Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 28. mar 2011, 12:08

Køllen I Møllen skrev:Jeg synes tråden bevæger sig derhenad hvor alt der bliver sagt om Kbh tages meget nært op af "dannelseseliten" (eller hvad vi skal kalde jer). I tager det meget nært at der er en der ikke bryder sig om pølsevenderne i Lyngby, i tager det meget nært at vi kalder Lyngby København, I tager en uskyldig lille sang (Hader Kbh) meget nært osv osv osv. Jeg har en formodning om at ligegyldigt hvad folk finder på at kritisere København for så vil der kommer et forsvar fra eliten...

Mon det skyldes at disse kbh`ske debattører lider af en form for mindreværdskomplekser eller er det bare den københavnske jantelov der hersker? Måske I bare er gået "in denial"-mode...

Hvem er denne dannelseselite, og hvorfor har du behov for at kalde dem noget? Jeg synes jeg har set langt flere "københavnere" i tråden, som har trukket på smilebånd end krummet tæer? Der er måske 2 der har krummet tæer, mens resten har argumenteret for hvorfor de ikke hader alt ved den by de bor i, men faktisk mener den har sine fordele sammen med nogle svagheder. Man kunne jo også sige at der er en stor gruppe nordjyder som har taget det meget nært at 2 mennesker har tilladt sig at krumme tæer over at der bliver synget København om Lyngby...

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 28. mar 2011, 12:54

Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:Jeg synes tråden bevæger sig derhenad hvor alt der bliver sagt om Kbh tages meget nært op af "dannelseseliten" (eller hvad vi skal kalde jer). I tager det meget nært at der er en der ikke bryder sig om pølsevenderne i Lyngby, i tager det meget nært at vi kalder Lyngby København, I tager en uskyldig lille sang (Hader Kbh) meget nært osv osv osv. Jeg har en formodning om at ligegyldigt hvad folk finder på at kritisere København for så vil der kommer et forsvar fra eliten...

Mon det skyldes at disse kbh`ske debattører lider af en form for mindreværdskomplekser eller er det bare den københavnske jantelov der hersker? Måske I bare er gået "in denial"-mode...

Hvem er denne dannelseselite, og hvorfor har du behov for at kalde dem noget? Jeg synes jeg har set langt flere "københavnere" i tråden, som har trukket på smilebånd end krummet tæer? Der er måske 2 der har krummet tæer, mens resten har argumenteret for hvorfor de ikke hader alt ved den by de bor i, men faktisk mener den har sine fordele sammen med nogle svagheder. Man kunne jo også sige at der er en stor gruppe nordjyder som har taget det meget nært at 2 mennesker har tilladt sig at krumme tæer over at der bliver synget København om Lyngby...
Jeg vidste ikke hvad jeg lige skulle kalde "jer der forsvarer københavn med næb og kløer" så jeg brugte en betegnelse I selv har opfundet i håb om ikke at støde nogen. Men det gjorde jeg så måske alligevel? Er det igen jeres mindreværdskomplekser der titter frem?

:)

Jeg var egentlig bare bange for at tråden var ved at dø så jeg ville give lidt kunstig åndedræt i form af en provokation "I" selv har opfundet.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 28. mar 2011, 13:12

Køllen I Møllen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:Jeg synes tråden bevæger sig derhenad hvor alt der bliver sagt om Kbh tages meget nært op af "dannelseseliten" (eller hvad vi skal kalde jer). I tager det meget nært at der er en der ikke bryder sig om pølsevenderne i Lyngby, i tager det meget nært at vi kalder Lyngby København, I tager en uskyldig lille sang (Hader Kbh) meget nært osv osv osv. Jeg har en formodning om at ligegyldigt hvad folk finder på at kritisere København for så vil der kommer et forsvar fra eliten...

Mon det skyldes at disse kbh`ske debattører lider af en form for mindreværdskomplekser eller er det bare den københavnske jantelov der hersker? Måske I bare er gået "in denial"-mode...

Hvem er denne dannelseselite, og hvorfor har du behov for at kalde dem noget? Jeg synes jeg har set langt flere "københavnere" i tråden, som har trukket på smilebånd end krummet tæer? Der er måske 2 der har krummet tæer, mens resten har argumenteret for hvorfor de ikke hader alt ved den by de bor i, men faktisk mener den har sine fordele sammen med nogle svagheder. Man kunne jo også sige at der er en stor gruppe nordjyder som har taget det meget nært at 2 mennesker har tilladt sig at krumme tæer over at der bliver synget København om Lyngby...
Jeg vidste ikke hvad jeg lige skulle kalde "jer der forsvarer københavn med næb og kløer" så jeg brugte en betegnelse I selv har opfundet i håb om ikke at støde nogen. Men det gjorde jeg så måske alligevel? Er det igen jeres mindreværdskomplekser der titter frem?

:)

Jeg var egentlig bare bange for at tråden var ved at dø så jeg ville give lidt kunstig åndedræt i form af en provokation "I" selv har opfundet.
Men kan du tage stilling til at antallet af københavnere der faktisk IKKE kæmper med næb og kløer, men blot prøver at nuancere dette HAD en smule er i overtal? Jeg, og andre, har foreksempel hele tiden understreget at jeg synes man skal synge det man har lyst til der hvor man har lyst, og hvis nogen synes det mærkeligt kan de jo bare trække på smilebåndet af det. Du kæmper aktivt for at holde liv i tråden, det er prisværdigt, men den bliver lidt ligegyldig hvis du bare skriver "mindreværdskomplekser" 10 gange i træk. Men janteloven har nok for kraftigt et greb i dig...

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 28. mar 2011, 13:21

Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:Jeg synes tråden bevæger sig derhenad hvor alt der bliver sagt om Kbh tages meget nært op af "dannelseseliten" (eller hvad vi skal kalde jer). I tager det meget nært at der er en der ikke bryder sig om pølsevenderne i Lyngby, i tager det meget nært at vi kalder Lyngby København, I tager en uskyldig lille sang (Hader Kbh) meget nært osv osv osv. Jeg har en formodning om at ligegyldigt hvad folk finder på at kritisere København for så vil der kommer et forsvar fra eliten...

Mon det skyldes at disse kbh`ske debattører lider af en form for mindreværdskomplekser eller er det bare den københavnske jantelov der hersker? Måske I bare er gået "in denial"-mode...

Hvem er denne dannelseselite, og hvorfor har du behov for at kalde dem noget? Jeg synes jeg har set langt flere "københavnere" i tråden, som har trukket på smilebånd end krummet tæer? Der er måske 2 der har krummet tæer, mens resten har argumenteret for hvorfor de ikke hader alt ved den by de bor i, men faktisk mener den har sine fordele sammen med nogle svagheder. Man kunne jo også sige at der er en stor gruppe nordjyder som har taget det meget nært at 2 mennesker har tilladt sig at krumme tæer over at der bliver synget København om Lyngby...
Jeg vidste ikke hvad jeg lige skulle kalde "jer der forsvarer københavn med næb og kløer" så jeg brugte en betegnelse I selv har opfundet i håb om ikke at støde nogen. Men det gjorde jeg så måske alligevel? Er det igen jeres mindreværdskomplekser der titter frem?

:)

Jeg var egentlig bare bange for at tråden var ved at dø så jeg ville give lidt kunstig åndedræt i form af en provokation "I" selv har opfundet.
Men kan du tage stilling til at antallet af københavnere der faktisk IKKE kæmper med næb og kløer, men blot prøver at nuancere dette HAD en smule er i overtal? Jeg, og andre, har foreksempel hele tiden understreget at jeg synes man skal synge det man har lyst til der hvor man har lyst, og hvis nogen synes det mærkeligt kan de jo bare trække på smilebåndet af det. Du kæmper aktivt for at holde liv i tråden, det er prisværdigt, men den bliver lidt ligegyldig hvis du bare skriver "mindreværdskomplekser" 10 gange i træk. Men janteloven har nok for kraftigt et greb i dig...
Jeg havde helt glemt at det kun er jyder der kan have (og pr definition har) mindreværdskomplekser overfor københavnere...

Bortset fra det så sidder jeg nu igen en uge i Norge (på hotel det meste af dagen) foran computeren. Så jeg er nok den af os allesammen der har størst interesse i at denne fremragende tråd holdes i live. Derfor skal jeg på forhånd beklage hvis mine indlæg de næste 4-5 dage bliver lidt "skarpe". Det er altsammen bare for at få tiden til at gå :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 28. mar 2011, 14:00

Køllen I Møllen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:Jeg synes tråden bevæger sig derhenad hvor alt der bliver sagt om Kbh tages meget nært op af "dannelseseliten" (eller hvad vi skal kalde jer). I tager det meget nært at der er en der ikke bryder sig om pølsevenderne i Lyngby, i tager det meget nært at vi kalder Lyngby København, I tager en uskyldig lille sang (Hader Kbh) meget nært osv osv osv. Jeg har en formodning om at ligegyldigt hvad folk finder på at kritisere København for så vil der kommer et forsvar fra eliten...

Mon det skyldes at disse kbh`ske debattører lider af en form for mindreværdskomplekser eller er det bare den københavnske jantelov der hersker? Måske I bare er gået "in denial"-mode...

Hvem er denne dannelseselite, og hvorfor har du behov for at kalde dem noget? Jeg synes jeg har set langt flere "københavnere" i tråden, som har trukket på smilebånd end krummet tæer? Der er måske 2 der har krummet tæer, mens resten har argumenteret for hvorfor de ikke hader alt ved den by de bor i, men faktisk mener den har sine fordele sammen med nogle svagheder. Man kunne jo også sige at der er en stor gruppe nordjyder som har taget det meget nært at 2 mennesker har tilladt sig at krumme tæer over at der bliver synget København om Lyngby...
Jeg vidste ikke hvad jeg lige skulle kalde "jer der forsvarer københavn med næb og kløer" så jeg brugte en betegnelse I selv har opfundet i håb om ikke at støde nogen. Men det gjorde jeg så måske alligevel? Er det igen jeres mindreværdskomplekser der titter frem?

:)

Jeg var egentlig bare bange for at tråden var ved at dø så jeg ville give lidt kunstig åndedræt i form af en provokation "I" selv har opfundet.
Men kan du tage stilling til at antallet af københavnere der faktisk IKKE kæmper med næb og kløer, men blot prøver at nuancere dette HAD en smule er i overtal? Jeg, og andre, har foreksempel hele tiden understreget at jeg synes man skal synge det man har lyst til der hvor man har lyst, og hvis nogen synes det mærkeligt kan de jo bare trække på smilebåndet af det. Du kæmper aktivt for at holde liv i tråden, det er prisværdigt, men den bliver lidt ligegyldig hvis du bare skriver "mindreværdskomplekser" 10 gange i træk. Men janteloven har nok for kraftigt et greb i dig...
Jeg havde helt glemt at det kun er jyder der kan have (og pr definition har) mindreværdskomplekser overfor københavnere...

Bortset fra det så sidder jeg nu igen en uge i Norge (på hotel det meste af dagen) foran computeren. Så jeg er nok den af os allesammen der har størst interesse i at denne fremragende tråd holdes i live. Derfor skal jeg på forhånd beklage hvis mine indlæg de næste 4-5 dage bliver lidt "skarpe". Det er altsammen bare for at få tiden til at gå :)
Jamen så er alt jo som det plejer :) Er Janteloven forresten ikke en norsk opfindelse?

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 28. mar 2011, 14:03

Poker-One-Kenobi skrev: Jamen så er alt jo som det plejer :) Er Janteloven forresten ikke en norsk opfindelse?
Jeg er ret overbevist om at både janteloven og destruktiv fodbold er opfundet af usympatiske københavnere. At man senere i historien prøver at give jyder og nordmænd skylden for begge dele er jo bare typisk kbh :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2011, 14:05

Poker-One-Kenobi skrev: Jamen så er alt jo som det plejer :) Er Janteloven forresten ikke en norsk opfindelse?
Der er vist frit valg mellem Mors og Sandefjord, men der hersker ingen tvivl om at ophavsmanden var en fordrukken fyr. Jeg kan ikke helt finde ud af om det taler for eller imod loven.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 28. mar 2011, 14:11

Pastorius skrev:Sandefjord
...som vist er en erindringsforskydning eller sammenblanding med hans navn, men i hvert fald en norsk by.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Citizen
2. div
2. div
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12. maj 2009, 14:17
Geografisk sted: 2300

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Citizen » 28. mar 2011, 14:28

http://da.wikipedia.org/wiki/Aksel_Sandemose" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jeg ikke læst bogen, men jeg tror ikke, du skal regne med, at Aksel Sandemose opfandt janteloven, fordi han mener, at det er noget, man bør leve sit liv efter.

P.S. Jeg hader ikke København.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9618
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Buzz Killington » 28. mar 2011, 14:39

Køllen I Møllen skrev:
Poker-One-Kenobi skrev: Jamen så er alt jo som det plejer :) Er Janteloven forresten ikke en norsk opfindelse?
Jeg er ret overbevist om at både janteloven og destruktiv fodbold er opfundet af usympatiske københavnere. At man senere i historien prøver at give jyder og nordmænd skylden for begge dele er jo bare typisk kbh :)
Hvis vi begge med janteloven refererer til det faktum at der er en negativ social konsekvens hvis det bliver opfattet at nogle forsøger at hæve sig over mængden, så kan jeg godt nok ikke se hvad der skulle være "opfundet" over det. At janteloven så i dag ofte bliver brugt til at forsvare usympatisk arrogance er en helt anden sag.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9618
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Buzz Killington » 28. mar 2011, 14:40

Citizen skrev:http://da.wikipedia.org/wiki/Aksel_Sandemose

Nu har jeg ikke læst bogen, men jeg tror ikke, du skal regne med, at Aksel Sandemose opfandt janteloven, fordi han mener, at det er noget, man bør leve sit liv efter.

P.S. Jeg hader ikke København.
Han har vel heller ikke mere opfundet janteloven end Newton opfandt tyngdekræften.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af jernskjorten » 28. mar 2011, 14:43

Og minsandten om han ikke flyttede til København...

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 28. mar 2011, 14:45

MHJ skrev: Hvis vi begge med janteloven refererer til det faktum at der er en negativ social konsekvens hvis det bliver opfattet at nogle forsøger at hæve sig over mængden, så kan jeg godt nok ikke se hvad der skulle være "opfundet" over det. At janteloven så i dag ofte bliver brugt til at forsvare usympatisk arrogance er en helt anden sag.
At janteloven skulle være et specielt dansk fænomen indebærende at enhver der tror på sig selv, kommer frem i livet eller lignende finder jeg aldeles latterligt. Og det er efterhånden sådan mange bruger janteloven. Og, som du selv siger, bliver det ofte brugt til at forsvare usympatisk arrogance (Don Ø, Anja Andersen m.fl). Janteloven eksisterer ikke, herhjemme bliver man ikke dømt fordi man tror på sig selv eller har succes. Ihvertfald ikke hvis man undlader at pisse på de der er under en og så har det jo ikke noget med jantelov at gøre.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 28. mar 2011, 14:46

jernskjorten skrev:
Og minsandten om han ikke flyttede til København...
Gu` ved om han ikke led af en eller anden form for mindreværdskompleks?
Janteloven eksisterer IKKE!

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3179
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Gnu » 28. mar 2011, 15:12

Hvis man er til kamphunde og platinblonde bimboer, der bruger al, al for lang tid i solariet, er Aalborg sikkert en fed nok by at bo i. Men hey, hver sin smag.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 28. mar 2011, 15:13

Gnu skrev:Hvis man er til kamphunde og platinblonde bimboer, der bruger al, al for lang tid i solariet, er Aalborg sikkert en fed nok by at bo i. Men hey, hver sin smag.
Amager ville også være et godt bud her.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9618
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Buzz Killington » 28. mar 2011, 15:16

Køllen I Møllen skrev:
MHJ skrev: Hvis vi begge med janteloven refererer til det faktum at der er en negativ social konsekvens hvis det bliver opfattet at nogle forsøger at hæve sig over mængden, så kan jeg godt nok ikke se hvad der skulle være "opfundet" over det. At janteloven så i dag ofte bliver brugt til at forsvare usympatisk arrogance er en helt anden sag.
At janteloven skulle være et specielt dansk fænomen indebærende at enhver der tror på sig selv, kommer frem i livet eller lignende finder jeg aldeles latterligt. Og det er efterhånden sådan mange bruger janteloven. Og, som du selv siger, bliver det ofte brugt til at forsvare usympatisk arrogance (Don Ø, Anja Andersen m.fl). Janteloven eksisterer ikke, herhjemme bliver man ikke dømt fordi man tror på sig selv eller har succes. Ihvertfald ikke hvis man undlader at pisse på de der er under en og så har det jo ikke noget med jantelov at gøre.

Jeg ville aldrig forsvare den påstand at det skulle være et specielt dansk fænomen selvom den er efter min mening er fremhærskende i nord- og vestjylland. Vi kan måske også blive delvist enige om at der ej heller er noget forbud om succes som sådan, i hverfald ikke i 2011 selvom der tidligere var der dog en strengere social kontrol mht. at hæve sig over sin stand end i dag, bl.a. uddannelsesmæssigt.

Derimod er der stadig – og her stammer mine erfaringer fra mindre lokalsamfund end Aalborg – alvorlige konsekvenser hvis man ikke tager kæmpe forbehold når man formidler sin succes kommunikativt da man netop hurtigt kan bliver opfattet selvhævdende (et lille tip: vent på nogen spørger til hvordan det går, før du udtaler dig om det, medmindre det går dårligt).

Men der hvor det er tydeligst er der hvor man helt automatisk lægger bånd på sig selv. Igen, jeg er ikke fra Aalborg, og det er måske anderledes i en større by end i Hjørring og Frederikshavn, men min egen erfaring – som jeg har beskrevet tidligere – er at der er nogle helt specielle koder man skal efterleve for at blive accepteret på lige fod med de lokale, for ikke at bliver opfattet som om man træder på andre. I det hele taget er der et kæmpe fokus på om nogen nu har været smarte eller højrøvede over middagsbordet eller i fodboldklubben, som jeg ikke har oplevet, eller i hvert fald ikke i samme grad, i Århus og København. Det er bare ikke et interessant emne.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 28. mar 2011, 15:21

MHJ skrev:
Køllen I Møllen skrev:
MHJ skrev: Hvis vi begge med janteloven refererer til det faktum at der er en negativ social konsekvens hvis det bliver opfattet at nogle forsøger at hæve sig over mængden, så kan jeg godt nok ikke se hvad der skulle være "opfundet" over det. At janteloven så i dag ofte bliver brugt til at forsvare usympatisk arrogance er en helt anden sag.
At janteloven skulle være et specielt dansk fænomen indebærende at enhver der tror på sig selv, kommer frem i livet eller lignende finder jeg aldeles latterligt. Og det er efterhånden sådan mange bruger janteloven. Og, som du selv siger, bliver det ofte brugt til at forsvare usympatisk arrogance (Don Ø, Anja Andersen m.fl). Janteloven eksisterer ikke, herhjemme bliver man ikke dømt fordi man tror på sig selv eller har succes. Ihvertfald ikke hvis man undlader at pisse på de der er under en og så har det jo ikke noget med jantelov at gøre.

Jeg ville aldrig forsvare den påstand at det skulle være et specielt dansk fænomen selvom den er efter min mening er fremhærskende i nord- og vestjylland. Vi kan måske også blive delvist enige om at der ej heller er noget forbud om succes som sådan, i hverfald ikke i 2011 selvom der tidligere var der dog en strengere social kontrol mht. at hæve sig over sin stand end i dag, bl.a. uddannelsesmæssigt.

Derimod er der stadig – og her stammer mine erfaringer fra mindre lokalsamfund end Aalborg – alvorlige konsekvenser hvis man ikke tager kæmpe forbehold når man formidler sin succes kommunikativt da man netop hurtigt kan bliver opfattet selvhævdende (et lille tip: vent på nogen spørger til hvordan det går, før du udtaler dig om det, medmindre det går dårligt).

Men der hvor det er tydeligst er der hvor man helt automatisk lægger bånd på sig selv. Igen, jeg er ikke fra Aalborg, og det er måske anderledes i en større by end i Hjørring og Frederikshavn, men min egen erfaring – som jeg har beskrevet tidligere – er at der er nogle helt specielle koder man skal efterleve for at blive accepteret på lige fod med de lokale, for ikke at bliver opfattet som om man træder på andre. I det hele taget er der et kæmpe fokus på om nogen nu har været smarte eller højrøvede over middagsbordet eller i fodboldklubben, som jeg ikke har oplevet, eller i hvert fald ikke i samme grad, i Århus og København. Det er bare ikke et interessant emne.
Hvor man måske kan drage en parallel til AaB og fx FCK, hvor førstnævnte qua Lynge Jakobsen evigt og altid underspiller i pressen, hvor mange andre kører på. Det ser jeg også som meget "nordjysk".

Brugeravatar
Citizen
2. div
2. div
Indlæg: 142
Tilmeldt: 12. maj 2009, 14:17
Geografisk sted: 2300

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Citizen » 28. mar 2011, 15:24

MHJ skrev:
Citizen skrev:http://da.wikipedia.org/wiki/Aksel_Sandemose

Nu har jeg ikke læst bogen, men jeg tror ikke, du skal regne med, at Aksel Sandemose opfandt janteloven, fordi han mener, at det er noget, man bør leve sit liv efter.

P.S. Jeg hader ikke København.
Han har vel heller ikke mere opfundet janteloven end Newton opfandt tyngdekræften.
Ok - "formulerede janteloven".

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Yankee » 28. mar 2011, 15:28

Poker-One-Kenobi skrev:Øh, Kim Larsen flytter til fyn siger en masse om København? Iben Hjejle bor på Vesterbro, hun spiller da nogen gange med i film i udlandet, men hvad er pointen der? Michael Laudrup valgte rigtigt nok at flytte til udlandet, men da han trods alt var en af verdens bedste fodboldspillere i sin tid, synes jeg ikke rigtig det heller siger noget om København, andet end at verdens bedste fodboldspillere ikke spiller her?
Så forstår du slet ikke mit indlæg. Jeg nævner blot disse navne for at illustrere, at ingen københavnere påstår at vores by er det ultimative eller det bedste. Netop derfor flygter folk til forstæderne, andre landsdele eller udlandet når talentet skal udfoldes eller livet nydes. Og netop derfor er begrebet "københavneri" mere en kritik af en fase i visse menneskers liv end så meget andet.

Oftest møder du netop blot uvidenhed omkring provinsen i de områder, hvor folk typisk bor i længere perioder af gangen. Jeg fornemmer at antipatien rettes mod den type personer, der kan virke snobbede og overlegne i forhold til resten af landet. Denne type identificerer jeg altså som enten tilflyttere eller potentielle fraflyttere.

Hvis man forstår eksempelvis Lyngby, Vestegnen eller ydre Amager som København, så holder denne klassifikation naturligvis ikke.

Besvar