Jeg er enig i det meste, du anfører. Dog er det lidt som at fodboldfans har en tendens til at finde undskyldninger/forklaringer på deres egen klubs uføre, og dermed undervurdere hvor ringe fodboldklubberne egentlig er drevet. Man kunne måske sige at fodboldfans også bidrager til at forbedre sommeren.Pastorius skrev: ↑11. mar 2020, 12:30Jeg læste den i går, men orkede ikke kommentere.
Den direkte kilde er https://steenhouman.com/2020/03/10/AaB- ... nderynker/
Der er som sådan ikke noget faktuelt galt, men konklusionerne vidner bare ikke om at der er brugt ret meget energi på at sætte sig ind i de specifikke forhold omkring AaB, udover at læse regnskabet.
Han tager godtnok nederst i artiklen forbehold for at AaB i 2003-2010 havde flere andre aktiviteter, men konklusioner er frejdigt at vores omsætning ikke har været lavere siden 2003, selvom det ikke giver mening at sammenligne længere tilbage end 2010.
Han nævner ikke med et ord (han ved det sikkert ikke) at en ret stor del af vores underskud de to seneste år er planlagt på baggrund af Bassogog-pengene.
Han nævner ikke at det er mere end 5 år siden der er tilført kapital, men siger bare at så længe ejerne vil poste penge i kan driften fortsætte. Han forholder sig ikke til at et Abildgård salg ikke er med i regnskabet, at den største del af omsætningsfaldet skyldes manglende sportslige resultater - ikke manglende transfer. Endelig konstaterer han frejdigt at vores underskud ville være blevet 25 mill større uden salg af Kaufmann. Ingen betænkeligheder om at vores nuværende forventning ganske sikkert baserer sig yderligere investeringer i spillertruppen, som med garanti ikke ville være sket, hvis ikke der havde været penge for Kaufmann.
Når alt det er sagt, så er det selvfølgelig et problem at vores omsætning falder, og det skal vendes. Det skal vendes ved at skaffe flere indtægter, ikke ved at investere penge vi ikke har selvf. Problemerne er velkendte - og langt mere præcist beskrevet herinde.
Jeg bliver aldrig rigtig fan af fodboldøkonomer. Jeg har en teori om at deres udgydelser yder et ikke uvæsentlig bidrag til den globale opvarmning.
Den væsentligste marketingsindsats for at forbedre økonomien ligger vist ift at finde nogle med stor veneration for fodbold, mange penge og små hjerner (aka Oscar).