Superligaen 2017/2018

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3536
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Hovedet » 28. feb 2018, 00:14

Det her drejer sig ikke om spillets generelle kvalitet eller antallet af hold. Både Norge og navnlig Sverige har markant flere tilskuere og det med dårligere klimatiske forhold, lavere sportsligt niveau (målt på Europa Cuppen) og hele 16 hold i deres bedste ligaer.

AaB har ganske rigtigt skuffet siden 2016, men at Superligaen som sådan skulle være blevet ringere, er godt nok en tvivlsom påstand, hvis vi måler på europæiske resultater. Selv et halvsløjt FCK-hold var i stand til at nå UEFA 1/16 - finale, og nærmest uden undtagelse når et eller to danske hold et gruppespil hvert år. Selv Sønderjyske var få minutter fra at overleve 4 kvalifikationsrunder i fjor!

Den generelle tilskuernedgang begyndte med fødslen af de store TV-kontrakter, der spredte kampene ud over 117 forskellige tidspunkter. Den nedgang har ramt overalt og uden undtagelse; det gælder ikke bare AaB, men også FCK, Brøndby og AGF. Sidstnævnte havde en overgang over 10.000 tilskuere i snit, hvilket ville være usandsynligt i dag, og Brøndby - skønt klubben for første gang i 13 år er seriøs mesterskabskandidat - har ikke de tilskuere, klubben havde, da den senest blev mester tilbage i 2005. Den negative udvikling er så blevet yderligere styrket ved at insistere på, at en stor del af turneringen nu skal afvikles i regulære vintermåneder som december og februar, hvilket navnlig i strenge vintre som i år er rent selvmord tilskuermæssigt. Jojo, man taler om de 6700 tilskuere mod Brøndby som en katastrofe, men glemmer belejligt, at kampen blev afviklet i en dybfryser, og at AaB befinder sig i en sportslig bølgedal. Man glemmer også meget belejligt, at AaBs laveste tilskuertal til en hjemmekamp i Superligaen faktisk indtraf i en kamp mod Brøndby i november 1992, hvor 2250 tilskuere overværede en kamp med en meters sne på banen!

Det er slet og ret hævet over enhver tvivl, at fordelingen af spilletidstidspunkter og de mange kampe i december og februar (og slutnovember og begyndelsen af marts) har påvirket tilskuertallet negativt. Alle andre argumenter om spillets kvalitet, FC - klubber, manglende historie og lidenskab osv. fremstår både subjektive og tvivlsomme. For egen regning vil jeg dog tillade mig at tilføje strukturændringen til ovenstående. At den ligefrem påvirker tilskuertallet negativt er nok en tilsnigelse, men den har i hvert fald heller ikke gjort det modsatte, og personligt er jeg træt af forsøg på at puste liv i sagerne ved hjælp af gøgl, gejl og cirkus.

Tag lige at se på, hvordan vores 2. division er blevet komplet voldtaget; for at par år siden bestod den af 16 hold, der mødte hinanden to gange ude og hjemme, og derefter gjorde man det endelige regnskab op. I dag er turneringensafviklingen så kompliceret og absurd, at jeg helt har mistet interessen for bare at se resultaterne fra den. Et andet skrækeksempel er den kvindelige liga.

Jeg ved godt, at det er kutyme i håndbold og ishockey, men jeg kan simpelthen ikke se for mig, at en respektabel fodboldliga skulle afgøres, som var den en pokalturnering med play off om mesterskabet. Eksempelvis, at de 8 øverst placerede hold efter et alenlagt grundspil (det er mig en gåde, hvordan man kan blive ved at grave publikum op til over 50 mere eller mindre betydningskampe i ishockeyens grundspil!) skulle møde hinanden i kvartfinaler, semifinale osv. Og til dem, der taler for de her eksotiske turneringsafviklinger, bør man holde sig for øje, at man i de fem største europæiske ligaer godt kan finde ud af at møde hinanden to gange på en sæson og derpå tælle point sammen.

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af sulakvelidze » 28. feb 2018, 01:07

Enig fra ende til anden. :thumbsup:

Og så vil jeg gerne tilføje himmelvendte øjne mod det argument, man somme tider møder: TV betaler kassen, så det er kun fair, at de bestemmer. Gu’ er det ej fair. Viasat og de andre rettighedshavere vil gerne have det til at lyde, som om det er deres turnering, og at deres mening om en Superliga på 10 hold som det bedste bare er så vigtig. Der er den ikke, for det er ikke deres turnering, og vi skal væk fra den doktrin om, at rettighedshaverne skal pleases mest muligt, fordi de har købt varen dyrt.

Vi har lige set, at Premier League har fået indført vinterpause fra og med næste tv-aftale. Når selv klubberne i verdens dyreste liga kan finde ud af at trumfe deres ønsker igennem, selv om tv-stationerne betaler sygt mange penge for rettighederne, kan de danske klubber vist også sige fra i forhold til latterlige kamptidspunkter.

Men det gør de jo ikke. Hverken AaB eller nogle af de andre klubber, hvis tilhængere lever en nomadetilværelse med kampdage så håbløse og skiftende, at det selvfølgelig rammer på tilskuertallene. Evigt egoistiske Brøndby er selvfølgelig ligeglade, og det forstår jeg godt, for de har deres på det tørre med næsten fast kamptidspunkt - hvilket er direkte sygt i en liga, der skal forestille at være med fair konkurrencevilkår. Men at de andre klubber virker ligeglade med dårlige vilkår for tilhængere og dermed dem selv og egne sponsorer, det fatter jeg ikke en meter af.

Sæt dog hårdt mod hårdt, AaB og alle jer, der ikke er Brøndby og FCK! Gå allerede nu i gang med at rasle med sablen omkring den næste tv-aftale, så vi kan komme ud af den årelange tilstand med, at det hele handler om at please FCK, Brøndby og Viasat. Og at alle andre klubber og deres tilhængere må æde lorten for deres skyld. Det er fandme ikke fair!

Gamen

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Gamen » 28. feb 2018, 01:29

sulakvelidze skrev:Enig fra ende til anden. :thumbsup:

Og så vil jeg gerne tilføje himmelvendte øjne mod det argument, man somme tider møder: TV betaler kassen, så det er kun fair, at de bestemmer. Gu’ er det ej fair. Viasat og de andre rettighedshavere vil gerne have det til at lyde, som om det er deres turnering, og at deres mening om en Superliga på 10 hold som det bedste bare er så vigtig. Der er den ikke, for det er ikke deres turnering, og vi skal væk fra den doktrin om, at rettighedshaverne skal pleases mest muligt, fordi de har købt varen dyrt.
Enig. Og ellers så må vi på lægterne begynde at gøre oprør. Se bare på de protester der er mod mandagskampe i Tyskland for tiden. Ekstremt virkningsfulde. Men jeg må indrømme, at det er rystende hvor meget klubberne bider til bolle i det her spil. Som om de er ude af trit med hvad det er der betyder noget for alle de mennesker der kommer på stadion.

Når TV-stationerne brokker sig over at produktet er udvandet og dårligt, så må de også kigge indad - særligt spilletidspunkterne har været en stor ulempe for tilskuerudviklingen herhjemme.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Pastorius » 28. feb 2018, 09:43

sulakvelidze skrev:Enig fra ende til anden. :thumbsup:

Og så vil jeg gerne tilføje himmelvendte øjne mod det argument, man somme tider møder: TV betaler kassen, så det er kun fair, at de bestemmer. Gu’ er det ej fair. Viasat og de andre rettighedshavere vil gerne have det til at lyde, som om det er deres turnering, og at deres mening om en Superliga på 10 hold som det bedste bare er så vigtig. Der er den ikke, for det er ikke deres turnering, og vi skal væk fra den doktrin om, at rettighedshaverne skal pleases mest muligt, fordi de har købt varen dyrt.

Vi har lige set, at Premier League har fået indført vinterpause fra og med næste tv-aftale. Når selv klubberne i verdens dyreste liga kan finde ud af at trumfe deres ønsker igennem, selv om tv-stationerne betaler sygt mange penge for rettighederne, kan de danske klubber vist også sige fra i forhold til latterlige kamptidspunkter.

Men det gør de jo ikke. Hverken AaB eller nogle af de andre klubber, hvis tilhængere lever en nomadetilværelse med kampdage så håbløse og skiftende, at det selvfølgelig rammer på tilskuertallene. Evigt egoistiske Brøndby er selvfølgelig ligeglade, og det forstår jeg godt, for de har deres på det tørre med næsten fast kamptidspunkt - hvilket er direkte sygt i en liga, der skal forestille at være med fair konkurrencevilkår. Men at de andre klubber virker ligeglade med dårlige vilkår for tilhængere og dermed dem selv og egne sponsorer, det fatter jeg ikke en meter af.

Sæt dog hårdt mod hårdt, AaB og alle jer, der ikke er Brøndby og FCK! Gå allerede nu i gang med at rasle med sablen omkring den næste tv-aftale, så vi kan komme ud af den årelange tilstand med, at det hele handler om at please FCK, Brøndby og Viasat. Og at alle andre klubber og deres tilhængere må æde lorten for deres skyld. Det er fandme ikke fair!
Det kan godt være at TV betaler kassen, men de betaler ikke nok. Det er sådan set det reelle problem. Prøv at se på hvor stor vækst der har været i TV-aftalerne i de store lande - vi kan slet ikke følge med, og kommer bare længere og længere bagud.
Med venlig Hilsen
--
Robert

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3643
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af gravballe » 28. feb 2018, 10:00

Gamen skrev:
Når TV-stationerne brokker sig over at produktet er udvandet og dårligt, så må de også kigge indad - særligt spilletidspunkterne har været en stor ulempe for tilskuerudviklingen herhjemme.
Det sjove er jo det er tv stationerne selv der udvander produktet og ødelægger interessen fra befolkningen.

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af BassogogsVen » 2. mar 2018, 20:07

Mathias Jensen kåret til Årets Talent. Tænk sig at have så toneangivende en spiller, som endda hører i talentgruppen. AaB har vel ingen talenter, der ville kunne gå i top 10 i den kategori, endsige nogen etablerede, der ville kunne konkurrere med Jensen generelt.

Ja, jeg er misundelig - også, fordi vi var i de luftlag engang.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Kristian » 2. mar 2018, 23:14

BassogogsVen skrev:Mathias Jensen kåret til Årets Talent. Tænk sig at have så toneangivende en spiller, som endda hører i talentgruppen. AaB har vel ingen talenter, der ville kunne gå i top 10 i den kategori, endsige nogen etablerede, der ville kunne konkurrere med Jensen generelt.

Ja, jeg er misundelig - også, fordi vi var i de luftlag engang.
Hvad plan sammenligner du på?
AaB har ikke lige det store danske talent lige nu, men mon ikke vi ser en årgang slå igennem igen.
------------------
mvh Kristian

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Halil » 4. mar 2018, 17:12

Sønderjylland vinder. Hobro vinder.

Kampen mod Horsens er grotesk vigtig. Den må ikke tabes.
Uden Synd Ingen Frelse

9520AaB
Allstar
Allstar
Indlæg: 1989
Tilmeldt: 19. sep 2009, 21:55
Favoritspiller: Maradona
Geografisk sted: Skørping

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af 9520AaB » 4. mar 2018, 17:44

Halil skrev:Sønderjylland vinder. Hobro vinder.

Kampen mod Horsens er grotesk vigtig. Den må ikke tabes.
Vinder vi i morgen er vi ikke sikre på top 6, men vi er ved at være temmelig langt fra en plads blandt de 2 sidste pladser i nedrykningsspilspuljerne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det bedste hold vinder IKKE altid, for så var AaB mester hver år!!!

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4320
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Kristian » 4. mar 2018, 23:35

9520AaB skrev:
Halil skrev:Sønderjylland vinder. Hobro vinder.

Kampen mod Horsens er grotesk vigtig. Den må ikke tabes.
Vinder vi i morgen er vi ikke sikre på top 6, men vi er ved at være temmelig langt fra en plads blandt de 2 sidste pladser i nedrykningsspilspuljerne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vinder vi i morgen er vi på 5 pladsen..halleluja.
------------------
mvh Kristian

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af BoT » 5. mar 2018, 15:13

Det begynder i øvrigt kraftigt at lugte af, at det langt bedre kan betale sig at blive nr. 8 end nr. 7. For nr. 8 parres med nr. 12 og 13, mens 7. parres med nr. 11 og 14. Og nr. 11 - AGF - har pt. 25 point, mens nr. 12 - Lyngby - pt. har 20 point.

Og da det er afstanden til nr. 3 i nedrykningspuljerne, der er interessant, er de tklart mere fordelagtigt at komme i pulje 8.-puljen end 7.-puljen. Det kan give nogle interessante sidste opgør.

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Pastorius » 5. mar 2018, 15:29

BoT skrev:Det begynder i øvrigt kraftigt at lugte af, at det langt bedre kan betale sig at blive nr. 8 end nr. 7. For nr. 8 parres med nr. 12 og 13, mens 7. parres med nr. 11 og 14. Og nr. 11 - AGF - har pt. 25 point, mens nr. 12 - Lyngby - pt. har 20 point.

Og da det er afstanden til nr. 3 i nedrykningspuljerne, der er interessant, er de tklart mere fordelagtigt at komme i pulje 8.-puljen end 7.-puljen. Det kan give nogle interessante sidste opgør.
Det kommer jo også lidt an på hvor langt nummer 8 er efter nummer 7.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Halil » 5. mar 2018, 21:10

AaB tabte ikke og har nu en mustin kamp mod Randers også et svært spændende opgør mod Århus.

Det ender sikkert som mod Viborg.
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Pastorius » 5. mar 2018, 21:15

Halil skrev:AaB tabte ikke og har nu en mustin kamp mod Randers også et svært spændende opgør mod Århus.

Det ender sikkert som mod Viborg.
Vi skal være heldige, hvis vi kan nøjes med 4 point i de sidste to kampe.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Halil » 5. mar 2018, 21:45

Hobro har sif og bif.

Horsens Lyngby og bif

OB har gf hjemme og Randers ude.

4 point bør være nok.
Uden Synd Ingen Frelse

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Pastorius » 5. mar 2018, 22:06

Halil skrev:Hobro har sif og bif.

Horsens Lyngby og bif

OB har gf hjemme og Randers ude.

4 point bør være nok.
Hvis Hobro vinder over SIF, Horsens over Lyngby og OB mod GF og Randers, så ender vi på 7. pladsen med 4 point. For at nå 6.pladsen i det scenarie, skal vi hente 2 mål på Horsens i målscoren. Vinder Hobro yderligere over BIF eller Horsens spiller uafgjort, så skal vi have 6 point.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Halil
Allstar
Allstar
Indlæg: 1606
Tilmeldt: 2. aug 2009, 14:58
Geografisk sted: DK

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af Halil » 5. mar 2018, 22:11

Gud ja. Horsens er jo kraftedeme bedre.

Oooork.
Uden Synd Ingen Frelse

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af sulakvelidze » 10. mar 2018, 23:24

https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... st/7073625

Enig med begge trænere. Og hvor er det dog deprimerende, at tv får lov til i den grad at sætte dagsordenen for den vigtigste turnering i dansk fodbold og dermed den eneste i verden jeg for alvor interesserer mig for. Fodboldledere, desværre også dem i AaB, har i mange år ladet sig spise af med hold kæft-bolsjer ud fra en præmis om, at når nogen har været så venlige at smide millioner for rettigheder, ejer de også retten til at diktere retningen for den turnering, de samtidig er i fuld gang med at smadre. Det gør de ud fra nogle oldnordiske ideer om, at det er bedre at dyrke de få klubber med flest seere end at opdyrke de andre og udnytte ligaens sande potentiale. Kortsigtet tænkning, når den er værst.

Nogen bør gribe ind. Det bliver ikke klubberne, for de tør ikke. Forhåbentlig gør tilhængerne.

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af BassogogsVen » 10. mar 2018, 23:36

sulakvelidze skrev:https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... st/7073625

Enig med begge trænere. Og hvor er det dog deprimerende, at tv får lov til i den grad at sætte dagsordenen for den vigtigste turnering i dansk fodbold og dermed den eneste i verden jeg for alvor interesserer mig for. Fodboldledere, desværre også dem i AaB, har i mange år ladet sig spise af med hold kæft-bolsjer ud fra en præmis om, at når nogen har været så venlige at smide millioner for rettigheder, ejer de også retten til at diktere retningen for den turnering, de samtidig er i fuld gang med at smadre. Det gør de ud fra nogle oldnordiske ideer om, at det er bedre at dyrke de få klubber med flest seere end at opdyrke de andre og udnytte ligaens sande potentiale. Kortsigtet tænkning, når den er værst.

Nogen bør gribe ind. Det bliver ikke klubberne, for de tør ikke. Forhåbentlig gør tilhængerne.
Klubberne tør ikke, skriver du. Jeg mener nærmere, at de er helt tilfredse med dette produkt. Det er jo sådan set klubberne, der har forhandlet de gældende aftaler hjem.

Så man kunne lige så godt vende den om og sige, at det er klubberne, der har større interesse i pengene end i sporten.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

sulakvelidze
Allstar
Allstar
Indlæg: 2455
Tilmeldt: 11. apr 2008, 18:51
Favoritspiller: Lukas Spalvis

Re: Superligaen 2017/2018

Indlæg af sulakvelidze » 10. mar 2018, 23:52

BassogogsVen skrev:
sulakvelidze skrev:https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/d ... st/7073625

Enig med begge trænere. Og hvor er det dog deprimerende, at tv får lov til i den grad at sætte dagsordenen for den vigtigste turnering i dansk fodbold og dermed den eneste i verden jeg for alvor interesserer mig for. Fodboldledere, desværre også dem i AaB, har i mange år ladet sig spise af med hold kæft-bolsjer ud fra en præmis om, at når nogen har været så venlige at smide millioner for rettigheder, ejer de også retten til at diktere retningen for den turnering, de samtidig er i fuld gang med at smadre. Det gør de ud fra nogle oldnordiske ideer om, at det er bedre at dyrke de få klubber med flest seere end at opdyrke de andre og udnytte ligaens sande potentiale. Kortsigtet tænkning, når den er værst.

Nogen bør gribe ind. Det bliver ikke klubberne, for de tør ikke. Forhåbentlig gør tilhængerne.
Klubberne tør ikke, skriver du. Jeg mener nærmere, at de er helt tilfredse med dette produkt. Det er jo sådan set klubberne, der har forhandlet de gældende aftaler hjem.

Så man kunne lige så godt vende den om og sige, at det er klubberne, der har større interesse i pengene end i sporten.
Ja, det kan du ved nærmere eftertanke have ret i. Ikke at det gør det hele mere spiseligt, tværtimod. Jeg tror heller ikke, at tilhængerne kommer til at råbe op, mere end de pip, der af og til kommer om kamptidspunkter. Dem fra FCK og især Brøndby har jo ingen grund til at ønske andet end den syge tilstand, superligaen har været i, siden Viasat kom på banen. Og andre tophold som FCN og FCM har kun få og/eller ligegyldige tilhængere, der ikke kan andet end helt ukritisk at sige ja tak til alt, hvad de bliver serveret af uhyrligheder.

Hvis der skal komme en modreaktion på ødelæggelsen af superligaen, skal den komme fra tilhængere af klubberne i de store provinsbyer som Aalborg, Aarhus og Odense, som bør lægge pres på egne klubber med krav om et paradigmeskifte i superligaen. Vi skal væk fra tankegangen om, at alt skal tilpasses tv. Vi skal tilbage til tankegangen om, at det først og fremmest handler om fodbold.

Besvar