Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 22. aug 2017, 14:22

Pastorius skrev:
Gamen skrev:Husk, at det er i dag der kommer halvårsregnskab. Spændende hvad det byder på.
Jeg bliver overrasket hvis ikke vi ser den første nedjustering i laaaang tid.
Første nedjustering i 6 uger?

http://www.business.dk/oekonomi/AaB-bos ... pillerloen#!

frederikshavneren
Allstar
Allstar
Indlæg: 6047
Tilmeldt: 12. jan 2011, 15:12
Favoritspiller: messi

Re: Økonomitråden

Indlæg af frederikshavneren » 22. aug 2017, 15:19

Personaleomkostningerne er steget og vi har mistet mange tv penge samt match day omsætning, alligevel fastholdes forventningerne til indeværende år:

https://aabsport.dk/nyheder/2017/august ... e-halvaar/

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 22. aug 2017, 15:35

Dejligt at vi kan fastholde forventningerne. Jeg havde nok forvente en mindre nedjustering igen, ovenpå hele 6 spillerindkøb og tv indtægter under det budgetteret. Tyder på at vi hele tiden har haft planer om de betragtelige investeringer.

Link til hele rapporten: https://cns.omxgroup.com/cds/Disclosure ... tId=642332
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 22. aug 2017, 15:50

Yankee skrev:
Pastorius skrev:
Gamen skrev:Husk, at det er i dag der kommer halvårsregnskab. Spændende hvad det byder på.
Jeg bliver overrasket hvis ikke vi ser den første nedjustering i laaaang tid.
Første nedjustering i 6 uger?

http://www.business.dk/oekonomi/AaB-bos ... pillerloen#!
Ah, den havde jeg misset - eller rettere glemt, kan godt huske jeg har set nyheden før.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 22. aug 2017, 16:00

frederikshavneren skrev:Personaleomkostningerne er steget og vi har mistet mange tv penge samt match day omsætning, alligevel fastholdes forventningerne til indeværende år:

https://aabsport.dk/nyheder/2017/august ... e-halvaar/

Man kan vel kun konkludere at AaB allerede ved tidligere udmeldinger har haft planer om at give den gas i transfervinduet. Den eneste anden mulige forklaring er at man håber at kunne sælge en eller flere spillere inden 1/1 (hvilket er en træls dato at operere med i den sammenhæng, fordi den falder skævt for transferdeadline.

Min konklusion er at der er endnu bedre styr over økonomien i AaB end jeg havde froventet. Det er altså ret markante beløb vi mangler på indtægtssiden.

Var der nogen af vores transfers til dette vindue, der skete inden 1/7?
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Søgaard
Allstar
Allstar
Indlæg: 1985
Tilmeldt: 7. jul 2005, 22:42

Re: Økonomitråden

Indlæg af Søgaard » 22. aug 2017, 16:23

Pastorius skrev:
frederikshavneren skrev:Personaleomkostningerne er steget og vi har mistet mange tv penge samt match day omsætning, alligevel fastholdes forventningerne til indeværende år:

https://aabsport.dk/nyheder/2017/august ... e-halvaar/

Man kan vel kun konkludere at AaB allerede ved tidligere udmeldinger har haft planer om at give den gas i transfervinduet. Den eneste anden mulige forklaring er at man håber at kunne sælge en eller flere spillere inden 1/1 (hvilket er en træls dato at operere med i den sammenhæng, fordi den falder skævt for transferdeadline.

Min konklusion er at der er endnu bedre styr over økonomien i AaB end jeg havde froventet. Det er altså ret markante beløb vi mangler på indtægtssiden.

Var der nogen af vores transfers til dette vindue, der skete inden 1/7?
Pallesen var 3/7, så umiddelbart nej http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/offi ... -pallesen/

Men at man fastholder forventningen til årets resultat, er vel også det der skal bides mærke i. Så er det ligemeget, hvornår transferen er gennemført :)
Aalborg BK 1885!

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 22. aug 2017, 16:26

Dejligt der er styr på økonomien, forhåbentlig også snart det sportslige.
Er der nogen der ved hvad stigningen i personaleomkostninger skyldes?

Det er bemærkelsesværdig vi har 75 mio stående i obligationer og aktier, det er alligevel en pæn sjat ud af en egenkapital på 123,4 mio., nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken type obligationer, og hvilke aktier der er tale om, men formentlig nogle med lav risiko, lad os sige et årligt afkast mellem 5% og 10%, også har man lige pludselig en ekstra indtægt mellem 3,75 og 7,5 mio. før skat vel og mærke, men det er alligevel en pænt stor indtægt i en klub som AaB med et årligt spillerbudget i omegnen af 30-35 mil.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 22. aug 2017, 16:28

Søgaard skrev:
Pastorius skrev:
frederikshavneren skrev:Personaleomkostningerne er steget og vi har mistet mange tv penge samt match day omsætning, alligevel fastholdes forventningerne til indeværende år:

https://aabsport.dk/nyheder/2017/august ... e-halvaar/

Man kan vel kun konkludere at AaB allerede ved tidligere udmeldinger har haft planer om at give den gas i transfervinduet. Den eneste anden mulige forklaring er at man håber at kunne sælge en eller flere spillere inden 1/1 (hvilket er en træls dato at operere med i den sammenhæng, fordi den falder skævt for transferdeadline.

Min konklusion er at der er endnu bedre styr over økonomien i AaB end jeg havde froventet. Det er altså ret markante beløb vi mangler på indtægtssiden.

Var der nogen af vores transfers til dette vindue, der skete inden 1/7?
Pallesen var 3/7, så umiddelbart nej http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/offi ... -pallesen/

Men at man fastholder forventningen til årets resultat, er vel også det der skal bides mærke i. Så er det ligemeget, hvornår transferen er gennemført :)
Ja, det var mest for at regne på hvad der var kommet i kassen for Mæhle og Basso - men det er så et forholdsvis nemt regnestykke.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 22. aug 2017, 16:49

Pastorius skrev: Ja, det var mest for at regne på hvad der var kommet i kassen for Mæhle og Basso - men det er så et forholdsvis nemt regnestykke.
Det må man sige, især fordi AaB er begyndt med at udspecificere transferposten i noterne.

Billede

Salget i 2. kvartal er Mæhle, så det er altså de 11 mio. der var tale om. Derved kan vi også konstatere at de rapporterede 45 mio. for Basso holder stik.

Til gengæld ser det ud til, at vi også har afleveret lidt mere end håbet. 15 mio. kr. i transferudgift i 1. kvartal må alt andet lige hovedsageligt være betaling til agenter mv. i Basso handlen, da de eneste tilgange på spillersiden var en transferfri Sylvestr, leje af Lucic, og indgået aftale med Lansing. Ikke aftaler der burde beløbe sig i mange millioner.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

KJ
Superliga
Superliga
Indlæg: 644
Tilmeldt: 11. jul 2005, 11:47
Geografisk sted: 2100 København Ø

Re: Økonomitråden

Indlæg af KJ » 22. aug 2017, 16:51

Det er ikke overraskende, at 2017 tegner til at give stort overskud - set i lyset af Bassogog og Mæhle. Jeg kan derimod godt tro, at 2018 og 2019 vil give underskud. De spillertilgange, der er kommet i 2017 (Safranko, Okore, Pallesen, Rinne som de væsentligste) vil gennem periodisering belaste årsregnskaberne i kontrakternes løbetid, og vi kan derfor ikke kun se på 2017 for at vurdere, om klubben ret beset tjener penge på driften. Omvendt kan man sige, at det i princippet ikke er problematisk at realisere mindre underskud de kommende år, såfremt det sker kalkuleret i lyset af de ekstraordinært store indtægter i 2017.

Noget helt andet er, at jeg ikke fatter, hvad aktionærerne vil med en egenkapital på +120 mio. kr.! Det er vildt overdrevent, også selvom der skal være en økonomisk buffer til dårlige år. Hvis AaB alligevel bare investerer kapitalen i værdipapirer, er AaB i bedste fald et overflødigt led.

Mon ikke transferomkostningen 1. halvår 2017 er den del af Bassogog-pengene, der skulle sendes videre til hans gamle klub? Alternativt hans agenter?

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 22. aug 2017, 16:56

Pastorius skrev: Man kan vel kun konkludere at AaB allerede ved tidligere udmeldinger har haft planer om at give den gas i transfervinduet. Den eneste anden mulige forklaring er at man håber at kunne sælge en eller flere spillere inden 1/1 (hvilket er en træls dato at operere med i den sammenhæng, fordi den falder skævt for transferdeadline.
Nope:

Der er i resultatforventningen ikke indeholdt yderligere transferindtægter end dem, der er realiseret.

Jeg er iøvrigt overrasket over at personaleomkostningerne allerede i foråret var steget med 5,8 mio i forhold til 2016, altså på et halvt år. Der bliver godt nok skruet op for spillerbudgettet, og med en noget større volume end jeg havde troet. Det vil undre mig hvis det ikke er steget yderligere nu.

Dejligt så forvænte vi er blevet med positive regnskabsudmeldinger, jeg synes vi har en hamrende dygtig ledelse i AaB, det må jeg sige. Det er vildt imponerende som man overholder ALT som bliver meldt ud, og man sidder jo med fuldstændig tiltro til at dette regnskabsår rent faktisk også ender med det udmeldte overskud.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 22. aug 2017, 17:00

KJ skrev:Det er ikke overraskende, at 2017 tegner til at give stort overskud - set i lyset af Bassogog og Mæhle. Jeg kan derimod godt tro, at 2018 og 2019 vil give underskud. De spillertilgange, der er kommet i 2017 (Safranko, Okore, Pallesen, Rinne som de væsentligste) vil gennem periodisering belaste årsregnskaberne i kontrakternes løbetid, og vi kan derfor ikke kun se på 2017 for at vurdere, om klubben ret beset tjener penge på driften. Omvendt kan man sige, at det i princippet ikke er problematisk at realisere mindre underskud de kommende år, såfremt det sker kalkuleret i lyset af de ekstraordinært store indtægter i 2017.

Noget helt andet er, at jeg ikke fatter, hvad aktionærerne vil med en egenkapital på +120 mio. kr.! Det er vildt overdrevent, også selvom der skal være en økonomisk buffer til dårlige år. Hvis AaB alligevel bare investerer kapitalen i værdipapirer, er AaB i bedste fald et overflødigt led.

Mon ikke transferomkostningen 1. halvår 2017 er den del af Bassogog-pengene, der skulle sendes videre til hans gamle klub? Alternativt hans agenter?
Jeg tror også helt sikkert at der kommer til at blive budgetteret med røde tal i de kommende år, både pga. højere lønbudget, men der kommer også pludselig nogle noget større afskrivninger end vi har været vant til, fordi vi betaler ret store transfersummer i dette vindue. Så længe det er planlagt og en del af investeringen, og at budgetterne naturligvis som vanligt overholdes, så er det jo bare en del af investeringen som må tages med.

Jesper Schmidt
Halftime
Halftime
Indlæg: 5672
Tilmeldt: 6. jul 2005, 22:19
Geografisk sted: Aalborg

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jesper Schmidt » 22. aug 2017, 17:06

Hanga skrev:
Pastorius skrev: Ja, det var mest for at regne på hvad der var kommet i kassen for Mæhle og Basso - men det er så et forholdsvis nemt regnestykke.
Det må man sige, især fordi AaB er begyndt med at udspecificere transferposten i noterne.

Billede

Salget i 2. kvartal er Mæhle, så det er altså de 11 mio. der var tale om. Derved kan vi også konstatere at de rapporterede 45 mio. for Basso holder stik.

Til gengæld ser det ud til, at vi også har afleveret lidt mere end håbet. 15 mio. kr. i transferudgift i 1. kvartal må alt andet lige hovedsageligt være betaling til agenter mv. i Basso handlen, da de eneste tilgange på spillersiden var en transferfri Sylvestr, leje af Lucic, og indgået aftale med Lansing. Ikke aftaler der burde beløbe sig i mange millioner.
Det havde jeg ikke fanget at de er begyndt på, det er godt nok interessant, og giver et stort indblik.

Må jeg iøvrigt sige at det er helt vildt at vi har solgt spillere for over 75 mio. siden 1. januar 2016. Utroligt flot gået, og fuldstændigt uden sidestykke i AaBs tid med professionelt fodbold.

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 22. aug 2017, 17:06

troelsh skrev:Dejligt der er styr på økonomien, forhåbentlig også snart det sportslige.
Er der nogen der ved hvad stigningen i personaleomkostninger skyldes?

Det er bemærkelsesværdig vi har 75 mio stående i obligationer og aktier, det er alligevel en pæn sjat ud af en egenkapital på 123,4 mio., nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken type obligationer, og hvilke aktier der er tale om, men formentlig nogle med lav risiko, lad os sige et årligt afkast mellem 5% og 10%, også har man lige pludselig en ekstra indtægt mellem 3,75 og 7,5 mio. før skat vel og mærke, men det er alligevel en pænt stor indtægt i en klub som AaB med et årligt spillerbudget i omegnen af 30-35 mil.
Du kan se en udspecificering af investeringsstrategien på side 21 i rapporten.
Vi har ændret investeringsprofilen en smule siden sidst, ved nu også at inddrage aktier i porteføljen, dog maksimalt op til 15% af porteføljens værdi. Der er stadig tale om en lav risiko samlet set. I teorien kan man sådan set reducere risikoen yderligere ved at tage lidt aktier med pga. risikospredning.
Din forventning til gennemsnitligt afkast er nok for optimistisk pga. porteføljens lave risikoprofil. Indtil videre i år er overskuddet fra finansielle aktiviteter 291 kilo, og 316 kilo sidste år.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brugeravatar
Rams
Landshold
Landshold
Indlæg: 965
Tilmeldt: 27. jul 2007, 09:33
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Økonomitråden

Indlæg af Rams » 22. aug 2017, 17:08

Til de regnskabskyndige, hvor i tallene kan man se den kompensation vi har betalt til Holgersson og Sloth for at komme ud af deres kontrakter. Er det under afskrivninger eller transferudgifter. Og hvad med Søndergaards løn?
In verbis simus faciles

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 22. aug 2017, 17:10

Rams skrev:Til de regnskabskyndige, hvor i tallene kan man se den kompensation vi har betalt til Holgersson og Sloth for at komme ud af deres kontrakter. Er det under afskrivninger eller transferudgifter. Og hvad med Søndergaards løn?
Det er regnskab for 2. kvartal, så der står intet om Holgersson og Sloths afgang. Under alle omstændigheder vil det indgå i de samlede personaleomkostninger og næppe kunne læses direkte.

Søndergaard var ansat på en funktionærkontrakt, der var uopsigelig indtil 30/6-17, så han har fået løn i første halvår, hverken mere eller mindre.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 22. aug 2017, 17:49

Jesper Schmidt skrev:
Pastorius skrev: Man kan vel kun konkludere at AaB allerede ved tidligere udmeldinger har haft planer om at give den gas i transfervinduet. Den eneste anden mulige forklaring er at man håber at kunne sælge en eller flere spillere inden 1/1 (hvilket er en træls dato at operere med i den sammenhæng, fordi den falder skævt for transferdeadline.
Nope:

Der er i resultatforventningen ikke indeholdt yderligere transferindtægter end dem, der er realiseret.
Jeg er sgu ikke for skarp i dag - og det har vel også været en standardformulering ved de sidste mange resultatsaflæggelser.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 22. aug 2017, 17:59

Hanga skrev:
troelsh skrev:Dejligt der er styr på økonomien, forhåbentlig også snart det sportslige.
Er der nogen der ved hvad stigningen i personaleomkostninger skyldes?

Det er bemærkelsesværdig vi har 75 mio stående i obligationer og aktier, det er alligevel en pæn sjat ud af en egenkapital på 123,4 mio., nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken type obligationer, og hvilke aktier der er tale om, men formentlig nogle med lav risiko, lad os sige et årligt afkast mellem 5% og 10%, også har man lige pludselig en ekstra indtægt mellem 3,75 og 7,5 mio. før skat vel og mærke, men det er alligevel en pænt stor indtægt i en klub som AaB med et årligt spillerbudget i omegnen af 30-35 mil.
Du kan se en udspecificering af investeringsstrategien på side 21 i rapporten.
Vi har ændret investeringsprofilen en smule siden sidst, ved nu også at inddrage aktier i porteføljen, dog maksimalt op til 15% af porteføljens værdi. Der er stadig tale om en lav risiko samlet set. I teorien kan man sådan set reducere risikoen yderligere ved at tage lidt aktier med pga. risikospredning.
Din forventning til gennemsnitligt afkast er nok for optimistisk pga. porteføljens lave risikoprofil. Indtil videre i år er overskuddet fra finansielle aktiviteter 291 kilo, og 316 kilo sidste år.
Ja okay så er de 5-10% afkast nok alt for optimistisk.
At man har valgt en portefølje med så lav en risiko indikerer vel også meget godt hvor lidt klubben er villig til at satse økonomisk, man kunne måske godt få lidt mere end nogle hundrede tusind ud af en investering på 75 mio, uden at man behøver at gamble helt vildt med økonomien, men det er jo nok de bitre erfaringer fra fortiden der gør man er meget påpasselig

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 22. aug 2017, 18:40

troelsh skrev:
Ja okay så er de 5-10% afkast nok alt for optimistisk.
At man har valgt en portefølje med så lav en risiko indikerer vel også meget godt hvor lidt klubben er villig til at satse økonomisk, man kunne måske godt få lidt mere end nogle hundrede tusind ud af en investering på 75 mio, uden at man behøver at gamble helt vildt med økonomien, men det er jo nok de bitre erfaringer fra fortiden der gør man er meget påpasselig
Det har ikke noget med det at gøre. AaB er ikke en investeringsforening så man giver sig selvfølgelig ikke i kast med børsspekulation for aktionærernes penge. Aktionærerne vil gerne have at AaB holder deres penge i reserve - hvis de ville have dem investeret med høj risiko kunne de jo bare gøre det selv.

Brugeravatar
troelsh
Allstar
Allstar
Indlæg: 2475
Tilmeldt: 10. apr 2014, 12:40
Geografisk sted: 9000

Re: Økonomitråden

Indlæg af troelsh » 22. aug 2017, 19:19

Yankee skrev:
troelsh skrev:
Ja okay så er de 5-10% afkast nok alt for optimistisk.
At man har valgt en portefølje med så lav en risiko indikerer vel også meget godt hvor lidt klubben er villig til at satse økonomisk, man kunne måske godt få lidt mere end nogle hundrede tusind ud af en investering på 75 mio, uden at man behøver at gamble helt vildt med økonomien, men det er jo nok de bitre erfaringer fra fortiden der gør man er meget påpasselig
Det har ikke noget med det at gøre. AaB er ikke en investeringsforening så man giver sig selvfølgelig ikke i kast med børsspekulation for aktionærernes penge. Aktionærerne vil gerne have at AaB holder deres penge i reserve - hvis de ville have dem investeret med høj risiko kunne de jo bare gøre det selv.
Det er klart der er et ansvar overfor aktionærerne det har du ret i, men i sidste ende er det bestyrelsen der vurderer hvordan pengene skal forvaltes bedst muligt, jeg mener heller ikke pengene skal investeres med høj risiko, men jeg syntes måske godt man kan få mere ud af en så stor investering uden at gamble med aktionærernes penge

Besvar