Debat om Aalborg

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af astonvilla » 30. sep 2015, 18:10

DonSilicone skrev:
jernskjorten skrev:
DonSilicone skrev:
astonvilla skrev:
jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Det er der så frigivet penge til nu, desværre.
Er du sikker? Der blev afsat penge sidste år (vist nok) til at kunne overtage de ejendomme, der ligger i linjeføringen, så de borgere kan komme videre med deres tilværelse, men deciderede anlægsressourcer har jeg ikke hørt noget om.
Nej, jeg er bestemt ikke sikker, men frygter det værste! Preben Bang Henriksen har allerede været ude med, at hvis vi ikke får letbanen, så er den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm endnu mere vigtig og må fremskyndes. Jeg forudser hylekoret, der nu får travlt med at kræve ind, når nu det er alle andres penge, der skal betale gildet. I modsætningen til letbanen, vil en 3. Limfjordsforbindelse blive fuldt finansieret af staten, altså os allesammen.

Jeg er også fuldstændig enig i de andre, der har ytret holdninger her, at denne forbindelse over Egholm er et dumt, for dyrt og alt for ødelæggende projekt, der vil smadre den ellers meget positive udvikling Aalborg som by er inde i med transformation fra industriby.
Prøv at forestille jer, hvor lidt attraktivt det vil være at bo i en (voksende) by, der er klemt inde mellem to alt for bynære motorveje. Der er desuden alt for lidt aflastning af bro og eksisterende motorvej i Egholmforbindelsen, faktisk så lidt, at der allerede om få år alligevel vil blive behov for udvidelse af tunnel. Jamen så lad os da starte med den udvidelse, der kan gøres LANGT billigere!

Lad mig lige slå fast, at der IKKE er vedtaget en anlægslov endsige bevilget penge til forbindelsen, så det er ikke for sent at stoppe vanviddet.

Men hvis ikke vi konstant minder vores politikere og andre beslutningstagere om, at der er meget stor modstand mod denne forbindelse, vil den en dag blive til virkelighed. Så ytr modstand hvor du kan komme til det, direkte besked til din foretrukne politiker, læserbreve, debatter på sociale medier osv.

Jeg kan også opfordre til at blive medlem af Borgerbevægelsen mod Egholm-forbindelsen: http://www.borgerbevægelsen.dk.
Jeg er medlem. Spread the good word - kom frisk I andre, red vores smukke by fra tosserne.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Provst i Brovst » 30. sep 2015, 18:10

Det er en helt unik ide at erstatte busrute 12 med en letbane til 1200 millioner kr. Det mangler da bare!
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af astonvilla » 30. sep 2015, 18:12

Provst i Brovst skrev:Det er en helt unik ide at erstatte busrute 12 med en letbane til 1200 millioner kr. Det mangler da bare!
Hvis vi ikke kan få letbanen - så vil vi have en bro og tunnelsystem mellem Feggersund og Brovst!
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 559
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Elvis lever » 30. sep 2015, 18:40

astonvilla skrev:
DonSilicone skrev:
jernskjorten skrev:
DonSilicone skrev:
astonvilla skrev:
jonas386 skrev:Letbanen er røget af finansloven.
Hvad så med projekt smadre Egholm?
Det er der så frigivet penge til nu, desværre.
Er du sikker? Der blev afsat penge sidste år (vist nok) til at kunne overtage de ejendomme, der ligger i linjeføringen, så de borgere kan komme videre med deres tilværelse, men deciderede anlægsressourcer har jeg ikke hørt noget om.
Nej, jeg er bestemt ikke sikker, men frygter det værste! Preben Bang Henriksen har allerede været ude med, at hvis vi ikke får letbanen, så er den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm endnu mere vigtig og må fremskyndes. Jeg forudser hylekoret, der nu får travlt med at kræve ind, når nu det er alle andres penge, der skal betale gildet. I modsætningen til letbanen, vil en 3. Limfjordsforbindelse blive fuldt finansieret af staten, altså os allesammen.

Jeg er også fuldstændig enig i de andre, der har ytret holdninger her, at denne forbindelse over Egholm er et dumt, for dyrt og alt for ødelæggende projekt, der vil smadre den ellers meget positive udvikling Aalborg som by er inde i med transformation fra industriby.
Prøv at forestille jer, hvor lidt attraktivt det vil være at bo i en (voksende) by, der er klemt inde mellem to alt for bynære motorveje. Der er desuden alt for lidt aflastning af bro og eksisterende motorvej i Egholmforbindelsen, faktisk så lidt, at der allerede om få år alligevel vil blive behov for udvidelse af tunnel. Jamen så lad os da starte med den udvidelse, der kan gøres LANGT billigere!

Lad mig lige slå fast, at der IKKE er vedtaget en anlægslov endsige bevilget penge til forbindelsen, så det er ikke for sent at stoppe vanviddet.

Men hvis ikke vi konstant minder vores politikere og andre beslutningstagere om, at der er meget stor modstand mod denne forbindelse, vil den en dag blive til virkelighed. Så ytr modstand hvor du kan komme til det, direkte besked til din foretrukne politiker, læserbreve, debatter på sociale medier osv.

Jeg kan også opfordre til at blive medlem af Borgerbevægelsen mod Egholm-forbindelsen: http://www.borgerbevægelsen.dk.
Jeg er medlem. Spread the good word - kom frisk I andre, red vores smukke by fra tosserne.
Hvor er det fedt, at snæver Aalborg egoisme ikke får lov til at forhindre udviklingen i Vendsyssel og udviklingen af en transport korridor fra det nordligste Europa.
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 30. sep 2015, 18:55

Man kunne sagtens smide den forbindelse længere ud mod vest, uden det ville være et problem.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
jernskjorten
Allstar
Allstar
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 7. feb 2009, 11:43
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sv: Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jernskjorten » 1. okt 2015, 08:39

DonSilicone skrev:...Lad mig lige slå fast, at der IKKE er vedtaget en anlægslov endsige bevilget penge til forbindelsen, så det er ikke for sent at stoppe vanviddet.
...
Ok, det var netop dét, jeg kom i tvivl om du mente. Det ville nok også få lidt mere opmærksomhed, end at der ikke afsættes midler til letbanen.

Brugeravatar
Kasper
Allstar
Allstar
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12. jul 2005, 12:39
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: Norden om og vesten u

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Kasper » 1. okt 2015, 11:32

jonas386 skrev:Man kunne sagtens smide den forbindelse længere ud mod vest, uden det ville være et problem.
Så kommer der vel en lufthavn i vejen? Eller er det Aggersund broen der hentydes til?
»Jeg forelskede mig i fodbold på samme måde, som jeg forelskede mig i en kvinde: Momentant, ukritisk og uden tanke på den smerte, det ville bringe«. - Nick Hornby

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 1. okt 2015, 12:07

Kasper skrev:
jonas386 skrev:Man kunne sagtens smide den forbindelse længere ud mod vest, uden det ville være et problem.
Så kommer der vel en lufthavn i vejen? Eller er det Aggersund broen der hentydes til?
Tænkte ude omkring Gjøl/Nørholm. Strækningen er noget længere end ved både den nuværende limfjordsbro samt Aggersundbroen, men det skal jo stortset også bare være et stykke vej der går over vand. Der er alligevel så lavt visse steder i limfjorden at større bådtrafik alligevel ikke skal igennem som den jo feks skal inden limfjordsbroen.
Pointen med forbindelsen (altså egholmforbindelsen) er vel at man gerne vil have Thy og det vestlige vendsyssel mere med, og de får vel mere ud af en forbindelse der ikke tvinger dem til at køre helt ind omkring Aalborg før de kan komme ned i landet. Hvordan det præcis skal udføres ifht motorvej over motortrafikvej eller landevej ved jeg ikke, men jeg er overbevist om at det bedste for Aalborg som by, og for de folk der bor længere væk end den nuværende motorvej giver mening for dem, at det vil være langt det bedste at rykke en ny limfjordsforbindelse over på den anden side af lufthavnen.

Jeg er iøvrigt fan af en limfjordsforbindelse mere, men det er mest fordi det må og skal kunne lade sig gøre at passere limfjorden uden at skulle enten til Løgstør eller Aalborg. Jeg var oppe på min lillebrors efterskole (ligger ved Løgstør), og de havde selvfølgelig valgt at holde forældre weekend på et tidspunkt hvor Aggersund broen var nede. Hvis man kommer fra Hjørring og først ser Aggersund broen er nede når du når omkring Brovst, så er der pludselig langt ind til Aalborg for at få den nærmeste mulige overgang. Alt i alt kan det hurtigt blive en ekstra tur på små 100 kilometer, og det mener jeg ganske enkelt ikke kan være rigtigt. En ekstra bro små 100 meter fra den eksisterende føler jeg ikke vil løse det problem, og jeg tror på det kan lade sig gøre at løse de trafikale problemer fhv enkelt hvis man tænker sig om.
Letbanen er et bud her, men selvfølgelig ikke det eneste.

Man burde tilgengæld gøre det muligt at cykle til og fra Egholm, såvidt jeg kan se laves der flotte og innovative cykelbroer flere steder i København lige nu, det er et område hvor Aalborg sagtens kan lade sig inspirere, og give byen et ekstra løft til relativt få penge.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af dyhrmaN » 4. okt 2015, 12:07

Provst i Brovst skrev:Det er en helt unik ide at erstatte busrute 12 med en letbane til 1200 millioner kr. Det mangler da bare!
Jeg har også set det argument florere flere gange inde på nordjyskes kommentarfelter.
Nævn gerne en hvilken som helst letbanelinje i en hvilken som helst europæisk storby, som ikke også dækkes nogenlunde tilsvarende af en bus?
Jeg har selv boet i Manchester, hvor flere buslinjer var stort set tilsvarende en letbanelinje. Det gør den da ikke mindre nødvendigt? En letbane og en bus kan ikke sammenlignes, selvom ruten er nogenlunde den samme. Akkurat som det heller ikke kan sammenlignes at køre til Frankfurt fra Aalborg kontra at flyve, selvom ruten er nogenlunde den samme.
Argumentet om, at busrute 12 må være god nok, virker konservativt og meget lidt ambitiøst, og hvor har det nogensinde fået nogen byer hen? Tag Odense som eksempel, en by der for længst er blevet sat bagud i spillet af Aarhus og er blevet overhalet af Aalborg i størrelse, kultur og omtale. De har hvilet på HC Andersen og har stået i stampe mens Aarhus og Aalborg har fornyet sig og lanceret nye og meget ambitiøse byprojekter - og det skal man gerne fortsætte med!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Provst i Brovst » 4. okt 2015, 12:28

dyhrmaN skrev:
Provst i Brovst skrev:Det er en helt unik ide at erstatte busrute 12 med en letbane til 1200 millioner kr. Det mangler da bare!
Jeg har også set det argument florere flere gange inde på nordjyskes kommentarfelter.
Nævn gerne en hvilken som helst letbanelinje i en hvilken som helst europæisk storby, som ikke også dækkes nogenlunde tilsvarende af en bus?
Jeg har selv boet i Manchester, hvor flere buslinjer var stort set tilsvarende en letbanelinje. Det gør den da ikke mindre nødvendigt? En letbane og en bus kan ikke sammenlignes, selvom ruten er nogenlunde den samme. Akkurat som det heller ikke kan sammenlignes at køre til Frankfurt fra Aalborg kontra at flyve, selvom ruten er nogenlunde den samme.
Argumentet om, at busrute 12 må være god nok, virker konservativt og meget lidt ambitiøst, og hvor har det nogensinde fået nogen byer hen? Tag Odense som eksempel, en by der for længst er blevet sat bagud i spillet af Aarhus og er blevet overhalet af Aalborg i størrelse, kultur og omtale. De har hvilet på HC Andersen og har stået i stampe mens Aarhus og Aalborg har fornyet sig og lanceret nye og meget ambitiøse byprojekter - og det skal man gerne fortsætte med!
Jeg er sikker på at letbaner er idiotiske i alle byer. Tog er en teknologi der er totalt forældet og kun holdes i live af staten. De eneste områder hvor tog er relevante er undergrundsbaner.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 4. okt 2015, 12:44

Tog er en teknologi der er totalt forældet og kun holdes i live af staten
Det er jo bare på alle måder forkert. Det er muligt at tog i Danmark ikke fungerer optimalt, det kan vi nok hurtigt blive enige om, men at tog (går udfra du mener transport på skinner generelt) er forældet er jo ganske enkelt noget sludder. Der er en masse eksempler rundt omkring i verden hvor togtrafikken er rigtigt højt udviklet, hvad enten det er internt i byerne, eller til længere ruter. Hvis du er i tvivl kan du jo feks prøve at google hyperloop.

Jeg tror på at et letbanesystem i Aalborg kan blive godt, men jeg tror også man er nødt til at tænke ruten lidt anderledes end hvad man har gjort. Feks vil det give god mening hvis man kan komme helt ud til lufthavnen med letbanen, ligesom der gerne skal tages hensyn til allerede eksisterende trafik. Jeg var i basel i vinters, og den måde deres tram system er lavet virker rigtig godt ifht byens trafik, og er rent faktisk et hurtigere alternativ end både at cykle, men også hurtigere end med bilen. Ligeledes synes jeg ikke der i den nuværende plan er de store muligheder for ekstra strækninger hvis det pludselig bliver en succes, og man gerne vil gøre letbanen større, som det er nu har jeg lidt svært ved at se hvordan man skulle kunne smide en strækning på der skulle nå ud til feks Hasseris, Nørresundby eller Gug.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Provst i Brovst » 4. okt 2015, 12:54

- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 4. okt 2015, 13:10

Det er en anelse useriøst bare at henvise til Simpson og fælles begejstring når der er så mange eksempler på at tiltag ala en letbane har vist sig at være en succes, og det er vel de færreste der er uenige i at der er nogle trafikale udfordringer der skal løses i takt med at byen vokser.

Jeg forstår fint kritikken, men en by som Aalborg er også nødt til at udnytte det momentum man har, og det kan man bl.a. gøre med bedre infrastruktur. Jeg synes ofte byplanlægning bliver for meget snak om hvad der kan betale sig nu og her, i stedet for man ser på hvad mulighederne er, og hvad det kan føre til i det lange løb. Dermed ikke sagt at man bør investere 30 milliarder i en metro, men at man i højere grad se 10-20 år frem i tiden fremfor 3-5 år som jeg ofte synes er tilfældet.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Køllen I Møllen » 4. okt 2015, 21:29

En af de store, forkromede forskelle på Manchester og Aalborg er at der bor lidt flere mennesker i Manchester...

Enig med Provsten. En bus eller 2 kan gøre det. En letbane er grim som arvesynden og Aalborg er ikke stor nok til at det kan betale sig.
Janteloven eksisterer IKKE!

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Eksil » 13. okt 2015, 20:44

Synd der ikke kom en letbane. De busser kører ikke ofte nok og er ekstremt langsomme i trafikken. Aalborg må stå meget langt nede på listen med den hastighed trafiknettet - både kollektivt og privat - udvikles. Aalborg er generelt utroligt hårdt ramt af trafik i forhold til byens størrelse, så der mangler på alle fronter.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 14. okt 2015, 12:14

Det kan jo nåes endnu. Det sidste jeg hørte var at Thomas Kastrup Larsen sagde at man fra byrådets side ville kæmpe videre mod at få letbanen tilbage på banen.

http://www.aalborgletbane.dk/nyheder/20 ... d-letbanen
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Buzz Killington » 14. okt 2015, 12:38

Er der nogen der kan forklare hvad fordelen er ved en letbane vs. en bus?

Jeg mindes at have læst at de skal følge trafikken som alle andre køretøjer, dvs. overholde 50 km/t i byerne, og holde for rødt. Og så er der alt besværet når de bryder sammen, da de vist ikke kan overhale. Til gengæld har de vogntog, så man kan skovle langt flere mennesker ind i dem, hvilket vel er en fordel.

Men er der noget derudover som gør dem busserne overlegne?
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 14. okt 2015, 13:40

Det er hurtigere (30-40%) , forurener mindre, kan have flere med (som du selv nævner) plus man forventer at letbanen i langt højere grad vil få billisterne til at tage offentlig transport, jeg har læst at man vurderer der vil komme 600.000 færre bilture i Aalborg hvis letbanen kommer.

Nå ja, selve driften, i et letbanesystem som det Aalborg får, kan klares med en enkelt stor vindmølle, så den er også rimeligt billig i drigt.

Der kan læses mere her om letbaner generelt - http://www.letbaner.dk/hvaderdet/hvorfor/
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9595
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af Buzz Killington » 14. okt 2015, 14:11

jonas386 skrev:Det er hurtigere (30-40%) , forurener mindre, kan have flere med (som du selv nævner) plus man forventer at letbanen i langt højere grad vil få billisterne til at tage offentlig transport, jeg har læst at man vurderer der vil komme 600.000 færre bilture i Aalborg hvis letbanen kommer.

Nå ja, selve driften, i et letbanesystem som det Aalborg får, kan klares med en enkelt stor vindmølle, så den er også rimeligt billig i drigt.

Der kan læses mere her om letbaner generelt - http://www.letbaner.dk/hvaderdet/hvorfor/
Tak, så blev jeg klogere.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Debat om Aalborg

Indlæg af jonas386 » 14. okt 2015, 17:23

Ingen årsag. Jeg vil dog hurtigt indskyde at tallene er fra Aalborg kommune, og man skal nok altid tage den slags med et gran salt da det formegentlig er best-case-scenario.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar