælder andre regler for brugen af bindestreger i sammensætninger end der faktisk gør. I det følgende berører vi kort de to hyppigste misforståelser.

Fordom et – bindestreg ved led af udenlandsk oprindelse og ved navne

Den første fordom går ud på at der skal være en bindestreg når det ene eller begge led i en sammensætning er af udenlandsk oprindelse, fx engelsk, eller når førsteleddet er et navn. Der er imidlertid tale om en misforståelse, for der gælder helt de samme regler for disse sammensætninger som for andre sammensætninger. Således skrives sammensætninger med fx det engelske flow uden bindestreg, altså flowmeter og flowcytometri. Ligeledes skrives sammensætninger med navne uden bindestreg som i fx dopplereffekt, donnanligevægt og røntgenstråler.

Fordom to – bindestreg når sammensætningen er meget lang

Den anden fordom går ud på at der skal indsættes en bindestreg når det sammensatte ord bliver meget langt. Det er imidlertid en misforståelse at ord over en bestemt længde, fx poteinasehæmmerkompleks, skal have indsat en eller flere bindestreger. Reglen er derimod at sammensætninger med usædvanlige eller svært læselige ord- og bogstavsammenstød kan skrives med bindestreg for tydelighedens skyld (læg vægt på kan, red.) (Retskrivningsordbogen, § 57.8). Det er altså aldrig obligatorisk med en bindestreg, men det kan være en god ide hvis sammensætningen indeholder ord- eller bogstavsammenstød der er usædvanlige, eller som man forventer at læseren af teksten vil have svært ved at overskue hvis der ikke er indsat en eller flere bindestreger. Fx gælder det for nettoudskillelse, placeboeffekt og doorbellfænomen at bogstavkombinationerne ou, oe og llf er ualmindelige på dansk, og det er derfor rimeligt at skrive netto-udskillelse, placebo-effekt og doorbell-fænomen.

Anne Kjærgaard (f. 1977) er ph.d.-stipendiat i Dansk Sprognævn

Ole Ravnholt (f. 1948) er seniorforsker i Dansk Sprognævn
Kilde: http://www.dsn.dk/nfs/2007-2.html

Kasper Møller
AaB Tifo Kaos
AaB Tifo Kaos
Indlæg: 1258
Tilmeldt: 21. jun 2005, 10:59
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kasper Møller » 26. maj 2008, 18:19

mindre_gult_og_blåt_tak skrev:
Kasper Møller skrev:
mindre_gult_og_blåt_tak skrev:Men begge ord staves jo med bindestreg!
Was?! Hvorfor skulle de gøre det?
Pga. de 3 konsonanter. Du kan jo slå det op! Den er god nok.
Jamen det er da meget muligt, at den er god nok, samt at jeg kan slå det op. Jeg ved dog ikke hvor jeg skulle lede. Har du et forslag til at sted, hvor man kan se at du har ret? Det ville jo være rart med en art dokumentation, så der kunne komme styr på den bette sag :-)

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kenneth K » 26. maj 2008, 18:20

Kasper Møller skrev:Jamen det er da meget muligt, at den er god nok, samt at jeg kan slå det op. Jeg ved dog ikke hvor jeg skulle lede. Har du et forslag til at sted, hvor man kan se at du har ret? Det ville jo være rart med en art dokumentation, så der kunne komme styr på den bette sag :-)
Look above.

Kasper Møller
AaB Tifo Kaos
AaB Tifo Kaos
Indlæg: 1258
Tilmeldt: 21. jun 2005, 10:59
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kasper Møller » 26. maj 2008, 18:22

Kenneth K skrev:
Kasper Møller skrev:Jamen det er da meget muligt, at den er god nok, samt at jeg kan slå det op. Jeg ved dog ikke hvor jeg skulle lede. Har du et forslag til at sted, hvor man kan se at du har ret? Det ville jo være rart med en art dokumentation, så der kunne komme styr på den bette sag :-)
Look above.
Fedt at en Yip-yapper fra Gandrup underviser mig i skriftligt dansk. Men når det så er sagt: Tak for lektionen.

Altid rart at få styr på vigtige detaljer, som jeg af en eller anden grund ikke har lært i skolen, hvilket - for at holde mig på sporet - i øvrigt i dén grad pisser mig af!

Brugeravatar
mindre_gult_og_blåt_tak
Superliga
Superliga
Indlæg: 557
Tilmeldt: 11. jun 2007, 22:51
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af mindre_gult_og_blåt_tak » 26. maj 2008, 18:32

Kasper Møller skrev: Jamen det er da meget muligt, at den er god nok, samt at jeg kan slå det op. Jeg ved dog ikke hvor jeg skulle lede. Har du et forslag til at sted, hvor man kan se at du har ret? Det ville jo være rart med en art dokumentation, så der kunne komme styr på den bette sag :-)
Jeg brugte en politikens nudansk ordbog, som jeg tog for gode varer, så jeg blev lidt overrasket over at se dansk sprognævns forklaring.
Nu vil jeg finde ud af, hvad der er det rigtige svar.

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kenneth K » 26. maj 2008, 18:36

mindre_gult_og_blåt_tak skrev:
Kasper Møller skrev: Jamen det er da meget muligt, at den er god nok, samt at jeg kan slå det op. Jeg ved dog ikke hvor jeg skulle lede. Har du et forslag til at sted, hvor man kan se at du har ret? Det ville jo være rart med en art dokumentation, så der kunne komme styr på den bette sag :-)
Jeg brugte en politikens nudansk ordbog, som jeg tog for gode varer, så jeg blev lidt overrasket over at se dansk sprognævns forklaring.
Nu vil jeg finde ud af, hvad der er det rigtige svar.
Dansk Sprognævn vil altid have ret i sager som disse. Men at du tog ovennævnte kilde for gode varer forstår jeg dog godt. Hvis man kan få lov til at udgive en nudansk ordbog, så bør man også have "styr på sit lort".

Men at man nogle gange kan krumme tæer over DSNs dispositioner, som vi har gjort tidligere i tråden, er en helt anden ting. Her tænkes specielt på eksempler som majonæse, svejts og det nye komma.

Brugeravatar
Kenneth K
Allstar
Allstar
Indlæg: 6854
Tilmeldt: 7. jul 2005, 09:07
Geografisk sted: Århus

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Kenneth K » 26. maj 2008, 18:39

Kasper Møller skrev:Fedt at en Yip-yapper fra Gandrup underviser mig i skriftligt dansk. Men når det så er sagt: Tak for lektionen.
Det pisser lidt mig af, at du kalder mig en yip-yapper. :)

Brugeravatar
Jonas K
1. div
1. div
Indlæg: 378
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:47
Geografisk sted: Færøkroen

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Jonas K » 26. maj 2008, 23:24

Det pisser mig af, at der nu er brugt en side på noget så ligegyldigt som bindestreger.

Så pisser dj'en på stadion mig også i den grad af: FAT NU AT DER ER STEMNING NOK EFTER ET MESTERSKAB. Geordie sangen skal ikke brages ud af højtaleren 10 gange i træk.
Martin P - ægte Aalborg

Brugeravatar
JSJ
Allstar
Allstar
Indlæg: 8289
Tilmeldt: 13. jul 2005, 17:39
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af JSJ » 27. maj 2008, 00:04

Stadionspeakeren på stadion i lørdags!!

Nok har han det med at gå over gevind, og det er sgu lige før - men også kun lige før, at jeg har lært at leve med det.. Men i lørdags var det simpelthen for meget.. Hold kæft han gik amok - Og selvfølgelig skal vi alle gå amok over guldet, men der må satme da også være grænser..

Så - Nu kom jeg sgu ud med det - Ikke indebrændt længere.. Ihvertfald ikke over det! ;-)

/Jesper
"Fodbold er en kampsport, og kan man ikke tåle mosten, så må man sgu spille ludo."

Citat: Preben Elkjær

FCM fans: Fodboldens svar på jehovas vidner...

www.clubnews.dk

Bøgehøj
Superliga
Superliga
Indlæg: 551
Tilmeldt: 23. okt 2006, 13:32

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Bøgehøj » 27. maj 2008, 11:13

aaby skrev:
Bøgehøj skrev:
aaby skrev:det pisser mig af at en der ikke kan stave kan finde et nummer jeg ikke kan

derudover pisser det mig dobbelt af at de hoveder derinde aldrig tager røret
aaby skrev:det pissede mig så meget af at jeg ikke kunne få fat i dem at jeg ikke havde kræfter til at svare
Det pisser mig af, at folk, der brokker sig over stavefejl, ikke bruger tegnsætning eller stort begyndelsesbogstav.
pisser mig at folk der brokker sig over tegnsætning ikke har det fjerneste styr på tegnsætningen
Det pisser mig af, at folk ikke vil indrømme, at deres "shift"-tast er i stykker. ;)
"Total paranoia is just total awareness"
Charles Manson

gwailo
Landshold
Landshold
Indlæg: 965
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:38
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af gwailo » 27. maj 2008, 11:31

Kenneth K skrev:Selvfølgelig skal de ikke det. Bindestreger er jo bare noget dumme mennesker har opfundet for læsevenlighedens skyld. De skal ikke være der.

Ikke rigtigt. De skal være der - faktisk to gange - i både e-mail-adresse og kraft-varme-værk. Uagtet er det ser lidt åndsvagt ud...
// gwailo

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5094
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af MrBangDK » 27. maj 2008, 11:33

Det pisser mig af, at Hamrens datter ikke har vist sig ordentligt i det offentlige rum før nu, hvor de er på vej til Norge... :P
Ska' vi hak'?

gwailo
Landshold
Landshold
Indlæg: 965
Tilmeldt: 6. jul 2005, 12:38
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af gwailo » 27. maj 2008, 11:33

Det pisser mig af, højttalersystemet på stadion ikke fungerer på trods af at det hamrer derudaf. Det er jo kun baslyde, og derved kunne man fx ikke høre Lynge med mindre alle var helt stille. Derudover var der lydudfald.
// gwailo

aaby
Junior
Junior
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. okt 2007, 02:51

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af aaby » 27. maj 2008, 23:04

Bøgehøj skrev:
Det pisser mig af, at folk ikke vil indrømme, at deres "shift"-tast er i stykker. ;)
min shifttast fungerer særdeles udemærket hvor vover de at komme med disse beskyldninger. vi er blort en gruppe der har valgt ikke at benytte os at det overflødighedshorn af taster der befinder sig på tastaturet. i disse tider går vi og snakker om globalopvarmning hvorfor så spilde en så enorm mængde plastic på at lave 2 shifttaster og en caps lock!!

aaby
Junior
Junior
Indlæg: 64
Tilmeldt: 21. okt 2007, 02:51

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af aaby » 27. maj 2008, 23:06

MrBangDK skrev:Det pisser mig af, at Hamrens datter ikke har vist sig ordentligt i det offentlige rum før nu, hvor de er på vej til Norge... :P
så var jeg ikke den eneste der så denne lyshårede guldkump hun sku bare ... og så om bag en hæk .... og .... aldrig har jeg været så tændt på pitch invasion

JLB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 15. mar 2007, 20:59
Geografisk sted: Her

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af JLB » 27. maj 2008, 23:23

MrBangDK skrev:Det pisser mig af, at Hamrens datter ikke har vist sig ordentligt i det offentlige rum før nu, hvor de er på vej til Norge... :P
Var det hans datter? Jeg troede bare han havde lært at være en rigtig stodder og nappe ungt kød.
Jeg skulle da i hvert fald nok. Bare lige en hurtig tur eller to.
Hvem der bare var irsk

Brugeravatar
JSJ
Allstar
Allstar
Indlæg: 8289
Tilmeldt: 13. jul 2005, 17:39
Geografisk sted: 9000 Aalborg
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af JSJ » 27. maj 2008, 23:40

JLB skrev:
MrBangDK skrev:Det pisser mig af, at Hamrens datter ikke har vist sig ordentligt i det offentlige rum før nu, hvor de er på vej til Norge... :P
Var det hans datter? Jeg troede bare han havde lært at være en rigtig stodder og nappe ungt kød.
Jeg skulle da i hvert fald nok. Bare lige en hurtig tur eller to.
Og i så fald at i valgte dette, så kunne jeg hurtigt nævne et par af Aalborgs fineste drenge, som ville blive mere end bare utilfredse med jer!! ;-)

/Jesper
"Fodbold er en kampsport, og kan man ikke tåle mosten, så må man sgu spille ludo."

Citat: Preben Elkjær

FCM fans: Fodboldens svar på jehovas vidner...

www.clubnews.dk

Besvar