Det pisser mig af tråden

Alt hvad der er interessant, men ikke nødvendigvis har noget med AaB at gøre. F.eks. managerspil eller din yndlings TV serie.
Besvar
Brugeravatar
Nakken
Superliga
Superliga
Indlæg: 542
Tilmeldt: 20. dec 2005, 20:26
Favoritspiller: Søren Larsen
Geografisk sted: København

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Nakken » 12. feb 2009, 13:01

Lindvang skrev: - Bilafgiften er jo ikke 180% på fx el-biler. Her kunne den fint fortsætte med at være 0, og så kunne man sætte den op til 4000% på Hummers, etc. (hvad skal I med dem???)
Fald ned, Tore.

http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1532264.ece
Altid AaB!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af BoT » 12. feb 2009, 13:06

Jeg kan sådan set godt selv regne ud, at der er en del lande i verden, der har lavere skattetryk, end Danmark. Men det er jo blot din påstand at rigtig mange lande har samme eller bedre kvalitet på velfærden. Det, jeg er interesseret i, er hvilke lande, der kan tilbyde samme brede vifte af velfærdsydelser og socialt netværk for langt færre penge... Sverige er selvfølgelig oplagt - og er da også et af de lande, jeg bedst kunne tænke mig at bytte med. Svenskerne har dog langt fra samme generøse SU-system som i Danmark, hvilket betyder, at mange unge med lange uddannelser kommer ud på arbejdsmarkedet med kæmpe-store SU-lån.

Jeg er bestemt ikke modstander af en skattereform - men bare at sænke skatterne og dermed flytte flere penge fra staten og over i især de riges lommer, er jeg stor modstander af.

Og jeg er bestemt heller ikke tilhænger af måden, hvorpå vores nuværende regering driver vores velfærdssystem.

Brugeravatar
556
1. div
1. div
Indlæg: 372
Tilmeldt: 7. jul 2005, 10:54
Geografisk sted: 2000

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af 556 » 12. feb 2009, 16:32

Hvorfor ikke bare knalde skatten op på 100% så er vi alle lige og har ens vilkår. Det må da være lykken?
/556
-Nej tak til plastikbaner i Superligaen

Brugeravatar
Steve-Dave
Landshold
Landshold
Indlæg: 800
Tilmeldt: 29. jul 2005, 19:52

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Steve-Dave » 12. feb 2009, 17:24

556 skrev:Hvorfor ikke bare knalde skatten op på 100% så er vi alle lige og har ens vilkår. Det må da være lykken?
/556
Hvor skulle man så få bajere fra? Ville staten udlevere dem? Og ville vi få nok?

Brugeravatar
Poul Hat
2. div
2. div
Indlæg: 204
Tilmeldt: 27. mar 2006, 08:19
Favoritspiller: Poul Hübertz

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Poul Hat » 12. feb 2009, 17:31

Jeg synes da lige, jeg vil give mit besyv med i den ganske udmærkede debat omkring finaniseringen af den danske velfærdsstat.

Set i det helt store perspektiv, så er problemet nok, at vi som befolkning betaler skat med den ene hånd og forbruger velfærdsstatens ydelser med den anden. - Paradoksalt nok kan meget få mennesker gennemskue sammenhængen, og dette er her dansk politik udkæmper slaget om magten.

Ser man på den offentlige sektor i danmark som ét husholdningsbudget, så er senariet altså den, at konen pt. bruger alle -og til tider - flere penge end der kommer ind. Hun skal jo sørge for, at maden står på bordet kl. 18, der er lokumspapir på tønden osv. Samtidig insisterer manden på at sætte hendes husholdningsbeløb ned, så hun er tvunget til at klippe kuponer og gå på tilbudsjagt for at få enderne til at nå sammen. Dette er i længden naturligvis en uholdbar situation, og vil selvfølgelig resultere i at en af parterne må give sig og sænke ambitionsnivuet eller betale hvad det koster at drive butikken.

Desværre tyder det på, at der fra politisk side spekuleres i danskernes uvidenhed, og tvekampen i dansk politik handler således først og fremmest om at fremstå som velfærdsstatens beskytter. De reformer af og i den offentlige sektor som vi har oplevet de seneste 8-9 år, har allesammen tilhensigt at geare den offentlige sektor til at kunne håndtere denne finanseringsmæssige problematik. Særligt fordi problemerne ikke bliver mindre i fremtiden. Spørgsmålet er naturligvis hvormeget man kan stramme skruen inden den går over gevind?

Ser vi skatteproblematikken, så er der klart, at der altid vil være nogle som betaler mere af deres indkomst end de nyder af velfærdsydelser, såvel som der er nogle, der yder mere end de nyder. Sådan har vi nu engang valgt at indrette vores samfund og det gør også, at Danmark er et af de mest lige samfund i verden. - Oftest er der dog de "negative" skatteydere, der brokker sig mest over skattetrykket... Og deres krydser tæller jo ligesåmeget på valgaftenen som alle andre.

....Iøvrigt pisser det mig af, at jeg som SU-slave må nøjes med 2 skiferier i år...
"Endnu et arrogant og bedrevidende indlæg fra Poul Hat"

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 12. feb 2009, 17:49

Poul Hat skrev:Jeg synes da lige, jeg vil give mit besyv med i den ganske udmærkede debat omkring finaniseringen af den danske velfærdsstat.

Set i det helt store perspektiv, så er problemet nok, at vi som befolkning betaler skat med den ene hånd og forbruger velfærdsstatens ydelser med den anden. - Paradoksalt nok kan meget få mennesker gennemskue sammenhængen, og dette er her dansk politik udkæmper slaget om magten.

Ser man på den offentlige sektor i danmark som ét husholdningsbudget, så er senariet altså den, at konen pt. bruger alle -og til tider - flere penge end der kommer ind. Hun skal jo sørge for, at maden står på bordet kl. 18, der er lokumspapir på tønden osv. Samtidig insisterer manden på at sætte hendes husholdningsbeløb ned, så hun er tvunget til at klippe kuponer og gå på tilbudsjagt for at få enderne til at nå sammen. Dette er i længden naturligvis en uholdbar situation, og vil selvfølgelig resultere i at en af parterne må give sig og sænke ambitionsnivuet eller betale hvad det koster at drive butikken.

Desværre tyder det på, at der fra politisk side spekuleres i danskernes uvidenhed, og tvekampen i dansk politik handler således først og fremmest om at fremstå som velfærdsstatens beskytter. De reformer af og i den offentlige sektor som vi har oplevet de seneste 8-9 år, har allesammen tilhensigt at geare den offentlige sektor til at kunne håndtere denne finanseringsmæssige problematik. Særligt fordi problemerne ikke bliver mindre i fremtiden. Spørgsmålet er naturligvis hvormeget man kan stramme skruen inden den går over gevind?

Ser vi skatteproblematikken, så er der klart, at der altid vil være nogle som betaler mere af deres indkomst end de nyder af velfærdsydelser, såvel som der er nogle, der yder mere end de nyder. Sådan har vi nu engang valgt at indrette vores samfund og det gør også, at Danmark er et af de mest lige samfund i verden. - Oftest er der dog de "negative" skatteydere, der brokker sig mest over skattetrykket... Og deres krydser tæller jo ligesåmeget på valgaftenen som alle andre.

....Iøvrigt pisser det mig af, at jeg som SU-slave må nøjes med 2 skiferier i år...
Vel talt, Q! Meget fin beskrivelse af skatteproblematikken, og alt i alt handler det jo også om, hvilken samfundsindretning, man hælder til. Her er der så mange, der har meget travlt med straks at generalisere, men man kan faktisk godt være tilhænger af et lige samfund og på samme tid have en masse penge. Der findes faktisk mennesker, der betaler deres skat med glæde ud fra lige præcis dét præmis, at det kommer andre end en selv til gode.

Det forstår jeg så ikke, at man kan være uenig i. Omvendt er det jo min hovedpine...

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 12. feb 2009, 19:45

John Deacon skrev: Hold da helt op, hvor det kan pisse mig af, at jeg kan være så meget enig med Lindvang! Vi kommer vist ikke til at skændes ret meget på skatteområdet! :S :o
Nej, for alle andre måder at køre dét på, er forkert! ;)

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 12. feb 2009, 19:46

Nakken skrev:
Lindvang skrev: - Bilafgiften er jo ikke 180% på fx el-biler. Her kunne den fint fortsætte med at være 0, og så kunne man sætte den op til 4000% på Hummers, etc. (hvad skal I med dem???)
Fald ned, Tore.

http://epn.dk/brancher/industri/bil/article1532264.ece
Glædelig læsning! Jeg finder sådanne trends herlige...

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 12. feb 2009, 19:48

astonvilla skrev: Nej slet ikke! Systemet er således, at såfremt man konstaterer at en person/en familie ikke har midlerne til en social og sundhedsforsikring, så betaler "Staten" (det er faktisk Kanton'en) for dette. Det er nemlig lovpligtigt at have en forsikring, på den ene eller den anden måde. Det er bl.a./primært dét som personskatten på marginalt 15% går til (socialt sikkerhedsnet).

-Og ja, når det kommer til min families velfærd, så er jeg helt oppe på ego-galajen! Det tror jeg ofte sker når man får unger osv...
Jeg tvivler dog på, at Svejts har så sammensat og brede velfærdstilbud med 15% marginalskat. Der er uendeligt mange årsager til, at man betaler en kende mere i DK.

Jeg har også barn og kerer mig meget for hendes velbefindende og fremtid, men jeg håber da inderligt, at alle andre børn har og får de samme muligheder som hende, uagtet indkomst og formue!

JLB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1363
Tilmeldt: 15. mar 2007, 20:59
Geografisk sted: Her

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af JLB » 12. feb 2009, 20:22

Det pisser mig af, at Det pisser mig af-tråden er blevet inficeret med sådan noget smuds, som I lukker ud...
Denne tråd er rent had, så I kan godt begynde at hade hinanden, istedet for det useriøse pjat I har gang i.
Hvem der bare var irsk

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 12. feb 2009, 20:58

JLB skrev:Det pisser mig af, at Det pisser mig af-tråden er blevet inficeret med sådan noget smuds, som I lukker ud...
Denne tråd er rent had, så I kan godt begynde at hade hinanden, istedet for det useriøse pjat I har gang i.
Du har ret!

Brugeravatar
John Deacon
Allstar
Allstar
Indlæg: 2172
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:04
Geografisk sted: I runde tal 135 km fra Herning - fandme dæjle... :D

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af John Deacon » 13. feb 2009, 01:01

JLB skrev:Det pisser mig af, at Det pisser mig af-tråden er blevet inficeret med sådan noget smuds, som I lukker ud...
Denne tråd er rent had, så I kan godt begynde at hade hinanden, istedet for det useriøse pjat I har gang i.
Undskyld. Jeg hader dig. Er du glad nu? :P
Alle dyr er lige. Men nogle dyr er mere lige end andre.
George Orwell

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 14. feb 2009, 09:50

John Deacon skrev:
Lindvang skrev: Om man bliver tørret, afhænger nok af øjnene, der ser. Man kunne jo også vende den om og se på de ting, visse af ovennævnte giver tilbage. Personligt er jeg stor fan af visse af elementerne, men der er da også et par stykker, hvor man snildt kunne ændre. Dog afhængigt af, om det er godt for andet end bare ussel mammon:

- Man kunne snildt sætte moms'en ned på sunde fødevarer.
- Bilafgiften er jo ikke 180% på fx el-biler. Her kunne den fint fortsætte med at være 0, og så kunne man sætte den op til 4000% på Hummers, etc. (hvad skal I med dem???)
- Jeg synes ikke, at nogle boller mig, når jeg forbruger ting, som har en belastning på miljøet.
- De andre sager kalder nok på lidt mere politiske argumenter, men det er jo ikke tilladt her på siden. Send evt. PM, hvis du ønsker uddybning af mine holdninger på de punkter. ;)

Alt i alt, kommer den danske beskatning jo folk til gode. At en betaler mere end en anden, betyder jo at denne anden har lige vilkår mht. sundhed, uddannelse, etc. Det er sgu da herligt!
Hold da helt op, hvor det kan pisse mig af, at jeg kan være så meget enig med Lindvang! Vi kommer vist ikke til at skændes ret meget på skatteområdet! :S :o
Det kan egentlig også pisse mig af! Men med dit job kan jeg ikke forstå, at du gerne ser elbiler på gaden.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Pastorius » 14. feb 2009, 09:54

Poul Hat skrev:
....Iøvrigt pisser det mig af, at jeg som SU-slave må nøjes med 2 skiferier i år...
Det pisser også mig af, at jeg kunne tage to-tre årlige skiferier, dengang jeg ikke rigtig havde nogen indkomst, mens jeg nu med en lønmodtagerjob i den absolut pæne ende, ikke engang har haft råd til at tage afsted én gang.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 14. feb 2009, 10:05

Pastorius skrev:
Poul Hat skrev:
....Iøvrigt pisser det mig af, at jeg som SU-slave må nøjes med 2 skiferier i år...
Det pisser også mig af, at jeg kunne tage to-tre årlige skiferier, dengang jeg ikke rigtig havde nogen indkomst, mens jeg nu med en lønmodtagerjob i den absolut pæne ende, ikke engang har haft råd til at tage afsted én gang.
Det pisser mig af, at mennesker ikke prioriterer noget af det vigtigste i verden: at rejse! ;)

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Pastorius » 14. feb 2009, 10:17

Lindvang skrev:
Pastorius skrev:
Poul Hat skrev:
....Iøvrigt pisser det mig af, at jeg som SU-slave må nøjes med 2 skiferier i år...
Det pisser også mig af, at jeg kunne tage to-tre årlige skiferier, dengang jeg ikke rigtig havde nogen indkomst, mens jeg nu med en lønmodtagerjob i den absolut pæne ende, ikke engang har haft råd til at tage afsted én gang.
Det pisser mig af, at mennesker ikke prioriterer noget af det vigtigste i verden: at rejse! ;)
Hvem sagde jeg ikke rejser? Det gør jeg! Jeg er bare sur over jeg ikke kommer på ski i denne vinter.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Lindvang

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Lindvang » 14. feb 2009, 10:40

Pastorius skrev:
Lindvang skrev:
Pastorius skrev:
Det pisser også mig af, at jeg kunne tage to-tre årlige skiferier, dengang jeg ikke rigtig havde nogen indkomst, mens jeg nu med en lønmodtagerjob i den absolut pæne ende, ikke engang har haft råd til at tage afsted én gang.
Det pisser mig af, at mennesker ikke prioriterer noget af det vigtigste i verden: at rejse! ;)
Hvem sagde jeg ikke rejser? Det gør jeg! Jeg er bare sur over jeg ikke kommer på ski i denne vinter.
Hehe, det bemærkes. Skiferie er også overvurderet. Næh du, Kap Verde i uge 9, det holder.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Pastorius » 14. feb 2009, 10:58

Lindvang skrev: Hehe, det bemærkes. Skiferie er også overvurderet. Næh du, Kap Verde i uge 9, det holder.
Skiferie kan ikke overvurderes! Det var fedt, da jeg kun havde mig selv at tænke på, men det blev først rigtigt fedt, da vi fik ungerne med. Det er sgu stort at se dem overvinde deres frygt og gradvist ændres fra overforsigtige, til storgrinende vovehalse. Iøvrigt var det også rimelig fedt med efterskoleelever, dengang det var min metier. Med dem har jeg også overnattet i snehuler i 20 graders frost, og alverdens andre sne-aktiviteter. Selvom jeg nødig vil indrømme det, så kan selv langrend være sjovt.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Metal'n Roll
Allstar
Allstar
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 16. sep 2007, 11:20
Favoritspiller: Patrik Kristensen
Geografisk sted: Aal'eren

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Metal'n Roll » 14. feb 2009, 11:00

Pastorius skrev:
Poul Hat skrev:
....Iøvrigt pisser det mig af, at jeg som SU-slave må nøjes med 2 skiferier i år...
Det pisser også mig af, at jeg kunne tage to-tre årlige skiferier, dengang jeg ikke rigtig havde nogen indkomst, mens jeg nu med en lønmodtagerjob i den absolut pæne ende, ikke engang har haft råd til at tage afsted én gang.
Til alle dem der ikke mener de har råd til at rejse:
Drop din bil, og tag bussen/toget: 30.000 kr om året
Hold op med at ryg: 10.000 kr om året..

Du burde ikke give mere end 4500-8000 returbillet uanset hvor du rejser hen i verden. Og er du også nået så langt, hvor du har forstået at charterferie og 2 uger i en hytte/lejlighed ikke har noget med at rejse at gøre, så vil et forbrug ligge mellem 1000-8000 om mdr al efter hvor du er på kloden... Hertil kommer naturligvis de hjemlige udgifter, hvis man ikke har i sinde at slippe tråden på hjemfronten, og det kan jo meget vel være den dyreste del af projektet... Husk i øvrigt ikke at lave børn hvis du er rejselysten... Blealderen vanskeliggør mange ting, men med den rette opdragelse skulle det ikke være det store problem at have sidekick over 3-4 år med selvom det er the shoestring/guesthouse-way... Drop også det med slips og selvhøjtidelige stillinger. Håndværkere og andre arbejdere har måske ikke de mest atraktive tjanse, men vi kan skride og komme igen som det passer os.
... we're done, she's walking to the bathroom.. she's trying to walk... she turns, she looks... it's me.. Not the Trojan army just fucked her. Little ol' me. She has this look on her face like: "How the hell did that happen?"

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Det pisser mig af tråden

Indlæg af Pastorius » 14. feb 2009, 11:08

Metal'n Roll skrev:
Til alle dem der ikke mener de har råd til at rejse:
Drop din bil, og tag bussen/toget: 30.000 kr om året
Hold op med at ryg: 10.000 kr om året..

Du burde ikke give mere end 4500-8000 returbillet uanset hvor du rejser hen i verden. Og er du også nået så langt, hvor du har forstået at charterferie og 2 uger i en hytte/lejlighed ikke har noget med at rejse at gøre, så vil et forbrug ligge mellem 1000-8000 om mdr al efter hvor du er på kloden... Hertil kommer naturligvis de hjemlige udgifter, hvis man ikke har i sinde at slippe tråden på hjemfronten, og det kan jo meget vel være den dyreste del af projektet... Husk i øvrigt ikke at lave børn hvis du er rejselysten... Blealderen vanskeliggør mange ting, men med den rette opdragelse skulle det ikke være det store problem at have sidekick over 3-4 år med selvom det er the shoestring/guesthouse-way... Drop også det med slips og selvhøjtidelige stillinger. Håndværkere og andre arbejdere har måske ikke de mest atraktive tjanse, men vi kan skride og komme igen som det passer os.
Det pisser mig af, at folk tror det er billigere at køre med tog end bil. Måske nok, hvis man tog alle afskrivninger og faste udgifter med, men det er marginalt. Jeg kører 50.000 om året - de 80% er frem og tilbage fra arbejde. Med DSB/HT ville det tage en time mere pr dag, og udgifterne ville overstige mit brændstofsforbrug på samme tur. Oveni ville jeg være afhængig af at skulle nå den ene afgang i timen, der kunne betyde at jeg kunne nøjes med en times ekstra transport tid pr dag - det endda fraregnet transport til til busstoppested/station i begge ender. For slet ikke at tale om, hvormange tusinde dyrere det ville være at tage toget til venne- og familiebesøgene på den anden side af storebælt.

...men ja, den der med børnene gør det lidt sværere. Her er der tre (20, 18 og 3) og det gør det jo noget mere besværligt, for ikke at tale om at det er noget af en udskrivning på fx skiferie, men tøj, liftkort, udstyr og ophold.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Besvar