Dommerfejl og deres betydning...

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. nov 2010, 09:22

Hej,

Jeg har ikke selv lavet denne "undersøgelse" men poster den fordi den er meget aktuel og interessant.

Der er ikke taget dommerfejl med som går til AaBs fordel. Ville være interessant om der var en der kunne finde disse, de må jo findes selvom jeg ikke personligt kan huske en eneste :)

Jeg mener at dommerstanden gør hvad de kan og generelt set gør det fantastisk. De er bare på en mission impossible. Det er simpelthen ikke menneskeligt muligt at dømme 100% korrekt. Der hvor det hele knækker, synes jeg, er når de ser syner og dømmer ting der ikke sker. Man kan da ikke have en dommer rendende rundt i superligaen der ser syner!!

Personligt kan jeg slet ikke se anden løsning på et stigende problem end at indføre tv-dommere på den ene eller anden måde....

Anyhu, her følger den interessante liste over fadæser MOD AaB i 2010 :



Vigtige dommerfadæser i AaB kampe 2010

Ikke resultatafgørende
14.3.2010 FC Midtjylland - AaB 2-0 (2-0)
Midtjylland scorer til 2-0 i en situation hvor linjedommeren ikke reagerede på at bolden var på den forkerte side af sidelinjen til AaB-indkast

24.10.2010 AaB- FC Nordsjælland 2-0 (1-0)
Mål til 2-0 annulleres fejlagtigt for off side.

Resultatafgørende
5.4.2010 Silkeborg – AaB 1-1 (0-0)
Silkeborg udligner AaB-føring i 2 minutters overtid på filmet straffespark

16.5.2010 AaB - Køge 0-0
Klart straffespark mod Wickmann blev ikke dømt. Dommer undskylder efter kampen

31.7.2010 FCK-AaB 1-1 (0-1)
FCK foræres et mildest talt tyndt straffespark og udligner til 1-1. Forud for situationen havde de i flere tilfælde forsøgt at filme og skabe sig til en afgørende kendelse.

16.8.2010 FC Midtjylland-AaB 2-1 (1-0)
Ny situation, hvor bolden var inde(ikke inde). På direkte frispark fumler Zaza med bolden. Den rammer stolpen og Zaza får til sidst bolden raget ind. Linjedommeren, der var placeret mindst 15 meter fra mållinjen vinker bolden inde, uagtet at han ikke er i position, og at Zaza var mellem ham og bolden. TV-billederne i super slow afslører ingenting. Dommeren følger sin linjedommer uagtet at det var klart for enhver, at der ikke var nogen mand på og omkring banen, der havde dårligere forudsætninger for at afgøre situationen.

21.8.2010 AaB-Esbjerg 0-2 (0-1)
Jeppe Curth piller bolden fra Esbjergs målmand i en dribling. Målmanden sparker støttebenet væk under Jeppe til klart straffespark og god mulighed for udligning af Esbjergs 1-0 føring. Ingenting dømmes, bortset fra at Jeppe måtte forlade banen og igen var ude med en skade på grund af en hensynsløs tackling.

4.10.2010 AaB-OB 1-2 (0-1)
Nwakaeme bliver fløjtet af i en friløber. Frispark i forsvarszonen til AaB.

30.10.2010 Randers-AaB 0-0
Mål af Jeppe Curth afvises på grund af off side. TV-billederne afslører at målet var perfekt. Samme linjedommer vinkede to gange katastrofalt mod Randers, der dog ikke scorede på mulighederne

6.11.2010 AaB -Esbjerg 1-1 (1-0)
Ronnie Schwartz får perfekt mål annulleret for off side. Det var tredje ligakamp i træk, AaB måtte se et perfekt mål annulleret

Diskussionsemner
2.5.2010 AaB – FC Midtjylland 3-2 (1-2)
Midtjyllands Leon Jessen fik et rødt kort for en nødbremse mod Henrik Dalsgaard. Allan Kuhn mente at forseelsen ikke var strafbar til rødt kort. Desuden reddede Zaza et FCM skud tydeligt placeret bag mållinjen. TV-billeder kan dog ikke afgøre om bolden er over mållinjen.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
limey
Allstar
Allstar
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 19. okt 2006, 11:59
Geografisk sted: Himmerland

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af limey » 7. nov 2010, 09:46

Diskussionen om indførelse af "tv-dommere" havde vi sidst, da Henry tog den med hånden imod Irland. Umiddelbart tror jeg at det vil blive meget svært at implementere. Derudover tvivler jeg på at DBU har tilladelse til at tage et sådan skridt i forhold til UEFA og/eller FIFA's regelsæt. Men jeg hælder også til, at det er svært ikke at se igennem fingre med fejl 40. Nogle siger at det er en del af charmen ved fodbold - det er bare så fandens ucharmerende når det går ud over en selv.

nj27
1. div
1. div
Indlæg: 380
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:49

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af nj27 » 7. nov 2010, 10:09

jeg synes egenlig det er forkert at man viser alle de her gentagelser i slow , var der offside eller ikke ?? det sætter dommerne i den ene ubehagelige sitiuation efter den anden , dommerne har kun disse brøkdele at et sekund til at træffe et valg , vi andre kan se det igen og igen , det er ikke fair over for dommerne

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af sulakvelidze » 7. nov 2010, 10:42

nj27 skrev:jeg synes egenlig det er forkert at man viser alle de her gentagelser i slow , var der offside eller ikke ?? det sætter dommerne i den ene ubehagelige sitiuation efter den anden , dommerne har kun disse brøkdele at et sekund til at træffe et valg , vi andre kan se det igen og igen , det er ikke fair over for dommerne
Du kan godt have en pointe i, at tv ikke gør arbejdet nemmere for dommerne. I hvert fald ikke den del af arbejdet, der handler om at forklare sig efter en fejlkendelse. :) Men det er jo ikke for dommernes skyld, at der bliver spillet fodbold. Dommerne er der tværtimod for fodboldens skyld, og hvis tv kan bruges til at udpege de dommere, der er dårlige til off side-reglen, har jeg ikke noget problem med det.

Jeg ser dog helst, at man bruger krudtet på at udpege de dommere, der hurtigst bukker under for pres. Jeg holder på, at klubber med mange og støjende tilskuere får flere marginalkendelser med sig, og det kan jo ikke være meningen.

Og så er jeg i øvrigt rystet over den liste med dommerkendelser imod AaB i 2010. Jeg kunne ikke huske, at det har været så slemt, men det har godt nok været et hårdt år. Og selvfølgelig får den slags sportslig betydning. Både direkte i form af de point, vi mangler i tabellen, og indirekte fordi det alt andet lige er nemmere at tage til Herning og hente et resultat, når man har to sejre i ryggen og en midterplacering, end når man hænger fast på sidstepladsen, fordi to linjedommere har taget fejl. :(

12mand
Allstar
Allstar
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 21. mar 2009, 12:38
Favoritspiller: ene
Geografisk sted: 9000

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af 12mand » 7. nov 2010, 10:50

var vi ikke fejlagtigt blev idømt offside mod randers og esbjerg, var vi faktisk oppe på en 6 plads. med en bedre målscore end lyngby. (indtil kampene i dag er spillet) men sådan er det at være bundprop, så går marginalerne ikke ens vej. mens FCK (uden at lyde jyde sur) får alt til at fungere mod dem, både tynde straffe, offsides i begge ender, osv.
lynge er gud!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Pastorius » 7. nov 2010, 10:51

Det nytter ikke at bruge energi på de ting. Fejl er en del af spillet. Vinderholdene er de hold der sørger for at gøre sig uafhængig af fejl ved at lade være med at bruge energi på at ærgre sig over alle de ting som ikke gik deres vej, og ved at sørge for at udnytte deres gode periode til at give en margin til den slags fejl.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Worminator
Landshold
Landshold
Indlæg: 944
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:18
Geografisk sted: Ho Chi Minh City

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Worminator » 7. nov 2010, 13:35

nj27 skrev:jeg synes egenlig det er forkert at man viser alle de her gentagelser i slow , var der offside eller ikke ?? det sætter dommerne i den ene ubehagelige sitiuation efter den anden , dommerne har kun disse brøkdele at et sekund til at træffe et valg , vi andre kan se det igen og igen , det er ikke fair over for dommerne
Jeg har svært ved at se at det bringer dommerne i en uheldig situation under kampene. Det er korrekt at de ofte kommer til at se skidt ud når tv-optagelser med al tydelighed viser at de har lavet en fejl. Derfor synes jeg egentlig at det eneste som ikke er fair overfor dommerne er at de ikke selv har mulighed for at benytte disse tv-optagelser til at rette deres fejl.
Worminator

Billede
Mattæus 27.46.

tagen
Ynglinge
Ynglinge
Indlæg: 93
Tilmeldt: 7. feb 2010, 16:49

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af tagen » 7. nov 2010, 14:00

Og alle andre holds fans kan pege lige så mange episoder ud hvor de synes de er blevet snydt. Generelt synes jeg dommerne gør et stort stykke arbejde og de gør det godt selv om de er under stort pres fra en masse tilskuere der tror de kan gøre det bedre og bagefter kan vi så tage hjem og se det i slow. Der sker selvfølgelig fejl af og til men de ulighed sig gennem sæsonen.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. nov 2010, 15:41

tagen skrev:Og alle andre holds fans kan pege lige så mange episoder ud hvor de synes de er blevet snydt. Generelt synes jeg dommerne gør et stort stykke arbejde og de gør det godt selv om de er under stort pres fra en masse tilskuere der tror de kan gøre det bedre og bagefter kan vi så tage hjem og se det i slow. Der sker selvfølgelig fejl af og til men de ulighed sig gennem sæsonen.
Og her er det så jeg brækker mig i lårfede stråler... Den der latterlige, primitive sætning : "Det udligner sig i løbet af en sæson". Hvem er den stupide paddehat der har fundet på sådan en gang forkvaklet vrøvl? Gu fanden udligner det sig da ej i løbet af en sæson.

Det er fint nok at du mener at de andre holds fans kan pege ligeså mange episoder ud. Det er bare forkert. Jeg ved ikke om AaB nødvendigvis er det hold det er gået mest ud over i 2010 men at tro at det er gået nøjagtigt lige meget ud over alle hold er enten meget naivt eller også direkte stupidt.

Jeg vil meget gerne se en liste over de mål/fejl der er gået ud over alle andre hold, det kunne være meget interessant at se hvilke hold der bliver snydt mest. Og igen, der er ikke nogen der påstår at dommerne er ude efter AaB eller at der er en københavnsk sammensværgelse igang der skal få alle de jydske klubber til at rykke ned og blive erstattet af de mange store traditionsklubber fra hovedstaden (så spar krudtet).

Iøvrigt, den med at det skulle være synd for dommerne at vise deres fejl i slow på tv!??!? HVAD????? Er det så også synd for spillerne at vise afbrændere og målmands-drop? Den tanke med at man spiller fodbold for dommernes skyld er mig meget fjern og uforståelig....
Janteloven eksisterer IKKE!

salling23
Superliga
Superliga
Indlæg: 514
Tilmeldt: 22. jan 2010, 17:58

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af salling23 » 7. nov 2010, 17:41

Nu ved jeg godt at jeg sikkert bliver baned fra dette forum og jaget vildt for AaB fans,
MEN nu må I fandme stoppe.
Det i søger er bare en undskyldning for jeres placering.
Der vil altid være dommerfejl til begge sider i en kamp.
Nu mangler I bare undskyldningen om mange skader. Nå nej, den er her http://www.debatside.dk/viewtopic.php?f ... &start=345
Tag jer nu sammen. har som AGFer i mange år fået skudt i skoen, at vi piver over skader og dårlige dommere, når det går os dårligt. Hvad fanden gør i selv nu

Op på hesten, venner og videre :)
Sex er ligesom bridge. Har man ikke en ordentlig makker må man have en god hånd
(Monrad og Rislund)

Kilde
Allstar
Allstar
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 7. aug 2008, 23:19

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Kilde » 7. nov 2010, 17:49

salling23 skrev:Nu ved jeg godt at jeg sikkert bliver baned fra dette forum og jaget vildt for AaB fans,
MEN nu må I fandme stoppe.
Det i søger er bare en undskyldning for jeres placering.
Der vil altid være dommerfejl til begge sider i en kamp.
Nu mangler I bare undskyldningen om mange skader. Nå nej, den er her http://www.debatside.dk/viewtopic.php?f ... &start=345
Tag jer nu sammen. har som AGFer i mange år fået skudt i skoen, at vi piver over skader og dårlige dommere, når det går os dårligt. Hvad fanden gør i selv nu

Op på hesten, venner og videre :)
Du er GFer. Whine over skader har vist hjemsted i Århus.

Har du set de sidste to kampes underkendte mål?

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af jonas386 » 7. nov 2010, 17:55

Jeg tror ikke det handler om AaB kun, det er vel hele ligaen som helhed. Men nu er vi (her på forummet) nu engang AaB'ere og derfor tager vi bund i egne erfaringer.
For selvfølgelig skal der ikke laves så afgørende fejl, så er det jo ligemeget om klubben er AaB, AGF, OB eller Blokhus...
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. nov 2010, 18:05

salling23 skrev:Nu ved jeg godt at jeg sikkert bliver baned fra dette forum og jaget vildt for AaB fans,
MEN nu må I fandme stoppe.
Det i søger er bare en undskyldning for jeres placering.
Der vil altid være dommerfejl til begge sider i en kamp.
Nu mangler I bare undskyldningen om mange skader. Nå nej, den er her http://www.debatside.dk/viewtopic.php?f ... &start=345
Tag jer nu sammen. har som AGFer i mange år fået skudt i skoen, at vi piver over skader og dårlige dommere, når det går os dårligt. Hvad fanden gør i selv nu

Op på hesten, venner og videre :)
Personligt er jeg helt for at banne dig fra forummet når du kommer med så latterligt et indlæg. Hvis du GAD læse det øverste indlæg igen vil du erfare at det understreges at dette KUN er de ting der er imod AaB. Der er selvfølgelig også kendelser både for og imod alle andre hold og ingen har på noget tidspunkt påstået at der er en national sammensværgelse imod AaB. POINTEN, hvis du ellers GAD følge lidt med, er at dommerstanden er utilgiveligt ringe, IKKE at alle er imod AaB.

Stram op og du er velkommen herinde.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
alithebeast
Allstar
Allstar
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 23. sep 2009, 18:32
Geografisk sted: Sønderholm

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af alithebeast » 7. nov 2010, 18:09

Køllen I Møllen skrev:
salling23 skrev:Nu ved jeg godt at jeg sikkert bliver baned fra dette forum og jaget vildt for AaB fans,
MEN nu må I fandme stoppe.
Det i søger er bare en undskyldning for jeres placering.
Der vil altid være dommerfejl til begge sider i en kamp.
Nu mangler I bare undskyldningen om mange skader. Nå nej, den er her http://www.debatside.dk/viewtopic.php?f ... &start=345
Tag jer nu sammen. har som AGFer i mange år fået skudt i skoen, at vi piver over skader og dårlige dommere, når det går os dårligt. Hvad fanden gør i selv nu

Op på hesten, venner og videre :)
Personligt er jeg helt for at banne dig fra forummet når du kommer med så latterligt et indlæg. Hvis du GAD læse det øverste indlæg igen vil du erfare at det understreges at dette KUN er de ting der er imod AaB. Der er selvfølgelig også kendelser både for og imod alle andre hold og ingen har på noget tidspunkt påstået at der er en national sammensværgelse imod AaB. POINTEN, hvis du ellers GAD følge lidt med, er at dommerstanden er utilgiveligt ringe, IKKE at alle er imod AaB.

Stram op og du er velkommen herinde.
Det er sikkert, fordi dommerstanden i divisionen er meget bedre, så opdager salling sket ikke, hvor ringe dommerne er i superligaen.
Hader København!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Yankee » 7. nov 2010, 18:26

Superligaklubberne kunne jo starte med at gøre dommerne til fuldtidsproffer. I dag modtager dommeren latterlige 9.900 kroner pr. kamp og linjevogterne vist nok det halve. Det er simpelthen for tyndt at klubber ikke kan lægge mere end 10-15.000 til dommerkvartetten pr. kamp når spillerne ofte har målbonus i nærheden af samme beløb.

Hvis vi kunne få 10-15 fuldtidsdommere og linjevogtere samt nogle dommertrænere ansat af Divisionsforeningen ville vi helt sikkert få højere niveau og færre fejl. I hvert fald ville man med rette kunne stille større krav til dommerstanden hvis de rent faktisk levede af det.

Jeg synes at Divisionsforeningen skulle afsætte 2-3% af den næste TV-aftale til dette område og så til gengæld stille krav om at dommerne skulle engagere sig mere i debatten om Ligaen og være mere synlige i medierne for at øge forståelsen mellem dem, spillerne og tilskuerne.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. nov 2010, 18:49

Yankee skrev:Superligaklubberne kunne jo starte med at gøre dommerne til fuldtidsproffer. I dag modtager dommeren latterlige 9.900 kroner pr. kamp og linjevogterne vist nok det halve. Det er simpelthen for tyndt at klubber ikke kan lægge mere end 10-15.000 til dommerkvartetten pr. kamp når spillerne ofte har målbonus i nærheden af samme beløb.

Hvis vi kunne få 10-15 fuldtidsdommere og linjevogtere samt nogle dommertrænere ansat af Divisionsforeningen ville vi helt sikkert få højere niveau og færre fejl. I hvert fald ville man med rette kunne stille større krav til dommerstanden hvis de rent faktisk levede af det.

Jeg synes at Divisionsforeningen skulle afsætte 2-3% af den næste TV-aftale til dette område og så til gengæld stille krav om at dommerne skulle engagere sig mere i debatten om Ligaen og være mere synlige i medierne for at øge forståelsen mellem dem, spillerne og tilskuerne.
Jeg er ikke så voldsomt overbevist om at de to seneste fejlkendelser ville have været undgået hvis liniedommerne fik flere penge for deres job. Ejheller om de så var fuldtidsprofessionelle...
Janteloven eksisterer IKKE!

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af jonas386 » 7. nov 2010, 19:39

Jeg synes nu 9.900 pr kamp lyder som en okay løn... Hvis man nu dømmer 3-4 gange på en måned så behøver du ikke at have verdens mest krævende job for at få det til at løbe rundt.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. nov 2010, 19:42

jonas386 skrev:Jeg synes nu 9.900 pr kamp lyder som en okay løn... Hvis man nu dømmer 3-4 gange på en måned så behøver du ikke at have verdens mest krævende job for at få det til at løbe rundt.
Derudover kan de trække en masse fra i skat, bla køb af tøj. Og de får kørepenge osv.

Jeg tror sgu da jeg vil være superliga-dommer. Jeg er godt nok stæreblind men det er jo tydeligvis ikke diskvalificerende...
Janteloven eksisterer IKKE!

direktøren for det hele
Superliga
Superliga
Indlæg: 538
Tilmeldt: 22. sep 2007, 18:24

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af direktøren for det hele » 7. nov 2010, 19:44

det er grotesk, at der ikke blir brugt tv, som redskab, ved så afgørende situationer i fodbold.

jeg er pisseligeglag med, om det er AaB i suppen eller england under vm. Såfremt man kan fjerne de groveste fejl, ved at bruge tv, så skal det gøres.

vi snakker måske om, at en dommer skal bruge et minut eller 2 på, at afgøre en situation, hvor der i forvejen er spilstop.

yes, det virker mærkeligt og kan da også være træls. med en mindre pause i spillet, men i længden vil det gi de bedste resultater for fodbolden.

Hvis nu jeg selv var dommer, ville jeg da nyde, at ha sådan et redskab til rådighed. Jeg ville ku minimere mine fejl, der ville være væsentlig mindre kritik og generelt vil jeg da føle, at jeg kunne passe mit job, på et niveau der overgår det nuværende.

Dog skal der være en eller anden form for bagatel grænse, hvor den så skal gå, er så lidt sværere at vurdere.

EDIT: randers og esbjeg situationerne, er situationer, hvor det er ligegyldigt, om dommerene er aflønnet som prof, semi-pro eller amatør. Det handler mere om, hvad det blotte øje kan se, på utrolig kort tid.
er joan ørtings sexolog. og stolt medlem af team sheen..!

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Dommerfejl og deres betydning...

Indlæg af Yankee » 7. nov 2010, 19:51

Køllen I Møllen skrev: Jeg er ikke så voldsomt overbevist om at de to seneste fejlkendelser ville have været undgået hvis liniedommerne fik flere penge for deres job. Ejheller om de så var fuldtidsprofessionelle...
Men det er ikke noget du har tænkt dig at argumentere for?

Hvis dommeren og linjedommerne var fuldtidsprofessionelle ville man i hvert fald give dem bedre betingelser for at dømme godt. I dag har dommerne ikke ret mange muligheder for at få sparring efter en kamp. Hvor spillerne har en hel uges træningspas til at evaluere en kamp så kan dommeren kun gennemgå kampen med sine assistenter i omklædningsrummet efter slutfløjtet og så via en dommerrapport fra DFU. Der tror jeg det ville være gavnligt at have en eller to "dommertrænere" - måske gamle dommere som Kim Milton, der kunne give hver enkelt dommer feedback på hans indsats.

Hvis dommerne ikke skulle have en 20-25 timers arbejdsuge ved siden af ville der ikke være nogle undskyldninger for ikke at være i fysisk topform eller ikke være 100% forberedte til kampene. Selvfølgelig ville det ikke eliminere fejl og måske ikke engang give en mærkbar effekt på kort sigt. Men det ville gøre det mere attraktivt at blive topdommer og ville implicit stille større krav til dommerne hvis de virkelig følte at de var udvalgte og velansete. Den slags gøres som regel bedst gennem lønforhøjelse.

Besvar