Landsholdet

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Landsholdet

Indlæg af jonas386 » 19. nov 2015, 19:18

Pastorius skrev:
jonas386 skrev:Du har ikke andet at byde ind med end subtile provokationer?
Kan du ikke citere det du svarer på? (Går ud fra den var til Corona?)
Jo. Havde ikke regnet med der ville komme 2 indlæg mens jeg skrev indlægget.

Der kan læses mere her, AV, hvis det har interesse
http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_Bro ... er_web.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Landsholdet

Indlæg af Corona » 19. nov 2015, 19:21

jonas386 skrev:Du har ikke andet at byde ind med end subtile provokationer?
Jeg har svært ved at tage det seriøst. Det er så tydeligt, at du blot har kopieret noget som en eller anden "klog" fodboldekspert har udtalt.
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Landsholdet

Indlæg af jonas386 » 19. nov 2015, 19:24

Nu kan jeg godt tænke en selvstændig tanke, men derudover starter mit indlæg med "Jeg hørte en sige[...]". Hvis ikke du fanger jeg referer en anden pointe, så har jeg lidt svært ved at se hvordan det kan være min fejl.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Landsholdet

Indlæg af Corona » 19. nov 2015, 19:34

jonas386 skrev:Nu kan jeg godt tænke en selvstændig tanke, men derudover starter mit indlæg med "Jeg hørte en sige[...]". Hvis ikke du fanger jeg referer en anden pointe, så har jeg lidt svært ved at se hvordan det kan være min fejl.
Bevares, men er du i start tyverne? Elkjær stoppede i 1990? Nu ved jeg godt at internettet rummer alt slags information meeen... Hvis jeg gætter rigtigt mht. din alder så har du enten haft en meget stor fodboldforståelse som barn eller også har du netop, fuldstændig ukritisk, kopieret en anden mands holdning.

Edit: Jeg havde såmænd fanget din "Jeg hørte en sige.." men den er måske lidt letkøbt. Du har vel stadigvæk blot nappet en tanke omkring en spiller som du aldrig har set spille i dit voksne liv. Hvis jeg altså har gættet rigtigt mht. din alder. Men fred være det, Jonas. God aften.
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Landsholdet

Indlæg af jonas386 » 19. nov 2015, 19:46

Jeg har set min del af landsholdets kampe fra 80'erne, at jeg ikke har kunnet opleve ham (Elkjær) live dræber ikke ligefrem alle muligheder for at danne et indtryk, eller se kampe med spilleren. Det er ikke en pointe jeg selv har fundet på, sålangt har du ret, men derfor kan man godt være enig uden at man labber det helt ukritisk i sig.
Men jeg spørger igen: Har du noget at byde ind med, altså udover stikpiller? Du er næppe uenig i at der bliver produceret for få målscorere i dansk fodbold?
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Corona
2. div
2. div
Indlæg: 246
Tilmeldt: 1. jan 2011, 00:12
Favoritspiller: Om morgen...
Geografisk sted: Nordens Paris

Re: Landsholdet

Indlæg af Corona » 19. nov 2015, 19:56

jonas386 skrev:Jeg har set min del af landsholdets kampe fra 80'erne, at jeg ikke har kunnet opleve ham (Elkjær) live dræber ikke ligefrem alle muligheder for at danne et indtryk, eller se kampe med spilleren. Det er ikke en pointe jeg selv har fundet på, sålangt har du ret, men derfor kan man godt være enig uden at man labber det helt ukritisk i sig.
Men jeg spørger igen: Har du noget at byde ind med, altså udover stikpiller? Du er næppe uenig i at der bliver produceret for få målscorere i dansk fodbold?
Så jeg gættede jeg forkert mht. alder? Det var min sidste stikpille. Igen, god aften.
Pyrotechnik Ist Kein Verbrechen!

Aalborg BK, IFK Göteborg og FC Hansa Rostock

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Landsholdet

Indlæg af jonas386 » 19. nov 2015, 19:59

Corona skrev:
jonas386 skrev:Jeg har set min del af landsholdets kampe fra 80'erne, at jeg ikke har kunnet opleve ham (Elkjær) live dræber ikke ligefrem alle muligheder for at danne et indtryk, eller se kampe med spilleren. Det er ikke en pointe jeg selv har fundet på, sålangt har du ret, men derfor kan man godt være enig uden at man labber det helt ukritisk i sig.
Men jeg spørger igen: Har du noget at byde ind med, altså udover stikpiller? Du er næppe uenig i at der bliver produceret for få målscorere i dansk fodbold?
Så jeg gættede jeg forkert mht. alder? Det var min sidste stikpille. Igen, god aften.
Nej, starten af 20'erne er rigtigt.
God aften til dig også :)
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
astonvilla
Allstar
Allstar
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 26. jul 2007, 10:28
Favoritspiller: Jozo
Geografisk sted: 9000 !!!!

Re: Landsholdet

Indlæg af astonvilla » 19. nov 2015, 21:37

jonas386 skrev:
Pastorius skrev:
jonas386 skrev:Du har ikke andet at byde ind med end subtile provokationer?
Kan du ikke citere det du svarer på? (Går ud fra den var til Corona?)
Jo. Havde ikke regnet med der ville komme 2 indlæg mens jeg skrev indlægget.

Der kan læses mere her, AV, hvis det har interesse
http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_Bro ... er_web.pdf
Tak. Det er faktisk ret spændende læsning.
Bienvenu Bassogog!

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Landsholdet

Indlæg af Jesper Schmidt » 19. nov 2015, 23:50

astonvilla skrev:
jonas386 skrev:
Pastorius skrev:
jonas386 skrev:Du har ikke andet at byde ind med end subtile provokationer?
Kan du ikke citere det du svarer på? (Går ud fra den var til Corona?)
Jo. Havde ikke regnet med der ville komme 2 indlæg mens jeg skrev indlægget.

Der kan læses mere her, AV, hvis det har interesse
http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_Bro ... er_web.pdf
Tak. Det er faktisk ret spændende læsning.
Den røde tråd er helt klart Olsens største og vigtigste præstation som dansk landstræner, men hans største mangel var samtidig hans manglende evne eller vilje til at udvikle landsholdets formation og spil i forhold til at få de spillertyper som ikke nødvendigvis passede 100% ind i hans lidt fastgroede ideer om formation og spillestil.

Der er iøvrigt ingen tvivl om at talentkonceptet i AaB ligger meget tæt op af DBU's røde tråd, som Peter Rudbæk jo iøvrigt også har været blandet kraftigt ind i.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Landsholdet

Indlæg af FlæskeFrank » 20. nov 2015, 00:13

Jesper Schmidt skrev:Den røde tråd er helt klart Olsens største og vigtigste præstation som dansk landstræner
Undskyld mig, men jeg fatter ikke den forherligelse af den røde tråd.

Jeg kan godt forstå den hos et klubhold som Ajax, men ikke på et landshold.

Man binder et lands fodboldhold op på en bestemt spillemåde og vil den vej skole dem til A-landsholdet.

Problemet er blot modsat Ajax, hvor U-holdene er Ajax's egne spillere og hvor spillerne ikke lærer andet. Hos landsholdet lærer spillerne at spille i klubberne og ikke de få gange de er på landsholdet. Så hele setuppet er væsentlig anderledes.

Nu har den røde tråd eksisteret i mange år. Jeg sidder ikke med følelsen:
1) At spillet blev bedre, fordi spillerne kendte spilsystemet.
2) At flere unge spillere blev hurtigere integreret på holdet, fordi de kendte systemet fra U-holdene.
3) At resultaterne blev bedre som systemet blev indpasset(den er billig, jeg ved det godt, men det kan jo ikke være proces det hele).

Jeg kan sagtens følge ideen indtil u12 om mere spilleglæde og mindre resultater. Men det er vist ikke Olsens fortjeneste, men nærmere Hjulmand og Bordinggaard(?).

Så hjælp mig lige, hvor er Den røde tråd lige en god ide ?
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Landsholdet

Indlæg af Pastorius » 20. nov 2015, 00:38

FlæskeFrank skrev:
Jesper Schmidt skrev:Den røde tråd er helt klart Olsens største og vigtigste præstation som dansk landstræner
Undskyld mig, men jeg fatter ikke den forherligelse af den røde tråd.

Jeg kan godt forstå den hos et klubhold som Ajax, men ikke på et landshold.

Man binder et lands fodboldhold op på en bestemt spillemåde og vil den vej skole dem til A-landsholdet.

Problemet er blot modsat Ajax, hvor U-holdene er Ajax's egne spillere og hvor spillerne ikke lærer andet. Hos landsholdet lærer spillerne at spille i klubberne og ikke de få gange de er på landsholdet. Så hele setuppet er væsentlig anderledes.

Nu har den røde tråd eksisteret i mange år. Jeg sidder ikke med følelsen:
1) At spillet blev bedre, fordi spillerne kendte spilsystemet.
2) At flere unge spillere blev hurtigere integreret på holdet, fordi de kendte systemet fra U-holdene.
3) At resultaterne blev bedre som systemet blev indpasset(den er billig, jeg ved det godt, men det kan jo ikke være proces det hele).

Jeg kan sagtens følge ideen indtil u12 om mere spilleglæde og mindre resultater. Men det er vist ikke Olsens fortjeneste, men nærmere Hjulmand og Bordinggaard(?).

Så hjælp mig lige, hvor er Den røde tråd lige en god ide ?
Jeg er ikke fodbold-faglig ok til at kunne vurdere valgene bag den røde tråd, men det er helt åbenlyst rigtigt at sætte tingene i system og forsøge at arbejde på en ensartet måde i samme retning hele vejen op igennem systemet. Det giver ikke garanti for bedre resultater, men det giver helt sikkert potentialet for bedre resultater.

Spanien og Tyskland har længe gjort nok lignede med talentarbejde og talentudvikling på landsplan. I UK har de ikke.... I rest my case.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Landsholdet

Indlæg af Jesper Schmidt » 20. nov 2015, 07:53

FlæskeFrank skrev:
Jesper Schmidt skrev:Den røde tråd er helt klart Olsens største og vigtigste præstation som dansk landstræner
Undskyld mig, men jeg fatter ikke den forherligelse af den røde tråd.

Jeg kan godt forstå den hos et klubhold som Ajax, men ikke på et landshold.

Man binder et lands fodboldhold op på en bestemt spillemåde og vil den vej skole dem til A-landsholdet.

Problemet er blot modsat Ajax, hvor U-holdene er Ajax's egne spillere og hvor spillerne ikke lærer andet. Hos landsholdet lærer spillerne at spille i klubberne og ikke de få gange de er på landsholdet. Så hele setuppet er væsentlig anderledes.

Nu har den røde tråd eksisteret i mange år. Jeg sidder ikke med følelsen:
1) At spillet blev bedre, fordi spillerne kendte spilsystemet.
2) At flere unge spillere blev hurtigere integreret på holdet, fordi de kendte systemet fra U-holdene.
3) At resultaterne blev bedre som systemet blev indpasset(den er billig, jeg ved det godt, men det kan jo ikke være proces det hele).

Jeg kan sagtens følge ideen indtil u12 om mere spilleglæde og mindre resultater. Men det er vist ikke Olsens fortjeneste, men nærmere Hjulmand og Bordinggaard(?).

Så hjælp mig lige, hvor er Den røde tråd lige en god ide ?
Den gode ide, og det som den røde tråd først og fremmest skal roses for, er at man har sat sig ned og lavet en model for hvordan man bedst muligt skaber den type fodboldspillere som man vurderede der er behov for i nutidens fodbold. At man har givet klubberne en skabelon som de kan bruge helt fra de alleryngste og op gennem ungdomsrækkerne. Det handler meget om teknik og hurtighed, og det handler så vidt jeg husker også en hel del om at bringe større fokus på leg hos de yngste, og at have større fokus på hvordan man får fundet den rette position til hver enkelt knægt så tidligt som muligt, eller måske rettere, hvordan man bedst muligt udvikler de enkelte spilleres kompetencer - vi snakker her igen i ungdomsfodbolden.

Den røde tråd har ikke så meget andet med landsholdet at gøre, end at dens formål selvfølgelig er at skabe så dygtige danske fodboldspillere som muligt, og dermed at styrke landsholdet. Den har endnu mindre med landsholdets spilsystem at gøre, selv om den naturligt tager udgangspunkt i det system landsholdet spillede da den blev formuleret, og som hovedforfatteren (Morten Olsen) foretrækker, men der er så vidt jeg ved intet i den røde tråd som forudsætter at landsholdet spiller i den ene eller anden formation. Den røde tråd er mere overordnet, selv om den selvfølgelig ikke ville harmonere med en eventuel defensiv/kick'n rush tilgang til spillet på et fremtidigt landshold.

At ungdomslandsholdene spiller samme formation som A-Landsholdet er vel snarere noget helt praktisk, fordi man vil gøre de unge spillere så godt forberedte som muligt til den dag de står på det rigtige landshold. Hvis den nye landstræner vælger en 4-4-2 opstilling, tror jeg vi kan være helt sikre på at dette skifte også vil ske på U-holdene, præcist som det sker i de fleste klubber, AaB inkluderet.

Der er iøvrigt ingen tvivl om at man har skævet kraftigt til den røde tråd, da man for alvor satte talentarbejdet i system i AaB, selv om ikke mindst PEA helt sikkert er kommet med tilføjelser og AaB-specifikke ideer. Men grundtankerne, de er helt sikkert de samme.

Men den røde tråd er først og fremmest vigtig fordi den er en værktøjskasse klubberne kan plukke af, ikke mindst de små klubber hvor tingene af gode grunde ikke er i en målestok hvor man har kapaciteterne at lave den store forkromede plan selv.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Landsholdet

Indlæg af FlæskeFrank » 20. nov 2015, 09:04

Jesper Schmidt skrev:Det handler meget om teknik og hurtighed, og det handler så vidt jeg husker også en hel del om at bringe større fokus på leg hos de yngste...
Den del vil jeg gerne krediterer DBU for, men min opfattelse er, at det er meget Kasper Hjulmands fortjeneste og ikke Morten Olsens.
Jesper Schmidt skrev:Den har endnu mindre med landsholdets spilsystem at gøre, selv om den naturligt tager udgangspunkt i det system landsholdet spillede da den blev formuleret, og som hovedforfatteren (Morten Olsen) foretrækker, men der er så vidt jeg ved intet i den røde tråd som forudsætter at landsholdet spiller i den ene eller anden formation. Den røde tråd er mere overordnet, selv om den selvfølgelig ikke ville harmonere med en eventuel defensiv/kick'n rush tilgang til spillet på et fremtidigt landshold.
Det er nok min største harme. Nemlig italesætningen af at andre systemer skulle være defensive og kedelige. AaB er vel om nogen beviset på at 4-4-2 kan være sprudlende ift. 4-3-3.
Jesper Schmidt skrev:At ungdomslandsholdene spiller samme formation som A-Landsholdet er vel snarere noget helt praktisk, fordi man vil gøre de unge spillere så godt forberedte som muligt til den dag de står på det rigtige landshold. Hvis den nye landstræner vælger en 4-4-2 opstilling, tror jeg vi kan være helt sikre på at dette skifte også vil ske på U-holdene, præcist som det sker i de fleste klubber, AaB inkluderet.
Min påstand er, at jeg ikke tror de få u-landsholdskampe gør forskel på A-landsholdsspillerne. Helt tankesetuppet er jo, at spillerne er boldmongoler og skal læres op i et system. Det er jeg ikke enig i. Alle klubber sørger for, at spillerne er taktiske og tekniske dygtige. Spillerne er nok bedst i visse spilsystemer, men det er ikke fordi, at de er dumme.
Jesper Schmidt skrev:Men den røde tråd er først og fremmest vigtig fordi den er en værktøjskasse klubberne kan plukke af, ikke mindst de små klubber hvor tingene af gode grunde ikke er i en målestok hvor man har kapaciteterne at lave den store forkromede plan selv.
Jeg er enig i den del, men tænker altså ikke Morten Olsen, men Kasper Hjulmand.

Pastorius skrev:Spanien og Tyskland har længe gjort nok lignede med talentarbejde og talentudvikling på landsplan. I UK har de ikke.... I rest my case.
Danmark har også gjort det længe... I rest my case :P
- FlæskeFrank

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Landsholdet

Indlæg af Jesper Schmidt » 20. nov 2015, 18:19

FlæskeFrank skrev:
Jesper Schmidt skrev:Det handler meget om teknik og hurtighed, og det handler så vidt jeg husker også en hel del om at bringe større fokus på leg hos de yngste...
Den del vil jeg gerne krediterer DBU for, men min opfattelse er, at det er meget Kasper Hjulmands fortjeneste og ikke Morten Olsens.
Jesper Schmidt skrev:Den har endnu mindre med landsholdets spilsystem at gøre, selv om den naturligt tager udgangspunkt i det system landsholdet spillede da den blev formuleret, og som hovedforfatteren (Morten Olsen) foretrækker, men der er så vidt jeg ved intet i den røde tråd som forudsætter at landsholdet spiller i den ene eller anden formation. Den røde tråd er mere overordnet, selv om den selvfølgelig ikke ville harmonere med en eventuel defensiv/kick'n rush tilgang til spillet på et fremtidigt landshold.
Det er nok min største harme. Nemlig italesætningen af at andre systemer skulle være defensive og kedelige. AaB er vel om nogen beviset på at 4-4-2 kan være sprudlende ift. 4-3-3.
Jesper Schmidt skrev:At ungdomslandsholdene spiller samme formation som A-Landsholdet er vel snarere noget helt praktisk, fordi man vil gøre de unge spillere så godt forberedte som muligt til den dag de står på det rigtige landshold. Hvis den nye landstræner vælger en 4-4-2 opstilling, tror jeg vi kan være helt sikre på at dette skifte også vil ske på U-holdene, præcist som det sker i de fleste klubber, AaB inkluderet.
Min påstand er, at jeg ikke tror de få u-landsholdskampe gør forskel på A-landsholdsspillerne. Helt tankesetuppet er jo, at spillerne er boldmongoler og skal læres op i et system. Det er jeg ikke enig i. Alle klubber sørger for, at spillerne er taktiske og tekniske dygtige. Spillerne er nok bedst i visse spilsystemer, men det er ikke fordi, at de er dumme.
Jesper Schmidt skrev:Men den røde tråd er først og fremmest vigtig fordi den er en værktøjskasse klubberne kan plukke af, ikke mindst de små klubber hvor tingene af gode grunde ikke er i en målestok hvor man har kapaciteterne at lave den store forkromede plan selv.
Jeg er enig i den del, men tænker altså ikke Morten Olsen, men Kasper Hjulmand.

Pastorius skrev:Spanien og Tyskland har længe gjort nok lignede med talentarbejde og talentudvikling på landsplan. I UK har de ikke.... I rest my case.
Danmark har også gjort det længe... I rest my case :P
1. Jeg ved ikke hvem der har stået bag de enkelte dele af den røde tråd, det er sådan set også underordnet. Den røde tråd er Morten Olsens opfindelse, og man behøver altså ikke ligefrem have klæbehjerne for at kunne huske hvor meget han kæmpede for at få den sat i værk, for vel efterhånden mere end 10 år siden. Morten Olsen er manden som fik det til at ske.

2. Du er helt galt på den, når du gør det til et spørgsmål om talkombinationer, for det er ikke det jeg skriver. Man kan sagtens spille 4-4-2 på landsholdet (eller andre danske hold) og stadig gøre fuld brug af udbyttet af den røde tråd, og lige netop AaB er vel et fantastisk eksempel på hvad man kan skabe, når man målrettet går efter at skabe tekniske fodboldspillere som evner at spille hurtigt. Til gengæld vil man ikke have meget ud af den røde tråd, hvis man vil til at spille godt gammeldags italiensk, eller norsk - sådan populært sagt, og så er det sådan set lige meget om man spiller norsk Drillo bold i en 4-3-3, 4-4-2 eller 4-5-1 opstilling... tallene er ligegyldige i den sammenhæng. Den røde tråd lægger op til at der spilles teknisk, hurtigt og seværdigt angrebsfodbold, det er det som er essensen og ikke de der kedsommelige og gammeldags talkombinationer.

3. Selvfølgelig gør det en forskel at de unge landsholdsspillere lærer hvordan det rigtige landshold spiller. Det er en vel hele ideen med ungdomslandshold at man skal klargøre dem til det voksne landshold, præcist som det er med ungdomshold i klubberne hvor jeg vil være imponeret hvis du kan pege på en klub hvis ungdomshold ikke spiller efter samme principper som førsteholdet, og i samme formationer. Og igen må jeg altså lige sige at du nok bør sætte dig lidt mere ind i hvad den røde tråd er - den røde tråd foregår i klubberne. Den røde tråd er IKKE "Vores landshold SKAL spille 4-3-3!", den del er et valg landstræneren tager, og som landstræner kan man da bestemt kritisere Olsen, specielt de senere år... men det er noget helt andet.

4. Jeg ved ikke helt hvorfor du har så stor tiltro til Hjulmand at han skulle have forfattet så stor en del, jeg tror nu du tager fejl. Faktisk er jeg ret sikker på at alle grundprincipperne er blevet diskuteret grundigt blandt alle de som har været involveret, og at det vil være svært at pege på enkelte områder og give æren til en enkelt. Hvis du tænker Hjulmand fordi det her igen er en del der tydeligt handler om talentudvikling, må jeg altså igen sige at det handler hele den røde tråd om... det er det den røde tråd er - en skabelon til talentudvikling i klubberne set ud fra DBU's synspunkt.

5. Danmark har ikke gjort det længe. Den røde tråd blev fremlagt i 2006, men det er jo bestemt ikke det samme som at den blev implementeret i klubberne fra det tidspunkt, og talenter skal jo nu engang lige have lov til at vokse, før de får en indvirkning på landsholdet.

Jeg vil iøvrigt opfordre til at læse dette - specielt kan det være interessant at nærlæse den del som beskriver rollerne på holdet, og sammenligne det med vores nuværende AaB hold, og de unge spillere vi selv bringer ind.

http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_Bro ... er_web.pdf

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Landsholdet

Indlæg af FlæskeFrank » 23. nov 2015, 09:37

Jesper Schmidt skrev:1. Jeg ved ikke hvem der har stået bag de enkelte dele af den røde tråd, det er sådan set også underordnet. Den røde tråd er Morten Olsens opfindelse, og man behøver altså ikke ligefrem have klæbehjerne for at kunne huske hvor meget han kæmpede for at få den sat i værk, for vel efterhånden mere end 10 år siden. Morten Olsen er manden som fik det til at ske.

2. Du er helt galt på den, når du gør det til et spørgsmål om talkombinationer, for det er ikke det jeg skriver. Man kan sagtens spille 4-4-2 på landsholdet (eller andre danske hold) og stadig gøre fuld brug af udbyttet af den røde tråd, og lige netop AaB er vel et fantastisk eksempel på hvad man kan skabe, når man målrettet går efter at skabe tekniske fodboldspillere som evner at spille hurtigt. Til gengæld vil man ikke have meget ud af den røde tråd, hvis man vil til at spille godt gammeldags italiensk, eller norsk - sådan populært sagt, og så er det sådan set lige meget om man spiller norsk Drillo bold i en 4-3-3, 4-4-2 eller 4-5-1 opstilling... tallene er ligegyldige i den sammenhæng. Den røde tråd lægger op til at der spilles teknisk, hurtigt og seværdigt angrebsfodbold, det er det som er essensen og ikke de der kedsommelige og gammeldags talkombinationer.

3. Selvfølgelig gør det en forskel at de unge landsholdsspillere lærer hvordan det rigtige landshold spiller. Det er en vel hele ideen med ungdomslandshold at man skal klargøre dem til det voksne landshold, præcist som det er med ungdomshold i klubberne hvor jeg vil være imponeret hvis du kan pege på en klub hvis ungdomshold ikke spiller efter samme principper som førsteholdet, og i samme formationer. Og igen må jeg altså lige sige at du nok bør sætte dig lidt mere ind i hvad den røde tråd er - den røde tråd foregår i klubberne. Den røde tråd er IKKE "Vores landshold SKAL spille 4-3-3!", den del er et valg landstræneren tager, og som landstræner kan man da bestemt kritisere Olsen, specielt de senere år... men det er noget helt andet.

4. Jeg ved ikke helt hvorfor du har så stor tiltro til Hjulmand at han skulle have forfattet så stor en del, jeg tror nu du tager fejl. Faktisk er jeg ret sikker på at alle grundprincipperne er blevet diskuteret grundigt blandt alle de som har været involveret, og at det vil være svært at pege på enkelte områder og give æren til en enkelt. Hvis du tænker Hjulmand fordi det her igen er en del der tydeligt handler om talentudvikling, må jeg altså igen sige at det handler hele den røde tråd om... det er det den røde tråd er - en skabelon til talentudvikling i klubberne set ud fra DBU's synspunkt.

5. Danmark har ikke gjort det længe. Den røde tråd blev fremlagt i 2006, men det er jo bestemt ikke det samme som at den blev implementeret i klubberne fra det tidspunkt, og talenter skal jo nu engang lige have lov til at vokse, før de får en indvirkning på landsholdet.

Jeg vil iøvrigt opfordre til at læse dette - specielt kan det være interessant at nærlæse den del som beskriver rollerne på holdet, og sammenligne det med vores nuværende AaB hold, og de unge spillere vi selv bringer ind.

http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_Bro ... er_web.pdf
Nu starter alle tilhængere med, at "vi andre" ikke har forstået Den røde Tråd, men i øvrigt er det meget begrænset, hvad I kan fortælle hvad det går ud på.

Jeg krediterer ideen omkring "yngre end 12 år" - ideen. Men den del, som er i berøring med Morten Olsen har jeg svært ved at se det geniale i. A-landsholdsresultaterne er stort blevet værre siden indførelsen af det, selvom landsholdene spiller samme system og systemet skal bare lige indkøres(cheap shot, I know). Altså U17-landsholdsspiller i 2006, hvor systemet blev indført, er i dag omkring 25 år, så det er altså spillere på landsholdet man godt kan forvente noget af.

Mht. Hjulmand og Olsen, så blev Hjulmand efterfølgende krediteret rigtig meget af udviklingen af den røde tråd. Det kan godt være, at det var Morten Olsens beslutsomhed, som fik indført det.

Hvis jeg skal fejllæse dit pkt. 5. Så er det klubbernes skyld, at projektet ikke er blevet genialt, da de har nølet. Det er sådan regeringen svarer på dårlige sager, det er fordi kommunerne ikke udnytter de muligheder, som vi har udstukket. Det er for billigt.

Men hvis vi skal isolere vores diskussion. Hvad betyder "Den røde Tråd" for landsholdet ? Udover, at de spiller ens system U- og A-landshold ?

Lad nu være med at lave referencer til "at spille norsk" o.lign. Der er ingen som har spillet norsk siden 1990'erne. Og personligt vil jeg altså gerne til slutrunder og hvis mine spidskompetancer ligger indenfor en anden spillestil, hvorfor så ikke spille på den måde ?
- FlæskeFrank

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Landsholdet

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. nov 2015, 18:21

FlæskeFrank skrev:
Jesper Schmidt skrev:1. Jeg ved ikke hvem der har stået bag de enkelte dele af den røde tråd, det er sådan set også underordnet. Den røde tråd er Morten Olsens opfindelse, og man behøver altså ikke ligefrem have klæbehjerne for at kunne huske hvor meget han kæmpede for at få den sat i værk, for vel efterhånden mere end 10 år siden. Morten Olsen er manden som fik det til at ske.

2. Du er helt galt på den, når du gør det til et spørgsmål om talkombinationer, for det er ikke det jeg skriver. Man kan sagtens spille 4-4-2 på landsholdet (eller andre danske hold) og stadig gøre fuld brug af udbyttet af den røde tråd, og lige netop AaB er vel et fantastisk eksempel på hvad man kan skabe, når man målrettet går efter at skabe tekniske fodboldspillere som evner at spille hurtigt. Til gengæld vil man ikke have meget ud af den røde tråd, hvis man vil til at spille godt gammeldags italiensk, eller norsk - sådan populært sagt, og så er det sådan set lige meget om man spiller norsk Drillo bold i en 4-3-3, 4-4-2 eller 4-5-1 opstilling... tallene er ligegyldige i den sammenhæng. Den røde tråd lægger op til at der spilles teknisk, hurtigt og seværdigt angrebsfodbold, det er det som er essensen og ikke de der kedsommelige og gammeldags talkombinationer.

3. Selvfølgelig gør det en forskel at de unge landsholdsspillere lærer hvordan det rigtige landshold spiller. Det er en vel hele ideen med ungdomslandshold at man skal klargøre dem til det voksne landshold, præcist som det er med ungdomshold i klubberne hvor jeg vil være imponeret hvis du kan pege på en klub hvis ungdomshold ikke spiller efter samme principper som førsteholdet, og i samme formationer. Og igen må jeg altså lige sige at du nok bør sætte dig lidt mere ind i hvad den røde tråd er - den røde tråd foregår i klubberne. Den røde tråd er IKKE "Vores landshold SKAL spille 4-3-3!", den del er et valg landstræneren tager, og som landstræner kan man da bestemt kritisere Olsen, specielt de senere år... men det er noget helt andet.

4. Jeg ved ikke helt hvorfor du har så stor tiltro til Hjulmand at han skulle have forfattet så stor en del, jeg tror nu du tager fejl. Faktisk er jeg ret sikker på at alle grundprincipperne er blevet diskuteret grundigt blandt alle de som har været involveret, og at det vil være svært at pege på enkelte områder og give æren til en enkelt. Hvis du tænker Hjulmand fordi det her igen er en del der tydeligt handler om talentudvikling, må jeg altså igen sige at det handler hele den røde tråd om... det er det den røde tråd er - en skabelon til talentudvikling i klubberne set ud fra DBU's synspunkt.

5. Danmark har ikke gjort det længe. Den røde tråd blev fremlagt i 2006, men det er jo bestemt ikke det samme som at den blev implementeret i klubberne fra det tidspunkt, og talenter skal jo nu engang lige have lov til at vokse, før de får en indvirkning på landsholdet.

Jeg vil iøvrigt opfordre til at læse dette - specielt kan det være interessant at nærlæse den del som beskriver rollerne på holdet, og sammenligne det med vores nuværende AaB hold, og de unge spillere vi selv bringer ind.

http://www.dbu.dk/~/media/Files/DBU_Bro ... er_web.pdf
Nu starter alle tilhængere med, at "vi andre" ikke har forstået Den røde Tråd, men i øvrigt er det meget begrænset, hvad I kan fortælle hvad det går ud på.

Jeg krediterer ideen omkring "yngre end 12 år" - ideen. Men den del, som er i berøring med Morten Olsen har jeg svært ved at se det geniale i. A-landsholdsresultaterne er stort blevet værre siden indførelsen af det, selvom landsholdene spiller samme system og systemet skal bare lige indkøres(cheap shot, I know). Altså U17-landsholdsspiller i 2006, hvor systemet blev indført, er i dag omkring 25 år, så det er altså spillere på landsholdet man godt kan forvente noget af.

Mht. Hjulmand og Olsen, så blev Hjulmand efterfølgende krediteret rigtig meget af udviklingen af den røde tråd. Det kan godt være, at det var Morten Olsens beslutsomhed, som fik indført det.

Hvis jeg skal fejllæse dit pkt. 5. Så er det klubbernes skyld, at projektet ikke er blevet genialt, da de har nølet. Det er sådan regeringen svarer på dårlige sager, det er fordi kommunerne ikke udnytter de muligheder, som vi har udstukket. Det er for billigt.

Men hvis vi skal isolere vores diskussion. Hvad betyder "Den røde Tråd" for landsholdet ? Udover, at de spiller ens system U- og A-landshold ?

Lad nu være med at lave referencer til "at spille norsk" o.lign. Der er ingen som har spillet norsk siden 1990'erne. Og personligt vil jeg altså gerne til slutrunder og hvis mine spidskompetancer ligger indenfor en anden spillestil, hvorfor så ikke spille på den måde ?
Lad mig svare ganske kort.

Morten Olsen er initiativtageren til den råde tråd, som jeg tidligere har forklaret lidt om hvad går ud på... den har ikke som sådan noget som helst med landsholdet at gøre. Jeg kan kun opfordre til at læse materialet på de links som er delt i denne tråd, hvis man er interesseret i at finde ud af hvad den går ud på. Er man omvendt ikke interesseret nok til at ville bruge tiden på at læse om det, så er det sgu lidt svært at debattere indholdet.

EOD herfra, men gør dig selv en tjeneste og læs materialet om den røde tråd, det er faktisk meget interessant.

fish
Superliga
Superliga
Indlæg: 525
Tilmeldt: 7. aug 2008, 12:19

Re: Landsholdet

Indlæg af fish » 2. dec 2015, 17:31

En overraskende spids kommentar fra BTs side:
http://www.bt.dk/blogs/bts-fodboldkomme ... lmaadighed

Brugeravatar
Provst i Brovst
Allstar
Allstar
Indlæg: 4377
Tilmeldt: 1. nov 2005, 15:56
Favoritspiller: Erik Bo Andersen. Jimmy Nielsen. Nicklas Helenius.

Re: Landsholdet

Indlæg af Provst i Brovst » 2. dec 2015, 17:36

DBU og landsholdene er en københavner forening.
- Når det først kører for AaB, er det som at løbe ind i en kniv. Det gør ondt på krop og sjæl. Hobros cheftræner, Lars Justesen.
- De var fruktansvärt bra. Guillermo Molins, Malmö FF.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Landsholdet

Indlæg af NIN » 2. dec 2015, 19:41

fish skrev:En overraskende spids kommentar fra BTs side:
http://www.bt.dk/blogs/bts-fodboldkomme ... lmaadighed
Det skyldes ene og alene at hele Danmarks sportsavis ikke vil dele med de andre børn i sandkassen.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Mr. Larsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 4976
Tilmeldt: 5. jun 2005, 16:29
Favoritspiller: Jimmy Nielsen
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Kontakt:

Re: Landsholdet

Indlæg af Mr. Larsen » 24. jan 2016, 12:30

DBU melder ud at man ønsker at "justerer" lidt på den røde tråd i DBU Regi
- I stedet for at spille den på foden af en kant, som så selv skal tage udfordringen, forsøger vi at gå dybt og finde rummet mellem stopper og back. Det er for at gøre spillet mere dynamisk og mere seværdigt og mere målfarligt.
Kilde : http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/dbu- ... ede-traad/

Er jeg den eneste som synes det lyder som at DBU har kigget på AaB´s spillemåde og forsøger at kopierer vores stil? :danmarkfan:
“To do something well is so worthwhile that to die trying to do it better cannot be foolhardy. It would be a waste of life to do nothing with one's ability, for I feel that life is measured in achievement, not in years alone.” - Bruce McLaren

Besvar