Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Gamen

Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Gamen » 6. jun 2017, 23:47

I dette indlæg fra slut-2015 opridsede jeg den information der var kommet fra Schors og Gaarde om strategiplanen "Fit For Fight", der dækker årene 2015-2017, på dialogmødet. viewtopic.php?t=16126#p462847

Planen udløber ved årets udgang, og man må derfor gå ud fra at der er en ny plan for AaB's sportslige og økonomiske strategi under udvikling. Sportsligt har det seneste halvandet år været ret tumultagtigt, mens vi økonomisk kan lege med på et lidt andet niveau efterhånden.

Hvad ser I som de væsentligste pejlemærker for de kommende år? Hvor meget skal vi ændre ifht. foregående år? Hvad skal prioriteres? Hvordan skal AaB udvikle sig fremadrettet?

Jeg håber vi her kan få en fornuftig diskussion om perspektiverne i AaB, der med ny struktur, ny økonomisk virkelighed og sportslige udfordringer er ret mange-facetteret.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Pastorius » 7. jun 2017, 00:59

Gamen skrev:I dette indlæg fra slut-2015 opridsede jeg den information der var kommet fra Schors og Gaarde om strategiplanen "Fit For Fight", der dækker årene 2015-2017, på dialogmødet. viewtopic.php?t=16126#p462847

Planen udløber ved årets udgang, og man må derfor gå ud fra at der er en ny plan for AaB's sportslige og økonomiske strategi under udvikling. Sportsligt har det seneste halvandet år været ret tumultagtigt, mens vi økonomisk kan lege med på et lidt andet niveau efterhånden.

Hvad ser I som de væsentligste pejlemærker for de kommende år? Hvor meget skal vi ændre ifht. foregående år? Hvad skal prioriteres? Hvordan skal AaB udvikle sig fremadrettet?

Jeg håber vi her kan få en fornuftig diskussion om perspektiverne i AaB, der med ny struktur, ny økonomisk virkelighed og sportslige udfordringer er ret mange-facetteret.
Jeg synes den grundlæggende linje i AaB's strategi er sund - også fremover. Det er dog åbenlyst at der skal ske noget på den sportslige front. Jeg tror ikke på revolutioner, men noget skal der justeres.

Jeg synes man sætter sig lidt mellem to stole, på den måde man prøver at diktere nogle principper for en spillestil, men samtidig lader trænerne praktisere den på hver sin måde. Enten bør man holde fast i hvad man mener spillestilen skal være, eller man skal give træneren helt frie hænder, til at bygge videre på det fundament man har. Jeg er mest til det sidste, men ikke med de to seneste trænere vi har haft. Der gver det bedre mening at diktere rammerne (fx kan de godt fortælle Wieghorst at han skal spille 4-4-2).

Det er også åbenlyst at vi skal være bedre til at finde spillere der kan gå ind og forstærke holdet, fremfor at skulle bruge lange perioder på at falde til, og så ovenikøbet ikke rigtig slår til sportsligt. (men det har ikke meget med strategi at gøre.)
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5104
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Jakobsen » 7. jun 2017, 09:22

Jeg synes et ret væsentligt punkt må være, hvordan vi øger indtægterne. En ting i bæredygtig udvikling er selvfølgelig at man ikke bruger mange penge, men skal vi for alvor kunne flytte os skal vi funde ud af hvordan vi generer flere penge på fodboldholdet foruden transfers. VI repræsenterer en hel region og er klart mere interessante end Hjørring. Det vi kan skrue på er nok umiddelbart tilskuertallet og sponsorrer, hvor jeg gerne snart ser man kommer videre fra "Talentløs B kunstner optræder i pausen" og den slags. Vi skal ikke gå "Reality vejen" som Randers, men vi skal ind og kigge på hvordan vi får skabt en større forankring hos de knap så hardcore fans.

Sportsligt ser jeg det sådan, at vi skal have en mere balanceret trup end det er tilfældet idag. Det høje antal spillere af egen avl er pt. mere et udtryk for kvantitet end kvalitet. Inden i skyder mig ned så mener jeg ingelunde vi skal droppe talentvejen, men vi skal udnytte at vi har råd til at skabe en stærk stamme og et hold i balance - det vil også gøre det lettere for de unge spillere at komme ind på holdet.

Derudover kunne jeg godt tænke mig, at man ser på hele elite miljøet i AaB. Man har nogen gange den opfattelse, at klubben mener det er synd for de unge mennesker, hvis de ikke får chancen. Det kan jeg ærligtalt ikke se - du skal kun spille hvis du er dygtig nok. Skal vi for alvor styrke vores transferforretning skal vi også udvikle spillerne så de er hårde nok til at slå til ude i Europa. Det gør i og for sig ikke noget, at de nogle gange også skal slå en spiller af for at komme på holdet. Thellufsen, MC, Kasper P og Blåbjerg har jo f.eks. ikke spillet sig på holdet, men de er blevet foræret en plads og den tankegang er grundlæggende skæv. De spillere vi skal udvikle skal være nogen der kan gå ind på et hold og erobre en plads.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Pastorius » 7. jun 2017, 10:06

Jakobsen skrev:Jeg synes et ret væsentligt punkt må være, hvordan vi øger indtægterne. En ting i bæredygtig udvikling er selvfølgelig at man ikke bruger mange penge, men skal vi for alvor kunne flytte os skal vi funde ud af hvordan vi generer flere penge på fodboldholdet foruden transfers. VI repræsenterer en hel region og er klart mere interessante end Hjørring. Det vi kan skrue på er nok umiddelbart tilskuertallet og sponsorrer, hvor jeg gerne snart ser man kommer videre fra "Talentløs B kunstner optræder i pausen" og den slags. Vi skal ikke gå "Reality vejen" som Randers, men vi skal ind og kigge på hvordan vi får skabt en større forankring hos de knap så hardcore fans.

Sportsligt ser jeg det sådan, at vi skal have en mere balanceret trup end det er tilfældet idag. Det høje antal spillere af egen avl er pt. mere et udtryk for kvantitet end kvalitet. Inden i skyder mig ned så mener jeg ingelunde vi skal droppe talentvejen, men vi skal udnytte at vi har råd til at skabe en stærk stamme og et hold i balance - det vil også gøre det lettere for de unge spillere at komme ind på holdet.

Derudover kunne jeg godt tænke mig, at man ser på hele elite miljøet i AaB. Man har nogen gange den opfattelse, at klubben mener det er synd for de unge mennesker, hvis de ikke får chancen. Det kan jeg ærligtalt ikke se - du skal kun spille hvis du er dygtig nok. Skal vi for alvor styrke vores transferforretning skal vi også udvikle spillerne så de er hårde nok til at slå til ude i Europa. Det gør i og for sig ikke noget, at de nogle gange også skal slå en spiller af for at komme på holdet. Thellufsen, MC, Kasper P og Blåbjerg har jo f.eks. ikke spillet sig på holdet, men de er blevet foræret en plads og den tankegang er grundlæggende skæv. De spillere vi skal udvikle skal være nogen der kan gå ind på et hold og erobre en plads.
Jeg er forholdsvis siker på at AaB allerede kigger på måder at øge indtægterne på.

Mht. Elitemiljø, så synes jeg ikke der er noget at komme efter. De unge der har fået chancen har været en smule mindre ringe, end dem de har holdt på bænken. Problemet er niveauet hos de rutinerede.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af BoT » 7. jun 2017, 11:18

Jeg synes faktisk, det er ret væsentligt, at man ikke fra ledelsens side lægger sig stenhårdt fast på et bestemt spillekoncept. Ja, det giver mening i en kub som fck, der har økonomi og tiltrækningskraft til at rekruttere stenhårdt ud fra en bestemt filosofi. Men i AaB, hvor vi i meget højere grad er nødt til at tage, hvad der er muligt, må det til enhver tid være op til træneren at vælge spillestil og system ud fra den forhåndenværende spillertrup.

Og vi skal ikke ind og fortælle Morten Wieghorst, at han skal spille 4-4-2. Det er helt grotesk, at man skal definere spillestil for den person, de forhåbentlig er den bedst kvalificerede til at træffe den beslutning. Cheftræneren skal selvfølgelig have frie hænder til at vælge taktik. Og er ledelsen uenig i hans valg, må den enten lukke røven eller fyre ham.

Jeg ved godt, at der er en slags kutyme i Aalborg om, at man forventer at se offensiv possession-fodbold, og det kan selvfølgelig være et pejlemærke for træneren. Men for mig at se, går resultater forud for skønhed - og det tror jeg også det nordjyske fodboldpublikum er enig med mig i. (Og med resultater mener jeg, at jeg hellere vil se en 1-0 sejr end en 4-4 kamp).

seamann

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af seamann » 7. jun 2017, 11:21

BoT skrev:Jeg synes faktisk, det er ret væsentligt, at man ikke fra ledelsens side lægger sig stenhårdt fast på et bestemt spillekoncept. Ja, det giver mening i en kub som fck, der har økonomi og tiltrækningskraft til at rekruttere stenhårdt ud fra en bestemt filosofi. Men i AaB, hvor vi i meget højere grad er nødt til at tage, hvad der er muligt, må det til enhver tid være op til træneren at vælge spillestil og system ud fra den forhåndenværende spillertrup.

Og vi skal ikke ind og fortælle Morten Wieghorst, at han skal spille 4-4-2. Det er helt grotesk, at man skal definere spillestil for den person, de forhåbentlig er den bedst kvalificerede til at træffe den beslutning. Cheftræneren skal selvfølgelig have frie hænder til at vælge taktik. Og er ledelsen uenig i hans valg, må den enten lukke røven eller fyre ham.

Jeg ved godt, at der er en slags kutyme i Aalborg om, at man forventer at se offensiv possession-fodbold, og det kan selvfølgelig være et pejlemærke for træneren. Men for mig at se, går resultater forud for skønhed - og det tror jeg også det nordjyske fodboldpublikum er enig med mig i. (Og med resultater mener jeg, at jeg hellere vil se en 1-0 sejr end en 4-4 kamp).
4-4 er til hver en tid at foretrække efter min mening.

Jeg syntes roligt man kan diktere træneren spillestilen. Det virkede med Kent Nielsen og det giver i øvrigt ungdomsafdelingen noget at arbejde efter.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af BoT » 7. jun 2017, 12:12

seamann skrev: Jeg syntes roligt man kan diktere træneren spillestilen. Det virkede med Kent Nielsen og det giver i øvrigt ungdomsafdelingen noget at arbejde efter.
Nej. Kent Nielsen var selv hovedarkitekten bag mesterskabstaktikken, og den var i høj grad bygget på, hvilke spillertyper, han havde til rådighed. Hans udgave af 4-4-2 var især baseret på, at han i Kusk og Thomsen rådede over atypiske fløjspillere, der gerne trækker ind i banen. Ved at lade dem spille i "modsatte side" og i stedet lade vores backs fungere som indlægsspillerne, lod han vores offensiv bygge på spidskompetencerne hos netop Kusk, Thomsen, Ahlmann og Dalsgaard. Det var ikke en fastlagt taktisk filosofi, som ledelsen havde udstukket. Under Magnus Pehrsson var backsene meget mere defensive, og Anders Due blev ofte anvendt som traditionel fløjspiller.

Ungdomsafdelingens vigtigste arbejde er at gøre spillerne klar til at løfte sig fra ungdomsbold til Superliga både teknisk, taktisk og fysisk. De skal selvfølgelig klædes på til at kunne spille i flere forskellige systemer.

Gamen

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Gamen » 7. jun 2017, 12:39

BoT skrev: Nej. Kent Nielsen var selv hovedarkitekten bag mesterskabstaktikken, og den var i høj grad bygget på, hvilke spillertyper, han havde til rådighed. Hans udgave af 4-4-2 var især baseret på, at han i Kusk og Thomsen rådede over atypiske fløjspillere, der gerne trækker ind i banen. Ved at lade dem spille i "modsatte side" og i stedet lade vores backs fungere som indlægsspillerne, lod han vores offensiv bygge på spidskompetencerne hos netop Kusk, Thomsen, Ahlmann og Dalsgaard. Det var ikke en fastlagt taktisk filosofi, som ledelsen havde udstukket. Under Magnus Pehrsson var backsene meget mere defensive, og Anders Due blev ofte anvendt som traditionel fløjspiller.

Ungdomsafdelingens vigtigste arbejde er at gøre spillerne klar til at løfte sig fra ungdomsbold til Superliga både teknisk, taktisk og fysisk. De skal selvfølgelig klædes på til at kunne spille i flere forskellige systemer.
Det er ikke helt sandt. Taktikken blev justeret gevaldigt ind i vinterpausen, samme år som Kent tiltrådte. Jeg har før skrevet om den massive utilfredshed med Kent Nielsen, og ikke mindst hans valg af spillestil og tilgang i det efterår hvor han blev ansat. Havde Kent vundet den magtkamp, så havde han nok tabt den alligevel via en fyring.

Det resulterede i, at Poul Erik fik en nøglerolle (og nok også væsentligt mere end Kent ønskede) fremadrettet.
PEA fik stor indflydelse på holdets udtryk, og det var ham der var primus motor bag flere af de justeringer der gav pote, ret inspireret af Villarreal-modellen såvidt jeg husker. Så nej, hovedarkitekt var Kent ikke - og det er Wieghorst nok heller ikke i det nuværende setup, hvor jeg er ret sikker på, at bl.a. er PEA der har været med til at sætte en fed streg under det der i virkeligheden er AaB's svar på DBU's røde tråd.
Detaljetræning og taktisk træning er PEA's spidskompetence, og det er en af grundene til at han er så anerkendt, hvad enten det er som analytiker, talentchef eller for evnen til at inkorporere en særlig spillestil hos ungdomsholdene.

Det var jo så i øvrigt heller ikke første gang han blev hevet ind i den rolle - Pehrsson gjorde det samme i en kort periode, hvor PEA stod for stort set al taktisk træning.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af BoT » 7. jun 2017, 12:56

Gamen skrev:
BoT skrev: Nej. Kent Nielsen var selv hovedarkitekten bag mesterskabstaktikken, og den var i høj grad bygget på, hvilke spillertyper, han havde til rådighed. Hans udgave af 4-4-2 var især baseret på, at han i Kusk og Thomsen rådede over atypiske fløjspillere, der gerne trækker ind i banen. Ved at lade dem spille i "modsatte side" og i stedet lade vores backs fungere som indlægsspillerne, lod han vores offensiv bygge på spidskompetencerne hos netop Kusk, Thomsen, Ahlmann og Dalsgaard. Det var ikke en fastlagt taktisk filosofi, som ledelsen havde udstukket. Under Magnus Pehrsson var backsene meget mere defensive, og Anders Due blev ofte anvendt som traditionel fløjspiller.

Ungdomsafdelingens vigtigste arbejde er at gøre spillerne klar til at løfte sig fra ungdomsbold til Superliga både teknisk, taktisk og fysisk. De skal selvfølgelig klædes på til at kunne spille i flere forskellige systemer.
Det er ikke helt sandt. Taktikken blev justeret gevaldigt ind i vinterpausen, samme år som Kent tiltrådte. Jeg har før skrevet om den massive utilfredshed med Kent Nielsen, og ikke mindst hans valg af spillestil og tilgang i det efterår hvor han blev ansat. Havde Kent vundet den magtkamp, så havde han nok tabt den alligevel via en fyring.

Det resulterede i, at Poul Erik fik en nøglerolle (og nok også væsentligt mere end Kent ønskede) fremadrettet.
PEA fik stor indflydelse på holdets udtryk, og det var ham der var primus motor bag flere af de justeringer der gav pote, ret inspireret af Villarreal-modellen såvidt jeg husker. Så nej, hovedarkitekt var Kent ikke - og det er Wieghorst nok heller ikke i det nuværende setup, hvor jeg er ret sikker på, at bl.a. er PEA der har været med til at sætte en fed streg under det der i virkeligheden er AaB's svar på DBU's røde tråd.
Detaljetræning og taktisk træning er PEA's spidskompetence, og det er en af grundene til at han er så anerkendt, hvad enten det er som analytiker, talentchef eller for evnen til at inkorporere en særlig spillestil hos ungdomsholdene.

Det var jo så i øvrigt heller ikke første gang han blev hevet ind i den rolle - Pehrsson gjorde det samme i en kort periode, hvor PEA stod for stort set al taktisk træning.
Sorry, men den køber jeg simpelthen ikke. Det er rigtigt, at Kent ændrede sin taktik undervejs - men det er jo netop naturligt at gøre, jo bedre man lærer spillertruppen og mulighederne at kende. PEA har da helt sikkert en vigtig rolle i klubben på mange måder - men jeg synes virkelig det er at bagatellisere Kent at påstå, at han nærmest ønskede en helt anden spillestil. Det vil jeg i hvert gerne se bakket op af valide kilder.

Ligeledes nægter jeg at tro på, at Wieghorst blot er en kransekagefigur for dukkefører PEA i det nuværende setup. PEA er coach - og ansat til at sikre en vis kontinuitet - men derudover at hjælpe cheftræneren til at føre sine idéer ud i livet - og selvfølgelig give lidt modspil også. Men han er hverken hovedansvarlig for mesterskabet i 14 eller den nuværende sørgelige forfatning, holdet er i.

Gamen

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Gamen » 7. jun 2017, 13:09

BoT skrev: Sorry, men den køber jeg simpelthen ikke. Det er rigtigt, at Kent ændrede sin taktik undervejs - men det er jo netop naturligt at gøre, jo bedre man lærer spillertruppen og mulighederne at kende. PEA har da helt sikkert en vigtig rolle i klubben på mange måder - men jeg synes virkelig det er at bagatellisere Kent at påstå, at han nærmest ønskede en helt anden spillestil. Det vil jeg i hvert gerne se bakket op af valide kilder.

Ligeledes nægter jeg at tro på, at Wieghorst blot er en kransekagefigur for dukkefører PEA i det nuværende setup. PEA er coach - og ansat til at sikre en vis kontinuitet - men derudover at hjælpe cheftræneren til at føre sine idéer ud i livet - og selvfølgelig give lidt modspil også. Men han er hverken hovedansvarlig for mesterskabet i 14 eller den nuværende sørgelige forfatning, holdet er i.
Frustrationerne var massive efter den elendige afslutning på halvsæsonen, og der var stor utilfredshed med både hans træningsøvelser, generelle måde at ville have spillere til at agere på og meget andet. PEA fik langt mere indflydelse på taktisk træning og andet fremadrettet, startende fra vinterens træningslejr. Men jeg kan da ikke støve dine valide kilder op, det er ikke kutyme at tale om den slags vidt og bredt og der blev lagt gevaldigt låg på uroen dengang. Du må enten tro på mig eller lade være :-)
Du bor ikke i Aalborg, og har ingen relationer til folk der er i eller omkring AaB, det forklarer måske en del.

Jeg er helt med på at der er nogen herinde, der ikke tror på at PEA har så stor en rolle som han nogen gange bliver tildelt, men i bund og grund er han vores svar på Nils-Arne Eggen i Rosenborg. Han har lagt linierne for hvordan AaB skal spille, og når jeg problematiserer den stigende overvægt af unge spillere, så er det også fordi jeg ved hvor meget ansvar PEA tog ifht. at coache unge spillere som Kusk og Thomsen da de i sin tid kom op. Kent var meget lidt involveret i den del - han var (og er) ikke en type som nurser sin spillertrup særlig meget. En meget gammeldags leder, der ikke var specielt god til at inddrage staben omkring holdet før han fik besked på det.

Lars Søndergaard havde også sine problemer med at håndtere de unge spillere - kender i hvert fald til mindst én spiller som følte sig alvorligt tilsidesat og slet ikke kunne med ham.
Der er Wieghorst væsentligt bedre.

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Søgaard » 7. jun 2017, 14:42

Gamen skrev: Lars Søndergaard havde også sine problemer med at håndtere de unge spillere - kender i hvert fald til mindst én spiller som følte sig alvorligt tilsidesat og slet ikke kunne med ham.
Der er Wieghorst væsentligt bedre.
Nu kommer det jo an på så mange ting, og er måske svært at konkludere ud fra. Jeg må formode du taler om Thellufsen, der også har været ude og udtrykke utilfredshed efterfølgende. Mon ikke du kan trække et lignende udsagn ud af Grønning, hvis han er skiftet efter sommerferien.

Jeg tvivler dog ikke på, at Wieghorst kunne være bedre. Jeg siger bare, vi skal også lige forholde os lidt kritisk til, hvad der kommer fra spillerne. Ligesom vi gør, når det er nogle omkring holdet, der udtaler sig.
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
larsdahl
1. div
1. div
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. jul 2005, 18:51
Geografisk sted: Horsens

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af larsdahl » 7. jun 2017, 15:32

seamann skrev: 4-4 er til hver en tid at foretrække efter min mening.
Så du vil simpelthen foretrække at ligge nummer 11 efter grundspillet med 26 point og en målscore på 104-104 frem for at ligge nummer 1 med 78 point og en målscore på 26-0? Eller mener du alligevel ikke "til enhver tid" ? ;)

Er ret sikker på, at den mest afgørende faktor for tilskuertallet på Aalborg Stadion er AaBs placering i tabellen og ikke hvor "godt"/underholdende de spiller.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af BoT » 7. jun 2017, 15:38

Gamen skrev:
BoT skrev: Du bor ikke i Aalborg, og har ingen relationer til folk der er i eller omkring AaB, det forklarer måske en del.
Til gengæld har jeg ret stor erfaring i at gennemskue, at mange mennesker har rigtig mange forskellige interesser i at fremstille sandheden på bestemte måder - uden at det på nogen måde er et retvisende billede på netop sandheden. Det gælder måske især i en fodboldklub. Derfor tager jeg løse rygter fra "kilder tæt på klubben" med et MEGET stort gran salt. Især anonyme kilder og von hørensagen, som der er en del eksperter i at videreformidle herinde.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Hovedet » 7. jun 2017, 15:50

seamann skrev:
BoT skrev:Jeg synes faktisk, det er ret væsentligt, at man ikke fra ledelsens side lægger sig stenhårdt fast på et bestemt spillekoncept. Ja, det giver mening i en kub som fck, der har økonomi og tiltrækningskraft til at rekruttere stenhårdt ud fra en bestemt filosofi. Men i AaB, hvor vi i meget højere grad er nødt til at tage, hvad der er muligt, må det til enhver tid være op til træneren at vælge spillestil og system ud fra den forhåndenværende spillertrup.

Og vi skal ikke ind og fortælle Morten Wieghorst, at han skal spille 4-4-2. Det er helt grotesk, at man skal definere spillestil for den person, de forhåbentlig er den bedst kvalificerede til at træffe den beslutning. Cheftræneren skal selvfølgelig have frie hænder til at vælge taktik. Og er ledelsen uenig i hans valg, må den enten lukke røven eller fyre ham.

Jeg ved godt, at der er en slags kutyme i Aalborg om, at man forventer at se offensiv possession-fodbold, og det kan selvfølgelig være et pejlemærke for træneren. Men for mig at se, går resultater forud for skønhed - og det tror jeg også det nordjyske fodboldpublikum er enig med mig i. (Og med resultater mener jeg, at jeg hellere vil se en 1-0 sejr end en 4-4 kamp).
4-4 er til hver en tid at foretrække efter min mening.

Jeg syntes roligt man kan diktere træneren spillestilen. Det virkede med Kent Nielsen og det giver i øvrigt ungdomsafdelingen noget at arbejde efter.
4-4 giver 1 point. 1-0 giver 3 point. Så selvfølgelig er det ikke at foretrække at spille uafgjort frem for at vinde. Desuden er det jo ingen kunst at spille "possessionfodbold" på den måde, som vi har gjort i lang tid efterhånden, hvor vi spiller den lidt frem og tilbage på vores egen banehalvdel uden indblanding fra modstanderholdet, der udmærket ved, at vi ikke er i stand til at slå noget, der ligner en farlig aflevering frem i banen.

Så sgu da langt hellere en høj bold op til "Rade Prica" - det kunne vi snildt leve med i mesterskabssæsonen 2007/2008, hvor vi scorede et hav af mål.

Gamen

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Gamen » 7. jun 2017, 17:25

BoT skrev: Til gengæld har jeg ret stor erfaring i at gennemskue, at mange mennesker har rigtig mange forskellige interesser i at fremstille sandheden på bestemte måder - uden at det på nogen måde er et retvisende billede på netop sandheden. Det gælder måske især i en fodboldklub. Derfor tager jeg løse rygter fra "kilder tæt på klubben" med et MEGET stort gran salt. Især anonyme kilder og von hørensagen, som der er en del eksperter i at videreformidle herinde.
Jeg ved ikke lige hvorfor flere personer skulle have interesse i at lyve om, at der var stor utilfredshed med Kent Nielsen. Enten var der eller også var der ikke, det er ikke ligefrem noget der kan være delte meninger om.
Jeg er helt med på at det blev moderne at polere 7-tallet i ren rus over Kent Nielsen's virke i AaB, men ovenstående er en lige så væsentlig del af fortællingen om, at man ikke bare kan køre klubkoryfæer ud på et sidespor. Slet ikke i AaB. Jeg vil vove at påstå at Kusk og Thomsen heller aldrig var blevet til det helt store uden coaching og sparring med PEA, og motiverende samtaler med Kuhn. Det var en af de ting, som Kent sjældent gad bruge tid på selv, og som selvsagt ikke går i en klub som AaB hvor talenterne er i fokus.

Jeg har intet motiv for at pynte på sandheden når det omhandler en episode for 6-7 år siden. Jeg har aldrig været ude med riven efter Kent Nielsen, som jeg anser for at være en dygtig træner. Han havde bare brug for hjælp fra nogle andre kompetente mennesker omkring sig, for sådan for alvor at blive forløst i AaB.

seamann

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af seamann » 7. jun 2017, 17:41

larsdahl skrev:
seamann skrev: 4-4 er til hver en tid at foretrække efter min mening.
Så du vil simpelthen foretrække at ligge nummer 11 efter grundspillet med 26 point og en målscore på 104-104 frem for at ligge nummer 1 med 78 point og en målscore på 26-0? Eller mener du alligevel ikke "til enhver tid" ? ;)

Er ret sikker på, at den mest afgørende faktor for tilskuertallet på Aalborg Stadion er AaBs placering i tabellen og ikke hvor "godt"/underholdende de spiller.
Naturligvis skal der vindes kampe, men kan det ikke gøres på rette vis, er det mindre interessant. Derfor skal AaB spille offensivt fodbold med de problemer det så medfører i den defensive del. Hvis man vil se det andet, er Hobro et velvalgt sted (og de har bedre øller - Hancock on tap
:cheers: )

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Maglau » 7. jun 2017, 20:08

Ledelsen skal måske ikke diktere spillestillen, men man har en gang lagt fast hvordan alle de bedste ungdomshold skal spille, hvilke taktikker og deraf træningsøvelser - det giver selvfølgelig et slut resultat med nogle bestemte spiller type..
Det vil da være mærkeligt hvis de unge mennesker der udklækkes til en spillestil i AaB bliver kasseret af træneren på Superliga holdt fordi han vil have nogle helt andre kompetencer der passer til hans spillestil.

Selvfølgelig skal der for træneren være et taktisk råderum, men det skal være indenfor de rammer der udstikkes fra de er ungdomsspillere ellers er det hele forgæves.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af Frygah » 7. jun 2017, 22:28

Maglau skrev:Ledelsen skal måske ikke diktere spillestillen, men man har en gang lagt fast hvordan alle de bedste ungdomshold skal spille, hvilke taktikker og deraf træningsøvelser - det giver selvfølgelig et slut resultat med nogle bestemte spiller type..
Det vil da være mærkeligt hvis de unge mennesker der udklækkes til en spillestil i AaB bliver kasseret af træneren på Superliga holdt fordi han vil have nogle helt andre kompetencer der passer til hans spillestil.

Selvfølgelig skal der for træneren være et taktisk råderum, men det skal være indenfor de rammer der udstikkes fra de er ungdomsspillere ellers er det hele forgæves.
Problemet er vel netop at de ungdomsspillere vi har udklækket siden Kusk og Thomsen, ikke passer til vores spillestil(Mæhle undtaget), eller ikke har haft det nødvendige niveau. Og at købe den type spillere, kan være en halvdyr omgang. Så at forlange en træner skal spille en bestemt type fodbold, hvis vi samtidig ikke har ungdomsspillerne til det og ikke har det økonomiske råderum til at hente spillere med rette spidskompetencer, så er det godt nok ikke nemt at være træner.

I den ideelle verden ville vi udklække hurtige, driblestærke fløje der kan trække ind i banen, så vores udklækkede hurtige, offensive backs kunne komme i Dalsgård-lignende overlap, med hurtige, spillende forsvarsspillere til at sætte spillet igang. Det er altså nogle halvdyre spillertyper vi skal have fat i, hvis vores talentafdeling ikke spytter dem ud!

Jeg har flere gange forsøgt at beskrive, hvordan vores spillestil i min verden kræver nogle helt bestemte type spillere, som der ikke løber forfærdelig mange rundt af. Lynhurtige, offensive backs, hurtige og spillende midterforsvarere, driblestærke fløje der kan gå ind i banen, som eksempler. Og det er typer der ikke løber voldsomt mange rundt af vi bare kan hente ind. FCK har jo hentet de primære danskere der var som fløjspiller til vores taktik, nemlig Kusk, Thomsen og Falk. Så selvom jeg elsker den bold vi spillede under Kent, så ser jeg det som voldsomt udfordrende at skulle fortsætte denne, hvilket både vores indkøb og resultater siden mesterskabet har vist. Det virker til at være nemmere at passe ind i Randers eller Sønderjyskes måde at spille fodbold på, for mange typer af spillere.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af BoT » 8. jun 2017, 09:28

Gamen skrev:
BoT skrev: Til gengæld har jeg ret stor erfaring i at gennemskue, at mange mennesker har rigtig mange forskellige interesser i at fremstille sandheden på bestemte måder - uden at det på nogen måde er et retvisende billede på netop sandheden. Det gælder måske især i en fodboldklub. Derfor tager jeg løse rygter fra "kilder tæt på klubben" med et MEGET stort gran salt. Især anonyme kilder og von hørensagen, som der er en del eksperter i at videreformidle herinde.
Jeg ved ikke lige hvorfor flere personer skulle have interesse i at lyve om, at der var stor utilfredshed med Kent Nielsen. Enten var der eller også var der ikke, det er ikke ligefrem noget der kan være delte meninger om.
Jeg er helt med på at det blev moderne at polere 7-tallet i ren rus over Kent Nielsen's virke i AaB, men ovenstående er en lige så væsentlig del af fortællingen om, at man ikke bare kan køre klubkoryfæer ud på et sidespor. Slet ikke i AaB. Jeg vil vove at påstå at Kusk og Thomsen heller aldrig var blevet til det helt store uden coaching og sparring med PEA, og motiverende samtaler med Kuhn. Det var en af de ting, som Kent sjældent gad bruge tid på selv, og som selvsagt ikke går i en klub som AaB hvor talenterne er i fokus.

Jeg har intet motiv for at pynte på sandheden når det omhandler en episode for 6-7 år siden. Jeg har aldrig været ude med riven efter Kent Nielsen, som jeg anser for at være en dygtig træner. Han havde bare brug for hjælp fra nogle andre kompetente mennesker omkring sig, for sådan for alvor at blive forløst i AaB.
Come on. Selvfølgelig kan der være flere personer, der har interesse i at fremstille chefen i et dårligt lys - og måske dermed sig selv i et bedre lys. Generelt kan du på alle arbejdspladser finde nogle, der føler sig forsmået, og som derfor synes, chefen er en inkompetent idiot. Og når de så står halv-stive nede i Gaden fredag nat, er det det nemmeste i verden lige at dele ud af sine holdninger, som så bliver til insiderviden hos den, der overhører det. Politik og fodbold er vel to af de brancher, hvor der er mest af den slags - da du sjældent har kollegaer - kun konkurrenter.

Kildekritik er en væsentlig del af mit fag. Det kunne jeg godt ønske mig, var mere udbredt herinde.

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Strategi for 2017-2019 - hvor er vi?

Indlæg af frederikshavneren » 28. jun 2017, 21:56

TV3Sport1 genudsender lige nu efterårets rædselsfulde kamp ml. Silkeborg og AaB.

På en dag hvor der endelig er noget konkret i transfertråden så illustrerer Silkeborg kampen hvor lavt et bundniveau vi har, hvilket vi skal have adresseret hvis vi skal gøre os tanker om slutspillet i den nye sæson.

Besvar