Kostpyramiden er ligesom en pizza

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Pastorius » 23. jan 2013, 16:08

Fabbe skrev: Jeg er ikke helt enig. Hvis man holder sig fra vulgariserede fødevaremner som ris, korn og majs (for slet ikke at tale om slik og alt andet med raffineret sukker), så er det svært ikke tabe sig af en lødig kost. Selv med rodfrugter, som indeholder 15-20% hurtige kulhydrater (deres kulhydrater er til gengæld rigtige).
Et godt dansk æble indeholder ganske få (10-15%) og langsomme kulhydrater og påvirker blodsukkeret og insulinet mindre end rå gulerod. Spis bare et par danske æbler om dagen.
Er man stærkt overvægtig, kan man have fordel af meget lavt kulhydratindtag, men for moderat overvægtige kan stop for kulhydrattilførsel få kroppen til at gå i alarmberedskab og sætte forbrændingen markant ned.
Omlægger man sin kost bort fra kornvarianter som basiskost, så falder andelen af kulhydrater hos nogle fra typisk 60% til 20%. Derfra er der ingen grund til kulhydrathysteri, og slet ikke for motionister.
Men alt er med måde, når man snakker kost.
Jeg er helt enig i at ovenstående vil give de fleste af os et vægttab på 1/2-1 kilo om ugen, hvis man samtidig undgår overspisning. Et løseligt regnskab i myfitnesspal vil nemt kunne holde styr på det. Man blive efter en kort tilvæning overrasket over hvor lidt man faktisk behøver at spise for at undgå at være sulten, og så har myfitnesspal den fordel at den også tager højde for dit aktivitetsniveau, så hvis man en dag er lidt sulten eller har lyst til lidt ekstra, kan man råde bod på det, ved at løbe eller gå en tur.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af astonvilla » 24. jan 2013, 09:38

Fabbe skrev:
astonvilla skrev:
Jonas K skrev:
astonvilla skrev:
Jonas K skrev:Jeg har besluttet at lægge min kost om, og vil prøve Villas råd, virker til at passe bedst til mig. Bare så jeg har forstået det korrekt, er basic så?

Forbudt
Brød, majs, pasta, kartofler, røde/hvide bønner, stivelse, alkohol, sukker.

Erstattes af:
Kød, grøntsager, magre mejeriprodukter, grønne bønner, æg.

Når man har tabt sigt det ønskede, så kan man sætte fx. 10-15% pasta ind engang imellem. Lever i forvejen efter rigeligt med grøntsager og magert kød, men det har ikke den ønskede effekt på trods af spinning 2-3 gange om ugen. Tror helt sikkert det er kulhydraternes skyld. Har altid fået brød, røde bønner, pasta, kartofler mm til frokost og aften.
Hej Jonas,

det er helt korrekt. Mangler bare lige ris på din liste over "forbudte varer".

Ønsker du turbo på vægttabet kan jeg anbefale at man hver anden dag helt dropper det grønne og udelukkende får kød, æg og magre majeriprodukter. Så går det rigtig stærkt - men det er jo et spørgsmål om temprament.
Super tak for svaret.

Hvordan er det med frugt? Kan forstå at man skal passe på med frugtsukker. Er der noget frugt som er godt som fx. mellemmåltid, eller hvad kan man vælge der?
Hej Jonas,

Når du er i den fase hvor du virkelig skal tabe dig, så er frugt absolut no-go!
Der er faktisk visse grøntsager der også er forbudt, grundet højt sukkerindhold. Det har jeg testet på egen krop og fundet sandt. Bl.a. skal man tage det lidt roligt med indtag af gulerødder, da de har et rasende højt sukkerindhold. Det skriver Dr. Dukan også i sine bøger - men jeg tvivlede lidt på det selv. Men efter at have indtaget en del gulerødder over et par dage, modtog jeg prompte straffen på vægten.

Når du så er færdig med at tabe dig kan du igen spise frugt og gulerødder - dog i fornuftige mængder.
Jeg er ikke helt enig. Hvis man holder sig fra vulgariserede fødevaremner som ris, korn og majs (for slet ikke at tale om slik og alt andet med raffineret sukker), så er det svært ikke tabe sig af en lødig kost. Selv med rodfrugter, som indeholder 15-20% hurtige kulhydrater (deres kulhydrater er til gengæld rigtige).
Et godt dansk æble indeholder ganske få (10-15%) og langsomme kulhydrater og påvirker blodsukkeret og insulinet mindre end rå gulerod. Spis bare et par danske æbler om dagen.
Er man stærkt overvægtig, kan man have fordel af meget lavt kulhydratindtag, men for moderat overvægtige kan stop for kulhydrattilførsel få kroppen til at gå i alarmberedskab og sætte forbrændingen markant ned.
Omlægger man sin kost bort fra kornvarianter som basiskost, så falder andelen af kulhydrater hos nogle fra typisk 60% til 20%. Derfra er der ingen grund til kulhydrathysteri, og slet ikke for motionister.
Men alt er med måde, når man snakker kost.
Som jeg skriver andetsteds er det et spørgsmål om temprament - i.e. hvor hurgtigt vil du tabe dig!
Det kan godt være du ikke er enig, men ved at følge mine angivne guidelines tabte jeg mig 35 kg. på 7 mdr - og det faktum har du vel lidt svært ved at argumentere i mod.

Jeg siger ikke at min metode er den bedste - jeg siger blot, at den er yderst effektiv. Så er det ikke så meget pondus i om du/andre er enig eller ej...

[Edit: Det skal understreges at det ikke er "min" metode og "mine" guidelines som jeg har opfundet - det er ret stjålet fra Dr. Dukans værker]
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Pastorius » 24. jan 2013, 21:40

astonvilla skrev: Som jeg skriver andetsteds er det et spørgsmål om temprament - i.e. hvor hurgtigt vil du tabe dig!
Det kan godt være du ikke er enig, men ved at følge mine angivne guidelines tabte jeg mig 35 kg. på 7 mdr - og det faktum har du vel lidt svært ved at argumentere i mod.

Jeg siger ikke at min metode er den bedste - jeg siger blot, at den er yderst effektiv. Så er det ikke så meget pondus i om du/andre er enig eller ej...

[Edit: Det skal understreges at det ikke er "min" metode og "mine" guidelines som jeg har opfundet - det er ret stjålet fra Dr. Dukans værker]
Joe, men det Fabbe pointerer er vel blot at der er en helt række fællestræk for alle de metoder (der alle virker godt).

Skær ned på (hurtige) kulhydrater og på sukker, så kan du spise alt det andet uden større problemer og alligevel tabe dig. Man kan ikke måle dem op mod hinanden på den måde i tabte kilo, for vi er alle forskellige. Det væsenligste er at man vælger en metode (og et tempo) man har det godt med, så det ikke bliver en daglig lidelse.

Jeg har som Fabbe erfaring med at man godt kan indtage en vis mængde kulhydrater og alligevel tabe sig på sammen niveau som dig - uden motion overhovedet. Det vigtige er at man ikke begynder at overspise (som man gør, hvis man spiser mange hurtige kulhydrater) og at man reducerer kylhydrater markant. (Iøvrigt spiste jeg næste ikke andre grøntsager end gulerødder da jeg tabe mig så meget første gang).

...men som med mange andre ting så vokser træerne altså ikke ind i himlen. Det er nemt at tage sig sammen i halve eller endog hele år. Jeg har gjort det nogle gange, og dermed har jeg også sagt at jeg ikke formår at holde nogle af de metoder jeg har prøvet over længere tid. Så jeg kan tabe mig på et halvt år. Have det fint med et nogenlunde normalt fødevareindtag i yderligere 6 mdr (det koster som regel 2-3 kilo, som jeg så siden kan holde). Så kommer der måske en stresset periode med meget rejseri og dårlige vaner, så vokser vægten langsomt - og på et eller andet tidspunkt så kommer jeg så ind i en rigtig dårlig periode, der så gør at jeg på kort tid lige pludselig tager 5-6-7 kilo på, og er tilbage på de der 105 kilo som er nok til at det irriterer mig. Så går der et par måneder der, indtil jeg tager mig samme (eller bliver irriteret nok) til at gå igang igen og smide kiloen.

Mine udsving er ikke helt så store som det nogle af jer her har nævnt. En fin normalvægt for mig er 90 kilo (jeg vejede 85 kilo da jeg var yngre og spillede halvseriøst basket med 3-4 ugentlige træning + kampe og diverse anden motion), så udsvingene er på de der 15 kilo. Jeg tog den første alvorlige kur i 2004-5 stykker og har siden været op og ned 3-4 gange.

- Første gang var med vægtvogterne (helt slavisk)
- Anden gang var med en menu fra en diætist (i forbindelse med noget sygdom jeg havde) http://rpiil.dk/kost.php" onclick="window.open(this.href);return false; (den havde en del kulhydrater, men af de gode, og jeg tabte mig også omkring det der kilo om ugen på det - og det var nemt at holde.
- De sidste to gange har været langt mere ustruktureret. JEg har bare holdt på grundprincipper med få kulhydrater og nogle andre enkle leveregler (ingen øl, cola eller slik - heller ikke efter en runde golf)

Den seneste gang blev det suppleret med myfitnesspal som jeg brugte til at holde løseligt styr over kalorieforbrug (var jeg i tvivl skrev jeg bare noget ca-værk ind - men det er nemt at bruge uden at skulle tælle kalorier hele tiden). Det geniale ved det er at det også tager med at man forbrænder noget hvis man er aktiv. Skulle man så rende ind i en ubændig lyst til at spise et eller andet udover det man ellers plejer (det skete ikke tit) så kunne man hurtigt regne ud at man så blev "nødt til" at tage tre timer på golfbanen også - genialt argument.

Det mest utrolige ved alle metoderne er den bevidsthed man får om hvor lidt det er nødvendigt at spise for bare at undgå at være sulten, blot man holder sig fra de der store udsving i blodsukkerniveauer.
Jeg har dog opgivet at holde det som en helt fast livsstil. I perioder har jeg altså lyst til at spise godt brød (min kone er en fremragende bager) eller en hjemmelavet risotto der er pakket med velsmagende boullion - eller blot at kunne køre forbi McD en dag man er sulten og rå-spise. Og så er jeg altså sådan indrettet at jeg falder tilbage i de gamle vaner, fordi det simpelthen er nemmere at lave en hurtig franskbrødsmad når man er sulten, eller at nøjes med at spise det resten af familien (der ikke døjer med vægt og spiser masser af kulhydrater) spiser, fremfor at stå at lave flere ting.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Fabbe » 25. jan 2013, 15:27

Man kan helt sikkert tabe sig en masse og gøre det i lang tid ved at vælge en eller anden striks kur. Enten med no-fat eller no-carb. Grunden til at man taber sig med no-fat er, at der ikke er noget fedt at lagre, og grunden til at man taber sig med no-carb er, at kulhydrater får kroppen til at lagre fedt.

Der er bare en række problemer med helt at undlade enten fedt eller kulhydrat, da kroppen gerne vil og skal have begge dele. Fuck fedtforskrækkelsen og drop sukkerhysteriet.

(Det fyger med mange postulater om "urmennesket", og når alt kommer til alt er det en trossag, hvilken forskningsretning man stoler på, så jeg understreger lige, at jeg tror....)

Jeg tror, at kulhydrater var en mangelvare for urmennesket, som derfor gik på rov efter en masse sødt, og det er vi ikke holdt op med at kræve, selv om vi har søde sager i overflod. Derfor er løsningen ikke at gå i den modsatte grøft og spise så få kulhydrater som muligt, for kroppen har et reelt behov for dem. Det er derfor urmennesket i alle tider slubrer det i sig. Men stadig langt under det, man får tilført ved en almindelig dansk kost, bestående af franskbrød og saftevand, men også langt mere end Atkins-selvpinere fodrer sig med. For lavt kulhydratindtag kan angiveligt skade kroppens reguleringsmekanismer og frigøre for meget af stresshormonet kortisol. Kortisol påvirker forbrændingen negativt, og derfor vil man opleve en lynhurtig yoyo-vægt, hvis man skifter fra diæt til anden.

Så man kan helt sikkert tabe sig en masse ved at gå no-carb i en vis periode, men på den lange bane er det uholdbart. Man kan ikke fortsætte i en evighed på no-carb, for det vil kroppen ikke klare, og man kan ikke hoppe fra no-carb og tilbage uden at opleve yoyo-vægt. I en begrænset periode kan det være helt fint mod overvægt at booste sit vægttab, men så skal man også indføre nogle flere kulhydrater i kosten. Spiser man de rigtige fødevareemner, så er det svært eller næsten umuligt at få for meget kulhydrat (Altså, spis ikke en stor æske rosiner til dessert efter en fuldfed sauce bearnaise).

Det kan man ligeså godt gøre fra starten. Idéen med en slankekur er typisk, at man i en afgrænset periode sætter sig selv på en sælsom kost, fordi man vil nå et mål lynhurtigt. Men i stedet for bør man indføre den balancerede og sunde kost, man vil spise resten af livet (og give sig selv lov til at spise pizza hver 6. søndag, for at trøste sig selv efter et nederlag til SønderjyskE). Man når måske ikke målet i rasende fart, men det gør man helt sikkert på det lange sigt.

Eller rettere sagt: Fuck målsætninger. Det er processen og ikke målet, der er afgørende, når man snakker kost.

Det er et meget vanskeligt område at finde noget sikker evidens på, så igen: Det tror jeg
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Provst i Brovst » 25. jan 2013, 15:39

Fabbe skrev: Man kan ikke fortsætte i en evighed på no-carb, for det vil kroppen ikke klare
Ingen diæt sikrer evigt liv.

Men man kan leve hele livet på low carb, også ekstrem low carb som eskimoerne.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Pastorius » 25. jan 2013, 17:47

Provst i Brovst skrev: Ingen diæt sikrer evigt liv.
Livet er en sexuelt overført sygdom med 100% dødelig udgang.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Pastorius » 25. jan 2013, 17:52

Fabbe skrev: Det er et meget vanskeligt område at finde noget sikker evidens på, så igen: Det tror jeg

Jep, og det eneste virkeligt nye der er i al disse "nye" kostmetoder er at der (også videnskabligt) belæg for at man kan spise hvad man har lyst til, uden at tage på, hvis blot man holder sig fra kulhydrater etc.

Hvad der på langt sigt er sundt eller ej, er der endnu ikke nogen der har undersøgt grundigt, men som Provsten har linket til i rigtig mange sammenhænge, så er der masser indicier på at sundhedsdogmer vi længe har levet efter, ikke rigtig holder stik.

Jeg ved godt at Provsten mener det bevist, men at eskimoer kan leve godt og længe af deres kost, er ikke ensbetydende med at det også er sundt for alle os andre. Og der er slet ikke belæg for at det er den bedste måde at leve på. Jeg vil dog godt strække mig til at det der ikke er noget der tyder på det er særlig usundt - heller ikke på langt sigt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2247
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af alithebeast » 25. jan 2013, 17:52

Pastorius skrev:
Provst i Brovst skrev: Ingen diæt sikrer evigt liv.
Livet er en sexuelt overført sygdom med 100% dødelig udgang.
101% hvis du spiser kulhydrater.
Hader København!

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af limey » 25. jan 2013, 20:59

Pastorius skrev:Jeg ved godt at Provsten mener det bevist, men at eskimoer kan leve godt og længe af deres kost, er ikke ensbetydende med at det også er sundt for alle os andre. Og der er slet ikke belæg for at det er den bedste måde at leve på.
Og så lige for at hive en ulidelig lang og frugtesløs diskussion frem igen, så er der ikke nogen moderne vesterlandske slankekure der på nogen måde kan sammenligne sig med, hvordan inuitter levede for mange hundrede år siden. Altså med mindre der er lige kommet en ny kur hvor man skal stå i angrebspositions i stive otte timer ved et sæl-åndehul i minus 35 grader.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Fabbe » 26. jan 2013, 16:34

Pastorius skrev: - Anden gang var med en menu fra en diætist (i forbindelse med noget sygdom jeg havde) http://rpiil.dk/kost.php" onclick="window.open(this.href);return false; (den havde en del kulhydrater, men af de gode, og jeg tabte mig også omkring det der kilo om ugen på det - og det var nemt at holde.
Den diætist skulle seriøst brænde i helvede. Jeg kan ikke få øje på én eneste kulhydrat, jeg ville kalde god. Jeg spiser selv lidt rugbrød, men betragter det som et praktisk kompromis med mit helbreds bedste.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Pastorius » 26. jan 2013, 16:51

Fabbe skrev:
Pastorius skrev: - Anden gang var med en menu fra en diætist (i forbindelse med noget sygdom jeg havde) http://rpiil.dk/kost.php" onclick="window.open(this.href);return false; (den havde en del kulhydrater, men af de gode, og jeg tabte mig også omkring det der kilo om ugen på det - og det var nemt at holde.
Den diætist skulle seriøst brænde i helvede. Jeg kan ikke få øje på én eneste kulhydrat, jeg ville kalde god. Jeg spiser selv lidt rugbrød, men betragter det som et praktisk kompromis med mit helbreds bedste.
Tja, det virkede fint til at tabe et halvt kilo om ugen i 3-4 måneder, uden det på nogen måde føltes som en kur - eneste bøvl var at jeg hjemmefra skulle sørge for at have noget formiddagsmad med på job.

Kostplanen er nu heller ikke lavet med henblik på at jeg specifikt skulle tabe mig, men fordi jeg blev diagnosticeret med kronisk betændelse i bugspytkirtlen - kronisk er den så ikke, men efter et stykke tid på den kur, og tilførte ensymer (kreatin) gik det i sig selv, og er kun lejlighedsvis dukket op igen.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Provst i Brovst » 27. jan 2013, 18:33

Advarsel: Steve Jobs indgår i artiklen.

Is an All-Fruit (Sugar) Diet Bad for Your Health?
http://www.dietdoctor.com/is-an-all-fru ... h#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2247
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af alithebeast » 27. jan 2013, 20:05

Provst i Brovst skrev:Advarsel: Steve Jobs indgår i artiklen.

Is an All-Fruit (Sugar) Diet Bad for Your Health?
http://www.dietdoctor.com/is-an-all-fru ... h#comments" onclick="window.open(this.href);return false;
"When so much of the nutrition fundamentals are unknown, it's easy to find more and more information that confirms our choices by ignoring others. This is a fundamental problem we all face when determining, at a personal level, what our way of eating is going to be..."

Og det er jo svært at være uenig. Apropos veganere mødte jeg i julen en gammel bekendt fra gymnasietiden, forbløffet var jeg over personens massive vægttab(som jeg vil skyde til at være et sted mellem 30 og 40 kg siden 2008), og jeg fik sagt noget med, at det var rart at se ham, selvom der var blevet noget mindre af ham, og jeg fik spurgt, hvordan han dog havde båret sig an med det. Svaret: jeg blev veganer, jeg stoppede med at ryge og jeg begyndte at dyrke motion..
Hader København!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Provst i Brovst » 2. feb 2013, 19:53

- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Provst i Brovst » 22. feb 2013, 11:26

Galninge trodser kostpyramiden! :o
Kim Bodnia: Jeg har tabt 43 kilo
Skuespilleren Kim Bodnia er holdt op med at spise brød, kartofler, pasta og anden stivelse.

BT
Og en gammel nyhed.
Søren Gade har tabt 25 kilo på seks måneder

... forhenværende forsvarsminister Søren Gade ...
... den største faktor i hans store vægttab været en kostomlægning.

- I dag forstår jeg slet ikke, at jeg har spist hvidt brød. Hvorfor overhovedet gøre det?, spørger han retorisk.

Sammen med andre 'hurtige' kulhydrater såsom kartofler, pasta og ris er det hvide brød blevet smidt bagerst i skabet til fordel for grøntsager, frugt, flere grøntsager og masser af proteiner såsom kød og æg.

BT

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2247
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af alithebeast » 22. feb 2013, 17:26


Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Provst i Brovst » 22. feb 2013, 22:11

Flemming 'Bamse' Jørgensen var i panikangst over hans krops signaler om overvægt og slitage
http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/a ... 534464.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5094
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af MrBangDK » 26. feb 2013, 07:10

Efter at være ramt af mavesår i oktober 2012, og have haft en masse ting ind på livet, som har gjort det svært at blive rask, så har jeg fået lagt livet om. Ikke nogen vild eller fanatisk livsstil, men ændringer som har gjort, at jeg nu er 10,5kg længere nede end min max. kampvægt fra oktober, og livviden er reduceret med 8cm indtil videre. Hvad har jeg så gjort?

Gået fra inaktiv til aktiv - byttet meget lidt bevægelse ud med spinning to gange om ugen og cirkeltræning, styrketræning eller anden holdtræning én gang om ugen (siden 14. januar)

Fået bedre styr på hvad jeg putter i munden - gået fra 2/3 "hovedret" på tallerkenen til min. 2/3 grønt og resten hovedret. Holder mig fra lyst brød, pasta, hvide ris, kager, etc. på mit arbejde (hvor der er buffet), men tillader mig at spise det i begrænset mængde derhjemme, da de to små arvinger er vilde med pasta, etc. Dog er både pasta og ris skiftet ud med fuldkorn. Har i en periode brugt http://www.madlog.dk" onclick="window.open(this.href);return false; for at få styr på kalorie, fedt og proteinindtag. Det har været en god hjælp til at få styr på sagerne!

Sørger for at spise mellemmåltider - en skive knækbrød, mandler, frugt, etc. Det gør, at jeg ikke går "kold" efter hovedmåltider, og derfor heller ikke kommer til at overspise.

Jeg tillader mig selv at få anden mad, hvis det bliver for besværligt med ovenstående. Eksempelvis fødselsdag hos en kammerat i lørdags - menuen lød på hjemmebagt pizza og så kom der pølsehorn på bordet til natmad. Det kostede en del gram på vægten, men det er væk igen. Jeg er ikke fanatisk omkring det, og føler at det er et fint tempo for mig..

Og det allerbedste ved det hele er, at jeg får så mange kommentarer på det.. Det er ekstremt motiverende at få at vide, at det kan ses, at man har tabt sig :D

Så livet er ændret - til det bedre! Og fra på fredag bliver det bare endnu bedre!!! ;)

/Bang

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af astonvilla » 26. feb 2013, 09:20

MrBangDK skrev:Efter at være ramt af mavesår i oktober 2012, og have haft en masse ting ind på livet, som har gjort det svært at blive rask, så har jeg fået lagt livet om. Ikke nogen vild eller fanatisk livsstil, men ændringer som har gjort, at jeg nu er 10,5kg længere nede end min max. kampvægt fra oktober, og livviden er reduceret med 8cm indtil videre. Hvad har jeg så gjort?

Gået fra inaktiv til aktiv - byttet meget lidt bevægelse ud med spinning to gange om ugen og cirkeltræning, styrketræning eller anden holdtræning én gang om ugen (siden 14. januar)

Fået bedre styr på hvad jeg putter i munden - gået fra 2/3 "hovedret" på tallerkenen til min. 2/3 grønt og resten hovedret. Holder mig fra lyst brød, pasta, hvide ris, kager, etc. på mit arbejde (hvor der er buffet), men tillader mig at spise det i begrænset mængde derhjemme, da de to små arvinger er vilde med pasta, etc. Dog er både pasta og ris skiftet ud med fuldkorn. Har i en periode brugt http://www.madlog.dk" onclick="window.open(this.href);return false; for at få styr på kalorie, fedt og proteinindtag. Det har været en god hjælp til at få styr på sagerne!

Sørger for at spise mellemmåltider - en skive knækbrød, mandler, frugt, etc. Det gør, at jeg ikke går "kold" efter hovedmåltider, og derfor heller ikke kommer til at overspise.

Jeg tillader mig selv at få anden mad, hvis det bliver for besværligt med ovenstående. Eksempelvis fødselsdag hos en kammerat i lørdags - menuen lød på hjemmebagt pizza og så kom der pølsehorn på bordet til natmad. Det kostede en del gram på vægten, men det er væk igen. Jeg er ikke fanatisk omkring det, og føler at det er et fint tempo for mig..

Og det allerbedste ved det hele er, at jeg får så mange kommentarer på det.. Det er ekstremt motiverende at få at vide, at det kan ses, at man har tabt sig :D

Så livet er ændret - til det bedre! Og fra på fredag bliver det bare endnu bedre!!! ;)

/Bang
Skide godt gået mand!
Det viser også bare, at det ikke betyder så meget hvad det nøjagtig er man gør - så længe det er "økologisk" - altså forstået på den måde, at det er noget der passer på en selv og noget man kan overskue.

Mht ris, så har jeg fundet mig en udmærket erstatning i revet blomkål (!). Jeg river et ½ blomkål og rister det på panden i lidt god oliven olie med lidt finthakket løg og hvidløg. Jeg ved det lyder dybt mystisk - men det smager faktisk rigtig godt og kan erstatte ris til hver en tid.

Bl.a. her: http://www.paleo-opskrifter.dk/recipes/blomkals-ris/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog vil jeg lige tilføje at jeg ikke bruger kokosolie, da det giver en meget kraftig "parfumeret" smag. Men det kan jo bare være mig. Jeg bruge bare en god olivenolie.

Lad os høre om dine fremskridt.

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Kostpyramiden er ligesom en pizza

Indlæg af Fabbe » 26. feb 2013, 09:41

Jeg gik fra 111 til 94 i løbet af 4-5 måneder i efteråret. Jeg har fastholdt min kost, men nu spiser jeg også masser af chokolade oveni som led i noget, der bedst kan betegnes som selvmedicinering på grund af meget stressfyldte omstændigheder, og derfor øger jeg vægten støt igen, indtil jeg finder ud af at stoppe den onde cirkel.

Besvar