Superligaen 2017/2018

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5106
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Jakobsen » 21. feb 2018, 15:38

le Cid skrev:
frederikshavneren skrev:Jeg kan ikke være mere enig, det kan kun gå for langsomt med at beskære Superligaen:
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... uperligaen

Tilskuere og tv seere flygter fra Superligaen hvorfor der skal ske et eller andet, hvis ikke risikerer klubberne at stå dårligt når tv rettighederne næste gang skal genforhandles
Problemet er næppe antallet af hold. Når selv kampe som AaB-BIF trækker meget få tilskuere, så er der tale om et helt andet problem, og jeg skyder skylden på den latterlige struktur. Mange andre ligaer kan snildt bære mere end 10-12 hold - i Sverige og Norge klarer de sig mig bekendt fint med 16 hold i den bedste række.
Jeg mener først og fremmest, at man bør se på hvordan vi fordeler pengene. Med fare for at komme til at lyde lidt som ulidelige på Vestegnen bør man så ikke lave en struktur der tilgodeser de store klubber. Her mener jeg ikke Københavner-modellen, men vi har fået en alt for stor midte og for ringe en bund i Superligaen. Bo Henriksen sagde det faktisk meget godt en gang hvor Kasper Fisker blev diskuteret i FodboldFM. Han har altid været der og kunnet det han kan, men nu er han en profil fordi niveauet er blevet lavere. Fordelingsnøglens skal selvfølgelig ikke være af Brøndbyske dimensioner hvor en klub tilgodeses så uforholdsvist meget, men det betyder ikke, at man ikke godt kan lave en nøgle hvor den "naturlige" top seks (Os, Fuckerne, Limsnifferne, OB, AGF og Bønderne) får en del mere end bunden. Strukturen er syg når klubber som Lyngby, SIlkeborg, Horsens og Hobro flere år i streg er top 6 kandiadater. Der vil altid være hold der har mellemsæoner eller kikser så en outsider vil stadig kunne snige sig ind i top 6, men der er ganske enkelt for mange jævnbyrdige hold der kæmper om top 6. De eneste der ret beset ikke kan gå i top 6 i den her liga er Helsingør og Lyngby. Så er der Randers som nedsmeltede i efteråret, men spiller for spiller er deres materiale ikke så forfærdeligt igen. Derudover må man bare få gjort op med en tåbelige cirkusstruktur ASAP. Den gavner ikke noget og det er ikke mit indtryk, at den har højnet interessen. Nej der var den gode gamle 12 holds Superliga på trods af dens skævheder meget mere fornuftig - ikke mindst sportsligt.
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Pastorius » 21. feb 2018, 15:45

Jakobsen skrev:
le Cid skrev:
frederikshavneren skrev:Jeg kan ikke være mere enig, det kan kun gå for langsomt med at beskære Superligaen:
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... uperligaen

Tilskuere og tv seere flygter fra Superligaen hvorfor der skal ske et eller andet, hvis ikke risikerer klubberne at stå dårligt når tv rettighederne næste gang skal genforhandles
Problemet er næppe antallet af hold. Når selv kampe som AaB-BIF trækker meget få tilskuere, så er der tale om et helt andet problem, og jeg skyder skylden på den latterlige struktur. Mange andre ligaer kan snildt bære mere end 10-12 hold - i Sverige og Norge klarer de sig mig bekendt fint med 16 hold i den bedste række.
Jeg mener først og fremmest, at man bør se på hvordan vi fordeler pengene. Med fare for at komme til at lyde lidt som ulidelige på Vestegnen bør man så ikke lave en struktur der tilgodeser de store klubber. Her mener jeg ikke Københavner-modellen, men vi har fået en alt for stor midte og for ringe en bund i Superligaen. Bo Henriksen sagde det faktisk meget godt en gang hvor Kasper Fisker blev diskuteret i FodboldFM. Han har altid været der og kunnet det han kan, men nu er han en profil fordi niveauet er blevet lavere. Fordelingsnøglens skal selvfølgelig ikke være af Brøndbyske dimensioner hvor en klub tilgodeses så uforholdsvist meget, men det betyder ikke, at man ikke godt kan lave en nøgle hvor den "naturlige" top seks (Os, Fuckerne, Limsnifferne, OB, AGF og Bønderne) får en del mere end bunden. Strukturen er syg når klubber som Lyngby, SIlkeborg, Horsens og Hobro flere år i streg er top 6 kandiadater. Der vil altid være hold der har mellemsæoner eller kikser så en outsider vil stadig kunne snige sig ind i top 6, men der er ganske enkelt for mange jævnbyrdige hold der kæmper om top 6. De eneste der ret beset ikke kan gå i top 6 i den her liga er Helsingør og Lyngby. Så er der Randers som nedsmeltede i efteråret, men spiller for spiller er deres materiale ikke så forfærdeligt igen. Derudover må man bare få gjort op med en tåbelige cirkusstruktur ASAP. Den gavner ikke noget og det er ikke mit indtryk, at den har højnet interessen. Nej der var den gode gamle 12 holds Superliga på trods af dens skævheder meget mere fornuftig - ikke mindst sportsligt.
Med de samme argumenter kunne du argumentere for at alle skal have lige meget.

Jeg tror det reelle problem er at Danmark er for lille til 6 forskellige spilletidspunkter i ét land. Når selv en fan som jeg ind imellem misser en kamp fordi jeg ikke lige var opmærksom på at den lige blev spillet den dag, så tænker jeg at det samme sker for rigtig mange, og de finder på noget andet at lave.

Kun BIF som reelt har et fast spilletidspunkt på hjemmebane og har haft det i mange år, har konsistent mange tilskuere.

Strukturen er også et stort problem.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Pastorius » 21. feb 2018, 15:48

Pastorius skrev:
Jakobsen skrev:
le Cid skrev:
frederikshavneren skrev:Jeg kan ikke være mere enig, det kan kun gå for langsomt med at beskære Superligaen:
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... uperligaen

Tilskuere og tv seere flygter fra Superligaen hvorfor der skal ske et eller andet, hvis ikke risikerer klubberne at stå dårligt når tv rettighederne næste gang skal genforhandles
Problemet er næppe antallet af hold. Når selv kampe som AaB-BIF trækker meget få tilskuere, så er der tale om et helt andet problem, og jeg skyder skylden på den latterlige struktur. Mange andre ligaer kan snildt bære mere end 10-12 hold - i Sverige og Norge klarer de sig mig bekendt fint med 16 hold i den bedste række.
Jeg mener først og fremmest, at man bør se på hvordan vi fordeler pengene. Med fare for at komme til at lyde lidt som ulidelige på Vestegnen bør man så ikke lave en struktur der tilgodeser de store klubber. Her mener jeg ikke Københavner-modellen, men vi har fået en alt for stor midte og for ringe en bund i Superligaen. Bo Henriksen sagde det faktisk meget godt en gang hvor Kasper Fisker blev diskuteret i FodboldFM. Han har altid været der og kunnet det han kan, men nu er han en profil fordi niveauet er blevet lavere. Fordelingsnøglens skal selvfølgelig ikke være af Brøndbyske dimensioner hvor en klub tilgodeses så uforholdsvist meget, men det betyder ikke, at man ikke godt kan lave en nøgle hvor den "naturlige" top seks (Os, Fuckerne, Limsnifferne, OB, AGF og Bønderne) får en del mere end bunden. Strukturen er syg når klubber som Lyngby, SIlkeborg, Horsens og Hobro flere år i streg er top 6 kandiadater. Der vil altid være hold der har mellemsæoner eller kikser så en outsider vil stadig kunne snige sig ind i top 6, men der er ganske enkelt for mange jævnbyrdige hold der kæmper om top 6. De eneste der ret beset ikke kan gå i top 6 i den her liga er Helsingør og Lyngby. Så er der Randers som nedsmeltede i efteråret, men spiller for spiller er deres materiale ikke så forfærdeligt igen. Derudover må man bare få gjort op med en tåbelige cirkusstruktur ASAP. Den gavner ikke noget og det er ikke mit indtryk, at den har højnet interessen. Nej der var den gode gamle 12 holds Superliga på trods af dens skævheder meget mere fornuftig - ikke mindst sportsligt.
Med de samme argumenter kunne du argumentere for at alle skal have lige meget.

Jeg tror det reelle problem er at Danmark er for lille til 6 forskellige spilletidspunkter i ét land. Når selv en fan som jeg ind imellem misser en kamp fordi jeg ikke lige var opmærksom på at den lige blev spillet den dag, så tænker jeg at det samme sker for rigtig mange, og de finder på noget andet at lave.

Kun BIF som reelt har et fast spilletidspunkt på hjemmebane og har haft det i mange år, har konsistent mange tilskuere.

Strukturen er også et stort problem.
Helt undervurderet på seertallene er også at flere og flere skifter til streaming, og vil man kunne følge med i alle superligakampe er det uforholdsmæssigt dyrt. Det betyder uden tvivl at mange vælger det fra.

Den næste TV-aftale skal ikke fordeles på flere udbydere. Den skal gives til én udbyder, der så skal leve af reklamer på flow-tv og abo på steaming.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14626
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Hanga » 21. feb 2018, 16:42

le Cid skrev:
frederikshavneren skrev:Jeg kan ikke være mere enig, det kan kun gå for langsomt med at beskære Superligaen:
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... uperligaen

Tilskuere og tv seere flygter fra Superligaen hvorfor der skal ske et eller andet, hvis ikke risikerer klubberne at stå dårligt når tv rettighederne næste gang skal genforhandles
Problemet er næppe antallet af hold. Når selv kampe som AaB-BIF trækker meget få tilskuere, så er der tale om et helt andet problem, og jeg skyder skylden på den latterlige struktur. Mange andre ligaer kan snildt bære mere end 10-12 hold - i Sverige og Norge klarer de sig mig bekendt fint med 16 hold i den bedste række.
Jeg er enig i at strukturen har en negativ effekt, men lad os ikke gemme os bag den undskyldning, når vi stiller med 6700 på Aalborg Stadion mod Brøndby. Vi har haft tilskuerproblemer i Aalborg i lang tid, og snittet har generelt været nedadgående/stagnerende pånær det peak vi oplevede i 2014 som næppe kræver yderligere forklaring.

Jeg medgiver at strukturen (som jeg ingenlunde er fan af) bærer en del af skylden, for der kommer jo flere kampe, og snittet sidste års snit var da også det ringeste siden 1993/1994. Men mest af alt tilskriver jeg de lave tilskuertal den manglende entusiasme om AaB der naturligt nok har indfundet sig efter at man nok engang har kastet et guldhold væk og nu roder rundt i den tunge ende af tabellen.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1989
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af 9520AaB » 21. feb 2018, 18:23

Hanga skrev:
le Cid skrev:
frederikshavneren skrev:Jeg kan ikke være mere enig, det kan kun gå for langsomt med at beskære Superligaen:
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/superli ... uperligaen

Tilskuere og tv seere flygter fra Superligaen hvorfor der skal ske et eller andet, hvis ikke risikerer klubberne at stå dårligt når tv rettighederne næste gang skal genforhandles
Problemet er næppe antallet af hold. Når selv kampe som AaB-BIF trækker meget få tilskuere, så er der tale om et helt andet problem, og jeg skyder skylden på den latterlige struktur. Mange andre ligaer kan snildt bære mere end 10-12 hold - i Sverige og Norge klarer de sig mig bekendt fint med 16 hold i den bedste række.
Jeg er enig i at strukturen har en negativ effekt, men lad os ikke gemme os bag den undskyldning, når vi stiller med 6700 på Aalborg Stadion mod Brøndby. Vi har haft tilskuerproblemer i Aalborg i lang tid, og snittet har generelt været nedadgående/stagnerende pånær det peak vi oplevede i 2014 som næppe kræver yderligere forklaring.

Jeg medgiver at strukturen (som jeg ingenlunde er fan af) bærer en del af skylden, for der kommer jo flere kampe, og snittet sidste års snit var da også det ringeste siden 1993/1994. Men mest af alt tilskriver jeg de lave tilskuertal den manglende entusiasme om AaB der naturligt nok har indfundet sig efter at man nok engang har kastet et guldhold væk og nu roder rundt i den tunge ende af tabellen.

Man kan også postulere, at hvis man overvejede at tage ud og se AaB, og lige inden ville se hvad fansenes holdning er, så ville jeg sgu også blive væk med al den negativitet, der skrives herinde. Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af sulakvelidze » 21. feb 2018, 18:56

Man skal huske, at formålet med superligaen ikke er at sikre Viasat og de andre udbydere maksimalt høje seertal og reklameindtægter. Det er fint, hvis de får det, men det er ikke årsagen til, at vi har en turnering med Danmarks bedste hold. Jeg kan godt forstå, at tv-stationerne har deres absolutte fokus der, for det er der de tjener pengene. Men hvis vi køber deres præmis om, at høje tv-tal og et tilskuersnit på 7500 eller what ever er selve livets salt, kan vi lige så godt tale for en Superliga på otte hold og mindst seks kampe mellem BIF og FCK i hver sæson. Det ville de elske.

Formålet med Superligaen er dog først og fremmest at kåre en dansk mester. Dernæst er der en række andre prioriteter, som tv-stationerne i bund og grund er fuldstændig ligeglade med:

- en sportslig fair afvikling af turneringen
- udbredelse af sporten i hele landet
- mulighed for udvikling af talenter i den bedste række

Og sikkert mange andre, som også betyder noget for dansk fodbold, men som af en eller anden grund fylder intet i debatten om Superliga og struktur.

Det er Anders Bay og Peter Nørrelund totalt ligeglade med. De er ansat for at mele deres egen kage, og det gør de godt med et ensidigt fokus på tv- og tilskuertal. Som om de alene var selve årsagen til, at vi spiller fodbold i Danmark.

Maglau
Allstar
Allstar
Indlæg: 4719
Tilmeldt: 12. aug 2005, 14:32
Geografisk sted: Århus

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Maglau » 21. feb 2018, 19:44

sulakvelidze skrev:Man skal huske, at formålet med superligaen ikke er at sikre Viasat og de andre udbydere maksimalt høje seertal og reklameindtægter. Det er fint, hvis de får det, men det er ikke årsagen til, at vi har en turnering med Danmarks bedste hold. Jeg kan godt forstå, at tv-stationerne har deres absolutte fokus der, for det er der de tjener pengene. Men hvis vi køber deres præmis om, at høje tv-tal og et tilskuersnit på 7500 eller what ever er selve livets salt, kan vi lige så godt tale for en Superliga på otte hold og mindst seks kampe mellem BIF og FCK i hver sæson. Det ville de elske.

Formålet med Superligaen er dog først og fremmest at kåre en dansk mester. Dernæst er der en række andre prioriteter, som tv-stationerne i bund og grund er fuldstændig ligeglade med:

- en sportslig fair afvikling af turneringen
- udbredelse af sporten i hele landet
- mulighed for udvikling af talenter i den bedste række

Og sikkert mange andre, som også betyder noget for dansk fodbold, men som af en eller anden grund fylder intet i debatten om Superliga og struktur.

Det er Anders Bay og Peter Nørrelund totalt ligeglade med. De er ansat for at mele deres egen kage, og det gør de godt med et ensidigt fokus på tv- og tilskuertal. Som om de alene var selve årsagen til, at vi spiller fodbold i Danmark.
Cheferne i tv selskaberne og i topklubberne har da samme dagsorden - at tjene penge.
Så når næste tv aftale skal forhandles og tv selskaberne vil give mindre end nu, så skal de nok finde ud af at lave en form der tilgodeser tv selskaberne.
Tror i øvrigt ikke turneringsformen har det fjerneste med de lave tilskuer tal at gøre. Det er udelukkende at gøre at der er mange uinteressante hold med Helsingør Lyngby FCN og Horsens der alle trækker ingen tilskuere.
AaB - BIF 13/4 2014
Kommentatoren kaldte AaB for Danmarks svar på Liverpool - det bliver ikke større. Snøft.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af jonas386 » 21. feb 2018, 19:44

sulakvelidze skrev: Og sikkert mange andre, som også betyder noget for dansk fodbold, men som af en eller anden grund fylder intet i debatten om Superliga og struktur
Jeg er meget enig i hele dit indlæg. Men ift til det jeg har valgt at tage ud her, så tror jeg også at det er vigtigt med genkendelige opgør, og kampe mod hold der rent faktisk føles som rivaler. Som det er nu har vi en række hold der åbenlyst ikke kan fange folks interesse. Hverken i lokalområdet eller blandt modstanderholdende. Hold som SønderjyskE, Randers, Horsens, Helsingør og Nordsjælland bliver bare aldrig for alvor interessante, fordi de som klubber er ganske ligegyldige. Jeg har stor respekt for det arbejde som Hjulmand udfører i FCN, og jeg er også imponeret af hvad man har fået ud af ganske lidt i Haderslev, men som rivaler har de et meget begrænset potentiale og det er ikke kun for AaB. Klubben og rivaliseringen er bare mere end de 22 spillere der er på banen i de to timer en kamp nu varer.
Klubber som Vejle, Esbjerg og Viborg (måske Kolding) er vigtige at få op, fordi de i langt højere grad har potentiale til at blive interessante opgør.

At Viasat og de andre så åbenbart ikke fatter, at de udbyder et C-produkt på et voldsomt mættet marked, er så hvad det er. Det fryder mig dog ganske meget når jeg ser at Viasat og vennerne taber penge, især fordi man bare ved at de er helt rådvilde og slet ikke forstår hvorfor folk ikke tager imod deres produkt med åbne arme.

Maglau: Det er rigtigt, at klubberne og TV-stationerne i sidste ende har samme end-game. Men deres middel til at tjene pengene er jo ikke det samme. Tværtimod. For TV-selskaberne er det at foretrække når folk bliver hjemme og tager kampen på TV'et (også selvom det giver en kedelig kulisse), for klubberne er det vigtigt at folk kommer på stadion, kan identificere sig med klubben og køber deres merchandise.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

seamann

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af seamann » 21. feb 2018, 19:58

Maglau skrev:
sulakvelidze skrev:Man skal huske, at formålet med superligaen ikke er at sikre Viasat og de andre udbydere maksimalt høje seertal og reklameindtægter. Det er fint, hvis de får det, men det er ikke årsagen til, at vi har en turnering med Danmarks bedste hold. Jeg kan godt forstå, at tv-stationerne har deres absolutte fokus der, for det er der de tjener pengene. Men hvis vi køber deres præmis om, at høje tv-tal og et tilskuersnit på 7500 eller what ever er selve livets salt, kan vi lige så godt tale for en Superliga på otte hold og mindst seks kampe mellem BIF og FCK i hver sæson. Det ville de elske.

Formålet med Superligaen er dog først og fremmest at kåre en dansk mester. Dernæst er der en række andre prioriteter, som tv-stationerne i bund og grund er fuldstændig ligeglade med:

- en sportslig fair afvikling af turneringen
- udbredelse af sporten i hele landet
- mulighed for udvikling af talenter i den bedste række

Og sikkert mange andre, som også betyder noget for dansk fodbold, men som af en eller anden grund fylder intet i debatten om Superliga og struktur.

Det er Anders Bay og Peter Nørrelund totalt ligeglade med. De er ansat for at mele deres egen kage, og det gør de godt med et ensidigt fokus på tv- og tilskuertal. Som om de alene var selve årsagen til, at vi spiller fodbold i Danmark.
Cheferne i tv selskaberne og i topklubberne har da samme dagsorden - at tjene penge.
Så når næste tv aftale skal forhandles og tv selskaberne vil give mindre end nu, så skal de nok finde ud af at lave en form der tilgodeser tv selskaberne.
Tror i øvrigt ikke turneringsformen har det fjerneste med de lave tilskuer tal at gøre. Det er udelukkende at gøre at der er mange uinteressante hold med Helsingør Lyngby FCN og Horsens der alle trækker ingen tilskuere.
Hvad sulakvelidze skriver burde være formålet, men som Maglau rigtigt skriver er dansk superliga et kommercielt projekt, hvor de enkelte aktieselskaber, der deltager på markedet, forsøger at få en rentabel forretning via nogle forskellige strategier.

Der kommer få på stadion's og få tv-seere fordi:

1. Der spilles i fucking februar (og december).
2. TV/WWW er overfodret med prl, la liga, chl etc. Alle med bedre fodboldmæssig kvalitet end SL.
3. Kommercialiseringen holder nogen væk. Hvem gider se på et hold bestående af udlændinge uden tilknytning til lokalområdet. Med få undtagelser er det rent et spm om hvem der kan købe de bedste lejesvende. Og det er virkelig dræbende.
4. Et gak-gak turneringssystem gør at mange har givet op.
5. Den ensidige fokus på københavnerklubberne fra medierne gør vel også at mange siger, at så kan det være ligemeget. Personligt har jeg ikke set Onside, XL og hvad de ellers kalder programmerne de sidste 8 år.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Yankee » 21. feb 2018, 20:38

Lad os nu være helt ærlige. Det er fløjtende ligegyldigt om vi spiller med 11 koreanere eller 11 nordjyder. Det er fløjtende ligegyldigt om strukturen gennemgår småændringer. Det er fløjtende ligegyldigt hvad der bliver vist eller ikke vist i Onside.

Det, der for alvor rykker på tilskuerfronten er når et hold vinder mange kampe i træk samt når et hold spiller kampe hvor det hele er sat på spidsen. Det er jo også de kampe, vi som mere inkarnerede fans kan huske. Vi kan da ikke huske den kamp, hvor der var flest lokale drenge på holdet. Jeg glæder mig da ikke mere til en AaB-kamp fordi vi starter med Thellufsen og Abildgaard. Vi kan til gengæld alle sammen huske 2011-kampen i Parken, vi kan alle sammen huske Sampdoria-kampen, vi kan alle sammen huske da Iddi Alkhag headede på overliggeren osv. Der er jo heller ikke nogen, der har tålmodighed til at se gruppespillene i CL - vi vil se knock-out-kampe, hvor de bedste hold mødes i kæmpe dramaer. Produktet skal være meget mere koncentreret hvis man skal fange nogle forbrugere i dag.

Derfor burde Superligaen å markedsføres meget, meget bedre og lægge tv-dækningen over på DR1 og TV2 de næste 5 år så man kunne få en masse "hr. og fru Danmark"-seere, mens de stadig kan nås via flow-tv. Det har håndboldligaerne haft enorm succes med og har kapret enorme markedsandele de sidste 10-15 år.

Og endelig - den kætterske idé - så er Superligaen og de øvrige fodboldligaer før eller siden nødt til at gå over til at afgøre ligaen i et cup-format snarere end alle-mod-alle. Der er alt for meget fodbold i TV og retningen skal være kvalitet frem for kvantitet. Forbrugerne vil se de kampe, hvor det hele afgøres og dem er der jo næsten ingen af i en almindelig Superligasæson. Dem skal vi skabe - både af kommercielle hensyn, men også for at skabe de bedst mulige oplevelser for os fans. Det er jo ikke uretfærdigt når Real Madrid vinder CL via kvartfinaler, semifinale og finale og det er jo ikke uretfædrigt når Esbjerg gør det samme i Isligaen. Hvorfor er nationale fodboldligaer den eneste sportsform, der skal afgøres i en alle-mod-alle 35-kampes sæson? Det giver ingen mening ud over at fodbolden har en så ultra-konservativ fanbase.

seamann

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af seamann » 21. feb 2018, 20:59

Yankee skrev:Lad os nu være helt ærlige. Det er fløjtende ligegyldigt om vi spiller med 11 koreanere eller 11 nordjyder. Det er fløjtende ligegyldigt om strukturen gennemgår småændringer. Det er fløjtende ligegyldigt hvad der bliver vist eller ikke vist i Onside.

Det, der for alvor rykker på tilskuerfronten er når et hold vinder mange kampe i træk samt når et hold spiller kampe hvor det hele er sat på spidsen. Det er jo også de kampe, vi som mere inkarnerede fans kan huske. Vi kan da ikke huske den kamp, hvor der var flest lokale drenge på holdet. Jeg glæder mig da ikke mere til en AaB-kamp fordi vi starter med Thellufsen og Abildgaard. Vi kan til gengæld alle sammen huske 2011-kampen i Parken, vi kan alle sammen huske Sampdoria-kampen, vi kan alle sammen huske da Iddi Alkhag headede på overliggeren osv. Der er jo heller ikke nogen, der har tålmodighed til at se gruppespillene i CL - vi vil se knock-out-kampe, hvor de bedste hold mødes i kæmpe dramaer. Produktet skal være meget mere koncentreret hvis man skal fange nogle forbrugere i dag.

Derfor burde Superligaen å markedsføres meget, meget bedre og lægge tv-dækningen over på DR1 og TV2 de næste 5 år så man kunne få en masse "hr. og fru Danmark"-seere, mens de stadig kan nås via flow-tv. Det har håndboldligaerne haft enorm succes med og har kapret enorme markedsandele de sidste 10-15 år.

Og endelig - den kætterske idé - så er Superligaen og de øvrige fodboldligaer før eller siden nødt til at gå over til at afgøre ligaen i et cup-format snarere end alle-mod-alle. Der er alt for meget fodbold i TV og retningen skal være kvalitet frem for kvantitet. Forbrugerne vil se de kampe, hvor det hele afgøres og dem er der jo næsten ingen af i en almindelig Superligasæson. Dem skal vi skabe - både af kommercielle hensyn, men også for at skabe de bedst mulige oplevelser for os fans. Det er jo ikke uretfærdigt når Real Madrid vinder CL via kvartfinaler, semifinale og finale og det er jo ikke uretfædrigt når Esbjerg gør det samme i Isligaen. Hvorfor er nationale fodboldligaer den eneste sportsform, der skal afgøres i en alle-mod-alle 35-kampes sæson? Det giver ingen mening ud over at fodbolden har en så ultra-konservativ fanbase.
Det betyder alverden om du skal spille mod nogle københavnere eller mod nogle polakker/finner/slovakker/grækere/... der ingen tilknytning har til københavn. Og det betyder rigtig meget, om vi spiller med en rimelig andel af nordjyder.

Problemet med de afgørende kampe er vel at konsekvensen af dem (Cup-system) medfører at mange hold ret hurtigt vil være ude af en given turnering. Vi har set combi modeller i Håndbold og Ishockey - jeg er ikke sikker på at det er succesfuldt.

De mest succesfulde ligaer - de fire store - er alle uden slutspil. Det samme er Norge + Sverige, hvor det går bedre end her.

Flyning til DR vil aldrig ske - der vil mangle tv-penge og reklamemuligheder i en kommercielt uacceptabel grad for fodbold aktieselskaberne. TV2 er et bedre bud, men jeg tror tv-pengene er så store at også det er urealistisk.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gnu » 22. feb 2018, 10:28

jonas386 skrev:
sulakvelidze skrev: Og sikkert mange andre, som også betyder noget for dansk fodbold, men som af en eller anden grund fylder intet i debatten om Superliga og struktur
Jeg er meget enig i hele dit indlæg. Men ift til det jeg har valgt at tage ud her, så tror jeg også at det er vigtigt med genkendelige opgør, og kampe mod hold der rent faktisk føles som rivaler. Som det er nu har vi en række hold der åbenlyst ikke kan fange folks interesse. Hverken i lokalområdet eller blandt modstanderholdende. Hold som SønderjyskE, Randers, Horsens, Helsingør og Nordsjælland bliver bare aldrig for alvor interessante, fordi de som klubber er ganske ligegyldige. Jeg har stor respekt for det arbejde som Hjulmand udfører i FCN, og jeg er også imponeret af hvad man har fået ud af ganske lidt i Haderslev, men som rivaler har de et meget begrænset potentiale og det er ikke kun for AaB. Klubben og rivaliseringen er bare mere end de 22 spillere der er på banen i de to timer en kamp nu varer.
Klubber som Vejle, Esbjerg og Viborg (måske Kolding) er vigtige at få op, fordi de i langt højere grad har potentiale til at blive interessante opgør.
Altså, hvis man ser på, hvem der trak tilskuere på udebane i sidste sæson, så var Nordsjælland nummer fem. Milevidt foran fx Esbjerg, som du nævner som en vigtig klub at få op, og også langt foran AaB, der ryger ind som nummer 11 ud af 14.

Det er på hjemmebane, at Nordsjælland ikke trækker folk, og vi ved også, at de ikke har ret mange medrejsende fans. Men noget tyder altså på, at folk godt gider at se Nordsjælland, når de kommer til byen. Langt mere end de gider at se AaB eller Esbjerg. Og det forstår man jo godt, for de spiller god bold og har konstant spændende spillere med.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
le Cid
Allstar
Allstar
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 6. jul 2005, 13:12
Geografisk sted: Mejrup, Holstebronx

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af le Cid » 22. feb 2018, 11:49

Gnu skrev:
jonas386 skrev:
sulakvelidze skrev: Og sikkert mange andre, som også betyder noget for dansk fodbold, men som af en eller anden grund fylder intet i debatten om Superliga og struktur
Jeg er meget enig i hele dit indlæg. Men ift til det jeg har valgt at tage ud her, så tror jeg også at det er vigtigt med genkendelige opgør, og kampe mod hold der rent faktisk føles som rivaler. Som det er nu har vi en række hold der åbenlyst ikke kan fange folks interesse. Hverken i lokalområdet eller blandt modstanderholdende. Hold som SønderjyskE, Randers, Horsens, Helsingør og Nordsjælland bliver bare aldrig for alvor interessante, fordi de som klubber er ganske ligegyldige. Jeg har stor respekt for det arbejde som Hjulmand udfører i FCN, og jeg er også imponeret af hvad man har fået ud af ganske lidt i Haderslev, men som rivaler har de et meget begrænset potentiale og det er ikke kun for AaB. Klubben og rivaliseringen er bare mere end de 22 spillere der er på banen i de to timer en kamp nu varer.
Klubber som Vejle, Esbjerg og Viborg (måske Kolding) er vigtige at få op, fordi de i langt højere grad har potentiale til at blive interessante opgør.
Altså, hvis man ser på, hvem der trak tilskuere på udebane i sidste sæson, så var Nordsjælland nummer fem. Milevidt foran fx Esbjerg, som du nævner som en vigtig klub at få op, og også langt foran AaB, der ryger ind som nummer 11 ud af 14.

Det er på hjemmebane, at Nordsjælland ikke trækker folk, og vi ved også, at de ikke har ret mange medrejsende fans. Men noget tyder altså på, at folk godt gider at se Nordsjælland, når de kommer til byen. Langt mere end de gider at se AaB eller Esbjerg. Og det forstår man jo godt, for de spiller god bold og har konstant spændende spillere med.
Det kunne da i høj grad også komme an på, hvornår disse udekampe er spillet. Jeg husker ikke FCN som et hold, der eksempelvis har haft et hav af mandagskampe. Jeg tror simpelthen ikke en meter på, at FCN skulle kunne trække flere folk op af stolene i Haderslev end AaB!
Contra [1 2 3 4 5 6 7 8 9 10] Pro <-Mit Hilje-indeks

FCM
Landshold
Landshold
Indlæg: 834
Tilmeldt: 3. feb 2007, 09:45

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af FCM » 22. feb 2018, 12:42

le Cid skrev:
Gnu skrev:Altså, hvis man ser på, hvem der trak tilskuere på udebane i sidste sæson, så var Nordsjælland nummer fem. Milevidt foran fx Esbjerg, som du nævner som en vigtig klub at få op, og også langt foran AaB, der ryger ind som nummer 11 ud af 14.

Det er på hjemmebane, at Nordsjælland ikke trækker folk, og vi ved også, at de ikke har ret mange medrejsende fans. Men noget tyder altså på, at folk godt gider at se Nordsjælland, når de kommer til byen. Langt mere end de gider at se AaB eller Esbjerg. Og det forstår man jo godt, for de spiller god bold og har konstant spændende spillere med.
Det kunne da i høj grad også komme an på, hvornår disse udekampe er spillet. Jeg husker ikke FCN som et hold, der eksempelvis har haft et hav af mandagskampe. Jeg tror simpelthen ikke en meter på, at FCN skulle kunne trække flere folk op af stolene i Haderslev end AaB!
Og hvem de har spillet på udebane mod. Hvis du bare har opgjort hele sidste sæson, så endte FCN jo i mesterskabsspillet og har derfor været en ekstra tur i Parken, Brøndby og Herning, sammenlignet med Esbjeg og AaB der ikke kom på så fine adresser i nedrykningsspillet. Så du skal kun sammenligne for de første 26 runder, for at kunne give et retvisende billede (hvor kamptidspunkter og andre ting så alligevel kan spille ind, hvorfor der bør ses over flere sæsoner).

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gnu » 22. feb 2018, 13:07

FCM skrev:
le Cid skrev:
Gnu skrev:Altså, hvis man ser på, hvem der trak tilskuere på udebane i sidste sæson, så var Nordsjælland nummer fem. Milevidt foran fx Esbjerg, som du nævner som en vigtig klub at få op, og også langt foran AaB, der ryger ind som nummer 11 ud af 14.

Det er på hjemmebane, at Nordsjælland ikke trækker folk, og vi ved også, at de ikke har ret mange medrejsende fans. Men noget tyder altså på, at folk godt gider at se Nordsjælland, når de kommer til byen. Langt mere end de gider at se AaB eller Esbjerg. Og det forstår man jo godt, for de spiller god bold og har konstant spændende spillere med.
Det kunne da i høj grad også komme an på, hvornår disse udekampe er spillet. Jeg husker ikke FCN som et hold, der eksempelvis har haft et hav af mandagskampe. Jeg tror simpelthen ikke en meter på, at FCN skulle kunne trække flere folk op af stolene i Haderslev end AaB!
Og hvem de har spillet på udebane mod. Hvis du bare har opgjort hele sidste sæson, så endte FCN jo i mesterskabsspillet og har derfor været en ekstra tur i Parken, Brøndby og Herning, sammenlignet med Esbjeg og AaB der ikke kom på så fine adresser i nedrykningsspillet. Så du skal kun sammenligne for de første 26 runder, for at kunne give et retvisende billede (hvor kamptidspunkter og andre ting så alligevel kan spille ind, hvorfor der bør ses over flere sæsoner).
Ok, det svinger en del, kan jeg se. I indeværende sæson ligger de også nummer fem. I 15/16-sæsonen nummer seks, så to sæsoner helt i bunden og så nummer tre.

Esbjerg lå nummer fem i 13/14, og ellers har de rodet rundt som nummer seks eller dårligere de senere år.
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af jonas386 » 23. feb 2018, 12:55

Udebanetal kan vi ikke bruge til så meget i dansk fodbold (som andre allerede har forklaret). Der er både problematiken om mesterskab/nedrykning, men i de tidligere sæsoner har holdene heller ikke spillet lige mange udekampe, eller haft de samme "rigtige" udebanekampe. Kampe mod BIF/FCK vil jo altid give mange seere i det regnskab.
Derudover handler det vel også om om hvorvidt man møder de rigtige hold på de rigtige tidspunkter. Eksempelvis vil en udebanekamp mod AGF give betydeligt mere, hvis AGF kommer med tre sejre i bagagen (i know, det lyder urealistisk, men leg med tanken) end hvis de har 0 point for de samme tre kampe.

Jeg synes det er et flot stykke arbejde FCN udfører, og jeg kan også sagtens se deres rolle i ligaen, men som tilskuermagnet og rival for andre superligaklubber (måske minus Lyngby) er de uden den store betydning. Nogle af sjællænderne herinde kan måske byde ind, men der er næppe mange der arbejder med FCN fans, eller har FCN fans i deres omgangskreds. Derimod kender de fleste vel en BIF/FCK fan eller tre, og derfor bliver det også noget sjovere at komme på skole/arbejde efter en sejr over BIF, hvis man samtidig kan gnide salt i såret på andre om mandagen. Især i en lille liga som den danske er det vigtigt med rivalopgør som folk gider at se, og ikke mindst ser frem til.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Halil » 26. feb 2018, 23:27

AaB har alle muligheder for selv at klare tingene og komme i top6. Ekstrem lige suppe.

Jeg tror det dog ikke, da AaB ikke vinder kampe for tiden.
Uden Synd Ingen Frelse

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af BassogogsVen » 27. feb 2018, 10:49

Interessant diskussion om tilskuere - eller mangel på samme. Og der er sikkert bund i mange af argumenterne, I disker op med.

Men når alt kommer til alt, så ligger problemet primært hos klubberne. Niveauet er simpelthen for dårligt. Folk gider ikke betale 100-150 kr for at stå og fryse røven af for at se en omgang lortefodbold. Og SL-kampene ER faldet i niveau; langt de fleste af kampene på danske stadions gør decideret ondt i øjnene. Og det hænger måske sammen med, at der er for mange hold - for mange ligegyldige hold.

Dertil kan man lægge, at fodboldpassionen i DK slet ikke har samme omfang som i Sverige, Tyskland, etc. Den ligger i høj grad også hos klubberne, som for de flestes vedkommende er sjælløse foretagender, som ikke er med til at skabe en stemning og et tilhørsforhold. Man gik galt i byen, da man for 10-15 år siden skulle omlægge fodbold til et underholdningsforetagende på linje med alt det gak og gøgl, man ser i TV. Jeg tror, at mange drømmer om "back to the roots", rivalisering, hademodstandere - og ikke mindst, at klubberne (og spillerne!) er med til at skabe denne stemning. I stedet har vi trænere og spillere, der konsekvent snakker om, hvor meget respekt de har for modstanderen, hvor meget modstanderen hører til i top 6, hvor meget modstanderne er et dygtigt hold. Og fx er Wieghorst og Bo Henriksen nok nogle af de bedste eksempler på dette. Det er så kedeligt, så kønsløst, så passionsløst.

Så ja, der er mange grunde, men grundlæggende tror jeg, at den manglende passion fra klubber og spillere, kombineret med elendig fodbold, er en stor del af forklaringen.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Gamen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gamen » 27. feb 2018, 12:56

Ingen tvivl om at alle FC-holdene ikke har gjort noget godt for ligaen. Med få undtagelser - ingen passion, ingen historie, ingen tilhørsforhold.

Når det så er sagt, så kan spillet på banen være lort, og folk dukker alligevel op. Problemet er bare at kulturen på Aalborg Stadion i store træk er gået fløjten. Der er kun en lille gruppe der holder det hele i live (og gør et kæmpe stykke arbejde) - desværre. Det er sørgeligt, og har helt sikkert også betydning for den udvikling der er sket. Folk vil selvfølgelig have kampe hvor der er noget på spil, men de vil også begejstres og se et hold der både kæmper og spiller for at vinde! Det gør vi ikke, og det har vi ikke gjort længe. Røvsyg frøken-fodbold, hvor fokus er på ikke at tabe. Det er kujonagtigt at stille sådan op i Aalborg - det kan gå i andre klubber hvor interessen er minimal, men ikke i Aalborg.

Jeg aner ikke hvor mange sæsonkort vi har solgt i denne sæson, men det må være forsvindende få.

Begejstringen kommer ikke tilbage igen, før der er noget at begejstres over - lige nu er det tristesse på tristesse, og det bliver ikke bedre af at de som er eneansvarlige for at det er kommet hertil, stadigvæk sidder på deres poster. Det skal ikke gå meget mere galt end nu, før jeg håber at "RAUS"-råbene vil gjalde over tribunerne. Det er på tide.

Lad mig igen henlede opmærksomheden på vores gode venner, Hammarby, som i år har rundet godt 12.000 sæsonkort i forsalg, og regner med at sælge omkring 16-17.000 sæsonkort. Og som de første i Norden i den kommende sæson får en klack, der breder sig over 3 tribuneafsnit.
På trods af snart 15 år som elevatorhold, og konstant underpræsterende.


Vægten lagt på historie, sammenhold, fest og farver.
Og kudos til dem i øvrigt, for at lægge vægt på hvor væsentlig fansenes brug af pyroteknik er for kampoplevelsen. Det kunne de danske klubber (og DBU) lære noget af. På trods af at det er ulovligt, så begejstrer det.

9000AaB
Superliga
Superliga
Indlæg: 621
Tilmeldt: 30. dec 2013, 15:20
Favoritspiller: M. Lindstrøm

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af 9000AaB » 27. feb 2018, 14:20

BassogogsVen skrev:Interessant diskussion om tilskuere - eller mangel på samme. Og der er sikkert bund i mange af argumenterne, I disker op med.

Men når alt kommer til alt, så ligger problemet primært hos klubberne. Niveauet er simpelthen for dårligt. Folk gider ikke betale 100-150 kr for at stå og fryse røven af for at se en omgang lortefodbold. Og SL-kampene ER faldet i niveau; langt de fleste af kampene på danske stadions gør decideret ondt i øjnene. Og det hænger måske sammen med, at der er for mange hold - for mange ligegyldige hold.

Dertil kan man lægge, at fodboldpassionen i DK slet ikke har samme omfang som i Sverige, Tyskland, etc. Den ligger i høj grad også hos klubberne, som for de flestes vedkommende er sjælløse foretagender, som ikke er med til at skabe en stemning og et tilhørsforhold. Man gik galt i byen, da man for 10-15 år siden skulle omlægge fodbold til et underholdningsforetagende på linje med alt det gak og gøgl, man ser i TV. Jeg tror, at mange drømmer om "back to the roots", rivalisering, hademodstandere - og ikke mindst, at klubberne (og spillerne!) er med til at skabe denne stemning. I stedet har vi trænere og spillere, der konsekvent snakker om, hvor meget respekt de har for modstanderen, hvor meget modstanderen hører til i top 6, hvor meget modstanderne er et dygtigt hold. Og fx er Wieghorst og Bo Henriksen nok nogle af de bedste eksempler på dette. Det er så kedeligt, så kønsløst, så passionsløst.

Så ja, der er mange grunde, men grundlæggende tror jeg, at den manglende passion fra klubber og spillere, kombineret med elendig fodbold, er en stor del af forklaringen.
Er sku enig i mange af de ting du siger.

Skulle der komme flere tilskuer osv. kunne man;
1: lade være med at fordele kampene over så mange dage. Lørdag og søndag burde være fint.
2: måske ned til mindre hold igen, og så lave det til 12 eller 10 hold måske.
3: se nu forhelved at få lovliggjort noget af alt de pyro. der er udviklet mange ting som ikke er farlige men blot giver kulør osv. på tribunerne.
4: mere tv dækning der handler om klubberne, historie fans og ikke om trænerfyringer, enkelte spillere eller andre ligegyldige ting.
5: pris pris pris..... det sku så skide dyrt altid.
6: drop nu forhelved kravet om min. 10:000 tilskuer på stadion, så vi ender med mere end halvtomme stadion. det er så dødsygt at være på et stemnings løst stadion med alt for meget plads.
7: mere fokus på Derby/had kampe.

Flere af de tiltag jeg fx nævner koster ikke penge for klubberne, tværtimod.

Besvar