'VAR'

Her debatteres alt om fodbold der ingen direkte relation har til AaB.
Besvar
Ibiza Polar

Re: 'VAR'

Indlæg af Ibiza Polar » 7. mar 2021, 15:48

Jeg er helt med på, at det er reglerne. Og de er dumme.
Men det er VAR, der gør, at vi går op i latterlige petitesser.

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3264
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: 'VAR'

Indlæg af Brodernumsi » 7. mar 2021, 15:49

Ibiza Polar skrev:
7. mar 2021, 15:48
Jeg er helt med på, at det er reglerne. Og de er dumme.
Men det er VAR, der gør, at vi går op i latterlige petitesser.
Reglerne skal tilpasses VAR, så disse ekstreme tilfældigheder ikke koster så dyrt.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 7. mar 2021, 15:52

Det er jo absurd at en faldende spiller med armen på ryggen skal dømmes for hands. Straffesparket så også virkelig tyndt ud. Kampen kører uden lyd, så hørte ikke en eventuel forklaring.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
Funky
Allstar
Allstar
Indlæg: 13671
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:15

Re: 'VAR'

Indlæg af Funky » 7. mar 2021, 15:56

Den igangværende BIF-FCK kamp bekræfter i mine øjne, at VAR er noget skrammel, og desuden er der en hands-regel, som er komplet til grin.
Jesper Thygesen om AaB i 2013-14:
"Jeg kan ikke huske, at jeg har set flottere fodbold i Superligaen - flottere end hvad Brøndby og FC København nogensinde har spillet."

Ibiza Polar

Re: 'VAR'

Indlæg af Ibiza Polar » 7. mar 2021, 15:59

Jeg ville godt nok også ønske, at det forsvandt. Det gør det nok bare ikke.

Salle17
Landshold
Landshold
Indlæg: 947
Tilmeldt: 21. apr 2014, 15:30

Re: 'VAR'

Indlæg af Salle17 » 7. mar 2021, 16:08

Funky skrev:
7. mar 2021, 15:56
Den igangværende BIF-FCK kamp bekræfter i mine øjne, at VAR er noget skrammel, og desuden er der en hands-regel, som er komplet til grin.
Hands-reglen ændres fra 1/7.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2724
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af NIN » 7. mar 2021, 16:10

jonas386 skrev:
7. mar 2021, 15:52
Det er jo absurd at en faldende spiller med armen på ryggen skal dømmes for hands. Straffesparket så også virkelig tyndt ud. Kampen kører uden lyd, så hørte ikke en eventuel forklaring.
Det er vist nærmere styrke i brillerne end lyden du mangler ved straffesparket. Stage banker albuen i fjæset på Brøndby spilleren. Annulleringen af scoringen viser, at reglerne omkring hands er helt væk. Men det er jo ikke VAR's skyld og den bliver vist også ændret (?). At FCK's andet mål ikke blev annulleret, virker tilgengæld underligt. Wind var offside og havde indflydelse på spillet.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

Brugeravatar
Brodernumsi
Allstar
Allstar
Indlæg: 3264
Tilmeldt: 17. aug 2008, 13:37
Favoritspiller: Enevoldsen
Geografisk sted: Vestbyen

Re: 'VAR'

Indlæg af Brodernumsi » 7. mar 2021, 17:57

NIN skrev:
7. mar 2021, 16:10
jonas386 skrev:
7. mar 2021, 15:52
Det er jo absurd at en faldende spiller med armen på ryggen skal dømmes for hands. Straffesparket så også virkelig tyndt ud. Kampen kører uden lyd, så hørte ikke en eventuel forklaring.
Det er vist nærmere styrke i brillerne end lyden du mangler ved straffesparket. Stage banker albuen i fjæset på Brøndby spilleren. Annulleringen af scoringen viser, at reglerne omkring hands er helt væk. Men det er jo ikke VAR's skyld og den bliver vist også ændret (?). At FCK's andet mål ikke blev annulleret, virker tilgengæld underligt. Wind var offside og havde indflydelse på spillet.
Nok mest synd-for-FCK-reglen, der blev brugt der.
Som så mange andre hold i denne sæson blev de ydmyget, da de kom til Nordjylland. -Andreas Kraul.

Brugeravatar
NIN
Allstar
Allstar
Indlæg: 2724
Tilmeldt: 16. mar 2010, 18:05
Favoritspiller: Glenn Hoddle
Geografisk sted: Vestbyen
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af NIN » 7. mar 2021, 18:00

Brodernumsi skrev:
7. mar 2021, 17:57
NIN skrev:
7. mar 2021, 16:10
jonas386 skrev:
7. mar 2021, 15:52
Det er jo absurd at en faldende spiller med armen på ryggen skal dømmes for hands. Straffesparket så også virkelig tyndt ud. Kampen kører uden lyd, så hørte ikke en eventuel forklaring.
Det er vist nærmere styrke i brillerne end lyden du mangler ved straffesparket. Stage banker albuen i fjæset på Brøndby spilleren. Annulleringen af scoringen viser, at reglerne omkring hands er helt væk. Men det er jo ikke VAR's skyld og den bliver vist også ændret (?). At FCK's andet mål ikke blev annulleret, virker tilgengæld underligt. Wind var offside og havde indflydelse på spillet.
Nok mest synd-for-FCK-reglen, der blev brugt der.
Jeg tænkte faktisk det samme. At de ikke turde igen. Men sjovt at se, hvor travlt FCK pludselig har med VAR nu. Noget andet er, vil de ikke bruge polakken mere end de gør, kunne han da godt udlejes til det nordlige Danmark.
https://www.youtube.com/watch?v=QDIO0y0jpps&t=1s

FilmTozzen: Gys, gru, passion, Laserdisken og Læsehesten - a life long journey .

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 7. mar 2021, 18:13

Brodernumsi skrev:
7. mar 2021, 17:57
NIN skrev:
7. mar 2021, 16:10
jonas386 skrev:
7. mar 2021, 15:52
Det er jo absurd at en faldende spiller med armen på ryggen skal dømmes for hands. Straffesparket så også virkelig tyndt ud. Kampen kører uden lyd, så hørte ikke en eventuel forklaring.
Det er vist nærmere styrke i brillerne end lyden du mangler ved straffesparket. Stage banker albuen i fjæset på Brøndby spilleren. Annulleringen af scoringen viser, at reglerne omkring hands er helt væk. Men det er jo ikke VAR's skyld og den bliver vist også ændret (?). At FCK's andet mål ikke blev annulleret, virker tilgengæld underligt. Wind var offside og havde indflydelse på spillet.
Nok mest synd-for-FCK-reglen, der blev brugt der.
Det var ikke sådan jeg så det, men fair nok. For mig lignede det en almindelig luftduel hvor Maxsø undlod at hoppe.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Brugeravatar
634
Allstar
Allstar
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 1. jul 2007, 15:57
Favoritspiller: Rade Prica

Re: 'VAR'

Indlæg af 634 » 7. mar 2021, 19:50

Jeg har ikke set Københavner kampen.
Men i den midtjyske opgør viser Canal 9 en Var gennemgang af hands fra Juelsgaard.
Bolden bliver headet ind til det lille felt, hvor bolden hopper op foran Juelsgaard, som har sin hånd løftet op til sin brystkasse, og rammer hans hånd så bolden ændrer retning forbi mål.
Morten Bruun og Flemming Povlsen kan fastslå, at der ikke er straffe !
FCM mangler ikke justice, men man skal have meget hjertelig tilknytning til AGF hvis ikke man se at der er straffe.
I mit skøn laver/overser Var flere fejl end den retter.
Det er svært at være ydmyg, når man er så stor som jeg
Muhammad Ali


Tripel mestre 2013-14

11-5 Dansk mester
15-5 Pokal mester
18-5 Jysk mester og fairplay vindere

Brugeravatar
MortenN
Superliga
Superliga
Indlæg: 666
Tilmeldt: 6. jul 2005, 09:21
Favoritspiller: Strandli
Geografisk sted: Nibe

Re: 'VAR'

Indlæg af MortenN » 8. mar 2021, 11:19

https://www.bt.dk/superligaen/bts-fodbo ... UVcBNjcg3U

VAR er til glæde for fodboldhjerner..ikke fodboldhjerter
The games you play
Make people say
You're either weird or lonely

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2021, 12:03

Findes der nogen steder en opgørelse over hvor mange kendelser på banen der er lavet om af VAR?

Det er min klare overbevisning, at dommerne dømmer anderledes fordi de ved at VAR er der, og kan ændre kendelserne bagefter.

Bare i de sidste par runder - men de få kampe jeg har set, er der i hvert fald 9 kampafgørende kendelser (sikkert flere) der er misset af dommertrioen, og som i nogle af tilfældene efterfølgende er rettet af VAR (1/3 af dem - blev OGSÅ misset af VAR, det er en helt vild procent). Kun i meget få af tilfældene, ville den oprindelige kendelse have affødt en større diskussion efterfølgende, måske havde man blot sagt lidt om den danske dommerstands manglende kvalitet.

Man kunne jo sige at det var en kvalitet ved VAR, at den fanger de her "fejl" og ændrer dem, men der er vel meget få, der sidder tilbage med en følelse af retfærdigheden i alle tilfælde er sket fyldest, selv der hvor lovens bogstav blev overholdt, og når VAR så åbenlyst har ramt forkert i 33% af kendelserne (indrømmet af Michael Johansen), så mister det enhver mening.

Det grundlæggende problem består. Én dommer på banen er alt for lidt til at dømme moderne fodbold. Der overses alt for mange ting, og dømmes alt for ofte forkert. Jeg nægter at tro på det er fordi samtlige dommere er uduelige (selvom man måske i min aktive tid har kunne få indtrykket af at jeg har den modsatte holdning). Der skal gøres noget ved både regler, dommernes kvalitet, men der skal også flere dommere på banen, som man ser i fx basketball, amerikansk fodbold etc. VAR skal kunne være noget der bruges i få tilfælde, og det skal ikke tage så meget fokus som det gør nu.
Med venlig Hilsen
--
Robert

Brugeravatar
Lindmark
Allstar
Allstar
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 15. jul 2005, 09:03
Favoritspiller: Mattias Lindström
Geografisk sted: 80% Nordjylland / 20% RoW

Re: 'VAR'

Indlæg af Lindmark » 8. mar 2021, 13:28

MortenN skrev:
8. mar 2021, 11:19
https://www.bt.dk/superligaen/bts-fodbo ... UVcBNjcg3U

VAR er til glæde for fodboldhjerner..ikke fodboldhjerter
Det er ikke ofte jeg kan erklære mig enig med Brøndby Tidende, men i dette tilfælde er det hovedet på sømmet - den spontane jubel er væk, fordi man ved at målet måske / måske ikke bliver godkendt. Dette forstærkes naturligvis af at langt det meste bold nu ses nedsunket i en sofa, og ikke på Stadion eller på storskærm med andre spontant jublende mennesker. Men hvordan bliver det at vende tilbage; er det slut med at juble før et par minutters VAR-review er gennemført og måltavlen skifter? Fesent...
Lindmark / Vendelbokartellet

gravballe
Allstar
Allstar
Indlæg: 3646
Tilmeldt: 19. sep 2013, 12:33

Re: 'VAR'

Indlæg af gravballe » 8. mar 2021, 14:35

Det er også som om at man med indførsel af VAR har overdrevet meningen med det.

Bold til hånd har aldrig givet straffe det gør det nu. osv osv.

Lav det om, og giv hver træner x antal VAR kort de kan bruge i kampen.

abbifar
Superliga
Superliga
Indlæg: 664
Tilmeldt: 17. sep 2008, 21:32
Favoritspiller: Alle der hedder Prica
Geografisk sted: 6933 Kibæk

Re: 'VAR'

Indlæg af abbifar » 8. mar 2021, 14:45

gravballe skrev:
8. mar 2021, 14:35
Det er også som om at man med indførsel af VAR har overdrevet meningen med det.

Bold til hånd har aldrig givet straffe det gør det nu. osv osv.

Lav det om, og giv hver træner x antal VAR kort de kan bruge i kampen.
Enig - og lad os tage den ene ting fra NFL, der vil fungere her: Træneren skal være specifik om, HVAD det er han udfordrer. Så hvis han vil have set igennem for en mulig offside, så er det det - og kun det - man kigger igennem for. Så skide være med om der har været et mindre frispark i feltet.

Så: 3 challenges (og de fratrækkes kun, hvis du tager fejl) pr kamp med specifik challenge-årsag. Det vil jeg hellere. Så går der også lidt taktik i, hvad man skal udfordre, for det vil fandme være ærgerligt ikke at kunne udfordre et straffespark til sidst, fordi man har trukket tid med mere "ligegyldige" ting.
/Thomas
Proud fan of AaB since 1983

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 8. mar 2021, 14:55

abbifar skrev:
8. mar 2021, 14:45
gravballe skrev:
8. mar 2021, 14:35
Det er også som om at man med indførsel af VAR har overdrevet meningen med det.

Bold til hånd har aldrig givet straffe det gør det nu. osv osv.

Lav det om, og giv hver træner x antal VAR kort de kan bruge i kampen.
Enig - og lad os tage den ene ting fra NFL, der vil fungere her: Træneren skal være specifik om, HVAD det er han udfordrer. Så hvis han vil have set igennem for en mulig offside, så er det det - og kun det - man kigger igennem for. Så skide være med om der har været et mindre frispark i feltet.

Så: 3 challenges (og de fratrækkes kun, hvis du tager fejl) pr kamp med specifik challenge-årsag. Det vil jeg hellere. Så går der også lidt taktik i, hvad man skal udfordre, for det vil fandme være ærgerligt ikke at kunne udfordre et straffespark til sidst, fordi man har trukket tid med mere "ligegyldige" ting.
Vi snakkede om en lignende løsning i min vennegruppe, men med to Challenges per kamp (per træner) med mulighed for en tredje, hvis de to første accepteres.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Gnu
Allstar
Allstar
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 29. aug 2006, 09:38
Favoritspiller: Ståle
Geografisk sted: Din mor

Re: 'VAR'

Indlæg af Gnu » 8. mar 2021, 14:58

Billede
"Jeg tror 100 procent på top seks. Jeg synes, vi har en rigtig, rigtig stærk trup og måske også den stærkeste i den tid, jeg har været her."

- Lucas Andersen 25. juli 2022

Brugeravatar
Pastorius
Allstar
Allstar
Indlæg: 13819
Tilmeldt: 7. jul 2005, 00:20
Geografisk sted: Sorø
Kontakt:

Re: 'VAR'

Indlæg af Pastorius » 8. mar 2021, 15:31

jonas386 skrev:
8. mar 2021, 14:55
abbifar skrev:
8. mar 2021, 14:45
gravballe skrev:
8. mar 2021, 14:35
Det er også som om at man med indførsel af VAR har overdrevet meningen med det.

Bold til hånd har aldrig givet straffe det gør det nu. osv osv.

Lav det om, og giv hver træner x antal VAR kort de kan bruge i kampen.
Enig - og lad os tage den ene ting fra NFL, der vil fungere her: Træneren skal være specifik om, HVAD det er han udfordrer. Så hvis han vil have set igennem for en mulig offside, så er det det - og kun det - man kigger igennem for. Så skide være med om der har været et mindre frispark i feltet.

Så: 3 challenges (og de fratrækkes kun, hvis du tager fejl) pr kamp med specifik challenge-årsag. Det vil jeg hellere. Så går der også lidt taktik i, hvad man skal udfordre, for det vil fandme være ærgerligt ikke at kunne udfordre et straffespark til sidst, fordi man har trukket tid med mere "ligegyldige" ting.
Vi snakkede om en lignende løsning i min vennegruppe, men med to Challenges per kamp (per træner) med mulighed for en tredje, hvis de to første accepteres.
Så bliver der jo minimum 4 VAR-afbrydelser i hver eneste kamp? Hvis, så skal en Challenge koste en af udskiftningspauserne, hvis den ikke tages til følge. Så man stadig må skifte 5 mand, men nu med en eller to pauser mindre. Har man ingen pauser er det bare ærgerligt.

I NFL koster det vist en timeout at tage en forkert challenge? I NBA har man kun én i hele kampen, uanset om den er korrekt eller ej. Her har dommerne på banen til gengæld mulighed for at gå ud og kigge en situaiton igennem - under visse betingelser. Men kigger de fx efter en udebold, så kan de ikke dømme en fejl (selvom den er der).

Vi skal tilbage til at kampene dømmes på banen, og VAR kun understøtter.
Med venlig Hilsen
--
Robert

jonas386
Allstar
Allstar
Indlæg: 10729
Tilmeldt: 1. jun 2009, 16:00
Favoritspiller: Ingen

Re: 'VAR'

Indlæg af jonas386 » 8. mar 2021, 15:44

Pastorius skrev:
8. mar 2021, 15:31
jonas386 skrev:
8. mar 2021, 14:55
abbifar skrev:
8. mar 2021, 14:45
gravballe skrev:
8. mar 2021, 14:35
Det er også som om at man med indførsel af VAR har overdrevet meningen med det.

Bold til hånd har aldrig givet straffe det gør det nu. osv osv.

Lav det om, og giv hver træner x antal VAR kort de kan bruge i kampen.
Enig - og lad os tage den ene ting fra NFL, der vil fungere her: Træneren skal være specifik om, HVAD det er han udfordrer. Så hvis han vil have set igennem for en mulig offside, så er det det - og kun det - man kigger igennem for. Så skide være med om der har været et mindre frispark i feltet.

Så: 3 challenges (og de fratrækkes kun, hvis du tager fejl) pr kamp med specifik challenge-årsag. Det vil jeg hellere. Så går der også lidt taktik i, hvad man skal udfordre, for det vil fandme være ærgerligt ikke at kunne udfordre et straffespark til sidst, fordi man har trukket tid med mere "ligegyldige" ting.
Vi snakkede om en lignende løsning i min vennegruppe, men med to Challenges per kamp (per træner) med mulighed for en tredje, hvis de to første accepteres.
Så bliver der jo minimum 4 VAR-afbrydelser i hver eneste kamp? Hvis, så skal en Challenge koste en af udskiftningspauserne, hvis den ikke tages til følge. Så man stadig må skifte 5 mand, men nu med en eller to pauser mindre. Har man ingen pauser er det bare ærgerligt.

I NFL koster det vist en timeout at tage en forkert challenge? I NBA har man kun én i hele kampen, uanset om den er korrekt eller ej. Her har dommerne på banen til gengæld mulighed for at gå ud og kigge en situaiton igennem - under visse betingelser. Men kigger de fx efter en udebold, så kan de ikke dømme en fejl (selvom den er der).

Vi skal tilbage til at kampene dømmes på banen, og VAR kun understøtter.
Man kunne da sagtens indføre et strafsystem af en art. Som udgangspunkt ønsker jeg ikke VAR i Superligaen, men nu hvor det er her må man jo finde ud af hvordan det kan fungere.
Jeg forestiller mig heller ikke at der nødvendigvis vil være situationer i hver eneste kamp, udover mål der kan kigges igennem. Man kan jo sagtens sætte nogle restriktioner for hvilke situationer der kan ses igennem. Eksempelvis offside ved et mål, en hands i feltet eller andet ureglementeret spil i en målgivende situation.
Det behøver ikke at involvere forkerte indkast, afstanden på muren ved frispark eller andre ting der foregår i løbet af en kamp

Hvis ikke man ændrer reglerne for offside og hands, så må man give trænerne bedre mulighed for at få dommeren til at kigge en situation igennem.
Der er alligevel VAR tjek i forbindelse med de fleste mål efterhånden, så jeg kan ikke se hvilken større forskel det skulle gøre

Jeg synes ikke altid at der er særlig stor gennemsigtighed angående hvilke sekvenser der skal ses igennem igen, og hvilke der bare kan afgøres fra VAR rummet. Og jeg synes heller ikke at det ligefrem har elimineret tvivlen hos spillere eller trænere.
http://www.youtube.com/watch?v=bx1wypIgVrE

Altid for AaB, Altid for Aalborg, Nordjylland det er mit hjem.

Besvar