Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 21:14

Fabbe skrev:Nu stiller jeg også lige et spørgsmål (lige som Lindvang gjorde).

Alle I jydekøbenhavnere, som mener, at københavnere slet ikke har nogen tilsvarende chauvinisme over for jyder. Hvilken planet har I boet på hele livet igennem?
Hvem har sagt det da? Der er da ligeså mange tåbelige fordomme herovre, ingen tvivl om det. Det gør bare ikke de tåbeligheder der er fremført her i tråden mere rigtige. Men det er super underholdning!

seamann

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af seamann » 23. mar 2011, 21:22

Poker-One-Kenobi skrev:
seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.
Du kan tro og mene hvad du har lyst til. Som nævnt flere gange har jeg boet 10 år i kbh - og jeg tilbringer fortsat enstor del af mine arbejdsdage i kbh - heldigvis afbrudt af arbejdsophold i bla Berlin, NY og Milwaukee. Så de 3-4 timer - der retteligt er nærmere 2 timer - kunne jeg nok overse.

Mht placeringen af kulturstøttekronerne - har du helt ret. Der er ingen fornuft i at det altsammen er placeret i kbh.

Filmbyer og andre mærkværdigheder i Århus kan man da bare lukke.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 21:27

seamann skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.
Du kan tro og mene hvad du har lyst til. Som nævnt flere gange har jeg boet 10 år i kbh - og jeg tilbringer fortsat enstor del af mine arbejdsdage i kbh - heldigvis afbrudt af arbejdsophold i bla Berlin, NY og Milwaukee. Så de 3-4 timer - der retteligt er nærmere 2 timer - kunne jeg nok overse.

Mht placeringen af kulturstøttekronerne - har du helt ret. Der er ingen fornuft i at det altsammen er placeret i kbh.

Filmbyer og andre mærkværdigheder i Århus kan man da bare lukke.

Filmbyer og andre mærkværdigheder er beviset på at man ikke bare kan flytte kulturelle institutioner ud af københavn og så fungerer de videre i provinsen. Men lad os da endelige fyre endnu flere statsstøttekroner af rundt omkring og så "bare" lukke dem igen når man endnu engang må konstatere at der sjovt nok ikke er besøgende nok til at det løber rundt.

seamann

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af seamann » 23. mar 2011, 21:32

Poker-One-Kenobi skrev:Filmbyer og andre mærkværdigheder er beviset på at man ikke bare kan flytte kulturelle institutioner ud af københavn og så fungerer de videre i provinsen. Men lad os da endelige fyre endnu flere statsstøttekroner af rundt omkring og så "bare" lukke dem igen når man endnu engang må konstatere at der sjovt nok ikke er besøgende nok til at det løber rundt.
Du er naiv/uvidende i ekstrem grad, hvis du tror besøgsantallet har nogen sammenhæng med hvordan driftsøkonomien ser ud i kulturstederne.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 23. mar 2011, 21:36

NeverDefeated skrev:Jeg tror ikke, at den foragt overfor "fremmede" er udtalt lige for den gruppe der hedder københavnere. Det kan ligeså vel gøre sig gældende for nogle af de bønder der kommer ind om lørdagen fra Aars eller længere nordpå, og ryger i totterne på aalborggensere, som måske lige ser en tand for smarte ud.

Generelt har jeg det dog selv sådan, at det ikke handler om tolerance eller jantelov. Men jeg bliver mere end irriteret, når jeg er tvunget til at høre på individer som for længst har smidt alle deres rødder over bord, og opfører sig som om de er kommet på landet, hvor alt er mindre, indbyggerne er underfrankerede og byen i øvrigt ligner lort.
Og jeg har ellers store dele af min familie i det storkøbenhavnske, og er ikke just et produkt af arbejderklassen.

En Brøndby-hooligan beskrev engang i en bog (såvidt jeg husker) oplevelsen af at komme til Aalborg, mere eller mindre som at komme til en by gennemsyret af et rendyrket had. Det eneste sted hvor Brøndby-fans kunne risikere at blive spyttet på af helt tilfældige mennesker, og hvor hadet, eller måske nærmere foragten, er så stærk at byen emmer af det. Jeg skal se om jeg kan finde beskrivelsen et sted.
Var det ikke Muffe der sagde det i en tv-udsendelse? Mener de fulgte ham nede på Fregatten under kampen fordi han havde karantæne.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 21:36

seamann skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:Filmbyer og andre mærkværdigheder er beviset på at man ikke bare kan flytte kulturelle institutioner ud af københavn og så fungerer de videre i provinsen. Men lad os da endelige fyre endnu flere statsstøttekroner af rundt omkring og så "bare" lukke dem igen når man endnu engang må konstatere at der sjovt nok ikke er besøgende nok til at det løber rundt.
Du er naiv/uvidende i ekstrem grad, hvis du tror besøgsantallet har nogen sammenhæng med hvordan driftsøkonomien ser ud i kulturstederne.
Du er naiv/uvidende i ekstrem grad, punktum.

http://aoh.dk/artikler/heart-maa-fyre-medarbejdere
http://www.aarhusportalen.dk/default.as ... mntId=9154
http://avisen.dk/stor-nedtur-for-aros_5270.aspx
http://politiken.dk/kultur/ECE183244/sk ... il-vinter/
http://www.fyens.dk/article/777556:Kert ... mte-museet
http://ibyen.dk/kunst/ECE902890/museums ... ehandling/

SimonJ
1. div
1. div
Indlæg: 358
Tilmeldt: 22. mar 2011, 08:27

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af SimonJ » 23. mar 2011, 21:39

Køllen I Møllen skrev:
NeverDefeated skrev:En Brøndby-hooligan beskrev engang i en bog (såvidt jeg husker) oplevelsen af at komme til Aalborg, mere eller mindre som at komme til en by gennemsyret af et rendyrket had. Det eneste sted hvor Brøndby-fans kunne risikere at blive spyttet på af helt tilfældige mennesker, og hvor hadet, eller måske nærmere foragten, er så stærk at byen emmer af det. Jeg skal se om jeg kan finde beskrivelsen et sted.
Var det ikke Muffe der sagde det i en tv-udsendelse? Mener de fulgte ham nede på Fregatten under kampen fordi han havde karantæne.

Det sagde han i Insider, som de viste i Onside.

Mebega
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 97
Tilmeldt: 8. apr 2008, 15:25
Favoritspiller: Johan Cruijff
Geografisk sted: Leuven, Vlaams-Brabant

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Mebega » 23. mar 2011, 21:59

Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
København har da intet, absolut intet, at byde på kulturelt i forhold til andre steder. Tag bare jeres kongehus, teater, nyhavn og 'kunst', kald det højkultur, og lad os andre være i fred... De eneste flotte bygninger i byen er tegnet af hollændere, byplanlægningen er helt forfejlet og den støste tragedie i forbindelse med københavn er den ikke brændte helt ned i 1728 eller 1807. Videnskabligt skulle der vist heller ikke være meget at komme efter i hovedstaden, det skulle da lige være AAU Ballerup.
Odense har bestemt ikke meget at byde på. Jeg mindes dog at cafébiografen viser udemærkede film og Brandts Klædefabrik af og til har en udstilling, der er værd at bruge tid på. Møntergården er også et fornøjeligt sted. Man kan tage et lille smut forbi Glavendruplunden og se Glavendrupstenen. Fyns alper er også meget smukt. Tåsinge ligeså. Bogense er også en hyggelig by, der vidner om hvordan danske købstæder stagnerede i forbindelse med urbaniseringen. Dog trækker Hundelorten i Søndersø voldsomt ned.

Jeg hader ikke københavn og københavnere, men jeg kommer der kun i forbindelse med pokalfinaler og transitflyninger. Det sidste stopper heldigvis med flyruten Aalborg - Amsterdam. Tak KLM! - Amsterdam har desuden en hel del kultur at byde på.
"Nobody ever defended anything successfully, there is only attack and attack and attack some more."
- George Smith Patton, Jr.

Brugeravatar
Poul Hat
2. div
2. div
Indlæg: 204
Tilmeldt: 27. mar 2006, 08:19
Favoritspiller: Poul Hübertz

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poul Hat » 23. mar 2011, 22:05

seamann skrev: Du kan tro og mene hvad du har lyst til. Som nævnt flere gange har jeg boet 10 år i kbh - og jeg tilbringer fortsat enstor del af mine arbejdsdage i kbh - heldigvis afbrudt af arbejdsophold i bla Berlin, NY og Milwaukee. Så de 3-4 timer - der retteligt er nærmere 2 timer - kunne jeg nok overse.

Mht placeringen af kulturstøttekronerne - har du helt ret. Der er ingen fornuft i at det altsammen er placeret i kbh.

Filmbyer og andre mærkværdigheder i Århus kan man da bare lukke.
Det er synd for dig, at dit travle arbejdsliv i bla Berlin, NY og Milwaukee forhindrer dig i at benytte de mange kulturtilbud hovedstaden har at byde på. Men Danmarks Akvarium åbner snart i nærheden af Kastrup Lufthavn. Så kan du nå at se lidt kulturstøttede fisk, hvis du mellemlander på vej hjem fra jobbet.
"Endnu et arrogant og bedrevidende indlæg fra Poul Hat"

NeverDefeated

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af NeverDefeated » 23. mar 2011, 22:22

Køllen I Møllen skrev:
Var det ikke Muffe der sagde det i en tv-udsendelse? Mener de fulgte ham nede på Fregatten under kampen fordi han havde karantæne.
Det afsnit ligger jo på youtube, og det er ikke derfra. Jeg mener nærmere det blev sagt i bogen "Homo Fanaticus"?

Under alle omstændigheder er det et citat som passer fint. For det er præcis sådan det bør være, når de kommer til byen.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 22:32

NeverDefeated skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Var det ikke Muffe der sagde det i en tv-udsendelse? Mener de fulgte ham nede på Fregatten under kampen fordi han havde karantæne.
Det afsnit ligger jo på youtube, og det er ikke derfra. Jeg mener nærmere det blev sagt i bogen "Homo Fanaticus"?

Under alle omstændigheder er det et citat som passer fint. For det er præcis sådan det bør være, når de kommer til byen.
Det var i det program, og han var da en kæmpe klaphat.

Brugeravatar
Elscorpio
Allstar
Allstar
Indlæg: 4465
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:02
Favoritspiller: Ib, Ib, Ib
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Elscorpio » 23. mar 2011, 22:43

Hvorfor hade København?

Her er 10 grunde:

1. FCK
2. Brøndby
3. Langt de fleste store arbejdspladser ligger der
4. De kender ikke udtrykket smørstang hos de københavnske bagere
5. Københavnere holder ikke jordforbindelsen
6. Karbonader ved de heller ikke hvad er, men kalder dem krebinetter "over there"
7. Øl er 50% dyrere
8. De tror de ejer hele Danmark
9. De har ikke Gaden, man skal gå langt for at få billigt øl
10. Man bliver træt af at høre på den københavnske accent.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af sulakvelidze » 23. mar 2011, 22:53

Poker-One-Kenobi skrev:
seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.
Argumentet med at Danmark er et lille land kan jo snildt vendes om og bruges som argument for at flytte mere af kulturen til Jylland. Selvfølgelig ikke til Hanstholm og Sønderho, men jeg ser hverken logistiske eller praktiske problemer i at opdyrke kulturlivet i de største provinsbyer. Der er jo lige så kort afstand for københavnerne til Aalborg som den anden vej.

Jeg har mødt københavnere, der aldrig i livet har været i Jylland. Eller i hvert kun kommer der en gang i årtiet. De gider ikke og ved ikke, hvad de skulle lave der. Det synes jeg er en utrolig fattig tilgang til alt det uden for hovedstaden, men hvis man hjalp dem lidt på vej med at gøre opdyrkning af kultur i provinsen til et statsligt anliggende, kunne man sikkert også hjælpe noge af de stakkels københavnere ud af deres osteklokke.

Principielt set ser jeg intet problem i, at Statens Museum for Kunst kunne ligge i Aalborg - eller Nationalmuseet i Århus for den sags skyld. Alt det store behøver ikke nødvendigvis ligge i København. Der er ingen naturlov, der siger, at hovedstaden skal have det hele. Tværtimod er der fornuft i at undgå det.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at hade københavnere. Jeg har allermest medlidenhed med dem. Blandt andet fordi de lever i en vildt opreklameret by samtidig med, at konkurrencen med mere interessante byer i det europæiske nærområde er blevet større og større i takt med, at det er blevet billigere, nemmere og hurtigere at smutte til langt federe byer.

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 23:43

sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.
Argumentet med at Danmark er et lille land kan jo snildt vendes om og bruges som argument for at flytte mere af kulturen til Jylland. Selvfølgelig ikke til Hanstholm og Sønderho, men jeg ser hverken logistiske eller praktiske problemer i at opdyrke kulturlivet i de største provinsbyer. Der er jo lige så kort afstand for københavnerne til Aalborg som den anden vej.

Jeg har mødt københavnere, der aldrig i livet har været i Jylland. Eller i hvert kun kommer der en gang i årtiet. De gider ikke og ved ikke, hvad de skulle lave der. Det synes jeg er en utrolig fattig tilgang til alt det uden for hovedstaden, men hvis man hjalp dem lidt på vej med at gøre opdyrkning af kultur i provinsen til et statsligt anliggende, kunne man sikkert også hjælpe noge af de stakkels københavnere ud af deres osteklokke.

Principielt set ser jeg intet problem i, at Statens Museum for Kunst kunne ligge i Aalborg - eller Nationalmuseet i Århus for den sags skyld. Alt det store behøver ikke nødvendigvis ligge i København. Der er ingen naturlov, der siger, at hovedstaden skal have det hele. Tværtimod er der fornuft i at undgå det.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at hade københavnere. Jeg har allermest medlidenhed med dem. Blandt andet fordi de lever i en vildt opreklameret by samtidig med, at konkurrencen med mere interessante byer i det europæiske nærområde er blevet større og større i takt med, at det er blevet billigere, nemmere og hurtigere at smutte til langt federe byer.

Af samme grund som det ikke giver mening at ligge Statens Museum for Kunst i Sønderho, giver det ikke mening at ligge det i Aalborg. Det er lige fjollet, det ligger bare lidt forskelligt på skalaen. Det kan jo ikke passe, at i herlige lokalpatrioter har travlt med at rakke københavn ned for ikke at være noget som helst i forhold til Berlin, Amsterdam og bla bla bla, men samtidigt vil i fjerne de ting som byen faktisk HAR som gør den konkurrencedygtig på nogen områder. Eller, det kan sikkert godt passe, det lige meget i linie med resten af logikken.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 24. mar 2011, 07:22

Poker-One-Kenobi skrev:
sulakvelidze skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.
Argumentet med at Danmark er et lille land kan jo snildt vendes om og bruges som argument for at flytte mere af kulturen til Jylland. Selvfølgelig ikke til Hanstholm og Sønderho, men jeg ser hverken logistiske eller praktiske problemer i at opdyrke kulturlivet i de største provinsbyer. Der er jo lige så kort afstand for københavnerne til Aalborg som den anden vej.

Jeg har mødt københavnere, der aldrig i livet har været i Jylland. Eller i hvert kun kommer der en gang i årtiet. De gider ikke og ved ikke, hvad de skulle lave der. Det synes jeg er en utrolig fattig tilgang til alt det uden for hovedstaden, men hvis man hjalp dem lidt på vej med at gøre opdyrkning af kultur i provinsen til et statsligt anliggende, kunne man sikkert også hjælpe noge af de stakkels københavnere ud af deres osteklokke.

Principielt set ser jeg intet problem i, at Statens Museum for Kunst kunne ligge i Aalborg - eller Nationalmuseet i Århus for den sags skyld. Alt det store behøver ikke nødvendigvis ligge i København. Der er ingen naturlov, der siger, at hovedstaden skal have det hele. Tværtimod er der fornuft i at undgå det.

Jeg ser i øvrigt ingen grund til at hade københavnere. Jeg har allermest medlidenhed med dem. Blandt andet fordi de lever i en vildt opreklameret by samtidig med, at konkurrencen med mere interessante byer i det europæiske nærområde er blevet større og større i takt med, at det er blevet billigere, nemmere og hurtigere at smutte til langt federe byer.

Af samme grund som det ikke giver mening at ligge Statens Museum for Kunst i Sønderho, giver det ikke mening at ligge det i Aalborg. Det er lige fjollet, det ligger bare lidt forskelligt på skalaen. Det kan jo ikke passe, at i herlige lokalpatrioter har travlt med at rakke københavn ned for ikke at være noget som helst i forhold til Berlin, Amsterdam og bla bla bla, men samtidigt vil i fjerne de ting som byen faktisk HAR som gør den konkurrencedygtig på nogen områder. Eller, det kan sikkert godt passe, det lige meget i linie med resten af logikken.

Jamen er hele pointen da at vi skal bruge al energi og økonomi på at forsøge at gøre København til et nyt Berlin eller Amsterdam??? Det må da være noget Københavnerne har besluttet! Jeg er ihvertfald ikke blevet spurgt og jeg synes det er en tåbelig ide. Jeg synes tværtimod vi skulle fordele kulturen ud til alle danskerne...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Henriksen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:47
Favoritspiller: Thomas Müller
Geografisk sted: På tønden

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Henriksen » 24. mar 2011, 07:56

Herlig tråd det her.... Men er da helt på linje med anti-københavnerne. Der er SÅ mange fra den skod-by der overlegent og hovent lige skal te sig når de kommer til det mørke Jylland, og som har den der øretæve indbydende holdning om, at alt herover er præget af de langsomme knallerter på havnen, og at det hele er lidt jyde-fattigt. Jamen så bliv sgu da væk - bliv i jeres syge Café Latté-Ghetto af en autonom-grim hovedstad. Og det er sgu helt fint med mig, at Brøndby-bønderne føler et rendyrket had når de viser sig i Aalborg i deres pis-gule trøjer, for de hører ikke hjemme heroppe og de er ved gud i himlen og allah i svømmehallen kommet på UDEbane i en sådan grad.

Nej beklager - jeg må affinde mig med at blive beskyldt for at være afstumpet og jantelovs-tynget, men jeg har godt nok ikke meget til overs for de der ærke-københavnere og deres "VI ejer verden"-attitude. De er faktisk kun overgået af selvsamme typer, som så oveni hatten er tilflyttet FRA Jylland - så retfærdiggør man sgu at der er begreber som hedder dumme-bøder og huske-kager.

Og come on - hvad skal vi lige bruge København til heroppe ? Hvad kan den by dybest set og hvad er der så fantastisk ved den ? Jeg HAR forsøgt at opdage det, og der er godt nok ikke mange klokker der ringer derovre. Jeg har fantasiske byer som Berlin, Hamburg og Amsterdam inden for behagelig rækkevidde - byer der tørrer røv med Kongens KBH når det gælder udvalg i...ja, stort set alt - plus mennesker der ikke er irriterende at høre på i længden. Men fair nok at der er nogle der er blevet forelsket i vores "allesammens" København - smag og behag, jeg har som indfødt Aalborgenser godt nok et mere og mere anstrengt forhold til det sted, og jeg foretrækker helst at være der så absolut lidt som muligt (og det går iøvrigt helt fint)
Madsen er Jesus og Høghen han er Gud...

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 24. mar 2011, 08:29

Køllen I Møllen skrev: Jamen er hele pointen da at vi skal bruge al energi og økonomi på at forsøge at gøre København til et nyt Berlin eller Amsterdam??? Det må da være noget Københavnerne har besluttet! Jeg er ihvertfald ikke blevet spurgt og jeg synes det er en tåbelig ide. Jeg synes tværtimod vi skulle fordele kulturen ud til alle danskerne...
Nu var et af de tidligere argumenter jo at København alligevel var en latterlig lille by ift nogle af de nævnte byer. På den måde bliver det jo umuligt at stille folk tilfreds. Gør man noget ved hovedstaden er det galt, gør man ikke er det også galt.

Set over en bred kam mener jeg nu at København ligger pænt højt på listen over hippe europæiske byer, selvom den på mange områder også er noget provinsiel. Det synes jeg ikke vi nordjyder skal have ondt af - det kommer os alle til gavn på et eller andet niveau. Vi skal derimod være kede af (og det skal københavnerne også) at vi har affolket store områder af danmark, og flyttet rigtig mange folk fra landet og ind i byerne, men det er også et problem, hvis man ser på nordjylland isoleret. Der kunne vi lære lidt af nordmænd og franskmænd der gør en dyd ud af at bevare liv i landdistrikterne.

Uanset, skal det ikke forhindre mig i at foragte de københavnske dyder, som jeg fornemmer ligger til grund for københavnerhadet, men jeg vil - heller ikke - være med til at generalisere.
Med venlig Hilsen
--
Robert

SimonJ
1. div
1. div
Indlæg: 358
Tilmeldt: 22. mar 2011, 08:27

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af SimonJ » 24. mar 2011, 08:57

København har staden, men den er på vej væk... Så ved jeg næsten ikke hvorfor, at jeg skal synes godt om Copenhagen.

København til Sverige!

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Magic » 24. mar 2011, 09:29

Elscorpio skrev:Hvorfor hade København?

Her er 10 grunde:

1. FCK
2. Brøndby
3. Langt de fleste store arbejdspladser ligger der
4. De kender ikke udtrykket smørstang hos de københavnske bagere
5. Københavnere holder ikke jordforbindelsen
6. Karbonader ved de heller ikke hvad er, men kalder dem krebinetter "over there"
7. Øl er 50% dyrere
8. De tror de ejer hele Danmark
9. De har ikke Gaden, man skal gå langt for at få billigt øl
10. Man bliver træt af at høre på den københavnske accent.
1. Helt enig!
2. Er ikke København
3. Og? Ikke anderledes end så mange andre hovedstæder
4. Går meget sjældent til bageren
5. Stærk generelisering
6. Det ved de faktisk godt. De kalder det bare en krebinet, hvis den er lavet af rent svinekød.
7. Du kommer de forkerte steder
8. Øh ok
9. Igen: Du kommer de forkerte steder.
10. Du må have problemer med at se dansk tv...

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af alithebeast » 24. mar 2011, 09:45

Magic skrev:
Elscorpio skrev:Hvorfor hade København?

Her er 10 grunde:

1. FCK
2. Brøndby
3. Langt de fleste store arbejdspladser ligger der
4. De kender ikke udtrykket smørstang hos de københavnske bagere
5. Københavnere holder ikke jordforbindelsen
6. Karbonader ved de heller ikke hvad er, men kalder dem krebinetter "over there"
7. Øl er 50% dyrere
8. De tror de ejer hele Danmark
9. De har ikke Gaden, man skal gå langt for at få billigt øl
10. Man bliver træt af at høre på den københavnske accent.
1. Helt enig!
2. Er ikke København
3. Og? Ikke anderledes end så mange andre hovedstæder
4. Går meget sjældent til bageren
5. Stærk generelisering
6. Det ved de faktisk godt. De kalder det bare en krebinet, hvis den er lavet af rent svinekød.
7. Du kommer de forkerte steder
8. Øh ok
9. Igen: Du kommer de forkerte steder.
10. Du må have problemer med at se dansk tv...
1. København er lort!
2. Gu fanden er Brøndby=København!
3. Københavnske arbejdsplader er hvor københavnere mødes og fedter sig ind i hinanden.
4. De københavnske bager kender ikke helt almene kager.
5. Ikke en generalisering nærmere en iagttagelse.
6. Ligesom bageren har københavnere ikke styr på madnavne, herunder også isnavne.
7. De steder jeg er kommet er øl også dyrt, men jeg kan da ikke afvise af der er en tyrkerkiosk, der sælger tyske Slots, den slags bruger man jo på Sjælland.
8. Endnu en iagttagelse.
9. Her viser du for alvor dit københavnersnobberi. Gu fanden ligger Jomfru Ane Gade ikke i København, og så er det ligemeget, hvor man kommer i den pisby!
10. Så længe man holder sig fra TV2 Lorry, så er den københavnske accent heldigvis ikke så udbredt på dansk tv.
Hader København!

Besvar