Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Henriksen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 9. jul 2005, 12:47
Favoritspiller: Thomas Müller
Geografisk sted: På tønden

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Henriksen » 22. mar 2011, 15:16

Citat Slåbrock Band: "A ku aldrig tænk' å flyt til Tjøwenhavn - Der ser ålting ug som var' fastelawn"

Og så er jeg iøvrigt helt på linje med Køllen....
Madsen er Jesus og Høghen han er Gud...

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Fabbe » 22. mar 2011, 15:43

Magic skrev:Jeg hader al fodbold i København og omegn, men for helvede, hvor jeg elsker København som by!! Jeg er kommet for at blive og vender aldrig tilbage til Jylland.

There... Så er det sagt - shoot me :)
Jeg kan også godt lide at komme til København. Jeg kommer der tit. Har boet der. Men jeg kan endnu bedre lidt at komme hjem igen.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 15:44

Magic skrev:Jeg hader al fodbold i København og omegn, men for helvede, hvor jeg elsker København som by!! Jeg er kommet for at blive og vender aldrig tilbage til Jylland.

There... Så er det sagt - shoot me :)
Der er ikke nogen der skal skydes. Selvom vi hader København tyr vi ikke nødvendigvis til sådanne metoder. Selvom det ville være en dejlig, nem løsning.
Selvfølgelig skal du have lov til at elske Kbh, vi er jo ikke snævertsynede :)
Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol. Disse er også en stor del af årsagen til mit had til klamme København.

Og hvis man vil have den lidt mere "fornuftige" version kan man vælge at læse mine indlæg igen og erstatte "had" med "ikke bryder mig særligt om". :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 22. mar 2011, 15:48

Køllen I Møllen skrev:
Magic skrev:Jeg hader al fodbold i København og omegn, men for helvede, hvor jeg elsker København som by!! Jeg er kommet for at blive og vender aldrig tilbage til Jylland.

There... Så er det sagt - shoot me :)
Der er ikke nogen der skal skydes. Selvom vi hader København tyr vi ikke nødvendigvis til sådanne metoder. Selvom det ville være en dejlig, nem løsning.
Selvfølgelig skal du have lov til at elske Kbh, vi er jo ikke snævertsynede :)
Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol. Disse er også en stor del af årsagen til mit had til klamme København.

Og hvis man vil have den lidt mere "fornuftige" version kan man vælge at læse mine indlæg igen og erstatte "had" med "ikke bryder mig særligt om". :)
Janteloven længe leve!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 16:02

Poker-One-Kenobi skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Magic skrev:Jeg hader al fodbold i København og omegn, men for helvede, hvor jeg elsker København som by!! Jeg er kommet for at blive og vender aldrig tilbage til Jylland.

There... Så er det sagt - shoot me :)
Der er ikke nogen der skal skydes. Selvom vi hader København tyr vi ikke nødvendigvis til sådanne metoder. Selvom det ville være en dejlig, nem løsning.
Selvfølgelig skal du have lov til at elske Kbh, vi er jo ikke snævertsynede :)
Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol. Disse er også en stor del af årsagen til mit had til klamme København.

Og hvis man vil have den lidt mere "fornuftige" version kan man vælge at læse mine indlæg igen og erstatte "had" med "ikke bryder mig særligt om". :)
Janteloven længe leve!
Jeg er ikke så nem :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Fabbe » 22. mar 2011, 16:08

"Det med jantelov, det betyder åbenbart, man er en nar, hvis ikke man bare forguder dem der spiller smarte." Citat: en københavner, endda.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Elegia

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Elegia » 22. mar 2011, 16:16

Konklusionen er altså, at jyder er et ekstremt hadefuldt folkefærd med god hukommelse.

For i PARKEN står jyderne og råber "skyd jyderne" af jyderne, selv om de altså selv er jyder, og tilbage i Jylland sidder der så nogle jyder og hader de jyder, der tager til København og fornægter deres baggrund som jyder ved at blive til nogle klamme typer kaldet for "københavnere".

Det er en ond og kompliceret verden, vi alle sammen lever i.

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af limey » 22. mar 2011, 16:22

Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Byen er såmænd fed nok, den har nogle dejlige kvarterer og er det eneste sted i Danmark der minder om storby, men hvis det gælder storbyoplevelser synes jeg nok, at jeg kan finde bedre andre steder.

Elegia

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Elegia » 22. mar 2011, 16:30

limey skrev:Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Byen er såmænd fed nok, den har nogle dejlige kvarterer og er det eneste sted i Danmark der minder om storby, men hvis det gælder storbyoplevelser synes jeg nok, at jeg kan finde bedre andre steder.
Flot formuleret.
København har ingen konkurrence til titlen som "storby" i Danmark, men man skal ikke længere væk end Hamborg og Berlin for at finde byer, der med længder trumfer den danske hovedstad på uendeligt mange parametre.
Dermed ikke sagt, at man ikke må være stolt eller glæde sig over København, såfremt man har sådanne lyster, men den lidt for udbredte tankegang om København som centrum for denne galakse kammer sgu ofte over. Om det så overvejende er hos ægte københavnere eller wannabe-tilflyttere, skal jeg lade være usagt.

Desværre har de danske politikere (fra hele spektret, rød som blå) brugt de sidste 10-20 år på at smadre landet ved en helt absurd fokusering på København, som betyder, at Danmark snart bare består af to "storcentre" omkring hhv. København og Århus med Odense og Aalborg som mindre satellitter omkring.
Her burde man nok have gjort som i fx Norge og Sverige, hvor al investering ikke har været centreret omkring én by.
Det er sørgeligt.

Ligesom udtrykket "udkantsdanmark" er latterligt, idet det netop bygger på en præcis om, at København skulle være centrum og udgangspunkt for alting.

Brugeravatar
Poul Hat
2. div
2. div
Indlæg: 204
Tilmeldt: 27. mar 2006, 08:19
Favoritspiller: Poul Hübertz

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poul Hat » 22. mar 2011, 16:56

Episk tråd!

Jeg hader kommen, gorgonzola ost, tv2s programflade og folk, der fylder hele fortorvet.
"Endnu et arrogant og bedrevidende indlæg fra Poul Hat"

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 17:34

Fabbe skrev:"Det med jantelov, det betyder åbenbart, man er en nar, hvis ikke man bare forguder dem der spiller smarte." Citat: en københavner, endda.
Og han har jo fuldstændig ret!
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 17:40

limey skrev:Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Det er nok rent faktisk det allervigtigste argument! Alt andet end Rådhuspladsen er gylle-land synes ærke-københavneren at mene. Og jyden der er bedre end de andre landmænd og flytter til "storbyen" mener så det samme efter 1 uge i "metropolen".

Hvis man vil se bøh-land så skal man tage en tur til USA eller Norge. Der er jo steder hvor man skal køre 10 timer for at komme til nærmeste kiosk.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 17:43

Elegia skrev:
limey skrev:Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Byen er såmænd fed nok, den har nogle dejlige kvarterer og er det eneste sted i Danmark der minder om storby, men hvis det gælder storbyoplevelser synes jeg nok, at jeg kan finde bedre andre steder.
Flot formuleret.
København har ingen konkurrence til titlen som "storby" i Danmark, men man skal ikke længere væk end Hamborg og Berlin for at finde byer, der med længder trumfer den danske hovedstad på uendeligt mange parametre.
Dermed ikke sagt, at man ikke må være stolt eller glæde sig over København, såfremt man har sådanne lyster, men den lidt for udbredte tankegang om København som centrum for denne galakse kammer sgu ofte over. Om det så overvejende er hos ægte københavnere eller wannabe-tilflyttere, skal jeg lade være usagt.

Desværre har de danske politikere (fra hele spektret, rød som blå) brugt de sidste 10-20 år på at smadre landet ved en helt absurd fokusering på København, som betyder, at Danmark snart bare består af to "storcentre" omkring hhv. København og Århus med Odense og Aalborg som mindre satellitter omkring.
Her burde man nok have gjort som i fx Norge og Sverige, hvor al investering ikke har været centreret omkring én by.
Det er sørgeligt.

Ligesom udtrykket "udkantsdanmark" er latterligt, idet det netop bygger på en præcis om, at København skulle være centrum og udgangspunkt for alting.

Du har da vist ændret holdning 180 grader siden sidst vi havde denne debat for nogle år siden? :)

Men du har så evigt ret. I Norge sætter folk en ære i at blive i udkants-Norge. Og staten belønner det med en masse tilskud. Generelt er Norge meget bedre til at inddrage hele landet og stå sammen som folk i modsætning til herhjemme hvor man bliver kaldt en bondejokker hvis man bor udenfor Rådhuspladsen. Den norske stat smider milliarder og atter milliarder efter broer, flyruter og veje i det allerbagerste hjørne af landet. Det er helt vildt så mange penge de bruger på at gøre yderområderne attraktive! Og yderområder har de nok af, kæmpestore endda.

Og iøvrigt : Heia Norge på Lørdag! :)
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af alithebeast » 22. mar 2011, 17:46

Køllen I Møllen skrev:
limey skrev:Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Det er nok rent faktisk det allervigtigste argument! Alt andet end Rådhuspladsen er gylle-land synes ærke-københavneren at mene. Og jyden der er bedre end de andre landmænd og flytter til "storbyen" mener så det samme efter 1 uge i "metropolen".

Hvis man vil se bøh-land så skal man tage en tur til USA eller Norge. Der er jo steder hvor man skal køre 10 timer for at komme til nærmeste kiosk.
Det kan du også let komme til i København, der er shawarmabarer, sushisteder og grønthandler.
Hader København!

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Indlæg: 675
Tilmeldt: 20. feb 2008, 09:42
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Konsulenten » 22. mar 2011, 17:54

Køllen I Møllen skrev:
Elegia skrev:
limey skrev:Jeg bryder mig ikke om den (til tider herskende) københavnske opfattelse af, at de er det rigtige Danmark og alt andet nærmest er til grin.

Byen er såmænd fed nok, den har nogle dejlige kvarterer og er det eneste sted i Danmark der minder om storby, men hvis det gælder storbyoplevelser synes jeg nok, at jeg kan finde bedre andre steder.
Flot formuleret.
København har ingen konkurrence til titlen som "storby" i Danmark, men man skal ikke længere væk end Hamborg og Berlin for at finde byer, der med længder trumfer den danske hovedstad på uendeligt mange parametre.
Dermed ikke sagt, at man ikke må være stolt eller glæde sig over København, såfremt man har sådanne lyster, men den lidt for udbredte tankegang om København som centrum for denne galakse kammer sgu ofte over. Om det så overvejende er hos ægte københavnere eller wannabe-tilflyttere, skal jeg lade være usagt.

Desværre har de danske politikere (fra hele spektret, rød som blå) brugt de sidste 10-20 år på at smadre landet ved en helt absurd fokusering på København, som betyder, at Danmark snart bare består af to "storcentre" omkring hhv. København og Århus med Odense og Aalborg som mindre satellitter omkring.
Her burde man nok have gjort som i fx Norge og Sverige, hvor al investering ikke har været centreret omkring én by.
Det er sørgeligt.

Ligesom udtrykket "udkantsdanmark" er latterligt, idet det netop bygger på en præcis om, at København skulle være centrum og udgangspunkt for alting.

Du har da vist ændret holdning 180 grader siden sidst vi havde denne debat for nogle år siden? :)

Men du har så evigt ret. I Norge sætter folk en ære i at blive i udkants-Norge. Og staten belønner det med en masse tilskud. Generelt er Norge meget bedre til at inddrage hele landet og stå sammen som folk i modsætning til herhjemme hvor man bliver kaldt en bondejokker hvis man bor udenfor Rådhuspladsen. Den norske stat smider milliarder og atter milliarder efter broer, flyruter og veje i det allerbagerste hjørne af landet. Det er helt vildt så mange penge de bruger på at gøre yderområderne attraktive! Og yderområder har de nok af, kæmpestore endda.

Og iøvrigt : Heia Norge på Lørdag! :)
Sticky på denne episke tråd!

Flere motorveje til Nordjylland!! Nu!!
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Køllen I Møllen » 22. mar 2011, 18:15

Konsulenten skrev:Sticky på denne episke tråd!

Flere motorveje til Nordjylland!! Nu!!
Nå ja, den havde vi glemt.

Alle dem der råber "motorvej" hver gang man ikke taler pænt om "Metropolen".
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Indlæg: 675
Tilmeldt: 20. feb 2008, 09:42
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Konsulenten » 22. mar 2011, 18:37

Køllen I Møllen skrev:
Konsulenten skrev:Sticky på denne episke tråd!

Flere motorveje til Nordjylland!! Nu!!
Nå ja, den havde vi glemt.

Alle dem der råber "motorvej" hver gang man ikke taler pænt om "Metropolen".
Præcis. Igen demonstrerer Køllen indsigt, finesse og kompleksitet. Debatsidens elegantier. Absolut.

Motorvej!
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

Brugeravatar
Quentin T
1. div
1. div
Indlæg: 394
Tilmeldt: 11. apr 2006, 10:40
Geografisk sted: 9000

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Quentin T » 22. mar 2011, 18:43

Konsulenten skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Konsulenten skrev:Sticky på denne episke tråd!

Flere motorveje til Nordjylland!! Nu!!
Nå ja, den havde vi glemt.

Alle dem der råber "motorvej" hver gang man ikke taler pænt om "Metropolen".
Præcis. Igen demonstrerer Køllen indsigt, finesse og kompleksitet. Debatsidens elegantier. Absolut.

Motorvej!
Køllen har da en pointe i, at der er værd at kigge mod Norge, når talen falder på det såkaldte "udkantsdanmark". Men nemt at afspore denne pointe, med at råbe motorvej og Jylland, frem for at forholde sig til den. Det handler ikke blot om infrastruktur og motorveje, men et helt andet grundsyn på "resten af landet", som det netop er i Norge.
Savner Strandli!

Brugeravatar
Konsulenten
Superliga
Superliga
Indlæg: 675
Tilmeldt: 20. feb 2008, 09:42
Favoritspiller: Steve-Dave
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Konsulenten » 22. mar 2011, 19:06

Quentin T skrev:
Konsulenten skrev:
Køllen I Møllen skrev:
Konsulenten skrev:Sticky på denne episke tråd!

Flere motorveje til Nordjylland!! Nu!!
Nå ja, den havde vi glemt.

Alle dem der råber "motorvej" hver gang man ikke taler pænt om "Metropolen".
Præcis. Igen demonstrerer Køllen indsigt, finesse og kompleksitet. Debatsidens elegantier. Absolut.

Motorvej!
Køllen har da en pointe i, at der er værd at kigge mod Norge, når talen falder på det såkaldte "udkantsdanmark". Men nemt at afspore denne pointe, med at råbe motorvej og Jylland, frem for at forholde sig til den. Det handler ikke blot om infrastruktur og motorveje, men et helt andet grundsyn på "resten af landet", som det netop er i Norge.
Det er muligt. Dertil er min interesse og viden om alt norsk, bortset fra skiskydning, ikke altopslugende. Bortset fra at Oslo må være verdens sygeste hovedstad. Jeg roser såmænd bare Køllens evne til at kondensere alt og alle og sætte dem i en passende boks. En slags fattigmands Henrik Dahl anno slut-90erne. Hvis bare man var fra Afrika og var derfor var kampatletisk, liderlig som en syg abe og havde rytme som ind i helvede. Den rette del af Afrika altså. I stedet er jeg blevet ham der råber motorvej. Ak.

I øvrigt hader jeg det indiske køkkens hang til koriander. Indersvin!
"MYYYYYY ONLY AaB MY ONLY AaB, YOU ALL I LIFE FOR YOU MAKE ME HAPY NO EVER TALKING MY AaB AVAY!"

NeverDefeated

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af NeverDefeated » 22. mar 2011, 19:07

Køllen I Møllen skrev: Men der er jo også de mennesker der flytter fra Jylland til Kbh og derefter vender Jylland ryggen, begynder at tale ærke-københavnsk og se ned på de der blev tilbage og anser Jyder for et tilbagestående folk. Selvudnævnte verdensmennesker der tror at Kbh er en metropol.
Præcis.

Jeg kender mange, der er flyttet derover og to uger senere kommer hjem, opfører sig som konger og fører sig frem, og har glemt alt om deres rødder. I min bog er det en af de største synder man kan begå. Det er ensbetydende med at man forlængst har skyllet sin identitet og sine rødder ud i vasken, og det er mere end usselt.

Til gengæld kender jeg også nogle få stykker der stædigt holder fast i deres dialekt, deres rødder og er mere end stolte af at proklamere at de er nordjyder "to the bone". Ikke noget nemt kunststykke i en by, hvor mange tilflyttere for længst har solgt ud.

København er lort, i forhold til f.eks. Stockholm. Og som Elegia også nævner, findes der tyske millionbyer med samme "fantastiske" mangfoldighed, som København aldrig når til sokkeholderne. København er voldsomt overvurderet.

Besvar