Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Her debatteres aktiviteter på stadion. Forslag til Tifo'er. Sange hørt i forbindelse med fodbold, håndbold og/eller ishockey, samt evt. forslag til nye sange. Også debat om stemning generelt.
A_Strandfelt
Allstar
Allstar
Indlæg: 1913
Tilmeldt: 15. apr 2006, 23:00

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, torsdag d. 27. marts 2014

Indlæg af A_Strandfelt » 28. mar 2014, 14:02

12mand skrev:synes da ikke jeg så slåskamp ved os i går. måske var jeg for fuld, men synes da ikke jeg bemærkede noget.
Det kom ikke til slåskamp, men Røde måtte trække sig væk fra posten som capo i hele anden halvleg, da en gruppe flere gange truede ham og tog fat i megafonen. Det var en virkelig pinlig opførsel af den lille gruppe på ca. 10 mennesker.

Brugeravatar
Holm-o1
Allstar
Allstar
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 9. apr 2007, 21:43

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, torsdag d. 27. marts 2014

Indlæg af Holm-o1 » 28. mar 2014, 18:29

Altså hvis der står 30 mand og synger en sang, så skal capoen vel ikke stoppe den fordi han ikke kan lide den? Men derimod få sangen videre ud på tribunen når den nu er igang. Sådan plejer det da og være.
Det burde du også vide medmindre du er sofafan.
..

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, torsdag d. 27. marts 2014

Indlæg af Frygah » 28. mar 2014, 18:46

Jeg ser faktisk capoens rolle også som værende en der overordnet skal forsøge at lede stemningen bedst muligt. Og hvis man virkelig er på tribunen mere end et par gange om året, ved man også at sange ofte bliver startet simultant, og at det er nemmere for capoen at følge dem der står nærmest ham fysisk, fremfor eksempelvis dem der står længst væk i et hjørne. Og det betyder også i min verden at capoen også godt kan tillade sig at ignorere sange der er fuldstændig tåbelige på et givent tidspunkt, eller hvis eksempelvis en gruppe fans begynder at give den gas med Brøndby-melodier o.l.

Men jeg kan selvfølgelig godt se, at når capoen ikke gør som man vil, så kan man selvfølgelig hen og hive fat ham fysisk. Sådan noget som at tage en stille og rolig snak med manden i pausen, det er jo en helt forkert vej at gå.

I øvrigt sjovt at det har fungeret mere eller mindre upåklageligt i den Aalborggensiske fanscene i en årrække, og pludselig er der en gruppe der mener at de har ret til at være voldelige overfor egne medfans, fordi det ikke lige er deres sang der synges. Det er i hvert fald ikke sådan jeg har oplevet de folk på tribunen de seneste år, men der er åbenbart et par brugere herinde der synes det er okay at det er sådan det skal foregå?

EDIT: Og kan vi ikke lige droppe de der "Hvis du vil noget, så kan vi bare mødes senere" agtige truende indlæg? De gavner ikke ligefrem debatten sønderligt, hvilket jeg så i øvrigt heller ikke synes at voldelig opførsel på tribunen gør.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
Holm-o1
Allstar
Allstar
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 9. apr 2007, 21:43

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, torsdag d. 27. marts 2014

Indlæg af Holm-o1 » 28. mar 2014, 19:05

Nu er der tale om ganske alm AaB sange og ikke Brøndby melodier..

Problemet ligger jo i at capoen kun prøver at starte de sange han vil, og ikke den flertallet har kørende, er det ikke meningen med sådan en??
Hvis han er ved at være træt af jobbet som capo, så er jeg sikker på der nok er andre som vil overtage .

Og til jer der sidder og spiller så mega sjov med sjove jokes osv, pak nu det sammen og debatter et problem så det kan blive løst, alle vil vel gerne have det bedste ud af den fanscene vi nu har.
..

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, torsdag d. 27. marts 2014

Indlæg af Frygah » 28. mar 2014, 19:10

Det var mere pointen om at capoen jo nogle gange må træffe valg om sang A eller B er bedst på et givent tidspunkt for stemningen generelt, eller om den sang en gruppe af fans mener bør synges, i realiteten er den optimale sang for stemningen overordnet set. At være nøgen er jo en festlig sang, men er i min verden ikke en der fx burde køres 20 gange i løbet af en kamp, selvom der sikkert er nogle der godt kunne se det sjove i det. Derfor synes jeg ærlig talt man må have lidt mere respekt for capoen som funktion (og ikke person!), og så tage en stille og rolig snak med vedkommende, fremfor den adfærd der blev fremvist i Horsens. For er der en ting der i hvert fald ikke gavner, så er det at være voldelig over for medfans, fordi man har et statement man vil ud med.

Holm, mener du seriøst at det er et større problem at capoen på et givent tidspunkt træffer nogle valg i forhold til sange der skal køres, end at der er folk der vitterligt med voldelig adfærd over for medfans forsøger at tvinge noget igennem? For så må jeg indrømme vi er ganske uenige.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Debatjuntaen
Administrator
Administrator
Indlæg: 1668
Tilmeldt: 25. jun 2006, 16:57

Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Debatjuntaen » 28. mar 2014, 19:18

På foranledning af diskussion i tråd om Horsens-AaB oprettes her en tråd til diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc. Vær opmærksom på, at vi IKKE gider at se tilsvininger af enkeltpersoner (jvnf. retninglinjer). Hvis det sker, så falder der advarsler med det samme.

God weekend

/Debatjuntaen

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Kamptråd: AC Horsens - AaB, torsdag d. 27. marts 2014

Indlæg af Gnu » 28. mar 2014, 19:46

Holm-o1 skrev:
Gnu skrev:
HardKnocks skrev:
A_Strandfelt skrev:
12mand skrev:synes da ikke jeg så slåskamp ved os i går. måske var jeg for fuld, men synes da ikke jeg bemærkede noget.
Det kom ikke til slåskamp, men Røde måtte trække sig væk fra posten som capo i hele anden halvleg, da en gruppe flere gange truede ham og tog fat i megafonen. Det var en virkelig pinlig opførsel af den lille gruppe på ca. 10 mennesker.

Røde stod flere gange og modarbejde hans egne medfans, og der blev forsøgt dialog inden han fik en skideballe. Han udtalte blandt andet at han ikke gad at synge "guldet skal hjem til 9000" da de jinxer holdet. Han valgte flere gange og stå og være direkte flabet og ryste på hovedet af gruppen og stoppe deres sange INDEN folk fik nok. Han tager godt nok sig selv højtideligt hvis han mener at han enerådigt skal bestemme hvad som bliver sunget og hvad som ikke gør, det er direkte pinligt at stå og modarbejde medfans som han gør!... At folk udefra så synes det har set voldsomt ud forstår jeg udemærket godt, men røde burde tage sig sammen, alle er der for at støtte klubben og vi burde være SAMMEN om det her!
Så capoen må ikke bestemme, hvad der bliver sunget, men det må I til gengæld gerne. Hvis ikke på andre måder med hjælp fra trusler.

Har du taget det store logik-kørekort i Legoland?
Altså hvis der står 30 mand og synger en sang, så skal capoen vel ikke stoppe den fordi han ikke kan lide den? Men derimod få sangen videre ud på tribunen når den nu er igang. Sådan plejer det da og være.
Det burde du også vide medmindre du er sofafan.
Altså Holm og HardKnocks. Hvis der er noget, der splitter fans og modarbejder den gode stemning, så er det lige præcis truende adfærd. I langt, langt højere grad end en capo, der træffer et valg. Det virker ærligt talt en anelse barokt at I taler om at støtte klubben og at være sammen om en sag, når I samtidig forsvarer eller negligerer den trælse adfærd, der blev udvist i Horsens.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Søgaard » 13. mar 2015, 13:50

Er der nogen der lige hurtigt kan ridse reglerne omkring blus op?

Er det lovligt at fyre dem af, hvis det er meldt ud i forvejen eller hvad? Her tænker jeg på det pyro-show FCK fyrede af mod BIF. Synes bare tidligere, det har været 'ulovligt' og vi har fået kritik for at gøre det, en gang for et godt stykke tid siden, hvor det ellers var koordineret.
Aalborg BK 1885!

Fabbe
Allstar
Allstar
Indlæg: 2148
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:41
Favoritspiller: Henrik Vandet Kristensen
Geografisk sted: Der, Kjeld Thorst kommer fra

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Fabbe » 14. mar 2015, 21:07

Søgaard skrev:Er der nogen der lige hurtigt kan ridse reglerne omkring blus op?

Er det lovligt at fyre dem af, hvis det er meldt ud i forvejen eller hvad? Her tænker jeg på det pyro-show FCK fyrede af mod BIF. Synes bare tidligere, det har været 'ulovligt' og vi har fået kritik for at gøre det, en gang for et godt stykke tid siden, hvor det ellers var koordineret.
Det har nogle for længst besluttet skal være formelt ulovligt, og det er stadig formelt ulovligt. Der er ingen som helst lempelse i DBU's regler, og det er også en overtrædelse af loven om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, som kun tillader, at konsumfyrværkeri fyres af fra 1. december til 5. januar.

Der plejer vist at blive spillet en enkelt superligarunde i december, og det er eneste chance for ikke at komme på kant med national lovgivning. Så er det kun ordensbekendtgørelsen (en gummiparagraf!), man overtræder. Formelt.
Ceterum censeo Hafnium esse delendam

hje1980
Allstar
Allstar
Indlæg: 3535
Tilmeldt: 24. apr 2007, 13:25
Geografisk sted: 9230

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af hje1980 » 15. okt 2015, 15:08

Har lagt mærke til i laaaaaaaaaaaaaang tid de grupperinger som står mest centralt og synger for (og tak for det) oftest er klædt i "civilt" tøj...
Nogen grund til der ikke flere her er klædt i AaB trøjer...?

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Yankee » 16. okt 2015, 09:25

hje1980 skrev:Har lagt mærke til i laaaaaaaaaaaaaang tid de grupperinger som står mest centralt og synger for (og tak for det) oftest er klædt i "civilt" tøj...
Nogen grund til der ikke flere her er klædt i AaB trøjer...?
Det er fordi de skal ud og kneppe efter kampen.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af dyhrmaN » 25. okt 2015, 12:06

Yankee skrev:
hje1980 skrev:Har lagt mærke til i laaaaaaaaaaaaaang tid de grupperinger som står mest centralt og synger for (og tak for det) oftest er klædt i "civilt" tøj...
Nogen grund til der ikke flere her er klædt i AaB trøjer...?
Det er fordi de skal ud og kneppe efter kampen.
haha :thumbsup: :thumbsup:

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Køllen I Møllen » 7. sep 2017, 19:57

Er der seriøst mennesker på denne planet der mener at den tromme der kører på amfetamin-tempo til AaBs kampe er fremmende for stemningen? Det er da helt grotesk så ødelæggende den er. Som i helt vildt. Jeg krummer tæer igen og igen
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Pastorius » 7. sep 2017, 20:00

Køllen I Møllen skrev:Er der seriøst mennesker på denne planet der mener at den tromme der kører på amfetamin-tempo til AaBs kampe er fremmende for stemningen? Det er da helt grotesk så ødelæggende den er. Som i helt vildt. Jeg krummer tæer igen og igen
Helt enig. Det er ikke til at holde ud.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Hanga » 8. sep 2017, 12:29

Køllen I Møllen skrev:Er der seriøst mennesker på denne planet der mener at den tromme der kører på amfetamin-tempo til AaBs kampe er fremmende for stemningen? Det er da helt grotesk så ødelæggende den er. Som i helt vildt. Jeg krummer tæer igen og igen
Nu er tonen i dit indlæg unødvendigt hård, men jeg er nød til at bakke op. Trommen er fin til at banke en sang igang, og til at holde et tempo, men der bliver hamret løs på den med fuld skrald hele tiden, og det overdøver alt andet. Jeg mener afgjort trommen hører til på tribunen, men som det er nu og har været længe, fylder den for meget i lydbilledet. Der er lidt for meget hockey i Haderslev over det.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Yankee » 8. sep 2017, 12:36

Hanga skrev:
Køllen I Møllen skrev:Er der seriøst mennesker på denne planet der mener at den tromme der kører på amfetamin-tempo til AaBs kampe er fremmende for stemningen? Det er da helt grotesk så ødelæggende den er. Som i helt vildt. Jeg krummer tæer igen og igen
Nu er tonen i dit indlæg unødvendigt hård, men jeg er nød til at bakke op. Trommen er fin til at banke en sang igang, og til at holde et tempo, men der bliver hamrer løs på den med fuld skrald hele tiden, og det overdøver alt andet. Jeg mener afgjort trommen hører til på tribunen, men som det er nu og har været længe, fylder den for meget i lydbilledet. Der er lidt for meget hockey i Haderslev over det.
100% enig. Der er masser af de mellemstore tribuner i Sverige der kører uden tromme og det lyder fantastisk.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Hanga » 8. sep 2017, 12:41

Yankee skrev:
Hanga skrev:
Køllen I Møllen skrev:Er der seriøst mennesker på denne planet der mener at den tromme der kører på amfetamin-tempo til AaBs kampe er fremmende for stemningen? Det er da helt grotesk så ødelæggende den er. Som i helt vildt. Jeg krummer tæer igen og igen
Nu er tonen i dit indlæg unødvendigt hård, men jeg er nød til at bakke op. Trommen er fin til at banke en sang igang, og til at holde et tempo, men der bliver hamrer løs på den med fuld skrald hele tiden, og det overdøver alt andet. Jeg mener afgjort trommen hører til på tribunen, men som det er nu og har været længe, fylder den for meget i lydbilledet. Der er lidt for meget hockey i Haderslev over det.
100% enig. Der er masser af de mellemstore tribuner i Sverige der kører uden tromme og det lyder fantastisk.
Præcis, og man behøver altså heller ikke kigge længere end til Brøndby, der også kører en yderst solid stemning uden stor brug af tromme. Generelt vil jeg mene at vi kunne lære rigtig meget herfra, selvom det måske ikke er så populært sagt. Især også i forhold til hvordan en sange skal skrues sammen, så man får lidt flere med end bare den hårde kerne...
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af Køllen I Møllen » 8. sep 2017, 14:17

Hanga skrev:
Køllen I Møllen skrev:Er der seriøst mennesker på denne planet der mener at den tromme der kører på amfetamin-tempo til AaBs kampe er fremmende for stemningen? Det er da helt grotesk så ødelæggende den er. Som i helt vildt. Jeg krummer tæer igen og igen
Nu er tonen i dit indlæg unødvendigt hård, men jeg er nød til at bakke op. Trommen er fin til at banke en sang igang, og til at holde et tempo, men der bliver hamret løs på den med fuld skrald hele tiden, og det overdøver alt andet. Jeg mener afgjort trommen hører til på tribunen, men som det er nu og har været længe, fylder den for meget i lydbilledet. Der er lidt for meget hockey i Haderslev over det.
Ja, tonen var hård. Men skrevet i ren afmagt fra Viborg Stadion i går. Jeg er i tvivl om der i nærheden af trommen stod 10-20 mand og prøvede at synge men ALT blev i hvert fald totalt overtrumfet af den evindelige, massive banken på trommen. Jeg er ikke i tvivl om at vedkommende gør det i en god mening og hatten af for det. MEN det er DRÆBENDE for stemningen og RØVHAMRENDE irriterende at høre på under en kamp. En ting er at det dræber stemningen, groft sagt kan det efterhånden være det samme for der er ikke ret meget stemning. Det største problem som jeg ser det er at det også dræber ATMOSFÆREN i forbindelse med AaBs kampe. Det er rent ud sagt pisserirriterende at høre den tromme køre løs i 90 min i et langt solo-show. Det skaber en trist atmosfære og jeg håber virkelig at folk omkring Vesttribunen er opmærksomme på det...
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
TylerDurden
Drenge
Drenge
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18. aug 2016, 14:15

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af TylerDurden » 11. sep 2017, 17:48

Trommen hører til på tribunen, desværre skelnes der ikke mellem om der er 75 eller 600 aktive fans. Det gør, som der også nævnes, at trommen bliver det eneste, som høres.

Måske et par "blødere" trommestikker til mindre kampe med fordel kunne forsøges. Men til gutterne, som har ansvar for trommen, godt arbejde!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Diskussion om sange, stemning, fangrupperinger, etc.

Indlæg af sulakvelidze » 12. sep 2017, 21:43

En anden ting er, at "det er dejligt"-sangen godt snart må pakkes væk. Den bidrager til absolut intet og har for længst passeret "hehehe, det er en vild tekst"-stadiet. Det magelige folk på siddetribunen krummer kun tæer over den, og fædre føler sig pinligt berørte over for deres børn, når børnene skal høre en sang om, at det er dejligt at slikke fisse og dejligt at få tæsk. Det eneste man opnår ved den sang er, at siddetribunen rykker endnu længere væk fra lysten til at skabe stemning, fordi man ikke gider samarbejde med nogen, deres synger noget så umodent. Jeg sad på nedre Weber mod Hobro og kunne bare se folk reagere med utilpas tavshed, ikke engang et skævt smil, da den blev sunget. Så jeg har ærligt talt svært ved at se formålet med sangen på selve stadion. Syng den dog udenfor, hvis den er så god for jer.

Besvar