AaB-tiki-taka version 2018
Jeg er ovenud tilfreds med FM 2018. Hvis vi ser bort fra alt det der søvndyssende følelsesmanagement i den fulde version, er det første version siden 2012 hvor de taktiske indstillinger bliver repræsenteret forudsigeligt i match engine. Det funker bare. Ja, jeg vil endda sige den er bedre end 2012, da man rent faktisk kan bruge wingbacks fornuftigt!
I den forbindelse har jeg forsøgt at genoplive en AaB-tiki-taka taktik tilbage fra 2012, for at se om man kan få AaB til at lave resultater gennem stor boldbesiddelse, mange afleveringer, og mange målchancer. Idéen er at lave en taktik der fungere på AaB’s præmisser, hvor man kan bruge samme taktik, uden at tage hensyn til modstanderen. Det er bare plug’n’play, og så derud af.
Efter at have spillet en hel sæson med den, syntes jeg den er ved at være ret tæt på. Spoiler alert: jeg endte på 2-pladsen, men den virkede som den skulle ¯\_(ツ)_/¯
Det overordnede:
Taktikken blev etableret ved at genspille den samme god damn åbningskamp mod FCK ca. 30 gange, hvor jeg gang på gang justerede og finjusterede indtil det lykkes mig nogenlunde konsekvent at opnå et tilfredsstillende resultat (jeg taber dog stadig often til FCK). Tanken var at hvis den virker mod det klart stærkeste hold i suppen, så virker den vel ok mod de fleste andre. Derefter startede jeg en ny sæson med denne taktik, uden overhovedet at lave justeringer undervejs og uden på noget tidspunkt at forholde mig til modstanderen. Jeg har heller aldrig justeret på startopstillingen, men har bare ladet assistenten vælge start-11 hver gang. Jeg valgte desuden at køre spillet i
FM touch, for at undgå at skulle forholde mig til træningen eller spillernes velbefindende. Jeg har godt nok sat holdtræningen til at fokusere på angreb, men det er også det. Jeg har heller ikke købt eller solgt spillere. Jeg har dog forlænget Sylvesters kontrakt med et halvt år eller noget i den stil. Han blev dog langtidsskadet efter et halvt år, så comme si comme sa. Sidst men ikke mindst. Jeg har ikke nøglet det mindste med dødbolde, men bare taget udgangspunkt i standardopsætningen. Der kan vindes en del point her, da modstanderen får en del mål på kontra efter hjørne etc.
Taktikken:
Overordnet set er det en taktik hvor man forsvarer højt og kompakt, og sørger for hurtigt at genvinde bolden. Alle offensive spillere laver vanvidspres, mens forsvarsspillerne er mere tilbageholdende. Forsvarsspillerne (wingbacks og CD) følger bare med og dækker af. Det er meget krævende fysisk, hvorfor det er vigtigt at have høj boldbesiddelse for at minimere behovet for pressespillet. Tommelfingerreglen ude i den virkelige verden er at man skal have ca. 60% boldbesiddelse med denne slags taktik. Jeg når det i de fleste kampe, og sommetider rammer den 70%. Yderligere, det er normal modstanderen der bliver træt først, da de skal jagte bolden i 90 min.
Når man så har bolden, åbnes der op fra midtbanen, hvor de yderste centrale SS'er (Shadow strikers), søger rummet mellem modstanderens midtbane og forsvar, hvor de enten løber bredt med bolden for at komme til indlæg fra bagrummet, eller løber i dybden for at smække indlæg fra wingbacks eller AM'erne i kassen. Angriberen (falsk 9'er) trækker samtidig ned for at lokke modstanderens forsvarsspillere væk fra
kill zonen™, i.e. det lille felt, hvilket skaber mere plads til SS'erne. I smørhullet (AM), ligger den forreste defensive spiller. Hans opgave er at være et stationært knudepunkt, hvis hovedopgave er at være spilbar for de andre mere bevægelige spiller omkring ham, dvs. for wingbacks, angriber, SS'erne og den fremskudte CM (Lesniak på kortet).Han scorer ikke mange mål, eller får mange assists, men han er kname vigtig som flow- og presspiller. Den fremskudte CM har en af de mere interessante roller. Hans party trick er at komme i tredje bølge efter angriberen og SS'erne, for at øge afleveringsmulighederne fra fløjene og for at søge afslutningerne i de ydre dele af felterne. En slags Hans Henrik Andreasen eller Risgård rolle. Wingbacks er ret standard, dog med et meget højt og snævert udgangspunkt. De får en del assists, men deres hovedopgave er at lukke af for kontra og tværbolde.
Lidt stats på de mest brugte spillere:
Som man kan se sker der noget interessant omkring den fremskudte CM, dvs. Lesniak. Modstanderen er helt beskæftiget med angriberne, så de har svært ved at dæmme op for ham når han kommer i tredje geled. Lesniak har ikke nogen vilde spidskompetencer, men han har både tid og plads og åbninger til at skyde på mål eller lægge stikningerne, hvorfor lavede masser af kasser og assists.
SS'erne, oftests Flores på venstre og Thellufsen på højre, fik genialt mange assists og mål, da de er en blanding mellem wings og angriber. Derudover gjorde Sylvester det også gjorde det overraskende godt. Ellers kan nævnes at begge backs fik en del assists, ofte fra baglinjen og ind i det lille felt, med 4-5 fremstormende AaB'ere.
Og her er
indstillingerne:
Den er ret selvforklarende. Men, det kan måske undre at jeg har valgt "exploit the flanks" når den nu er så tight. Tanken var at det var vigtigt at spillerne havde øje for når wingbacks eller SS'erne fandt de rum, mens modstanderen forsnævrede sig for at tage hånd om mine mange centrale angribspositioner.
Sæsonstatus:
Jeg endte på andenpladsen, langt efter FCK [screen shot], efter at have sat mig på den plads efter grundspillet [screen shot]. Jeg tabte første kamp mod FCK 0-5, men derefter gik det rimeligt godt. Der var dog enkelte kampe hvor modstanderen var for kompakte til at jeg kunne bryde igennem efter jeg begyndte at bevæge mig op i tabellen. Det var nok en konsekvens af min success. Selvom det kunne være fedt at fremvise en førsteplads, er jeg godt tilfreds med at taktikken gør hvad den skal.
Grundspillet:
Mesterskabsspillet:
Jeg røg ud i første runde i pokalen til EFB (c'est la vie). Jeg fik en del skader, og assistenten var ikke altid lige smart mht. spillervalget. E.g. ignorerede han Safranko og valgte i stedet Ramkilde da Pohl og Sylvester begge var langtidsskadet. Big mistake. Wurtz og Risgaard blev også overset på de mærkeligste tidspunkter, så jeg tror sagtens jeg kunne ha’ præsteret endnu bedre hvis jeg havde forsøgt at sætte mit præg på start-11’eren. Jeg gad heller ikke rotere spillerne eller sætte folk på reserveholdet, så match fitness for dem der var uden for start-11 var normalt elendig. Jeg kunne også have forsøgt at udvikle talenterne men det gad jeg heller ikke. Denne test er derfor lavet under relativt udfordrende omstændigheder, så der er potentiale for forbedring. Jeg skal selvfølgelig også lige nævne at jeg på intet tidspunkt har loaded efter et nederlag el. ligenende. Det er en helt fair omgang.
Stats:
Omkring 500 succesfulde afleveringer per kamp, uanset modstander. Omkring 60 boldbesiddelse per kamp, uanset modstander. Mellem 5-10 skud på mål per kamp, og mellem 10-15 afslutninger per kamp. Enkelte undtagelser med flere eller færre.
Udvalgte kampe:
Skal ikke sige om FCK var gået på ferie. Deres andensidste kamp, og det var miles away fra AaB på andenpladsen.
Bare en dejlig kamp hvor alt spillede, og så er det bare bonus at det var mod svinene.
Link til taktikken:
Hvis nogen har lyst til at prøve. Ingen garantier, og slet ikke med andre klubber end AaB.
(har ændret link så det er den opdaterede version i min post nedenunder)
https://ufile.io/my8cs
Link udløber om 30 dage
edit:
Startede et nyt spil op men kunne ikke replikere resultaterne. Eller jo, nogenlunde, dog uden samme målfarlighed. Tror ovenstående er lidt misvisende da vi gennem en stor del af sæsonen red på en brandvarm Jakub Sylvester. Når han ikke er i målhumør bliver det hele lidt mere ineffektivt. Jeg vil derfor forsøge at ændre nogle ting så taktikken er mindre afhængig af en hot angriber, da det jo er lidt af et AaB problem i denne udgave.