Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Brugeravatar
Buzz Killington
Allstar
Allstar
Indlæg: 9593
Tilmeldt: 6. jul 2005, 17:22
Favoritspiller: The Rusty Venture
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Buzz Killington » 4. mar 2019, 15:17

Gamen skrev:
4. mar 2019, 15:13
Buzz Killington skrev:
4. mar 2019, 13:57
Altså, det var bl.a. dig der problematiserede antallet af fremadrettede afleveringer hos MC. Når det så bliver påvist, helt objektivt, at han er fint med på det parameter, så skal du ikke bagefter komme rendende dømme moddokumentationen "værdiløs". Du har helt ret i at mange ting ikke er tydeligt kvantificerbare. Men lige præcis det parameter er helt objektivt og målbart.
Målbart ja, sigende nej. Det afhænger jo totalt af den enkelte spillers udgangsposition, og Magnus trækker ofte dybt ned for at modtage bolden. Det var bl.a. ved at koste et mål mod Hobro. Der er jo forskel på at ligge som 6'er, end på at ligge noget højere i banen som 8'er. Selvfølgelig har han flere fremadrettede afleveringer, end en spiller der har sin udgangsposition noget højere i banen - som Thomasen fra OB.
Jeg er helt enig. Men hvis man forventer en nuanceret respons må man også komme med en nuanceret kritik. Kritikken har været at for simpel og gået på antallet og retningen af hans afleveringer.
For overblik over AaB-nyheder:

http://www.holdnyt.dk/nyheder/fodbold/d ... ligaen/AaB

http://www.clubnews.dk/AaB

shoutout til rockamuffin for den nederste :aabfan: :aabfan:

"No dickheads"

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af BassogogsVen » 4. mar 2019, 15:42

Gamen skrev:
4. mar 2019, 15:13
Buzz Killington skrev:
4. mar 2019, 13:57
Altså, det var bl.a. dig der problematiserede antallet af fremadrettede afleveringer hos MC. Når det så bliver påvist, helt objektivt, at han er fint med på det parameter, så skal du ikke bagefter komme rendende dømme moddokumentationen "værdiløs". Du har helt ret i at mange ting ikke er tydeligt kvantificerbare. Men lige præcis det parameter er helt objektivt og målbart.
Målbart ja, sigende nej. Det afhænger jo totalt af den enkelte spillers udgangsposition, og Magnus trækker ofte dybt ned for at modtage bolden, og derfra videredistribuere den. Det var dog ved at koste et mål mod Hobro.
Der er jo forskel på at ligge som 6'er, end på at ligge noget højere i banen som 8'er. Selvfølgelig har han flere fremadrettede afleveringer, end en spiller der har sin udgangsposition noget højere i banen.

Et af de spændende parametre er jo f.eks. succesfulde lange afleveringer, som er en eklatant mangel på den centrale midtbane - afleveringer der åbner spillet. Her ligger Thomasen væsentligt højere end Magnus. Det er noget af det vi simpelthen ikke evner, og derfor jeg f.eks. godt gad en type som David Batanero, der rent faktisk er en kreativ distributør.

Vores centrale midtbane med Magnus og Oliver har tilsammen skabt sølle 21 chancer - det er under halvdelen af Vito i Hobro. Mindre end Drachmann fra OB der er ret sammenlignelig. Det er simpelthen ret og slet ringe.
Desuden er der jo ingen, der blot vurderer ham på retningen af afleveringerne. Denne er jo blot ét af mange parametre, som folk måler ham på (og mange af dem er naturligvis subjektive ift hvilken slags fodbold, man kan lide). Så at begynde at "debunke" kun målt på det ene parameter som modsvar til kritik, er i bedste fald useriøst.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Yankee » 4. mar 2019, 15:53

Der bliver godt nok ævlet meget om nogle tal, der ikke forelægger, så lad mig prøve at supplere lidt. Jeg synes ikke det siger så meget at analysere på samtlige afleveringer fremad/bagud uden at have en rumlig kontekst - altså hvor på banen afleveringen er faldet og om den har ramt en medspiller.

De steder jeg har været ville man ofte kigge på completions to final third, through completions og completions to box for at vurdere fase 2-spil hos en 6'er. Og så ville jeg sammenligne med én der har spillet samme rolle i samme system i stedet for at sammenligne med en OB-spiller, fx. Den bedste målestok er efter min mening Rasmus Würtz i 17/18-sæsonen sammenlignet med MC i 18/19-sæsonen idet MC jo har overtaget Würtz plads i denne sæson, men tidligere spillede mere 8'er. Der er ingen diskussion om at MC er bedre end Würtz her og nu, men spørgsmålet er om han er "god" i en mere generel kontekst - dvs. i forhold til hvad vi ellers har haft i den rolle.

Completions to final third: MC 4,9 - Würtz 7,8
Completions to box: MC 0,24 - Würtz 1,09
Through completions: MC 0,18 - Würtz 0,20

Det er den mest retvisende hurtige analyse efter min mening. Andre kan lave andre sammenligninger, hvis man vil.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af jonas386 » 4. mar 2019, 15:55

Hvor finder du de tal henne, Yankee. Ligger de frit tilgængeligt et eller andet sted? Der er lidt statistik på superligaens hjemmeside, men det er slet ikke så detaljeret som jeg lige ser det. Det er mere generelle stats.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Yankee » 4. mar 2019, 15:59

jonas386 skrev:
4. mar 2019, 15:55
Hvor finder du de tal henne, Yankee. Ligger de frit tilgængeligt et eller andet sted? Der er lidt statistik på superligaens hjemmeside, men det er slet ikke så detaljeret som jeg lige ser det. Det er mere generelle stats.
Lige de tal er fra wyscout.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af BoT » 4. mar 2019, 16:05

Gamen skrev:
4. mar 2019, 15:13
Buzz Killington skrev:
4. mar 2019, 13:57
Altså, det var bl.a. dig der problematiserede antallet af fremadrettede afleveringer hos MC. Når det så bliver påvist, helt objektivt, at han er fint med på det parameter, så skal du ikke bagefter komme rendende dømme moddokumentationen "værdiløs". Du har helt ret i at mange ting ikke er tydeligt kvantificerbare. Men lige præcis det parameter er helt objektivt og målbart.
Målbart ja, sigende nej. Det afhænger jo totalt af den enkelte spillers udgangsposition, og Magnus trækker ofte dybt ned for at modtage bolden, og derfra videredistribuere den. Det var dog ved at koste et mål mod Hobro.
Der er jo forskel på at ligge som 6'er, end på at ligge noget højere i banen som 8'er. Selvfølgelig har han flere fremadrettede afleveringer, end en spiller der har sin udgangsposition noget højere i banen.

Et af de spændende parametre er jo f.eks. succesfulde lange afleveringer, som er en eklatant mangel på den centrale midtbane - afleveringer der åbner spillet. Her ligger Thomasen væsentligt højere end Magnus. Det er noget af det vi simpelthen ikke evner, og derfor jeg f.eks. godt gad en type som David Batanero, der rent faktisk er en kreativ distributør.

Vores centrale midtbane med Magnus og Oliver har tilsammen skabt sølle 21 chancer - det er under halvdelen af Vito i Hobro. Mindre end Drachmann fra OB der er ret sammenlignelig. Det er simpelthen ret og slet ringe.
Men vi skal jo huske på, at den centrale midtbanes afspil er bestemt af træneren. Det kan jo nemt være, at Hobro og OB har trænere, der i højere grad lægger deres chancekreation an på lange bolde fra den centrale midtbane - og at det måske er hovedopgaven for en spiller som David Batanero. Derfor giver det ingen mening at lave en direkte sammenligning på den måde. Ingen af os ved reelt set, hvad Magnus' instruktioner fra træneren er - og derfor er hans afspilsmønster meget vanskeligt at konkludere på (på nær selvfølgelig, når han laver deciderede fejlafleveringer).

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af BoT » 4. mar 2019, 16:09

Yankee skrev:
4. mar 2019, 15:53
Der bliver godt nok ævlet meget om nogle tal, der ikke forelægger, så lad mig prøve at supplere lidt. Jeg synes ikke det siger så meget at analysere på samtlige afleveringer fremad/bagud uden at have en rumlig kontekst - altså hvor på banen afleveringen er faldet og om den har ramt en medspiller.

De steder jeg har været ville man ofte kigge på completions to final third, through completions og completions to box for at vurdere fase 2-spil hos en 6'er. Og så ville jeg sammenligne med én der har spillet samme rolle i samme system i stedet for at sammenligne med en OB-spiller, fx. Den bedste målestok er efter min mening Rasmus Würtz i 17/18-sæsonen sammenlignet med MC i 18/19-sæsonen idet MC jo har overtaget Würtz plads i denne sæson, men tidligere spillede mere 8'er. Der er ingen diskussion om at MC er bedre end Würtz her og nu, men spørgsmålet er om han er "god" i en mere generel kontekst - dvs. i forhold til hvad vi ellers har haft i den rolle.

Completions to final third: MC 4,9 - Würtz 7,8
Completions to box: MC 0,24 - Würtz 1,09
Through completions: MC 0,18 - Würtz 0,20

Det er den mest retvisende hurtige analyse efter min mening. Andre kan lave andre sammenligninger, hvis man vil.
Det er klart, at det begynder at nærme sig tal, som vi rent faktisk kan bruge til noget. Men igen: Vi ved ikke, hvilke præcise anvisninger Würtz eller Magnus har haft fra henholdsvis Wieghorst eller Friis.
Og selvom de skulle have fået de samme anvisninger, skal vi måske også passe på med at sammenligne en 21-årig spiller med en dengang 34-årig. Få kan vel være uenige i, at Rasmus Würtz indtil for få år siden var den måske bedste 6'er i ligaen.

Gamen

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Gamen » 4. mar 2019, 16:22

BoT skrev:
4. mar 2019, 16:09
Det er klart, at det begynder at nærme sig tal, som vi rent faktisk kan bruge til noget. Men igen: Vi ved ikke, hvilke præcise anvisninger Würtz eller Magnus har haft fra henholdsvis Wieghorst eller Friis.
Og selvom de skulle have fået de samme anvisninger, skal vi måske også passe på med at sammenligne en 21-årig spiller med en dengang 34-årig. Få kan vel være uenige i, at Rasmus Würtz indtil for få år siden var den måske bedste 6'er i ligaen.
Ja, den bedste 6'er, primært pga. hans defensive kvaliteter. Han har dog aldrig været nogen specielt god pasningsspiller, og slider også med det hver eneste gang pasningerne skal slås over 20 meter.
Så derfor er Magnus' statistikker ikke specielt imponerende.

Hvad angår din anden pointe, så er der jo ingen der har sagt, at man som 6'er ikke skal kunne distribuere bolden kreativt, med fart osv. En del af vores spil under Friis er netop lagt an på at vores centrale midtbane kan åbne spillet, når kanterne trækker op på linje eller ind i banen. Så det er ret så væsentligt, at man har en god distribution af bolden.
Problemet i AaB har været, at man ikke har haft den spiller i årevis. Og nu har vi middelmådige 6'er typer til overflod.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10593
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af jonas386 » 4. mar 2019, 16:41

Yankee skrev:
4. mar 2019, 15:59
jonas386 skrev:
4. mar 2019, 15:55
Hvor finder du de tal henne, Yankee. Ligger de frit tilgængeligt et eller andet sted? Der er lidt statistik på superligaens hjemmeside, men det er slet ikke så detaljeret som jeg lige ser det. Det er mere generelle stats.
Lige de tal er fra wyscout.
Ok. Tak for svar.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
BoT
Allstar
Allstar
Indlæg: 4047
Tilmeldt: 6. jul 2005, 10:25
Geografisk sted: 2000

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af BoT » 4. mar 2019, 17:22

Gamen skrev:
4. mar 2019, 16:22
BoT skrev:
4. mar 2019, 16:09
Det er klart, at det begynder at nærme sig tal, som vi rent faktisk kan bruge til noget. Men igen: Vi ved ikke, hvilke præcise anvisninger Würtz eller Magnus har haft fra henholdsvis Wieghorst eller Friis.
Og selvom de skulle have fået de samme anvisninger, skal vi måske også passe på med at sammenligne en 21-årig spiller med en dengang 34-årig. Få kan vel være uenige i, at Rasmus Würtz indtil for få år siden var den måske bedste 6'er i ligaen.
Ja, den bedste 6'er, primært pga. hans defensive kvaliteter. Han har dog aldrig været nogen specielt god pasningsspiller, og slider også med det hver eneste gang pasningerne skal slås over 20 meter.
Så derfor er Magnus' statistikker ikke specielt imponerende.
Ikke enig. Rasmus Würtz var i sin bedste periode faktisk rigtig dygtig til at skifte spillet fra side til side - hvilket Dalsgaard virkelig profiterede af.
Gamen skrev:
4. mar 2019, 16:22
Hvad angår din anden pointe, så er der jo ingen der har sagt, at man som 6'er ikke skal kunne distribuere bolden kreativt, med fart osv. En del af vores spil under Friis er netop lagt an på at vores centrale midtbane kan åbne spillet, når kanterne trækker op på linje eller ind i banen. Så det er ret så væsentligt, at man har en god distribution af bolden.
Problemet i AaB har været, at man ikke har haft den spiller i årevis. Og nu har vi middelmådige 6'er typer til overflod.
Og det var præcis det, der lykkedes ganske overbevisende i fredags. Vores to backs og kantspillere leverede således så mange chanceskabende afleveringer og afslutninger:
Patrick: 4 chancer - 3 afslutninger (hvornår har vi sidst set lignende for en back i AaB??!!)
Ahlmann: 3 chancer - 1 afslutning
Thellufsen: 0 chancer - 3 afslutninger
Kusk: 1 chance - 3 afslutninger

Det er absolut godkendt. Det vi manglede i fredags, var et par gode afslutningsmuligheder til vores bedste afslutter, van Weert. Hobro havde virkelig godt fat i ham og indspillet til ham.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af MrBangDK » 4. mar 2019, 19:25

Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:28

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Mephisto2 » 4. mar 2019, 20:53

MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.

Stefanovic
2. div
2. div
Indlæg: 226
Tilmeldt: 8. jul 2018, 20:07

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Stefanovic » 4. mar 2019, 20:54

Mephisto2 skrev:
4. mar 2019, 20:53
MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.
Yes, bliver meget svært uden minimum 1 point i Brøndby.

Brugeravatar
MrBangDK
Allstar
Allstar
Indlæg: 5089
Tilmeldt: 30. apr 2007, 10:06
Geografisk sted: 2730 - det mondæne Herlev..

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af MrBangDK » 4. mar 2019, 20:58

Mephisto2 skrev:
4. mar 2019, 20:53
MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.
Tak for svaret... det var fandme et godt svar!!
Ska' vi hak'?

Brugeravatar
Mephisto2
Allstar
Allstar
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:28

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Mephisto2 » 4. mar 2019, 21:04

MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 20:58
Mephisto2 skrev:
4. mar 2019, 20:53
MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.
Tak for svaret... det var fandme et godt svar!!
Ja ikke?

Mener, der er siddepladser

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af FIDEL » 4. mar 2019, 21:19

Stefanovic skrev:
4. mar 2019, 20:54
Mephisto2 skrev:
4. mar 2019, 20:53
MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.
Yes, bliver meget svært uden minimum 1 point i Brøndby.
Ja eller også skal vi have 3 points og vinde stort over gf.
1 point er dog realistisk i Brøndby. Vi skal have vores 4 forreste ud at løbe med Brøndbys forsvar, og hvis ikke vores profiler kan shine i en kamp som denne, så er de ikke pengene værd.
Jeg har dog en god fornemmelse med denne kamp. Vi er underdogs, og jeg tror faktisk vi vinder.

BassogogsVen
Allstar
Allstar
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 9. jul 2017, 12:04
Favoritspiller: Rinat Fajzrakhmanovitj Dasajev
Geografisk sted: I et land befolket af idioter

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af BassogogsVen » 4. mar 2019, 21:27

Jeg frygter AGF på fortet i Vestbyen meget mere, end jeg frygter kampen i betonen.
En nær bekendt af Rabbi Rosenberg

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 748
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Nitten » 4. mar 2019, 21:28

FIDEL skrev:
4. mar 2019, 21:19
Stefanovic skrev:
4. mar 2019, 20:54
Mephisto2 skrev:
4. mar 2019, 20:53
MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.
Yes, bliver meget svært uden minimum 1 point i Brøndby.
Ja eller også skal vi have 3 points og vinde stort over gf.
1 point er dog realistisk i Brøndby. Vi skal have vores 4 forreste ud at løbe med Brøndbys forsvar, og hvis ikke vores profiler kan shine i en kamp som denne, så er de ikke pengene værd.
Jeg har dog en god fornemmelse med denne kamp. Vi er underdogs, og jeg tror faktisk vi vinder.

Jamen så den ene gang hvor FCM bare skal vinde svigter de selvfølgelig. Hader dem bare

Brugeravatar
Kristian
Allstar
Allstar
Indlæg: 4319
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:53
Geografisk sted: Nørresundby, Nordjylland

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af Kristian » 4. mar 2019, 22:21

Nitten skrev:
4. mar 2019, 21:28
FIDEL skrev:
4. mar 2019, 21:19
Stefanovic skrev:
4. mar 2019, 20:54
Mephisto2 skrev:
4. mar 2019, 20:53
MrBangDK skrev:
4. mar 2019, 19:25
Sønnike vil gerne med på stadion på søndag - er der siddepladser på udebaneafsnittet?
Nå, nu fik Farum point i Herning.

Dermed skal vi have flere point end Farum i næste runde, hvor de skal have besøg af FCK.
Yes, bliver meget svært uden minimum 1 point i Brøndby.
Ja eller også skal vi have 3 points og vinde stort over gf.
1 point er dog realistisk i Brøndby. Vi skal have vores 4 forreste ud at løbe med Brøndbys forsvar, og hvis ikke vores profiler kan shine i en kamp som denne, så er de ikke pengene værd.
Jeg har dog en god fornemmelse med denne kamp. Vi er underdogs, og jeg tror faktisk vi vinder.

Jamen så den ene gang hvor FCM bare skal vinde svigter de selvfølgelig. Hader dem bare
Uanset hvad de bønder har gang i, skal vi have point mod Brøndby..

Og det får vi!!! Bare fordi Retov har proklameret totalt uprofessionelt at BIF ihvertfald kommer i top 6.
------------------
mvh Kristian

FIDEL
Allstar
Allstar
Indlæg: 6076
Tilmeldt: 19. mar 2015, 22:55
Favoritspiller: Milan Makaric

Re: Kamptråd: Brøndby IF - AaB, 10.03.2019

Indlæg af FIDEL » 4. mar 2019, 22:29

BassogogsVen skrev:
4. mar 2019, 21:27
Jeg frygter AGF på fortet i Vestbyen meget mere, end jeg frygter kampen i betonen.
Njaaa. Det fede er jo at hverken Brøndby eller gjæf kan tåle at tabe, så de kommer frem på banen, og det er guf for os. :cheers:

Besvar