Debat om Aalborg

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Yankee » 2. nov 2015, 12:25

634 skrev:Nu er det blevet besluttet at der skal flyttes statslige arbejdspladser fra KBH til provinsen, som må løsne noget af behovet for trafikal infra-struktur i KBH, og i stedet for flytte noget af den trafikale infra struktur til provinsen.
Der skal flyttes 3-4.000 arbejdspladser over en to-årig periode. Det er altså ikke noget, der kan mærkes på trafikken i København. I samme periode vil Københavnsområdet have haft en befolkningstilvækst på måske 25.000 mennesker.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af frederikshavneren » 2. nov 2015, 18:57

Skulle det ende med at det lykkes via lobbyarbejde at sikre statslig medfinansiering til sporvognsprojektet så må man håbe at politikerne har lært af fortiden. I Göteborg er sporvognene plaget af rustproblemer. Leverandøren er det ikke ukendte firma AnsaldoBreda, hvis jeg ikke husker forkert så er det italienske firma også valgt som leverandør af sporvognene i Århus.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2895
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Eksil » 2. nov 2015, 21:33

frederikshavneren skrev:Skulle det ende med at det lykkes via lobbyarbejde at sikre statslig medfinansiering til sporvognsprojektet så må man håbe at politikerne har lært af fortiden. I Göteborg er sporvognene plaget af rustproblemer. Leverandøren er det ikke ukendte firma AnsaldoBreda, hvis jeg ikke husker forkert så er det italienske firma også valgt som leverandør af sporvognene i Århus.
De har også lavet nogle fremragende metrovogne i København, så de kan åbenbart godt. Dog håber jeg da, at de køber af samme mærke som de gamle IC3 tog (AaB?), da de virker godt bygget.

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4473
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af le Cid » 3. nov 2015, 08:35

Når vi taler AnsaldoBreda, så er det jo ellers IC4, der er deres proudest moment! :-)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Havgås-indeks

seamann

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af seamann » 3. nov 2015, 11:35

Eksil skrev:
frederikshavneren skrev:Skulle det ende med at det lykkes via lobbyarbejde at sikre statslig medfinansiering til sporvognsprojektet så må man håbe at politikerne har lært af fortiden. I Göteborg er sporvognene plaget af rustproblemer. Leverandøren er det ikke ukendte firma AnsaldoBreda, hvis jeg ikke husker forkert så er det italienske firma også valgt som leverandør af sporvognene i Århus.
De har også lavet nogle fremragende metrovogne i København, så de kan åbenbart godt. Dog håber jeg da, at de køber af samme mærke som de gamle IC3 tog (AaB?), da de virker godt bygget.
Hvordan fremragende? Kilde?

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2895
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Eksil » 3. nov 2015, 11:44

seamann skrev:
Eksil skrev:
frederikshavneren skrev:Skulle det ende med at det lykkes via lobbyarbejde at sikre statslig medfinansiering til sporvognsprojektet så må man håbe at politikerne har lært af fortiden. I Göteborg er sporvognene plaget af rustproblemer. Leverandøren er det ikke ukendte firma AnsaldoBreda, hvis jeg ikke husker forkert så er det italienske firma også valgt som leverandør af sporvognene i Århus.
De har også lavet nogle fremragende metrovogne i København, så de kan åbenbart godt. Dog håber jeg da, at de køber af samme mærke som de gamle IC3 tog (AaB?), da de virker godt bygget.
Hvordan fremragende? Kilde?
De kører ordenligt, de går ikke i stykker, de er ikke grimme og de er resistente over for graffiti.

Det er muligvis subjektivt, men har aldrig hørt nogle brokke sig over dem, og danskerne virker nok til at kunne brokke sig over offentlig transport.

Lidt "kritik" fra yelp.com - http://www.yelp.dk/biz/k%C3%B8benhavns- ... 8benhavn-s

I min optik er det største plus ved metro/sporvogn at du har en fast rejsetid. Busserne mellem Aalborg universitet og lufthavn kører fint, men det er et kæmpe problem, at man ikke ved om turen tager en halv time eller over en time.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2895
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Eksil » 19. nov 2015, 14:17

Med dagens finanslov er letbanen død og færdig. I stedet blev der til større biler. De skal nok nytte når Aalborg er plastret til i biler.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Provst i Brovst » 19. nov 2015, 14:35

Problemet med IC4 er ikke at AnsaldoBreda er verdens værste firma, problemet er at løsningen til lille danmark skulle bygges fra bunden af da Danmark er det eneste land der ikke har elektriciferet deres jernbane net. Derfor skulle AnsaldoBreda opfinde et diesellokomotiv eksklusivt til Danmark, i stedet for en hyldevare.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

seamann

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af seamann » 19. nov 2015, 15:22

Eksil skrev:Med dagens finanslov er letbanen død og færdig. I stedet blev der til større biler. De skal nok nytte når Aalborg er plastret til i biler.
Ja, hip, hip, hurra.

Og Aalborg er ikke plastret til i biler - der er nærmest alt for god plads - bortset fra kl. 07.45 - 08.00. Så hvis vi flytter halvdelen af skolernes start, er den ged barberet.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Pastorius » 19. nov 2015, 19:12

Provst i Brovst skrev:Problemet med IC4 er ikke at AnsaldoBreda er verdens værste firma, problemet er at løsningen til lille danmark skulle bygges fra bunden af da Danmark er det eneste land der ikke har elektriciferet deres jernbane net. Derfor skulle AnsaldoBreda opfinde et diesellokomotiv eksklusivt til Danmark, i stedet for en hyldevare.
Har godt hørt det argument før - men altså, en Dieselmotor er ikke verdenen mest avancerede stykke teknik, og alt det der ikke virker er computerstyring af alt muligt andet. I blame EU og deres udbudsregler, hvis de tog var blevet bygget i Randers var det gået fint.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2895
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Eksil » 20. nov 2015, 14:33

Pastorius skrev:
Provst i Brovst skrev:Problemet med IC4 er ikke at AnsaldoBreda er verdens værste firma, problemet er at løsningen til lille danmark skulle bygges fra bunden af da Danmark er det eneste land der ikke har elektriciferet deres jernbane net. Derfor skulle AnsaldoBreda opfinde et diesellokomotiv eksklusivt til Danmark, i stedet for en hyldevare.
Har godt hørt det argument før - men altså, en Dieselmotor er ikke verdenen mest avancerede stykke teknik, og alt det der ikke virker er computerstyring af alt muligt andet. I blame EU og deres udbudsregler, hvis de tog var blevet bygget i Randers var det gået fint.
I kan jo godt begge to have ret. AnsalsoBreda underbød på at bygge nogle tog de ikke magtede og DSB magtede ikke at gennemskue det (Rigsrevisionens konklusion) og derfor blev de ikke bygget ordenligt i Randers (hvilket forresten havde sparet en helvedes masse penge, da en del lønninger så kommer tilbage som skat og ikke betalte overførsler)

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10768
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 20. nov 2015, 16:33

Ærgeligt med letbanen. Jeg kan dog ikke helt finde ud af om planen nu er død og begravet, eller om man satser på at kunne få letbanen på finansloven næste år, og dermed bare udskyder den et år, eller om man istedet kigger på alternative løsninger.

Dog synes jeg det her virker rimelig positivt.
http://aalborghavn.dk/nyheder-(1)/royal ... ftale.aspx

Det skader næppe at have forbindelser til europas største(?) industrihavn. Hverken for grønlandsk import/eksport, eller for Aalborg havns videre muligheder.

EDIT: Sekundet efter jeg skrev mit indlæg faldt jeg over den her: http://nordjyske.dk/nyheder/borgmester- ... 6/112/1513
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af frederikshavneren » 22. nov 2015, 01:34

jonas386 skrev:Ærgeligt med letbanen. Jeg kan dog ikke helt finde ud af om planen nu er død og begravet, eller om man satser på at kunne få letbanen på finansloven næste år, og dermed bare udskyder den et år, eller om man istedet kigger på alternative løsninger.

Dog synes jeg det her virker rimelig positivt.
http://aalborghavn.dk/nyheder-(1)/royal ... ftale.aspx

Det skader næppe at have forbindelser til europas største(?) industrihavn. Hverken for grønlandsk import/eksport, eller for Aalborg havns videre muligheder.

EDIT: Sekundet efter jeg skrev mit indlæg faldt jeg over den her: http://nordjyske.dk/nyheder/borgmester- ... 6/112/1513
God nyhed at regeringen har droppet letbanen. Aalborg er for lille til en letbane, jeg læste for et stykke tid siden i en artikel at der som grov rettesnor skal være et befolkningsgrundlag på minimum 175.000 til en letbane. Det har Aalborg ikke og vil heller ikke få det i de næste mange år.

Aalborgs borgere kan også være glade for at de nu slipper for en regning på 350 millioner kroner, som skulle bruges på ledningsomlægninger ifm. letbanen. Det er immervæk også en sjat penge.

Byrådet bør glemme alt om letbanen nu. Køb nogle ledbusser der kan indsættes i myldretiden, det kan dække efterspørgslen.

Besvar