AaB Allstar

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: AaB Allstar

Indlæg af Hovedet » 26. mar 2014, 22:40

Jeg synes ikke, det giver mening at gå tilbage til tiden før Superligaens indførelse i 1991. Dels bliver kriterierne nærmest tilfældige, dels vil disse spillere ikke være kendt af andre end (hardcore) AaB-fans, og slutteligt må vi være ærlige og tilstå, at klubben vitterligt ikke har fostret mange store hold endsige store spillere før Superligatiden.

Utroligt, men sandt: Går vi 20 år tilbage - lige før AaBs første mesterskab - var AaBs medaljehøst i Danmarksturneringens historie samlet to (2!) bronzemedaljer, hvoraf den ene blev vundet i forhistorisk tid (1936) og den anden i 1969. Det er vel kun ordet "ynkeligt", der kan beskrive de meritter. Dog skal tilføjes, at AaB præsterede at vinde 2 pokalfinaler i hhv. 1966 og 1970, så det er faktisk en oplevelse, som alle AaB-fans under 70 har tilgode.

I realiteten er det vel kun Henning Munk Jensen, der er selvskrevet, hvis vi bevæger os tilbage før 1991. Det er fjollet at sætte navne som John Holm Jensen i spil. Skulle en spiller, der optrådte for AaB i 3. division og vist nok 2. division i begyndelsen/midten af firserne kunne henvise en Ståle, en Johansson, en Nomwethe eller en Winsnes til bænken? Det samme er tilfældet med Harbo Larsen - det forslag opfatter jeg nærmest som en spøg. På målmandsposten er det kun Jimmy Nielsen eller Karim Zaza, der kan være relevante.

Ligeledes er det tvivlsomt at sætte personlige sym- og antipatier i spil. En spiller som Jes Høgh brokkede sig vist nok lidt over nogle manglende fribilletter til AaBs hjemmekampe for et par år siden, men kan vi komme uden om en af de bedste spillere på det danske landshold i halvfemserne af den grund? Ligeså var Ståle Solbakkens afsked med AaB ikke alt for køn, men det er jo forlængst glemt, og manden har flere gange omfavnet Lynge Jakobsen siden og fremhævet AaB som klub nr. 2 i Danmark for ham. Andreas Johansson kan man forbigå - med lidt god vilje - af fodboldfaglige årsager, men ikke pga. den verserende feriepengesag.

Ellers bliver jeg generelt i godt humør af at se de forskellige forslag til et all star - hold, for det er faktisk muligt at sammensætte et mandskab, hvoraf langt hovedparten af spillerne vil være kendte eller ligefrem meget kendte uden for AaB-kredse, hvad jeg også mener er et relevant og uundgåeligt kriterium. Sammensætter man det stærkest tænkelige AaB-hold i Superligatiden, er der ikke mange hold, der kommer op på siden af og vel ikke et eneste, der direkte overgår det. Særligt på angrebssiden er vi ualmindeligt stærkt kørende. Tillad mig at nævne: Peter Møller (2 gange Superligatopscorer), Erik Bo Andersen, Frank Strandli, Rade Prica, Peter Rasmussen, Jesper Grønkjær og derudover Søren Frederiksen, Søren Andersen, Jeppe Curth (trods alt Superligatopscorer). Nævnes skal også Mikkel Bech (der havde været svær at komme udenom, hvis ikke han havde optrådt i klubben på lejemål) samt naturligvis Nicklas Helenius, der dog "kun" blev nr. 2 to år i træk på Superligaens topscorerliste.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: AaB Allstar

Indlæg af Klaus » 26. mar 2014, 22:40

Dr.Jones skrev:Er det ikke et Superliga-allstar hold? Så er det vel lidt svært at stemme på Keld Thorst!?!?
Det er det. Man kan altså kun stemme på spillere, der har været aktive i superligaens tid - altså fra 1991.

Mit bud:

Jimmi

Thorst Matovac Ib Boye

Nomwethe Staale Mini Peter Rasmussen

Erik Bo Prica

Synes Peter Rasmussen fortjente en plads. Samtidigt må jeg indrømme, at jeg måske er lidt nostalgisk indstillet...

white splash
Allstar
Allstar
Indlæg: 1346
Tilmeldt: 31. jan 2006, 12:47
Favoritspiller: Jimmy Nielsen, Rade Prica og Søren Andersen
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB Allstar

Indlæg af white splash » 27. mar 2014, 08:32

Jozo ikke engang nomineret.. Så døde seriøsiteten af den afstemning!

Edit: OG Lasse Nielsen
1 2 3 Jimmy er en mur!

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: AaB Allstar

Indlæg af astonvilla » 27. mar 2014, 09:10

http://fodbold.aabsport.dk/nyheder/2014/03/stem-paa-AaB" onclick="window.open(this.href);return false;’s-all-star-forsvarsspillere.aspx

Damn, så stempler jeg godt nok ud af denne lille leg.
Man kan ikke stemme på Jozo.
Latterligt.
Den bedste forsvarspiller i AaBs superligahistorie.
Det er satme en ommer.
Bienvenu Bassogog!

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: AaB Allstar

Indlæg af Provst i Brovst » 27. mar 2014, 09:27

astonvilla skrev:http://fodbold.aabsport.dk/nyheder/2014 ... llere.aspx

Damn, så stempler jeg godt nok ud af denne lille leg.
Man kan ikke stemme på Jozo.
Latterligt.
Den bedste forsvarspiller i AaBs superligahistorie.
Det er satme en ommer.
Den bedste forsvarspiller er Thorst! Derefter Ib Simonsen, Jozo og whatever... Skandale at MJ kan være bedst placeret, men det er vel målgruppens alder afgør det...
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 10:12

astonvilla skrev:http://fodbold.aabsport.dk/nyheder/2014 ... llere.aspx

Damn, så stempler jeg godt nok ud af denne lille leg.
Man kan ikke stemme på Jozo.
Latterligt.
Den bedste forsvarspiller i AaBs superligahistorie.
Det er satme en ommer.

Samme her! Hvor er det pinligt at en AaB lavet AF AaB'ere kan skyde så langt forbi. Jozo er IMO by far den bedste midterforsvarer vi har haft i min tid som AaB fan og kan slet ikke se hvordan han kan være forbigået.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 10:18

Dejligt at se at mange på FB protesterer imod at Jozo ikke er inkl. - Iøvrigt ret dumt at man ikke har kunne stemme på højre backs, venstrebacks og midterforsvarere for sig.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: AaB Allstar

Indlæg af thomasjn » 27. mar 2014, 11:05

Enig med Forza, der burde være en nominering af højre back, venstre back og to stoppere. Det er ret tamt kun at kunne stemme på en og jeg tror, at afstemningen vil tilgodese midterforsvarerne.

Og hvad laver spillere som Kenneth Emil og Bård Borgersen på den liste? De er gode spillere, men er de blandt de bedste/største i AaBs historie? Nej og det kan især undre de er med når Jozo ikke er.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: AaB Allstar

Indlæg af Jesper Schmidt » 27. mar 2014, 12:14

Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 12:59

Jesper Schmidt skrev:Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.
MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: AaB Allstar

Indlæg af Gnu » 27. mar 2014, 13:05

Det virker godt nok helt på månen at Matovac ikke er blandt de nominerende. Især er det mærkeligt, at han skulle være glemt, når det er et kompetent hold med Poul Erik og John Laden, der har stået for udvælgelsen.

Et øjeblik troede jeg, at de havde opereret med et bagvedliggende kriterie om, at man skulle have spillet mindst 100 kampe, men så spottede jeg Bård Borgersen (come on!) blandt de nominerede.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: AaB Allstar

Indlæg af Corona » 27. mar 2014, 13:05

Forza skrev:
Jesper Schmidt skrev:Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.
MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
Plus sagen om feriepengene.
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 13:07

Corona skrev:
Forza skrev:
Jesper Schmidt skrev:Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.
MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
Plus sagen om feriepengene.
Bestemt. Og hvis vi inkluderer negative sager efterfølgende ser jeg også Jes Høgh som ekskluderet. I forbindelse med at han ønskede fribilletter til AaB's kampe udtalte han jo at han ikke havde noget for AaB og at hans lokale hold var Chang (!).
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 13:10

Gnu skrev:Det virker godt nok helt på månen at Matovac ikke er blandt de nominerende. Især er det mærkeligt, at han skulle være glemt, når det er et kompetent hold med Poul Erik og John Laden, der har stået for udvælgelsen.

Et øjeblik troede jeg, at de havde opereret med et bagvedliggende kriterie om, at man skulle have spillet mindst 100 kampe, men så spottede jeg Bård Borgersen (come on!) blandt de nominerede.
Også vildt at KEP og Dalle i den nuværende trup tilsyneladende er mere aktuelle til Allstar holdet end Lasse Nielsen. Det kan godt ryste mig lidt hvis PEA i ædruelig tilstand har taget den vurdering.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brent
Allstar
Allstar
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 15. jul 2005, 22:56

Re: AaB Allstar

Indlæg af Brent » 27. mar 2014, 13:34

Forza skrev:
Corona skrev:
Forza skrev:
Jesper Schmidt skrev:Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.
MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
Plus sagen om feriepengene.
Bestemt. Og hvis vi inkluderer negative sager efterfølgende ser jeg også Jes Høgh som ekskluderet. I forbindelse med at han ønskede fribilletter til AaB's kampe udtalte han jo at han ikke havde noget for AaB og at hans lokale hold var Chang (!).
Enig, man burde have gennemgået samtlige udtalelser som hver enkelt spiller har ytret i pressen. Det bør være diskvalificerende hvis nogen af spillerne har sagt noget rosende om en anden klub eller udtalt noget der af en AaB fan kan tolkes hen i retning af noget negativt om AaB. Det er useriøst hvis afstemingen kun er basseret på præstationerne på banen for AaB, vi skal også vide om de i tidens løb har ytret sig negativt om Lynge eller udtrykt kærlighed til barndomsklubben - i så fald er de ikke værdige til All star status :thumbsup:
AaB - the Nordic gateway to Europe

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 13:44

Brent skrev:
Forza skrev:
Corona skrev:
Forza skrev:
Jesper Schmidt skrev:Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.
MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
Plus sagen om feriepengene.
Bestemt. Og hvis vi inkluderer negative sager efterfølgende ser jeg også Jes Høgh som ekskluderet. I forbindelse med at han ønskede fribilletter til AaB's kampe udtalte han jo at han ikke havde noget for AaB og at hans lokale hold var Chang (!).
Enig, man burde have gennemgået samtlige udtalelser som hver enkelt spiller har ytret i pressen. Det bør være diskvalificerende hvis nogen af spillerne har sagt noget rosende om en anden klub eller udtalt noget der af en AaB fan kan tolkes hen i retning af noget negativt om AaB. Det er useriøst hvis afstemingen kun er basseret på præstationerne på banen for AaB, vi skal også vide om de i tidens løb har ytret sig negativt om Lynge eller udtrykt kærlighed til barndomsklubben - i så fald er de ikke værdige til All star status :thumbsup:
Medmindre en spiller er fuldstændig overstrålende i forhold til konkurrenterne mener jeg at det taler for at ekskludere dem fra listen hvis de decideret har udtalt at de ikke har nogen kærlighed til klubben. Så vil jeg LANGT hellere foretrække en af de mange dygtige konkurrenter.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brent
Allstar
Allstar
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 15. jul 2005, 22:56

Re: AaB Allstar

Indlæg af Brent » 27. mar 2014, 13:55

Forza skrev:
Brent skrev:
Forza skrev:
Corona skrev:
Forza skrev:
Jesper Schmidt skrev:Ingen Matovac???? Og så er man gud-døde-mig alligevel nødt til at stemme, for at forsøge at skubbe resultatet i en lidt anden retning end Michael Jakobsen.... i øjeblikket er Thorst ikke engang blandt de 4 som har fået flest stemmer, det er jo grotesk.
MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
Plus sagen om feriepengene.
Bestemt. Og hvis vi inkluderer negative sager efterfølgende ser jeg også Jes Høgh som ekskluderet. I forbindelse med at han ønskede fribilletter til AaB's kampe udtalte han jo at han ikke havde noget for AaB og at hans lokale hold var Chang (!).
Enig, man burde have gennemgået samtlige udtalelser som hver enkelt spiller har ytret i pressen. Det bør være diskvalificerende hvis nogen af spillerne har sagt noget rosende om en anden klub eller udtalt noget der af en AaB fan kan tolkes hen i retning af noget negativt om AaB. Det er useriøst hvis afstemingen kun er basseret på præstationerne på banen for AaB, vi skal også vide om de i tidens løb har ytret sig negativt om Lynge eller udtrykt kærlighed til barndomsklubben - i så fald er de ikke værdige til All star status :thumbsup:
Medmindre en spiller er fuldstændig overstrålende i forhold til konkurrenterne mener jeg at det taler for at ekskludere dem fra listen hvis de decideret har udtalt at de ikke har nogen kærlighed til klubben. Så vil jeg LANGT hellere foretrække en af de mange dygtige konkurrenter.
Det er et job som alle andre, drop nu de romantiske forestillinger.
AaB - the Nordic gateway to Europe

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: AaB Allstar

Indlæg af Forza » 27. mar 2014, 13:58

Brent skrev:
Forza skrev:
Brent skrev:
Forza skrev:
Corona skrev:
Forza skrev: MJ som en af stemmeslugerne er decideret patetisk. Han har bestemt været en god spiller for AaB men da slet ikke i forhold til nogle af dem han er oppe imod (og slet ikke i forhold til dem han IKKE er oppe imod såsom Kleber og i særdelshed Jozo).
Plus sagen om feriepengene.
Bestemt. Og hvis vi inkluderer negative sager efterfølgende ser jeg også Jes Høgh som ekskluderet. I forbindelse med at han ønskede fribilletter til AaB's kampe udtalte han jo at han ikke havde noget for AaB og at hans lokale hold var Chang (!).
Enig, man burde have gennemgået samtlige udtalelser som hver enkelt spiller har ytret i pressen. Det bør være diskvalificerende hvis nogen af spillerne har sagt noget rosende om en anden klub eller udtalt noget der af en AaB fan kan tolkes hen i retning af noget negativt om AaB. Det er useriøst hvis afstemingen kun er basseret på præstationerne på banen for AaB, vi skal også vide om de i tidens løb har ytret sig negativt om Lynge eller udtrykt kærlighed til barndomsklubben - i så fald er de ikke værdige til All star status :thumbsup:
Medmindre en spiller er fuldstændig overstrålende i forhold til konkurrenterne mener jeg at det taler for at ekskludere dem fra listen hvis de decideret har udtalt at de ikke har nogen kærlighed til klubben. Så vil jeg LANGT hellere foretrække en af de mange dygtige konkurrenter.
Det er et job som alle andre, drop nu de romantiske forestillinger.
Nej Brent, Det er IKKE bare et job som alle andre. Fodbold handler om passion, dedikation og har en stor række af fans der følger klubben i tykt og tyndt.

Desuden er dette jo en Allstar afstemning. Havde du haft en tilsvarende afstemning i erhvervslivet tvivler jeg på at de ville vælge en medarbejder som havde talt skidt om klubben eller åbent dedikeret sin kærlighed til en konkurrent.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: AaB Allstarq

Indlæg af sulakvelidze » 27. mar 2014, 15:12

Hovedet skrev:Jeg synes ikke, det giver mening at gå tilbage til tiden før Superligaens indførelse i 1991. Dels bliver kriterierne nærmest tilfældige, dels vil disse spillere ikke være kendt af andre end (hardcore) AaB-fans, og slutteligt må vi være ærlige og tilstå, at klubben vitterligt ikke har fostret mange store hold endsige store spillere før Superligatiden.

Utroligt, men sandt: Går vi 20 år tilbage - lige før AaBs første mesterskab - var AaBs medaljehøst i Danmarksturneringens historie samlet to (2!) bronzemedaljer, hvoraf den ene blev vundet i forhistorisk tid (1936) og den anden i 1969. Det er vel kun ordet "ynkeligt", der kan beskrive de meritter. Dog skal tilføjes, at AaB præsterede at vinde 2 pokalfinaler i hhv. 1966 og 1970, så det er faktisk en oplevelse, som alle AaB-fans under 70 har tilgode.

I realiteten er det vel kun Henning Munk Jensen, der er selvskrevet, hvis vi bevæger os tilbage før 1991. Det er fjollet at sætte navne som John Holm Jensen i spil. Skulle en spiller, der optrådte for AaB i 3. division og vist nok 2. division i begyndelsen/midten af firserne kunne henvise en Ståle, en Johansson, en Nomwethe eller en Winsnes til bænken? Det samme er tilfældet med Harbo Larsen - det forslag opfatter jeg nærmest som en spøg. På målmandsposten er det kun Jimmy Nielsen eller Karim Zaza, der kan være relevante.
Nu nævnte jeg ikke John Holm, fordi jeg ser ham som en af De 11 på et All Star-hold, men fordi han nåede imponerende 352 kampe over en 18 år lang periode, der også rakte over bronzen i 69. En sådan mand fortjener i mine øjne at blive listet som kandidat i en afstemning mindst lige så meget som Frederik Winsness.

I hvert fald til en afstemning om et All Star-hold. Men nu var det gået hen over hovedet på mig, at der kun var tale om spillere fra superligaens historie, og så er det selvfølgelig ikke relevant med spillere fra de tidligere storhold. Som fx bronzeholdet fra 69, der blev pokalvindere i 70. Men ellers synes jeg bestemt, at profiler som Kjeld Thorst og Børge Bach m.fl. fra den tid fortjener at komme i betragtning til et All Star-hold.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: AaB Allstar

Indlæg af Hovedet » 27. mar 2014, 15:20

sulakvelidze skrev:
Hovedet skrev:Jeg synes ikke, det giver mening at gå tilbage til tiden før Superligaens indførelse i 1991. Dels bliver kriterierne nærmest tilfældige, dels vil disse spillere ikke være kendt af andre end (hardcore) AaB-fans, og slutteligt må vi være ærlige og tilstå, at klubben vitterligt ikke har fostret mange store hold endsige store spillere før Superligatiden.

Utroligt, men sandt: Går vi 20 år tilbage - lige før AaBs første mesterskab - var AaBs medaljehøst i Danmarksturneringens historie samlet to (2!) bronzemedaljer, hvoraf den ene blev vundet i forhistorisk tid (1936) og den anden i 1969. Det er vel kun ordet "ynkeligt", der kan beskrive de meritter. Dog skal tilføjes, at AaB præsterede at vinde 2 pokalfinaler i hhv. 1966 og 1970, så det er faktisk en oplevelse, som alle AaB-fans under 70 har tilgode.

I realiteten er det vel kun Henning Munk Jensen, der er selvskrevet, hvis vi bevæger os tilbage før 1991. Det er fjollet at sætte navne som John Holm Jensen i spil. Skulle en spiller, der optrådte for AaB i 3. division og vist nok 2. division i begyndelsen/midten af firserne kunne henvise en Ståle, en Johansson, en Nomwethe eller en Winsnes til bænken? Det samme er tilfældet med Harbo Larsen - det forslag opfatter jeg nærmest som en spøg. På målmandsposten er det kun Jimmy Nielsen eller Karim Zaza, der kan være relevante.
Nu nævnte jeg ikke John Holm, fordi jeg ser ham som en af De 11 på et All Star-hold, men fordi han nåede imponerende 352 kampe over en 18 år lang periode, der også rakte over bronzen i 69. En sådan mand fortjener i mine øjne at blive listet som kandidat i en afstemning mindst lige så meget som Frederik Winsness.

I hvert fald til en afstemning om et All Star-hold. Men nu var det gået hen over hovedet på mig, at der kun var tale om spillere fra superligaens historie, og så er det selvfølgelig ikke relevant med spillere fra de tidligere storhold. Som fx bronzeholdet fra 69, der blev pokalvindere i 70. Men ellers synes jeg bestemt, at profiler som Kjeld Thorst og Børge Bach m.fl. fra den tid fortjener at komme i betragtning til et All Star-hold.
Ja, det var så også i første omgang gået hen over mit hoved, fordi det føg med navne fra Ruder Konges tid. Det var derfor, jeg dristede mig til at foreslå, at man nok burde sætte grænsen ved superligatiden fra 1991 :-)

Desuden må jeg være ærlig og tilstå, at jeg slet ikke vidste, at John Holm Jensen havde spillet for klubben i så mange år, at han også deltog på bronzeholdet fra 1969. Imponerende, det må jeg sige. Og det er så også problemet, hvis man bevæger sig langt tilbage i tiden; at kriterierne bliver for tilfældige og subjektive, alt efter hvem der har den bedste hukommelse og har hørt de fleste røverhistorier fra fædre og bedstefædre. Uden at agere aldersfascist sidder der næppe mange herinde, der personligt kan huske AaBs sidste pokaltriumf fra 1970, og der sidder i hvert fald ingen, der husker bronzeholdet fra 1936; sidstnævnte tragikomisk nok det næststørste hold i AaBs historie indtil 1995 (!), hvorfor der sikkert også burde være nogle i spil fra det mandskab, om man skulle tage hele Danmarksturneringens historie i betragtning til et AaB All Star - hold.

Besvar