Mulig krise

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2723
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: Mulig krise

Indlæg af NIN » 21. apr 2016, 11:28

BoT skrev:Jeg er klart med Yankee her. Fodbold er et spil, hvor forskellen mellem succes og fiasko ofte tipper på en meget tynd kant. I efteråret spillede vi rigtigt nok flere absolut fremragende kampe, hvor der på ingen måde var tvivl om resultatet. Men vi tog altså også flere sejre, hvor det var marginaler, der afgjorde succes eller fiasko - og hvor vi kunne have stået med et andet resultat.

Og nej: vi har ikke spillet absolut blændende og taget storsejre her i foråret - men vi spillede faktisk rigtig godt mod FCM i den første kamp - men var uheldige med ikke at vinde. Og vi tog faktisk en meget sikker sejr mod Hobro, hvor vi til gengæld ikke spillede særlig godt.

Men hvis man spørger i OB, synes mange, at de var yderst heldige med at vinde i Aalborg. Kampen i søndags kunne bestemt lige så godt være endt med en sejr til os, og havde vi haft samme marginaler, som vi havde i flere kampe i efteråret, kunne vi godt have vundet disse to kampe. Og så havde der jo ikke været nogen problemer.

At begynde og sætte spørgsmålstegn ved, om Lars S er den rette træner for AaB, virker for mig utroligt useriøst og kortsigtet. Selvfølgelig er INGEN garanteret en plads i klubben, men alle trænere oplever en spillemæssig og pointmæssig krise på et eller andet tidspunkt. Således også Lars i AaB. Og ja: vi kan nemt tabe både i aften og på mandag også - og alligevel vil jeg fortsat bakke op om trænerteamet.

En så radikal ændring i en klub som en trænerfyring kræver i mine øjne LANGT større problemer, end dem, vi står i pt.
Nu ved jeg ikke hvor du var placeret på stadion i søndags, men jeg var chokeret fra hvor jeg sad. Ikke over vi taber,
men måden vi gør det på og hvor langt vi er fra bare noget der minder om en hæderlig præstation efter Sønderjyskes
Udligning. Vi var udfordret på alle fronter. Individuelt. Som hold. Teknisk. Når det kom til sammen -og opspil. Beslutninger og fejlmargien.

At vi lige så godt kunne have fået uafgjort eller vundet (som flere antyder) må jeg have misset. Det må være sket i de minutter hvor solen viste sig fra sin barmhjertige side og valgte at kaste lidt lys over de småfrysende tilskuere på en søndag hvor der absolut intet andet
var at varme sig ved. Sønderjyske rammer stolpen plus de lopper bolden over mål og målmand i hel fri position og det er fra et
hold der intet andet havde at byde ind med end deres velkendte fysik. Hvad værre er, at vi efter udligningen og deres 1-2 mål intet – absolut intet formår at kreere fremad. Vi sad og snakkede om i de sidste ti minutter, at var kravet, at vi ikke skulle score for at få point, men blot til spille os en afslutning i deres straffesparksfelt, ja så ville vi stadig gå tomhændet hjem.

Selvfølgelig skal Søndergaard ikke fyres og selvfølgelig styrter vores verden ikke i grus fordi vi rammer en spillemæssig krise. Men at fastfryse billedet og varme sig ved at vi er i pokalsemifinalen og kun et point fra 2. pladsen er selvbedrageri og første skridt mod et forsømt forår. Vi spillede dårligt mod GF og endnu dårligere Sønderjyderne og det i en kamp hvor alle havde slået på tromme for at nu skulle vi se en trodsreaktion, nu skulle vi bide os fast i andenpladsen …and the band played on..

Hvis vi ikke snart vågner, så bør vi lave et print screen at stillingen for eller går der ikke mange runder før vi taler en 5-6 plads og udsigt til at et hold der har evnet at skrabe 5 sejre ud af 25 mulige til sig står i pokalfinalen på vores bekostning.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Mulig krise

Indlæg af BoT » 21. apr 2016, 12:22

NIN skrev: Nu ved jeg ikke hvor du var placeret på stadion i søndags, men jeg var chokeret fra hvor jeg sad. Ikke over vi taber,
men måden vi gør det på og hvor langt vi er fra bare noget der minder om en hæderlig præstation efter Sønderjyskes
Udligning. Vi var udfordret på alle fronter. Individuelt. Som hold. Teknisk. Når det kom til sammen -og opspil. Beslutninger og fejlmargien.

At vi lige så godt kunne have fået uafgjort eller vundet (som flere antyder) må jeg have misset. Det må være sket i de minutter hvor solen viste sig fra sin barmhjertige side og valgte at kaste lidt lys over de småfrysende tilskuere på en søndag hvor der absolut intet andet
var at varme sig ved. Sønderjyske rammer stolpen plus de lopper bolden over mål og målmand i hel fri position og det er fra et
hold der intet andet havde at byde ind med end deres velkendte fysik. Hvad værre er, at vi efter udligningen og deres 1-2 mål intet – absolut intet formår at kreere fremad. Vi sad og snakkede om i de sidste ti minutter, at var kravet, at vi ikke skulle score for at få point, men blot til spille os en afslutning i deres straffesparksfelt, ja så ville vi stadig gå tomhændet hjem.

Selvfølgelig skal Søndergaard ikke fyres og selvfølgelig styrter vores verden ikke i grus fordi vi rammer en spillemæssig krise. Men at fastfryse billedet og varme sig ved at vi er i pokalsemifinalen og kun et point fra 2. pladsen er selvbedrageri og første skridt mod et forsømt forår. Vi spillede dårligt mod GF og endnu dårligere Sønderjyderne og det i en kamp hvor alle havde slået på tromme for at nu skulle vi se en trodsreaktion, nu skulle vi bide os fast i andenpladsen …and the band played on..

Hvis vi ikke snart vågner, så bør vi lave et print screen at stillingen for eller går der ikke mange runder før vi taler en 5-6 plads og udsigt til at et hold der har evnet at skrabe 5 sejre ud af 25 mulige til sig står i pokalfinalen på vores bekostning.
Jeg så ikke andet end højdepunkter fra kampen i søndags, så jeg kan ikke udtale mig og selve spillet. Men jeg så adskillige muligheder til AaB og to ærgerlige mål til Sønderjyske, inden de fik de store muligheder mod slutningen, da vi jagter udligningen. Havde vi ført 1-0, var det ikke sikkert, de havde fået de kontrachancer.

Men jeg underkender på INGEN måde, at tingene bestemt ikke kører for os pt - og jeg kan også være bange for, at vi kan risikere at rutche længere ned i tabellen. Men heldigvis er der ikke noget hold, der udviser stabilitet pt - udover hold, der ligger over os i tabellen - så vi kan bestemt også godt ende på en 3-4. plads. Der er intet, der tilsiger, at vi ikke kan finde formen igen.

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Mulig krise

Indlæg af Eksil » 21. apr 2016, 14:08

Pastorius skrev: Jeg giver ikke meget for de der gennemsnitsbetragtninger, når man kun kigger på et hold (AaB).
Selvfølgelig er der andre vigtige faktorer end økonomi for succes.

Det vi kan udlede af økonomien er at forskellen mellem os, og de allerrigeste (hvis vi nu kort betragter driftsbudgettet som et mål for rigdom) er så stor at der skal både ekstraordinære evner og held til at udligne den. Men jeg mener faktisk godt at vi efterhånden kan tillade os at betragte os som værende så dygtige på andre parametre end økonomi, at vi godt kan tillade os at forvente at vi konsistent ligger bedre end det vores økonomiske formåen tilsiger.
To ud af tre forældre tror også, at deres barn er klogere end gennemsnittet. Det gør ikke, at det er tilfældet.

Naturligvis kan AaB hente lidt af differencen på talenter, men de andre klubber kværner også unge og billige spillere ud. AaB er en midterklub, men budget, spillere, fanskare osv. som en midterklub. Den eneste klub der konsekvent har kunne bøje denne statistik, i en dansk sammenhæng, er Brøndby der for de 200 mio. kr. burde have kunne købe et mesterskab en af de sidse tre år.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13611
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: Mulig krise

Indlæg af Funky » 21. apr 2016, 14:47

Eksil skrev: Naturligvis kan AaB hente lidt af differencen på talenter, men de andre klubber kværner også unge og billige spillere ud. AaB er en midterklub, men budget, spillere, fanskare osv. som en midterklub. Den eneste klub der konsekvent har kunne bøje denne statistik, i en dansk sammenhæng, er Brøndby der for de 200 mio. kr. burde have kunne købe et mesterskab en af de sidse tre år.
AaB er så alligevel en midterklub med flere mesterskabspokaler i skabet. Det er sådant set ikke så ringe, og vel udtryk for, at man har formået at bøje en statistik et par gange.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Mulig krise

Indlæg af Pastorius » 21. apr 2016, 16:49

Eksil skrev:
Pastorius skrev: Jeg giver ikke meget for de der gennemsnitsbetragtninger, når man kun kigger på et hold (AaB).
Selvfølgelig er der andre vigtige faktorer end økonomi for succes.

Det vi kan udlede af økonomien er at forskellen mellem os, og de allerrigeste (hvis vi nu kort betragter driftsbudgettet som et mål for rigdom) er så stor at der skal både ekstraordinære evner og held til at udligne den. Men jeg mener faktisk godt at vi efterhånden kan tillade os at betragte os som værende så dygtige på andre parametre end økonomi, at vi godt kan tillade os at forvente at vi konsistent ligger bedre end det vores økonomiske formåen tilsiger.
To ud af tre forældre tror også, at deres barn er klogere end gennemsnittet. Det gør ikke, at det er tilfældet.

Naturligvis kan AaB hente lidt af differencen på talenter, men de andre klubber kværner også unge og billige spillere ud. AaB er en midterklub, men budget, spillere, fanskare osv. som en midterklub. Den eneste klub der konsekvent har kunne bøje denne statistik, i en dansk sammenhæng, er Brøndby der for de 200 mio. kr. burde have kunne købe et mesterskab en af de sidse tre år.
Jeg har svært ved at definere hvad det er, men vi kan meget mere end talentarbejde - den del er forholdsvis ny. Vi har i en lang periode gjort det bedre end man kunne forvente - i hvert fald med jævne mellemrum. Ved godt at nogle af årene var med et massivt overforbrug, men langtfra alle de millioner vi har ødet væk, kan tilskrives fodbold.

En af vores vigtigste egenskaber er at vi har en evne til at være rigtig gode (guld) når vi får tingene til at klappe. I pokalen er det en lidt anden historie, men den del er forhåbentlig vendt - vi må se i aften. :-)
Med venlig Hilsen
--
Robert

Eksil
Allstar
Allstar
Indlæg: 2837
Tilmeldt: 13. jul 2012, 23:56

Re: Mulig krise

Indlæg af Eksil » 21. apr 2016, 19:08

Funky skrev:
Eksil skrev: Naturligvis kan AaB hente lidt af differencen på talenter, men de andre klubber kværner også unge og billige spillere ud. AaB er en midterklub, men budget, spillere, fanskare osv. som en midterklub. Den eneste klub der konsekvent har kunne bøje denne statistik, i en dansk sammenhæng, er Brøndby der for de 200 mio. kr. burde have kunne købe et mesterskab en af de sidse tre år.
AaB er så alligevel en midterklub med flere mesterskabspokaler i skabet. Det er sådant set ikke så ringe, og vel udtryk for, at man har formået at bøje en statistik et par gange.
Bestemt. Det skriver jeg også ovenfor. OB og AGF er meget sammelignelige klubber, men i stedet for anden pladser (OB) og nedrykninger (AGF), har AaB mesterskaber og 10.pladser. Det gør dog ikke, at der er noget i vandet i Aalborg, som gør man kan forvente meget mere end hvad man betaler for hver eneste år.

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Indlæg: 892
Tilmeldt: 19. jul 2013, 09:06
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Re: Mulig krise

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 21. apr 2016, 22:41

Kampen i pokalen i dag bekræfter, at krisen har bidt sig godt og grundigt fast. Det skal gå galt, når man sætter sin lid til en forsvarer og en angriber, som har deponeret deres mentale bevidsthed andetsteds, og en træner uden handlekraft.
Fodbold skal ses med hjertet!

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Indlæg: 892
Tilmeldt: 19. jul 2013, 09:06
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Re: Mulig krise

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 25. apr 2016, 21:27

Puha, sikke en skændsel. Pinslen fortsætter med dagens blamage mod Randers.

Det er efterhånden sådan, at det nuværende hold får spillet under Pehrsson til at fremstå aggressivt, tempofyldt og målsøgende.

Selvom det er fristende, er jeg ikke sikker på, at en hurtig trænerfyring løser det. Men Søndergaard er altså ikke den rette til jobbet.
Fodbold skal ses med hjertet!

Brugeravatar
Califfen
Allstar
Allstar
Indlæg: 2064
Tilmeldt: 17. maj 2007, 18:13
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Mulig krise

Indlæg af Califfen » 17. maj 2016, 22:59

Nu skal der snart ske noget.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Mulig krise

Indlæg af thomasjn » 18. maj 2016, 14:49

Funky skrev: AaB er så alligevel en midterklub med flere mesterskabspokaler i skabet. Det er sådant set ikke så ringe, og vel udtryk for, at man har formået at bøje en statistik et par gange.
Jeg er så træt af det argument skal hives frem fra skabet, hver gang det går dårligt. Man lever på nutidens præstationer og ikke det man har præsteret. Derudover er det jo fair at forvente mere af AaB end den nuværende elendighed. Det har jo været et langt krise-forår og i den sammenhæng er det underordnet vi vandt guld i 2014. Det betyder ikke, at der er noget "i vejen" med mesterskabet, men det kan da ved gud ikke bruges til noget i den her sammenhæng. Havde man nu grebet det her forår an kunne vi være blevet mestre igen.

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Mulig krise

Indlæg af thomasjn » 18. maj 2016, 22:03

Funky skrev:
Eksil skrev: Naturligvis kan AaB hente lidt af differencen på talenter, men de andre klubber kværner også unge og billige spillere ud. AaB er en midterklub, men budget, spillere, fanskare osv. som en midterklub. Den eneste klub der konsekvent har kunne bøje denne statistik, i en dansk sammenhæng, er Brøndby der for de 200 mio. kr. burde have kunne købe et mesterskab en af de sidse tre år.
AaB er så alligevel en midterklub med flere mesterskabspokaler i skabet. Det er sådant set ikke så ringe, og vel udtryk for, at man har formået at bøje en statistik et par gange.
Og hvad kan vi så bruge det til? Vi skal måles på nuværende styrke og ikke, hvad der foregik for to år siden. Det er i vurderingen af dette indtilvidere skandaløse forår fuldstændig irelevant. I forårsstillingen er vi pt. 7'er så den kadance klubben holder nu er ikke en gang nok til klubbens officielle målsætning. At vi vinder et mesterskab, hvert femte år kan ikke bruges til at forsvare alt andet der sker i mellemtiden. Det er for søgt. Derudover synes jeg egentlig det er lidt fesent at henholde sig til målsætningen før sæsonen. Vi var 2'er til Jul med alle chancer for sådan for alvor at melde os ind i guldkampen og vi havde Danmarks bedste spillende hold. I dette forår er vi raslet nedad og holdet har knap kunnet spille fodbold. Det giver alt andet lige anledning til bekymring og utilfredshed. Oven på efteråret bør målsætningen som minimum være top 3 og vi har trods alt kun mistet en spiller.

Når jeg ser på holdet (jeg har desværre set alle kampe i foråret undtagen Viborg kampen) så er det tankevækkende så mange spillere der er faldet totalt sammen.

- Nicolai Larsen har de i fleste kampe knap kunnet gribe en bold
- Kenneth Emil har slet ikke været den leder han burde være i forsvaret. Det er derudover gustent når man går ud og kritiserer satsningen på de unge når man overhovedet ikke leverer selv.
- Spalvis er knap kommet til en afslutning. Jeg begynder efterhånden at være der, at spillere der allerede er skiftet skal skibbes videre med det samme. Vi har i hvert fald lige set to eksempler på det ikke dur.
- Enevoldsen som har været usynlig og hverken har scoret eller kommet frem til alverden.
- Jönsson der først er blomstret en smule op her i Maj måned.
- Kasper P og Blåbjerg der har sejlet rundt. Det er især skuffende med Kasper P som var skuffende allerede sidste år og jeg begynder at tvivle på han er mere end nødløsningen uanset, hvor meget det stemmer med strategien at satse på ham.
- Risgård der slet ikke har været den offensive general han var i efteråret og Børsting som ikke sætter en fod rigtigt længere.

Jeg kan ikke lade være at tænke på om tabet af Kuhn er større end vi troede. Der er ikke nødvendigvis noget i vejen med den nye assistent, men er det det rigtige setup? For mig kan det godt se ud som om, at der mangler en indpisker i trænerstaben så ugideligt som holdet har set ud. Det handler også om, at man skal sammensætte det rigtige team og jeg er tvivl om ungdomstræneren er den rette og om det nødvendigivis er rigtigt at refleks-ansætte Augu som assistent. Augu er en af mine yndlingsspillere, men derfor behøves han ikke at være en dygtig assistent og måske det kunne være meget godt med friske øjne udefra. Jeg kan i hvert fald konstatere, at det er gået ned af bakke siden Kuhn smuttede og det er tankevækkende.

Brugeravatar
AaB 85 95 99 08
Landshold
Landshold
Indlæg: 892
Tilmeldt: 19. jul 2013, 09:06
Favoritspiller: Torben Boye
Geografisk sted: København

Re: Mulig krise

Indlæg af AaB 85 95 99 08 » 22. maj 2016, 21:16

AaB 85 95 99 08 skrev:Aftenens kamp mod AGF kommer i den grad til at give nogle svar på, om den begyndende krise (som ikke kun er pointmæssig men også spillemæssig) bider sig fast.

Flere forhold kan i givet fald have været med til at udløse krisen:

1) Den defensive åreladning over de senere år, som fortsatte i vinterens vindue med Dalsgaards exit, har været for massiv. Vi har godt nok set ringe ud i de bagerste rækker.

2) Vi har gennem for lang tid har for få strenge at spille på i angrebet. Når Spalvis og/eller Ene ikke rammer formen, har vi intet rigtig angriber-alternativ. Længe holdt man dum-stædigt fast i Helenius som løsningen på det problem. Nu har man så erkendt, at det ikke var løsningen, men er til gengæld ikke nået til at finde den rigtige alternative løsning.

3) To spillere, som, burde være bærende kræfter (KEP og Spalvis), har allerede skrevet med andre klubber til sommer, og det gør helt naturligt noget ved fokus og tænding. Man kunne have ageret i vinters, men gjorde det ikke, hvilket i lyset af det, der er nævnt under nr. 1 og 2, gør os ekstra sårbare.

4) Der er (for) mange unge spillere i truppen, som naturligt har mange udsving, så holdet "falder sammen".

5) Savnet af Kuhn er måske større end frygtet. Herunder har han haft en meget stor rolle i forhold til de unge kræfter, jf. pkt. 4.

6) Søndergaard og co. har måske haft en tendens til at tro, at man kunne gå på vandet efter at man - efter den flotte stime i slutningen af efteråret - måske ikke er blevet helt matchet i træningskampene. I hvert fald er det snart ikke nok kun at dreje lygten på sportsdirektøren, men også se på, om træneren levere varen.

Men sammenfattende kan man vel overordnet sige, at nogle af svarene skal søges i en fejlslagen transferpolitik og nogle strukturelle ting på og omkring holdet.
Den analyse holder vel fortsat, nu hvor krisen har bidt sig fast.

Jeg vil dog nu i bagklogskabens klare lys mene, at det skal mere fokus på trænerens manglende evner. Men det bliver i anden række sportsdirektørens ansvar, og det bliver mere tydeligt efter forløbet omkring træneransættelsen.
Fodbold skal ses med hjertet!

white splash
Allstar
Allstar
Indlæg: 1346
Tilmeldt: 31. jan 2006, 12:47
Favoritspiller: Jimmy Nielsen, Rade Prica og Søren Andersen
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mulig krise

Indlæg af white splash » 22. maj 2016, 22:13

AaB 85 95 99 08 skrev:
AaB 85 95 99 08 skrev:Aftenens kamp mod AGF kommer i den grad til at give nogle svar på, om den begyndende krise (som ikke kun er pointmæssig men også spillemæssig) bider sig fast.

Flere forhold kan i givet fald have været med til at udløse krisen:

1) Den defensive åreladning over de senere år, som fortsatte i vinterens vindue med Dalsgaards exit, har været for massiv. Vi har godt nok set ringe ud i de bagerste rækker.

2) Vi har gennem for lang tid har for få strenge at spille på i angrebet. Når Spalvis og/eller Ene ikke rammer formen, har vi intet rigtig angriber-alternativ. Længe holdt man dum-stædigt fast i Helenius som løsningen på det problem. Nu har man så erkendt, at det ikke var løsningen, men er til gengæld ikke nået til at finde den rigtige alternative løsning.

3) To spillere, som, burde være bærende kræfter (KEP og Spalvis), har allerede skrevet med andre klubber til sommer, og det gør helt naturligt noget ved fokus og tænding. Man kunne have ageret i vinters, men gjorde det ikke, hvilket i lyset af det, der er nævnt under nr. 1 og 2, gør os ekstra sårbare.

4) Der er (for) mange unge spillere i truppen, som naturligt har mange udsving, så holdet "falder sammen".

5) Savnet af Kuhn er måske større end frygtet. Herunder har han haft en meget stor rolle i forhold til de unge kræfter, jf. pkt. 4.

6) Søndergaard og co. har måske haft en tendens til at tro, at man kunne gå på vandet efter at man - efter den flotte stime i slutningen af efteråret - måske ikke er blevet helt matchet i træningskampene. I hvert fald er det snart ikke nok kun at dreje lygten på sportsdirektøren, men også se på, om træneren levere varen.

Men sammenfattende kan man vel overordnet sige, at nogle af svarene skal søges i en fejlslagen transferpolitik og nogle strukturelle ting på og omkring holdet.
Den analyse holder vel fortsat, nu hvor krisen har bidt sig fast.

Jeg vil dog nu i bagklogskabens klare lys mene, at det skal mere fokus på trænerens manglende evner. Men det bliver i anden række sportsdirektørens ansvar, og det bliver mere tydeligt efter forløbet omkring træneransættelsen.
Var dette indlæg skrevet inden kampen, med det håb om at du kunne trykke udført?
1 2 3 Jimmy er en mur!

Salle17
Landshold
Landshold
Indlæg: 924
Tilmeldt: 21. apr 2014, 15:30

Re: Mulig krise

Indlæg af Salle17 » 22. maj 2016, 23:19


Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mulig krise

Indlæg af Jesper Schmidt » 22. maj 2016, 23:56

Er det kun mig der sidder med en følelse af deja-vu i forhold til hvordan det så ud i sidste sæson, da holdet indså de ikke kunne være med i kampen om mesterskabet?

Jeg synes der er klare ligheder på den måde holdet har reageret på, både efter 2-6 nederlaget i Parken, og i endnu højere grad i de seneste kampe, efter at medaljerne er kommet længere og længere væk. Det er sgu ikke i orden, og jeg synes ikke man kan undgå at tænke på om der er spillere i truppen som trækker det i den retning, eller om der ikke er nok spillere som trækker det i den retning som der bør trækkes... er det trænerteamet (eller de to trænerteams) som ikke har magtet at håndtere det, eller er det mentalcoachen som ikke er dygtig nok?

Jeg hælder mest til at skylden først og fremmest ligger hos spillerne, og at det lige nu bliver forstærket af de spillere som ved de ikke skal være her meget længere, jeg savner fandme noget ambition, og jeg savner flere som vil dø for trøjen. Den måde man kom ud til både kampen i dag mod Esbjerg og mod AGF var simpelthen en skændsel, ikke mindst i dag. Selvfølgelig er det i sidste ende trænerens ansvar, og jeg mener absolut også man bør stille spørgsmål i den retning... men med tanke på hvordan netop det vi savner i øjeblikket var et decideret varemærke under Søndergaard i Sønderjyske, er jeg altså ikke sikker på at det er der aben skal placeres, når det gælder motivationen.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Mulig krise

Indlæg af BoT » 23. maj 2016, 11:36

Jesper Schmidt skrev:Er det kun mig der sidder med en følelse af deja-vu i forhold til hvordan det så ud i sidste sæson, da holdet indså de ikke kunne være med i kampen om mesterskabet?

Jeg synes der er klare ligheder på den måde holdet har reageret på, både efter 2-6 nederlaget i Parken, og i endnu højere grad i de seneste kampe, efter at medaljerne er kommet længere og længere væk. Det er sgu ikke i orden, og jeg synes ikke man kan undgå at tænke på om der er spillere i truppen som trækker det i den retning, eller om der ikke er nok spillere som trækker det i den retning som der bør trækkes... er det trænerteamet (eller de to trænerteams) som ikke har magtet at håndtere det, eller er det mentalcoachen som ikke er dygtig nok?

Jeg hælder mest til at skylden først og fremmest ligger hos spillerne, og at det lige nu bliver forstærket af de spillere som ved de ikke skal være her meget længere, jeg savner fandme noget ambition, og jeg savner flere som vil dø for trøjen. Den måde man kom ud til både kampen i dag mod Esbjerg og mod AGF var simpelthen en skændsel, ikke mindst i dag. Selvfølgelig er det i sidste ende trænerens ansvar, og jeg mener absolut også man bør stille spørgsmål i den retning... men med tanke på hvordan netop det vi savner i øjeblikket var et decideret varemærke under Søndergaard i Sønderjyske, er jeg altså ikke sikker på at det er der aben skal placeres, når det gælder motivationen.
Du har klart fat i noget. Min egen vurdering er, at det vel pt. kun er Würtz og Risgård fra start-11, der har den pondus og vindermentalitet, der skal til for at vende krisen. KEP har den også - men er mentalt på vej videre. Enevoldsen har noget af den, men jeg føler også lidt, at han meget spiller sit eget spil.

Jeg vil tro, at det er i situationer som denne, at vi betaler prisen for vores strategi om egne, unge spillere. Det er i modgangstider, truppens mentalitet og erfaring virkelig bliver testet - og typer som Thomsen, Blaabjerg, Kasper P, Børsting m.fl. er jo ikke dem, der ændrer den slags.

Jeg er sikker på, Gaarde og Lars er klar over dette - og at de søger at bringe flere rutinerede, ærgerrige spillere ind i toppen af truppens hierarki - ligesom jeg vil tro, det bliver en af Augos top-prioriteter som assistent.

Vi har helt klart brug for en ny start med en trup, der kun består af spillere, der VIL være i klubben - og på den front bliver det fint at få renset lidt ud, så Spalvis, KEP og Thomsen kan blive erstattet af nyt blod, der virkelig vil det.

MR er den rigtige vinder
Allstar
Allstar
Indlæg: 2159
Tilmeldt: 26. jul 2007, 08:56

Re: Mulig krise

Indlæg af MR er den rigtige vinder » 23. maj 2016, 12:45

Jesper Schmidt skrev:Er det kun mig der sidder med en følelse af deja-vu i forhold til hvordan det så ud i sidste sæson, da holdet indså de ikke kunne være med i kampen om mesterskabet?
Vi sluttede nu af med at vinde de 3 sidste kampe og havde så vidt jeg husker et noget bedre forår end efterår.

Jeg ved ikke, hvordan man får spillere til at præstere deres bedste (så ville jeg nok bestride mit drømmejob!), men det er tydeligt at formen pt er nedafgående. Jeg kigger i de tilfælde altid på træneren, men jeg er måske også forudindtaget, for Lars Søndergaard troede/tror jeg desværre ikke på i længden.
Um Gandhi Dandy, um grande
milionário socialista

Brugeravatar
thomasjn
Allstar
Allstar
Indlæg: 3254
Tilmeldt: 10. maj 2009, 18:48

Re: Mulig krise

Indlæg af thomasjn » 23. maj 2016, 13:17

Måske man skulle kigge i historiebøgerne. Som jeg har fået fortalt det var det første guldhold ved at smide mesterskabet, hvorefter man tog på en ordentlig bytur og fik klaret tingene af undervejs. Inkald Boye, Ib og Thorst og lad dem lave noget "team building" til gutterne. Sikker på det virker meget bedre end BSs BullShit og Jonas Dals aflivning af høns.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mulig krise

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. maj 2016, 17:57

BoT skrev:
Jesper Schmidt skrev:Er det kun mig der sidder med en følelse af deja-vu i forhold til hvordan det så ud i sidste sæson, da holdet indså de ikke kunne være med i kampen om mesterskabet?

Jeg synes der er klare ligheder på den måde holdet har reageret på, både efter 2-6 nederlaget i Parken, og i endnu højere grad i de seneste kampe, efter at medaljerne er kommet længere og længere væk. Det er sgu ikke i orden, og jeg synes ikke man kan undgå at tænke på om der er spillere i truppen som trækker det i den retning, eller om der ikke er nok spillere som trækker det i den retning som der bør trækkes... er det trænerteamet (eller de to trænerteams) som ikke har magtet at håndtere det, eller er det mentalcoachen som ikke er dygtig nok?

Jeg hælder mest til at skylden først og fremmest ligger hos spillerne, og at det lige nu bliver forstærket af de spillere som ved de ikke skal være her meget længere, jeg savner fandme noget ambition, og jeg savner flere som vil dø for trøjen. Den måde man kom ud til både kampen i dag mod Esbjerg og mod AGF var simpelthen en skændsel, ikke mindst i dag. Selvfølgelig er det i sidste ende trænerens ansvar, og jeg mener absolut også man bør stille spørgsmål i den retning... men med tanke på hvordan netop det vi savner i øjeblikket var et decideret varemærke under Søndergaard i Sønderjyske, er jeg altså ikke sikker på at det er der aben skal placeres, når det gælder motivationen.
Du har klart fat i noget. Min egen vurdering er, at det vel pt. kun er Würtz og Risgård fra start-11, der har den pondus og vindermentalitet, der skal til for at vende krisen. KEP har den også - men er mentalt på vej videre. Enevoldsen har noget af den, men jeg føler også lidt, at han meget spiller sit eget spil.

Jeg vil tro, at det er i situationer som denne, at vi betaler prisen for vores strategi om egne, unge spillere. Det er i modgangstider, truppens mentalitet og erfaring virkelig bliver testet - og typer som Thomsen, Blaabjerg, Kasper P, Børsting m.fl. er jo ikke dem, der ændrer den slags.

Jeg er sikker på, Gaarde og Lars er klar over dette - og at de søger at bringe flere rutinerede, ærgerrige spillere ind i toppen af truppens hierarki - ligesom jeg vil tro, det bliver en af Augos top-prioriteter som assistent.

Vi har helt klart brug for en ny start med en trup, der kun består af spillere, der VIL være i klubben - og på den front bliver det fint at få renset lidt ud, så Spalvis, KEP og Thomsen kan blive erstattet af nyt blod, der virkelig vil det.
Meget enig, og jeg er især enig i at der er behov for at få spillere ind som kan tegne et nyt billede i toppen af hierakiet, her virker vores nye svenske ven som helt rigtigt castet.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Mulig krise

Indlæg af Jesper Schmidt » 23. maj 2016, 18:14

MR er den rigtige vinder skrev:
Jesper Schmidt skrev:Er det kun mig der sidder med en følelse af deja-vu i forhold til hvordan det så ud i sidste sæson, da holdet indså de ikke kunne være med i kampen om mesterskabet?
Vi sluttede nu af med at vinde de 3 sidste kampe og havde så vidt jeg husker et noget bedre forår end efterår.

Jeg ved ikke, hvordan man får spillere til at præstere deres bedste (så ville jeg nok bestride mit drømmejob!), men det er tydeligt at formen pt er nedafgående. Jeg kigger i de tilfælde altid på træneren, men jeg er måske også forudindtaget, for Lars Søndergaard troede/tror jeg desværre ikke på i længden.
Jeg hentydede til forholdsvist tidligt i sæson, da FCM var stukket så meget af, at det var utopisk at vi skulle kunne blande os i mesterskabskampen. Jeg synes jeg så mange af de samme rigtigt skidte ting dengang.

Problemet her og nu (og dengang) var og er jo iøvrigt efter min mening også, at selv de som naturligt er i toppen af hierakiet, og som er ledertyper på holdet - de går jo ikke forrest præstationsmæssigt. Vi ser altså ikke nogen være i stand til at løfte resten af holdet qua deres kvalitet på banen. Mod Esbjerg var det i mine øjne udelukkende Bassogog og i mindre grad Blåbjerg som viste initiativer der rent faktisk løftede noget... det er simpelthen ikke godt nok af de erfarne spillere fra toppen af hierakiet. Det har været et generelt problem i hele foråret at ud af de 6-7 bedste og mest erfarne spillere, har der nærmest konsekvent på skift været gigantiske udfald. Thomsen måske som den eneste undtagelse indtil i går, og Würtz med de klart mindste dyk i kvaliteten.

Der har helt generelt også været for mange formdyk, og her må man selvfølgelig også stille spørgsmål ved hvad det skyldes. Der er mange som bør kigge godt og grundigt indad efter denne sæson, det gælder selvfølgelig også Søndergaard, og det gælder Gaarde - måske ikke mindst i forhold til om man fik optimeret trænerstaben optimalt efter Kuhns farvel.

Besvar