Økonomi i dansk fodbold

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Legum Magister
Landshold
Landshold
Indlæg: 806
Tilmeldt: 14. jul 2017, 22:40
Favoritspiller: Sir Stanley Matthews

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Legum Magister » 21. aug 2017, 13:16

9000AaB skrev:Lige lidt update på en Superliga rival.

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... vedsponsor

Er spændt på om Lyngby snart går konkurs med det set-up de er igang med at trylle frem - det virker ihvertfald kreativt det hele..
Hellerup Finans er en saga for sig, og det er vel blot et spørgsmål om tid (eller rettere timing i forhold til at realisere tab for bankernes vedkommende) før de går under.

Jeg må indrømme, at jeg håber på en løsning, hvor Lyngby kan gå fri af en konkurs. De blev i sin tid vold***** af Don Ø, hvilket førte til en konkurs, og før da havde de haft besværlighederne med Hans Bjerg Pedersen. Dertil kommer, at det bare aldrig er godt for Dansk fodbold, når en superligaklub går konkurs.

Brugeravatar
Frank Buck
Superliga
Superliga
Indlæg: 618
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:09
Favoritspiller: Nomwethe
Geografisk sted: Tørring
Kontakt:

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Frank Buck » 21. aug 2017, 13:39

Legum Magister skrev:
9000AaB skrev:Lige lidt update på en Superliga rival.

http://www.tipsbladet.dk/nyhed/superlig ... vedsponsor

Er spændt på om Lyngby snart går konkurs med det set-up de er igang med at trylle frem - det virker ihvertfald kreativt det hele..
Hellerup Finans er en saga for sig, og det er vel blot et spørgsmål om tid (eller rettere timing i forhold til at realisere tab for bankernes vedkommende) før de går under.

Jeg må indrømme, at jeg håber på en løsning, hvor Lyngby kan gå fri af en konkurs. De blev i sin tid vold***** af Don Ø, hvilket førte til en konkurs, og før da havde de haft besværlighederne med Hans Bjerg Pedersen. Dertil kommer, at det bare aldrig er godt for Dansk fodbold, når en superligaklub går konkurs.
Jeg håber virkelig ikke på en løsning, hvor Lyngby går fri af en eventuel konkurs!

Klubber der finder på så fantasifulde økonomiske konstruktioner for at pumpe økonomien op og konkurrere med andre klubber der holder sig inde for stregerne, skal da have et slag over fingrene, hvis deres konstruktioner ikke holder. Jeg har virkelig ingen medlidenhed med Lyngby, hvis de endnu en gang skulle starte forfra i Danmarkserien. Så høster de blot som de har sået....
““...and the funny thing was that people who weren't entirely certain they were right always argued much louder than other people, as if the main person they were trying to convince were themselves.””
― Terry Pratchett, The Bromeliad Trilogy

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 21. aug 2017, 13:47

Frank Buck skrev: Klubber der finder på så fantasifulde økonomiske konstruktioner for at pumpe økonomien op og konkurrere med andre klubber der holder sig inde for stregerne, skal da have et slag over fingrene, hvis deres konstruktioner ikke holder. Jeg har virkelig ingen medlidenhed med Lyngby, hvis de endnu en gang skulle starte forfra i Danmarkserien. Så høster de blot som de har sået....
Nu er det jo ikke selve fodboldholdet, men nærmere de folk der sidder i bestyrelsen den er gal med. Lyngby som fodboldhold har jeg intet imod.

Og nu kunne det jo strengt taget være os der sad i samme saks, da vi lod bestyrelsesmedlemmer lege med klubbens ve og vel for egen vindings skyld for ikke så mange år siden. Det var heller ikke det kønneste syn, at se en fodboldklub bliver taget som gidsel som led i private vennetjenester. Det var ulækkert, og et kapitel i AaB's historie som jeg helst ville være foruden. Da klubben så skulle bringes på fode igen, tjente selvsamme mennesker på at låne klubben penge.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Jesper Schmidt » 21. aug 2017, 14:12

Gamen skrev:
Frank Buck skrev: Klubber der finder på så fantasifulde økonomiske konstruktioner for at pumpe økonomien op og konkurrere med andre klubber der holder sig inde for stregerne, skal da have et slag over fingrene, hvis deres konstruktioner ikke holder. Jeg har virkelig ingen medlidenhed med Lyngby, hvis de endnu en gang skulle starte forfra i Danmarkserien. Så høster de blot som de har sået....
Nu er det jo ikke selve fodboldholdet, men nærmere de folk der sidder i bestyrelsen den er gal med. Lyngby som fodboldhold har jeg intet imod.

Og nu kunne det jo strengt taget være os der sad i samme saks, da vi lod bestyrelsesmedlemmer lege med klubbens ve og vel for egen vindings skyld for ikke så mange år siden. Det var heller ikke det kønneste syn, at se en fodboldklub bliver taget som gidsel som led i private vennetjenester. Det var ulækkert, og et kapitel i AaB's historie som jeg helst ville være foruden. Da klubben så skulle bringes på fode igen, tjente selvsamme mennesker på at låne klubben penge.
Kan vi ikke snart slippe for dine evindelige forsøg på at ophøje dine egne meninger til fakta?

Det her er altså langt over grænsen.

Må jeg iøvrigt lige tilføje, at det kæmpestore område som AaB dengang købte på Hadsundvej, i dag er fuldt bebygget med store etagebygninger og har været det i efterhånden mange år. Det tegner ikke ligefrem et billede af en fejlinvestering på et niveau hvor der skal tales vennetjenester. Selvfølgelig var det, især set i bagklogskabens klare lys, for stor og for risikabel en investering at lave, men ser vi på hvordan området blev bebygget ganske få år senere, så var den største fejl vel faktisk at man solgte for tidligt og for billigt.

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 21. aug 2017, 14:23

Jesper Schmidt skrev: Kan vi ikke snart slippe for dine evindelige forsøg på at ophøje dine egne meninger til fakta?

Det her er altså langt over grænsen.

Må jeg iøvrigt lige tilføje, at det kæmpestore område som AaB dengang købte på Hadsundvej, i dag er fuldt bebygget med store etagebygninger og har været det i efterhånden mange år. Det tegner ikke ligefrem et billede af en fejlinvestering på et niveau hvor der skal tales vennetjenester. Selvfølgelig var det, især set i bagklogskabens klare lys, for stor og for risikabel en investering at lave, men ser vi på hvordan området blev bebygget ganske få år senere, så var den største fejl vel faktisk at man solgte for tidligt og for billigt.
Edit: Skriv til mig over PB i stedet, hvis du vil til at diskutere AaB anno 2005. Det bliver en anelse off-topic - men det er dig der er på afveje her.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Jesper Schmidt » 21. aug 2017, 14:58

Gamen skrev:
Jesper Schmidt skrev: Kan vi ikke snart slippe for dine evindelige forsøg på at ophøje dine egne meninger til fakta?

Det her er altså langt over grænsen.

Må jeg iøvrigt lige tilføje, at det kæmpestore område som AaB dengang købte på Hadsundvej, i dag er fuldt bebygget med store etagebygninger og har været det i efterhånden mange år. Det tegner ikke ligefrem et billede af en fejlinvestering på et niveau hvor der skal tales vennetjenester. Selvfølgelig var det, især set i bagklogskabens klare lys, for stor og for risikabel en investering at lave, men ser vi på hvordan området blev bebygget ganske få år senere, så var den største fejl vel faktisk at man solgte for tidligt og for billigt.
Edit: Skriv til mig over PB i stedet, hvis du vil til at diskutere AaB anno 2005. Det bliver en anelse off-topic - men det er dig der er på afveje her.
Det skulle mere ses som en kommentar end et oplæg til diskussion, det var såmænd ikke fordi jeg ville diskutere noget fra de mørke tider i 00'erne, men det kom mit indlæg måske nok til at se ud som om jeg ville. Men det er jo under alle omstændigheder en diskussion vi har taget før, og som under alle omstændigheder er uinteressant i dag. Jeg har også svært ved at se hvorfor det skulle være relevant i forhold til Lyngby's situation, men lad nu det ligge.

Videre til nutiden! :)

De Fem
Landshold
Landshold
Indlæg: 975
Tilmeldt: 21. nov 2016, 22:02

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af De Fem » 30. aug 2017, 09:34

BREAKING: Brøndby har underskud for året og barsler med en aktieudvidelse. Måske det var nemmere at skemalægge dem i. Det sparer deres PR-mand for arbejdstiden.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 30. aug 2017, 10:42

Det var meget forventet. Tallene viser vel at de var meget langt fra målet.
- FlæskeFrank

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Frygah » 30. aug 2017, 10:47

FlæskeFrank skrev:Det var meget forventet. Tallene viser vel at de var meget langt fra målet.
Men der er da også ret pæne ting i den delårsrapport? I min verden ligner det faktisk de er på vej ud af mørket, lidt som vi gjorde for nogle år siden. De har så valgt at beholde Rønnow og Pukki, i stedet for at få plus i regnskabet. Og har gjort det ud fra en sportslig betragtning. Vi gjorde vel det samme i vores nedrykningskrise, hvor vi gik på økonomisk kompromis, og hentede bl.a. Duncan og Lumb for at redde røven i Suppen.

Ser man på deres tal for omsætning, sponsorindtægter og selvfølgelig også sportslige indtægter (hvor man har fastlagt budget efter en 5. plads, altså lidt kører den konservative AaB-stil), så er der da sket nogle solide fremskidt. Derudover har de også fået nedbragt gælden med nærmst 50-60 mil, og selvom det er sket af folk udefra, så er der forsvundet renteudgifter i millionklassen.

Så selvom vi er enige om at de er langt fra målet, så ser jeg det nu som om at de rent faktisk har fokus på at få styr på driften og forretningen - De har så stadig deres suger daddy der gør at de agerer lige lovlig hæmningsløst, men jeg må indrømme jeg synes det ser bedre ud for dem end længe. Den største udfordringer er vel nærmest om de kan holde igen med at ræse ud af vejen med flere indkøb, flere høje lønninger til spillere, når de jagter topplaceringer og europæiske drømme.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 30. aug 2017, 10:57

Frygah skrev: Men der er da også ret pæne ting i den delårsrapport? I min verden ligner det faktisk de er på vej ud af mørket, lidt som vi gjorde for nogle år siden. De har så valgt at beholde Rønnow og Pukki, i stedet for at få plus i regnskabet. Og har gjort det ud fra en sportslig betragtning. Vi gjorde vel det samme i vores nedrykningskrise, hvor vi gik på økonomisk kompromis, og hentede bl.a. Duncan og Lumb for at redde røven i Suppen.

Ser man på deres tal for omsætning, sponsorindtægter og selvfølgelig også sportslige indtægter (hvor man har fastlagt budget efter en 5. plads, altså lidt kører den konservative AaB-stil), så er der da sket nogle solide fremskidt. Derudover har de også fået nedbragt gælden med nærmst 50-60 mil, og selvom det er sket af folk udefra, så er der forsvundet renteudgifter i millionklassen.
Enig. Det ser bedre ud for dem, og ros for at de har tilvalgt det sportslige sats, nu hvor de har træneren og truppen til det.

Men det er jo relativt populært at bashe dem herinde.

Og så har de jo altså nedbragt deres lønniveau markant, hvilket også var målet i den nye strategi. Slut med gigantlønninger til has-beens der ikke bidrager på banen (hej Elmander)

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 30. aug 2017, 10:59

Der er positive ting, men tallene viser vel netop også, at kan ikke nå i plus med middel succes, som vi kan. De skal sælge rigtig meget. Og næste sommer skal de vel sælge for 30 mio Kr. Som jeg forstår deres udmelding. Så det bliver ikke nemmere.
- FlæskeFrank

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 30. aug 2017, 11:08

FlæskeFrank skrev:Der er positive ting, men tallene viser vel netop også, at kan ikke nå i plus med middel succes, som vi kan. De skal sælge rigtig meget. Og næste sommer skal de vel sælge for 30 mio Kr. Som jeg forstår deres udmelding. Så det bliver ikke nemmere.
De har Hany Mukhtar, Teemu Pukki og Frederik Rønnow - bare lige for at nævne 3 af deres salgsobjekter. Skal vi nu ikke lige klappe hesten? Alene førstnævnte kan indbringe 30 mio. hvis han holder sit høje niveau.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Pastorius » 30. aug 2017, 11:19

Frygah skrev:
FlæskeFrank skrev:Det var meget forventet. Tallene viser vel at de var meget langt fra målet.
Men der er da også ret pæne ting i den delårsrapport? I min verden ligner det faktisk de er på vej ud af mørket, lidt som vi gjorde for nogle år siden. De har så valgt at beholde Rønnow og Pukki, i stedet for at få plus i regnskabet. Og har gjort det ud fra en sportslig betragtning. Vi gjorde vel det samme i vores nedrykningskrise, hvor vi gik på økonomisk kompromis, og hentede bl.a. Duncan og Lumb for at redde røven i Suppen.

Ser man på deres tal for omsætning, sponsorindtægter og selvfølgelig også sportslige indtægter (hvor man har fastlagt budget efter en 5. plads, altså lidt kører den konservative AaB-stil), så er der da sket nogle solide fremskidt. Derudover har de også fået nedbragt gælden med nærmst 50-60 mil, og selvom det er sket af folk udefra, så er der forsvundet renteudgifter i millionklassen.

Så selvom vi er enige om at de er langt fra målet, så ser jeg det nu som om at de rent faktisk har fokus på at få styr på driften og forretningen - De har så stadig deres suger daddy der gør at de agerer lige lovlig hæmningsløst, men jeg må indrømme jeg synes det ser bedre ud for dem end længe. Den største udfordringer er vel nærmest om de kan holde igen med at ræse ud af vejen med flere indkøb, flere høje lønninger til spillere, når de jagter topplaceringer og europæiske drømme.
At de har valgt at beholde Pukki og Rønnov er vist spin. Af en eller anden grund har Rønnov - lyder det til - ikke været interesseret i at komme til Forrest (som er den eneste klub jeg har hørt om ville betale prisen), og Pukki tror jeg ikke de har kunnet sælge til den pris de ville have.

Det er korrekt det ser bedre ud, men alternativet havde vel også været døden - om ikke andet så den langsomme. Hvis de skal fortsætte en positiv udvukling, så skal de til at have indtægter fra europæiske gruppespil. Det er muligt at de budgetterer med 5.pladser, men deres selvfølelse til ikke holde til dem, og brister det sportslige luftkastel, vil de have svært ved at holde og tiltrække de spillere der skulle kunne give dem det overskud der skal til. På trods af at Bech har fået meget ros for transfervinduet, så synes jeg ikke de ser lige så stærke ud som sidste år.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Frygah
Allstar
Allstar
Indlæg: 3025
Tilmeldt: 27. aug 2006, 17:27

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Frygah » 30. aug 2017, 11:25

FlæskeFrank skrev:Der er positive ting, men tallene viser vel netop også, at kan ikke nå i plus med middel succes, som vi kan. De skal sælge rigtig meget. Og næste sommer skal de vel sælge for 30 mio Kr. Som jeg forstår deres udmelding. Så det bliver ikke nemmere.
Men ser du på deres delårsrapport er de også blevet bedre til at hive sponsorindtægter ind, får flere tv-penge og øget omsætning generelt. Og formår de at tage medaljer, eventuelt mesterskab og efterfølgende europa, vil der givetvis ske en større forøgelse af sponsorer og øvrige indtægter.

Selvom de stadig har suger daddy, og så dermed er mere impulsive end vi er i, så synes jeg klart der tegner sig et billede af at man er ved at have fokus og styr på kerneforretningen, og fået styrket de indtægtsområder hvor klubben har potentialer. Lidt ligesom vi har gjort her, dog ikke helt så skarp som vores.
Sorte Halifax-maskiner hoppede over klitterne ved Søndervig!

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 30. aug 2017, 11:26

Lige Mukthar, Pukki og Rønnow. Mukthar har vel ikke i denne sæson vist noget ekstraordinært. Pukki har vel kontrakt udløb næste sommer.

Rønnow ryger måske af landshold med Schmeichel og Løssl i Premier league som dagligdag.

Og ingen europæisk.
- FlæskeFrank

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 30. aug 2017, 11:31

Pastorius skrev:
At de har valgt at beholde Pukki og Rønnov er vist spin. Af en eller anden grund har Rønnov - lyder det til - ikke været interesseret i at komme til Forrest (som er den eneste klub jeg har hørt om ville betale prisen), og Pukki tror jeg ikke de har kunnet sælge til den pris de ville have.

På trods af at Bech har fået meget ros for transfervinduet, så synes jeg ikke de ser lige så stærke ud som sidste år.
De har krævet 22,5 mio. for Frederik Rønnow, Forest ville kun betale 15. De har da sagt nej til PAO's skambud på Pukki. De ved godt, at de har brug for hans mål hvis de skal være mestre. Kliment og Wilczek holder ikke samme niveau.
Nu hvor transfervinduet er ved at være ovre kan Pukki igen fokusere på Brøndby.

De har den suverænt stærkeste midtbane i ligaen med 5 kvalitetsspillere. Jeg synes de mangler en hurtig central forsvarsspiller, og så kunne de måske have byttet sig til en bedre 2. angriber, men ellers har de da et kanonhold. Svenn Crone er deres eneste svage punkt, men selv han har forbedret sig noget i denne sæson.

Gamen

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Gamen » 30. aug 2017, 11:32

FlæskeFrank skrev:Lige Mukthar, Pukki og Rønnow. Mukthar har vel ikke i denne sæson vist noget ekstraordinært. Pukki har vel kontrakt udløb næste sommer.

Rønnow ryger måske af landshold med Schmeichel og Løssl i Premier league som dagligdag.

Og ingen europæisk.
Nu er det vist også worst case scenario du tager udgangspunkt i ;-)

Mukhtar er da, by far, ligaens største midtbaneprofil efter Delaney stoppede i FCK - uagtet at han mangler lidt i at nå sidste sæsons tårnhøje niveau.

FlæskeFrank
Allstar
Allstar
Indlæg: 6377
Tilmeldt: 11. jul 2005, 20:06
Geografisk sted: Middelfart

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af FlæskeFrank » 30. aug 2017, 11:52

Fugle på taget har det med at flyve.

Mukthar er god, men pt. Ikke fantasimillioner værd
- FlæskeFrank

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Yankee » 30. aug 2017, 11:58

Gamen skrev:
De har den suverænt stærkeste midtbane i ligaen med 5 kvalitetsspillere. Jeg synes de mangler en hurtig central forsvarsspiller, og så kunne de måske have byttet sig til en bedre 2. angriber, men ellers har de da et kanonhold. Svenn Crone er deres eneste svage punkt, men selv han har forbedret sig noget i denne sæson.
Jah - alligevel ligger de jo kun fire point foran København, der har haft en katastrofal sæsonstart. De blev komplet udspillet af nr. 6 fra Kroatien og i hele 2017 har de et pointsnit på kun 1,57.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomi i dansk fodbold

Indlæg af Hovedet » 30. aug 2017, 12:19

Desværre må vi konstatere, at der ikke er nogen grund til at blæse i katastrofehornet på Brøndbys vegne. Klubben har massive indtægtsforøgelser på alle parametre, store salgsobjekter og en massiv egenkapital uden gæld. De er bestemt ikke i mål og kan jo ikke blive ved med store underskud, men deres nuværende sportslige strategi giver bestemt mening. Det hold har stor chance for at blive dansk mester. Til gengæld kan de ikke blive ved med at ikke at nå et europæisk gruppespil.

Besvar