Den store stadiontråd

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 27. mar 2015, 18:51

Jeg synes, der mangler en tråd, om et af de aller vigtigste elementer i fodbold; stadions.

Stadionet er en fantastisk spændende konstruktion, der spænder fra små 2. divisionstadions over betonmastodonter som i Dortmund og ultra moderne stadions som de, der ligenu skyder op i Qatar.

Denne tråd handler om disse prægtige byggerier, og jeg tænker, at man her kan poste alt vedrørende stadions. Det kan være:
1. Nyheder om ombygninger
2. Diskussioner omkring gode og dårlige stadions
3. Stadions man godt kan lide
4. Personlige billeder og oplevelser fra stadions
og så videre...

Værs'go! :aabfan:

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 27. mar 2015, 18:59

For at åbne diskussion poster jeg her et link til en ppt. jeg lavede for et års tid siden.
https://drive.google.com/file/d/0B3T6v3 ... sp=sharing
Dette er en liste med, hvad jeg mener er hæderlige stadions i Danmarks. Kriterierne er at stadion skal være "lukket", det vil sige, at der skal være fire rigtige tribuner. Klubber/byer i Danmark som ifølge mig lever op til dette krav om et hæderligt stadion kan ses i ppten. De er:

1. Vejle
2. Esbjerg
3. Odense
4. Horsens
5. Randers
6. Farum
7. Herning
8. Aalborg
9. Viborg
10. Gladsaxe
11. Brøndby
12. København
13. Aarhus

Der er også nogle klubber/byer, som er "lige ved og næsten":

1. Silkeborg (er ikke med pga. den næsten ikke-eksisterende udetribune)
2. Haderslev (samme som Silkeborg)
3. Slagelse (Den "nye" langside er ikke hel, en meget lille ståtribune bag mål, og ståbribunen bag det andet mål er skæv og ikke hel)

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 27. mar 2015, 19:01

og så er der nogen, der er godt på vej. Her vil jeg særligt mene, at
1. Fredericia
2. Lyngby
har stadions, der er tæt på "lige ved og næsten"-kategorien. De mangler dog begge mere end en tribune, hvorfor man ikke kan sætte dem i samme kategori som Silkeborg og Haderselv.

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af dyhrmaN » 27. mar 2015, 19:11

Der er også en række kommende stadionsprojekter, som har meget variende ambitioner og karakter:

Det største projekt først:
1. Silkeborg bygger et spritnyt og supermoderne stadion, der efter sigende skulle være en mini-udgave af Allianz arena i Bayern. Det skulle blive Superligaens flotteste og mest moderne stadion. Man kan læse mere her: http://www.silkeborgif.com/stadion/jysk-park/

2. Hobro stadion
Kravet om 10.000 tilskuere skal opfyldes, og det gør man på den aller billigste måde. Endnu er det ikke lykkedes mig at finde rigtigt billeder af, hvordan det kommer til at se ud, men man kan læse mere her: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ion-i-2015

3. Tønder stadion
Tønder har taget første spadestik til, hvad de kalder "Danmarks hyggeligste stadion". Jeg er ikke helt sikker på, at det rent faktisk kommer til at se ud, som på disse billeder, men jeg synes det er både afmålt og ambitiøst for en klub af FC Sydvests størrelse. Mere her: http://www.tsf-fodbold.dk/T%C3%B8nder%2 ... 33556.aspx

Afslutningsvis er der en række byggerier, som endnu søger financiering såsom Holbæk Arena og Køge Park, som begge er meget ambitiøse projekter, men de må vente til et andet indlæg.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1989
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Den store stadiontråd

Indlæg af 9520AaB » 27. mar 2015, 19:36

AGF's er diskvalificeret som FODBOLDstadion. Det er og blir et atletikanlæg.

FCM
Landshold
Landshold
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. feb 2007, 09:45

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af FCM » 27. mar 2015, 19:48

dyhrmaN skrev:For at åbne diskussion poster jeg her et link til en ppt. jeg lavede for et års tid siden.
https://drive.google.com/file/d/0B3T6v3 ... sp=sharing
Dette er en liste med, hvad jeg mener er hæderlige stadions i Danmarks. Kriterierne er at stadion skal være "lukket", det vil sige, at der skal være fire rigtige tribuner. Klubber/byer i Danmark som ifølge mig lever op til dette krav om et hæderligt stadion kan ses i ppten. De er:

1. Vejle
Det tredje billede af Vejle er ikke Vejle, men MCH Arena i Herning. Du kan kende det på de røde sæder på de nederste rækker (hvide i Vejle) og den karakteristiske lysmaste.

Sambaman
2. div
2. div
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12. mar 2013, 20:28

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Sambaman » 28. mar 2015, 23:01

dyhrmaN skrev:Der er også en række kommende stadionsprojekter, som har meget variende ambitioner og karakter:

Det største projekt først:
1. Silkeborg bygger et spritnyt og supermoderne stadion, der efter sigende skulle være en mini-udgave af Allianz arena i Bayern. Det skulle blive Superligaens flotteste og mest moderne stadion. Man kan læse mere her: http://www.silkeborgif.com/stadion/jysk-park/

2. Hobro stadion
Kravet om 10.000 tilskuere skal opfyldes, og det gør man på den aller billigste måde. Endnu er det ikke lykkedes mig at finde rigtigt billeder af, hvordan det kommer til at se ud, men man kan læse mere her: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ion-i-2015

3. Tønder stadion
Tønder har taget første spadestik til, hvad de kalder "Danmarks hyggeligste stadion". Jeg er ikke helt sikker på, at det rent faktisk kommer til at se ud, som på disse billeder, men jeg synes det er både afmålt og ambitiøst for en klub af FC Sydvests størrelse. Mere her: http://www.tsf-fodbold.dk/T%C3%B8nder%2 ... 33556.aspx

Afslutningsvis er der en række byggerier, som endnu søger financiering såsom Holbæk Arena og Køge Park, som begge er meget ambitiøse projekter, men de må vente til et andet indlæg.
Spændende læsning!

Silkeborgs stadion ser vildt fedt ud. Samtidig er Jysk Park også et af de heldige sponsornavne (sammen med vores). NRGI Park, Slagter Tavns - byens bedste pølser arena og hvad de ellers kan finde på at kalde det, er virkelig ikke charmerende, og det er nærmest grund nok til man ikke gider på de stadions. Men havde dog ikke sagt nej, hvis en eller anden rigmand kom forbi Aalborg Stadion og ville bygge om med betingelse, at det skal hedde "sponsornavn" park.

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Kristian » 28. mar 2015, 23:23

Sambaman skrev:
dyhrmaN skrev:Der er også en række kommende stadionsprojekter, som har meget variende ambitioner og karakter:

Det største projekt først:
1. Silkeborg bygger et spritnyt og supermoderne stadion, der efter sigende skulle være en mini-udgave af Allianz arena i Bayern. Det skulle blive Superligaens flotteste og mest moderne stadion. Man kan læse mere her: http://www.silkeborgif.com/stadion/jysk-park/

2. Hobro stadion
Kravet om 10.000 tilskuere skal opfyldes, og det gør man på den aller billigste måde. Endnu er det ikke lykkedes mig at finde rigtigt billeder af, hvordan det kommer til at se ud, men man kan læse mere her: http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... ion-i-2015

3. Tønder stadion
Tønder har taget første spadestik til, hvad de kalder "Danmarks hyggeligste stadion". Jeg er ikke helt sikker på, at det rent faktisk kommer til at se ud, som på disse billeder, men jeg synes det er både afmålt og ambitiøst for en klub af FC Sydvests størrelse. Mere her: http://www.tsf-fodbold.dk/T%C3%B8nder%2 ... 33556.aspx

Afslutningsvis er der en række byggerier, som endnu søger financiering såsom Holbæk Arena og Køge Park, som begge er meget ambitiøse projekter, men de må vente til et andet indlæg.
Spændende læsning!

Silkeborgs stadion ser vildt fedt ud. Samtidig er Jysk Park også et af de heldige sponsornavne (sammen med vores). NRGI Park, Slagter Tavns - byens bedste pølser arena og hvad de ellers kan finde på at kalde det, er virkelig ikke charmerende, og det er nærmest grund nok til man ikke gider på de stadions. Men havde dog ikke sagt nej, hvis en eller anden rigmand kom forbi Aalborg Stadion og ville bygge om med betingelse, at det skal hedde "sponsornavn" park.
Er det ikke lige meget hvad stadionet hedder, bare der kommet penge i kassen:)

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af jonas386 » 29. mar 2015, 01:44

Som udgangspunkt vil jeg da helst at stadion hedder noget man kan forbinde klubben med, og noget folk kan nikke genkendende til når man snakker om det.
Jeg er ikke fan af sponsor navne, men har efterhånden lært at det er et onde man må leve med, selvom det er grimt.

Generelt ifht stadions synes jeg der er mange fede stadions rundt omkring i Europa, og det er et sted jeg synes Danmark virkelig hænger efter. Man forstår godt folk ikke er ældevilde efter at komme op af stolen og ud på en af de mange grimme beton klodser der ligger rundt omkring. De fleste er jo standard byggerier uden personlighed eller sjæl. Midtjyderne og Esbjerg er vel de eneste jyske stadions der holder bare en eller anden form for niveau, resten er ikke noget at skrive hjem om.
Det giver selvfølgelig god mening at stadions med plads til 13.000 +/- er sværere at lave til arkitektoniske vidundere ifht stadions med plads til 60.000+, men der er godt nok flere steder hvor man godt kunne savne et lidt mere personligt præg, eller om ikke andet så bare en lidt mere "intim" atmosfære.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Corona » 29. mar 2015, 23:00

jonas386 skrev:Som udgangspunkt vil jeg da helst at stadion hedder noget man kan forbinde klubben med, og noget folk kan nikke genkendende til når man snakker om det.
Jeg er ikke fan af sponsor navne, men har efterhånden lært at det er et onde man må leve med, selvom det er grimt.

Generelt ifht stadions synes jeg der er mange fede stadions rundt omkring i Europa, og det er et sted jeg synes Danmark virkelig hænger efter. Man forstår godt folk ikke er ældevilde efter at komme op af stolen og ud på en af de mange grimme beton klodser der ligger rundt omkring. De fleste er jo standard byggerier uden personlighed eller sjæl. Midtjyderne og Esbjerg er vel de eneste jyske stadions der holder bare en eller anden form for niveau, resten er ikke noget at skrive hjem om.
Det giver selvfølgelig god mening at stadions med plads til 13.000 +/- er sværere at lave til arkitektoniske vidundere ifht stadions med plads til 60.000+, men der er godt nok flere steder hvor man godt kunne savne et lidt mere personligt præg, eller om ikke andet så bare en lidt mere "intim" atmosfære.
1) Kan du finde personlighed og sjæl i Esbjerg eller Herning?

2) Hvad er det for et niveau de to jyske stadions holder, modsat Aalborg, Randers, Viborg og Horsens, udover at de er nye?

Jeg vil mene, at der er mange fine stadions i Danmark. Vi har i Aalborg et af de fedeste. Et stadion er langt mere end bare design. Beliggendehed, værtshuse omkring, små sidegader med "summen" op til en kamp osv. Den slags kan ikke flyttes ud på en mark i Herning.
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af jonas386 » 30. mar 2015, 02:58

1) Kan du finde personlighed og sjæl i Esbjerg eller Herning?
Derfor kan det jo godt være pæne stadions. MCH arena synes jeg holder en udmærket standard, ligesom Esbjergs.
2) Hvad er det for et niveau de to jyske stadions holder, modsat Aalborg, Randers, Viborg og Horsens, udover at de er nye?


Det er ganske enkelt pænere bygninger.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Køllen I Møllen » 30. mar 2015, 07:55

I mine øjne har vi i Aalborg et af Danmarks mest ucharmerende og stemningsforladte stadions men Herning og Esbjerg ligger helt i top.

Jeg afskyr vores stadion (altså byggeriet).
Janteloven eksisterer IKKE!

white splash
Allstar
Allstar
Indlæg: 1346
Tilmeldt: 31. jan 2006, 12:47
Favoritspiller: Jimmy Nielsen, Rade Prica og Søren Andersen
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af white splash » 30. mar 2015, 09:13

Vores stadion er en øjebæ! Men hellere det, end at det lå ude ved gigantium eller på en eller anden mark.
1 2 3 Jimmy er en mur!

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Danni » 30. mar 2015, 13:46

Jeg synes stadion er ganske fornemt i Aalborg. Skal alt tælles med i regningen, altså beliggenhed og historie og den slags, er det jo særdeles godt. Snakker vi kun selve byggeriet, er jeg også godt tilfreds. Især kapaciteten er særdeles passende. For mange stadions har ikke den passende kapacitet. Stadion i Esbjerg synes jeg er det fedeste, der er i superligaen, men det skulle nok have lagt i Aarhus eller et andet sted, hvor tilskuerpotentialet er lidt større. En efterårskamp i Esbjerg med 5-6000 tilskuer synes jeg ser lidt tamt ud, selvom stadion absolut intet fejler i sig selv. Derudover vil jeg sige, at det her med, at mange er tilhænger af tilskuerpladser i hjørnerne også har sine begrænsninger, især på små stadions. I Aalborg ville det jo betyde (hvis man skal beholde ca. samme kapacitet) at vores øvre tribune på langsiden ikke ville være der, og samtidig ser man altså ikke særlig godt fra hjørnerne, når stadions i DK ikke er større, altså man sidder simpelthen for langt nede til, at disse pladser kan være gode. Der er pladser på den øvre langside altså mere attraktive for de fleste. Men det er klart at på store europæiske stadions er de "runde" stadions da de fedeste langt hen ad vejen.
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Corona » 30. mar 2015, 14:40

jonas386 skrev:
1) Kan du finde personlighed og sjæl i Esbjerg eller Herning?
Derfor kan det jo godt være pæne stadions. MCH arena synes jeg holder en udmærket standard, ligesom Esbjergs.
2) Hvad er det for et niveau de to jyske stadions holder, modsat Aalborg, Randers, Viborg og Horsens, udover at de er nye?


Det er ganske enkelt pænere bygninger.
Så det niveau du nævner er en "skønhedskonkurrence"? (Smiley)

Jeg forstår ikke hvorfor et stadion skal være nyt og moderne for at være fedt. Bevares, i Randers ligner det måske mest et stillads set udefra, men når man først er kommet ind fejler det da ingenting. I Horsens er der et glimerende udebaneafsnit. Viborgs har da charme og personligt en af de udebaneturer som jeg holder mest af. Jeg synes virkelig ikke at det står så slemt til i Jylland. Århus og Haderslev er lort, men ellers ser det da fornuftig ud.

Jeg kan ikke lade være med at tænke at du sikkert ikke har besøgt specielt mange af de jyske stadions, Jonas? (hvilket er helt ok, hvis det er korrekt).
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af jonas386 » 30. mar 2015, 16:11

Nej, jeg siger de fleste danske stadion er grimme, og de opvejer ikke for deres grimhed med hverken noget personligt, eller noget ikonisk. I det sekund et stadion hedder Auto C park, så bliver det derfra allerede svært at holde af. Jeg har dog et indtryk af vi taler om to lidt forskellige ting, jeg siger ikke at danske stadions er komplet ubruelige, eller andet, jeg siger bare at det er meget få der holder en form for international standard. En ting som stejle sider ser man feks sjældent i Danmark, men jeg har tit set det på hollandske/belgiske stadions. Ikke at stejle sider i sig selv er løsningen, men når kapaciteten ikke er meget over 10.000 så bliver det hurtigt svært at skabe en god atmosfære hvis folk sidder for langt fra banen.
Jeg kan ikke lade være med at tænke at du sikkert ikke har besøgt specielt mange af de jyske stadions, Jonas? (hvilket er helt ok, hvis det er korrekt).
Jeg har været på et par stykker (Aarhus, Esbjerg, Randers og selvfølgelig Aalborg). Har også været på Viborg stadion, men det er en del år siden, 2002 eller sådan.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Klaus » 30. mar 2015, 19:28

Jeg er enig i, at Esbjerg er et flot stadion. Vores eget er vel i kategori med Herning, Viborg og Randers. Til gengæld kan jeg godt li' at vi ligger midt i byen, selvom det kan give nogle udfordringer med transport.

Det jeg synes er mest irriterende er det manglende antal toiletter. Nord er næsten altid tæt på udsolgt og der er dårlige toiletforhold til alle kampe. I sidste weekend var jeg på Loftus Road. Den tribune jeg sad på var en lille smule større, men antallet af toiletter var vel 5 gange så stort. Enten har man undervurderet antallet af fadøl, der passerer tarmsystemet på en almindelig gennemsnitstilskuer eller også har man bare ikke tænkt sig om. :cheers:

Brugeravatar
Klaus
Allstar
Allstar
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:52
Geografisk sted: Struer

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Klaus » 30. mar 2015, 19:30

Køllen I Møllen skrev:I mine øjne har vi i Aalborg et af Danmarks mest ucharmerende og stemningsforladte stadions men Herning og Esbjerg ligger helt i top.

Jeg afskyr vores stadion (altså byggeriet).
Jeg har altså svært ved at se charmen ved stadion i Herning.... Hvorfor mener du, det er bedre?? Ståpladserne er måske en anelse stejlere, men det er ikke meget. Til gengæld er slagsboderne lagt under stadion, hvor vores faktisk ligger fint i hjørnerne, synes jeg. Og nej, det er ikke fordi, det er FCM, der spiller der ;)

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af Provst i Brovst » 30. mar 2015, 21:10

Vores stadion er smukt. :aabfan:
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

EfBeren
Drenge
Drenge
Indlæg: 47
Tilmeldt: 13. jan 2015, 01:42

Re: Den store stadiontråd

Indlæg af EfBeren » 31. mar 2015, 01:42

Nu har jeg personligt aldrig været på Aalborg Stadion, men set fra tv virker jeres faciliteter da ganske udmærkede. Jeg er glad for jeres ros til Esbjerg Stadion, der i mine øjne muligvis også er Danmarks bedste, selvom jeg selvfølgelig er lidt farvet. Det er dog et ganske gennemført stadion, hvor der er fantastiske forhold for både ude- og hjemme fans. Udebaneafsnittet på BWA bliver også ofte beskrevet som det bedste i landet, så noget må der være om det.

Jeg mener samtidig også, at Esbjerg Stadions belligenhed er rigtig fin, da man er tæt på byen/centrum, så man ligesom i Aalborg og kan gå fra værtshus til stadion på ingen tid. Det giver bare en helt anden charme, at stadion ligger placeret i bynær miljø.

http://stadiums.football.co.uk/Images/P ... /600-0.jpg

Mht til stadion i Herning, så er det da ganske udmærket. Rent arkitektonisk falder jeg dog ikke på halen over det, også ligger det på Lars Tyndskids mark, hvilket også trækker meget ned i min bog. Praktisk er det dog, det må man give dem.

Jeg håber for jer, at I får lavet de sidste 2 endetribuner højere, det vil uomtvisteligt give jeres stadion en helt anden profil og karakter, selvom det som sagt ser ganske udmærket ud allerede nu i mine øjne.

Besvar