Bliver stadion- og sportsarena-projekterne nogensinde realiseret?

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
calciomania
Junior
Junior
Geografisk sted: Aalborg

Bliver stadion- og sportsarena-projekterne nogensinde realiseret?

Indlæg af calciomania » 2. dec 2024, 10:50

Nu er det ret præcist et år siden, at nordjyske medier slog det stort op, da man kunne præsentere en storstilet vision for fremtidens sportsanlæg i Aalborg. AaB skulle have et nyt stadion med plads til op imod 30.000 tilskuere og Aalborg Håndbold skulle have en ny kæmpearena med plads til 10-12.000 tilskuere.

Jeg syntes det lød spændende, men meget meget lidt konkret. Så jeg så frem til, at planerne ville blive mere konkretiserede.

Hvor står vi så her et år efter?

Jo, planerne er ikke blevet mere konkrete. Og vi synes ikke at være kommet nærmere en opstart af disse store projekter. Tværtimod virker det som om, at man har taget et skridt eller to tilbage. Så tænker jeg "TYPISK NORDJYLLAND - heroppe går alting bare så langsomt. Havde det været i København, var de nærmest gået i gang med byggeriet nu". Bare se hvor langsomt det er gået med både Spritten og det nye supersygehus. Begge projekter blev adskillige år forsinket. Jeg kan også huske dengang for få år siden, da man luftede ideen om en stor skiløjpe ved Pikkerbakken i Frederikshavn. Det blev aldrig til noget. Et rent luftkastel. Dog synes en vis hr. Kjeldsen at have mere held med at iværksætte et par store projekter oppe i Skagen, selvom der stadig er kræfter, der prøver at stoppe ham og hans projekter. Vi kunne også nævne den tredje Limfjordsforbindelse, som der er blevet talt og skrevet om i årtier. Men først nu er planerne blevet konkrete og nu ser det ud til, at de godt kunne blive færdige indenfor ca. ti år. Men lad os nu se. ;)

Men mere konkret omkring stadion- og sportsarenaplanerne. Hvor står vi her i december 2024?

STADION: Vi er ikke kommet så meget videre. Dog har man forhørt sig hos baglandet og AaB´s direktør har givet udtryk for, at rammerne på Aalborg Portland Park er utidssvarende og han ser gerne et stadion med plads til minimum 20.000 pladser. Kommunen er forsigtige. De vil vist godt være med til at holde det nuværende stadion ved lige. Men det er begrænset hvor meget kommunen kan og vil finansiere, når det kommer til at bygge et helt nyt stadion. Enten på den nuværende grund ved Haraldslund eller ude omkring Travbanen. Man venter nok på, at private investorer kommer på banen. Men det kan måske have lange udsigter. AaB´s direktør har selv givet udtryk for, at han mener at det nok bliver uforholdsmæssigt dyrt at ombygge det nuværende stadion. Og hvor skal AaB så spille imens? Jeg kan godt huske dengang man totalrenoverede stadion omkring 2000. Der havde man en kort overgang en stærkt reduceret kapacitet. Jeg kan huske at jeg så en Toto Cup-kamp mod Udinese med kun ca. 2000 tilskuere dengang omkring 2000-2001, tror jeg det var. AaB´s fans vil helst blive i Vestbyen. Spørgsmålet er om området ude ved Travbanen allerede bliver for langt ude i forhold til at det skal være nemt og mageligt at gå til stadion fra midtbyen.

Man kan godt ombygge det nuværende stadion, men det vil nok kræve, at man vender banen, for der er nemlig ikke plads til at udvide endetribunerne bag målene, fordi der ligger villaer med have lige bagved. Men vender man banen, bliver der mere plads til at udvide endetribunerne og langsidetribunerne burde kunne få ca. samme størrelse som i dag. Problemet med denne løsning er, at man så nok bliver nødt til at ofre Aalborg Stadionhal. Og det er der nok mange, som ikke er interesserede i. Der er jo flere klubber, der huserer inde i stadionhallen. Bl.a. Aalborg Volleyball, Aalborg Basketballklub og IK 1919 (håndboldklub). Sidst, men ikke mindst, er det jo stort set som at lave et helt nyt stadion, hvis man skal vende banen og rive alle tribunerne ned og starte forfra. Så kan man jo lige så godt flytte helt væk fra området! Så personligt tror jeg ikke rigtigt på, at man vil vælge at opbygge et nyt stadion eller at totalrenovere Aalborg Portland Park. Jeg tror, at enten flytter man helt væk fra grunden og bygger et nyt stadion. Eller også bliver man simpelthen på Aalborg Portland Park og nøjes med at vedligeholde det og evt. komme med de små justeringer, som der måtte være plads til. Forbedring af toiletforhold o.s.v. Men det er nok meget lidt, man i praksis kan udvise selve tilskuerkapaciteten uden at vende banen.

DEN INDENDØRS SPORTSARENA: Den synes taget af bordet. I stedet tales der om en udvidelse af Gigantium til 7-8.000 pladser. Problemet er bare, at hvis man skal udvide Gigantium, kommer det også til at koste en masse penge. Og hvem skal dække de udgifter? Det slås man om og diskuterer. Aalborg Håndbold står lidt på sidelinjen og venter nok på, at private investorer og kommune kommer med nogle konkrete tilbud og planer. Desuden er der det væsentlige problem, at hvis man skal ombygge storhallen i Gigantium, vil det tage mange mange måneder og vi kan komme i en situation, hvor Aalborg Håndbold må finde en ny hjemmebane i en periode. Og det vil også koste penge i entreindtægter og sæsonkort. Stadionhallen rummer kun 1800 pladser og dækker slet ikke Aalborg Håndbold´s behov. Så reelt er der intet rigtigt alternativ til Gigantium i Aalborg. Man kunne måske også flytte nogle hjemekampe helt op til Arena Nord i Frederikshavn, men den er også ret lille med ca. 2500 pladser. Og det er langt at køre for de trofaste aalborggensiske fans. Man har før spillet håndbold inde i Ishockey-arena´en ved siden af, men det er ikke en holdbar løsning, medmindre man vil gøre piraterne hjemløse. Ellers skal man stort set hver uge skifte mellem ishockey- og håndboldunderlag derinde. Det er nok for bøvlet!

De muligheder, der ER for at udvide storhallen, er f.eks. at vende banen, for det vil give plads til større og længere langsider og dermed lidt flere fans. Det synes ikke så uoverskueligt og er måske den nemmeste og billigste løsning. I forvejen er der jo mobiltribuner i storhallen i Gigantium, så det kan ikke være så svært at flytte rundt på dem. Så skal man stort set bare kridte en ny bane op og vende banen! Den mere besværlige løsning er ganske enkelt at gøre murene højere og at flytte taget opad, så man kan bygge tribunerne højere. Men det er en dyr løsning, som også vil kræve tid og som nok vil betyde, at Aalborg Håndbold i en periode vil skulle spille hjemmekampene andetsteds. En tredje løsning kunne være at SÆNKE banen - husk på at Aalborg Stadionhal 1´s bane faktisk ligger lidt under jordniveau! Hvis man kan sænke banen i Gigantium med 4-5 meter, bliver der jo i sagens natur plads til flere tilskuere rundt omkring banen, uden at man behøver løfte taget. Det kræver så bare, at man lige flytter banen lidt ind imod midten af den store hal (folk, der har været derude, vil jo vide, at der også er en bane BAG tribunerne - så det kan godt lade sig gøre at flytte tribunerne bagud). Uanset hvad, så ser det ikke ud til, at der lige i øjeblikket er konkrete planer om at udvide Gigantium.

Er det her noget, I andre følger med I? Og hvor meget interesserer det jer, om AaB får et nyt stadion og om Aalborg Håndbold får udvidet deres rammer? Og tror I, at det nogensinde bliver til noget med disse luftige visioner eller er og forbliver det hele bare tomme luftkasteller?

jonas386
Allstar
Allstar
Favoritspiller: Ingen

Re: Bliver stadion- og sportsarena-projekterne nogensinde realiseret?

Indlæg af jonas386 » 2. dec 2024, 15:49

calciomania skrev:
2. dec 2024, 10:50
Nu er det ret præcist et år siden, at nordjyske medier slog det stort op, da man kunne præsentere en storstilet vision for fremtidens sportsanlæg i Aalborg. AaB skulle have et nyt stadion med plads til op imod 30.000 tilskuere og Aalborg Håndbold skulle have en ny kæmpearena med plads til 10-12.000 tilskuere.

Jeg syntes det lød spændende, men meget meget lidt konkret. Så jeg så frem til, at planerne ville blive mere konkretiserede.
Jeg har ikke læst hele dit indlæg, men det er ikke en plan der er født i AaBs baghave, selvom Michael Tuxen Boll efterfølgende har sat det kunne være fedt med nyt stadion. Det er en ide der er opstået hos Ishockey og håndbold, men de fleste er nok klar over, at de to sportsgrene ikke kan løfte opgaven alene, og man er nødt til at have fodbolden med. At fodbolddelen pt. har nul penge gør ikke sagen nemmere, og som jeg skrev for et par uger siden, kommer der ikke til at ske noget, før en eller anden garanterer minimum 60% af udgifterne for anlægsplanerne, og det ser jeg ikke ske lige med det første.

Kommunen har ikke pengene, og det vil da også være at pisse borgerne i Aalborg kommune at finde et par hundrede millioner til stadionbyggeri, samtidig med at der skæres på ældrepleje mv.

Ombygning af nuværende stadion tror jeg heller ikke på. Byggeriet blev i forvejen skåret ned i første omgang, fordi naboerne ikke ville have for meget larm.

Og så er spørgsmålet også om vi overhovedet har brug for et større stadion. Det er ikke ligefrem bidende nødvendigt, og det vil nok være en god ide at have kontinuerlige europæiske kampe før det overhovedet bliver relevant.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

calciomania
Junior
Junior
Geografisk sted: Aalborg

Re: Bliver stadion- og sportsarena-projekterne nogensinde realiseret?

Indlæg af calciomania » 3. dec 2024, 02:32

jonas386 skrev:
2. dec 2024, 15:49
Jeg har ikke læst hele dit indlæg, men det er ikke en plan der er født i AaBs baghave, selvom Michael Tuxen Boll efterfølgende har sat det kunne være fedt med nyt stadion. Det er en ide der er opstået hos Ishockey og håndbold, men de fleste er nok klar over, at de to sportsgrene ikke kan løfte opgaven alene, og man er nødt til at have fodbolden med. At fodbolddelen pt. har nul penge gør ikke sagen nemmere, og som jeg skrev for et par uger siden, kommer der ikke til at ske noget, før en eller anden garanterer minimum 60% af udgifterne for anlægsplanerne, og det ser jeg ikke ske lige med det første.

Kommunen har ikke pengene, og det vil da også være at pisse borgerne i Aalborg kommune at finde et par hundrede millioner til stadionbyggeri, samtidig med at der skæres på ældrepleje mv.

Ombygning af nuværende stadion tror jeg heller ikke på. Byggeriet blev i forvejen skåret ned i første omgang, fordi naboerne ikke ville have for meget larm.

Og så er spørgsmålet også om vi overhovedet har brug for et større stadion. Det er ikke ligefrem bidende nødvendigt, og det vil nok være en god ide at have kontinuerlige europæiske kampe før det overhovedet bliver relevant.
Mit indlæg var også langt. Men jeg syntes, jeg ville gå lidt i dybden med emnet.

Jeg tror mest, at det er Aalborg Håndbold, der er meget hooked på nye rammer. Eller VAR. Jeg kan se, at Jan Larsen nu har trukket lidt i land og foretrækker at blive i Gigantium. Men han vil stadig gerne have en udvidelse af kapaciteten dér. Men ikke for enhver pris. Mikkel Hansen-effekten er også væk nu, hvor han er stoppet og jeg har lagt mærke til, at der allerede er lidt flere ledige billetter til kampene i Gigantium i år end der var sidste år. Er man 3-4, der vil sidde sammen, er det stadig svært at få billetter. Men er man én person, kan man faktisk sagtens få billet til de fleste af Aalborg Håndbold´s hjemmekampe, så længe man ikke nødvendigvis venter til sidste øjeblik. Men bestiller et par dage i forvejen. Dog er der lige de altafgørende finalekampe plus knald-eller-fald kampene i Champions League, hvor det er svært at få en plads. Men til de fleste ligakampe og også indledende CL-kampe, kan man godt få en plads, hvis man bestiller et par dage før kampen.

Aalborg PIrates har sagt, at de er supertilfredse med rammerne i Gigantium og med 6000 pladser er Sparekassen Danmark Isarena jo også landets største rene ishockeyarena. Plus at der bare generelt er rigtigt gode træningsfaciliteter i Gigantium. Så jeg tror egentlig, at piraterne i flere år fremover vil kunne være godt tjent med Gigantium i dets nuværende form.

Ja, har AaB reelt brug for et nyt stadion. Min mening er, at det har man nok ikke lige NU og her, primæt fordi vi kan se, at der er ca. 2000 abonnenter, der bliver væk hver gang - så længe de gør DET, kan de vel ikke forlange at stadion skal være så meget større. Men på sigt, d.v.s. om 8-10 år, tror jeg godt, at det kan blive nødvendigt. Og her er det, at det er bedre at være på forkant med situationen og planlægge i god tid eller i hvert fald have en idé om, i hvilken retning man vil gå. Jeg jeg ser heller ikke det store nu og her-behov. At der så er ting, som Tuxen med rette mener ikke er optimale, det er en anden sag. Men man kan nok finde ting ved alle stadions i Danmark, der ikke er optimale. Brøndby Stadion er måske det bedste stadig i landet. Men selv Parken har sine mangler, da det virker som et lidt gammeldags stadion med den der meget firkantede opstilling. Esbjerg Stadion virker også ret fedt. Aarhus skal nok blive det. Men bortset fra disse stadions, har alle stadions i Danmark vel mere eller mindre sine begrænsninger. Vejle Stadion er rigtigt lækkert og flot, men har så en begrænset kapacitet. Det samme kan siges om Farum Park og måske også Silkeborg Stadion. Fine stadions, men med en ret lille kapacitet.

Besvar