Økonomitråden

Her debatteres alt generelt om AaB Fodbold.
Besvar
Fromthecradle
Landshold
Landshold
Indlæg: 982
Tilmeldt: 6. mar 2019, 00:45
Favoritspiller: Ebbe Andersen

Re: Økonomitråden

Indlæg af Fromthecradle » 11. mar 2020, 13:34

Pastorius skrev:
11. mar 2020, 12:30
Jeg læste den i går, men orkede ikke kommentere.
Den direkte kilde er https://steenhouman.com/2020/03/10/AaB- ... nderynker/

Der er som sådan ikke noget faktuelt galt, men konklusionerne vidner bare ikke om at der er brugt ret meget energi på at sætte sig ind i de specifikke forhold omkring AaB, udover at læse regnskabet.

Han tager godtnok nederst i artiklen forbehold for at AaB i 2003-2010 havde flere andre aktiviteter, men konklusioner er frejdigt at vores omsætning ikke har været lavere siden 2003, selvom det ikke giver mening at sammenligne længere tilbage end 2010.

Han nævner ikke med et ord (han ved det sikkert ikke) at en ret stor del af vores underskud de to seneste år er planlagt på baggrund af Bassogog-pengene.

Han nævner ikke at det er mere end 5 år siden der er tilført kapital, men siger bare at så længe ejerne vil poste penge i kan driften fortsætte. Han forholder sig ikke til at et Abildgård salg ikke er med i regnskabet, at den største del af omsætningsfaldet skyldes manglende sportslige resultater - ikke manglende transfer. Endelig konstaterer han frejdigt at vores underskud ville være blevet 25 mill større uden salg af Kaufmann. Ingen betænkeligheder om at vores nuværende forventning ganske sikkert baserer sig yderligere investeringer i spillertruppen, som med garanti ikke ville være sket, hvis ikke der havde været penge for Kaufmann.

Når alt det er sagt, så er det selvfølgelig et problem at vores omsætning falder, og det skal vendes. Det skal vendes ved at skaffe flere indtægter, ikke ved at investere penge vi ikke har selvf. Problemerne er velkendte - og langt mere præcist beskrevet herinde.

Jeg bliver aldrig rigtig fan af fodboldøkonomer. Jeg har en teori om at deres udgydelser yder et ikke uvæsentlig bidrag til den globale opvarmning.
Jeg er enig i det meste, du anfører. Dog er det lidt som at fodboldfans har en tendens til at finde undskyldninger/forklaringer på deres egen klubs uføre, og dermed undervurdere hvor ringe fodboldklubberne egentlig er drevet. Man kunne måske sige at fodboldfans også bidrager til at forbedre sommeren.

Den væsentligste marketingsindsats for at forbedre økonomien ligger vist ift at finde nogle med stor veneration for fodbold, mange penge og små hjerner (aka Oscar).
You pay for this?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 11. mar 2020, 13:51

Fromthecradle skrev:
11. mar 2020, 13:34
Pastorius skrev:
11. mar 2020, 12:30
Jeg læste den i går, men orkede ikke kommentere.
Den direkte kilde er https://steenhouman.com/2020/03/10/AaB- ... nderynker/

Der er som sådan ikke noget faktuelt galt, men konklusionerne vidner bare ikke om at der er brugt ret meget energi på at sætte sig ind i de specifikke forhold omkring AaB, udover at læse regnskabet.

Han tager godtnok nederst i artiklen forbehold for at AaB i 2003-2010 havde flere andre aktiviteter, men konklusioner er frejdigt at vores omsætning ikke har været lavere siden 2003, selvom det ikke giver mening at sammenligne længere tilbage end 2010.

Han nævner ikke med et ord (han ved det sikkert ikke) at en ret stor del af vores underskud de to seneste år er planlagt på baggrund af Bassogog-pengene.

Han nævner ikke at det er mere end 5 år siden der er tilført kapital, men siger bare at så længe ejerne vil poste penge i kan driften fortsætte. Han forholder sig ikke til at et Abildgård salg ikke er med i regnskabet, at den største del af omsætningsfaldet skyldes manglende sportslige resultater - ikke manglende transfer. Endelig konstaterer han frejdigt at vores underskud ville være blevet 25 mill større uden salg af Kaufmann. Ingen betænkeligheder om at vores nuværende forventning ganske sikkert baserer sig yderligere investeringer i spillertruppen, som med garanti ikke ville være sket, hvis ikke der havde været penge for Kaufmann.

Når alt det er sagt, så er det selvfølgelig et problem at vores omsætning falder, og det skal vendes. Det skal vendes ved at skaffe flere indtægter, ikke ved at investere penge vi ikke har selvf. Problemerne er velkendte - og langt mere præcist beskrevet herinde.

Jeg bliver aldrig rigtig fan af fodboldøkonomer. Jeg har en teori om at deres udgydelser yder et ikke uvæsentlig bidrag til den globale opvarmning.
Jeg er enig i det meste, du anfører. Dog er det lidt som at fodboldfans har en tendens til at finde undskyldninger/forklaringer på deres egen klubs uføre, og dermed undervurdere hvor ringe fodboldklubberne egentlig er drevet. Man kunne måske sige at fodboldfans også bidrager til at forbedre sommeren.

Den væsentligste marketingsindsats for at forbedre økonomien ligger vist ift at finde nogle med stor veneration for fodbold, mange penge og små hjerner (aka Oscar).
Som jeg startede med at sige, så er der ikke noget faktuelt galt med hans artikel - den giver bare ikke et fuldt billede.

Penge skal der til, men det ligger ikke i den nordjyske mentalitet at spytte penge i et stort hul, uanset hvormeget hjertet banker for AaB. Vi er nød titl at bygge noget op, som bliver mere holdbart, og må nok affinde os med, at når vi skal snyde de andre, så er det fordi vi har været smartere end dem - ikke rigere. I første omgang kan vi sørge for i hvert fald at fylde vores potentiale ud - dvs. større sponsorindtægter, og bedre sportslige resultater.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 20. mar 2020, 12:29

Så sender AaB de fleste medarbejdere hjem - på garantiordningen.


https://aabsport.dk/nyheder/2020/marts/ ... stemt-tid/
Med venlig Hilsen
--
Robert

Nitten
Superliga
Superliga
Indlæg: 749
Tilmeldt: 18. apr 2015, 20:07
Favoritspiller: Søren dissing
Geografisk sted: Nørresundby

Re: Økonomitråden

Indlæg af Nitten » 20. mar 2020, 17:41

Pastorius skrev:
20. mar 2020, 12:29
Så sender AaB de fleste medarbejdere hjem - på garantiordningen.


https://aabsport.dk/nyheder/2020/marts/ ... stemt-tid/

Det er vel også det eneste fornuftige at gøre.
Jeg håber også at fans, især os med sæsonkort, vil hjælpe ved ikke at kræve kompensation

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 20. mar 2020, 18:37

Nitten skrev:
20. mar 2020, 17:41
Pastorius skrev:
20. mar 2020, 12:29
Så sender AaB de fleste medarbejdere hjem - på garantiordningen.


https://aabsport.dk/nyheder/2020/marts/ ... stemt-tid/

Det er vel også det eneste fornuftige at gøre.
Jeg håber også at fans, især os med sæsonkort, vil hjælpe ved ikke at kræve kompensation
Ja, hvis der ikke er fornuftige opgaver de kan tage sig til, så er det bare at lade dem holde fri, og så få det tilskud man kan.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brent
Allstar
Allstar
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 15. jul 2005, 22:56

Re: Økonomitråden

Indlæg af Brent » 22. mar 2020, 11:30

Nitten skrev:
20. mar 2020, 17:41
Pastorius skrev:
20. mar 2020, 12:29
Så sender AaB de fleste medarbejdere hjem - på garantiordningen.


https://aabsport.dk/nyheder/2020/marts/ ... stemt-tid/

Det er vel også det eneste fornuftige at gøre.
Jeg håber også at fans, især os med sæsonkort, vil hjælpe ved ikke at kræve kompensation
Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
AaB - the Nordic gateway to Europe

ekni99
2. div
2. div
Indlæg: 145
Tilmeldt: 11. mar 2010, 15:01

Re: Økonomitråden

Indlæg af ekni99 » 22. mar 2020, 12:13

Brent skrev:
22. mar 2020, 11:30

Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
Måske gennemføres sæsonen i maj og juni, med mindre du ved noget som ingen andre ved noget om.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10657
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: Økonomitråden

Indlæg af jonas386 » 22. mar 2020, 12:14

ekni99 skrev:
22. mar 2020, 12:13
Brent skrev:
22. mar 2020, 11:30

Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
Måske gennemføres sæsonen i maj og juni, med mindre du ved noget som ingen andre ved noget om.
Ifølge Brents kilder bliver pokalfinalen spillet i Mogadishu
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Danni
Landshold
Landshold
Indlæg: 790
Tilmeldt: 8. maj 2007, 12:47
Favoritspiller: Nomvethe og Jimmy
Geografisk sted: Vejgaard

Re: Økonomitråden

Indlæg af Danni » 22. mar 2020, 21:47

jonas386 skrev:
22. mar 2020, 12:14
ekni99 skrev:
22. mar 2020, 12:13
Brent skrev:
22. mar 2020, 11:30

Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
Måske gennemføres sæsonen i maj og juni, med mindre du ved noget som ingen andre ved noget om.
Ifølge Brents kilder bliver pokalfinalen spillet i Mogadishu
Skriver man noget, man ikke kan stå inde for, så kan det hænge ved i rigtig lang tid. Tro det eller ej, men jeg kan huske, at for snart 13 år siden, da vi havde færdigspillet gruppespillet i europa-league, Anderlecht var kommet i økonomiske problemer eller lign. og der var tale om, de skulle smides ud af turneringen og AaB i stedet ville være videre til forårets knockout-kampe. Mens det stod på breakede Brent, at Anderlecht var blevet smidt ud og AaB havde fået pladsen, ene og alene for sjov skyld og ingen hold i virkeligheden...
Længe leve arbejderklassen!

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 22. mar 2020, 22:08

Danni skrev:
22. mar 2020, 21:47
jonas386 skrev:
22. mar 2020, 12:14
ekni99 skrev:
22. mar 2020, 12:13
Brent skrev:
22. mar 2020, 11:30

Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
Måske gennemføres sæsonen i maj og juni, med mindre du ved noget som ingen andre ved noget om.
Ifølge Brents kilder bliver pokalfinalen spillet i Mogadishu
Skriver man noget, man ikke kan stå inde for, så kan det hænge ved i rigtig lang tid. Tro det eller ej, men jeg kan huske, at for snart 13 år siden, da vi havde færdigspillet gruppespillet i europa-league, Anderlecht var kommet i økonomiske problemer eller lign. og der var tale om, de skulle smides ud af turneringen og AaB i stedet ville være videre til forårets knockout-kampe. Mens det stod på breakede Brent, at Anderlecht var blevet smidt ud og AaB havde fået pladsen, ene og alene for sjov skyld og ingen hold i virkeligheden...
Brent er en trold. Han har aldrig bidraget med noget fornuftigt, andet end at prøve at piske en stemning på. Det er mig en gåde han stadig får lov til at være på siden.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Jakobsen
Allstar
Allstar
Indlæg: 5174
Tilmeldt: 26. jul 2016, 18:40
Favoritspiller: Augu

Re: Økonomitråden

Indlæg af Jakobsen » 23. mar 2020, 08:55

Pastorius skrev:
22. mar 2020, 22:08
Danni skrev:
22. mar 2020, 21:47
jonas386 skrev:
22. mar 2020, 12:14
ekni99 skrev:
22. mar 2020, 12:13
Brent skrev:
22. mar 2020, 11:30

Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
Måske gennemføres sæsonen i maj og juni, med mindre du ved noget som ingen andre ved noget om.
Ifølge Brents kilder bliver pokalfinalen spillet i Mogadishu
Skriver man noget, man ikke kan stå inde for, så kan det hænge ved i rigtig lang tid. Tro det eller ej, men jeg kan huske, at for snart 13 år siden, da vi havde færdigspillet gruppespillet i europa-league, Anderlecht var kommet i økonomiske problemer eller lign. og der var tale om, de skulle smides ud af turneringen og AaB i stedet ville være videre til forårets knockout-kampe. Mens det stod på breakede Brent, at Anderlecht var blevet smidt ud og AaB havde fået pladsen, ene og alene for sjov skyld og ingen hold i virkeligheden...
Brent er en trold. Han har aldrig bidraget med noget fornuftigt, andet end at prøve at piske en stemning på. Det er mig en gåde han stadig får lov til at være på siden.
Det nye Nielse!
Tak til Lynge, PEA og Kent for hvad de skabte
Fuck jer til Bælum, IAO, Gaarde og øvrige inkompetente!

All Cops Are Heroes!

Brugeravatar
Hanga
Allstar
Allstar
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:49
Geografisk sted: 7200 Grindsted

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hanga » 23. mar 2020, 08:57

Jakobsen skrev:
23. mar 2020, 08:55
Pastorius skrev:
22. mar 2020, 22:08
Danni skrev:
22. mar 2020, 21:47
jonas386 skrev:
22. mar 2020, 12:14
ekni99 skrev:
22. mar 2020, 12:13
Brent skrev:
22. mar 2020, 11:30

Sæsonen gennemføres i maj og juni så kompensation bliver ikke nødvendigt
Måske gennemføres sæsonen i maj og juni, med mindre du ved noget som ingen andre ved noget om.
Ifølge Brents kilder bliver pokalfinalen spillet i Mogadishu
Skriver man noget, man ikke kan stå inde for, så kan det hænge ved i rigtig lang tid. Tro det eller ej, men jeg kan huske, at for snart 13 år siden, da vi havde færdigspillet gruppespillet i europa-league, Anderlecht var kommet i økonomiske problemer eller lign. og der var tale om, de skulle smides ud af turneringen og AaB i stedet ville være videre til forårets knockout-kampe. Mens det stod på breakede Brent, at Anderlecht var blevet smidt ud og AaB havde fået pladsen, ene og alene for sjov skyld og ingen hold i virkeligheden...
Brent er en trold. Han har aldrig bidraget med noget fornuftigt, andet end at prøve at piske en stemning på. Det er mig en gåde han stadig får lov til at være på siden.
Det nye Nielse!
Brent er på ingen måde ny, og absolut ikke sjov på Nielse! niveau.
Aalborg BK
95 - 99 - 08 - 14

Brent
Allstar
Allstar
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 15. jul 2005, 22:56

Re: Økonomitråden

Indlæg af Brent » 23. mar 2020, 19:41

Sæsonen skal nok blive gennemført, det kan så godt være at det bliver uden tilskuere.

(Jeg vil iøvrigt ikke kommentere på de perfide personangreb der rettes mod undertegnede her i tråden. Det må stå helt for folks egen regning.)
AaB - the Nordic gateway to Europe

Forza
Allstar
Allstar
Indlæg: 7815
Tilmeldt: 27. nov 2007, 20:59

Re: Økonomitråden

Indlæg af Forza » 24. mar 2020, 17:34

Brent skrev:
23. mar 2020, 19:41
Sæsonen skal nok blive gennemført, det kan så godt være at det bliver uden tilskuere.

(Jeg vil iøvrigt ikke kommentere på de perfide personangreb der rettes mod undertegnede her i tråden. Det må stå helt for folks egen regning.)
Du kender simpelthen fremtiden bedre end klubberne?

Fair nok at folks “personangreb” må stå for egen regning, men når man år efter år melder forkerte og lettere vanvittige ting ud så må man også vide at den slags kommer.
------------------------------------------------
Den oprindelige lufthavnsrapporter.

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 24. mar 2020, 17:55

I stedet for at bruge tid på det, så lad os se ind i konsekvenserne for AaB og resten af klubberne.

AaB står til at miste en tredjedel af sæsonens kampe - dvs. i hvert fald en tredjedel af matchday- og tv-omsætningen. De to poster udgjorde i 2019 i alt 28 mio. kr., så vi må forvente et direkte tab i størrelsesordenen 8-10 mio. kr.

Det er svært at esimtere effekten på samarbejds- og sponsoraftaler, som i 2019 udgjorde 27 mio. kr. Vi ved dog, at der til sommer skulle findes en ny hovedsponsor (eller flere i nyt setup), hvilket bliver ualmindeligt svært i den nye virkelighed. Der vil også være en del sponsoraftaler, der indeholder billetter og andre matchday-relaterede indtægter, så jeg gætter på et umiddelbart tab på 3-7 mio. kr. Det kan godt være det er skævt.

Ift. transfer har AaB heldigvis fået gennemført salget af Kaufmann og man er heldig med at Rusland indtil videre ikke er så hårdt ramt af corona. Der er dog stadig væsentlig risiko for at Abildgaard ikke kan sælges, hvilket er et potentielt tab på ca. 10 mio. kr.

I alt vil jeg derfor gætte på at AaB's tab på corona-krisen er et sted imellem 20 og 30 mio. kr. Der vil nok være noget tilbageløb pga. løntilskud osv. Den første bekymring er likviditeten. Her har AaB en pæn buffer i kortfristede aktiver på ca. 25 mio. kr. og har derudover lige indkasseret 20 mio. kr. for Kaufmann (hvis FCK har betalt up-front). AaB regnede dog allerede med et underskud på 7-12 mio. kr. inkl. Kaufmann-salget, så en yderligere forværring på 20-30 mio. kr. vil presse AaBs likviditet til det yderste i løbet af året.

Jeg tror ikke AaB er på randen af en betalingsstandsning, men rigtig meget afhænger af Abildgaard-salget samt om man kan få gang i nogle kampe og få fat i nogle tv-penge inden for en overskuelig fremtid.

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: Økonomitråden

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 24. mar 2020, 18:09

Yankee skrev:
24. mar 2020, 17:55
I stedet for at bruge tid på det, så lad os se ind i konsekvenserne for AaB og resten af klubberne.

AaB står til at miste en tredjedel af sæsonens kampe - dvs. i hvert fald en tredjedel af matchday- og tv-omsætningen. De to poster udgjorde i 2019 i alt 28 mio. kr., så vi må forvente et direkte tab i størrelsesordenen 8-10 mio. kr.

Det er svært at esimtere effekten på samarbejds- og sponsoraftaler, som i 2019 udgjorde 27 mio. kr. Vi ved dog, at der til sommer skulle findes en ny hovedsponsor (eller flere i nyt setup), hvilket bliver ualmindeligt svært i den nye virkelighed. Der vil også være en del sponsoraftaler, der indeholder billetter og andre matchday-relaterede indtægter, så jeg gætter på et umiddelbart tab på 3-7 mio. kr. Det kan godt være det er skævt.

Ift. transfer har AaB heldigvis fået gennemført salget af Kaufmann og man er heldig med at Rusland indtil videre ikke er så hårdt ramt af corona. Der er dog stadig væsentlig risiko for at Abildgaard ikke kan sælges, hvilket er et potentielt tab på ca. 10 mio. kr.

I alt vil jeg derfor gætte på at AaB's tab på corona-krisen er et sted imellem 20 og 30 mio. kr. Der vil nok være noget tilbageløb pga. løntilskud osv. Den første bekymring er likviditeten. Her har AaB en pæn buffer i kortfristede aktiver på ca. 25 mio. kr. og har derudover lige indkasseret 20 mio. kr. for Kaufmann (hvis FCK har betalt up-front). AaB regnede dog allerede med et underskud på 7-12 mio. kr. inkl. Kaufmann-salget, så en yderligere forværring på 20-30 mio. kr. vil presse AaBs likviditet til det yderste i løbet af året.

Jeg tror ikke AaB er på randen af en betalingsstandsning, men rigtig meget afhænger af Abildgaard-salget samt om man kan få gang i nogle kampe og få fat i nogle tv-penge inden for en overskuelig fremtid.
Tak for et sagligt indlæg :thumbsup:

Det er svært at sætte tal på hvor mange penge klubben mister men det koster uden tvivl kassen.

Hovedet
Allstar
Allstar
Indlæg: 3571
Tilmeldt: 20. okt 2012, 14:16

Re: Økonomitråden

Indlæg af Hovedet » 24. mar 2020, 23:49

Aalborg frederikshavner skrev:
24. mar 2020, 18:09
Yankee skrev:
24. mar 2020, 17:55
I stedet for at bruge tid på det, så lad os se ind i konsekvenserne for AaB og resten af klubberne.

AaB står til at miste en tredjedel af sæsonens kampe - dvs. i hvert fald en tredjedel af matchday- og tv-omsætningen. De to poster udgjorde i 2019 i alt 28 mio. kr., så vi må forvente et direkte tab i størrelsesordenen 8-10 mio. kr.

Det er svært at esimtere effekten på samarbejds- og sponsoraftaler, som i 2019 udgjorde 27 mio. kr. Vi ved dog, at der til sommer skulle findes en ny hovedsponsor (eller flere i nyt setup), hvilket bliver ualmindeligt svært i den nye virkelighed. Der vil også være en del sponsoraftaler, der indeholder billetter og andre matchday-relaterede indtægter, så jeg gætter på et umiddelbart tab på 3-7 mio. kr. Det kan godt være det er skævt.

Ift. transfer har AaB heldigvis fået gennemført salget af Kaufmann og man er heldig med at Rusland indtil videre ikke er så hårdt ramt af corona. Der er dog stadig væsentlig risiko for at Abildgaard ikke kan sælges, hvilket er et potentielt tab på ca. 10 mio. kr.

I alt vil jeg derfor gætte på at AaB's tab på corona-krisen er et sted imellem 20 og 30 mio. kr. Der vil nok være noget tilbageløb pga. løntilskud osv. Den første bekymring er likviditeten. Her har AaB en pæn buffer i kortfristede aktiver på ca. 25 mio. kr. og har derudover lige indkasseret 20 mio. kr. for Kaufmann (hvis FCK har betalt up-front). AaB regnede dog allerede med et underskud på 7-12 mio. kr. inkl. Kaufmann-salget, så en yderligere forværring på 20-30 mio. kr. vil presse AaBs likviditet til det yderste i løbet af året.

Jeg tror ikke AaB er på randen af en betalingsstandsning, men rigtig meget afhænger af Abildgaard-salget samt om man kan få gang i nogle kampe og få fat i nogle tv-penge inden for en overskuelig fremtid.
Tak for et sagligt indlæg :thumbsup:

Det er svært at sætte tal på hvor mange penge klubben mister men det koster uden tvivl kassen.
Men sådan ser det vel ud for alle Superligaklubber i større eller mindre omfang. Desuden står AaB vel også til kompensation fra regeringspakken i lighed med øvrige private virksomheder?

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: Økonomitråden

Indlæg af Pastorius » 25. mar 2020, 00:08

Yankee skrev:
24. mar 2020, 17:55
I stedet for at bruge tid på det, så lad os se ind i konsekvenserne for AaB og resten af klubberne.

AaB står til at miste en tredjedel af sæsonens kampe - dvs. i hvert fald en tredjedel af matchday- og tv-omsætningen. De to poster udgjorde i 2019 i alt 28 mio. kr., så vi må forvente et direkte tab i størrelsesordenen 8-10 mio. kr.

Det er svært at esimtere effekten på samarbejds- og sponsoraftaler, som i 2019 udgjorde 27 mio. kr. Vi ved dog, at der til sommer skulle findes en ny hovedsponsor (eller flere i nyt setup), hvilket bliver ualmindeligt svært i den nye virkelighed. Der vil også være en del sponsoraftaler, der indeholder billetter og andre matchday-relaterede indtægter, så jeg gætter på et umiddelbart tab på 3-7 mio. kr. Det kan godt være det er skævt.

Ift. transfer har AaB heldigvis fået gennemført salget af Kaufmann og man er heldig med at Rusland indtil videre ikke er så hårdt ramt af corona. Der er dog stadig væsentlig risiko for at Abildgaard ikke kan sælges, hvilket er et potentielt tab på ca. 10 mio. kr.

I alt vil jeg derfor gætte på at AaB's tab på corona-krisen er et sted imellem 20 og 30 mio. kr. Der vil nok være noget tilbageløb pga. løntilskud osv. Den første bekymring er likviditeten. Her har AaB en pæn buffer i kortfristede aktiver på ca. 25 mio. kr. og har derudover lige indkasseret 20 mio. kr. for Kaufmann (hvis FCK har betalt up-front). AaB regnede dog allerede med et underskud på 7-12 mio. kr. inkl. Kaufmann-salget, så en yderligere forværring på 20-30 mio. kr. vil presse AaBs likviditet til det yderste i løbet af året.

Jeg tror ikke AaB er på randen af en betalingsstandsning, men rigtig meget afhænger af Abildgaard-salget samt om man kan få gang i nogle kampe og få fat i nogle tv-penge inden for en overskuelig fremtid.
Lad os nu gå ud fra overlever (ellers kan det hele jo være ligegyldigt).

Jeg tror den her situation har potentiale til at vende op og ned på mange ting. Nogle klubber vil miste deres økonomiske fundament, andre vil miste deres sikkerhedsnet/Sugar-daddy. Andre igen vil måske have en bagmand som kommer godt igennem krisen.

Hvis man er i stand til at skabe et økonomisk fundament til at være offensiv på transfermarkedet, så kommer der vel næppe et bedre tidspunkt end sommerens vindue. Jeg vil tro der kommer til at gå en hel del arbejdsløse fodboldspillere af fornuftig kvalitet til at gå rundt derude, og ikke rigtig kunne finde en kontrakt.

Så jeg krydser fingrene for at vores ejere klarer sig godt gennem krisen, og gør alt hvad de kan for at rejse ekstra kapital. Ikke bare til at overleve, men også til komme styrket ud på den anden side.

...og vi skal ganske rigtigt håbe på at Abildgaardaftalen er skudsikker, for jeg tror ikke der bliver nogle rigtig gode salg de næste par transfervinduer.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Aalborg frederikshavner
Allstar
Allstar
Indlæg: 3052
Tilmeldt: 9. apr 2019, 20:03
Favoritspiller: Johansson

Re: Økonomitråden

Indlæg af Aalborg frederikshavner » 25. mar 2020, 08:04

Det bliver næppe et kæmpe beløb men det vil lune med nogle Mæhle millioner.

Abildgaard casen ser mere tricky ud, det kræver formentlig at den russiske liga genoptages inden for overskuelig tid hvis han skal nå det antal krævede kampe.

Det er nok for tidligt til sommer men jeg tror at Ross på sigt kan indbringe en ganske god transfer hvis han fortsætter udviklingen

Brugeravatar
Yankee
Allstar
Allstar
Indlæg: 7151
Tilmeldt: 6. jul 2005, 15:25

Re: Økonomitråden

Indlæg af Yankee » 25. mar 2020, 08:38

Pastorius skrev:
25. mar 2020, 00:08

Lad os nu gå ud fra overlever (ellers kan det hele jo være ligegyldigt).

Jeg tror den her situation har potentiale til at vende op og ned på mange ting. Nogle klubber vil miste deres økonomiske fundament, andre vil miste deres sikkerhedsnet/Sugar-daddy. Andre igen vil måske have en bagmand som kommer godt igennem krisen.

Hvis man er i stand til at skabe et økonomisk fundament til at være offensiv på transfermarkedet, så kommer der vel næppe et bedre tidspunkt end sommerens vindue. Jeg vil tro der kommer til at gå en hel del arbejdsløse fodboldspillere af fornuftig kvalitet til at gå rundt derude, og ikke rigtig kunne finde en kontrakt.

Så jeg krydser fingrene for at vores ejere klarer sig godt gennem krisen, og gør alt hvad de kan for at rejse ekstra kapital. Ikke bare til at overleve, men også til komme styrket ud på den anden side.

...og vi skal ganske rigtigt håbe på at Abildgaardaftalen er skudsikker, for jeg tror ikke der bliver nogle rigtig gode salg de næste par transfervinduer.
Rigtig god, positiv vinkel. Du har helt ret. Der vil være rigtig mange muligheder i sommerens vindue. Problemet er vel at AaB har rigeligt at gøre med at betale den nuværende trup.

Så ja, vi må håbe at der kan sælges en masse eltavler når coronakrisen er overstået :thumbsup:

Besvar