Hvordan har I det med Aalborg Håndbold?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
calciomania
Junior
Junior
Geografisk sted: Aalborg

Hvordan har I det med Aalborg Håndbold?

Indlæg af calciomania » 12. jun 2024, 23:50

Jeg har nogle gange studset over, at når jeg ser Aalborg Håndbold på TV, så er publikum- og fansammensætningen tydeligvis en hel anden end til AaB´s kampe. Hvor AaB har et ret bredt udsnit af befolkningen ude på stadion til deres kampe, men dog nok alligevel primært mænd og især yngre mænd, så har jeg lagt mærke til, at publikum til håndbold ude i Gigantium er noget mere modent. Det virker som om, at der er flere over 60 end der er under 60 og der synes også at være MINDST lige så mange damer som mænd derude.

Så har jeg tænkt, at der nok ikke er ret mange hardcore AaB-fans, især ikke dem, som står nede ved Vesttribunen, som følger Aalborg Håndbold ude i Gigantium. Eller ER der? Måske er jeg bare fordomsfuld.

Så er der egentlig nogle af jer, der nogensinde ser Aalborg Håndbold ude i Gigantium eller i det mindste følger med på TV? Og interesserer håndbold jer overhovedet?

Og hvordan ser I på stemningen og fankulturen i håndbold, primært i Gigantium? Det er jo en helt anden fankultur end i fodbold. Hvor man til fodbold har nogle ret hardcore og stemningsfyldte fans på Vesttribunen, som af sig selv synger i kor og i flok (dog typisk anført af et par capo´er) - UDEN brug af DJ eller klappepølser o.s.v., ja, så ser vi, at ude i Gigantium, er der en DJ, som styrer showet totalt og nærmest dikterer, hvornår der skal klappes, heppes og spilles høj musik. Der er ikke ret mange, der af sig selv sidder og synger eller hepper. Det virker som om, at det mest handler om at larme så meget som muligt ved at slå i takt i klappepølser! Og når modstanderne har bolden, er der en frygtelig larm med de der båthorn, som tuder konstant, når modstanderne har bolden. Men fællessang og heppekor er der ikke så meget af. Bortset fra at der engang imellem råbes AALBORG - AALBORG - AALBORG. Stemningen til håndbold virker kort sagt ret poppet og show-præget, modsat i fodbold, hvor der synes at være en mere historisk og rodfæstet fankultur.

Men hvordan ser I på Aalborg Håndbold og fankulturen i Gigantium og interesserer håndbold og Aalborg Håndbold jer overhovedet?

Aalborg Håndbold er vel lidt á la FCK, er det ikke? En fusionsklub (mellem Aalborg KFUM og Vadum), som i høj grad køber sig til succes - selvom de dog også har en række dygtige lokale unge spillere, bestemt da. Men ellers mener jeg godt, at Aalborg Håndbold kan kaldes lidt dansk håndbolds svar på FCK. Så tænker jeg: Er det så en klub, man som AaB´er overhovedet sympatiserer med eller identificerer sig med?

Eller bør man som aalborggenser bare være stolt over, at vi i byen trods alt har et håndboldhold, der har vundet DM flere gange og også nu to gange har været i CL-finalen? Og så måske gå lidt mindre op i, at klubben reelt er en ret ny fusionsklub, som måske udadtil godt kan virke lidt "plastik-agtig" og poppet? Håndbold er jo en anden sport og en anden kultur end fodbold, så jeg er klar over, at man måske heller ikke bør sammenligne. og måske er sammenligningen mellem Aalborg Håndbold og FCK også lidt søgt. Men jeg tænkte bare, at der alligevel er visse ligheder i klubbernes konstruktion...

Lomaha
2. div
2. div
Geografisk sted: Ikast

Re: Hvordan har I det med Aalborg Håndbold?

Indlæg af Lomaha » 13. jun 2024, 13:27

Aalborg Håndbold er skabt af to mænd, som begge har en kæmpe passion for håndbold. En mand, der har forstand på håndbold og en med en masse penge.

Aalborg håndbold har været gode til at spotte talenter og hente dem til klubben, hvor de så er vokset og blevet nogle fantastiske, komplette håndboldspillere - her tænker jeg på Sander Sagosen, Felix Claar, Lukas Sandell, Omar Ingi Magnusson mfl. Det håndværk kan på ingen måde sammenlignes med FCK. De næste er Thomas Arnoldsen og Mads Hoxer.

Showet med Mikkel Hansen tror jeg er lidt et sidespor i forhold til klubbens normale måde at arbejde på - født af en mulighed, der opstod mellem Mikkel og Jan Larsen. Og det var jo lige ved at lykkedes. Og har eskaleret efterhånden som mulighederne er opstået. Men hvis man sammenligner håndbold med fodbold, så vil sammenligningen være langt bedre mellem FCK og AG København i sin tid, der alene var født til at vinde mesterskaber med spillere fra højeste hylde købt til formålet.

Håndbold er en sport, hvor der er fart over feltet og masser af afgørende situationer i en kamp - og det tror jeg appellerer en del mere til kvinder end fodbold gør (og jeg er selv kvinde og har fulgt AaB i tykt og tyndt i over 40 år).

Fankulturen i Aalborg Håndbold arbejder faktisk en del på at få skabt en fankultur som på stadion. Men som en tilhænger lakonisk skrev, så ville de nok aldrig få noget lignende, som "som ramt af lynet". Men der er altså en hardcore del, som sidder og fører an med trommer mv. og kampråb - også på udebane. Men det bliver desværre en anelse monotomt. Men det er sådan set gældende for alle håndboldklubberne i DK.

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Augu

Indlæg af Jakobsen » 8. jul 2024, 09:28

Jeg har det sådan, at det da er fint når et Aalborg hold vinder noget og jeg så også for første gang Aalborg Håndboldkampe da de spillede Final 4 i CL.
I dagligdagen siger det mig ikke det store. For mig er håndbold en semifinale og frem ting til EM/VM/CL og da kun hvis DK/Aalborg er med.

Synes en god kamp kan være spændende nok, men det har aldrig fanget mig nok til jeg kunne finde på at se Aalborg møde tørrerøvelse fra Vestjylland i den hjemlige liga.
SSE22 Indexet

Anti1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Pro
Kommentar: Kan lide, at de er strategisk faste og ikke mindst, at de gør lige hvad de siger de vil gøre. Jeg tror på der bygges et sundt fundament.

Nordic
Junior
Junior
Favoritspiller: Højholt

Indlæg af Nordic » 12. aug 2024, 18:29

Håndbold interesserer mig utrolig lidt - det er tæt på intetsigende for mig, og det er dermed en af de sportsgrene, der siger mig mindst. Det har været sjovt at spille, de gang jeg har prøvet det, men jeg bryder mig ikke om at være tilskuer til sporten. Hvis Danmarks landshold er i en finale, kan jeg måske se de sidste 10 minutter, hvis der ikke er andet at lave. Samlet set kan jeg vel på stående fod nævne 2 nuværende danske spillere.

DellOrto
Lilleput
Lilleput
Favoritspiller: Kasper Risgård

Indlæg af DellOrto » 17. aug 2024, 16:00

Dit indlæg fik mig til at tænke over Aalborg Håndbold og hvorfor det ikke rykke noget i mit ellers lokalpatriotisk hjerte. Normalt håber vi vel at det går godt for de lokale klubber, men med Aalborg Håndbold er jeg bare ligeglad.

Det er ikke som sådan Aalborg Håndbold, men udelukkende sporten og dens primitive natur.

De gange jeg selv har spille har det været underholdende nok, men som tilskuer/seer gør den absolut intet for mig.

Jeg undrer mig over folk som hylder sporten og lader sig suge ind af den.

Taktisk finder jeg det enormt kedeligt. 5-1 forsvar eller 6-0... (Det er den samme kamp der vises hver eneste gang.)
Intet spil på midten af banen.
Intet skudur (ligesom basket) ren gefühl fra dommeren om hvornår der skal dømmes nøl.
Ingen stop af tiden når der fejles. f.eks. 30sek tilbage af en kamp og du kan gå op og holde en modstander og lade tiden løbe ud.
Overtrådt som ikke bliver dømt (Dette er især ved kvindekampe).
Underlige fusioner. Kolding KBH møder Ikast-Brande-Nørre Snede i en hal Vildbjerg. En kamp som en tv-producer kalder Super-Sunday-Mega Matchen.
Målene mister sin betydning og eufori. Kampe kan ende 30-30 - altså 1 mål/min
Jeg kan ikke mindes et eneste legendarisk mål fra en kamp - Ingen Guds hånd eller Ahlmann i Viborg :)

Kritikken af stemning med klappepølser og lokal DJ ser jeg som et udtryk for en sport der kender sit kernepublikum særdeles godt. Karikeret sagt så har Birte nede fra kommunen en fest når der er lidt ”gang i den”.

Billedet viser meget godt hvem tilskuerne er.Billede
Det er bustur til Dresden segmentet (og ikke for at se Dynamo). De skal ikke ud i regnen eller kulden på stadion i efteråret.

Efter tv2/dr mistede Superliga rettighederne, lykkedes tv2/dr med at promovere håndbolden til folkevældet. Tror de har pæne seertal, problemet er bare at modsat fodbold er der ingen som vil betale for håndbolden.
TV2 får et billigt produkt med gode seertal og klubberne har et godt selling point til sponsorerne.

Jeg kan ærgre mig over at det ikke var en anden sport som fik den mulighed - for der er meget godt derude, meget der er mere æstetisk, spændende, romantisk og charmerende end håndbolden.

calciomania
Junior
Junior
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af calciomania » 20. aug 2024, 15:20

DellOrto skrev:
17. aug 2024, 16:00
Dit indlæg fik mig til at tænke over Aalborg Håndbold og hvorfor det ikke rykke noget i mit ellers lokalpatriotisk hjerte. Normalt håber vi vel at det går godt for de lokale klubber, men med Aalborg Håndbold er jeg bare ligeglad.
Jeg håber nu også at det går godt for Aalborg Håndbold. Men jeg indrømmer samtidig, at det ikke er noget der påvirker mit daglige humør - om de vinder eller taber. Jeg har aldrig set en kamp ude i Gigantium (jo, ishockey, men ikke håndbold!), men jeg så f.eks. deres to kampe i Final Four på tv og også DM-finalerne mod Fredericia og den afgørende semifinale. Så nogen fanatisk fan af dem er jeg absolut ikke, men følger bare lidt med.

DellOrto skrev:
Det er ikke som sådan Aalborg Håndbold, men udelukkende sporten og dens primitive natur.

De gange jeg selv har spille har det været underholdende nok, men som tilskuer/seer gør den absolut intet for mig.

Jeg undrer mig over folk som hylder sporten og lader sig suge ind af den.

Taktisk finder jeg det enormt kedeligt. 5-1 forsvar eller 6-0... (Det er den samme kamp der vises hver eneste gang.)
Intet spil på midten af banen.
Intet skudur (ligesom basket) ren gefühl fra dommeren om hvornår der skal dømmes nøl.
Ingen stop af tiden når der fejles. f.eks. 30sek tilbage af en kamp og du kan gå op og holde en modstander og lade tiden løbe ud.
Overtrådt som ikke bliver dømt (Dette er især ved kvindekampe).
Underlige fusioner. Kolding KBH møder Ikast-Brande-Nørre Snede i en hal Vildbjerg. En kamp som en tv-producer kalder Super-Sunday-Mega Matchen.
Målene mister sin betydning og eufori. Kampe kan ende 30-30 - altså 1 mål/min
Jeg kan ikke mindes et eneste legendarisk mål fra en kamp - Ingen Guds hånd eller Ahlmann i Viborg :)
Jeg gik engang på Aalborg Sportshøjskole og der endte jeg på håndbold-linjen. Kun fordi fodboldlinjen var optaget! Men jeg syntes i og for sig det var sjovt nok at spille håndbold i fem måneder på håndboldlinjen. Så jeg kan godt følge interessen for at deltage i håndboldspillet. Jeg blev dog alligevel ikke så fænget af det, at jeg fortsatte med at spille håndbold ude i en klub bagefter. Men jeg fik det da afprøvet og syntes det var okay sjovt. Det var også sjovt at have Kim Jensen som træner derude - når han var assistenttræner for kvindelandsholdet dengang. Så fik man snuset lidt til toppen af sporten.

Jeg kan godt følge noget af din skepsis overfor selve spillet. Jeg synes også, at der bliver scoret alt for mange mål. Som tidligere fodboldmålmand (dog på lavere niveau) irriterer det mig med de absurd mange mål. Hvis man går ud og henter en kop kaffe, kan der være scoret 5-6 mål bare i de par minutter, man er væk. Og når de scorer i den ene ende, kaster de bolden op med det samme og 2½ sekund senere er der scoret i den anden ende. Jeg kan blive helt stresset af de mange mål!

Og som du siger husker man sjældent et bestemt mål, fordi selv et fantastisk mål drukner i mængden. Der er ganske få undtagelser. Jeg husker f.eks. Simon Pytlicks vanvittige drømmehug fra midterlinjen mod Argentina i Paris. Ikke for vigtigheden, men fordi det faktisk var ret spektakulært! Jeg husker også Mikkel Hansens frikastscoring mod Rusland i 2008, var det vist. Og så kan jeg også lige huske dengang, vi vandt i sidste sekund mod Makedonien på et kontraangreb, hvorefter vi vandt hele EM bagefter! Men det er jo ikke som i fodbold, hvor hvert enkelt scoring kan være superafgørende og nærmest kan give en "orgasmisk" kollektiv følelse, hvis jeg kan tillade mig at bruge et lidt lummert udtryk. Vel scores der nogle gange for få mål i fodbold. Men til gengæld er målet eller de få mål så værd at vente på. Derfor er den kollektive eksplosion og glædesrus langt større ved en scoring i fodbold. Jeg sidder aldrig og jubler højt over et mål i håndbold. Men det gør jeg tit i fodbold.

Det med 5-1 eller 6-0 er rigtigt nok lidt ensidigt. Men af og til ser man dog hold praktisere 4-2 eller 4-1-1, så der findes også andre varianter. I fodbold er der jo også mange hold, der spiller enten 4-4-2 eller 4-3-3. Men fordi der er flere spillere på banen, giver det i sagens natur også større muligheder for at variere koncepterne og systemerne lidt mere.

Dog vil jeg sige, at det håndbold kan, er at der er et fantastisk tempo og flow i spillet, som når det praktiseres af de allerbedste hold og spillere, kan være ret spektakulært. Jeg syntes at Danmark under OL spillede fantastisk flot i OL-Finalen mod Tyskland. Der gik det hele ligesom op i en højere enhed og jeg syntes faktisk, at det var en flot gang håndbold, de leverede der. Men samtidig var der alligevel en del af mig, der irriteredes over de 39 mål, Danmark scorede. Den tyske keeper sagde de var én af verdens bedste, men han reddede vel to skud i hele kampen! Det er lidt vildt, at en såkaldt verdensklassekeeper kan have en redningsprocent på måske 5 i en OL-finale!

DellOrto skrev:
Kritikken af stemning med klappepølser og lokal DJ ser jeg som et udtryk for en sport der kender sit kernepublikum særdeles godt. Karikeret sagt så har Birte nede fra kommunen en fest når der er lidt ”gang i den”.

Billedet viser meget godt hvem tilskuerne er.Billede
Det er bustur til Dresden segmentet (og ikke for at se Dynamo). De skal ikke ud i regnen eller kulden på stadion i efteråret.

Efter tv2/dr mistede Superliga rettighederne, lykkedes tv2/dr med at promovere håndbolden til folkevældet. Tror de har pæne seertal, problemet er bare at modsat fodbold er der ingen som vil betale for håndbolden.
TV2 får et billigt produkt med gode seertal og klubberne har et godt selling point til sponsorerne.

Jeg kan ærgre mig over at det ikke var en anden sport som fik den mulighed - for der er meget godt derude, meget der er mere æstetisk, spændende, romantisk og charmerende end håndbolden.
Jeg har som sagt ikke været ude og se en håndboldkamp endnu, selvom jeg indrømmer, at jeg overvejer det lidt. Bare for at prøve det og se, om det kan overraske mig positivt. Så måske tager jeg derud snart. Dog har jeg også lagt mærke til på tv, at publikum til håndbold i Gigantium er meget modent. Jeg vil sige, at 80% er over de 50 år. Det ser også sådan ud på det billede, du postede ovenover!

Men ok, det er på sin vis fint nok, at der er noget for alle typer og aldersklasser. Bedstemor Erna på 64 er nok lidt malplaceret på Vesttribunen blandt hardcore tatoverede muskelmænd og højrøstede kåde unge mænd, men hun har sikkert en hyggelig eftermiddag, når hun tager ud og klapper i klappepølserne og skråler med på "FOR EVIGT, MÅSKE FOR EVIGT" ude i Gigantium til håndbold. Og det er vel fint nok, tænker jeg.

Besvar