Er det på tide?

Her kan du følge med i ASC Københavns aktiviteter, rise og rose ASC København samt dele sjove eller gode historier fra Amager Pub eller stadion.
Besvar
Brugeravatar
Dot Bot
Allstar
Allstar
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 16. aug 2007, 13:40

Er det på tide?

Indlæg af Dot Bot » 19. sep 2016, 21:25

En mandag aften i september..

Jeg har været til en del udekampe, for ikke at sige alle, de sidste mange sæsoner, og der har ASC faktisk præsteret ok - især dem på Sjælland. Men i aften, en kamp i Lyngby og et nederlag på kontoen, taber vi fuldstændig! På banen og især tribunen.

Folk fra Aalborg prøvetil at skabe den bedste atmosfære for drengenen på banen, men et fedt hjælper det. Vi prøver at komme rundt i første halvleg og hører hvad der skal til, for at folk bare trækker længere ind mod midten? Intet svar.. I pausen snakker jeg personligt med en ældre herrer og hans svar er: Måske at sangene er for svære.. Jeg kan med ATK's garanti sige at der ikke blev trommetil "svære" sange i første halvleg.

I anden halvleg blev det bare værre og når man ser supportere af AaB Support Club København stå og drikke fadøl og egentlig være ligeglad med hvad der sker på lægterne (60 meter fra trommen), så tænker man hvad fanden sker der lige? De har maks en time hjem til vante omgivelser og pølserne er gode, kan man så ikke bare yde et lille bidrag til det hold man reelt er kommet for at støtte?

Mit spørgsmål er; Har AaB Support Club KØBENHAVN en fremtid, når man præsterer sådan på en tur til Lyngby og virker så ligeglad med alt hvad der sker på tribunen til en AaB kamp?

Jeg er medlem af ASC.

Brugeravatar
Køllen I Møllen
Allstar
Allstar
Indlæg: 8528
Tilmeldt: 9. jun 2007, 20:00

Re: Er det på tide?

Indlæg af Køllen I Møllen » 20. sep 2016, 07:08

Kunden har altid ret så måske er svaret faktisk begravet der i dit indlæg? Hint : Det er blevet foreslået en del gange herinde i forbindelse med den tamme stemning på hjemmebane også.
Janteloven eksisterer IKKE!

Brugeravatar
Elvis lever
Superliga
Superliga
Indlæg: 559
Tilmeldt: 10. jul 2007, 11:51
Geografisk sted: Don Ø land. Ca.533 skridt fra Stafetten

Re: Er det på tide?

Indlæg af Elvis lever » 20. sep 2016, 12:13

Dot Bot skrev:En mandag aften i september..

Jeg har været til en del udekampe, for ikke at sige alle, de sidste mange sæsoner, og der har ASC faktisk præsteret ok - især dem på Sjælland. Men i aften, en kamp i Lyngby og et nederlag på kontoen, taber vi fuldstændig! På banen og især tribunen.

Folk fra Aalborg prøvetil at skabe den bedste atmosfære for drengenen på banen, men et fedt hjælper det. Vi prøver at komme rundt i første halvleg og hører hvad der skal til, for at folk bare trækker længere ind mod midten? Intet svar.. I pausen snakker jeg personligt med en ældre herrer og hans svar er: Måske at sangene er for svære.. Jeg kan med ATK's garanti sige at der ikke blev trommetil "svære" sange i første halvleg.

I anden halvleg blev det bare værre og når man ser supportere af AaB Support Club København stå og drikke fadøl og egentlig være ligeglad med hvad der sker på lægterne (60 meter fra trommen), så tænker man hvad fanden sker der lige? De har maks en time hjem til vante omgivelser og pølserne er gode, kan man så ikke bare yde et lille bidrag til det hold man reelt er kommet for at støtte?

Mit spørgsmål er; Har AaB Support Club KØBENHAVN en fremtid, når man præsterer sådan på en tur til Lyngby og virker så ligeglad med alt hvad der sker på tribunen til en AaB kamp?

Jeg er medlem af ASC.
Mit personlige gæt er, at organiserede fan miljøer efterhånden har så dårligt et rygte, at de færreste formentlig har lyst til at virke som værende tilknyttet til dem. Nogle fan miljøer, har selvfølgelig en større aktie i det end andre. (her tænker jeg på landsplan og ikke kun AaB)

"Vi elsker vold og kokain". Mine nevøer og jeg sidder fint på neutral.
Hvis du er så pisse utilfreds, så køb en aktie og tag til generalforsamlingen.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Er det på tide?

Indlæg af 9520AaB » 20. sep 2016, 14:02

Elvis lever skrev:
Dot Bot skrev:En mandag aften i september..

Jeg har været til en del udekampe, for ikke at sige alle, de sidste mange sæsoner, og der har ASC faktisk præsteret ok - især dem på Sjælland. Men i aften, en kamp i Lyngby og et nederlag på kontoen, taber vi fuldstændig! På banen og især tribunen.

Folk fra Aalborg prøvetil at skabe den bedste atmosfære for drengenen på banen, men et fedt hjælper det. Vi prøver at komme rundt i første halvleg og hører hvad der skal til, for at folk bare trækker længere ind mod midten? Intet svar.. I pausen snakker jeg personligt med en ældre herrer og hans svar er: Måske at sangene er for svære.. Jeg kan med ATK's garanti sige at der ikke blev trommetil "svære" sange i første halvleg.

I anden halvleg blev det bare værre og når man ser supportere af AaB Support Club København stå og drikke fadøl og egentlig være ligeglad med hvad der sker på lægterne (60 meter fra trommen), så tænker man hvad fanden sker der lige? De har maks en time hjem til vante omgivelser og pølserne er gode, kan man så ikke bare yde et lille bidrag til det hold man reelt er kommet for at støtte?

Mit spørgsmål er; Har AaB Support Club KØBENHAVN en fremtid, når man præsterer sådan på en tur til Lyngby og virker så ligeglad med alt hvad der sker på tribunen til en AaB kamp?

Jeg er medlem af ASC.
Mit personlige gæt er, at organiserede fan miljøer efterhånden har så dårligt et rygte, at de færreste formentlig har lyst til at virke som værende tilknyttet til dem. Nogle fan miljøer, har selvfølgelig en større aktie i det end andre. (her tænker jeg på landsplan og ikke kun AaB)

"Vi elsker vold og kokain". Mine nevøer og jeg sidder fint på neutral.
Jeg har sæsonkort på Weber og er til alle de udekampe jeg kan nå. Med mig har jeg altid min 9-årige søn. En gang har vi stået blandt supporterne, i Hobro. Min søn synes det var fedt, lige indtil vi blev overdænget med øl ved en scoring.
Sangvalget med "at slikke fisse", tiltaler så heller ikke mig synderligt meget, det kan sønnen lære, når han bliver ældre.
Hvis man vil have større opbakning, bør man måske kigge indad, og se om man virkelig ønsker at appelere til en større gruppe af mennesker, eller man vil gøre som nu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: Er det på tide?

Indlæg af PeterS » 20. sep 2016, 15:06

Selvom jeg hader ølkast på stadion, som det iøvrigt har været så længe jeg kan huske og ikke kun en startende trend de sidste 5 år, selvom jeg lugtede af øl selv før jeg selv kunne lide/købe det, selvom der blev sunget om at brøndby fans var ludere og narkomaner i 90erne, selvom man har hørt sange om Aalborg changs fans er bøsser, selvom jeg ikke lærte alle sangene på en gang og måtte være der flere gange for kunne dem, så er jeg sgu lykkelig for at mine forældre i første omgang ikke stoppede med at tage mig med, og senere ikke stoppede mig i at tage afsted med vennerne. Mange tak


Sport med sten og koste.

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Er det på tide?

Indlæg af 9520AaB » 20. sep 2016, 16:54

PeterS skrev:Selvom jeg hader ølkast på stadion, som det iøvrigt har været så længe jeg kan huske og ikke kun en startende trend de sidste 5 år, selvom jeg lugtede af øl selv før jeg selv kunne lide/købe det, selvom der blev sunget om at brøndby fans var ludere og narkomaner i 90erne, selvom man har hørt sange om Aalborg changs fans er bøsser, selvom jeg ikke lærte alle sangene på en gang og måtte være der flere gange for kunne dem, så er jeg sgu lykkelig for at mine forældre i første omgang ikke stoppede med at tage mig med, og senere ikke stoppede mig i at tage afsted med vennerne. Mange tak


Sport med sten og koste.
Der understreger du min pointe. Tak for det. Jeg stopper ikke med at komme hverken hjemme eller ude, og min søn deltager også, men man får ikke flere til at være med i stemningen, hvis man holder fast i det man gør nu. Nogle bliver for gamle, nogle får børn, der kommer nogle nye unge mennesker med, men antallet bliver ikke flere. Hvis det er ønsket, så fortsæt endelig. Jeg bestemmer ikke hvordan man vil have stemningstribunen til at være, men jeg bestemmer selv hvor jeg vil se fodbolden fraBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Er det på tide?

Indlæg af Hanga » 20. sep 2016, 21:23

Lige siden min far tog mig med på Aalborg Stadion for første gang i 1995 som 9årig, har jeg været bidt af AaB og den atmosfære der følger med en fodboldkamp live på stadion. Lige fra starten af ønskede jeg at være en del af den stemning. Jeg har derfor mange års gang på vesttribunen og diverse udebaneafsnit. Jeg kan grundet geografi ikke være der hver gang, men der må helst ikke gå for lang tid imellem.

Men jeg er nød til at sige, at i takt med at årene er gået, har jeg fået sværere og sværere ved at identificere mig med den organiserede stemning på stadion. Jeg skal nogle gange tvinge mig selv en smule til at være en del af det. Er det blot et spørgsmål om, at jeg er blevet ældre, eller er det stemningen, der har ændret sig?

Klacken skal have ros for sin loyale støtte til AaB - I er der hver gang. Men jeg mener man har fejlet i forhold til at udvikle stemningen i en retning, der favner bredere. Jeg kunne skrive en del om det, men kort sagt er stemningen og sangene af en anden natur i dag end for 10-15 år siden. Så når den ældre herre siger at sangene er for svære, så er det en del af forklaringen - det handler også om indholdet i sangene, om det man signalerer og om det som man skal føle sig som en del af.

Jeg synes personligt at stemningen i Aalborg har det svært. Vi kan ramme en god dag i ny og næ men alt for ofte er det blevet en sløj omgang. Og der håber jeg altså at man prøver at kigge lidt indad, fremfor at rette et lidt tilfældigt angreb på ASC KBH, for et problem der er gennemgående og gentagende. Det bliver svært at vende, for det har en selvforstærkende effekt - når stemningen ikke kører, er den svær at løfte.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Kunji
Allstar
Allstar
Indlæg: 5024
Tilmeldt: 7. nov 2005, 17:05
Geografisk sted: Hjørring

Re: Er det på tide?

Indlæg af Kunji » 20. sep 2016, 22:10

Hanga skrev:Lige siden min far tog mig med på Aalborg Stadion for første gang i 1995 som 9årig, har jeg været bidt af AaB og den atmosfære der følger med en fodboldkamp live på stadion. Lige fra starten af ønskede jeg at være en del af den stemning. Jeg har derfor mange års gang på vesttribunen og diverse udebaneafsnit. Jeg kan grundet geografi ikke være der hver gang, men der må helst ikke gå for lang tid imellem.

Men jeg er nød til at sige, at i takt med at årene er gået, har jeg fået sværere og sværere ved at identificere mig med den organiserede stemning på stadion. Jeg skal nogle gange tvinge mig selv en smule til at være en del af det. Er det blot et spørgsmål om, at jeg er blevet ældre, eller er det stemningen, der har ændret sig?

Klacken skal have ros for sin loyale støtte til AaB - I er der hver gang. Men jeg mener man har fejlet i forhold til at udvikle stemningen i en retning, der favner bredere. Jeg kunne skrive en del om det, men kort sagt er stemningen og sangene af en anden natur i dag end for 10-15 år siden. Så når den ældre herre siger at sangene er for svære, så er det en del af forklaringen - det handler også om indholdet i sangene, om det man signalerer og om det som man skal føle sig som en del af.

Jeg synes personligt at stemningen i Aalborg har det svært. Vi kan ramme en god dag i ny og næ men alt for ofte er det blevet en sløj omgang. Og der håber jeg altså at man prøver at kigge lidt indad, fremfor at rette et lidt tilfældigt angreb på ASC KBH, for et problem der er gennemgående og gentagende. Det bliver svært at vende, for det har en selvforstærkende effekt - når stemningen ikke kører, er den svær at løfte.
A-fucking-MEN!
Vores styrmand er Yann, og han er altid i trøjen, og har du hørt han var færdig, så har du hørt på en løgn.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Er det på tide?

Indlæg af Yankee » 21. sep 2016, 10:06

Dot Bot skrev: Mit spørgsmål er; Har AaB Support Club KØBENHAVN en fremtid, når man præsterer sådan på en tur til Lyngby og virker så ligeglad med alt hvad der sker på tribunen til en AaB kamp?
Måske er problemet ikke de folk, der er ligeglade med hvad der sker på tribunen, men de folk, der er ligeglade med hvad der sker på banen.

PeterS
Allstar
Allstar
Indlæg: 1105
Tilmeldt: 31. aug 2008, 23:08
Favoritspiller: Jan Koller

Re: Er det på tide?

Indlæg af PeterS » 21. sep 2016, 10:41

Yankee skrev:
Dot Bot skrev: Mit spørgsmål er; Har AaB Support Club KØBENHAVN en fremtid, når man præsterer sådan på en tur til Lyngby og virker så ligeglad med alt hvad der sker på tribunen til en AaB kamp?
Måske er problemet ikke de folk, der er ligeglade med hvad der sker på tribunen, men de folk, der er ligeglade med hvad der sker på banen.
Måske går den ligegyldige holdning og manglende aktivitet på tribunen, hånd i hånd med den indsats som blev leveret på banen?
Klacken skal have ros for sin loyale støtte til AaB - I er der hver gang. Men jeg mener man har fejlet i forhold til at udvikle stemningen i en retning, der favner bredere. Jeg kunne skrive en del om det, men kort sagt er stemningen og sangene af en anden natur i dag end for 10-15 år siden. Så når den ældre herre siger at sangene er for svære, så er det en del af forklaringen - det handler også om indholdet i sangene, om det man signalerer og om det som man skal føle sig som en del af.
Edit:
Og godt indlæg Hanga, jeg ville hellere en gerne læse en længere vurdering af, hvordan stemningen fremadrettet burde være for, at favne bredere. Generelt ville det være mere givtigt, at fokusere på hvordan man mener, og eksempler på hvordan stemningen på stadion burde være, i stedet for gang på gang at skrive lige præcis hvad der gør, man ikke deltager.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Er det på tide?

Indlæg af Yankee » 21. sep 2016, 12:18

PeterS skrev: Generelt ville det være mere givtigt, at fokusere på hvordan man mener, og eksempler på hvordan stemningen på stadion burde være, i stedet for gang på gang at skrive lige præcis hvad der gør, man ikke deltager.
Når man bliver anklaget for ikke at deltage er det vel meget naturligt at man forklarer hvorfor man ikke deltager?

dyhrmaN
Allstar
Allstar
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 14. jul 2009, 12:14

Re: Er det på tide?

Indlæg af dyhrmaN » 24. sep 2016, 21:03

Jeg er årgang 85 og møder glædeligt op på vest og synger gerne med på de sange, der egner sig til det - ikke så meget ud fra et tekstperspektiv men snarere tonaliteten og ordenes udtale, en meget uset størrelse er jeg sikker på, som jeg vil beskrive nedenfor.

Jeg føler mig ret sikker på, at den til tider meget tamme stemning ikke skyldes dårlige tekster, men i stedet et dårligt toneleje og dårligt ordvalg.
Vi kender alle sammen det, at være til en konfirmation og synge en fællessang, hvor vedkommende, som har startet den, enten har lagt tonen lidt for lavt, så bliver det til en gang brummen uden ordentligt energi, eller lidt for højt, så bliver sangen typisk falsk og igen kommer energien til at mangle.
Til en fodboldkamp kan man ikke snakke om at synge falsk eller forkert, da alle råber på deres egen måde, men jeg vil dog argumentere for, at en vi alligevel oplever en lignende problemstilling for mange af sangene på vest.
Jeg deler sangene op i tre kategorier, skidte, midtimellem og gode i mit forsøg på at beskrive den manglende energi i visse sange.

Skidt:

"Fra Nordjylland kommer vort hold". Den græsk-inspirerede horto-magiko.
Først råber capoen "Fra Nordjylland", publikum svarer "fra Nordjylland". I denne og den resterende del af råb-svar delen er energien stærk, og der er god lyd. Dette er ganske naturligvis, i det der bliver lagt op til at man skal råbe samtidig med at stavelser bliver holdt korte og tydelige: "Fra Nord-Jyl-land!"
Dernæst kommer melodien, hvor teksten gentages akkompagneret af trommen. Her dør sangen som regel betragteligt ud. Hvis I lige tester den inde i badet, så vil I bemærke, at det er fordi at den simpelthen ligger for dybt og trækker for langt på sine vokaler, uden stærke konsonanter til at lægge tryk på dele af melodien.
"Fra Nordjyllaaaand, kommer vort hooooooold, det hedder AaB, og vi støtter dem til booooooold". Der er INGEN ord eller lyde i disse eller de næste linjer, hvor man kan lægge et tryk og bruge sine kræfter, og derfor bliver det blot flot og monotomt og lyden kommer aldrig ud. Når denne monotom-agtige lyd opstår uden mulighed for at lægge sine kræfter i visse stavelser bliver lydniveauet automatisk lavt, og flere vil holde sig tilbage for at synge. Man kan teste at få lyden længere ud på kanten, altså i stedet for at brumme melodien fra maven og op lægge den en tones penge opad - så kan man allerede få mere kræft i den, men stadig ikke nok. Horto Magiko fungerer muligvis i en græsk baskethal, men ikke på et åbent stadion.

"Vi er AaB, vi kommer fra Nordjylland". Fangerne på fortet.
Denne sang oplever samme problem som ovenstående. Der er en overvejende del af sangen, hvor der er lagt op til monotom sang:
"Vi er ååååå-b, vi kommer fra - Nordjylland". Lidt tryg kan de komme i de sidste ord i linjerne af denne sang, hvilket ganske enkelt skyldes, at den synges på en måde, hvor man går op i tone mod slutningen og derved kan råbe mere. Men hvis man ser på visse af de langstrakte ord såsom "Ååååålborg er byyyyyyen..." er disse ikke nogen, hvor man kan give den ordentligt gas. Der mangler ganske enkelt ord med ordentligt STød og KRaFT.

Midtimellem:

Mrs. Robinson "Aalborg BK er på lægterne".
Udover en funky tekst, som er svær at huske, er denne sang en meget blandet pose.
Tonen er høj og råbe-agtig første linje: "Aalborg BK, er på lægterne". De to konsonanter B-K, kan stødes ud med masser af styrke. Ligeledes giver måden man staverne sig gennem læg-ter-ne meget liv og mange korte stavelser. Den næste stykke, hvor jeg faktisk selv er usikker på teksten, som ender på "passion" fjerner energien. Først den langtrukne "passiooooooon" uden kraft og dernæst "lå-lå-lå-lååååå", som også bliver en for dyb og langtrukken vokal. Dette kunne ret enkelt løses ved at synge "sha-la-la-laaa" i stedet for lå-lå-lå-låååå". Det kan I teste selv, endda ved at hviske det, og se effekten af det.

Det gode:

Her kommer Aalborg BK
De sange, hvor der kommer aller mest tryg på tribunen er sange med korte ord og en god kombination af konsonanter, vokaler og et tilpas toneleje.
"Første linje: Nogle synger: "Shå-lå lå lå lå lååå", men egentligt bedst egnet i: "Sha-la la la la laaaa". Man kan presse denne første lyd ud med stor kræft og de næste tydeligt adskilte la/lå'er er også gode til at give kræft. Desuden starter capo'en altid denne melodi i et tydeligvis højere toneleje end horto magiko, hvilket gør, at i stedet for at hente tonen helt nede i maven kan man virkeligt få den ud over læberne og tribunen. Dette er skoleeksemplet på den konfirmationssang, der er blev startet i et toneleje, hvor alle kan synge med af deres lungers fulde kræft. Her gælder reglen generelt, at man på stadion godt kan gå en lille smule over den tonalitet, som mænd normalt finder passende, da en lidt højere tone egner sig bedre til at råbe, eller synge om man vil, højt.

Ah-læ a-læ
Denne er typisk efter AaB har scoret, hvorfor min opfattelse af styrken af denne melodi måske er en smule biased af dette.
Men ikke desto mindre startes denne altid i et højt toneleje og særligt starten med korte udtale "ah-læ a-læ"er giver den en stødvis rytme, som skaber en god styrke. I denne bliver det tydeligt, at dem der vælger primært at trække deres ah-læ er, sådan det bliver en slags uafbrudt a-lææææ-alææææ vil synge i et lavere toneleje uden samme kraft og desuden løbe tør for luft. På den måde, står sangen som et godt eksempel på, at de bedste stadionsynge er dem, hvor man ofte staver sig gennem orderne, undgår lange vokaler i slutningen af linjer og synger i et højt toneleje, hvor man ikke skal brumme så meget, at man næsten knirker.

Hvor meget klakken spekulerer i dette, skal jeg ikke kunne sige, men det er meget vigtigt, at være sig dette bevist, når man gerne vil have så mange som muligt til at synge med.

PS: Kan se, at jeg fejrede mit indlæg nummer 1.000 med en analyse af hvilke ord og stavelser, der egner sig til at synge. Man kommer vidt omkring på debatsiden. :thumbsup:

Besvar