En lille historie der pt. kører omkring NBA, men alligevel fik mig til at tænke på debatten om fx Brøndbytrøjer i Nordjylland.
Ja Morant fra Grizzlies, undlod at give en ung fan en highfive (I Basket-USA lader man ikke en high-five hænge) tilbage efter en afgørende scoring til sidst, og forklarede det med Disrepect fordi knægten havde en Curry-trøje på i Memphis.
https://www.espn.com/nba/story/_/id/330 ... ams-league
Nu har Memphis Grizzlies så fulgt op med at ombytte andre teams trøjer for alle børn under 12 til en ny Grizzliestrøje og 2 billetter til næste kamp.
Det må da være et eksempel til efterfølgelse, hvis det overhovedet kan lade sig gøre @SLO AaB ?
...nå ja, og hvis man følger lidt med i NBA så hold øje med Ja Morant, hvis fysikken holder bliver han rigtig vild.
"Fjentlige" trøjer på hjemmebanen
"Fjentlige" trøjer på hjemmebanen
Med venlig Hilsen
--
Robert
--
Robert
Re: "Fjentlige" trøjer på hjemmebanen
Jeg ville have det rigtigt godt med at man begyndte at håndhæve forbudet mod udefans på nord. I efteråret så jeg både Viborg og AGF trøjer på voksne mænd på tribunen. Og selvom nord normalt er et fredeligt sted fik den gode Viborg-mand alligevel et par fadøl i nakken.
- Køllen I Møllen
- Allstar
Enig. Det er en uskik at man tillader dette. Til sidste hjemmekamp så jeg også et par fck-trøjer på Sydtribunen.Klaus skrev: ↑22. jan 2022, 10:46Jeg ville have det rigtigt godt med at man begyndte at håndhæve forbudet mod udefans på nord. I efteråret så jeg både Viborg og AGF trøjer på voksne mænd på tribunen. Og selvom nord normalt er et fredeligt sted fik den gode Viborg-mand alligevel et par fadøl i nakken.
Janteloven eksisterer IKKE!
-
- Junior
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg er faktisk uenig her.Klaus skrev: ↑22. jan 2022, 10:46Jeg ville have det rigtigt godt med at man begyndte at håndhæve forbudet mod udefans på nord. I efteråret så jeg både Viborg og AGF trøjer på voksne mænd på tribunen. Og selvom nord normalt er et fredeligt sted fik den gode Viborg-mand alligevel et par fadøl i nakken.
Jeg synes, at det er lidt et sygdomstegn for samfundet og fodbolden, at man ikke kan sidde sammen med udeholdets fans på tribunen og se fodboldkampen sammen. Det kunne man da sagtens i gamle dage.
Men fodbolden er blevet forrået og mere hardcore, hvilket har gjort, at der er kommet flere voldelige elementer ud på stadions, som hader mostanderne og mener, at det er orden at opføre sig som bøller, bare fordi man ser en person i modstandernes trøje.
Jeg vil gerne modarbejde denne kultur og derfor mener jeg, at det faktisk er en forkert retning, vi er gået i, når der på stadion er forbud imod at have udeholdets trøje på - hvis man ikke sidder på udebaneafsnittet.
Dog kan jeg godt forstå, at man ikke tillader det på Vesttribunen, som er en mere hardcore tribune. Og det er ikke fordi, jeg ikke vil have plads til hardcore fans og stemningsskabende personer. Tværtimod. MEN på familietribunerne og langsiderne, hvor det mere er den jævne borger, der sidder, synes jeg det virker lidt underligt, at man ikke kan sidde med modstandernes trøje på. Er vi virkeligt blevet så fanatiske anno 2024, at vi ikke kan rumme dette?
Jeg er gammel nok til at huske, hvordan det var i 90´erne. Der var jeg da et par gange til udekampe, hvor jeg sad blandt hjemmeholdets fans iført udeholdets trøje. Og der var ingen ballade. Men det var måske også andre tider. Måske lidt sundere tider.
![Smile :)](./images/smilies/mozilla_smile.png)
Jeg er for en gangs skyld hamrende uenig. Der skal ikke være udebane fans på andre tribuner end i buret. Klubberne bliver tildelt en flok billetter til deres fans i et specielt afsnit, punktum. Det handler ikke om at det er blevet mere hardcore, men stemningen bliver bare bedre af at man er samlet i hver lejr. Og i 90erne og 00erne kunne man sagtens risikere en øretæve hvis man dukkede op på faxe iført en AaB trøje, har jeg hørt..calciomania skrev: ↑13. jun 2024, 00:31Jeg er faktisk uenig her.Klaus skrev: ↑22. jan 2022, 10:46Jeg ville have det rigtigt godt med at man begyndte at håndhæve forbudet mod udefans på nord. I efteråret så jeg både Viborg og AGF trøjer på voksne mænd på tribunen. Og selvom nord normalt er et fredeligt sted fik den gode Viborg-mand alligevel et par fadøl i nakken.
Jeg synes, at det er lidt et sygdomstegn for samfundet og fodbolden, at man ikke kan sidde sammen med udeholdets fans på tribunen og se fodboldkampen sammen. Det kunne man da sagtens i gamle dage.
Men fodbolden er blevet forrået og mere hardcore, hvilket har gjort, at der er kommet flere voldelige elementer ud på stadions, som hader mostanderne og mener, at det er orden at opføre sig som bøller, bare fordi man ser en person i modstandernes trøje.
Jeg vil gerne modarbejde denne kultur og derfor mener jeg, at det faktisk er en forkert retning, vi er gået i, når der på stadion er forbud imod at have udeholdets trøje på - hvis man ikke sidder på udebaneafsnittet.
Dog kan jeg godt forstå, at man ikke tillader det på Vesttribunen, som er en mere hardcore tribune. Og det er ikke fordi, jeg ikke vil have plads til hardcore fans og stemningsskabende personer. Tværtimod. MEN på familietribunerne og langsiderne, hvor det mere er den jævne borger, der sidder, synes jeg det virker lidt underligt, at man ikke kan sidde med modstandernes trøje på. Er vi virkeligt blevet så fanatiske anno 2024, at vi ikke kan rumme dette?
Jeg er gammel nok til at huske, hvordan det var i 90´erne. Der var jeg da et par gange til udekampe, hvor jeg sad blandt hjemmeholdets fans iført udeholdets trøje. Og der var ingen ballade. Men det var måske også andre tider. Måske lidt sundere tider.![]()
Edit: har lige læst dit indlæg om håndbold, og det er præcis den stemning du beskriver vi ender med at få på Aalborg stadion hvis vi alle skal til at sidde og holde i hånd og hygge med modstanderfans..
-
- Junior
- Geografisk sted: Aalborg
Vi har heldigvis lov at være uenige...RicoBR02 skrev: ↑18. jun 2024, 16:25Jeg er for en gangs skyld hamrende uenig. Der skal ikke være udebane fans på andre tribuner end i buret. Klubberne bliver tildelt en flok billetter til deres fans i et specielt afsnit, punktum. Det handler ikke om at det er blevet mere hardcore, men stemningen bliver bare bedre af at man er samlet i hver lejr. Og i 90erne og 00erne kunne man sagtens risikere en øretæve hvis man dukkede op på faxe iført en AaB trøje, har jeg hørt..
Edit: har lige læst dit indlæg om håndbold, og det er præcis den stemning du beskriver vi ender med at få på Aalborg stadion hvis vi alle skal til at sidde og holde i hånd og hygge med modstanderfans..
Jeg synes stadig, at det er en skam, at fodbold er blevet så forrået og hardcore, at fans fra forskellige klubber ikke kan sidde i hver sin trøje på langsiden og få en øl sammen og hygge sig. Jeg mener ikke, at DE fans er problemet. Problemet er de tosser, der mener at det er okay at chikanere folk, bare fordi de hepper på et andet hold. Det er en forrået og dum kultur, som jeg ikke støtter.
Jeg mener sagtens, at man kan have en fed stemning til fodbold - selvom man har en mere omfavnende og tolerant/åben fankultur. Det handler om at heppe på og støtte sig eget hold og så droppe alt det primitive had til andre hold og deres fans. Vesttribunen kan jo sagtens fungere superfint og være mega spektakulær og festlig, uden at man nødvendigvis behøver synge VI HADER, VI HADER, VI HADER KØBENHAVN og andre mere negative sange.
I det hele taget skal vi efter min mening væk fra det der med at synge smædesange imod modstanderne. Nej, lad os heppe på vort eget hold og droppe alt det der had, som er noget middelalderligt noget, som ikke burde høre sig til i en moderne tolerant, åben og fredelig verden.
Fodboldverdenen afspejler den store verden og så længe vi har den der had- og voldskultur indenfor fodbolden, vil vi nok også have krige i den virkelige verden. Så jeg mener, at den hadkultur er noget, vi alle bør prøve at arbejde os væk fra.
Jeg har dog været on and off på stadion siden midten af 80´erne (så nej, jeg er hverken 20 eller 30, som man nok kan regne ud he he). Og jeg vil sige, at vi heldigvis efterhånden er sluppet af med de mest primitive smædessange. Jeg kan godt huske, dengang man på Aalborg Stadion råbte SORTE SVIN, SORTE SVIN eller LUDERSEN, LUDERSEN, LUDERSEN til dommeren. Eller "X"HAN ER HOMOSEKSUEL, HANS KONE HEDDER KELD, HAN VED DET IKKE SELV, FOR "X" HAN ER HOMOSEKSUEL, HANS KONE HEDDER KELD, HAN VED DET IKKE SELV. Det er efterhånden sjældent, vi hører den slags på stadion mere. Selvom det dog stadig kan ske, at enkelte kan falde i...sidste år hørte jeg en smædessang, hvor der var nogle der råbte noget med, at en modstander var pædofil. Det var for plat og primitivt, synes jeg. Heldigvis var der da også kun ganske få, der sang med på den tåbelige sang...
Jeg ved så godt, at mine tanker er ret idealistiske. Hvor dit indlæg mere afspejler nutiden, som den er. Og derfor kan jeg også sagtens sætte mig ind i dit synspunkt. Jeg mener dog bare stadig, at der er nogle uheldige tendenser i nutidens fankultur (had og også visse episoder med vold), som jeg mener, at vi bør prøve at modarbejde. Og det gør jeg så ved, at jeg giver udtryk for, at jeg støtter, at fans af forskellige hold skal have lov at sidde ved siden af hinanden i hver sin trøje og drikke en øl sammen. I hvert fald på langsiden. På Vesttribunen kan jeg bedre forstå, at man kun vil have AaB-trøjer. Det er lidt noget andet end langsiden!