Fodbold-biografier

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Fodbold-biografier

Indlæg af Køllen I Møllen » 9. sep 2014, 15:24

Er der nogle derude der kan anbefale gode fodbold-bøger/biografier?

Jeg er netop, i mangel af bedre, gået i gang med Per Nielsen. Den er dårlig skrevet og manden er usympatisk så den vil jeg ikke anbefale til nogen. Bogen om Ståle (skrevet af Dan Hammer) er noget nær det værste bras jeg nogensinde har læst (læste den ikke færdig).

Jimmy Nielsens er uinteressant. David Nielsens faktisk meget god. Graulund den bedst opbyggede og professionelt skrevne.

Ellers kan jeg ikke lige komme på andre.

Udenlandske biografier kan vi også tage med, men de skal være gode :)

Zlatans husker jeg som værende ganske udemærket. Men han har jo også en interessant karriere.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Flower
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 24. apr 2008, 14:32
Favoritspiller: Soren Evigglad
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Flower » 9. sep 2014, 15:41

Martin Jørgensen og Stig Tøfting har begge udgivet biografier som er læseværdige.. Synes at huske, at jeg læste Martin Jørgensens på god tid, men det er efterhånden nogle år siden.

Og så vil jeg give dig ret i at David Nielsens var god.

Af nysgerrighed, hvordan falder Jimmys bog dig uinteressant?
- Winning doesn't really matter as long as you win.

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af doukas » 9. sep 2014, 15:42

Køllen I Møllen skrev:Er der nogle derude der kan anbefale gode fodbold-bøger/biografier?

Jeg er netop, i mangel af bedre, gået i gang med Per Nielsen. Den er dårlig skrevet og manden er usympatisk så den vil jeg ikke anbefale til nogen. Bogen om Ståle (skrevet af Dan Hammer) er noget nær det værste bras jeg nogensinde har læst (læste den ikke færdig).

Jimmy Nielsens er uinteressant. David Nielsens faktisk meget god. Graulund den bedst opbyggede og professionelt skrevne.

Ellers kan jeg ikke lige komme på andre.

Udenlandske biografier kan vi også tage med, men de skal være gode :)

Zlatans husker jeg som værende ganske udemærket. Men han har jo også en interessant karriere.
Zlatan's er klart den bedste jeg har læst. The secret footballer skulle også være ganske god. Har også læst en Gascoigne bog, men den var jeg ikke stor fan af.

Passer det at Dan Hammers bog er en lang kærlighedserklæring til Ståle?
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
doukas
Allstar
Allstar
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 28. nov 2005, 15:30
Favoritspiller: Børsting
Geografisk sted: Hadsten, 9000 i hjertet.

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af doukas » 9. sep 2014, 15:48

Ellers er David Peace's fodboldbøger jo det rene guld (ligesom hans andre bøger). Er selv lige gået i gang med hans Red or Dead selvom jeg ikke er den store Liverpoolfan.
MO d. 12-05-2014 "Ikke engang i nærheden af hvor jeg bor hvor Ajax, Anderlecht osv. spiller - ja ikke engang der er der hold som har spillet flottere end AaB har gjort i denne sæson. Det kan vi være stolte af i DK"

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Køllen I Møllen » 9. sep 2014, 15:50

Flower skrev:Martin Jørgensen og Stig Tøfting har begge udgivet biografier som er læseværdige.. Synes at huske, at jeg læste Martin Jørgensens på god tid, men det er efterhånden nogle år siden.

Og så vil jeg give dig ret i at David Nielsens var god.

Af nysgerrighed, hvordan falder Jimmys bog dig uinteressant?
Stig Tøftings er også god. Igen fordi der er en god historie at fortælle.
Jimmy Nielsens synes jeg bare er uinteressant fordi den ikke rigtig handler om fodbold, mest om hans ludomani.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Køllen I Møllen » 9. sep 2014, 15:52

doukas skrev:
Køllen I Møllen skrev:Er der nogle derude der kan anbefale gode fodbold-bøger/biografier?

Jeg er netop, i mangel af bedre, gået i gang med Per Nielsen. Den er dårlig skrevet og manden er usympatisk så den vil jeg ikke anbefale til nogen. Bogen om Ståle (skrevet af Dan Hammer) er noget nær det værste bras jeg nogensinde har læst (læste den ikke færdig).

Jimmy Nielsens er uinteressant. David Nielsens faktisk meget god. Graulund den bedst opbyggede og professionelt skrevne.

Ellers kan jeg ikke lige komme på andre.

Udenlandske biografier kan vi også tage med, men de skal være gode :)

Zlatans husker jeg som værende ganske udemærket. Men han har jo også en interessant karriere.
Zlatan's er klart den bedste jeg har læst. The secret footballer skulle også være ganske god. Har også læst en Gascoigne bog, men den var jeg ikke stor fan af.

Passer det at Dan Hammers bog er en lang kærlighedserklæring til Ståle?
The secret footballer er også god, ja. Der er faktisk en 2'er som jeg ikke har fået læst.

Ja til Dan Hammer. Det er en stor hyldest til Ståle. Læste afsnittet om hans tid i AaB og brækkede mig derefter udover den. Hold jer væk fra den bog.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Meelsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 6. jul 2005, 18:40
Favoritspiller: Lucas Andersen
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Meelsen » 9. sep 2014, 16:17

Den bedste fodboldbog jeg har læst må være ''The Miracle Of Castel Di Sangro''.

Den sande historie om en amerikansk journalist der kommer til en lille italiensk landsby, hvis fodboldhold har kæmpet sig op til at spille serie B på trods af at have et indbyggertal på kun 7000 mennesker. En fortælling så vanvittig at man skulle tro det var løgn, hvis der ikke var dokumentation for mange af begivenhederne, både i bogen og på internettet. Jeg vil gå som langt som at sige, at hvis man elsker fodbold, kan man ikke andet end at elske bogen. Indeholder desuden en masse sjove betragtninger om livet i Italien og den særlige folkeånd der hersker i støvlelandet.

Billede


Derudover nyder jeg at læse Kurt Thyboe skrive om sport, især boksning og han har da også skrevet et par glimrende bøger om fodbold. Eksempelvis ''Konger På Sidelinen'' om sæsonen 2011-2012 i La Liga med fokus på Barcelona og Real Madrid. Meget levende fortalt og skrevet i et sprog som ingen andre hverken tør eller magter.
Bliv medlem af Vesttribunen på Facebook: http://www.facebook.com/Vesttribunen - Fællesskab, udebaneture, merchandise og meget mere!

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af le Cid » 9. sep 2014, 16:23

doukas skrev:Ellers er David Peace's fodboldbøger jo det rene guld (ligesom hans andre bøger). Er selv lige gået i gang med hans Red or Dead selvom jeg ikke er den store Liverpoolfan.
Den har jeg hørt skulle være rigtig interessant - men nu holder jeg jo også med LFC :)
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

Brugeravatar
Dot Bot
Allstar
Allstar
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 16. aug 2007, 13:40

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Dot Bot » 9. sep 2014, 18:05

Selvom det er ufattelig mange år siden, så har jeg læst Ebbe Sands selvbiografi. Husker den som ganske god, selvom jeg ikke var særlig gammel dengang.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af jonas386 » 9. sep 2014, 18:18

"Hvordan fodbold forklarer verden" af Franklin Foer Er forrygende. Fik den for nogle år siden af min morfar, og har læst den 2-3 gange efterfølgende. Den handler rigtig meget om folks forhold til fodbold, både i Serbien, Skotland og USA. Kan kun anbefale den, selvom det måske ikke direkte er en biografi.

Du kan læse lidt videre her
http://politiken.dk/kultur/boger/faglit ... otentiale/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Hinrup85
Allstar
Allstar
Indlæg: 1671
Tilmeldt: 11. jul 2006, 16:30
Favoritspiller: Prica
Geografisk sted: Billund

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Hinrup85 » 9. sep 2014, 20:45

Ikke en decideret biografi, men "Det aftalte spil" af Declan Hill er en rigtig god bog.

Den omhandler hvordan matchfixere arrangere deres bets og påvirker fodboldverdenen op til højeste niveau.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Hanga » 9. sep 2014, 21:01

Hinrup85 skrev:Ikke en decideret biografi, men "Det aftalte spil" af Declan Hill er en rigtig god bog.

Den omhandler hvordan matchfixere arrangere deres bets og påvirker fodboldverdenen op til højeste niveau.
Helt klart en bog alle fodboldinteresserede bør læse. Der foregår så uhyggelig meget under overfladen, der aldrig ser dagens lys.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Yankee » 10. sep 2014, 09:03

Jeg vil lige tillade mig at gå endnu mere off-topic med en anbefaling til andre cykel-fans.

Brian Holms bøger om sit virke som sportsdirektør er utroligt spændende og meget humoristisk skrevet. De giver et rigtig spændende indblik i hvordan et professionelt cykelhold fungerer. Hans ekstreme insiderviden om transfers, ryttere, udstyr og hans utallige røverhistorier kan i øvrigt også nydes når han er medkommentator hos Eurosport (hvor han tørrer alvorligt gulv med TV2's Rolf Sørensen).

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Køllen I Møllen » 10. sep 2014, 10:21

Altsammen naturligvis tidsfordriv mens vi venter på bogen om Lynge...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Yankee » 10. sep 2014, 13:26

Køllen I Møllen skrev:Altsammen naturligvis tidsfordriv mens vi venter på bogen om Lynge...
Jeg vil næsten hellere læse bogen AF Lynge. Høre hans ærlige syn på emner som Sepp Piontek, Magnus Pehrsson, Ståle Solbakken, Hadsundvej-sagaen, Niels-Christian Holmstrøm, Dinamo Kiev og andre sjove sager.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Køllen I Møllen » 10. sep 2014, 13:36

Yankee skrev:
Køllen I Møllen skrev:Altsammen naturligvis tidsfordriv mens vi venter på bogen om Lynge...
Jeg vil næsten hellere læse bogen AF Lynge. Høre hans ærlige syn på emner som Sepp Piontek, Magnus Pehrsson, Ståle Solbakken, Hadsundvej-sagaen, Niels-Christian Holmstrøm, Dinamo Kiev og andre sjove sager.
Det var også det jeg mente. Og den må gerne være tyk. Og det skal være en trilogi.

Der kommer forøvrigt snart en ny bog om Zlatan.
Janteloven eksisterer IKKE!

AaB - Ølstykke
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 94
Tilmeldt: 9. okt 2007, 17:54
Geografisk sted: Ølstykke - Djævleøen

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af AaB - Ølstykke » 10. sep 2014, 19:09

Med risiko for at blive dømt nørded, vil jeg foreslå at I finder bogen The Glory Game af Hunter Davies. Den er fra 1974 og handler om Tottenham. Det er bogen, der gjorde at jeg blev Spurs fan. Den er virkelig god. Forfatteren får lov til at følge Spurs i et helt år både i klubben og hjemme hos spillerne privat
Bogen hedder Kong Fodbold på dansk, hvis I kan finde den.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af Provst i Brovst » 10. sep 2014, 20:21

The Damned United (2009)
A look at Brian Clough's 44-day reign as the coach of Leeds United

Suveræn film!

Legendarisk træner af blandt andet Derby County (1967–1973) , Leeds United (1974, i 44 dage) og Nottingham Forest (1975–1993).
Vinder af European Cup (datidens CHL) i 1978–79 og 1979–80 med Nottingham Forest.

LEGENDARISK!!!!
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af BoT » 16. sep 2014, 11:08

Køllen I Møllen skrev:
Yankee skrev:
Køllen I Møllen skrev:Altsammen naturligvis tidsfordriv mens vi venter på bogen om Lynge...
Jeg vil næsten hellere læse bogen AF Lynge. Høre hans ærlige syn på emner som Sepp Piontek, Magnus Pehrsson, Ståle Solbakken, Hadsundvej-sagaen, Niels-Christian Holmstrøm, Dinamo Kiev og andre sjove sager.
Det var også det jeg mente. Og den må gerne være tyk. Og det skal være en trilogi.
Jeg kan faktisk slet ikke forstå, at en sådan bog ikke er på trapperne. Alle forlag (nej, der er ingen undtagelser, ALLE!) burde stå i kø for at få en af Danmarks mest sympatiske (i hele Dk), erfarne og vidende fodboldpersoner til at diske op med fortællinger og afsløringer fra sit lange liv i branchen.

Eneste forklaring må være, at Lynge ikke er klar til at diske op med den slags endnu, fordi han stadig ser sig selv som en aktiv spiller. Men det har jo altså ikke forhindret andre i at udgive bøger...

Ps. Jeg skal gerne være ghostwriter!

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Fodbold-biografier

Indlæg af jernskjorten » 16. sep 2014, 11:46

- Der har også været hype omkring en bog, men det har jeg sagt nej til. Jeg har ikke brug for sådan et eftermæle, siger Jakobsen til Ekstra Bladet.
Men mon ikke han kan lokkes på et tidspunkt til et eller andet.

Besvar