Det får smilet frem tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 9. jun 2011, 11:31

...at læse Morten Beiters betragtninger om den danske (mis)brug af ordet "verdensklasse", som han mener må oprinde fra Herning.

Et par udpluk:

"Da jeg forlod landet i 1991, blev »verdensklasse « stort set ikke brugt. Jeg hørte det i hvert fald aldrig. I Tyskland og Italien, hvor jeg opholdt mig de følgende 14 år, stødte jeg heller aldrig på det. Men i dag, i lille Danmark, kan selv en forårskåd gærdesmutte eller en tot marehalm, der ydmygt bøjer sig i vestenvinden, åbenbart være »i verdensklasse «. Det er bare det seneste ryk ind over den sidste, jomfruelige grænse.
(...)
Skal man indkredse verdensklassens hjerteland yderligere, må et af buddene være netop Herning, fødeby for blandt andre Bjarne Riis og B. S. Christiansen.
Her har man indviet en ny multi-arena, som en tid gik under navnet Hedens Colosseum.
For ikke at tale om en omfartsvej, som er bygget til en by ti gange Hernings nuværende størrelse. I det vilde Midtvesten sidder fingeren tilsyneladende allermest løst på verdensklasseaftrækkeren, hvilket et hurtigt opslag på Google må kunne overbevise de fleste om.
Orgelkoncerter, kunstudstillinger, ridestævner, og nu senest Giro d'Italias start i Herning næste år. »Cykelløb i verdensklasse i det jyske forår«, som det blev udtrykt i et medie. Hvis det ikke er i verdensklasse , så vil de ganske enkelt ikke røre ved det. Herning-kosher, kan man kalde fænomenet. Har man haft en chef fra de kanter, så ved man formentlig, hvad jeg taler om. Ordet ligger og rumler rundt derinde hele tiden, som en overskydende slat mørtel i en blandemaskine.
Til sidst må det ud, før det størkner i svælget, i en storskrydende primalskrigende kakofonisk udblæsning af opstemmet trang til storhed. På en sådan dag kan meget pludselig befinde sig i verdensklasse.
"

Weekendavisen, 19.5.2011

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Indlæg: 675
Tilmeldt: 20. feb 2008, 09:42
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Konsulenten » 9. jun 2011, 11:39

Elegia skrev:...at læse Morten Beiters betragtninger om den danske (mis)brug af ordet "verdensklasse", som han mener må oprinde fra Herning.

Et par udpluk:

"Da jeg forlod landet i 1991, blev »verdensklasse « stort set ikke brugt. Jeg hørte det i hvert fald aldrig. I Tyskland og Italien, hvor jeg opholdt mig de følgende 14 år, stødte jeg heller aldrig på det. Men i dag, i lille Danmark, kan selv en forårskåd gærdesmutte eller en tot marehalm, der ydmygt bøjer sig i vestenvinden, åbenbart være »i verdensklasse «. Det er bare det seneste ryk ind over den sidste, jomfruelige grænse.
(...)
Skal man indkredse verdensklassens hjerteland yderligere, må et af buddene være netop Herning, fødeby for blandt andre Bjarne Riis og B. S. Christiansen.
Her har man indviet en ny multi-arena, som en tid gik under navnet Hedens Colosseum.
For ikke at tale om en omfartsvej, som er bygget til en by ti gange Hernings nuværende størrelse. I det vilde Midtvesten sidder fingeren tilsyneladende allermest løst på verdensklasseaftrækkeren, hvilket et hurtigt opslag på Google må kunne overbevise de fleste om.
Orgelkoncerter, kunstudstillinger, ridestævner, og nu senest Giro d'Italias start i Herning næste år. »Cykelløb i verdensklasse i det jyske forår«, som det blev udtrykt i et medie. Hvis det ikke er i verdensklasse , så vil de ganske enkelt ikke røre ved det. Herning-kosher, kan man kalde fænomenet. Har man haft en chef fra de kanter, så ved man formentlig, hvad jeg taler om. Ordet ligger og rumler rundt derinde hele tiden, som en overskydende slat mørtel i en blandemaskine.
Til sidst må det ud, før det størkner i svælget, i en storskrydende primalskrigende kakofonisk udblæsning af opstemmet trang til storhed. På en sådan dag kan meget pludselig befinde sig i verdensklasse.
"

Weekendavisen, 19.5.2011
Olé!! Herning-kosher er satme et gejlet og rammende udtryk.
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 9. jun 2011, 12:10

Konsulenten skrev:
Elegia skrev:...at læse Morten Beiters betragtninger om den danske (mis)brug af ordet "verdensklasse", som han mener må oprinde fra Herning.

Et par udpluk:

"Da jeg forlod landet i 1991, blev »verdensklasse « stort set ikke brugt. Jeg hørte det i hvert fald aldrig. I Tyskland og Italien, hvor jeg opholdt mig de følgende 14 år, stødte jeg heller aldrig på det. Men i dag, i lille Danmark, kan selv en forårskåd gærdesmutte eller en tot marehalm, der ydmygt bøjer sig i vestenvinden, åbenbart være »i verdensklasse «. Det er bare det seneste ryk ind over den sidste, jomfruelige grænse.
(...)
Skal man indkredse verdensklassens hjerteland yderligere, må et af buddene være netop Herning, fødeby for blandt andre Bjarne Riis og B. S. Christiansen.
Her har man indviet en ny multi-arena, som en tid gik under navnet Hedens Colosseum.
For ikke at tale om en omfartsvej, som er bygget til en by ti gange Hernings nuværende størrelse. I det vilde Midtvesten sidder fingeren tilsyneladende allermest løst på verdensklasseaftrækkeren, hvilket et hurtigt opslag på Google må kunne overbevise de fleste om.
Orgelkoncerter, kunstudstillinger, ridestævner, og nu senest Giro d'Italias start i Herning næste år. »Cykelløb i verdensklasse i det jyske forår«, som det blev udtrykt i et medie. Hvis det ikke er i verdensklasse , så vil de ganske enkelt ikke røre ved det. Herning-kosher, kan man kalde fænomenet. Har man haft en chef fra de kanter, så ved man formentlig, hvad jeg taler om. Ordet ligger og rumler rundt derinde hele tiden, som en overskydende slat mørtel i en blandemaskine.
Til sidst må det ud, før det størkner i svælget, i en storskrydende primalskrigende kakofonisk udblæsning af opstemmet trang til storhed. På en sådan dag kan meget pludselig befinde sig i verdensklasse.
"

Weekendavisen, 19.5.2011
Olé!! Herning-kosher er satme er gejlet og rammende udtryk.
Det er en virkelig sjov betragtning, som kan anbefales i sin fulde længde.

Ikke mindst fordi, at Morten Beiters beretning både starter og slutter med forloren hare...

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4473
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af le Cid » 14. jun 2011, 21:36

...at se AaB ligge nr. 1 i superligaen på Ekstrabladets netside :)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Havgås-indeks

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af alithebeast » 14. jun 2011, 21:51

le Cid skrev:...at se AaB ligge nr. 1 i superligaen på Ekstrabladets netside :)
Jeg kigger også tit ind for lige at smile lidt over det. :D
Hader København!

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af doukas » 15. jun 2011, 13:15

Et 12-tal i Miljøret :aabfan:
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4473
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af le Cid » 15. jun 2011, 13:34

Allan Kuhn! :)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Havgås-indeks

Brugeravatar
vandmelonen
1. div
1. div
Indlæg: 362
Tilmeldt: 11. feb 2009, 01:05
Favoritspiller: Mæhle

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af vandmelonen » 15. jun 2011, 13:49

le Cid skrev:Allan Kuhn! :)
Han er i den grad en smuk mand, der nu er tilbage, hvor han virkelig hører til. Skønt!


Brugeravatar
Henriksen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:47
Favoritspiller: Thomas Müller
Geografisk sted: På tønden

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Henriksen » 15. jun 2011, 22:13

En sponsor er vel en sponsor... penge i kassen er vel bedre end ingen penge i kassen..

Og dog... Havde det været AaB der pludselig fik 3F som hovedsponsor havde jeg nok også knækket mig i store stråler....
Madsen er Jesus og Høghen han er Gud...

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af thomasjn » 16. jun 2011, 09:16

Henriksen skrev:
En sponsor er vel en sponsor... penge i kassen er vel bedre end ingen penge i kassen..

Og dog... Havde det været AaB der pludselig fik 3F som hovedsponsor havde jeg nok også knækket mig i store stråler....
Tjaeh det er da bedre de støtter de rigtige røde end Soc.Dem/SF :)

Reto
Allstar
Allstar
Indlæg: 1290
Tilmeldt: 23. sep 2008, 13:54
Favoritspiller: Martin Rejthar
Geografisk sted: Aalborg

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Reto » 16. jun 2011, 11:23

Henriksen skrev:
En sponsor er vel en sponsor... penge i kassen er vel bedre end ingen penge i kassen..

Og dog... Havde det været AaB der pludselig fik 3F som hovedsponsor havde jeg nok også knækket mig i store stråler....
3F havde en pæn eksponering sidste år i Gigantium Isarena så vidt jeg erindrer.

Personligt nærer jeg ingen politisk sympati for 3F, men deres sponsorkroner er da lige så meget værd og velkomne som havde det været Krifa, McDonalds eller bageren i Gistrup.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Pastorius » 16. jun 2011, 11:55

Reto skrev: 3F havde en pæn eksponering sidste år i Gigantium Isarena så vidt jeg erindrer.

Personligt nærer jeg ingen politisk sympati for 3F, men deres sponsorkroner er da lige så meget værd og velkomne som havde det været Krifa, McDonalds eller bageren i Gistrup.
Jeg synes der er en forskel.

Der er et politisk statment i at have krifa eller 3F tilknyttet som sponsorer. Jeg ved ikke med AGF, men AaB er sgu traditionelt en arbejderklub, og på den led giver det mening at man har en fagforening som sponsor, selvom det nok strider imod mange nuværende AaB-fans overbevisning. Krifa tror jeg dog nok vil være en noget større torn i øjet på flere AaB fans, og der er i hvert fald ingen historisk tilknytning.

...men på den anden side så bliver det også hurtigt noget rod, hvis man skal begynde at være politisk korrekt i udvælgelse af sponsorer, for det er umuligt at sætte nogle hårde, meningsfulde grænser mellem korrekt og forkert.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 16. jun 2011, 11:59

Pastorius skrev:
Reto skrev: 3F havde en pæn eksponering sidste år i Gigantium Isarena så vidt jeg erindrer.

Personligt nærer jeg ingen politisk sympati for 3F, men deres sponsorkroner er da lige så meget værd og velkomne som havde det været Krifa, McDonalds eller bageren i Gistrup.
Jeg synes der er en forskel.

Der er et politisk statment i at have krifa eller 3F tilknyttet som sponsorer. Jeg ved ikke med AGF, men AaB er sgu traditionelt en arbejderklub, og på den led giver det mening at man har en fagforening som sponsor, selvom det nok strider imod mange nuværende AaB-fans overbevisning. Krifa tror jeg dog nok vil være en noget større torn i øjet på flere AaB fans, og der er i hvert fald ingen historisk tilknytning.

...men på den anden side så bliver det også hurtigt noget rod, hvis man skal begynde at være politisk korrekt i udvælgelse af sponsorer, for det er umuligt at sætte nogle hårde, meningsfulde grænser mellem korrekt og forkert.
AaB har selv haft Siemens som hovedsponsor.

Så mon ikke der skal fejes en hel del foran eget drivhus, før man smider med sten mod naboens...?

Reto
Allstar
Allstar
Indlæg: 1290
Tilmeldt: 23. sep 2008, 13:54
Favoritspiller: Martin Rejthar
Geografisk sted: Aalborg

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Reto » 16. jun 2011, 12:15

Pastorius skrev:
Reto skrev: 3F havde en pæn eksponering sidste år i Gigantium Isarena så vidt jeg erindrer.

Personligt nærer jeg ingen politisk sympati for 3F, men deres sponsorkroner er da lige så meget værd og velkomne som havde det været Krifa, McDonalds eller bageren i Gistrup.
Jeg synes der er en forskel.

Der er et politisk statment i at have krifa eller 3F tilknyttet som sponsorer. Jeg ved ikke med AGF, men AaB er sgu traditionelt en arbejderklub, og på den led giver det mening at man har en fagforening som sponsor, selvom det nok strider imod mange nuværende AaB-fans overbevisning. Krifa tror jeg dog nok vil være en noget større torn i øjet på flere AaB fans, og der er i hvert fald ingen historisk tilknytning.

...men på den anden side så bliver det også hurtigt noget rod, hvis man skal begynde at være politisk korrekt i udvælgelse af sponsorer, for det er umuligt at sætte nogle hårde, meningsfulde grænser mellem korrekt og forkert.
Køberne af sponsorater analyserer selvfølgelig de forskellige produkter, og du har sikkert ret i, at 3F ville finde det mere logisk at sponsere AaB end Krifa ville. Givet historikken og sammenfald af værdier.

Jeg er ingenlunde fornærmet over at se 3F logo i skøjtehallen, men glæder mig over, at de vil støtte min klub.
Jeg ville derimod blive fornæmet, hvis man ikke ville sælge et sponsorat til en lovlig virksomhed eller organisation pga politisk overbevisning.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Pastorius » 16. jun 2011, 12:39

Elegia skrev: AaB har selv haft Siemens som hovedsponsor.

Så mon ikke der skal fejes en hel del foran eget drivhus, før man smider med sten mod naboens...?
Har jeg overset at Siemens har et politisk engagement, eller hvad er sammenhængen med Krifa's sponsorat?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 16. jun 2011, 13:31

Pastorius skrev:
Elegia skrev: AaB har selv haft Siemens som hovedsponsor.

Så mon ikke der skal fejes en hel del foran eget drivhus, før man smider med sten mod naboens...?
Har jeg overset at Siemens har et politisk engagement, eller hvad er sammenhængen med Krifa's sponsorat?
Siemens var blandt de nazistiske riges vigtigste støtter fra erhvervslivet.

Siemens samarbejdede meget, meget tæt med nazister for en del år tilbage og brugte blandt andet jøder fra de nazistiske straffelejre som arbejdskraft.
På en af Siemens’ fabrikker arbejdede op mod 100.000 fanger fra Auschwitz eksempelvis.

For at føje spot til skade forsøgte Siemens – i starten af dette årtusinde – endda at registrere Zyklon som varemærke uden tanke på, at det også (Zyklon B) var navnet på de gasser, man dræbte jøderne med.

I 2007 afslørede tyske medier, at Siemens havde brugt over 10 mia. danske kroner på bestikkelser i en kæmpe skandale, der kostede både adm. direktør Klaus Kleinfeld og bestyrelsesformanden, Heinrich von Pierer, jobbet.

En af anklagerne gik på, at Siemens havde brugt gigantiske beløber på at støtte en konkurrent til Siemens’ egen fagforening.

Alt sammen (og der er meget mere at finde for den flittigste undersøger) ting, der vel får Krifas aktiviteter til at blegne i sammenligning.

Men jeg er ellers enig med dig i, at det er svært at være smagsdommer over sponsorater. Det siges jo også, at FC Barcelonas nye sponsor, the Qatar Foundation, har ganske tætte forbindelser til yderligtgående muslimske grupper.

Så kort fortalt skal man nok gøre op med sig selv, om pengene styrer eller ej.
Jeg gætter på, at over 99 procent af alle vælger at lukke øjnene, mens de rækker hånden frem mod pengene.

Toarn
Landshold
Landshold
Indlæg: 833
Tilmeldt: 30. maj 2008, 11:43
Favoritspiller: Burke Henry
Geografisk sted: Westside 9000

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Toarn » 16. jun 2011, 13:35

3F's sponsorat i Gigantium er mig bekendt en del af aftalen omkring salg af bygninger til selvsamme virksomhed, men jeg kan tage fejl. Jeg nærer heller ingen modvilje mod at en fagforening med politiske holdninger støtter mit hold, så længe det ikke ender med valgplakater på banderne. Når det er sagt ville jeg selv have aversioner mod at organisationer som Greenpeace eller andre lignende skulle sponsere mit hold, idet jeg ikke er enig i deres måde at gøre opmærksom på sig selv på. Nu er det ganske vist sjældent at sådanne organisationer promoverer sig selv gennem sportssponsorater - de plejer istedet at antaste én på irriterende vis i den nærmeste gågade...

Men bringer denne diskussion virkelig smilet frem? - nej, men det gør det til gengæld at Pia K. i spøg konstaterer at hvis Vestager ser sig selv som Danmarks første kvindelige statsminister, så gør hun også. Gud bedre det....
In Åke we trust

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Pastorius » 16. jun 2011, 14:06

Elegia skrev:
Pastorius skrev:
Elegia skrev: AaB har selv haft Siemens som hovedsponsor.

Så mon ikke der skal fejes en hel del foran eget drivhus, før man smider med sten mod naboens...?
Har jeg overset at Siemens har et politisk engagement, eller hvad er sammenhængen med Krifa's sponsorat?
Siemens var blandt de nazistiske riges vigtigste støtter fra erhvervslivet.

Siemens samarbejdede meget, meget tæt med nazister for en del år tilbage og brugte blandt andet jøder fra de nazistiske straffelejre som arbejdskraft.
På en af Siemens’ fabrikker arbejdede op mod 100.000 fanger fra Auschwitz eksempelvis.

For at føje spot til skade forsøgte Siemens – i starten af dette årtusinde – endda at registrere Zyklon som varemærke uden tanke på, at det også (Zyklon B) var navnet på de gasser, man dræbte jøderne med.

I 2007 afslørede tyske medier, at Siemens havde brugt over 10 mia. danske kroner på bestikkelser i en kæmpe skandale, der kostede både adm. direktør Klaus Kleinfeld og bestyrelsesformanden, Heinrich von Pierer, jobbet.

En af anklagerne gik på, at Siemens havde brugt gigantiske beløber på at støtte en konkurrent til Siemens’ egen fagforening.

Alt sammen (og der er meget mere at finde for den flittigste undersøger) ting, der vel får Krifas aktiviteter til at blegne i sammenligning.

Men jeg er ellers enig med dig i, at det er svært at være smagsdommer over sponsorater. Det siges jo også, at FC Barcelonas nye sponsor, the Qatar Foundation, har ganske tætte forbindelser til yderligtgående muslimske grupper.

Så kort fortalt skal man nok gøre op med sig selv, om pengene styrer eller ej.
Jeg gætter på, at over 99 procent af alle vælger at lukke øjnene, mens de rækker hånden frem mod pengene.

Ja ok, Nazi-forbindelserne kendte jeg men det er jo langt tilbage, og så kunne man stille spørgsmålstegn ved rigtig mange virksomheder - også en del danske selvom hr. Møller bliver rigtig sur, hvis man antyder det.

Jeg tænkte nok du hentydede til korruptionssagerne, men de blev jo først offentlig kendte i 2006 (var det vist), og AaB tegnede sponsoratet i år 2000.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Elegia

Re: Det får smilet frem tråden

Indlæg af Elegia » 16. jun 2011, 14:22

Pastorius skrev:Ja ok, Nazi-forbindelserne kendte jeg men det er jo langt tilbage, og så kunne man stille spørgsmålstegn ved rigtig mange virksomheder - også en del danske selvom hr. Møller bliver rigtig sur, hvis man antyder det.

Jeg tænkte nok du hentydede til korruptionssagerne, men de blev jo først offentlig kendte i 2006 (var det vist), og AaB tegnede sponsoratet i år 2000.
Ja, det kan man da helt sikkert.
Det er jo op til ens egen moral, hvordan man ser på tingene. (Altså: om en undskyldning eller tiden læger fortidens ugerninger)

Jeg mener bare ikke, at AaB-fans (set med ”sponsorbriller”) har noget at lade andre høre for.

Siemens-aftalen var dengang Danmarks største af sin slags. Kunne det have skygget for firmaets fortid samt de spirende rygter om bestikkelse og svindel, som allerede i 1990’erne tog fart?

Før 2001 havde AaB jo Metax som sponsor. Metax har siden 1979 været ejet af Shell, som vist heller ikke er helt rene i kanten.

Og sådan kunne man blive ved. Men det bør man vist ikke i denne tråd.

Jeg har vist også fået gennemtrumfet min pointe rigeligt nu ;-)

P.S.: Jeg siger gerne højt, A.P. Møller støttede højreekstreme strømninger – herunder den stærkt antisemitiske Victor Pürschel og hans parti, Nationalt Samvirke.

Besvar