Hvorfor hade København?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 14:28

NeverDefeated skrev:Jeg tror ikke, at den foragt overfor "fremmede" er udtalt lige for den gruppe der hedder københavnere. Det kan ligeså vel gøre sig gældende for nogle af de bønder der kommer ind om lørdagen fra Aars eller længere nordpå, og ryger i totterne på aalborggensere, som måske lige ser en tand for smarte ud.

Generelt har jeg det dog selv sådan, at det ikke handler om tolerance eller jantelov. Men jeg bliver mere end irriteret, når jeg er tvunget til at høre på individer som for længst har smidt alle deres rødder over bord, og opfører sig som om de er kommet på landet, hvor alt er mindre, indbyggerne er underfrankerede og byen i øvrigt ligner lort.
Og jeg har ellers store dele af min familie i det storkøbenhavnske, og er ikke just et produkt af arbejderklassen.

En Brøndby-hooligan beskrev engang i en bog (såvidt jeg husker) oplevelsen af at komme til Aalborg, mere eller mindre som at komme til en by gennemsyret af et rendyrket had. Det eneste sted hvor Brøndby-fans kunne risikere at blive spyttet på af helt tilfældige mennesker, og hvor hadet, eller måske nærmere foragten, er så stærk at byen emmer af det. Jeg skal se om jeg kan finde beskrivelsen et sted.
Mener det var i et af de der dybt latterlige programmer om de danske "hooligans". TV3 vist nok, en serie på 2-3 programmer.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af BoT » 23. mar 2011, 14:42

En af de ting, jeg har puttet i min dannelses-rygsæk efter at have boet i København, Stockholm, Århus, Skive - og haft et tæt forhold til Nordjylland er, at der findes de samme intolerante og snævertsynede idioter alle steder. Ligeledes findes der alle steder venlige og behagelige mennesker, der er åbne over for fremmede.

Jeg kan desuden konkludere ud fra denne tråd, at de, der ARGUMENTERER for deres had til Kbh faktisk ganske ofte fremhæver, at det især er de jyske tilflyttere til Kbh og som "bliver til" arrogante københavnere, der pisser dem af. Altså i princippet ikke de "rigtige" københavnere eller selve København som sådan, der er problemet. Interessant.

For mit eget vedkommende hader jeg også Brøndby og fck. Mest fordi, det de seneste mange år er de to klubber, der har domineret Superligaen. Derfor hader jeg faktisk ikke Brøndby så meget længere. Det er jo blevet en ligegyldig midterklub.

Og til Fabbe: fin historisk gennemgang. Men helt ærligt. Who gives a fuck om ældgamle opgør mellem Hovedstaden og provinsen? Jeg er i hvert fald pænt ligeglad!

NeverDefeated

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af NeverDefeated » 23. mar 2011, 15:58

BoT skrev: Jeg kan desuden konkludere ud fra denne tråd, at de, der ARGUMENTERER for deres had til Kbh faktisk ganske ofte fremhæver, at det især er de jyske tilflyttere til Kbh og som "bliver til" arrogante københavnere, der pisser dem af. Altså i princippet ikke de "rigtige" københavnere eller selve København som sådan, der er problemet. Interessant.
Ikke helt rigtigt. I og for sig vidner den adfærd jyske tilflyttere har, når de en sjælden gang vender hjem, om at man er nødt til at være noget eller blive noget når man bor i København. Man er nødt til at kaste sine medfødte værdier overbord, for at kunne falde ind blandt alle de selvfede og hippe mennesker i KBH. Club-scenen er i øvrigt mindst lige så fesen, og overgås (igen) med længder af øvrige europæiske storbyer som Prag og Berlin.
København er i det hele taget enormt opreklameret.
Men der er dog noget smukt ved at høre Lindvang's nordjyske røst, i mængden af allerede fortabte jyder der forlængst har solgt deres sjæl til djævlen, og kører veggie-meals en masse.

(P.S. Jeg er dog stadig meget glad for Lodberg, Paw, Jyde-drengen, Hustler m. fl.)

Lindvang

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Lindvang » 23. mar 2011, 16:24

NeverDefeated skrev:
BoT skrev: Jeg kan desuden konkludere ud fra denne tråd, at de, der ARGUMENTERER for deres had til Kbh faktisk ganske ofte fremhæver, at det især er de jyske tilflyttere til Kbh og som "bliver til" arrogante københavnere, der pisser dem af. Altså i princippet ikke de "rigtige" københavnere eller selve København som sådan, der er problemet. Interessant.
Ikke helt rigtigt. I og for sig vidner den adfærd jyske tilflyttere har, når de en sjælden gang vender hjem, om at man er nødt til at være noget eller blive noget når man bor i København. Man er nødt til at kaste sine medfødte værdier overbord, for at kunne falde ind blandt alle de selvfede og hippe mennesker i KBH. Club-scenen er i øvrigt mindst lige så fesen, og overgås (igen) med længder af øvrige europæiske storbyer som Prag og Berlin.
København er i det hele taget enormt opreklameret.
Men der er dog noget smukt ved at høre Lindvang's nordjyske røst, i mængden af allerede fortabte jyder der forlængst har solgt deres sjæl til djævlen, og kører veggie-meals en masse.

(P.S. Jeg er dog stadig meget glad for Lodberg, Paw, Jyde-drengen, Hustler m. fl.)
Jeg takker;-)

Og jeg er såmænd også helt enig i, at noget af det vageste, man kan opleve, er jyder, der flytter til hovedstaden og pludselig ikke kan stå på mål for deres ophav eller hjemstavn. Det er plat, det er klamt og det siger en hel del om personens indre forhold.

Men jeg køber altså ikke den der med, at man per se påtager sig smarthed blot fordi man flytter fra fx 9000 til København. Min kæreste sagde engang (og mener det stadig), at hvor meget jeg end uddanner mig eller hvor meget, jeg end kommer til at tjene, vil jeg altid være socialklasse 100. Og i øvrigt en nordjysk bonderøv. Faktisk synes jeg, at der det er meget rammende, når jeg møder fremmede, at de ofte tror, at jeg er civilstrømer (sker oftest på Vesterbro i de mørkere timer).

Men det handler jo også om, hvilke miljøer, man færdes i. Personligt er jeg jo ikke til spelt, cafémiljø og ladcykler med blomster, og mine sympatier ligger jo også hos den (store) københavnske arbejderklasse, da jeg er et produkt af arbejderby nummer ét i Danmark. På den anden side bliver man jo også påvirket af, hvor man bor, og jeg har da naturligvis også optaget nogle vaner i København, som ikke er så udprægede i Aalborg.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 23. mar 2011, 16:41

NeverDefeated skrev: Ikke helt rigtigt. I og for sig vidner den adfærd jyske tilflyttere har, når de en sjælden gang vender hjem, om at man er nødt til at være noget eller blive noget når man bor i København. Man er nødt til at kaste sine medfødte værdier overbord, for at kunne falde ind blandt alle de selvfede og hippe mennesker i KBH. Club-scenen er i øvrigt mindst lige så fesen, og overgås (igen) med længder af øvrige europæiske storbyer som Prag og Berlin.
København er i det hele taget enormt opreklameret.
Men der er dog noget smukt ved at høre Lindvang's nordjyske røst, i mængden af allerede fortabte jyder der forlængst har solgt deres sjæl til djævlen, og kører veggie-meals en masse.

(P.S. Jeg er dog stadig meget glad for Lodberg, Paw, Jyde-drengen, Hustler m. fl.)
Ikke at jeg er uenig generelt, men nu kune man jo godt forestille sig at man kastede nogle af sine gamle værdier bort, fordi man mødte nogle nye værdier der gav bedre mening (eller ligefrem var bedre). Det er vel bare udvikling.

Jeg synes København er en rigtig fin by på rigtig mange områder (og jeg har et ok kendskab til flere af de andre hippe storbyer i europa - uden dog at have det fjerneste ønske om at kende til klubscenen nogen af stederne). Det forhindrer mig dog ikke i at få lyst til at samle en brosten op og kyle den gennem vinduet, når jeg går forbi sådan en københavnsmart café med selvfede show-offs. Men den der brostenskasterlyst er der jo også københavnere der har, og flere af dem gør endda noget ved det!
Med venlig Hilsen
--
Robert

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Fabbe » 23. mar 2011, 16:54

Magic skrev:Jeg kan nikke genkendende til Lindvangs indlæg om, at københavnere skal passe meget på i det jyske, hvorimod jyder i Kbh (med mindre du tager på en meget lokal bodega, som Fabbe siger) bliver modtaget med åbenhed og venlighed. Selvfølgelig er der masser af jydejokes, men hvis man bare smiler og giver en sviner tilbage, så er isen ligesom brudt. Jeg er i hvert fald altid blevet godt modtaget...
Jeg tror, du generaliserer for groft på baggrund af dine egne oplevelser.

Og så køber jeg slet ikke, at hovedstaden skulle være et langt mere tolerant sted. Jo måske i de cirkler i hovedstaden, hvor DU bevæger dig. De folk, du omgiver dig med, er helt sikkert meget tolerante over for dig.

Og blot fordi storbyen kan rumme alle slags mennesker, betyder det slet ikke, at den rummer dem i ét stort, harmonisk lejrbålsfællesskab. Tværtimod. Segregationen er virkelig tiltagende i København. Overalt ses hvordan nymalede boligkarréer, som er omdannet fra snuskede arbejderlejeboliger til andelsboliger, forskanser sig mod omgivelserne med gitter og overvågning. Hele små gader er endda spærret af.

I København er der øget ghettoisering, hvor man klumper sig sammen med de folk, man trives bedst med. Fra de værste kvarterer i byen til de roligste kvarterer kan der således være få hundrede meter, men de har intet med hinanden at gøre.

Seksuelle mindretal er mere udsatte for hademotiveret kriminalitet i hovedstaden, og den form for kriminalitet er også set grovere i hovedstaden. Homoen der flytter fra Ringkøbing og til København oplever ikke, at tolerancen øges, kun at der findes et større homomiljø at søge tilflugt i.

For i storbyen stortrives konformitet i den grad også. Mindst lige så meget som i landsbyen. Den resursestærke jyde flytter til hovedstaden efter gymnasiet, meldes ind på universitetet. Stifter familie med en ligesindet, resursestærk tilflytter fra provinsen. Begge får job i hovedstaden, hvor de mænger sig med lignende, resursestærke personer, hvoraf enkelte er indfødte, resursestærke københavnere. Resten er tilflyttede. De bor i en andelsbolig med andre, som ligner dem selv. I nattelivet går de på de caféer, som tiltrækker et klientel som dem selv. Og således kan man leve i storbyen side om side med alle dem, man hverken kan forstå eller fordrage. Men herligt afskærmet med skyklapper.

Jeg giver ikke meget for, at det i sig selv skulle være nogen dannelsesrejse for nogen jyde at bo i København. Det er det derimod, hvis man forsøger at omgås folk, som er forskellig fra en selv - hvilket de færreste gør. Og her snakker jeg ikke om én af middelklassens yndlingsbeskæftigelser, humanitært arbejde, hvor dét at have dårlig samvittighed kombineres med en bekræftelse af, at man er bedre end dem, man tager sig af.

I Aalborg, derimod, som jeg slet ikke hævder er mere tolerant end København, omgås punkeren fra Vejgaard, foderkarlen fra Fjerritslev og den studerende fra Slagelse i et meget tættere og mere jævnt bybillede. Strukturerne er forskellige og byernes størrelser betyder meget i den forbindelse.

I Aalborgs natteliv kan man altså få én på lampen, fordi kultureliten fra København møder foderkarlen fra Fjerritslev på Robin. I København mødes man slet ikke på samme værtshus.

Men på bunden er vi sgu nogle ens væsener, og vi er alle født i Danmark. Lige så tolerante, lige så chauvinistiske.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 17:28

Haha, Fabbe, du har ordet i din magt, men sikken en omgang vrøvl! Der er intet af det du skriver som jeg kan genkende fra det københavn jeg bor i, og din karakteristik af jyden i københavn er simpelthen en latterlig opremsning af fordomme og løse ideer. Men det er da velskrevet.

Brugeravatar
Poul Hat
2. div
2. div
Indlæg: 204
Tilmeldt: 27. mar 2006, 08:19
Favoritspiller: Poul Hübertz

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poul Hat » 23. mar 2011, 18:08

Att: Fabbe: I København staver vi det "resourcestærk". Det er mere fransk og fint.

Bonderøv!
"Endnu et arrogant og bedrevidende indlæg fra Poul Hat"

Brugeravatar
Magic
Allstar
Allstar
Indlæg: 2992
Tilmeldt: 5. jun 2005, 18:24
Favoritspiller: Frank Strandli
Geografisk sted: Amager

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Magic » 23. mar 2011, 18:11

Jeg bor i København, så jeg ved godt, hvordan her ser ud, og hvilke mennesker der bor her. Det behøver jeg ikke et (meget velskrevet og velformuleret) indlæg.

Til gengæld kan jeg slet ikke genkende dit romantiske billede af Aalborg, men jeg har nok været væk for længe og har glemt, hvordan virkeligheden ser ud. Men nu må I have mig undskyld, for jeg skal ned på den lokale sushirestaurant, og bagefter skal jeg mødes med vennerne over en latte :)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 23. mar 2011, 18:22

Poul Hat skrev:Att: Fabbe: I København staver vi det "resourcestærk". Det er mere fransk og fint.

Bonderøv!
...og forkert. Derimod er resursestærk helt i orden.
Franskmænd staver for øvrigt ressources med to s'er
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Poul Hat
2. div
2. div
Indlæg: 204
Tilmeldt: 27. mar 2006, 08:19
Favoritspiller: Poul Hübertz

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poul Hat » 23. mar 2011, 18:35

Pastorius skrev:
Poul Hat skrev:Att: Fabbe: I København staver vi det "resourcestærk". Det er mere fransk og fint.

Bonderøv!
...og forkert. Derimod er resursestærk helt i orden.
Franskmænd staver for øvrigt ressources med to s'er
Pardon. Det er ordbogen i min nye iPad2, der driller.
"Endnu et arrogant og bedrevidende indlæg fra Poul Hat"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Pastorius » 23. mar 2011, 18:38

Poul Hat skrev:
Pastorius skrev:
Poul Hat skrev:Att: Fabbe: I København staver vi det "resourcestærk". Det er mere fransk og fint.

Bonderøv!
...og forkert. Derimod er resursestærk helt i orden.
Franskmænd staver for øvrigt ressources med to s'er
Pardon. Det er ordbogen i min nye iPad2, der driller.
Pas de problème
Med venlig Hilsen
--
Robert

seamann

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af seamann » 23. mar 2011, 18:42

Lindvang skrev:Jeg har lige et enkelt spørgsmål i denne meget genereliserende debat:

Nu har jeg i sagens natur en hel del (rigtige) københavnerkolleger. Jeg har hørt fra en lille håndfuld af dem, at de et par gange har været i Aalborg og i denne forbindelse også har frekventeret Gaden. Der har de alle oplevet at blive truet med tæsk eller forsøgt tæsket, fordi de var "nogle skide københavnere".

Hvad er det, der gør, at man i Aalborg har denne aggressive indstilling over for københavnere, blot fordi de er københavnere? Jeg har aldrig rigtigt forstået det. I min næse lugter det også af en eller anden form for latent mindreværd, som jeg absolut ikke kan forstå. For hvorfor skulle man have det?
Der blæste en voldsom vind den dag ude fra vest....

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af alithebeast » 23. mar 2011, 19:52

Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Hader København!

Brugeravatar
Steve-Dave
Landshold
Landshold
Indlæg: 800
Tilmeldt: 29. jul 2005, 19:52

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Steve-Dave » 23. mar 2011, 20:09

alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.

SimonJ
1. div
1. div
Indlæg: 358
Tilmeldt: 22. mar 2011, 08:27

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af SimonJ » 23. mar 2011, 20:32

.

seamann

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af seamann » 23. mar 2011, 20:39

Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Fabbe » 23. mar 2011, 21:00

Nu stiller jeg også lige et spørgsmål (lige som Lindvang gjorde).

Alle I jydekøbenhavnere, som mener, at københavnere slet ikke har nogen tilsvarende chauvinisme over for jyder. Hvilken planet har I boet på hele livet igennem?
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af alithebeast » 23. mar 2011, 21:07

Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Så der er hverken specialøl, film eller koncerter andre steder end København? :o

Jeg tror, at du skal se at komme en tur væk fra Sjælland.
Hader København!

Brugeravatar
Poker-One-Kenobi
Allstar
Allstar
Indlæg: 4715
Tilmeldt: 16. aug 2005, 16:37

Re: Hvorfor hade København?

Indlæg af Poker-One-Kenobi » 23. mar 2011, 21:08

seamann skrev:
Steve-Dave skrev:
alithebeast skrev:Noget helt andet er, hvorfor skulle man bryde sig om den lorteby?
Det er den by indenfor landets grænser, der har det bedste udbud af den slags kultur, jeg interesserer mig for: koncerter, film og specialøl. Så er der lige problemet med, at mit yndlingsfodboldhold ikke hører hjemme i byen, men heldigvis kommer de af og til på besøg og vinder i Lyngby eller måske i Farum i påsken, som jeg allerede ser frem til. Det er sgu ok. Jeg kan godt lide at være her.

Forøvrigt: Sker der nogensinde noget som helst i Odense? Lorteby.
Al kultur er der mere af i København - ihverfald den kultur, der støttes, købes og betales af den store fælleskasse. Og det er faktisk noget skidt, at 80% af tilskudskronerne bruges til 20% af befolkningen. Men hva, så længe man modtager er det jo ok...

Ang. Odense er svaret nej.

Jamen lad os da endelig bruge penge på flere "filmbyer" i jylland f.eks, den i Århus er jo så kæmpestor en succes at de nu må leje den ud til skoleklasser for at få bare lidt kroner i kassen. Eller hvad med Aros, et statsstøttet prestigeprojekt Århus som er så elendigt ledet at det igen og igen må bede om ekstra bevillinger? Men det er selvfølgelig ikke nok, nej for hvorfor skal det kongelige teater lige ligge i København, det kunne jo ligeså godt ligge i Hanstholm, ikke? Eller hvad med Statens Museum for Kunst, hvorfor flytter man ikke det til Sønderho, hvorfor skal Fanø snydes for statsstøtten?

Danmark er så lille et land, at de fleste amerikanere pendler ligeså lang tid på arbejde som det tager at komme fra nord til syd. Hvis du vil i det kongelige kan du komme det på 3-4 timer, men jeg har en mistanke om at det gad du fandme ikke. Du vil bare gerne brokke dig.

Besvar